Aston Martin gaat officieel in hoger beroep tegen de diskwalificatie van Sebastien Vettel na de GP van Hongarije. De viervoudige Duitse wereldkampioen behaalde de derde plaats, maar de Aston Martin geraakte niet op de podiumparking...Die stond stil op de omloop wegens brandstoftekort. De FIA-stewards beslisten hem te diskwalificeren omdat er minstens nog één liter benzine ter controle nog uit de tank moet kunnen worden gepompt. Het wereldje dreigt in een schandaalsfeer te geraken. Vooral door de laag bij de grondse verwijten die grote heren als Toto Wolff (Mercedes) en Christian Horner (Red Bull) elkaar naar het hoofd slingeren. Volgens de data van Aston Martin zou er nog 1,74 liter in de tank hebben gezeten.
De spanningsvelden tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen doen herinneren aan die van Senna-Prost, Schumacher-Damon Hill en in 1997 met Jacques Villeneuve. De diepe wortels van het huidige conflict zijn tot twee essenties terug te brengen, die wezenlijk heel weinig met de sport zelf te maken hebben maar die in enkele hoofdkwartieren worden gevoed. Dieter Mateschitz, eigenaar, big boss van Red Bull, heeft zijn succes terecht te danken aan de energiedrankjes die van pubers mannen maakt. En in de 76-jarige Helmut Marko, zelf ooit vermaard autocoureur, vindt de Red Bull-stal zijn strategie-inspiraties.
Maar goed, Red Bull moet drankjes verkopen. Mercedes daarentegen moet auto's verkopen ! En vandaag nog liefst zoveel mogelijk elektrische, terwijl ze in de zogenaamde groen getinte F1 vanaf 2014 in feite met een old-timer rijden. De 1,6 liter V6 Turbo Hybrid, een krachtbron met een interne verbranding die vandaag samen met de elektrische motor 750 kW (1000 pk) levert. Zelfs iets meer. Mercedes is al zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en wil dit jaar koste wat kost een achtste maal die titel behalen alvorens in 2022 met de nieuwe F1's wordt gereden. Maar nog wel tot 2025 met diezelfde motoren...
Leg dat maar eens aan je potentiële klanten voor een puur elektrische motor uit. De crashstart die Bottas veroorzaakte en Lando Norris' Mc Laren in de Red Bull van Verstappen katapulteerde kan niet als "afgesproken sabotage" worden bewezen. Eerder zijn in de F1 al rare dingen gebeurd. Denk maar aan "Crashgate" in de GP van Singapore in 2008. Daarin moest Nelson Piquet jr zijn Renault tegen 160 km/h op een muur crashen op "bevel" van teambaas Flavio Briatore. Om alzo een "safety car" uit te lokken ten gunste van Fernando Alonso.
Er is geen echte link tussen de gebeurtenissen toen en die in de GP van Hongarije, maar enkele elementen voelen "onfris" aan. Wie van kindsbeen af tussen de coureurs, teams, constructeurs en organisatoren heeft geleefd kan nogal wat "scenario's" opsommen die minstens bedenkelijk kunnen worden genoemd. Om niet te spreken van een toevalligheid dat een schitterende Bertrand Gachot in een Britse gevangenis zat terwijl zijn zitje in de GP van België F1 in de Jordan-Ford ingenomen werd door...Michaël Schumacher ! Betalend gesteund door Mercedes naar Eddie Jordan toe. Het bedrag is bekend maar doet niet terzake.
De niet zichtbare belangen zijn van die grootte dat starts als die we laatst hebben gezien complottheorieën oproepen. Daimler, dat ten slotte Mercedes overkoepelt, wil "keine spielerei und nur gewinnen." Speciaal in de autoverkoop van, gek genoeg nu dat er waterstofauto"s te koop zijn, elektrische voertuigen waarmee de politiek zo goed als wereldwijd een nieuwe belasting golf kan oogsten. De GP van België F1 wordt vanaf 27 t/m 29 augustus gereden in Francorchamps. Daartegen zijn de ruzie makende partijen bekaf en staan terug voor de realiteit. Winnen op zondag is - misschien - verkopen op maandag... Drankjes of auto's ? Misschien wel opnieuw Alpine's, het herboren Franse merk waarmee Esteban Ocon won op de Hongaroring. (Walter Rombauts/Foto in bijlage:Alpine)
|