Deze namiddag om 16 uur starten 20 autos voor de 32ste editie van de 24 Uren van Zolder. Anthony Kumpen en Bert Longin zijn de uitgesproken favorieten met een palmares dat internationale overwinningen vermeld. Dan zijn er de gebroeders Wauters die eens tweede eindigden (2002 met Porsche 996 Cup) en met hun Viper met wat geluk na een etmaal voor een verrassing kunnen zorgen. Vooral omdat ze worden bijgestaan door Raf Vanthoor en de altijd verrassende Patrick Schreurs.
Is het deelnemersveld eerder mager, dan is het partygedeelte des te ruimer. Tegen de donkerte zal Circuit Zolder één grote disco zijn, met overal flashy-lights die de verstralers van de racende autos overflikkeren. Tot morgenvroeg de ochtendzon ze weer in beeld brengt ligt er geen mens meer van wakker. Integendeel, de meeste toeschouwers slapen dan hun roes uit.
Voor coureurs en teams wordt dan duidelijk met welke, al dan niet gehavende zegekansen, ze nog ongeveer tien uur verder moeten vechten. Gelukkig zijn er 12 Porsches en 4 BMWs, nogal kwalitatieve bakken. Met andere autos erbij zou het misschien een race worden die niet eens meer uitgereden zou worden. Maar daarvoor is Ferrari, Lamborghini, Audi, Aston-Martin of Ford niet weggebleven. t Is crisis, behalve naast de piste voor dansgangers die voor pitpoezen en zo goed als naakte girls komen.
Omdat coureurs niet meer toegankelijk zijn, zeker niet voor het grote publiek, omdat er wel BVs zijn maar geen figuren, karaktermensen, en de autosport voor de gewone bezoeker onoverzichtelijk ingewikkeld is, dalen de betaalde toegangkaartjes gestaag. Insiders menen dat de 28.000 toeschouwers van vorige editie dit jaar niet meer worden gehaald.
Voor alle duidelijkheid vertrekken de vijf jongens die de Mosler MT900 bemannen op pole. Het is het team Topcats Racing dat ze in staat stelden met 132780 alle vedetten en dikke nekken te overklassen. Ze hebben slechts één nadeel. Een Mosler is altijd leuk geweest maar met zekerheid inferieur in uithoudingskwaliteit tegenover een Porsche of een BMW. Tenslotte staan we even stil dat de ploegen op één auto zijn samengesteld uit vier of vijf piloten. Dat is eerder een verarming dan een verrijking. De echte autocoureurs haspelden alle etmaalraces als Le Mans, 1000 km races en Mille Miglias om maar een voorbeeld te geven onder hun getweeën af. Het waren dan ook mannen, geen mietjes, geen zeveraars.
Ze zegden niet veel, maar als ze iets zegden was dat niet de prietpraat van vandaag zoals Wij danken onze overwinning aan het team. Het deed een uitstekende job. Eigenaardig genoeg is dat vandaag schering en inslag. Jackie Stewart is er in 1973 mee begonnen en het is overgenomen door Ayrton Senna en alle volgende generatie autocoureurs. Van de hoogste tot de laagste discipline. Dàt kunt u vandaag in Zolder niet horen. Daarvoor moet u wachten tot morgennnamiddag als de winnaars terecht in de bloemetjes worden gezet. Want Zolder, een "Mickey-Mouse-circuit", maar wel heel veeleisend aan concentratie, nefast voor de remmen en onderschat door iedereen. Wie twijfelt gaat kijken. Je kan dr nog in ! Nu doen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Circuit Zolder)
|