De heer Joost Kaesemans, Directeur Communicatie bij Febiac, bracht vorige dagen een boeiend relaas uit over de verkoop van de verschillende modellen in de eerste jaarhelft van 2010. Het totaal van 320.203 verkochte voertuigen in die zes maanden wordt onderverdeeld in Berlines en Hatchbacks, Breaks, Monovolumes, Coupés, Cabrios en SUVs. De verkoop ligt 17,2% hoger dan in dezelfde periode van 2009. De best verkochte merken zijn Renault, Peugeot, Volkswagen, Citroën en Opel.
1. Met 21,2% meer inschrijvingen doen de BERLINES en HATCHBACKS het beter dan het marktgemiddelde. Na lang aan populariteit te hebben ingeboet, kunnen deze meer traditionele koetswerkvarianten recent opnieuw op meer belangstelling van de klant rekenen. Met in totaal 162.584 inschrijvingen (51% van alle nieuwe autos) is dit meteen ook veruit het grootste marktsegment.
De best verkochte voertuigen in deze categorie zijn in dalende volgorde de Ford Fiesta, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo. De Opel Corsa en de Peugeot 207 maken de top-5 rond. Uit de rest van het lijstje blijkt duidelijk dat de Belg bij voorkeur kiest voor een compacte, zuinige wagen.
2. De BREAKS maken 20% van de totale autoverkoop uit en kennen ten opzichte van vorig jaar een stijging met 9,5%. Zij verloren dus marktaandeel. De drie meest verkochte modellen zijn respectievelijk de Citroën Berlingo, de Peugeot Partner en de Volvo V50
3. De Monovolumes zijn een segment dat nog wat kleiner is dan dat van de Breaks. Dit marktaandeel daalde. Populairste autos in deze serie zijn de Renault Mégane Scénic die als best verkochte de stoet aanvoert die verder bestaat uit de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 5008.
4. Het kleinste marktsegment is dit van de Coupés. Het segment groeide in vergelijking met vorig jaar met 6,7%. Ook dat is duidelijk minder dan de gemiddelde marktevolutie van 17,2%
5. Ook het segment van de CABRIOLETS wordt aangevoerd door de Franse merken. Peugeot bekleedt met de 308 en de 207 de eerste twee plaatsen, de BMW 1 cabriolet is nummer drie. In het totaal noteert men in de eerste zes maanden van 2010 een stijging in dit segment van 4,8%
6. De SUVs maken dit jaar 10,8% van de totale markt uit. Het segment kent wel de grootste stijging: 34,4% Al een paar jaar is de Nissan Qashqai het best verkochte model, maar de recent gelanceerde Peugeot 3008 komt heel sterk opzetten. De derde plaats is eveneens voor een recent model, de BMW X1. Opvallend is hoe de grote SUVs zeer veel populariteit hebben moeten prijsgeven. Er blijft duidelijk een markt voor de vierklauwende, grote en luxueuze SUVs, maar deze maakt nog slechts een fractie uit van de totale automarkt.
Alle categoriën laten de impact van de bankencrisis eind 2008 en het verloren consumentenvertrouwen duidelijk zien. Kopers richten zich naar aantrekkelijke, compacte en vooral zuinige autos. Dit niet alleen om het milieu te dienen maar zeker en vast om aan de pomp de frustratie van een lege geldbeugel te ontlopen. Downsizing zet zich duidelijk door in de zin van motoren met een kleine cilinderinhoud die door het toepassen van turbos en tweetrapsturbos toch hoge prestaties neerzetten met een laag verbruik. De Fédération de lAutomobile, beheerder van de Fédération Internationale du Sport Automobile, is zinnens vanaf 2013 dergelijke motorenfilosofie in het Wereldkampioenschap Formule 1 door te voeren. Dat zou moeten leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik tot 50% in 2015 terwijl de krachtbronnen toch 551 kW (750 pk) zouden leveren.
Vanaf 2011 zal KERS (Kinetic Energy Recovery System) weer op de F1s te zien zijn. Dat is een systeem dat eigenlijk op het principe van de Toyota Prius is gebaseerd. Bij het vertragen wordt door een generator de rem- en warmte-energie omgezet in elektricteit die opgeslagen wordt in een batterij. De coureur kan via een knop op het stuurwieltje bij een inhaalmaneuver of bergop 62 Kw (82 pk) weer afroepen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. In 2010 kwamen alle teams overeen het niet te gebruiken omwille van de kostprijs en de gecompliceerdheid van het systeem. Doch volgend jaar zal het weer de kop opsteken. Tekst: Walter Rombauts/Foto:Renault)
|