Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben om beurt de snelste tijd in handen gehad. Maar telkens schrapte de koersdirectie die hypetjden omwille van het overschrijden van de tracklimits. Verstappen's knappe tijd van 1'34"912 werd eerst verbeterd door Carlos Sainz (Ferrari) in 1'34"805 en precies zes minuten later ongenadig scherper gezet door Sergio Perez (Red Bull-Acura) met 1'34"701. Die chrono hield stand en schudde de eerste "clan" serieus dooreen. De Ferrari's en de Mc Laren's bleken aan te sluiten bij de ongenaakbaar gewaande Mercedessen en Red Bull's. De ingenieurs van die laatste twee snuffelen elkaars auto's af om toch maar iets illegaals te vinden. De topsnelheid van de Mercedes zou hoger liggen, maar dat is niet geheel onlogisch omdat die een minder hoge "rake" (lees: totale wighellingsgraad van de auto) dan de Red Bull's die op topsnelheid daardoor per definitie een hogere luchtweerstand hebben.
Om het geroddel verder te voeden wordt beweerd dat Mercedes een "eigen DRS-systeem" zou hebben ontwikkeld waardoor er volgens Red Bull altijd met open vleugels zou worden gereden. In geen enkel van die beweringen zit iets dat in strijd is met het F1-reglement van de FIA. Straks zullen er gensters slaan in Texas. Lewis Hamilton, in FP3 nu, slechts zesde, moet aansluiting zien te vinden naar een - mogelijke - 101ste "pole". Die moet de verdere weg banen naar een achtste wereldtitel. In de voorlopige stand daarvoor staat hij 6 punten achter op Max Verstappen die straatvechten nog niet heeft gewisseld met ridderlijkheid in hoogspanning die soms doet winnen, maar ook verlies kan inhouden. (Walter Rombauts)
FP3:
1. Sergio Perez (Red Bull-Acura) 1'34"701
2. Carlos Sainz (Ferrari) 1'34"805
3. Max Verstappen (Red Bull-Acura) 1'34"912
4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 1'34"945
5. Valtteri Bottas (Mercedes W12) 1'34"988
|