Toen in 2018 de FIA het niet zo elegante Halo-systeem op Formule 1 wagens verplichtte, was niet iedereen erover in de wolken. Het idee was ontstaan toen de Fransman Jules Bianchi op 7 oktober 2014 in de GP van Japan het leven liet in wat een stom ongeluk werd genoemd. Na de dood van deze geliefde man zochten de veiligheidsspecialisten van de Fédération Internationale de l'Automobile, met Jean Todt als president, naar een mogelijkheid om het hoofd van de piloot in de cockpit zogoed als totaal te beschermen. Eerder hadden zij al het HANS-systeem (Head And Neck Support) "geleend" uit de Amerikaanse IMSA en ontwikkeld door Robert Hubbard, dat bij een crash een nekslag voorkwam, nu was het tijd om de coureur helemaal te beschermen. Dat werd het Halo-systeem.
Het is een oorspronkelijke 7 kg wegende beugel, nu iets zwaarder tot 9 kg, die over de cockpit van de renwagen is "gespannen", een soort beschermhemel die een impact van 12.000 kg, ofwel het gewicht van zo'n vijftien F1's tegelijk kan weerstaan. Het is in titanium uitgevoerd waardoor het weinig impact heeft op het totaalgewicht van de koerswagen. Gisteren heeft dat systeem wellicht het leven gered van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton toen de rechter achterband van Verstappen's Red Bull deels op zijn helm belandde maar door het Halo-systeem niet de volle impact ervan kon geven. Vorig jaar redde dit systeem ook het leven van Romain Grosjean toen hij met zijn Haas tussen de horizontale vangrails doorschoof en zijn auto vuur vatte.
Dus is het wijselijk de ontsoering van een renwagen te vergeven als zulke verheugende, onweerlegbare, veiligheid ervan het resultaat is. De "killing years" in de F1 zijn wellicht voorgoed voorbij. Blijft enkel nog de zijdelingse impact in het midden van de auto, due tegen de cockpit, waarvan Antoine Hubert in 2019 in Francorchamps bovenaan de Raidillon het slachtoffer werd. Ooit wordt voor die zwakke plek in de overlevingscel van een racewagen nog een oplossing gevonden. Liefst zo snel mogelijk. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
|