De Jesco Auto Training School is wellicht de beste van het land. De reden ligt voor de hand. Ze is ontstaan uit het dynamiet van Mike Van Hooydonk, vader van de Jeff en de Scott, die beiden autosport in hun DNA hebben. Wagenbeheersing en autosport liggen dicht tegen elkaar. Een machine zoals een auto beheersen kan je aanwenden om kampioen te worden in de gereglementeerde autosport, maar je kan die vaardigheid ook gebruiken om in het gevaarlijke verkeer vooral defensief te rijden. Daarmee verleng je beslist je leven met enkele jaren.
Jesco vernieuwt zijn wagenpark en daarvoor heeft Mazda de eer 11 autos te leveren die gaan van een Mazda 2 over een ongemeen knappe 3 mps (inzake rijpatroon, prijs en prestaties) tot aan de Mazda MX-5 die nu 20 jaar jong is en waarvoor een jubileum-editie is uitgewerkt. De rijschool zelf is het neusje van de zalm. Alle denkbare situaties die zich in het verkeer kunnen voordoen kunnen er worden gesimuleerd. Dat in een Mazda aanleren heeft een grote symbolische betekenis. Het merk uit Hiroshima speelde een cruciale rol in de autogeschiedenis.
Door de uitdaging aan te gaan om de Wankelmotor verder te ontwikkelen tot vandaag de HydrogenRotaryEngine heeft het de bakens verzet in de auto-industrie. Kenichi Yamamotor, destijds de President van de Mazda Motor Company in Japan, heeft die rotatiemotor doorontwikkeld tot er zowel in de 24 Uren van Francorchamps (1981-Walkinshaw-Dieudonné) als de 24 Uren van Le Mans (1991-Gachot-Herbert-Weidler) werden mee gewonnen. Wie van sportiviteit houdt vraagt best de Mazda 3 mps. Altijd tractie, altijd controle over de 191 kW (260 pk) die onder de motorkap steekt. Als je bij Jesco die door de cursus wagenbeheersing loodst mag je als een pauw even de veren opsteken. Niet te lang natuurlijk, want anders komt Mister Mike Van Hooydonk, bijgenaamd Mike Slip, het je nog eens voordoen. De Meester brengt dan wel iedere leerling tot bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
|