Met een jaar vertraging door corona is de nieuwe Formule 1 bolide op ware grootte voorgesteld. Hij weegt met een minimum gewicht van 768 kg precies 25 kg meer dan de huidige renwagens. Hij is voorzien van een "grond-effect" zoals Colin Chapman dat destijds bij Lotus introduceerde. Het is deze keer niet echt het principe van een omgekeerde vliegtuigvleugel. Nu heeft men twee venturi-tunnels onderaan de wagen. Daarin wordt de lucht versnelt en lucht die versnelt creëert een vacuüm waardoor de auto aan de weg wordt gezogen. Bijgevolg is de luchtstroom die over de bolide streelt en vandaag nog de "downforce" schept, niet meer belangrijk. Gevolg daarvan is dat de wirwar van de meest gek gevormde vleugeltjes kan verdwijnen. De look is eleganter, met een kleinere voorvleugel en een grotere achtervleugel. Idem dito voor de diffuser achteraan die groter is geworden.
Nog een nieuwigheid zijn de 18"-velgen (een inch is 25,4 mm) die onder een wiel-kapje draaien. Daardoor worden de voor de wegligging nefaste turbulenties gereduceerd van - 40% tot 5 à 10% waarbij ook de grotere remschijven beter kunnen worden gekoeld. De hydraulische ophanging is weggevallen, DRS blijft voorlopig en de motoren blijven tot eind 2025 dezelfde als vandaag. 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid die hun motorkoppel volgend jaar over zeven versnellingen zullen verdeeld zien. Dat "kapje" boven de banden breekt een 70-jarige reglementaire verplichting dat de wielen vrij in de lucht ronddraaiden.
Op de vroeger toegelaten uitzondering voor snelle circuits als Monza dat Mercedes en ook Connaugt een geheel gestroomlijnde auto mochten inzetten. Over de brandstof die zou worden gebruikt is er weinig nieuws te rapen. Synthetische brandstof met uitstoot zero zou een groen tintje geven, maar nu is de "Hybrid" het enige dat "energiebesparend" is... Geheel volgens het principe van de Toyota Prius van destijds. Maar uiteraard krachtiger. Tot slot is de pilootcabine wat vergroot zodat lange coureurs er wat comfortabeler kunnen inzitten. Een relaxzetel is niet voorzien. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland, met de huidige snorwagens, en er is zowaar een eerste sprintrace die de startgrid bepaalt. Een nieuw tijdperk dient zich aan in de F1. Met een Belgische Nederlander die WK-leider is en een zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die wat voeling lost met de alsmaar voortschrijdende software die van een auto een rijdende computer dreigt te maken. (Walter Rombauts)
|