Francorchamps. Er is een tijd geweest waarin ingenieurs zwoeren dat ABS in races niet zou worden toegepast. Ook Traction Controle niet. De ingenieurs gingen uit van het standpunt dat de coureur dat zelf moest spelen. Zoveel gevoel in het staartbeentje en snelheid in de ogen dat het als een sensor naar de hersenen doorseinde wat als motorische bewegingen, reacties moest worden uitgevoerd om in compleet evenwicht te rijden.
De eerste vrije trainingen in een doorregend Francorchamps hebben die theorie compleet onderuit gehaald. De GT3s hebben traction control én ABS en de Audi R8 LMS van het Phoenixteam met Mike Rockenfeller aan het stuur reed daarmee in 2'42506 de snelste tijd. Gevoelloos zou je kunnen stellen, want de techniek ondersteunde die chrono en zijn macho. De tweede Audi R8 LMS met Henri Moser aan het rad klokte de tweede tijd.
Maar dan : op de derde plaats de Belgische Monumenten Marc Duez (foto) die 53 lentes telt en voor de 33ste keer in de etmaalrace aantreedt, Bas Leinders en groeiend statut Maxime Soulet in de bloedmooie Ford GT VDS. Ze zijn ronduit minstens mede-favoriet voor de overwinning. Marc Duez: "Ik ben er heel trots op dat ik voor dit historisch mag rijden. Het heeft over heel de wereld uitstekende resultaten behaald. Het is een Belgisch team met een geschiedenis die gelijlopend is met die van de Federatie. Het heeft zijn rijders altijd de middelen gegeven om zich te bewijzen. Dat is ook dit jaar het geval. De Ford GT liet vorig jaar al blijken dat het een sterke en betrouwbare wagen is. Bovendien is ons pilotentrio homogeen te noemen."
"We kunnen bij de eerste vijf finishen", voegt Bas Leinders daar aan toe. "Vorig jaar verloren we heel veel tijd met een heel groot probleem. Na 40' brak de distributieriem. Onze mecaniciens zetten toen een lange reparatie in...Die werd voltooid onder luid applaus van de talrijke toekijkers. Deze keer beschikken we over beter en meer betrouwbaar materiaal. Met een beetje meeval kunnen we voor de top vijf algemeen gaan" besluit Bas die in 1998 Duits Kampioen in de F3 werd.
Maxime Martin is gereserveerd. "De strijd in de GT3 wordt een loterij. Ik ken deze auto door en door omdat ik vorig jaar er de overwinning in GT3 mee behaalde naast de zevende plaats algemeen. Ik kijk dus vol vertrouwen uit naar deze wedstrijd. Toch mogen we niet vergeten dat in 2009 heel veel GT3's problemen hebben gehad. Waaronder - toen - die van ons. Dus met de voeten op de grond, sorry, het gaspedaal blijven..."
Bescheidenheid siert het trio en Goethe heeft daarvan altijd beweerd dat je daarin het meesterschap herkent. Vanavond rijden GTs tot half twaalf in het donker. Wie dan kattenogen heeft is in het voordeel. Bert Longin bezoekt daarvoor speciale oogmeesters.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
|