Eén week tussen de GP van Nederland en de GP van Italië maakt veel gespeculeer mogelijk. Eén ding is al zeker: Kimi Räikkönen kan wegens Covid nog steeds niet deelnemen en wordt voor de tweede keer vervangen door reserverijder Robert Kubica die natuurlijk geen potten zal breken. Dat wordt volgend jaar wél verwacht van Valtteri Bottas die bij Alfa Romeo intrekt en zich vervangen ziet door George Russell. Waarvan dan weer wordt geschreven dat hij niet de rol van "hulpje" van Hamilton (36) zal aanvaarden.... Diezelfde zevenvoudige wereldkampioen voedt dan weer de fantasie dat hij er mee zal ophouden. Na een achtste wereldtitel achten wij dat best mogelijk. Maar eerst moet Max Verstappen worden verslagen !
Die heeft een vermoedelijk nadeel in Monza dat quasi op vollast motorvermogen wordt gereden en dat de Mercedes-krachtbron - dixit Verstappen - sterker zou zijn. Nu is dat een rare zaak want op nieuwe kleuren voor Alfa Romeo en Aston Martin hebben alle auto's een 1,6 liter V6 Turbo Hybrid als krachtbron en kunnen er theoretisch ook geen verschillen zijn. De verbrandingsmotor plus de elektrische motor voeren samen zo'n 750 kW (1000 pk) naar de achterwielen. Dus is dat zogezegd voor iedereen gelijk. Maar omdat ingenieurs altijd voorop zijn t.a.v. de reglementmakers duiken altijd nieuwe verrassingen op.
Morgenochtend beginnen de eerste vrije trainingen en de daaropvolgende sprintrace. Op een circuit dat tijdens de "killing years" vele slachtoffers maakte. Te beginnen in 1922 toen Fritz Kuhn, racepiloot van Ferdinand Porsche, in een "Sacha" het leven liet door "materiaalfalen". Iets wat ook Colin Chapman is verweten bij de dood van Jochen Rindt in 1970 in een Lotus en posthuum wereldkampioen werd. Jacky Ickx werd dat jaar vice-wereldkampioen. In 1978 werd de Zweed Ronnie Peterson in een Lotus-Ford het slachtoffer van een zwaar ongeval in de start en overleed kort daarna aan zijn brandwonden. Mario Andretti werd dat jaar wereldkampioen. De huidige F1-coureurs zijn gelukkig veel meer beschermd, hoewel Romain Grosjean nog door het oog van een naald is gekropen en nu "vrolijk" in de Indy rijdt. Allemaal geschiedenis. Die morgen voort wordt geschreven met het WK-duel Verstappen - Hamilton. Niet meer in oranje maar bloedrood. (Walter Rombauts)
|