BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN VERWEESDE FP1 IN SOTCHI
Het is de eerste keer sinds het drama van Monza dat Lewis Hamilton en Max Verstappen elkaar weer op de renbaan ontmoeten. In de twee voorbije weken zijn alle sites en kranten, tijdschriften en TV-programma's gevuld met kritische commentaar en modder. Eén realiteit is niet weg te wissen: De Belgische Nederlander leidt in het wereldkampioenschap voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De eerste wil zijn eerste en de tweede zijn achtste titel. Gezien "het drama van Monza" was de sfeer eerder bedrukt in Sotchi waar zondag de GP wordt gereden.(wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START ACHTERAAN WEGENS MOTORWISSEL
Omdat Charles Leclerc in zijn Ferrari SF21 een nieuwe motor heeft gekregen, die eigenlijk al voor 2022 is bedoeld, moet hij achteraan de grid starten. Vele oudere insiders hebben het gevoel dat dit geen eerlijk reglement niet meer is. Mechanische sporten zijn eenmaal onderhevig geweest aan mankementen. Dus moet hier anders mee worden omgegaan. Er is werk aan de winkel voor de FIA en zijn "sportieve voorschriften". Vanuit de luie zetel is het gemakkelijker dan "behind the wheel". De GP van Rusland kondigt zich boeiend aan. Sochi, waar geen spoor van welke ideologie ook merkbaar is. Bernie Ecclestone zat er ooit naast Vladimir Poetin. Geen spoor van meningsverschil. Meteen rijst de vraag of dat ook echt nodig zou zijn. Alle neuzen in dezelfde richting: duel Hamilton - Vertsappen. Zondag zeker. (wr)
OVERMORGEN BEGINT GP VAN RUSLAND IN VERHITTE SFEER VERSTAPPEN-HAMILTON
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft zijn mening gegeven over de aanrijding Verstappen-Hamilton. "Ze deden wat ze moesten doen", beweert de Spanjaard die volgend weekend vooraan wil rijden in de vijftiende koers om het WK F1 2021. Daarin leidt Max Verstappen nogal nipt voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De gemoederen tussen de twee zijn verhit, net als de spanning tussen de twee teams, Red Bull en Mercedes. Eén ding staat vast: de affiche blijft aantrekkelijk spectaculair. Lewis wil zijn achtste titel en Max zijn eerste. Mocht de Limburger de "pole" veroveren, dan nog start hij op de vierde plaats. Dat komt door de gridstraf die hij in Monza opliep in het "ongeval" met Hamilton. (wr)
OVERLADEN F1-KALENDER 2022 ZAL AAN KWALITEITSRACES VRETEN
De Amerikaanse eigenaars van de Formule 1, Liberty Media, hebben voor 2022 liefst 23 races op de voorlopige kalender gezet. Het is niet geheel abnormaal dat er wordt getracht meer money uit de geldmachine te pompen, die de F1 nu eenmaal is. Geen enkel detail ervan is nog te vergelijken met de gentlemen-ideologie van weleer. Wat een strijd van grootmeesters van het stuur was, is uitgegroeid tot een kermisachtig spektakelstuk voor televisievoer.
Waaruit ook de meeste inkomens komen natuurlijk sinds het wegvallen van tabak- en alcoholreklame. De grote constructeursteams ronden hun jaarbudget redelijk gemakkelijk af. De kleinere teams - denk aan Wiliams, eens bij de allergrootsten -, hebben het moeilijker. Liberty Media wil hen op gelijke voet krijgen met de topteams, wat de Yankees dan weer siert. Uiterdaard missen ze daarin het raffinement dat speels in Bernie Ecclestone's (90) brein verscholen zat/zit.
Liberty Media wil 25 races bereiken ieder jaar. Gerekend dat het als ingenieur, mecanicien, journalist of fotograaf een hondenstiel is waarbij je constant onderweg bent en thuis een "vreemde man of vrouw" wordt, ligt een personeelsverloop in het verschiet. Altijd onderweg zijn, vliegtuig in, hotel in en weer vliegtuig in is een leven dat zéér, zeer zwaar is en dat alleen een "die hard" kan volhouden en er de gevolgen kan van incasseren en ze sociaal gezien kan oplossen als ze zich na een leven in waanzin eigenlijk pertineten zullen stellen. Als nu de mecanicienploegen, ingenieurs ook want dat zijn ook maar goed betaalde mensen zich voor een "leven in vliegtuigen en hotels" geplaatst zien, er gaan voor passen dan wordt de kwaliteit van de races met zekerheid aangetast.
Het kermisgehalte zal vergroten, de technische krachtmeting tussen merken zal afnemen. Waarmee meteen het oorspronkelijke 125 -jarige doel van autoraces is afgebouwd. Nu al wordt gesproken over eenvoudiger motoren in 2025/2026 die dus goedkoper zullen zijn en meer merken, zoals Volkswagen en Audi naar de F1 zouden lokken. Naar de Ali Baba-grot van Liberty Media. Het effect op het coureursgehalte is een ander verhaal. Ook dat zal worden verstoord. Maar voor het overgrote deel van fans is kermis plezanter dan ingewikkelde techniek en bijhorend reglement. Dus zal de vreugde winnen. (Walter Rombauts)
BEURLYS GOLD TROFEE VOOR UGO DE WILDE VOOR ZEGE IN LE MANS
Enkele uren voor de start van de jongste 24 Uren van Le Mans weerklonk de Brabançonne op het erepodium ! Ugo de Wilde had de tweede race gewonnen in wat "The road to Le Mans" wordt genoemd. Hij won in een Duqueine D08 LMP3 van "Duqueine Engineering Motorsport", een Franse constructeur die doorontwikkelde op de vorige Norma 30. Maar er wordt wel onder "Belgian Mühlner Motorsport gereden.
Tijdens de ering van de verschillende Belgische prestaties in de 89ste 24 Uren van Le Mans, werd ten huize van "Le Club des V" in Brussel door de "ACO-club Belgium, kreeg Ugo de Wilde uit handen van zesvoudig winnaar van de etmaalrace, grote mijnheer Jacky Ickx in hoogseigen persoon, de "Beurlys Gold-Trofee". Deze is in het leven geroepen ter ere en nagedachenis van Jean Blaton, die onder het pseudoniem "Beurlys" reed en een indrukwekkend palmares kon voorleggen van prestaties in La Sarthe. Jean Blaton werd op 19 november 1929 geboren en verliet ons eind vorig jaar, om precies te zijn op 17 december 2020. Hij laat een grote sportieve erfenis na in de internationale- en Belgische autosportwereld.
Ugo de Wilde van zijn kant bouwt verder aan een beloftevolle carrière onder vleugels van vader Olivier de Wilde, beroemd autosportjournalist, die er in slaag om de nodige budgetten bijeen te brengen in de komplexe autosportwereld. Ugo debuteerde via de karting en toen hij overstapte naar de echte éénzitters vierde hij in 2018 zijn eerste spraakmakende overwinning in Nogaro, Frankrijk. Hij heeft de "FFSA Academy" doorlopen en behoort vandaag tot de vaste waarden onder de jonge piloten. Het ontvangen van de "Beurlys Gold" kan alleen maar een geweldige stimulans zijn om op de positieve ingeslagen weg verder te gaan. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Ugo de Wilde)
DENIS DUPONT VIJFDE IN MICHELIN PILOT CHALLENGE IN LAGUNA SECA
Onze landgenoot Denis Dupont is samen met ploegmaat Rory Van der Steur vijfde geworden in de IMSA Michelin Pilot CHallenge in Laguna Seca. Het was zoals steeds knokken in een kwalitatief veld, maar de jongeman uit Brussel bleek zijn vaardigheden aan te scherpen. Op 14 oktober a.s. zien we het duo weer aan het werk op de Virginia International Raceway. De race is integraal te volgen op IMSA.TV. Bij de grote jongens werd Porsche's "worksdriver" Laurens Vanthoor in een Porsche GT3 R veertiende in het gezelschap van Zacharie Robichon. Winnaars van de IMSA-race in Laguna Seca werden Ricky Taylor en Felipe Albequerque. (wr)
EERSTE JEAN BEURLYS TROPHEE HULDIGDE DE BELGEN IN DE JONGSTE 24 H VAN LE MANS, PRIJSUITREIKER WAS JACKY ICKX ZELVE
In grote stijl en danzij de "l' Automobile Club de l'Ouest Belge", goegekeurd door de ACO in Le Mans, zijn in de "Club des V" in Brussel alle verdienstelijke coureurs en teams in de jongste 24 Uren van Le Mans in de bloemetjes gezet en vereerd door de eerste Trophée Jean Beurlys, alias Jean Blaton die ons eind vorig jaar (2020) verliet op 91-jarige leeftijd. Het was Jacky Ickx zelve die het "Gold" uitdeelde aan o.a. Ugo de Wilde voor zijn zege in Le Mans. Naast hem nog vele anderen die ik in de komende dagen nader zal toelichten. Jean Beurlys heeft een indrukwekkend palmares in Le Mans en de hele Belgische autosport nagelaten. Het kunnen dus veel bijdragen worden. In bijlage al vast de gelukkigen samen op de foto. (Walter Rombauts)
HALO-SYSTEEM REDDE VOOR TWEEDE KEER COUREURSLEVEN !
Toen in 2018 de FIA het niet zo elegante Halo-systeem op Formule 1 wagens verplichtte, was niet iedereen erover in de wolken. Het idee was ontstaan toen de Fransman Jules Bianchi op 7 oktober 2014 in de GP van Japan het leven liet in wat een stom ongeluk werd genoemd. Na de dood van deze geliefde man zochten de veiligheidsspecialisten van de Fédération Internationale de l'Automobile, met Jean Todt als president, naar een mogelijkheid om het hoofd van de piloot in de cockpit zogoed als totaal te beschermen. Eerder hadden zij al het HANS-systeem (Head And Neck Support) "geleend" uit de Amerikaanse IMSA en ontwikkeld door Robert Hubbard, dat bij een crash een nekslag voorkwam, nu was het tijd om de coureur helemaal te beschermen. Dat werd het Halo-systeem.
Het is een oorspronkelijke 7 kg wegende beugel, nu iets zwaarder tot 9 kg, die over de cockpit van de renwagen is "gespannen", een soort beschermhemel die een impact van 12.000 kg, ofwel het gewicht van zo'n vijftien F1's tegelijk kan weerstaan. Het is in titanium uitgevoerd waardoor het weinig impact heeft op het totaalgewicht van de koerswagen. Gisteren heeft dat systeem wellicht het leven gered van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton toen de rechter achterband van Verstappen's Red Bull deels op zijn helm belandde maar door het Halo-systeem niet de volle impact ervan kon geven. Vorig jaar redde dit systeem ook het leven van Romain Grosjean toen hij met zijn Haas tussen de horizontale vangrails doorschoof en zijn auto vuur vatte.
Dus is het wijselijk de ontsoering van een renwagen te vergeven als zulke verheugende, onweerlegbare, veiligheid ervan het resultaat is. De "killing years" in de F1 zijn wellicht voorgoed voorbij. Blijft enkel nog de zijdelingse impact in het midden van de auto, due tegen de cockpit, waarvan Antoine Hubert in 2019 in Francorchamps bovenaan de Raidillon het slachtoffer werd. Ooit wordt voor die zwakke plek in de overlevingscel van een racewagen nog een oplossing gevonden. Liefst zo snel mogelijk. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
Wat is gebeurd in Monza kon niet anders dan uitdraaien op een bestraffing voor Max Verstappen. Drie plaatsen achteruit op de grid in de GP van Rusland en twee strafpunten op zijn superlicentie. Dat is eigenlijk in essentie de zwaarste straf. Een vergelijking met Silverstone gaat niet op en overmoedigheid - of is het hoogmoedigheid ? - kan beter op tijd worden ingetoomd. Max Verstappen zelf is niet akkoord maar gelukkig is er een wijs man als Helmut Marko bij Red Bull die wél akkoord is. In het andere geval zou Max zo goed als zeker alle titelkansen hebben verspeeld. De industrie is nog altijd machtiger dan het individu.(wr)
RICCIARDO - MC LAREN - WINT GP ITALIË NA ONTHUTSENDE CRASH VERSTAPPEN-HAMILTON, BOTTAS OP PODIUM !
De GP van Italië is een ongemeen spannende bedoening geweest met als verrassing dat de Australiër Daniël Ricciardo (31) van start tot finish leidde - uitgezonderd tijdens bandenwissels - en Max Verstappen in de start verschalkte. Daarmee ontstond het eerste treintje uit Ricciardo, Verstappen, Norris en Hamilton. Deze laatste reed afwachtend, leidde even de race, en kwam uit het bandenwisselen voor Max Verstapen terecht die met 20" een bar slechte wissel onderging. Maar de Limburger ging opnieuw in de aanval en ontmoette in de 25ste van 53 ronden zijn titelrivaal Hamilton in de chicane.
De Brit lag een halve wagenlengte voor en kon dus reglementair zijn lijn bepalen. Tussen die lijn en de boorstenen van de baan wou ongeduldigeMax Verstappen nog tussendoor en werd op het achterwiel van de Mercedes voor Hamilton gekatapulteerd. Het HALO-systeem zorgde ervoor dat de Red Bull de zevenvoudige wereldkampioen niet werd onthoofd door het rechter achterwiel van de Red Bull....Deze lag op de voorkant van de Mercedes...Gele vlag, safety car en twee verliezers. De WK-stand blijft dezelfde en Lewis Hamilton krijgt het recht weer aan zijn kant. Max Verstappen haalde zichzelf terug naar zijn F1-leerling beginjaren.
Gigantisch was vooral wat Valtteri Bottas (Mercedes) er vanaf bracht. Gestart op de laatste plaats op de grid, klom hij zowaar als derde op het podium en kon zijn ogen niet geloven toen hem beelden werden getoond van zijn tegenstanders Max en Lewis. Verder is het verhaal simpel, znder daarin een verdienstelijke 17de plaats van Robert Kubica (Alfa Romeo) te vergeten. Tot groot jolijt van Mc Laren reed Ricciardo ook nog de snelste ronde in 1'24"812 waardoor hij 26 WK-punten scoorde. Op de volgende GP-affiche (Rusland) staat weer Hamilton-Verstappen, maar zonder woorden. Want van wat die twee vandaag meemaakten is iedereen sprakeloos geworden. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) 303,029 km (53 ronden) in 1 uur 22'05"395 (221,48 km/h gemiddeld)
PIERRE GASLY MOET VANUIT DE PITS STARTEN NA MOTORWISSEL
De Fransman Pierre Gasly die in de sprintkwalificatie rechtdoor tegen de muur ging, heeft een nieuwe motor gemonteerd gekregen. Dat betekent dat hij vandaag vanuit de pits de race zal moeten aanvangen. Dus nog na Bottas die door éénzelfde motorwissel als laatste op de startgrid vertrekt. Door die reglementering vertrekt Max Verstappen vanuit pole. Rond hem staan drie wagens met een Mercedes-motor. Die van Daniël Ricciardo, die van Lando Norris en uiteraard de Mercedes zelf van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die vierde staat op de grid. Monza is een circuit van 5,793 km waarop de krachtbronnen veel op vollast draaien.
In de voorbije trainingen bleken ze telkens iets meer vermogen uit te braken dan de Honda van Max Verstappen's Red Bull. Maar deze krijgt er morele pk's bij omdat hij gisteren nog 2 punten verder uitliep op Lewis Hamilton. We moeten de hoop uitdrukken dat er in de start geen ongelukken geberen en de wedstrijd van gele en rode vlaggen blijft gespaard zodat de stuurmanskunst en... de bandenstrategie over winst of verlies zullen beslissen.
Ook zullen we meer dan waarschijnlijk kunnen genieten van een betoverende inhaalrace van de Fin Valtteri Bottas die laatst vertrekt. Dat de bij Mercedes uittredende ploegmaat van Hamilton een nieuwe motor kreeg en dus ook de daaraan verbonden gridstraf is een vergiftigd afscheidsgeschenk van Toto Wolff. Die vrijt ondertussen - via de Daimler-Mercedestop - met VW om te helpen met het MGU-K hybridsysteem om de Duitse constructeur in de F1 te helpen. Maar eerst die GP van Italië "inden hof van Ferrari" met Verstappen-Hamilton als kop op de affiche van de 14de GP van het WK F1 2021. Nog altijd door Covid een gruweljaar, met mondmaskers maar voorlopig zonder colts. (wr)
HAMILTON SNELST NA ZWARE CRASH SAINZ, MERCEDES TEAMORDERS IN SPRINTRACE
Voor de zware crash van Carlos Sainz in de Ascaribocht, leidde Max Verstappen de dans in de FP2. De Ferrari SF21 is als wrak de pits ingebracht waar de mecaniciens een vette kluif zullen hebben aan de herstelling ervan. Sainz zelf kwam er heelhuids uit en dankzij het HANS-systeem is hij "un coup de lapin" ontlopen. Hoewel hij nu en dan toch eens over zijn hals wrijft... Voor het publiek was dit het weinig hoogstaande spektakel van de FP2. Dit ongeluk kostte 11' trainingstijd en eigenlijk was de fut er al uit. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed wellicht omdat hij zich verveeld nog even de snelste tijd in 1'23"246, daarmee ploegmaat Bottas en titelrivaal Verstappen naar positie twee en drie verwijzend. Opvallend positief was de vijfde tijd van Esteban Ocon (Alpine) die daarmee Sergio Perez op de hielen zit.
Het is bekend geraakt dat Toto Wolff voor de sprintrace straks teamorders zal geven. Bottas's mini-pole-position voor de sprintrace is een detail omdat de Fin door de motorwissel toch achteraan moet starten. Alle mogelijke punten moeten naar Hamilton gaan gezien de nipte titelstrijd met Max Verstappen. De FP2 was niet veel zaaks, maar liet wel aanvoelen dat in de longruns al geëxperimenteerd werd naar de race van morgen toe. De winnaar van de sprintrace start daar in "pole". Een ander format dan gewoonlijk, maar alles raakt men gewend. Zelfs iedere keer een rode vlag. Soms waant men zich op een corrida, zeker als Red Bulls tegen de sterren op komen aangestormd. Dat zal straks zeker gebeuren ! (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
BOTTAS WINT SPRINT, VERSTAPPEN TWEE WK-PUNTEN, NORRIS GEEFT HAMILTON STOF TOT NADENKEN
De sprintkwalificatie werd al in de eerste ronde ontsierd doordat Pierre Gasly een voorvleugel beschadigde in de eerste chicane en daardoor vervolgens in de eerste snelle bocht rechtdoor tegen de muur ging. Gevolg: Safety Car voor vijf volle minuten. Met wél een Bottas (Mercedes) aan de leiding voor Max Verstappen (Red Bull-Honda)... Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)....Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) voor...Lewis Hamilton (Mercedes) in vijfde positie. Nadat de Safety Car uit beeld verdween zou de zevenvoudige wereldkampioen ronde na ronde, achttien in totaal, op de jeugd botsen. Lando Norris hield stand onder die hoge druk van de huidige wereldkampioen en zette hem buiten de punten !
Valtteri Bottas won, maar omdat die morgen helemaal achteraan moet vertrekken door een motorwissel, staat Max Verstappen in "pole" met naast zich Daniël Ricciardo en op de tweede "lijn" Lando Norris naast Lewis Hamilton die vanaf de vierde plaats vertrekt. Het zal werken zijn voor de Brit want met zijn tweede plaats scoort Max Verstappen +2 punten en staat met 226,5 nu wat solieder voor Hamilton die er 221,5 telt. "Slechts" vijf punten verschil die wel overbrugbaar zijn in de rest van het seizoen indien de 36-jarige de 20-ers van zich af kan schudden. De tweede sprintkwalificatie in de moderne geschiedenis van de F1 heeft de generatiewissel duidelijk geïllustreerd. Daniël Ricciardo houdt ze beiden nog wat uiteen. Morgen mag Mercedesbaas Toto Wolff bezorgd toekijken hoe Lewis dat gaat oplossen.... (Walter Rombauts)
Uitslag sprintkwalificatie:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 18 ronden (104,274 km) in 27'54"078
BOTTAS START EERST IN SPRINTRACE, HAMILTON EN VERSTAPPEN GEVLOERD DOOR...GEEL !
Max Verstappen heeft zich meer dan dapper geweerd met de Hondamotor tegen de duidelijk sterkere Mercedeskrachtbronnen. Net op het moment dat de Limburger nog kans maakte zijn titelrivaal Lewis Hamilton nog te verrassen, kwam in sector 1 en 3 de gele vlag boven. Noch de regerende wereldkampioen, noch titelpretendent konden hun tijden verder aanscherpen. De Fin Valtteri Bottas daarentegen plakte nog net een tijd van 1'19"555 op de Mercedes W12 en werd alzo allersnelste. Morgen in de sprintrace straten dus twee Mercedessen op de eerste rij. Dan staat Max Verstappen er en Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes...
Héél dankbaar is Mercedes tegenover Bottas niet want de man die volgend jaar bij Alfa Romeo gaat rijden krijgt een nieuwe motor en dus een gridstraf. Die betekent concreet dat hij achteraan het veld zal starten. Iedereen is benieuwd maar niet verrukt hoe morgen de sprintrace zal verlopen nadat FP2 is afgehaspeld en eigenlijk een doelloze bedoening is geworden in het - experimenteel - gewijzigde "format" van een Formule 1-weekend. Het moet nog worden gezegd dat de twee Alpine's en de twee Aston Martin's de Q3 niet haalden. Dat in Q1 Latifi, Tsunado (track limits...), Schumacher, Kubica en Mazepin afvielen zal nog weinigen verbazen.(wr)
Afgaande op de eerste vijf van de eerste vrije trainingen die straks worden gevolgd door de kwalificaties, hebben de Mercedes-motoren het hoogste vermogen op deze snelheidsbaan. Laat ons stellen dat Honda zijn tweede plaats in het rijtje te danek heeft aan het voorlopig ongeëvenaard talent van nipt WK-leider Max Verstappen toch éél even positie 1 in handen had. Lewis Hamilton deed iets beter. Fernando Alonso (Alpine) tikte even de vierde plaats aan en Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) zelf kort de eerste positie, maar tot slot werden zij afgerekend door de twee Aston Martin's van Stroll en Vettel die nu een James Bond agent 007 themaschildering hebben en mogelijk daardoor machofilmgedrag vertonen.
Het is de tweede keer dit seizoen dat er morgen, zaterdag, een sprintrace zal worden gereden. Het is een controversieel gegeven. Daarin zal wellicht het Amerikaanse Liberty Media het laatste (dollar-) woord hebben en zullen persoonlijkheden als daar Stefani Domenicali en Ross Brawn zijn wellicht instemmend ja moeten knikken. Voor 2022 worden zelfs op zichzelf staande sprintraces gebrouwen die geen invloed op de race zullen hebben... Om de gedachtengang van Mario Andretti (wereldkampioen 1978) en Bernie Ecclestone (F1-genie) te volgen: gekker kan je het niet meer gaan bedenken.
Tot slot staan Mick Schumacher, Nikita Mazepin, Nicolas Latifi en Robert Kubica achteraan. Dat kan geen nieuws meer zijn. Met een dieptepunt van Francorchamps, een - terecht - hoogtepunt van Zandvoort en een tegenvallende ticketverkoop in Monza hoor ik gezaghebbende kenners mompelen dat de Formule 1 wat ziek is. Iedereen is benieuwd of de "échte" nieuwe F1 van 2022 de mazelen (of is het gemazzel ?) kan genezen. (Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN ITALIË IN SNELHEIDSTEMPEL MONZA
Eén week tussen de GP van Nederland en de GP van Italië maakt veel gespeculeer mogelijk. Eén ding is al zeker: Kimi Räikkönen kan wegens Covid nog steeds niet deelnemen en wordt voor de tweede keer vervangen door reserverijder Robert Kubica die natuurlijk geen potten zal breken. Dat wordt volgend jaar wél verwacht van Valtteri Bottas die bij Alfa Romeo intrekt en zich vervangen ziet door George Russell. Waarvan dan weer wordt geschreven dat hij niet de rol van "hulpje" van Hamilton (36) zal aanvaarden.... Diezelfde zevenvoudige wereldkampioen voedt dan weer de fantasie dat hij er mee zal ophouden. Na een achtste wereldtitel achten wij dat best mogelijk. Maar eerst moet Max Verstappen worden verslagen !
Die heeft een vermoedelijk nadeel in Monza dat quasi op vollast motorvermogen wordt gereden en dat de Mercedes-krachtbron - dixit Verstappen - sterker zou zijn. Nu is dat een rare zaak want op nieuwe kleuren voor Alfa Romeo en Aston Martin hebben alle auto's een 1,6 liter V6 Turbo Hybrid als krachtbron en kunnen er theoretisch ook geen verschillen zijn. De verbrandingsmotor plus de elektrische motor voeren samen zo'n 750 kW (1000 pk) naar de achterwielen. Dus is dat zogezegd voor iedereen gelijk. Maar omdat ingenieurs altijd voorop zijn t.a.v. de reglementmakers duiken altijd nieuwe verrassingen op.
Morgenochtend beginnen de eerste vrije trainingen en de daaropvolgende sprintrace. Op een circuit dat tijdens de "killing years" vele slachtoffers maakte. Te beginnen in 1922 toen Fritz Kuhn, racepiloot van Ferdinand Porsche, in een "Sacha" het leven liet door "materiaalfalen". Iets wat ook Colin Chapman is verweten bij de dood van Jochen Rindt in 1970 in een Lotus en posthuum wereldkampioen werd. Jacky Ickx werd dat jaar vice-wereldkampioen. In 1978 werd de Zweed Ronnie Peterson in een Lotus-Ford het slachtoffer van een zwaar ongeval in de start en overleed kort daarna aan zijn brandwonden. Mario Andretti werd dat jaar wereldkampioen. De huidige F1-coureurs zijn gelukkig veel meer beschermd, hoewel Romain Grosjean nog door het oog van een naald is gekropen en nu "vrolijk" in de Indy rijdt. Allemaal geschiedenis. Die morgen voort wordt geschreven met het WK-duel Verstappen - Hamilton. Niet meer in oranje maar bloedrood. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS TEKENT VOOR TWEE JAAR BIJ ALFA ROMEO
De bom moest eens barsten. De Fin Valtteri Bottas verlaat Mercedes aan het eind van dit jaar en gaat minstens twee jaar voor Alfa Romeo rijden waar zijn landgenoot Kimi Räikkönen op "pensioen" gaat. In 2022 zullen we wellicht George Russell aan de zijde van Hamilton zien. (wr)
MAX VERSTAPPEN OPNIEUW WK-LEIDER MET ZEGE IN GP VAN NEDERLAND
Met op grandioze wijze de GP van Nederland te winnen is Max Verstappen opnieuw leider in de stand om het WK voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In extremis zette Hamilton nog de snelste ronde neer voor dat ene WK-punt. In feite verbeterde hij de tijd van Bottas die eerder door Toto Wolff aangemaand/verzocht werd te vertragen ten voordele van Lewis... die uiteindelijk voor de wereldtitel rijdt. Wat het exploot van Max betreft, dat is ronduit geweldig. Nooit eerder hebben zoveel Nederlanders voor een Belg geapplaudiseerd. Volgende week is er de GP van Italië in Monza waar met het mes tussen de tanden dit titanenduel verder gaat.(wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 30'05"395
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull-Honda zijn tiende pole-position uit zijn loopbaan behaald in Zandvoort. Het is tevens de zevende van dit seizoen 2021 en de zeventigste van Red Bull. Dat zijn de nuchtere feiten na een ongemeen boeiende Q3 waarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de Mercedes niet dichter kreeg dan 0"038 van de Red Bull-Honda. Max Verstappen verbijsterde ronduit in de Q3 iedereen met eerst 1'09"829. Zijn rijstijl was van een purisme dat aan de ei zo na buitenaardse allures van Ayrton Senna da Silva doet denken. Alleen durven we veronderstellen dat de Limburger niet met God sprak tijdens die snelle ronde zoals Senna ooit beweerde na een supertijd in Monaco.
Zijn concurrenten zagen sterren. Zeker degenen die in de auto's met "de" Ster rijden. Bottas en Hamilton gingen nog een tweede keer buiten om die tijd van het nieuwe godenkind te verbrijzelen. Maar dat "extra-ter-estertje", die sakkerse en rijp geworden Max, reed ook nog een keer de baan op. Zijn fans hielden hun hart vast, want sneller willen zijn dan je schaduw houdt ook altijd gevaar in. Snelle Russell en dito Latifi lokten al een rode vlag uit in de Q2... De wind zou in het geval van Russell hebben gespeeld, maar voor Latifi gold het wellicht iets te snel insturen na een inhaalmaneuver. Voordien was er geharrewar met Mick Schumacher en Nikita Mazepin, waardoor Sebastien Vettel (Aston Martin) zijn kansen op een goede tijd verknald zag. In die schade deelden ook Lando Norris (Mc Laren) en Lance Stroll (Aston Martin).
Terug naar de tweede vervolmakingsronde van Max Verstappen om zijn eigen pole-tijd te verbeteren. Zoiets kon niet, was niet van deze wereld, daar was iedereen het over eens. Tot Max als een topdesigner die ene unieke ideale lijn op het duinenasfalt nog perfectioneerde en 1'08"885 op de tabellen zette. Lewis Hamilton gaf hem een vuist-tegen-vuist proficiat. Sportief uiteraard. Een contact waaruit het bliksemde ! Want in de voorlopige stand om het WK staat Max maar drie punten achter op leider Lewis Hamilton. Het resultaat van een niet-gereden GP van België wegens zwakte van een koersdirecteur en de druk van geld anderzijds van de eigenaars van de F1 sinds Bernie Ecclestone het in maart 2017 in Amerikaanse Liberty Media-handen gaf. Morgen is er een topconfrontatie tussen Verstappen en Hamilton. Kapers op de kust zijn zeker Pierre Gasly (AlphaTauri), de twee Alpine's met Fernando Alonso en Esteban Ocon. En tja, Valtteri Bottas...maar die toffe gast weet al hoe de vork in de steel zal zitten. Lewis krijgt begrijpelijk maar niet echt eerlijk voorrang. (Walter Rombauts/Foto bijlage: RB en Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ZORGT MET P1 VOOR ORANJEGOLVEN IN ZANDVOORT
Bottas, Alonso, Hamilton, ze prikten alle drie even de snelste chrono op het tijdenbord. Max Verstappen hield zich ruim een half uur afzijdig en pas om 12.32 uur reed hij op mediums het duinencircuit op en pakte net (0",008) naast de beste tijd van Bottas in de Mercedes. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso in de Alpine achtte zijn tijd gekomen en floepte 1'10"670 op de tabellen. Een fantastische eerste positie ! Maar Max Verstappen, opgejut door zijn publiek, de oranjegolven van mensen, zette perfectie op punt: 1'09"623 !!! Meteen een referentie om straks naar de kwalificaties te trekken.
Uittredend F1-coureur, wereldkampioen 2007 met Ferrari, Kimi Räikkönen heeft Covid en mag niet meer verder rijden. Hij wordt vervangen door de Pool Robert Kubica die daarmee na twee jaar nog eens in een F1-bolide deelneemt aan een race. Carlos Sainz op zijn beurt reed dan weer de Ferrari in de prak zodat de mecaniciens tegen de klok kunnen werken om hem nog aan de kwalificaties te kunnen laten deelnemen.(wr)