Deze namiddag om 16 uur starten 20 autos voor de 32ste editie van de 24 Uren van Zolder. Anthony Kumpen en Bert Longin zijn de uitgesproken favorieten met een palmares dat internationale overwinningen vermeld. Dan zijn er de gebroeders Wauters die eens tweede eindigden (2002 met Porsche 996 Cup) en met hun Viper met wat geluk na een etmaal voor een verrassing kunnen zorgen. Vooral omdat ze worden bijgestaan door Raf Vanthoor en de altijd verrassende Patrick Schreurs.
Is het deelnemersveld eerder mager, dan is het partygedeelte des te ruimer. Tegen de donkerte zal Circuit Zolder één grote disco zijn, met overal flashy-lights die de verstralers van de racende autos overflikkeren. Tot morgenvroeg de ochtendzon ze weer in beeld brengt ligt er geen mens meer van wakker. Integendeel, de meeste toeschouwers slapen dan hun roes uit.
Voor coureurs en teams wordt dan duidelijk met welke, al dan niet gehavende zegekansen, ze nog ongeveer tien uur verder moeten vechten. Gelukkig zijn er 12 Porsches en 4 BMWs, nogal kwalitatieve bakken. Met andere autos erbij zou het misschien een race worden die niet eens meer uitgereden zou worden. Maar daarvoor is Ferrari, Lamborghini, Audi, Aston-Martin of Ford niet weggebleven. t Is crisis, behalve naast de piste voor dansgangers die voor pitpoezen en zo goed als naakte girls komen.
Omdat coureurs niet meer toegankelijk zijn, zeker niet voor het grote publiek, omdat er wel BVs zijn maar geen figuren, karaktermensen, en de autosport voor de gewone bezoeker onoverzichtelijk ingewikkeld is, dalen de betaalde toegangkaartjes gestaag. Insiders menen dat de 28.000 toeschouwers van vorige editie dit jaar niet meer worden gehaald.
Voor alle duidelijkheid vertrekken de vijf jongens die de Mosler MT900 bemannen op pole. Het is het team Topcats Racing dat ze in staat stelden met 132780 alle vedetten en dikke nekken te overklassen. Ze hebben slechts één nadeel. Een Mosler is altijd leuk geweest maar met zekerheid inferieur in uithoudingskwaliteit tegenover een Porsche of een BMW. Tenslotte staan we even stil dat de ploegen op één auto zijn samengesteld uit vier of vijf piloten. Dat is eerder een verarming dan een verrijking. De echte autocoureurs haspelden alle etmaalraces als Le Mans, 1000 km races en Mille Miglias om maar een voorbeeld te geven onder hun getweeën af. Het waren dan ook mannen, geen mietjes, geen zeveraars.
Ze zegden niet veel, maar als ze iets zegden was dat niet de prietpraat van vandaag zoals Wij danken onze overwinning aan het team. Het deed een uitstekende job. Eigenaardig genoeg is dat vandaag schering en inslag. Jackie Stewart is er in 1973 mee begonnen en het is overgenomen door Ayrton Senna en alle volgende generatie autocoureurs. Van de hoogste tot de laagste discipline. Dàt kunt u vandaag in Zolder niet horen. Daarvoor moet u wachten tot morgennnamiddag als de winnaars terecht in de bloemetjes worden gezet. Want Zolder, een "Mickey-Mouse-circuit", maar wel heel veeleisend aan concentratie, nefast voor de remmen en onderschat door iedereen. Wie twijfelt gaat kijken. Je kan dr nog in ! Nu doen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Circuit Zolder)
Vanavond beginnen de eerste oefeningen voor de 24 Uren van Zolder. Deze etmaalrace wordt zaterdag en zondag gereden en ze heeft een geheel eigen karakter. Ze is even moeilijk, zoniet moeilijker dan deze van Francorchamps omdat het circuit kleiner is, de remmen héél zwaar worden belast en uitzonderlijk veel kategorieën in één deelnemersveld zijn vervat. Daardoor is het voor de snelle jongens opletten geblazen bij inhaalmaneuvers, zeker in de remzones.
Bij de zware jongens zijn Bert Longin en Anthony Kumpen in een Porsche van First Motorsport medefavorieten maar ze moeten rekening houden met mannen als Frans Lamot, David Loix, Ruben Maes en andere Enzo Ides. Dan is er natuurlijk ook Steve Vanbellingen in een BMW van KS Motorsport die aan een stuurtje kan draaien en Zolder kent als zijn broekzak.
Porsche stopte in 2007 voor het eerst de stoet Chevrolets Corvette en won ook in 2008 en 2009. De kans is heel groot dat het voor 2010 weer een Porsche won. De NGT-renstal zet twee Porsches in en daarin rijden vier ex-winnaars van de proef. NGT won de 24 Uren van Zolder in 2008 en zal tot het uiterste gaan deze prestatie voor een tweede keer neer te zetten.(Tekst:wr/foto NGT-team)
Chevrolet Spark Woody Wagon op de Mondial de l'Automobile
De Woody Wagon op basis van de stadsauto Spark van Chevrolet is een éénmalige versie die op het Autosalon van Parijs zal staan. De auto moet herinneringen opoepen aan de opkomst van de surfgolf in de USA. Dat moet einde van de jaren 50 zijn geweest. Vanaf toen en tot een eind in de jaren 60 kochten de surfers meestal Woodies, traditionele lange stationwagens, gebaseerd op de bestaande sedan waarvan de zijkanten in hout waren uitgevoerd. Ook toen de autofabrikanten stopten met het produceren van houten zijkanten een duur en moeilijk proces was de Woody zon stukje Amerikaanse cultuur geworden dat fabrikanten als Chevrolet D-Noc-vinyl met een houtstructuur gebruikten op de zijpanelen om het houteffect te behouden.
De Spark Woody is in Engeland ontworpen door Pyramid Visuals dat het decoreren van bestelwagens als voornaamste dagelijkse bezigheid heeft. De Spark Woody kadert in kunstzinnige activiteiten van Chevrolet die o.a. tijdens de grote finale van de YoungCreativeChevrolet aan de vooravond van het Salon van Parijs, hun hoogtepunt zullen bereiken. Chevrolet is het grootste wereldwijde merk van GM met een jaarlijkse verkoop van 4,5 miljoen autos in ruim 130 landen. Het nieuwe GM dat $1,1 miljoen steun aan Opel wil bieden, kan dus met de glimlach de unieke Spark Woody Wagon bekijken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Het vrolijkste plaatje dat Opel als pub heeft gelanceerd is dat vanaf nu een levenslange waarborg op alle Opels geldt. Geef toe, gedurfde kost als autofabrikant! Maar de actie is nog niet goed en wel gestart of het merk moet zijn campagne stoppen. En wel door een Duits kontrole-orgaan op publiciteit dat bij nader inzien tot de vaststelling kwam dat levenslang in dit geval wil zeggen 160.000 km. Alleen geldend voor de eerste eigenaar van de wagen. Dus werd die bewering van levenslang als misleidend ervaren door de muggenzifters.
Nu rijden de meeste mensen hun wagen niet tot 160.000 km. De meeste vervangen hem, of wisselen hem bij ouder worden in om tram, bus, trein en taxi te gaan gebruiken. Voor Opel is dit geen welgekomen oordeel want tegen uiterlijk overmorgen mag de slogan nergens meer te zien zijn. Het is een strenge beslissing want iemand die zonder kosten 160.000 km (vier keer rond de wereld) kan rijden en kommer en kwel kan verhalen op de fabrikant lijkt me niet bedrogen te worden. Maar het maakt deel uit van een evoluerende wereld waarin samen leven alsmaar moeilijker wordt.(wr)
De Yokohama Rubber Company heeft bekend gemaakt dat zijn Advan Sport Band de goedkeuring heeft weggedragen van Dr.Ing. H.c.F. Porsche AG als OE (Original Equipment). In mensentaal wil dat zeggen dat de prestigieuze SUV van Porsche, de Cayenne in eerste montage die Yokohama-rubbers meekrijgt. Dat is voor Yokohama een hele eer.
De bandenmaten die worden geleverd zijn 275/45R20 110Y XL en 295/35R21 107Y XL. De Advan Sport werd ook al gemonteerd op de eerste generaties Cayennes. De nieuwe Porsche Cayenne is dit jaar wereldwijd geïntroduceerd.
De Advan Sport modellen voor de nieuwe Cayenne werden ontwikkeld in een samenwerking tussen Porsche en Yokohama Rubber. Ze zijn ontworpen voor stabiele prestaties tot 300 km/h. De banden zijn ook al geadopteerd voor hoge prestaties zoals op de Porsche 911 Carrera 4, de Audi S8, Bentley Continental en sommige modellen van de Mercedes AMG.
De Advan Sport typeert zich door vier brede, rechte groeven. Hij bezorgt de auto stabiele rijprestaties, zelfs bij zware regenval. Dit komt door gelijkmatige kleine inhammen in de dwarse profielgroef die het water gewoon wegpompen uit het bandprofiel. Daardoor houdt het rubber maximaal contact met de band.
De rubber van de Advan Sport is een silicamengsel dat bij lage temperaturen en hoge snelheden zijn vormvastheid behoudt zodat de auto die ermee is uitgerust tot over 300 km/h zeer stabiel en wendbaar blijft. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Yokohama)
Op de Autoshow van New York dit jaar stond de AMP Equinox EV wat in de hoek gedrukt. Mogelijk zat er toen nog geen elektrische motor in, want de onderhandelingen over elektromotoren waren met verschillende leveranciers nog aan de gang. Zopas is bekend dat de fabrikant van elektromotoren en hun rekeneenheden om ze te sturen door de bekende naam Remy zal worden geleverd.
Jay Pittas, President van Remy en Steve Burns van AMP, tekenden daartoe een driejarig contract. De firma die op twintig minuten rijden van Indianapolis ligt, heeft altijd aangeleund tegen GM-muren. Delco-Remy was destijds een begrip voor stroomverdelers. Herinneren we ons dat we vroeger zeidden dat de Delco stuk was. Vandaag rest daarvan het begrip Remy dat de autoconstructeurs EMs zal toeleveren.
De AMP Equinox EV CrossOver is eigenlijk gebaseerd op de Chevrolet Equinox. Alleen voegt AMP er de waarde aan toe dat de auto elektrisch rijdt. De auto die dit jaar in New York werd getoond is absoluut nieuw. Het begrip CrossOver impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen en het comfort van een limousine biedt.
AMP koos uit het aanbod van de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-Ion) deze laatste, zoals de meeste autobouwers. Een Li-Ion biedt vier keer meer energie dan eerstgenoemde en twee keer zoveel als de nochtans veel gebruikte NiMH. Toyota gebruikt die nog veel omdat Li-Ion nog de twijfel van de levensduur met zich draagt. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van de Lithium-Polymeer batterij.
De Equinox-by-AMP-and Remy haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8 en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het 14 uur eer ze aan een 110V contact weer vol is en aan 220V gelegd is de laadtijd maar 4 uur. AMP laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen bezet zijn en het gewicht de batterij maximaal belast. Overigens laat praktisch geen enkele autoconstructeur zich daarover uit. Dat gegeven behoort tot de grote uitdagingen van The Electric Vehicle. De foto toont de Equinox zoals die ook met brandstofcel kan worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Umicore Solar Team wil de World Solar Challenge winnen
Het is een zonnetocht van 3000 km die dwars door Australië van Darwin naar Adelaïde leidt. Het Umicore Solar Team dat uit veertien studenten industrieel ingenieur bestaat waagt zich nog niet aan Indium dat bij sommige van de 29 andere teams Germanium vervangt. In de nieuwe zonnewagen zitten 2.108 Germanium zonnecellen. Het voertuig dat heel plat en principieel aerodynamisch heet te zijn, afwijkend van de druppelvorm, is gevoelig voor zijwind. Dat is de prijs die wordt betaald om van de oerdynamische stroomlijn-gedachte af te wijken.
De auto zal het in oktober opnemen tegen de Nuon5 van de Delftse universiteit en tegen de Japanners die vorige keer die begeerde Challenge wonnen. De kunst is zoveel mogelijk zonne-energie te vangen in de cellen om tot een topsnelheid van 140 à 150 km/h te geraken. Het gemiddelde wordt op 110 km/h ingeschat. Probleem is dat de lichamen, zon, aarde en auto iedere seconde en dus iedere minuut tegenover elkaar van positie wisselen. Daarom hebben de cellen een pyramidevorm in de hoop altijd het maximum aan straling op te vangen om een elektromotor aan te drijven. Het voertuig wordt verder uitgetest op het testcircuit van Ford in Lommel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Umicore)
Als je in het guesthouse van Mazda in Hiroshima werd ontvangen moest je eerst poedelnaakt in een heet bad peddelen alvorens je in een kimono werd gewikkeld en - bediend door een persoonlijke gheisa - door directie en ingenieurs in het restaurant werd ontvangen. Om zeker te zijn dat geen enkele "fall out" mee werd binnengebracht. Gezien meestal beide partijen geen jota verstonden van de ander zijn moedertaaltaal werd veel op bierviltjes getekend. Met brede grijnzen maakten de gesprekspartners dan aan elkaar duidelijk dat het onderwerp werd verstaan. Op officiële ontmoetingen spraken de Japanners allemaal hun eigen taal en die werd simultaan overgezet in het Engels en Frans. De Franse simultaantolk had een buitengewone bewondering voor Adamo. Als bewijs daarvan zong hij eens in het guesthouse de befaamde hit Tombe la Neige. Hij kon het zowaar ook ! Vaak eindigden die maaltijden, na veel hot-sake en de beste oesters ter wereld, in emotionele toestanden van verbroedering, wereld zonder grenzen, ingenieurs dansend met journalisten uit de vier windrichtingen.
Het is een genegen herinnering die boven komt door vast te stellen dat Mazda bij ons sinds 1967 kwalitatieve autos verkoopt. Die operatie werd tien jaar voorbereid. In 1961 ging het merk een technische samenwerking aan met NSU waar Felix Wankel zijn rotatiemotor deed commercialiseren in de NSU Ro80. Mazda erfde de uitdaging om die motor met veel minder onderdelen dan een Otto-motor, ook minder brandstof te laten gebruiken. Dat was niet simpel want de afdichting tussen Stator en Rotor was ronduit moeilijk. Kenichi Yamamoto, destijds President van de Mazda Motor Company, slaagde erin de techniek zijn wijsheid op te leggen.
Daardoor won Mazda zowel de 24 Uren van Francorchamps (1981-Dieudonné-Walkinshaw) als de 24 Uren van Le Mans (1991-Gachot-Weidler-Herbert). Allebei met rotatiemotor. In 1965 zette Mazda weer een cruciale stap door een technische samenwerking te realiseren met Perkins, het kwaliteitslabel voor dieselmotoren In die tijd kwamen de Mazdas vanuit Hiroshima per schip aan in Antwerpen. Ze zaten helemaal onder de paraffine als beschermlaag tegen het zoute zeewater dat over de schepen kletste. De Crane & Marsily, een gezien bedrijf voor aandrijftechniek in Antwerpen, ontwierp een lopende band waarop de Mazdas stonden. Met een speciaal product werd de beschermlaag afgewassen. Die witte, wasachtige stof, bestaande uit een koolwaterstofverbinding, maakte dat geen vocht de carrosserie kon raken en dat de Mazdas als juweeltjes op trein en vrachtwagen het Europese binnenland veroverden. Dat was de Grote Stap in 1967, jaar waarin 2.688 voertuigen werden verkocht in drie Europese landen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
Tijdens de rondleiding door de Detroit-Hamtramck fabriek in Noord-Amerika, vernam Barack Obama dat Chevrolet zijn geplande productie van 30.000 naar 45.000 eenheden heeft gebracht. Dat is een stijging met 50%. Wegens grote belangstelling zegt GM. Ondertussen heet het eind it jaar te zijn dat de Chevrolet Volt op de markt komt in enkele staten en in 2011 in de showrooms van alle staten en in 2012 zouden we hem ook in Europa zien, een verdeling die zal gebeuren door het Chevrolet-dealernet.
Edward E. Whitacre, Jr, GM Chairman en CEO,wilde persé ook nog een woordje kwijt aan de President. Met de Chevrolet Volt beschikken automobilisten over de meest recente technologie, toonaangevende innovaties die geen enkele andere auto biedt. Dat is gemoedsrust, besloot hij. Voor alle duidelijkheid voegt de redactie van dit blog er fatsoenlijk aan toe dat de Chevrolet Volt net als de Opel Ampera welgeteld 60 km puur elektrisch kan afleggen. Daarna start een kleine verbrandingsmotor die als generator fungeert en de batterij weer oplaadt. Daardoor is een autonomie van 550 km verzekerd.
Fier reed Barack Obama de Chevrolet Volt van de productieband. De Detroit-Hamtramck plant waar dat gebeurde heeft een investering van $ 336 miljoen ontvangen om de productie voor te bereiden. Dat is een onderdeel in het geheel van ruim $700 miljoen die GM voor de Chevrolet extended range heeft geïnvesteerd in acht fabrieken. Daartoe behoren de fabriek in Warren, een batterijen-assemblage bedrijf in Brownstown Township, een motorenfabriek in Grand Blanc, Bay City en drie fabrieken in Flint. Volgens GM betekent de Volt een trendsetting die natuurlijk ook zal thuis horen in de Opel Ampera. Maar het door de crisis getekende merk Opel is daar zeer zwijgzaam over. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
ZSW gaat op zoek naar het maximum elektro-chemisch rendement
Dat de al veelbesproken elektrische autos voor de grote volumemarkt zo tergend traag de weg naar de showrooms vinden is te wijten aan twee factoren. Enerzijds ontbreekt de infrastructuur in steden en dorpen, parkings en bevoorradingsstations om vlotte autonomie te verzekeren. Anderzijds en dit is het meest secure zijn het de materialen die ze uiteindelijk zullen gebruiken. Naast de kostprijs en productiemogelijkheden is vooral het elektro-chemische rendement dat de doorslag geeft. Vergeten we niet dat opslag van elektriciteit in een batterij een chemisch proces is. Ook als die stroom opgewekt wordt op mechanische wijze, zijnde met bijvoorbeeld een verbrandings- of elektromotor die dan de rol van generator spelen.
Het op 16 maart 1988 in Ulm opgerichte Centre for Solar Energy and Hydrogen Research Baden Württemberg (ZSW) heeft nu een 27 miljoen Euro kostend eLab opgericht waar voornamelijk Lithium-Ionen accus zullen worden bestudeerd. De kapitaalinvesteerders zijn het Duits verkeersministerie maar ook de autoconstructeurs als Daimler, BMW, Opel, GM en Volkswagen alsook bandenfabrikant Continental. Tachtig vorsers buigen zich over de chemie rond Lithium-Ion maar ook over Lithium-Polymeer batterijen die in aantal stijgen. Ze hebben een grote densiteit maar kunnen een minder aantal keren worden opgeladen.
Het Franse Lumeneo dat dit jaar in Brussel in februari 2010 de Smera (foto: twee passagierszetels achter elkaar voor plaatswinst in de stad) voorstelde, gebruikt die ook en het kleine voertuigje dat van Kopenhagen naar de Zuidkaap reed gebruikte alleen een lithium-polymeer accu. Die elektro-chemische toedracht daarvan, ook de productiemethoden, zullen bepalend worden voor een straatbeeld, gevuld met puur elektrische autos.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Autoverkoop per model in de eerste jaarhelft van 2010
De heer Joost Kaesemans, Directeur Communicatie bij Febiac, bracht vorige dagen een boeiend relaas uit over de verkoop van de verschillende modellen in de eerste jaarhelft van 2010. Het totaal van 320.203 verkochte voertuigen in die zes maanden wordt onderverdeeld in Berlines en Hatchbacks, Breaks, Monovolumes, Coupés, Cabrios en SUVs. De verkoop ligt 17,2% hoger dan in dezelfde periode van 2009. De best verkochte merken zijn Renault, Peugeot, Volkswagen, Citroën en Opel.
1. Met 21,2% meer inschrijvingen doen de BERLINES en HATCHBACKS het beter dan het marktgemiddelde. Na lang aan populariteit te hebben ingeboet, kunnen deze meer traditionele koetswerkvarianten recent opnieuw op meer belangstelling van de klant rekenen. Met in totaal 162.584 inschrijvingen (51% van alle nieuwe autos) is dit meteen ook veruit het grootste marktsegment.
De best verkochte voertuigen in deze categorie zijn in dalende volgorde de Ford Fiesta, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo. De Opel Corsa en de Peugeot 207 maken de top-5 rond. Uit de rest van het lijstje blijkt duidelijk dat de Belg bij voorkeur kiest voor een compacte, zuinige wagen.
2. De BREAKS maken 20% van de totale autoverkoop uit en kennen ten opzichte van vorig jaar een stijging met 9,5%. Zij verloren dus marktaandeel. De drie meest verkochte modellen zijn respectievelijk de Citroën Berlingo, de Peugeot Partner en de Volvo V50
3. De Monovolumes zijn een segment dat nog wat kleiner is dan dat van de Breaks. Dit marktaandeel daalde. Populairste autos in deze serie zijn de Renault Mégane Scénic die als best verkochte de stoet aanvoert die verder bestaat uit de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 5008.
4. Het kleinste marktsegment is dit van de Coupés. Het segment groeide in vergelijking met vorig jaar met 6,7%. Ook dat is duidelijk minder dan de gemiddelde marktevolutie van 17,2%
5. Ook het segment van de CABRIOLETS wordt aangevoerd door de Franse merken. Peugeot bekleedt met de 308 en de 207 de eerste twee plaatsen, de BMW 1 cabriolet is nummer drie. In het totaal noteert men in de eerste zes maanden van 2010 een stijging in dit segment van 4,8%
6. De SUVs maken dit jaar 10,8% van de totale markt uit. Het segment kent wel de grootste stijging: 34,4% Al een paar jaar is de Nissan Qashqai het best verkochte model, maar de recent gelanceerde Peugeot 3008 komt heel sterk opzetten. De derde plaats is eveneens voor een recent model, de BMW X1. Opvallend is hoe de grote SUVs zeer veel populariteit hebben moeten prijsgeven. Er blijft duidelijk een markt voor de vierklauwende, grote en luxueuze SUVs, maar deze maakt nog slechts een fractie uit van de totale automarkt.
Alle categoriën laten de impact van de bankencrisis eind 2008 en het verloren consumentenvertrouwen duidelijk zien. Kopers richten zich naar aantrekkelijke, compacte en vooral zuinige autos. Dit niet alleen om het milieu te dienen maar zeker en vast om aan de pomp de frustratie van een lege geldbeugel te ontlopen. Downsizing zet zich duidelijk door in de zin van motoren met een kleine cilinderinhoud die door het toepassen van turbos en tweetrapsturbos toch hoge prestaties neerzetten met een laag verbruik. De Fédération de lAutomobile, beheerder van de Fédération Internationale du Sport Automobile, is zinnens vanaf 2013 dergelijke motorenfilosofie in het Wereldkampioenschap Formule 1 door te voeren. Dat zou moeten leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik tot 50% in 2015 terwijl de krachtbronnen toch 551 kW (750 pk) zouden leveren.
Vanaf 2011 zal KERS (Kinetic Energy Recovery System) weer op de F1s te zien zijn. Dat is een systeem dat eigenlijk op het principe van de Toyota Prius is gebaseerd. Bij het vertragen wordt door een generator de rem- en warmte-energie omgezet in elektricteit die opgeslagen wordt in een batterij. De coureur kan via een knop op het stuurwieltje bij een inhaalmaneuver of bergop 62 Kw (82 pk) weer afroepen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. In 2010 kwamen alle teams overeen het niet te gebruiken omwille van de kostprijs en de gecompliceerdheid van het systeem. Doch volgend jaar zal het weer de kop opsteken. Tekst: Walter Rombauts/Foto:Renault)
Stéphane Ratel is een man uit één stuk met heel lange tenen. Macho en narcist. Het zat hem behoorlijk dwars dat de vijfde manche om het FIA GT1 Wereldkampioenschap slechts als proloog voor de 24 Uren van Francorchamps werd gereden. Hij had de koers met 24 GT1s graag zien worden gereden na de etmaalrace. Dat zou menselijk en strategisch een grote fout zijn geweest. Na een 24 uren zijn de stand- en baancommissarissen moe, de toeschouwers ook. Die zijn vaak al lang voor de zwart-wit geblokte vlag valt al huiswaarts getrokken. Kwestie van geen uren file te moeten doen. Hoewel, zon grote mensenmassa was er nu ook weer niet op de been om beroeps- en gelegenheidcoureurs te volgen. Rond friet- en worstenkramen hingen wel veel lallende bierdrinkers. Velen er van wisten een uur na de start al niet meer of de race nu in de wijzerzin van de klok dan wel daartegenin werd gereden.
Mijn intuïtie zegt dat mijnheer Ratel best eens overleg pleegt met de Kalendercommissie van de FIA eer hij Francorchamps afschrijft voor zijn overigens geslaagd GT1 Wereldkampioenschap. Vorig weekeinde was er de GP van Hongarije (WKF1), De "Rally van de Duizend Meren" (WRC), het WTCC in Brno...en de WK-manche van de GT1 in Spa...én de "24 Uren van Francorchamps" (EK GT2), samen met deze van de Nürburgring na Le Mans de belangrijkste in de wereld. Iets teveel van het goede...Het is bekend dat Azië wenkt en daar is geld dat bij ons steeds meer ontbreekt. Dat komt ervan als men de hele inboedel van een land wegschenkt. Maar Francorchamps is en blijft een uitdaging voor iedere coureur en telkens wordt erbij gezegd dat het de mooiste omloop van de wereld is. Omdat er decorum is. Het groen van de slippen van de Eifel waartussen die magisch pekzwarte strook loopt, de Raidillon in het gezicht van iedere piloot lacht, grijnst, uitdaagt, kwaadaardig verwittigt, en waar ongemeen veel historische autosport is geschreven.
Dat inspireerde Jean-Paul Delsaux om een Guide Spa-Francorchamps 2010 te schrijven, geïllustreerd met fotos zoals hij alleen die kan vinden. Hij verhaalt over de Grote Belgen als Paul Frère, Olivier Gendebien en andere Willy Mairesses. De laatste vocht ook een verbeten duel uit met de opkomende Jacky Ickx die zich statistisch - tot de beste autocoureur van Belgie zou ontpoppen. Ickx bestuurde een Lola-Ford en Willy Mairesse een Ford GT40 die hij mocht delen met Beurlys. Willy plakte aan Beurlys omdat die het geld had maar niet de snelheid van Willy. Ik zat in het gras met mijn zoontje René bij het uitkomen van de bocht van Stavelot, die ijselijk snel werd genomen, (op het oude lange circuit van 14,100 km) en hoorde langs de luidsprekers dat Jacky Ickx de snelste tijd van Mairesse had afgesnoept. Eén ronde verder meldde diezelfde spreekbuis dat Mairesse die tijd met een volle seconde had verpulverd
Kijk, als je die duels kunt brengen tussen een uittredende generatie en de jonge leeuwen, dan heb je een cocktail waardoor de worstkramen leeg blijven en de tribunes vol. Voor het spektakel van mijnheer Ratel zijn alleen de insiders, de virusdragers van autosport, geïnteresseerd. Om te zien hoe gewezen kampioenen als Michaël Bartels voorafgegaan worden door jonge gasten zoals Nico Verdonck. Dan heb je vuursteengensters. Nu was Bartels nog sterk genoeg om de 23-jarige Maserati MC12 piloot op twee bochten van het einde in een kleine fout te dwingen zodat deze een zevende plaats voor een achtste moest wisselen. Maar zo één dynamietvat is niet genoeg. Alle 24 wagens moeten zijn bemand met échte autocoureurs. Dat zijn egoïsten, durvers, de blik alleen op de ideale lijn en de voet op de gaspedaal. Het profiel van de echte autocoureur is zo. Wie zich het duel tussen Jochen Mass (Ford Capri) en Niki Lauda (BMW CSi) herinnert, zal zich ook in zijn geheugen hebben gegrifd dat mensen op een bomvolle tribune rechtveerden als ze op millimeters van elkaar uit de toen echte haarspeldbocht van La Source kwamen en op lEau Rouge afstormden Pas als mijnheer Stéphane Ratel die magie in zijn formule kan leggen heeft hij recht van spreken over Francorchamps. Hoezeer de helaasheid ervan onmiskenbaar duidelijk wordt.(Tekst en foto: Walter Rombauts/ISBN-nummer van boek van Jean-Paul Delsaux: 978-2-930562-02-5)
De Jesco Auto Training School is wellicht de beste van het land. De reden ligt voor de hand. Ze is ontstaan uit het dynamiet van Mike Van Hooydonk, vader van de Jeff en de Scott, die beiden autosport in hun DNA hebben. Wagenbeheersing en autosport liggen dicht tegen elkaar. Een machine zoals een auto beheersen kan je aanwenden om kampioen te worden in de gereglementeerde autosport, maar je kan die vaardigheid ook gebruiken om in het gevaarlijke verkeer vooral defensief te rijden. Daarmee verleng je beslist je leven met enkele jaren.
Jesco vernieuwt zijn wagenpark en daarvoor heeft Mazda de eer 11 autos te leveren die gaan van een Mazda 2 over een ongemeen knappe 3 mps (inzake rijpatroon, prijs en prestaties) tot aan de Mazda MX-5 die nu 20 jaar jong is en waarvoor een jubileum-editie is uitgewerkt. De rijschool zelf is het neusje van de zalm. Alle denkbare situaties die zich in het verkeer kunnen voordoen kunnen er worden gesimuleerd. Dat in een Mazda aanleren heeft een grote symbolische betekenis. Het merk uit Hiroshima speelde een cruciale rol in de autogeschiedenis.
Door de uitdaging aan te gaan om de Wankelmotor verder te ontwikkelen tot vandaag de HydrogenRotaryEngine heeft het de bakens verzet in de auto-industrie. Kenichi Yamamotor, destijds de President van de Mazda Motor Company in Japan, heeft die rotatiemotor doorontwikkeld tot er zowel in de 24 Uren van Francorchamps (1981-Walkinshaw-Dieudonné) als de 24 Uren van Le Mans (1991-Gachot-Herbert-Weidler) werden mee gewonnen. Wie van sportiviteit houdt vraagt best de Mazda 3 mps. Altijd tractie, altijd controle over de 191 kW (260 pk) die onder de motorkap steekt. Als je bij Jesco die door de cursus wagenbeheersing loodst mag je als een pauw even de veren opsteken. Niet te lang natuurlijk, want anders komt Mister Mike Van Hooydonk, bijgenaamd Mike Slip, het je nog eens voordoen. De Meester brengt dan wel iedere leerling tot bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
Maassen-Menten winnen de prékwalificatierace FIA GT1
De GT1s zijn geweerd in de 24 Uren van Francorchamps maar vormen er vandaag de proloograce van. Gisteren reden Xavier Maassen en Jos Menten in hun Corvette Z06 de snelste tijd met 237054 voor Longin-Verdonck die op 0465 stranden in de Maserati MC12. Ex-Formule 1 rijder Riccardo Zonta legde met ploegmaat Kechele in de Lamborghini Murcielago 670 R-S beslag op de derde plaats. Let hier op de eerste schitterende tweede plaats van Nico Verdonck als ploemaat van de ervaren Bert Longin.
De leiders in de voorlopige stand voor het Wereldkampioenschap GT1, Michaël Bartels en Andrea Bertolini in een Maserati MC12 reden zich pas 17de en onze landgenoten Martin Leinders in de Ford GT konden wegens weerbarstigheden van de bolide niet verder komen dan een 15de plaats door ontstekingsproblemen. Vandaag dus de race om 12.05 uur, na dewelke de voorbereidingen beginnen voor de start van de 24 Uren van Francorchamps" (wr/Foto:Menten Press)
ALD Automotive zet Nico Verdonck op de weg naar Le Mans
Nico Verdonck, één van de beste autocoureurs van ons land, won vorig de Formula Le Mans. Na een weergaloze carrière in het F3000 en Duitse F3 kampioenschap zag de Brusselaar in dat F1 utopie werd. Zoals ook Bas Leinders en Jeffrey Van Hooydonk uiteindelijk zonder schande de handdoek in de ring moesten gooien. Nico vocht zoals andere verbeten voort. Een test op Paul Ricard aan het stuur van een Oreca LMP1 van Hughes de Chaunac leverde niets op. Zijn titel van Formula Le Mans kampioen al evenmin. De lAutomobile Club de lOuest en Oreca bleken niet in staat een heuse kampioen een waardig zitje te geven in een volgend seizoen. Tenzij je een valies geld meebrengt zoals Barrichello toen ook Marc Goossens F1 mocht testen. Als ik me niet vergis bij Eddie Jordan.
ALD, de leasing-gigant ALD Automotive, pikte Nico Verdonck op ter vervanging van Matteo Bobbi aan de zijde van mister Bert Longin. Deze zal Nico wegwijs maken aan het stuur van de imposante Maserati MC 12 die deelneemt aan het FIA GT1 Wereldkampioenschap. Nico komt ineens in wat we de grote wereld van de autosport kunnen noemen. Zijn wereld, met ex-F1-azen, endurance-kleppers en allemaal alle vuurproeven met glans doorstaan. De mecenas zal er veel plezier aan beleven. Nico is een gemotiveerde coureur die alleen leeft voor zijn vak. Autosport is vooral een spel van de geest, een krachtmeting met zichzelf, eer je duels met anderen kunt aangaan. ALD-huisrijder Eric Van de Poele weet er alles van.
Voor wat de 24 Uren van Francorchamps betreft zijn er dit jaar heel wat favorieten. Met de twee Ferraris F430 GT2 van AF Corse behoren wij daar natuurlijk ook bij. Maar het zal zeker geen gemakkelijke wedstrijd worden maar met een superteam en een schitterende ploegmaat als Bert Longin kan het lukken een zesde keer te winnen. Bert kent Francochamps als zijn broekzak en gaat er altijd keihard en de beide fabrieksrijders, Toni Vilander en Gianmaria Bruni, hoef ik zeker niet meer voor te stellen ? Ik ben ook heel blij dat ik opnieuw de kleuren van ALD Automotive mag verdedigen. Heel dat bedrijf ademt autosport uit.
Bert Longin, een snelle zakenman die best een beroeps autocoureur had kunnen zijn gezien zijn intrinsieke snelheid die hij in het bloed heeft is ook optimist. Ik start in de 24 Uren van Francorchamps met een Ferrari uit de stal van het meest succesvolle GT2-team van de afgelopen seizoenen. AF Corse ! Gianmaria Bruni was in 2008 FIA GT2-kampioen en zorgde gisteren dat we in pole vertrekken ! Toni Vilander was FIA GT2-kampioen in 2007 en 2008 en dan is er vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Spa, Eric Van de Poele. AF Corse won de FIA GT2-kategorie van de 24 Uren van Spa . Je kan niet anders dan in superlatieven over dit team spreken. Ik ben bijzonder blij met de overeenkomst, waarbij ik al mijn sponsors werkelijk van uit het diepst van mijn hart wil bedanken. Zo kennen we Bert, gentlemen-driver maar behept met winnershersenen. Maar het is waar, beter dan bij AF Corse kan je niet zijn.
Wie er met dit alles ook blij is, dat is die geweldige Nico Verdonck. In het WK GT1 starten met een klepper als Bert is geweldig. Dit is een hoogtepunt in mijn loopbaan en ik kan ALD Automotive alleen maar héél dankbaar zijn voor de geboden kans. Met Bert Longin als ploegmaat moet het lukken er een geweldig weekeinde van te maken. Hij heeft enorm veel ervaring en wil me helpen om mijn weg binnen het team en aan het stuur van de wagen te vinden. Duimen maar !!!
ALD heeft Nico Verdonck op de weg gezet naar Le Mans. De keren dat ik met hem samen in de auto doorbracht ging het altijd als in de tijdmachine van Professor Barabas in de Suskes en Wiskes. Eer je de naam van een dorp gelezen had was je alweer in het volgende plaatsje. Zo gaat dat in de koers. Eigenlijk nog sneller. Bijna buitenaards.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Olivier Gouters)
Gianmaria Bruni pikt snelste tijd in met Ferrari F430 GT2
Tijdens de finale kwalificaties voor de 24 Uren van Francorchamps gisteravond reed de Italiaan Gianmaria Bruni met de Ferrari F430 GT2 AF Corse. De weersomstandigheden waren nog steeds variabel maar konden niet het voordeel bieden voor de GT3s van eergistermorgen. Die waren in de regen oppermachtig, mede dankzij de ondersteuning van hun traction control en ABS.
De Italiaan draaide 222403 en de coureurs van de Audis R8 LMS GT3 moesten dat met lede ogen aanzien. Het zijn dus Eric Van de Poele (vijfvoudig winnaar), Bert Longin samen met Gianmaria Bruni vanop de pole-position aan de etmaalrace zullen beginnen. Tussen de snelste GT2 en de beste GT3 heeft de BMW Schnitzer, rijdend in de Nationale GT-categorie, zich als een wig gedreven. Hij wordt bestuurd door Dirks, Müller, Werner en Adorf. De 24 Uren van Francorchamps kondigen zich ongemeen boeiend aan.
Al is Eric Van de Poele favoriet met de Ferrari F430 GT2, de armada Audi R8 LMS's, niet die van Phoenix Racing en ook die niet van de Belgian Audi Club, geven zich gewonnen. Al zijn het "maar" GT3's. Francorchamps is altijd wispelturig. Als uitloper van het Eifelgebergte, is het weer er altijd wisselvallig. Enkele buien kunnen volstaan om de race-omstandigheden in het voordeel van de GT3's te keren.(wr/Foto:Audi en Total)
Aan de vooravond van de "24 Uren van Francorchamps" is in één van de jongste statistieken van Febiac is te zien dat in de voorbije maand van de autoverkoop in ons land de Renault Mégane de best verkochte is met 1528 eenheden. Hij gaat de Peugeot 207 vooraf waarvan er 813 aan de man en vrouw zijn gebracht. Halfjaarlijks gezien leidt de Mégane nog de dans met 9.812 verkochte exemplaren. Daarvan weer een minderheid autos met benzinemotor (1123) en een overweldigende meerderheid (8.687) diesels.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de Breaks op wiens speelplaats Citroën met de Berlingo het vrolijkst schreeuwt. Op 1240 verkochte Berlingos in juli zijn er 140 benzineversies en 1.099 diesels. Peugeots Partner zit zijn zustermerk op de hielen en de Franse merken kunnen dus op twee oren slapen. Hoewel dat niet waar is. Geen enkel merk kan dat nog omdat de conjunctuur nog altijd poogt te herbemen. Dat gebeurt zéér aarzelend. De consument is de les van 2008 nog niet vergeten toen bleek dat banken en overheden op veel te grote voet leefden. Een gelag dat uiteindelijk diezelfde consument moet betalen. Vandaar het wantrouwen.
Bij de berlines voert de Peugeot 207 de stoet aan met 891 eenheden, onderscheiden in 335 benzinewagens en 556 voertuigen met een dieselmotor. Het type auto dat niet noodzakelijk een kilometervreter illustreert, maar eerder de familie die gezapig haar 6 à 12.000 km op jaarbasis afmaalt. Degenen die toch een dieselversie in deze auto de voorkeur geven doen dat vaak om het directe effect aan de brandstofpomp. Maar wie die overvloed aan koppelwaarde in de HDi-familie van Peugeots modellen weet te waarderen wil nooit meer anders. Trouwens het fabeltje dat die diesels zoveel meer vervuilend zijn dan die benzinewagens zou moeten ontkracht worden. Dank zij de roetpartikelfilter wordt het roet door hars in een uitlaathuis vastgehouden en op gezette tijden verbrandt.
De microstofdeeltjes aan fijn stof kunnen links en rechts nog eens ontsnappen, maar dat geldt evenzeer voor een benzinemotor. Overigens is de diesel nog niet aan het eind van zijn latijn. De motor wordt nog steeds doorontwikkeld. Toen de bigboss van Audi, Porsche, VW, Skoda, Ferdinand Piëch het me 30 jaar geleden zei, keek ik hem aan met ongeloof in mijn ogen. Laat staan dat hij zou hebben gezegd dat Audi negen keer met zon krachtbron de 24 Uren van Le Mans zou winnen Om Ford niet het onrecht aan te doen wat ze anderen met gemak aandoen moet gezegd dat op halfjaarlijkse basis de Ford Fiesta het best van de hand is gegaan. Van de 7210 exemplaren die een koper vonden waren er 1574 benzine en 5636 diesels. Proficiat Ford voor dat eerste halve héél moeilijke jaar.Overigens speelde Ford een glansrol in de Clean Week 2020 Trophy die als tweede proef in de FIA Energies Alternative Cup werd gereden. Volgende zondag wordt in Japan de Suzuka Dream Cup gereden. Tachtig zonnewagens nemen er aan deel. Die race telt ook voor die FIA Cup.
Die sakkerse Citroën C4 voert toch wel het klassement aan van de maand juli bij de monovolumes. Van de 859 (!) eenheden die weggesnoept werden uit de showrooms waren er 29 met een Ottomotor en 830 met een (Rudolf-) Diesel. Maar op halfjaarlijkse basis gaat de Renault Mégane in monovolume-gedaante met de eer lopen. Liefst 4.651 nieuwe exemplaren reden de showrooms buiten. Tot groot jolijt van de dieselkopers waren er maar 392 met benzinemotor terwijl die tokkelaars er 4.258 lieten opschrijven door de koortsachtige verkopers die met argusogen kijken naar Audi.
Audi leidt de stoet van de twintig beste coupés in de maand juli 2010. Precies 150 van die snedige vierwielers worden opgesplitst in 26 benzineversies en 124 direct ingespoten diesels. Ook op halfjaarlijkse basis behoudt Audi ruimschoots de voorsprong op de BMW 3-serie waarvan er 692 werden verkocht. Audi daarentegen vlamde 1253 welnesscars door de verkoopspijp waarvan 278 met benzine en 975 met sublieme dieselmotor.
Zon en Cabrios, glamour en macho, liefje en lief maken het mooie weer voor de Peugeot 207 in de voorbije maand. Daarbij met 250 verkochte bakken de Mini Mini met 115 in aantal ruim overklassend. Heeft natuurlijk iets met prijs en standing ook jeugdigheid te maken. Op halfjaarlijkse basis houdt Peugeot die positie vast met 988 getekende verkoopscontracten waarvan 534 essences en 454 diesels. Dus in Cabrio wil men niet zozeer getokkel rond de oren. Alleen liefde voor het promeneren, al of niet met geopend dak al naargelang de intimiteit beveelt. BMW neemt met de 1-serie evenwel een eervolle tweede plaats in: 661 exemplaren, waarvan 120 benzine en 541 diesels.
Dit weekeinde gaat BMW overigens in de 24 Uren van Francorchamps een nieuwe uitdaging aan. Als ere-gast wordt Pascal Ickx ja, de broer van verwacht. Hij won in een BMW 1800 Tiia met Hahne de eerste keer voor het merk uit Munchen. Pascal Ickx was een gentlemen en iets minder driver dan zijn broer. Vandaar dat hij fabrieksdirecteur werd in Frankrijk en zijn broer de beste autocoureur die België ooit heeft gekend. Hoewel in drama dezelfde vraag kan worden gesteld over de betreurde Willy Mairesse die zich omwille van een vrouwenkwestie een kogel door het hoofd joeg in een appartement in Oostende. Maar daarmee eindigt dat verhaal hier in Febiac statistieken. Het zou me te ver leiden.
Nissan Qashqai troont bovenaan in de SUV-klasse. Voor wie het vergeten zou zijn, dat zijn de Sportly Utility Vehicles waarvan er meer en meer Crossover-allures aannemen. Crossover staat voor het comfort van een limousine, terreineigenschappen als een tank en prestaties van een sportwagen. Enfin ! De voorbije maand, zowel als na zes maanden leidt Nissan in die categorie. De voorbije maand verkocht het Alliantiemerk met Renault 696 eenheden waarvan 125 benzine en 569 diesels. Op halfjaarlijkse basis is dat spiegelbeeld 4.430 in het totaal. Daarvan weer maar 883 nafte en 3.542 die de hartenklop van Rudolf Diesel in zich dragen. De Audi Q5 volgt op de tweede plaats, maar van op de hielen zitten is geen sprake. Chinees constructeur Geely laat Volvo voorlopig ? zijn zin doen en daardoor staat de Volvo XC60 op de derde plaats. Terecht naar mijn mening.
Daarmee zit een beknopt overzicht erop. Dit weekeinde wordt in Francorchamps de etmaalrace gereden. De slogan Winnen op zondag is verkopen op maandag is nog altijd niet versleten. Francorchamps is voor de GTs wat Le Mans is voor de Sport-Prototypes, de LMP1s en de LMP2s. De beste Belgische autocoureurs zijn van de partij: Eric Van de Poele, Marc Duez, Jeffrey Van Hooydonk, Bert Longin, Anthony Kumpen, Stéphane Lémeret, Marc Goossens, Vincent Vosse, Nico Verdonck en Bas Leinders. Ze hebben allen het niveau van Formule 1 coureurs. Alleen heeft de bekrompenheid van kleine geesten in wat eigenlijk een groot land kan zijn ervoor gezorgd dat voor geen één van alle opgesomde namen de spaarpot echt heeft gekregen van een industrie dewelke die best had kunnen ophoesten. Dorpsmentaliteit in plaats van de wijdsheid van een globale wereld heeft grootheid genekt. Hopelijk hebben BMW, Ferrari, Maserati, Porsche, en Aston Martin er dit weekeinde geen last van. Deze 24 Uren van Francorchamps moeten de belangrijkheid van de auto-industrie weerspiegelen. Rijden met open vizier. Oogcontact en sportiviteit. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Monumenten Duez, Leinders en Martin derde in regen in Spa
Francorchamps. Er is een tijd geweest waarin ingenieurs zwoeren dat ABS in races niet zou worden toegepast. Ook Traction Controle niet. De ingenieurs gingen uit van het standpunt dat de coureur dat zelf moest spelen. Zoveel gevoel in het staartbeentje en snelheid in de ogen dat het als een sensor naar de hersenen doorseinde wat als motorische bewegingen, reacties moest worden uitgevoerd om in compleet evenwicht te rijden.
De eerste vrije trainingen in een doorregend Francorchamps hebben die theorie compleet onderuit gehaald. De GT3s hebben traction control én ABS en de Audi R8 LMS van het Phoenixteam met Mike Rockenfeller aan het stuur reed daarmee in 2'42506 de snelste tijd. Gevoelloos zou je kunnen stellen, want de techniek ondersteunde die chrono en zijn macho. De tweede Audi R8 LMS met Henri Moser aan het rad klokte de tweede tijd.
Maar dan : op de derde plaats de Belgische Monumenten Marc Duez (foto) die 53 lentes telt en voor de 33ste keer in de etmaalrace aantreedt, Bas Leinders en groeiend statut Maxime Soulet in de bloedmooie Ford GT VDS. Ze zijn ronduit minstens mede-favoriet voor de overwinning. Marc Duez: "Ik ben er heel trots op dat ik voor dit historisch mag rijden. Het heeft over heel de wereld uitstekende resultaten behaald. Het is een Belgisch team met een geschiedenis die gelijlopend is met die van de Federatie. Het heeft zijn rijders altijd de middelen gegeven om zich te bewijzen. Dat is ook dit jaar het geval. De Ford GT liet vorig jaar al blijken dat het een sterke en betrouwbare wagen is. Bovendien is ons pilotentrio homogeen te noemen."
"We kunnen bij de eerste vijf finishen", voegt Bas Leinders daar aan toe. "Vorig jaar verloren we heel veel tijd met een heel groot probleem. Na 40' brak de distributieriem. Onze mecaniciens zetten toen een lange reparatie in...Die werd voltooid onder luid applaus van de talrijke toekijkers. Deze keer beschikken we over beter en meer betrouwbaar materiaal. Met een beetje meeval kunnen we voor de top vijf algemeen gaan" besluit Bas die in 1998 Duits Kampioen in de F3 werd.
Maxime Martin is gereserveerd. "De strijd in de GT3 wordt een loterij. Ik ken deze auto door en door omdat ik vorig jaar er de overwinning in GT3 mee behaalde naast de zevende plaats algemeen. Ik kijk dus vol vertrouwen uit naar deze wedstrijd. Toch mogen we niet vergeten dat in 2009 heel veel GT3's problemen hebben gehad. Waaronder - toen - die van ons. Dus met de voeten op de grond, sorry, het gaspedaal blijven..."
Bescheidenheid siert het trio en Goethe heeft daarvan altijd beweerd dat je daarin het meesterschap herkent. Vanavond rijden GTs tot half twaalf in het donker. Wie dan kattenogen heeft is in het voordeel. Bert Longin bezoekt daarvoor speciale oogmeesters.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Terwijl de Mitsubishi MiEV, de Nissan Leaf en de Renault Fluence als pure EVs iets over $ 30.000 dollar zitten als prijskaartje heeft Chevrolet de prijs voor de Volt bekendgemaakt. Hij bedraagt $ 41.000 maar biedt de al zoveel besproken extended range waardoor de actieradius net iets over 500 km wordt genoteerd. Dat kan omdat wanneer de Lithium-Ion batterijen na 60 km puur elektrisch rijden uitgeput zijn een stationnair motortje aanslaat dat die dan weer oplaadt.
Met die cyclussen is die afstand te verklaren. Raar genoeg hoor je veel van de Chevrolet Volt verhalen. Vooral dat die in 2011 op de markt komt. Over de Opel Ampera raakt minder opwindend nieuws bekend. Nochtans zijn de twee wagens kopieën van elkaar. Maar Opel zal wel eerst weer op adem moeten komen na alle onverkwikkelijke avonturen die het merk de jongste jaren overkwam.(wr/foto:Chevrolet)
Sensibilisering van elektrische mobiliteit in de samenleving
Federauto stelt een eenvoudig en budgettair politiek haalbaar plan voor om ervaring op te doen met elektrische mobiliteit. Burgers en bedrijven moeten worden gesensibiliseerd om inzicht te krijgen in de impact van het laden van elektrische autos op het elektriciteitsnet. Federauto Electric Mobility stelt voor dat de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) aan de gemeenten en steden de mogelijkheid geven om op uniforme wijze minstens twee laadpalen en bijhorende signalisatie, inclusief de daarbij horende parkingplaats en minstens één elektrisch voertuig per gemeente te kunnen voorzien.
Omdat een dergelijk initiatief past binnen de ambities van gemeenten op het gebied van de duurzame energie en energiebesparing, zal dit de lokale overheden ondersteunen en helpen om deze nieuwe technologie in het kader van de totale mobiliteit te ondersteunen. Door de laadpalen, parkings en elektrische voertuigen uit te voeren in dezelfde kleuren en met hetzelfde logo op zichtbare én strategische plaatsen van iedere gemeente wordt de aandacht er sneller op getrokken en wordt de elektrische idee geïntegreerd in het leven van alledag. Op een eenvoudige wijze worden de respectievelijke overheden ook gestimuleerd en ondersteund.
De gewestregering voorziet in een E-mobiliteitsplan, (inclusief een charter) om dit geharmoniseerd per gemeente te kunnen realiseren, zonder afbreuk te doen aan de gemeentelijke autonomie. De gemeente kiest de infrastructuur, het type elektrische voertuig (zowel tweewieler als vierwieler). Een financiële ondersteuning en concrete richtlijnen volgens een voorgeschreven scenario moeten de gemeenten op weg helpen. De laadpunten en parkingplaatsen in de worden in kaart gebracht en kunnen via GSM of GPS op een website worden geconsulteerd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)