De 24 Uren van Le Mans naderen. Door corona uitgesteld worden ze op 21 en 22 augustus gereden in La Sarthe waar in 1906 alle gereglementeerde autosport begon. Onder andere met de GP de l'ACF, of vrij vertaald, met de GP van de Automobiel Club van Frankrijk. Sinds 1923 organiseert de l' Automobile Club de l'Ouest de beroemde etmaalrace die de grootste industriële autoconfrontatie ter wereld is. Dit jaar heeft de organisatie voor het eerst de hypercars gecreëerd. Toyota en het Amerikaanse Glickenhaus nemen het daarin tegen elkaar op. Met een superfavorietenrol voor Toyota weliswaar.
De nieuwe hypercars trekken ook Peugeot (2022) en Porsche (2023) terug naar het legendarische tracé van La Sarthe. Als Porsche terugkomt is dat niet om kermisrondjes te draaien. Wél om te winnen. Omdat een Porsche geen auto is maar een object en niettemin gigantische snelheden en betrouwbaarheden kan leveren heeft het merk een rijke geschiedenis daar in Frankrijk. Dit is een inleiding van zes bijdragen waarin tot uiting komt dat het jonge merk - officieel slechts 71 jaar jong - reeds vroeg klasse-overwinningen boekte. Namelijk al in 1951 met de legendarische 356 SL. Momenteel loopt er in het Porsche-museum in Stuttgart een accenttentoonstelling rond "Porsche in Le Mans". We pikken er in de komende dagen een zestal hoogtepunten uit. (Walter Rombauts/Foto bijlage ACO)
|