Valtteri Bottas veroorzaakte door een te laat remmaneuver op de natte baan een nooit eerder geziene carambole in de eerste bocht. Daarbij werden de auto's van Perez, Norris, Stroll en Leclerc onherstelbaar beschadigd. Ze waren direct "out". Maar ook de Red Bull van Max Verstappen werd door de impact van Norris' Mc Laren erg beschadigd, Vettel kwam er met minder schade aan zijn Aston Martin vanaf en plaatste zich tweede nog voor de koersdirectie voor 25' met de rode vlag de race stil legde. Dat gaf de teams tijd om de ergste brokken te herstellen en ook van intermediaire (regenbanden) over te gaan op mediums. De restart gaf een uitzonderlijk raar beeld van een Lewis Hamilton die in zijn Mercedes helemaal alleen op de startgrid stond en glansrijk de start nam aan de leiding...met enkele honderden meters verder het hele treintje van nog vijftien auto's dat uit de pitsstraat wegzoemde. Plots werd het duidelijk dat Lewis op de verkeerde banden stond...namelijk op "wets" !!!
Maar de zevenvoudige wereldkampioen ging de pits in voor andere banden en begon daarna aan een indrukwekkende inhaalrace die hem na hard labeur met vooral Fernando Alonso (Alpine) en Carlos Sainz (Ferrari) het derde trapje van het podium opleverde. Samen met het hernemen van het leiderschap in de WK-stand ten nadele van Max Verstappen. De snelste ronde ging naar Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) die daarmee 1 WK-punt totaliseert. Fernando Alonso werd op z'n veertigste verjaardag tot "Driver of the Day" uitgeroepen. Daarmee is het figuratieve verhaal van de GP van Hongarije gedaan.
Het essentiële verhaal is dat Esteban Ocon (Alpine-Renault) en Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) de eerste en tweede plaats op het podium sierden. De 24-jarige Fransman sluit daarmee weer aan met een geschiedenis dat een Franse coureur in een Franse racewagen wint. De vorige was Alain Prost in 1983 met een Renault. Het podium woog 11 wereldtitels, vier voor de Duitser Vettel en zeven voor de Brit Hamilton die nu toch zicht krijgt op die achtste zo begeerde titel. Maar al scoorde Max Verstappen maar 1 WK-punt, het duel tussen hen beiden is nog lang niet teneinde. Er zijn nu elf GP's gereden en op de kalender staan er nog twaalf. Waarvan sommigen nog met een vraagteken. Van 27 t/m 29 augustus 2021 lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor de GP van België F1 in Francorchamps.
Waar de Nederlanders de tribunes oranje zullen kleuren voor een fenomeen dat in het Belgische Hasselt is geboren. Daar in Francorchamps zal Max Verstappen zich wellicht sterk verweren, want in de zojuist afgesloten GP moest hij het met een zwaar toegetakelde Red Bull doen. Er kan toch geen opzet van Bottas in het Mercedesspel zijn ? Die theorie zou te ver gaan. Hoewel er ooit een "crashgate" is geweest waarbij Nelson Piquet j.r. bewust zijn Renault op "bevel" van teammanager Falvio Briatore tegen 160 km/h tegen een muur moest crashen om een safety car uit te lokken... In ieder geval wacht Bottas een gridstraf in Francorchamps. Net als Max Verstappen mocht die daar een nieuwe motor krijgen. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)
De uitslag:
1. Esteban Ocon (Alpine-Renault) 306,67 km in 2 uur 04'43"199 / 147,53 km/h gemiddeld
2. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) + 1"859
3. Lewis Hamilton (MercedesW12) + 2"736
4. Carlos Sainz (FerrariSF21) + 15"651
5. Fernando Alonso (Alpine-Renault) + 15"743
Stand in WK Piloten:
1. Hamilton 194 punten
2. Verstappen 186
3. Norris 113
4. Bottas 108
5. Perez 104
WK-stand bij de Constructeurs
1. Mercedes 300 punten
2. Red Bull-Honda 290
3. Mc Laren-Mercedes 163
4. Ferrari 160
5. Alpine 75
|