Tijdens de rondleiding door de Detroit-Hamtramck fabriek in Noord-Amerika, vernam Barack Obama dat Chevrolet zijn geplande productie van 30.000 naar 45.000 eenheden heeft gebracht. Dat is een stijging met 50%. Wegens grote belangstelling zegt GM. Ondertussen heet het eind it jaar te zijn dat de Chevrolet Volt op de markt komt in enkele staten en in 2011 in de showrooms van alle staten en in 2012 zouden we hem ook in Europa zien, een verdeling die zal gebeuren door het Chevrolet-dealernet.
Edward E. Whitacre, Jr, GM Chairman en CEO,wilde persé ook nog een woordje kwijt aan de President. Met de Chevrolet Volt beschikken automobilisten over de meest recente technologie, toonaangevende innovaties die geen enkele andere auto biedt. Dat is gemoedsrust, besloot hij. Voor alle duidelijkheid voegt de redactie van dit blog er fatsoenlijk aan toe dat de Chevrolet Volt net als de Opel Ampera welgeteld 60 km puur elektrisch kan afleggen. Daarna start een kleine verbrandingsmotor die als generator fungeert en de batterij weer oplaadt. Daardoor is een autonomie van 550 km verzekerd.
Fier reed Barack Obama de Chevrolet Volt van de productieband. De Detroit-Hamtramck plant waar dat gebeurde heeft een investering van $ 336 miljoen ontvangen om de productie voor te bereiden. Dat is een onderdeel in het geheel van ruim $700 miljoen die GM voor de Chevrolet extended range heeft geïnvesteerd in acht fabrieken. Daartoe behoren de fabriek in Warren, een batterijen-assemblage bedrijf in Brownstown Township, een motorenfabriek in Grand Blanc, Bay City en drie fabrieken in Flint. Volgens GM betekent de Volt een trendsetting die natuurlijk ook zal thuis horen in de Opel Ampera. Maar het door de crisis getekende merk Opel is daar zeer zwijgzaam over. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
|