MAX VERSTAPPEN OPNIEUW SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE
Omdat straks de sprintrace op het programma staat die de strtgrid voor de race gaat bepalen, gaf de FP2 in een zonovergoten Silverstone een wat overbodige indruk. Tot het begin van deze tweede vrije training stonden de bolides in wat men een "parc fermé" noemt en mocht er aan de auto's buiten wat vleugelcorrecties niet worden gewerkt. Dus had de tweede vrije training toch nog enige zin om daarin nog kleine wijzigingen door te voeren. Zoals het wegwerken van een vervelend onderstuur op de Red Bull van Max Verstappen die volgens hem de "mini-pole" in de kwalificaties kostte ten voordele van Hamilton.
De sprintrace straks wordt met argusogen bekeken en het nieuwe "format" heeft al voor veel onrust gezorgd binnen de teams. Als men de F1-eigenaars Liberty Media laat doen komt een soortgelijke sprintrace er ook in Monza en Interlagos, terwijl Austin zich daarvoor ook al als kandidaat heeft gemeld. Uiteraard is iedereen benieuwd wie er in die 17 ronden (100 km) in Silverstone deze "primeur" zal winnen en dus morgen in de race over 306 km uit "pole" zal vetrekken. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - START OP P1 IN EERSTE HISTORISCHE SPRINTRACE
In 1950 werd in Silverstone de eerste race van het wereldkampioenschap opgevoerd. Na 70 jaar zal morgen op diezelfde historische renbaan de eerste sprintrace uit de nieuwe, moderne Formule 1 worden gereden. Hoewel Max Verstappen de eerste trainingen domineerde, ook in de Q1 bovenaan bleef staan, moest hij in de Q2 - waarin ook Alonso sneuvelde - én in de Q3 tegen een iets snellere tegenstander aankijken. Het was zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die opgepord door kritiek zijn meesterschap opkrikte tot 1'26"134 de eerste startplaats van de spintrace over 100 km verzekert.
Max Verstappen voelde naar eigen zeggen de bijregelingen aan zijn Red Bull als minder gunstig aan. Terwijl Hamilton in "Vale" een schuiver maakte die goed afliep trachtte Max hem te overtroeven. Maar zijn sublieme chrono van 1'26"209 was niet genoeg om de Brit van die eerste historische startplaats te houden. Max start op P2. Die sprintrace zal de startorde, dus de definitieve grid voor de race van zondag bepalen en er zijn 3 WK punten mee te verdienen als je wint. Voor puristen voelt het veranderen van de spelregels tijdens het spel nog altijd wat genânt aan. Maar dat is wegens hun leeftijd wellicht. Het nieuwe tijdperk in de Formule 1 zal het Alzheimer-effect verhogen en alleen nog nieuwe jonge geheugens toelaten. In ieder geval kan niet worden gezegd dat het nieuwe "format" niet spannend was. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN DEGRADEERT IEDEREEN TOT LEERLING-PILOOT IN SILVERSTONE
Precies na 30' rijden in de eerste vrije trainingen om de GP van Engeland zette Max Verstappen iedereen als rijschooljongens opzij. Daarvoor diende een bliksemchrono van 1'27"035. Liefst een volle seconde sneller dan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de Mercedessen. Dan herstelde de meute zich een beetje... Aanvankelijk klampte ploegmaat Sergio Perez in zijn Red Bull-Honda aan op de tweede plaats. Maar naar het einde toe, toen iedereen zich schikte in een superieure WK-leider, pikte Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) nog de tweede plaats in. Iedereen maakt zich nu op voor een nieuwe vorm van kwalificatie die tegen vanavond een nieuw tijdperk in de F1 inluidt. Die bepaalt de startorde van de sprintrace van morgen. De sprintrace bepaalt dan weer de startgrid voor de GP op zondag. Een casinogevoel waarmee niet alle teams opgezet zijn (wr)
DE NIEUWE F1-AUTO VOOR 2022 IS VOORGESTELD IN SILVERSTONE
Met een jaar vertraging door corona is de nieuwe Formule 1 bolide op ware grootte voorgesteld. Hij weegt met een minimum gewicht van 768 kg precies 25 kg meer dan de huidige renwagens. Hij is voorzien van een "grond-effect" zoals Colin Chapman dat destijds bij Lotus introduceerde. Het is deze keer niet echt het principe van een omgekeerde vliegtuigvleugel. Nu heeft men twee venturi-tunnels onderaan de wagen. Daarin wordt de lucht versnelt en lucht die versnelt creëert een vacuüm waardoor de auto aan de weg wordt gezogen. Bijgevolg is de luchtstroom die over de bolide streelt en vandaag nog de "downforce" schept, niet meer belangrijk. Gevolg daarvan is dat de wirwar van de meest gek gevormde vleugeltjes kan verdwijnen. De look is eleganter, met een kleinere voorvleugel en een grotere achtervleugel. Idem dito voor de diffuser achteraan die groter is geworden.
Nog een nieuwigheid zijn de 18"-velgen (een inch is 25,4 mm) die onder een wiel-kapje draaien. Daardoor worden de voor de wegligging nefaste turbulenties gereduceerd van - 40% tot 5 à 10% waarbij ook de grotere remschijven beter kunnen worden gekoeld. De hydraulische ophanging is weggevallen, DRS blijft voorlopig en de motoren blijven tot eind 2025 dezelfde als vandaag. 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid die hun motorkoppel volgend jaar over zeven versnellingen zullen verdeeld zien. Dat "kapje" boven de banden breekt een 70-jarige reglementaire verplichting dat de wielen vrij in de lucht ronddraaiden.
Op de vroeger toegelaten uitzondering voor snelle circuits als Monza dat Mercedes en ook Connaugt een geheel gestroomlijnde auto mochten inzetten. Over de brandstof die zou worden gebruikt is er weinig nieuws te rapen. Synthetische brandstof met uitstoot zero zou een groen tintje geven, maar nu is de "Hybrid" het enige dat "energiebesparend" is... Geheel volgens het principe van de Toyota Prius van destijds. Maar uiteraard krachtiger. Tot slot is de pilootcabine wat vergroot zodat lange coureurs er wat comfortabeler kunnen inzitten. Een relaxzetel is niet voorzien. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland, met de huidige snorwagens, en er is zowaar een eerste sprintrace die de startgrid bepaalt. Een nieuw tijdperk dient zich aan in de F1. Met een Belgische Nederlander die WK-leider is en een zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die wat voeling lost met de alsmaar voortschrijdende software die van een auto een rijdende computer dreigt te maken. (Walter Rombauts)
GP VAN ENGELAND BRENGT EERSTE SPRINTRACE DIE STARTGRID BEPAALT
De GP van Engeland die eigenlijk donderdag aanvant met de presentatie van de nieuwe Formule 1 wagen op ware groootte zoals die er zal uitzien in het seizoen 2022. Daarna beginnen op vrijdag in de ochtend de eerste vrije oefeningen. In de namiddag is er geen klassieke FP2 maar een "qualificatie" die de startorde voor de sprintrace van 's anderendaags, zaterdag, die bepaalt hoe de startgrid er voor de race op zondag zal uitzien. Voor- en tegenstanders kijken er met argusogen naar. Voor de zeventigjarige en oudere puristen die overbleven lijkt het een breuk met de geschiedenis. Maar dat kan niet de reden zijn dat de Argentijn Carlos Reutemann ons enkele dagen geleden op 79-jarige leeftijd heeft verlaten. De tijdlijn van de wereld stopt nooit, dus wordt de GP van Engeland gewoon een onderdeel van een vernieuwde F1-geschiedenis.
Zo ook voor Pirelli die met nieuwe bandenstructuur komt. De Italiaanse bandenreus wenst nimmer een herhaling te zien van wat in Baku Max Verstappen en Lance Stroll is overkomen. Maar Pirelli wijst ook naar de teams en de FIA. Nooit eerder zijn de auto's zo zwaar geweest, hebben nooit eerder zo'n hoog motorkoppel en dito vermogen gehad. De banden worden zwaarder belast dan ooit, ook al omdat de tppsnelheden geregeld naar de 350 km/h neigen. Ieder heeft zijn waarheid. Het contact tussen band en asfalt mag maar maximaal met factor 1.5 wijzigen of er is hommeles. De GP van Engeland wordt dus op meerdere punten interessant. WK-leider Max Verstappen met 182 punten en Lewis Hamilton met 150 eenheden. Dat is de basis-affiche voor de volgende dagen. (Walter Rombauts)
JOHN DE WILDE WON GRANDIOOS IN PORSCHE SPRINT TROPHY BENELUX IN FRANCORCHAMPS
John de Wilde heeft vorige zondag in Francorchamps een prachtige zege behaald in de Porsche Sprint Trophy Benelux. Weliswaar nam hij voordeel door de botsing tussen polesitter Lucas van Eijndhoven, Jos Janssen en Gilles Smits in "La Source", maar hij wist een kloof te slaan die hem de tweede zege in drie races bezorgde. In de tussenstand voor het kampioenschap scoort hij een riante voorsprong op Gilles Smits, Lucas van Eijndhoven, Marcel Van Berlo en Wim Meulders. De volgende race gaat opnieuw in Francorchamps door en wel op 25 en 26 september e.k.(wr)
De GP van Australië die van maart naar november 2021 was verplaatst wordt nu onder druk van de coronaproblematiek definitief van dit kalenderjaar afgevoerd. Na Singapore is dit de tweede GP en die van Japan staat ook al een tijd in vraag. De organisatoren, Liberty Media, die voor 23 races dit jaar opteerden zullen bijna verplicht zijn op één gangbaar circuit twee opeenvolgende races te organiseren als ze de 23 willen halen. Zoals op de Red Bull Ring is gedaan. Het is duidelijk dat wereldwijd de Covid en zijn varianten nog verder parten zal spelen in zowat alles wat mensen leuk vinden. (wr)
MAX VERSTAPPEN DEELT OPNIEUW KLAP UIT AAN HAMILTON
Terwijl Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel elkaar in de laatste ronde nog in de vernietiging reden, streelde de zwart-wit geblokte vlag de vijftiende GP-zege van Max Verstappen. Met de pole, de snelste ronde én de zege, zette de Red Bull-coureur een volmaakte GP neer zoals alleen de grootsten hem dat hebben voorgedaan. Voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) begon de race "voorzichtig" maar hij keek wel met lede ogen aan dat zijn titelrivaal een gat sloeg met het hele veld en verder zijn eigen koers reed. In de 43ste van de 71 ronden werd zijn zwanenzang naar een achtste wereldtitel duidelijk.
Hij meldde langs de boordradio "dat hij echt niet sneller kon". Ook al had hij zijn ingenieur eerder al gesmeekt om meer vermogen. Het werd nog dramatischer als duidelijk werd dat de wagenbodem links achter was beschadigd op een "vibreur". Als gevolg daarvan moest hij zichzelf offeren aan teammaat Valtteri Bottas en zich ook nog laten voorbijrijden door Lando Norris (Mc Laren). Diezelfde Mc Laren-rijder was ook in het begin van de race al het obstakel voor hem. Liefst 20 ronden lang duurde het voordat hij deze "snotneus" voorbij kon. Lando Norris werd vandaag tot "Driver of the Day" uitgeroepen... Lewis Hamilton geraakte niet op het podium en ziet Max Verstappen uitlopen in de voorlopige stand om de wereldtitel.
De race werd getekend door veel individuele duels die eindigden in welles-nietes-spelletjes om het gelijk van de eerste de ideale lijn te mogen kiezen. Met als gevolg strafseconden voor in het bijzonder Sergio Perez (Red Bull-Honda) die daardoor maar een bescheiden puntenbijdrage levert aan de WK-stand van de Constructeurs waarin Red Bull ook de leiding aanvoert. Een duel in schoonheid sierde het raceslot tussen Fernando Alonso-de-Oude (Alpine) en George Russell-de-Jonge (Williams). De Spanjaard, twee keer wereldkampioen (2005-2006), won het ene puntje verbonden aan de tiende plaats. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 23'54"543
DE TIEN "BONZEN" DIE DE F1-MOTOREN VOOR 2025 GAAN BEPALEN
Dat er nog geen defintief beeld is van de nieuwe F1-motoren voor 2025 is geen wonder. Negen boegbeelden van de F1 moeten gaan bepalen hoe groen ze die interne verbrandingsmotoren gaan concipiëren. Want het lijkt er sterk op dat het verbrandingsmotoren zullen blijven. Overigens is in de hele autoindustrie een trend om zowel de Diesel als de Ottomotor in ere te herstellen door gebruik van nieuwe brandstoffen. Daartoe behoren zowel synthetische brandstoffen als waterstof. Van de negen name die hieronder op een rijtje staan lijkt F1-motorsportbaas Ross Brawn technisch het best geplaatst. De anderen zijn meer CEO's van het "administratieve" gehalte. (wr)
Het Comité:
Ola Källenius (Daimler)
John Elkann (Ferrari)
Luca Di Meo (Renault)
Dieter Mateschitz (Eeigenaar van Red Bull; team én drankjes)
Stefano Domenicali (F1-baas)
Ross Brawn (F1-motorsortbaas)
Jean Todt (President van de Fédération Internationale de l'Automobile - FIA)
De kwalijke manier waarop viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de weg reed toen Fernando Alonso naar de Q3 aan het dingen was heeft de Duitser een gridstraf opgeleverd. De tweevoudige wereldkampioen Alonso (Alpine) was uitzinnig van woede want hij was beslist in de Q3 belandt ware er dat onaandachtig maneuver van Vettel niet. De Aston Martin-coureur heeft zich tegenover de Spanjaard verontschuldigd, bewust van zijn ongewilde fout. Maar de stewards bedenken Vettel wel met drie plaatsen achteruit op de grid. Hij start nu van de elfde plek. De rijders die hiervan "profiteren" zijn George Russell (Williams), Lance Stroll (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari).(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - VERBLUFT MET KOMEETTIJD IN SPIELBERG
Max Verstappen start morgen in pole voor de GP van Oostenrijk. Achter hem staat niet Hamilton zoals gewoonlijk, maar wel Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes ! De regerende wereldkampioen, net voor twee jaar bijgetekend, start op de vierde plaats en zal het van de bandenstrategie moeten hebben om de Red Bull-coureur te verslaan. Algemeen wordt aangenomen dat er een één-stop-strategie zal voorop worden gezet. Maar het raceverloop kan die visie natuurlijk doen veranderen. Heuglijk nieuws is dat Sebastien Vettel op de achtste plaats start. De Duitser heeft echter in de Q2 een erge fout gemaakt door in de weg te rijden van Fernando Alonso die beslist in de Q3 had geraakt en door Vettel die chrono vernietigd zag.
Ook moet George Russell worden vernoemd die de kwetsbare Williams op de negende startplaats zette. Morgen is er een magma-GP in het verschiet, een race die wordt gesponsord door "BTW" (Best Water Treatment) en "Crypto.com. Deze laatste wordt expliciet hier vernoemd omdat ze voor Liberty Media sponsor gaan spelen voor de sprintraces die de klassieke kwalificaties gaan vervangen (experimenteel in eerste instantie). In een korte race verovert de winnaar de "pole". Het zal een bizar gevoel zijn voor de puristen om de verbrokkeling van zeventig jaar "classicisme" voltrokken te zien. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST OPNIEUW IN FP3 IN SPIELBERG
Max Verstappen had maar een half uur en twee setjes zachte banden nodig om met 1'04"941 iedereen met verstomming te slaan. Mercedes sloot wel aan met niet direct Hamilton maar wel Valtteri Bottas die de tweede chrono pakte in de FP3. Aanvankelijk leken de Aston Martin's van Vettel en Stroll aan te sluiten, maar finaal gingen Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) met de ereplaatsen aan de haal. Sebastien Vettel viert vandaag zijn 34ste verjaardag en de viervoudige wereldkampioen lijkt herboren.
Hij voelt zich opnieuw beter in het zakenimperium dat de F1 onder Bernie Ecclestone (90) is geworden. Een goed geoliede machine die sinds maart 2017 voor 31 miljard dollar is overgedragen aan het Amerikaanse Liberty Media. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole in de GP van Oostenrijk. Op Spielberg daar klint nog net niet de "Sound of Music", al horen we toch de partyklanken van de Hondamotoren. Voor de volledigheid: Nikita Mazepin zorgde ook deze sessie even voor geel... (Walter Rombauts)
FP3:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'04"591
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'05"129
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'05"277
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'05"280
5. Antonio Giavinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) 1'05"345
HAMILTON TEKENT TOT EIND 2023 NIEUW CONTRACT MET MERCEDES
Nog goed en wel voor de derde vrije oefeningen aanvangen, raakte bekend dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor twee jaar bij tekende bij Mercedes. Dat is het nuchtere nieuws. Vandaag komen de F1 bonzen bijeen om over de nieuwe krachtbronnen voor 2025 te spreken. Over één ding zijn Jean Todt (FIA) Ola Källenius (Daimler) en andere Olivier Blurne (Porsche) en de andere zes matchmakers het eens: de F1 moet een groene tint krijgen. Een eerste stap zou zijn synthetische brandstof met een uitstoot zero.
Maar zoals de kaarten nu liggen lijkt de meerderheid van het deskundig gezelschap voorstander om de huidige interne verbrandingsmotoren in hybridconfiguratie te behouden. Budgetgewijs maar ook omdat om synthetische brandstof te gebruiken slechts minieme wijzigingen aan de motor moeten worden doorgevoerd. Iedereen is benieuwd bij welke krachtbron men zal uitkomen.
Feit dat ook Porsche mee aan tafel zit kan betekenen dat het merk zich opnieuw - als motorleverancier ? - wil verbinden in de hoogste autosportdiscipline. Los van dit alles is ook wereldkundig gemaakt dat George Russell de nieuwe ploegmaat van Lewis Hamilton wordt. Mogelijk een meesterzet naar Verstappen toe. (Walter Rombauts)
HAMILTON BOVENAAN, REGEN FNUIKT VERSTAPPEN IN FP2 IN SPIELBERG
Net toen de race-simulaties konden beginnen leldde Sebastien Vettel regendruppels. Met nog één kwartier te gaan regende het harder en kon Max Verstappen zijn tijd niet meer verbeteren. Lewis Hamilton bleef met 1'04"523 bovenaan de tabellen. Dit voor ploegmaat Bottas en titelrivaal Max Verstappen. Als bij regenwonder plaatsten Lance Stroll en Sebastien Vettel de Aston Martin-Mercedes in die volgorde op P4 en P5. Max Verstappen vroeg zijn ingenieur, Gianoiero Lambriase, of het nog zin had verder te rijden op die natte baan met regentijden van 1'09"698 (Hamilton) en kreeg een verrassend antwoord:
"Zondag wordt hetzelfde weer voorspelt, dus zolang je de auto binnen de witte lijnen kan houden, blijf je maar buiten. Je kan er van leren voor zondag..." Die niet mis te verstane woorden gelden voor iedereen. Want stel dat de hemelsuizen voor spektakel gaan zorgen, dan is de winnaar nog lang niet bekend. WK-leider Max Verstappen reed dus verder en mikt morgen op de "pole". Los daarvan wordt regerend wereldkampioen Lewis vaker gemeld in de race-simulator bij Mercedes... De zevenvoudige wereldkampioen ontkent niet dat de strijdvaardige Limburger hem in de greep heeft. Al is het verschil nu nog "maar" 18 punten. (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OPNIEUW IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Tijdens de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk heeft Pirelli Hamilton, Bottas en andere Vettel's nieuwe prototypebanden laten proberen. Ook Max Vertsappen ded dat en leek er positief op te reageren. Dat Nikita Mazepin in ieders weg reed en wat geel uitlokte, verbaast niemand meer. Max Verstappen domineerde andermaal de FP1. Straks tijdens de tweede oefeningen kunnen we zien of Hamilton en Bottas in hun Mercedes weerwerk kunnen bieden. Morgen is er een zeer belangrijke vergadering waarop alle F1-bonzen samen zitten om het over de nieuwe motoren voor 2025 te hebben.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RB HONDA - LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND MET ZEGE IN GP VAN STIERENMARKEN
De GP van Stiermarken in Spielberg in Oostenrijk dekt een sterk verhaal. Max Verstappen startte vanuit pole het snelst en leidde de hele race zonder dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton enig weerwerk kon bieden. Of toch wel iets. Met telkens de snelste ronde te draaien en zo de Limburger dat ene WK-punt af te snoepen. Sergio Perez (Red Bull-Honda) haalde in de 55ste van de 71 te rijden ronden nog softs en bedierf daarmee het ronderecord-plezier van de zevenvoudige wereldkampioen. Perez won nu zogoed als iedere ronde dat begeerde WK-punt.
Max toerde superieur aan de leiding, Hamilton reed er gefrustreerd achter en toen de achterstand 14" werd, schoot Lewis Hamilton uit zijn kram en eistte dat zijn team hem zachte banden zo monteren. In de voorlaatste ronde kreeg hij die en hij liet 1'07"058 optekenen, waarmee hij één WK punt toevoegt aan de 18 die verbonden zijn aan de tweede plaats. Sergio Perez trachtte nog Valtteri Bottas te verschalken voor een podiumplaats, maar dat lukte niet. We noteren ook een schitterende race van Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) die vijfde eindigde. Fernando Alonso, achtste gestart, stootte even door naar P7 maar werd uiteindelijk negende.
In de voorlopige stand om het WK versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats tot 156 punten tegenover 138 voor Lewis Hamilton. Een verschil dus van 18 eenheden, die nog niet zaligmakend zijn, maar voor de Brit die zijn achtste wereldtitel beoogt wel een duidelijk teken aan de wand zijn. Max Verstappen heeft vandaag zijn vierde GP van het F1-seizoen 2021 gewonnen ! Dat is zijn 14de sinds hij in 2015 in de Formule 1 kwam !!! In de stand om het WK van de constructeurs versterkt Red Bull Racing ook lichtjes zijn voorsprong op zevenvoudig wereldkampioen Mercedes (sinds 2014, toen de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid's in gebruik werden genomen)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,578 km in 1 uur 22'18"925
HAMILTON NEEMT EERVOL FP3 VOOR ZIJN REKENING IN OOSTENRIJK
Toen Max Verstappen na 32' in de derde vrije oefeningen een kleine aardbeving veroorzaakte met 1'04"971 dacht iedereen dat het verdict al gevallen was. Maar de oplopende, ook reglementaire spanning tussen Red Bull en Mercedes zorgde ervoor dat Toto Wolff grotere druk zette op Bottas, maar zeker op de fatsoenlijk betaalde regerende wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze is nu pas de nieuwe onderhandelingen met Toto Wolff voor 2022 begonnen en voelt de druk van zijn "bazen", maar bijzonder nog van Max Verstappen. Voor wie het al vergeten zou zijn, WK-leider en de man die wel eens kan verhinderen dat Lewis een achtste wereldtitel dit jaar kan behalen.
Bovendien zou het voor Mercedes de eerste keer zijn dat ze sinds 2014 niet de Wereldtitel bij de Constructeurs zouden behalen. In dat jaar werd voor de eerste keer de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid in gebruik genomen. Mercedes behaalde er zeven wereldtitels mee. Dus de kwalificaties straks zijn gevoelig geladen. Het pit-incident met Bottas (drie plaatsen aachteruit op de grid + 2 strafpunten op zijn superlicentie) is een apart verhaal. Nat als de "verhoogde pitstraat-beveiliging" vanwege de FIA die concreet Red Bull benadeeld. Nu eerst de strijd om de "pole". Hamilton zal trachten zijn 101ste te behalen. Maar Max is nabij. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - PAKT DERDE SEIZOENSPOLE IN SPIELBERG
Max Verstappen heeft op een haast buitenaardse manier zijn derde pole-position van het F1-seizoen veroverd in "zijn" Spielberg. Met 1'03"841 overklaste hij letterlijk iedereen, hoewel moet worden vermeld dat Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) even met 1'04"429 even de eerste plaats waarnam in de Q2. Maar in de Q3, de beslissende fase, demonstreerde Max Verstappen een meesterschap dat alleen de grootsten hebben kunnen opvoeren. Zijn topsnelheid met 315 km/h lag hoger dan die van de regerende wereldkampioen. Hij trotseerde tot 4,8 G in de bochten (remember de "wingcars"...) en bespeelde die ene ideale lijn in alle bochten met een preciesheid van een vioolstok op de snaren van een Stradivarius. Van "heavy metal" tot hemelse Stravinsky.... Lewis Hamilton luisterde beteuterd, zag zijn 101ste pole weer aan zijn neus voorbij gaan.
Valtteri Bottas klokte tweede af. Maar de Fin moet drie strafplaatsen achteruit op de startgrid, wegens de pitstraat-capriolen gisteren. Dus staat Lewis achter Max, op de tweede rij bevindt zich Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) voor een andermaal schitterende Sergio Perez (Red Bull-Honda). Pierre Gasly's auto kreeg een nieuwe MGU-K die meer had dan sensorproblemen. Maar hij kreeg er geen grid-straf voor. Het is duidelijk dat het duel Hamilton - Verstappen morgen in de GP van Stiermarken in Oostenrijk voor vuurwerk zal zorgen. Gelukkig wordt er over de mogelijkheid van regen gesproken. Die kan het vuur wat temperen en misschien veranderen in een "Red Bull"-gevecht zoals in de tijd van de grote matadors. Dan kan Max Verstappen zich misschien tot "regenmeister" kronen zoals Ayrton Senna zich destijds outte. (Walter Rombauts/Fotobijlage: Alpine)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OOK IN FP2 OP DE RED BULL RING
Met 1'05"412 heeft Max Verstappen in de tweede vrije training iedereen gedomineerd. In die mate dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich toch wat zorgen moet beginnen maken over die achtste wereldtitel. Ook binnen Mercedes heerst onrust. Toto Wolff ziet iedere race met lede ogen aan dat de banden wissels bij Red Bull binnen 2" seconden gebeuren...veel korter dan bij hen. Ik weiger voorlopig te geloven dat de nieuwe FIA-regels die de pitstops trager gaan maken door Mercedes is ingefluisterd. Maar feit is software gaat beslissen over het moment waarop een wiel echt vast staat en de coureur "groen" krijgt om weg te rijden. Vanaf de GP van Hongarije zou dat worden toegepast en daarmee Red Bull een aanzienlijk voordeel - met name snelheid van banden wissels - afnemen.
Of Valtteri Bottas dat ongenoegen bij de "Ster" deze namiddag kracht heeft willen bijzetten is zéér de vraag. In ieder geval kwam een kwartier voor het einde van de FP2 de Fin nog banden wisselen. Bij het vertrekken maakte hij een heuse spin in de pitstraat waarbij gelukkig niemand werd geraakt. Dus zou de Fédération de l'Automobile toch redenen hebben om de veiligheid in de pitstraat te verhogen. De FIA heeft het daar al eerder over gehad. Maar in het kamp van Red Bull is er veel protest tegen de nieuwe regeling voor de banden wissels. Los van dit valt een herboren Alpine-Renault op met een derde plaats voor de talentrijke Esteban Ocon en de vijfde van "bompa" Fernando Alonso, die blijkbaar toch een tweede adem vindt. Net als Daniël Ricciardo.
Morgen is er FP3 en de strijd om de pole op die snelle Red Bull Ring. Voor we het vergeten, Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) maakte nog een uitstapje in de grindbak en zijn ploegmaat Mick Schumacher vroeg Sebastien Vettel eens naar zijn cockpit te komen kijken. De zoon van voelt er zich niet comfortabel in. Zou "Papa" thuis daar echt niets kunnen over zeggen ? Is Michaël Schumacher nog echt zo gehandicapt ? Dat ski-ongeval op 29 december 2013 nabij Grenoble kan je niemand toewensen. Hij was toen 45 jaar jong. Nu moet zijn zoon Mick het thuiszittende stuurgenie levendig zien te houden in de F1. Wijsheid heeft ie zeker meegekregen, de kracht die nodig is om er te geraken zal moeder Corinne mee voeden. Mogelijk komt op die manier schoonheid weer in het zwaar getroffen gezin. Echte puristen smeken erom. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
PORSCHE ZET NIEUW RONDERECORD NEER OP DE NORDSCHLEIFE MET 911 GT2 RS
Uitgerust met de "Manthey Performance Kit" heeft testpiloot Lars Kern op 14 juni een nieuwe recordtijd neergezet op de Nürburgring, meer bepaald de 20,8 km lange en beruchte "Nordschleife". Lars Kern perste er aan het stuurwiel van de 515 kW (700 pk) sterke 911 GT2 RS een tijd uit van 6'43"300. De auto was eeb "brouwsel" van de Porsche R&D-ingenieurs in Weissach en de Manthey-specialist in Meuspath.(wr)