Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    05-08-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ASTON MARTIN GAAT IN BEROEP TEGEN DISKWALIFICATIE VETTEL IN HONGARIJE

    Aston Martin gaat officieel in hoger beroep tegen de diskwalificatie van Sebastien Vettel na de GP van Hongarije. De viervoudige Duitse wereldkampioen behaalde de derde plaats, maar de Aston Martin geraakte niet op de podiumparking...Die stond stil op de omloop wegens brandstoftekort. De FIA-stewards beslisten hem te diskwalificeren omdat er minstens nog één liter benzine ter controle nog uit de tank moet kunnen worden gepompt. Het wereldje dreigt in een schandaalsfeer te geraken. Vooral door de laag bij de grondse verwijten die grote heren als Toto Wolff (Mercedes) en Christian Horner (Red Bull) elkaar naar het hoofd slingeren. Volgens de data  van Aston Martin zou er nog 1,74 liter in de tank hebben gezeten.

    De spanningsvelden tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen doen herinneren aan die van Senna-Prost, Schumacher-Damon Hill en in 1997 met Jacques Villeneuve. De diepe wortels van het huidige conflict zijn tot twee essenties terug te brengen, die wezenlijk heel weinig met de sport zelf te maken hebben maar die in enkele hoofdkwartieren worden gevoed. Dieter Mateschitz, eigenaar, big boss van Red Bull, heeft zijn succes terecht te danken aan de energiedrankjes die van pubers mannen maakt. En in de 76-jarige Helmut Marko, zelf ooit vermaard autocoureur, vindt de Red Bull-stal zijn strategie-inspiraties.

    Maar goed, Red Bull moet drankjes verkopen. Mercedes daarentegen moet auto's verkopen ! En vandaag nog liefst zoveel mogelijk elektrische, terwijl ze in de zogenaamde groen getinte F1 vanaf 2014 in feite met een old-timer rijden. De 1,6 liter V6 Turbo Hybrid, een krachtbron met een interne verbranding die vandaag samen met de elektrische motor 750 kW (1000 pk) levert. Zelfs iets meer. Mercedes is al zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en wil dit jaar koste wat kost een achtste maal die titel behalen alvorens in 2022 met de nieuwe F1's wordt gereden. Maar nog wel tot 2025 met diezelfde motoren...

    Leg dat maar eens aan je potentiële klanten voor een puur elektrische motor uit. De crashstart die Bottas veroorzaakte en Lando Norris' Mc Laren in de Red Bull van Verstappen katapulteerde kan niet als "afgesproken sabotage" worden bewezen. Eerder zijn in de F1 al rare dingen gebeurd. Denk maar aan "Crashgate" in de GP van Singapore in 2008. Daarin moest Nelson Piquet jr zijn Renault tegen 160 km/h op een muur crashen op "bevel" van teambaas Flavio Briatore. Om alzo een "safety car" uit te lokken ten gunste van Fernando Alonso.

    Er is geen echte link tussen de gebeurtenissen toen en die in de GP van Hongarije, maar enkele elementen voelen "onfris" aan. Wie van kindsbeen af tussen de coureurs, teams, constructeurs en organisatoren heeft geleefd kan nogal wat "scenario's" opsommen die minstens bedenkelijk kunnen worden genoemd. Om niet te spreken van een toevalligheid dat een schitterende Bertrand Gachot in een Britse gevangenis zat terwijl zijn zitje in de GP van België F1 in de Jordan-Ford ingenomen werd door...Michaël Schumacher ! Betalend gesteund door Mercedes naar Eddie Jordan toe. Het bedrag is bekend maar doet niet terzake.

    De niet zichtbare belangen zijn van die grootte dat starts als die we laatst hebben gezien complottheorieën oproepen. Daimler, dat ten slotte Mercedes overkoepelt, wil "keine spielerei und nur gewinnen." Speciaal in de autoverkoop van, gek genoeg nu dat er waterstofauto"s te koop zijn, elektrische voertuigen waarmee de politiek zo goed als wereldwijd een nieuwe belasting golf kan oogsten. De GP van België F1 wordt vanaf 27 t/m 29 augustus gereden in Francorchamps. Daartegen zijn de ruzie makende partijen bekaf en staan terug voor de realiteit. Winnen op zondag is - misschien - verkopen op maandag... Drankjes of auto's ? Misschien wel opnieuw Alpine's, het herboren Franse merk waarmee Esteban Ocon won op de Hongaroring. (Walter Rombauts/Foto in bijlage:Alpine)

    Bijlagen:
    Alpine zit met Ocon en Alonso in de Formule 1-lift i 6821 1.jpg (2.2 MB)   

    05-08-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL GEDISKWALIFICEERD WEGENS TE WEINIG BRANDSTOF OVERSCHOT

    De Duitser Sebastien Vettel die gisteren een schittrende GP van Hongarije afwerkte en tweede werd is gediskwalificeerd. De FIA heeft volgens artikel 6.6. van het technisch reglement de mogelijkheid van minstend één liter brandstof als staal ter onderzoek uit de tank te halen. Er bleek dat er maar 0,3 liter meer in zat in de Aston-Marin-Mercedes.

    Door deze onverwachte wending schuift Lewis Hamilton naar de tweede plaats op en kreeg Carlos Sainz de derde podiumplaats in zijn schoot geworpen. Lewis Hamilton krijgt bijgevolg geen 15 maar wel 18 punten bijgeschreven in de stand om het WK. Daardoor heeft hij nu 8 punten voor op zijn belager Max Verstappen.(wr)

    02-08-2021 om 08:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-08-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ESTEBAN OCON - ALPINE - WINT 1STE GP, HAMILTON OPNIEUW LEIDER IN WK

    Valtteri Bottas veroorzaakte door een te laat remmaneuver op de natte baan een nooit eerder geziene carambole in de eerste bocht. Daarbij werden de auto's van Perez, Norris, Stroll en Leclerc onherstelbaar beschadigd. Ze waren direct "out". Maar ook de Red Bull van Max Verstappen werd door de impact van Norris' Mc Laren erg beschadigd, Vettel kwam er met minder schade aan zijn Aston Martin vanaf en plaatste zich tweede nog voor de koersdirectie voor 25' met de rode vlag de race stil legde. Dat gaf de teams tijd om de ergste brokken te herstellen en ook van intermediaire (regenbanden) over te gaan op mediums. De restart gaf een uitzonderlijk raar beeld van een Lewis Hamilton die in zijn Mercedes helemaal alleen op de startgrid stond en glansrijk de start nam aan de leiding...met enkele honderden meters verder het hele treintje van nog vijftien auto's dat uit de pitsstraat wegzoemde. Plots werd het duidelijk dat Lewis op de verkeerde banden stond...namelijk op "wets" !!!

    Maar de zevenvoudige wereldkampioen ging de pits in voor andere banden en begon daarna aan een indrukwekkende inhaalrace die hem na hard labeur met vooral Fernando Alonso (Alpine) en Carlos Sainz (Ferrari) het derde trapje van het podium opleverde. Samen met het hernemen van het leiderschap in de WK-stand ten nadele van Max Verstappen. De snelste ronde ging naar Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) die daarmee 1 WK-punt totaliseert. Fernando Alonso werd op z'n veertigste verjaardag tot "Driver of the Day" uitgeroepen. Daarmee is het figuratieve verhaal van de GP van Hongarije gedaan.

    Het essentiële verhaal is dat Esteban Ocon (Alpine-Renault) en Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) de eerste en tweede plaats op het podium sierden. De 24-jarige Fransman sluit daarmee weer aan met een geschiedenis dat een Franse coureur in een Franse racewagen wint. De vorige was Alain Prost in 1983 met een Renault. Het podium woog 11 wereldtitels, vier voor de Duitser Vettel en zeven voor de Brit Hamilton die nu toch zicht krijgt op die achtste zo begeerde titel. Maar al scoorde Max Verstappen maar 1 WK-punt, het duel tussen hen beiden is nog lang niet teneinde. Er zijn nu elf GP's gereden en op de kalender staan er nog twaalf. Waarvan sommigen nog met een vraagteken. Van 27 t/m 29 augustus 2021 lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor de GP van België F1 in Francorchamps.

    Waar de Nederlanders de tribunes oranje zullen kleuren voor een fenomeen dat in het Belgische Hasselt is geboren. Daar in Francorchamps zal Max Verstappen zich wellicht sterk verweren, want in de zojuist afgesloten GP moest hij het met een zwaar toegetakelde Red Bull doen. Er kan toch geen opzet van Bottas in het Mercedesspel zijn ? Die theorie zou te ver gaan. Hoewel er ooit een "crashgate" is geweest waarbij Nelson Piquet j.r. bewust zijn Renault op "bevel" van teammanager Falvio Briatore tegen 160 km/h tegen een muur moest crashen om een safety car uit te lokken... In ieder geval wacht Bottas een gridstraf in Francorchamps. Net als Max Verstappen mocht die daar een nieuwe motor krijgen. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)

    De uitslag:

    1. Esteban Ocon (Alpine-Renault)                              306,67 km in 2 uur 04'43"199 / 147,53 km/h gemiddeld

    2. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes)              + 1"859

    3. Lewis Hamilton (MercedesW12)                            + 2"736

    4. Carlos Sainz (FerrariSF21)                                   + 15"651

    5. Fernando Alonso (Alpine-Renault)                         + 15"743

    Stand in WK Piloten:

    1. Hamilton                                                            194 punten

    2. Verstappen                                                         186

    3. Norris                                                                113

    4. Bottas                                                               108

    5. Perez                                                                 104

    WK-stand bij de Constructeurs

    1. Mercedes                                                           300 punten

    2. Red Bull-Honda                                                  290

    3. Mc Laren-Mercedes                                            163

    4. Ferrari                                                              160

    5. Alpine                                                                75

    Bijlagen:
    De Fransman Esteban Ocon won in Hongarije zijn eerste GP i1821 1.jpg (2.7 MB)   

    01-08-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - START IN POLE VOOR GP VAN HONGARIJE

    Waar aanvankelijk leek dat Lewis Hamilton door de groeiende groep "jongeren" plat werd gereden, zette de zevenvoudige wereldkampioen in de beslissende Q3 een komeettijd neer in 1'15"419. Daarmee ging hij ploegmaat Valtteri Bottas vooraf. Max Verstappen start dus achter de twee Mercedessen. De kwalificaties waren boeiend, enkel in Q2 door een fameuze schuiver van Carlos Sainz door de rode vlag voor 7'30" stilgelegd. In die Q2 waren liefst 14 wereldtitels vertegenwoordigd. Hamilton (7), Vettel (4), Alonso (2) en Räikkönen (1). Alleen de nu 40-jarige Fin, wereldkampioen 2007 met Ferrari kon zich niet in de Q3 hijsen.

    Het groepje verdienstelijke na de koplopers waren natuurlijk Charles Leclerc, Esteban Ocon en Fernando Alonso, nu ook 40 lentes jong, en die sakkerse Norris. De race morgen is de laatste voor de "zomervakantie" en kondigt zich uiteraard andermaal spannend aan. De GP van België van 27 t/m 29 augustus is de eerste van de tweede seizoenhelft. Tot nu toe lijkt alles erop te wijzen dat die in normale omstandigheden zal kunnen doorgaan. Eerst morgen in Budapest zien wie het best gemutst van de vakantie zal kunnen genieten...(Walter Rombauts)

    Kwalificaties:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'15"419

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)                         1'15"734

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1'15"840

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                   1'16"421

    5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)                1'16"483

    31-07-2021 om 16:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON NIPT SNELST VOOR VERSTAPPEN IN FP3 IN HONGARIJE

    De derde vrije training op de Hongaroring is getekend door een zware crash van Mick Schumacher in bocht 11. De Haas ging zijdelings in de bandenmuur en de zoon van...kwam er gelukkig en zoals verwacht ongedeerd uit. Vraag is of de mecaniciens de auto kunnen herstellen tegen de kwalificatie straks om 15 uur. De kans bestaat dat Mick, zoals in Monaco, de kwalificatie moet laten schieten. Er was ook nog een pit-incident toen Giovinazzi uit de pits reed, in de weg van Stroll. De Italiaan raakte het rechter achterwiel van de Aston Martin en dit is uiteraard stof tot strafmaten.

    Sportief was het eerst Bottas (Mercedes) die de chrono's dirigeerde. Maar na de acht minuten durende rode vlag door Mck Schumacher, begon negen minuten met geslepen messen tussen Verstappen en Hamilton. De Red Bull-coureur zette een eerste tijd onder de 1'17"00, en wel met 1'16"914. Maar de wijzers hadden dit nauwelijks genoteerd of regerend wereldkampioen Lewis Hamilton klokte...1'16"826 ! Precies 0"088 beter dan de Limburger die naar een eerste wereldtitel dingt. Met nog 8 punten voorsprong op zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die na de heibel van Silverstone aangescherpt lijkt om een historische achtste wereldtitel vorm te geven. De kwalificaties om de pole zullen op heet, daverend beton doorgaan. (Walter Rombauts)

    FP3:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                           1'16"826

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                 1'16"914

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                            1'17"055

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                                   1'17"497

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                               1'17"520

    31-07-2021 om 13:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - IN EEN LONG RUN BESTE TIJD IN FP2 IN HONGARIJE

    Eigenlijk was de FP2 een lange aaneenschakeling van mistevredenheid van de titelpretendenten Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda). Even uit de baan voor de zevenvoudige wereldkampioen in bocht 11. "De achterkant schoof weg..." klonk het door de radio. Langs de kant van WK-leider Max Verstappen was hetzelfde te horen. "Als ik instuur, schuift de achterkant weg". Gezaag zoals dit stukje ook dreigt te worden mocht ik niet vertellen dat die Valtteri Bottas met veel brandstof aan boord een lange race-simulatie op mediums reed die de zondagtijden voor de race zo rond de 1'22" voorspellen. Toen de Fin nog eens zachte banden liet zetten naar het einde van de FP2 toe klokte hij 1'17"012 en zette daarmee zijn ploegmaat Lewis en misnoegde Max in hun blootje.

    Op twee minuten voor het einde raakte de AlphaTauri AT02 rijklaar en reed de Japanner Yuki Tsunado nog een rondje. Dank jullie mecaniciens... Voor de rest was het asfalt 61°C warm, borg voor hoge banden-sleet. Maar op de Hongaroring keert het weer zoals een roulette in een casino. Regen en zon, tegenslag en geluk bekampen er elkaar voortdurend. Met 8 punten verschil tussen Max Verstappen (185) en Lewis Hamilton (177) wordt de "pole" morgen een extra inzet. Met de starthoop elkaar niet in de vernieling te rijden. Dat is ook een aparte vaardigheid in de F1 en de hele autosport. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)

    FP2:

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                     1'17"012

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                    1'17"039

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)          1'17"310

    4. Esteban Ocon (Alpine-Renault)              1'17"759

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)              1'17"824

    Bijlagen:
    Ocon laat Alpine aansluiten in de spits i30721 1.jpg (4.9 MB)   

    30-07-2021 om 17:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN HERNEEMT CONTROLE MET SNELSTE TIJD IN HONGARIJE

    De eerste vrije oefeningen om de GP van Hongarije die zondag worden gereden verliepen nogal saai. Even tipte Valtteri Bottas aan als snelste, maar al vlug gaf Max Verstappen de toon aan en eindigde eerste met 1'17"555. Niet overdonderend voor de concurrentie maar wel een voorteken aan de wand. Max rijdt met de motor waarmee hij in Engeland is gecrasht en die onderwel de klap ongeschonden heeft overleefd. Dat maakt dat de Limburger - voorlopig - geen derde motor dit seizoen moett aanspreken.

    Mocht dat het geval zijn geweest, dan had hij een gridstraf aan zijn been en een grotere handicap in de 11de race dan nu tegenover Lewis Hamilton die dicht de WK-leider achtervolgt met slechts 8 punten verschil ! Tsunoda, Schumacher jr, Alonso lokten wat geel en rood (Tsunoda) uit maar zonder verdere kommer en kwel. Alleen zullen de jongens van AlphaTauri hun boterhammetjes moeten overslaan om de achterkant van Tsunoda's bolide weer presentabel te maken. De jonge Japanner plofte hem achterwaarts in de bandenmuur. Straks is er FP2, een oefening die al duidelijker scherpe kantjes zal laten zien. (wr)

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                    1'17"555

    2. Valtteri Bottas (MercedesW12)                         1'17"616

    3. Lewis Hamilton (MercedesW12)                       1'17"722

    4. Carlos Sainz jr (Ferrari SF21)                          1'18"115

    5. Pierre Gasly 'AlphaTauri-Honda)                       1'18"181

    30-07-2021 om 15:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RED BULL VERLIEST IN BOTSING MAX - LEWIS, STRAKS FP1 GP VAN HONGARIJE

    De FIA-stewards hebben geen verandering gebracht in de straf van 10" voor Lewis Hamilton na de spectaculaire "touchette" in de eerste ronde van de GP van Engeland. Straks beginnen de eerste vrije trainingen om de GP van Hongarije, een sinueus circuit dat vaak terecht een kleine Nürburgring wordt genoemd. Daar staan de twee kemphanen weer tegenover elkaar. Met verschillend gewicht. De ene, die in Hasselt geboren Hollander, Max Verstappen op zoek naar zijn eerste wereldtitel. De andere, wat excentriek geladen met politieke gedachten die de wereld moeten veranderen, maar met in zijn broekzaak ook zeven wereldtitels in de F1. En vanzelfsprekend op zoek naar die achtste.

    Max Verstappen heeft onfatsoenlijke uitspraken gedaan naar Hamilton en Mercedes toe. O.a. dat Lewis stond te feesten na zijn zege terwijl Max in het hospitaal verbleef. Schande. Maar dat doet me denken aan die tragische 1 mei 1994 in Imola waar één van de grootste stuurgenieën ooit, Ayrton Senna da Silva officieel is overleden om 20 uur in het Hospitaal van de Laatste Hoop in Bologna, vlakbij. In werkelijkheid overleed hij ter plekke in die Tamburellobocht onder een schok van 65g tegen die betonnen muur voor dat riviertje daar. Iedere insider wist dat. Michaël Schumacher (Benetton-Ford) won de race en feestte alsof de hemel op aarde bestond. De champagne liep in beken van het podium. Schumacher's ploegmaat bij Benetton was.. ene Jos Verstappen die ongetwijfeld ook een slokje nam. Of hoe mensen snel vergeten.

    Straks staat Max Verstappen, met haat vervult dit keer, opnieuw tegenover Lewis Hamilton die het al heeft gemaakt. Er komen nog andere kapers op de kust om Max van zijn eerste wereldtitel te houden, quasi leeftijdgenootjes van hem. Een Lando Norris, een Pierre Gasly, een Charles Leclerc...  F1 is geen Nederlandse exclusiviteit, ook al wil men een tweede GP organiseren in Assen waar motoren thuis zijn en hoogstens een toerwagenkoersje kan worden gereden met gepensioneerden als de gebroeders Coronel vierend op het schavotje. Maar toegegeven, de Nederlanders hebben grotere ballen aan hun lijf dan wij, Oude Belgen, straks compleet vervangen door de Nieuwe Belgen die niet vlug in de hoogste autosport-regionen zullen te vinden zijn. Misschien dat daarom vader Verstappen zo fervent van een Belg een Hollander maakte. Met succes en vanwege mij met applaus. Jacky Ickx, Paul Frère, John Claes, Willy Mairesse, Lucien en Mauro Bianchi, of nog andere Olivier Gendebien's zullen meeklappen. Straks: Hongarije: FP1 ! (Walter Rombauts)

    30-07-2021 om 11:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOTO WOLFF EN CHRISTIAN HORNER HEBBEN GEPRAAT OVER DE NIEUW MOTOREN VOOR 2025

    In weerwil van een groot conflict tussen Red Bull-Honda en Mercedes door de botsing Verstappen-Hamilton, hebben beide teambazen al met elkaar samengezeten om de nieuwe motoren voor 2025 - 2026 te bespreken. Tot dan zal noodgedwongen moeten voortgedaan worden met de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid die tot 750 kW (1000 pk) kunnen leveren. De visies van beide heren lopen - wie had anders verwacht - compleet uit elkaar. Red Bull dat vanaf 2022 ook een eigen motorendivisie heeft, geeft de voorkeur aan spektakelresultaten. Niet degenen die we gezien hebben van Max Verstappen die het team €1,8 miljoen zou hebben gekost. Wel die naar de fans toe. Volgens Horner zouden zij meer lawaai leuker vinden. Dat wordt dan weer direct tegengesproken omdat het alleen de oude puristen zijn die de V12's, Boxer 12 en V8's hebben gekend die deze "sound" die door maag, merg en been ging nostalgisch terug te willen. De jeugd naar het schijnt niet.

    Red Bull wil graag de kermis op. Red Bull wil spektakel. Het is immers geen autoconstructeur zoals Mercedes dat tegen 2030  zijn autoproductie alleen elektrisch wil zien ! Dus pleit Wolff voor extra eleckrificatie rond de nieuwe F1 motor. De huidige motoren zijn interne verbrandingsmotoren die uitgerust zijn met een "Energy Recuperation System" hetwelk korte tijd stroom opslaat in wat een batterij wordt genoemd maar in werkelijkheid een "supercapacitator" is, zoals we in vroegere jaren een condensor kenden. Maar de groene gedachte in de toekomstige F1 gaat uiteraard over die CO² ZERO uitstoot. Die is alleen te bereiken met bio- synthetische brandstof. Of andere biobrandstoffen en natuurlijk ook met waterstof. Maar om dat te bereiken zal het hele verloop van compressie-, ontsteking én vlamverloop in de verbrandingskamer moeten herzien worden. Ingenieurswerk van de bovenste plank. Maar daar stopt het niet bij. De gebruikte brandstof is ook manipuleerbaar per molecule gezien.

    Uit algoritme-onderzoek - meer dan 250.000 uiteenlopende brandstoffen - is gebleken dat de ene molecule meer calorieën bevat dan de andere. Het is dus zaaks de "sterke" moleculen in een brandstofinjectie in de verbrandingskamer samen te brengen, onder een zo hoog mogelijk compressieverhouding zonder "pingelgevaar" en de verbranding zo snel mogelijk in het "Bovenste Dode Punt" (BDP) te laten aanvatten. Een probleempje daarbij is dat iedere molecule haar zuurstofgenoot moet vinden om tot een complete verbranding te komen die de hoogste werkdruk op de zuiger geeft. Omdat we bij de huidige motoren met turbo's werken is de vullingsgraad altijd optimaal. Of men nu in Monza rijdt of op het 2000 meter hoger gelegen Circuit Hermanos Rodriguez in Mexico, die zorg valt weg.

    Maar de nabije toekomstige synthetische brandstof heeft evenzeer dat "huwelijk" tussen die brandstofmolecule nodig als de huidige benzine. De ingenieurs zullen dus moeten werken op een zo snel mogelijke complete verbranding. Die net geen ontploffing mag zijn. "Ontploffingsmotoren" hebben nooit bestaan. De ingenieurs die met deze materie bezig zijn, onderzoeken de bougies die de verbranding inleiden. Door de turbo-oplading heerst er in de verbrandingskamer een grotere chaos dan in deze van een atmosferische motor. Tot slot is er nog een pikant detail. In de F1 wordt de brandstof in kilogram uitgedrukt (Soortelijk gewicht benzine = 0,720 kg) en dus pogen de technici door juistere dosering van de lucht/brandstof verbinding het volume naar beneden te krijgen van die 110 kg waarmee een F1 aan de start staat. Indien ze daarin slagen kunnen de designers/technici vooruitstrevender werk verrichten. In die richting staan ons nog grote verrassingen te wachten, incluis de hoop dat bio- of synthetische brandstoffen ook wereldwijd de huidige zondige motoren met interne verbranding van een gewisse ondergang zullen redden. (Walter Rombauts)

    27-07-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN KWAM IN ENGELAND OP ZIJN TITELWEG HAMILTON TEGEN

    Max Verstappen, de jongeman die wellicht in 2021 wereldkampioen F1 zal worden, is in de GP van Engeland opnieuw de realiteit van Hamilton tegen gekomen. De 23-jarige Red Bull-coureur won gisteren de eerste sprintrace ooit in de Formule 1. Met diezelfde komeetsnelheid startte hij de GP van Engeland, maar nam zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton als zijn schaduw mee... 154.000 toeschouwers sprongen recht, de grond daverde, tribunes kleurden oranje. In de eerste van de 52 te rijden ronden al moet overmoed bezit genomen hebben van Max Verstappen. Weliswaar een derde van de autolengte voorop, maar op een onmogelijke buitenlijn in die bocht, meende hij (zoals het sportief FIA-reglement ook zegt) zijn eigen ideale lijn te mogen kiezen en wenkte naar rechts...waar Hamilton's voorwiel was. De kus van het rechterachterwiel van de Red Bull werd fataal. 

    De Red Bull schoot tegen 330 km/h uit de baan en kwam met een kracht van 51g in de bandenmuur terecht. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola met 63g de dood vond in de Williams-Renault zijn de F1-bolide zo verbeterd op gebied van passieve veiligheid dat Max er wat verwrongen en bleek levend en ongedeerd het Red Bull-wrak verliet en door de medische dienst werd opgevangen. Rode vlag na een zéér korte Safety Car en de race werd 40' stilgelegd. Om daarna weer met een staande start en Charles Leclerc als leider op gang geflitst te worden. Christian Horner, teambaas van Red Bull, zei duidelijk dat Lewis Hamilton in fout was. Toto Wolff van Mercedes en Luis Hamilton zelf expliceerden het als een "wedstrijdincident" en hoopten er zo vanaf te komen. Uiteindelijk kreeg Hamilton voor deze zéér discussieerbare affaire 10" straftijd. Weinig volgens de ene, onterecht volgens de andere. Maar hij onderging die "straf" in de 28ste van 52 ronden en reed na 14"2 totaal stoptijd in de pits op harde rubbers de piste op.

    Charles Leclerc was solied leider zoals men dat pleegt te noemen. Hamilton was als vijfde terug op de piste en dus leek een Ferrari-zege tot de zekerheden te behoren. Dan beleefde de wereld iets ongelooflijks, iets Senna-achtigs, bijna een tikkeltje goddelijk. De aarde in Silverstone begon te daveren door een plotse aardbeving op wielen. Lewis Hamilton ontketende zijn onzichtbare krachten die opgestapeld werden uit een achtergestelde jongen naar een Keizer-op-Wielen, met dan nog een Ster (of moeten we nog "de" Ster zeggen) op zijn auto. Hij vloog een knappe Lando Norris voorbij, zijn ploegmaat Valtteri Bottas sukkelde met zijn rubbers en was een beleefde prooi voor Lewis. Op drie ronden van het einde doemde hij op in de achteruitkijkspiegels van Charles Leclerc (Ferrari) die in een aanval met de hamer vanwege Lewis Hamilton onder de druk bezweek, even naast de baan ging en zich onthutst tweede zag.

    Hamilton's halve godheid kreeg nog een banbliksem. Sergio Perez (Red Bull) maakte zijn rotweekeinde goed met een snelste tijd en dus 1 WK-punt. Een kleine tegenzet van Red Bull op Mercedes door de Mexicaan op zachte banden te zetten om 1'28"617 op de chrono's te schrijven. Sneller dan Hamilton !!! Maar Red Bull had de kleine regeltjes van het reglement niet gelezen. Om dat ene WK-punt te veroveren moet binnen de eerste tien rijden...De tijd werd geannuleerd en Luis Hamilton kreeg dat WK-punt. Daarmee staat hij nu nog slechts 8 punten achter op WK-leider Max Verstappen. In Hongarije binnen veertien dagen zal de waanzinnig populaire Brit trachten zijn achtste wereldtitel opnieuw gestalte te geven. Hij is alvast "back in the race !". (Walter Rombauts)

    De uitslag

    1. Lewis Hamilton (MercedesW12)                               306,332 km in 1 uur 42'41"013          

    2. Charles Leclerc (FerrariSF21)                                   op 3"871

    3. Valtteri Bottas (MercedesW12)                                 op 11"125

    4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                            op 28"573

    5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)                        op 42"624

    WK-stand Piloten:

    1. Max Verstappen                                                       185 punten

    2. Lewis Hamilton                                                        177

    3. Lando Norris                                                           113

    4. Valtteri Bottas                                                         108

    5. Sergio Perez                                                           104

    WK-stand Constructeurs

    1. Red Bull                                                                 289

    2. Mercedes                                                               245

    3. Mc Laren                                                                141

    18-07-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN PAKT VIERDE SEIZOENPOLE, HAMILTON RIJDT SNELSTE RONDE IN SPRINTRACE

    Max Verstappen vertrekt morgen van op pole-position in de GP van Engeland door de eerste - experimentele ? - sprintrace te winnen. Hij startte sneller dan Lewis Hamilton die eerst stond na de kwalificaties van gisteren. Er ontspon zich een ongemeen duel op het scherp van de snede en de zevenvoudige wereldkampioen moest na drie van zeventien ronden de meerdere erkennen in Max Verstappen. Deze startte overigens met een bizar vlammend linker voorwiel dat verder geen rol meer scheen te spelen.

    Max Verstappen won met een snelste ronde in 1'30"013, maar Lewis Hamilton eistte met 1'29"937 finaal de snelste ronde van deze selectierace op. Een kleine contradictie rond het begrip "pole". Maar Max Verstappen behaalde hier zijn vierde seizoenspole en totaliseert daarmee acht poles sinds 2016. Zoals voorzien krijgt de winnaar van de sprintrace 3 WK-punten, de tweede 2 en de derde - Bottas - 1. Morgen is er de GP van Engeland zelf over 306 km die het verdere duel Verstappen - Hamilton om de wereldtitel 2021 zal aanscherpen.

    Sergio Perez verloor adhesie en ging uit de baan, gelukkig zonder de Red Bull te beschadigen. Maar hij  start 18de en is dus aangewezen op een inhaalrace. Fernando Alonso, in tegenstelling tot de latere winnaars mengde zich met "softs" even vooraan, maar moest dan wel inbinden. Mick Schumacher en Nikita Mazepin botsten met elkaar en vertrekken achteraan. Maar veel aandacht kan naar hen niet uitgaan. Wel naar een Lando Norris (Mc Laren), Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) en de Ferrari-ruiter Charles Leclerc. Speciale aandacht zal uitgaan naar George Russell die voor eigen publiek de Williams op de negende plek patste en steeds vaker opdoemt in de wandelgangen als de vervanger van Valtteri Bottas volgend jaar naast Lewis Hamilton... (Walter Rombauts)

    Uitslag sprintrace:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)

    2. Lewis Hamilton (MercedesW12)                          op 1"430

    3. Valtteri Bottas (MercedesW12)                           op  7"502

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                     op 11"278

    5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                      op 24"111

    17-07-2021 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN OPNIEUW SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE

    Omdat straks de sprintrace op het programma staat die de strtgrid voor de race gaat bepalen, gaf de FP2 in een zonovergoten Silverstone een wat overbodige indruk. Tot het begin van deze tweede vrije training stonden de bolides in wat men een "parc fermé" noemt en mocht er aan de auto's buiten wat vleugelcorrecties niet worden gewerkt. Dus had de tweede vrije training toch nog enige zin om daarin nog kleine wijzigingen door te voeren. Zoals het wegwerken van een vervelend onderstuur op de Red Bull van Max Verstappen die volgens hem de "mini-pole" in de kwalificaties kostte ten voordele van Hamilton.

    De sprintrace straks wordt met argusogen bekeken en het nieuwe "format" heeft al voor veel onrust gezorgd binnen de teams. Als men de F1-eigenaars Liberty Media laat doen komt een soortgelijke sprintrace er ook in Monza en Interlagos, terwijl Austin zich daarvoor ook al als kandidaat heeft gemeld. Uiteraard is iedereen benieuwd wie er in die 17 ronden (100 km) in Silverstone deze "primeur" zal winnen en dus morgen in de race over 306 km uit "pole" zal vetrekken. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                     1'29"902

    2. Cahrles Leclerc (Ferrari)                                   1'30"277

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                       1'30"507

    4. Esteban Ocon (Alpine-Renault)                         1'30"707

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                          1'30"800

    17-07-2021 om 15:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - START OP P1 IN EERSTE HISTORISCHE SPRINTRACE

    In 1950 werd in Silverstone de eerste race van het wereldkampioenschap opgevoerd. Na 70 jaar zal morgen op diezelfde historische renbaan de eerste sprintrace uit de nieuwe, moderne Formule 1 worden gereden. Hoewel Max Verstappen de eerste trainingen domineerde, ook in de Q1 bovenaan bleef staan, moest hij in de Q2 - waarin ook Alonso sneuvelde - én in de Q3 tegen een iets snellere tegenstander aankijken. Het was zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die opgepord door kritiek zijn meesterschap opkrikte tot 1'26"134 de eerste startplaats van de spintrace over 100 km verzekert.

    Max Verstappen voelde naar eigen zeggen de bijregelingen aan zijn Red Bull als minder gunstig aan. Terwijl Hamilton in "Vale" een schuiver maakte die goed afliep trachtte Max hem te overtroeven. Maar zijn sublieme chrono van 1'26"209 was niet genoeg om de Brit van die eerste historische startplaats te houden. Max start op P2. Die sprintrace zal de startorde, dus de definitieve grid voor de race van zondag bepalen en er zijn 3 WK punten mee te verdienen als je wint. Voor puristen voelt het veranderen van de spelregels tijdens het spel nog altijd wat genânt aan. Maar dat is wegens hun leeftijd wellicht. Het nieuwe tijdperk in de Formule 1 zal het Alzheimer-effect verhogen en alleen nog nieuwe jonge geheugens toelaten. In ieder geval kan niet worden gezegd dat het nieuwe "format" niet spannend was. (Walter Rombauts)

    Kwalificatie:

    1. Lewis Hamilton (MercedesW12)                      1'26"134

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                  1'26"209

    3. Valtteri Bottas (MercedesW12)                       1'26"328

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                1'26"828

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                       1'26"844

    16-07-2021 om 20:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN DEGRADEERT IEDEREEN TOT LEERLING-PILOOT IN SILVERSTONE

    Precies na 30' rijden in de eerste vrije trainingen om de GP van Engeland zette Max Verstappen iedereen als rijschooljongens opzij. Daarvoor diende een bliksemchrono van 1'27"035. Liefst een volle seconde sneller dan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de Mercedessen. Dan herstelde de meute zich een beetje... Aanvankelijk klampte ploegmaat Sergio Perez in zijn Red Bull-Honda aan op de tweede plaats. Maar naar het einde toe, toen iedereen zich schikte in een superieure WK-leider, pikte Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) nog de tweede plaats in. Iedereen maakt zich nu op voor een nieuwe vorm van kwalificatie die tegen vanavond een nieuw tijdperk in de F1 inluidt. Die bepaalt de startorde van de sprintrace van morgen. De sprintrace bepaalt dan weer de startgrid voor de GP op zondag. Een casinogevoel waarmee niet alle teams opgezet zijn (wr)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                      1'27"035

    2. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                     1'27"814

    3. Lewis Hamilton (Mercedes W12)                        1'27"815

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                   1'27"828

    5. Valtteri Bottas (MercedesW12)                          1'27"897

    Bijlagen:
    Max Verstappen, dit jaar de verwachte kampioen 24221.jpg (69 KB)   

    16-07-2021 om 19:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE NIEUWE F1-AUTO VOOR 2022 IS VOORGESTELD IN SILVERSTONE

    Met een jaar vertraging door corona is de nieuwe Formule 1 bolide op ware grootte voorgesteld. Hij weegt met een minimum gewicht van 768 kg precies 25 kg meer dan de huidige renwagens. Hij is voorzien van een "grond-effect" zoals Colin Chapman dat destijds bij Lotus introduceerde. Het is deze keer niet echt het principe van een omgekeerde vliegtuigvleugel. Nu heeft men twee venturi-tunnels onderaan de wagen. Daarin wordt de lucht versnelt en lucht die versnelt creëert een vacuüm waardoor de auto aan de weg wordt gezogen. Bijgevolg is de luchtstroom die over de bolide streelt en vandaag nog de "downforce" schept, niet meer belangrijk. Gevolg daarvan is dat de wirwar van de meest gek gevormde vleugeltjes kan verdwijnen. De look is eleganter, met een kleinere voorvleugel en een grotere achtervleugel. Idem dito voor de diffuser achteraan die groter is geworden.

    Nog een nieuwigheid zijn de 18"-velgen (een inch is 25,4 mm) die onder een wiel-kapje draaien. Daardoor worden de voor de wegligging nefaste turbulenties gereduceerd van - 40% tot 5 à 10% waarbij ook de grotere remschijven beter kunnen worden gekoeld. De hydraulische ophanging is weggevallen, DRS blijft voorlopig en de motoren blijven tot eind 2025 dezelfde als vandaag. 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid die hun motorkoppel volgend jaar over zeven versnellingen zullen verdeeld zien. Dat "kapje" boven de banden breekt een 70-jarige reglementaire verplichting dat de wielen vrij in de lucht ronddraaiden.

    Op de vroeger toegelaten uitzondering voor snelle circuits als Monza dat Mercedes en ook Connaugt een geheel gestroomlijnde auto mochten inzetten. Over de brandstof die zou worden gebruikt is er weinig nieuws te rapen. Synthetische brandstof met uitstoot zero zou een groen tintje geven, maar nu is de "Hybrid" het enige dat "energiebesparend" is... Geheel volgens het principe van de Toyota Prius van destijds. Maar uiteraard krachtiger. Tot slot is de pilootcabine wat vergroot zodat lange coureurs er wat comfortabeler kunnen inzitten. Een relaxzetel is niet voorzien. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland, met de huidige snorwagens, en er is zowaar een eerste sprintrace die de startgrid bepaalt. Een nieuw tijdperk dient zich aan in de F1. Met een Belgische Nederlander die WK-leider is en een zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die wat voeling lost met de alsmaar voortschrijdende software die van een auto een rijdende computer dreigt te maken. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    F1 2022 16721 1.webp (30.5 KB)   

    15-07-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN ENGELAND BRENGT EERSTE SPRINTRACE DIE STARTGRID BEPAALT

    De GP van Engeland die eigenlijk donderdag aanvant met de presentatie van de nieuwe Formule 1 wagen op ware groootte zoals die er zal uitzien in het seizoen 2022. Daarna beginnen op vrijdag in de ochtend de eerste vrije oefeningen. In de namiddag is er geen klassieke FP2 maar een "qualificatie" die de startorde voor de sprintrace van 's anderendaags, zaterdag, die bepaalt hoe de startgrid er voor de race op zondag zal uitzien. Voor- en tegenstanders kijken er met argusogen naar. Voor de zeventigjarige en oudere puristen die overbleven lijkt het een breuk met de geschiedenis. Maar dat kan niet de reden zijn dat de Argentijn Carlos Reutemann ons enkele dagen geleden op 79-jarige leeftijd heeft verlaten. De tijdlijn van de wereld stopt nooit, dus wordt de GP van Engeland gewoon een onderdeel van een vernieuwde F1-geschiedenis.

    Zo ook voor Pirelli die met nieuwe bandenstructuur komt. De Italiaanse bandenreus wenst nimmer een herhaling te zien van wat in Baku Max Verstappen en Lance Stroll is overkomen. Maar Pirelli wijst ook naar de teams en de FIA. Nooit eerder zijn de auto's zo zwaar geweest, hebben nooit eerder zo'n hoog motorkoppel en dito vermogen gehad. De banden worden zwaarder belast dan ooit, ook al omdat de tppsnelheden geregeld naar de 350 km/h neigen. Ieder heeft zijn waarheid. Het contact tussen band en asfalt mag maar maximaal met factor 1.5 wijzigen of er is hommeles. De GP van Engeland wordt dus op meerdere punten interessant. WK-leider Max Verstappen met 182 punten en Lewis Hamilton met 150 eenheden. Dat is de basis-affiche voor de volgende dagen. (Walter Rombauts)

    13-07-2021 om 12:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOHN DE WILDE WON GRANDIOOS IN PORSCHE SPRINT TROPHY BENELUX IN FRANCORCHAMPS

    John de Wilde heeft vorige zondag in Francorchamps een prachtige zege behaald in de Porsche Sprint Trophy Benelux. Weliswaar nam hij voordeel door de botsing tussen polesitter Lucas van Eijndhoven, Jos Janssen en Gilles Smits in "La Source", maar hij wist een kloof te slaan die hem de tweede zege in drie races bezorgde. In de tussenstand voor het kampioenschap scoort hij een riante voorsprong op Gilles Smits, Lucas van Eijndhoven, Marcel Van Berlo en Wim Meulders. De volgende race gaat opnieuw in Francorchamps door en wel op 25 en 26 september e.k.(wr)

    13-07-2021 om 12:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN AUSTRALIË DEFINITIEF VAN KALENDER 2021

    De GP van Australië die van maart naar november 2021 was verplaatst wordt nu onder druk van de coronaproblematiek definitief van dit kalenderjaar afgevoerd. Na Singapore is dit de tweede GP en die van Japan staat ook al een tijd in vraag. De organisatoren, Liberty Media, die voor 23 races dit jaar opteerden zullen bijna verplicht zijn op één gangbaar circuit twee opeenvolgende races te organiseren als ze de 23 willen halen. Zoals op de Red Bull Ring is gedaan. Het is duidelijk dat wereldwijd de Covid en zijn varianten nog verder parten zal spelen in zowat alles wat mensen leuk vinden. (wr)

    06-07-2021 om 10:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    04-07-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN DEELT OPNIEUW KLAP UIT AAN HAMILTON

    Terwijl Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel elkaar in de laatste ronde nog in de vernietiging reden, streelde de zwart-wit geblokte vlag de vijftiende GP-zege van Max Verstappen. Met de pole, de snelste ronde én de zege, zette de Red Bull-coureur een volmaakte GP neer zoals alleen de grootsten hem dat hebben voorgedaan. Voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) begon de race "voorzichtig" maar hij keek wel met lede ogen aan dat zijn titelrivaal een gat sloeg met het hele veld en verder zijn eigen koers reed. In de 43ste van de 71 ronden werd zijn zwanenzang naar een achtste wereldtitel duidelijk.

    Hij meldde langs de boordradio "dat hij echt niet sneller kon". Ook al had hij zijn ingenieur eerder al gesmeekt om meer vermogen. Het werd nog dramatischer als duidelijk werd dat de wagenbodem links achter was beschadigd op een "vibreur". Als gevolg daarvan moest hij zichzelf offeren aan teammaat Valtteri Bottas en zich ook nog laten voorbijrijden door Lando Norris (Mc Laren). Diezelfde Mc Laren-rijder was ook in het begin van de race al het obstakel voor hem. Liefst 20 ronden lang duurde het voordat hij deze "snotneus" voorbij kon. Lando Norris werd vandaag tot "Driver of the Day" uitgeroepen... Lewis Hamilton geraakte niet op het podium en ziet Max Verstappen uitlopen in de voorlopige stand om de wereldtitel.

    De race werd getekend door veel individuele duels die eindigden in welles-nietes-spelletjes om het gelijk van de eerste de ideale lijn te mogen kiezen. Met als gevolg strafseconden voor in het bijzonder Sergio Perez (Red Bull-Honda) die daardoor maar een bescheiden puntenbijdrage levert aan de WK-stand van de Constructeurs waarin Red Bull ook de leiding aanvoert. Een duel in schoonheid sierde het raceslot tussen Fernando Alonso-de-Oude (Alpine) en George Russell-de-Jonge (Williams). De Spanjaard, twee keer wereldkampioen (2005-2006), won het ene puntje verbonden aan de tiende plaats. (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                     1 uur 23'54"543

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)                                + 17"973

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                    + 20"019

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                               + 46"452

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                                       + 57"144

    WK-stand Piloten:

    1. Verstappen                                                      182 punten

    2. Hamilton                                                         150

    3. Perez                                                              104

    4. Norris                                                             101

    5. Bottas                                                              92

    WK-stand Constructeurs:

    1. Red Bull-Honda                                               286

    2. Mercedes                                                       242

    3. Mc Laren-Mercedes                                         141

    04-07-2021 om 17:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE TIEN "BONZEN" DIE DE F1-MOTOREN VOOR 2025 GAAN BEPALEN

    Dat er nog geen defintief beeld is van de nieuwe F1-motoren voor 2025 is geen wonder. Negen boegbeelden van de F1 moeten gaan bepalen hoe groen ze die interne verbrandingsmotoren gaan concipiëren. Want het lijkt er sterk op dat het verbrandingsmotoren zullen blijven. Overigens is in de hele autoindustrie een trend om zowel de Diesel als de Ottomotor in ere te herstellen door gebruik van nieuwe brandstoffen. Daartoe behoren zowel synthetische brandstoffen als waterstof. Van de negen name die hieronder op een rijtje staan lijkt F1-motorsportbaas Ross Brawn technisch het best geplaatst. De anderen zijn meer CEO's van het "administratieve" gehalte. (wr)

    Het Comité:

    Ola Källenius (Daimler)

    John Elkann (Ferrari)

    Luca Di Meo (Renault)

    Dieter Mateschitz (Eeigenaar van Red Bull; team én drankjes)

    Stefano Domenicali (F1-baas)

    Ross Brawn (F1-motorsortbaas)

    Jean Todt (President van de Fédération Internationale de l'Automobile - FIA)

    Oliver Blurne (Porsche)

    Markus Duesman (Audi)

    04-07-2021 om 12:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!