Stéphane Ratel is een man uit één stuk met heel lange tenen. Macho en narcist. Het zat hem behoorlijk dwars dat de vijfde manche om het FIA GT1 Wereldkampioenschap slechts als proloog voor de 24 Uren van Francorchamps werd gereden. Hij had de koers met 24 GT1s graag zien worden gereden na de etmaalrace. Dat zou menselijk en strategisch een grote fout zijn geweest. Na een 24 uren zijn de stand- en baancommissarissen moe, de toeschouwers ook. Die zijn vaak al lang voor de zwart-wit geblokte vlag valt al huiswaarts getrokken. Kwestie van geen uren file te moeten doen. Hoewel, zon grote mensenmassa was er nu ook weer niet op de been om beroeps- en gelegenheidcoureurs te volgen. Rond friet- en worstenkramen hingen wel veel lallende bierdrinkers. Velen er van wisten een uur na de start al niet meer of de race nu in de wijzerzin van de klok dan wel daartegenin werd gereden.
Mijn intuïtie zegt dat mijnheer Ratel best eens overleg pleegt met de Kalendercommissie van de FIA eer hij Francorchamps afschrijft voor zijn overigens geslaagd GT1 Wereldkampioenschap. Vorig weekeinde was er de GP van Hongarije (WKF1), De "Rally van de Duizend Meren" (WRC), het WTCC in Brno...en de WK-manche van de GT1 in Spa...én de "24 Uren van Francorchamps" (EK GT2), samen met deze van de Nürburgring na Le Mans de belangrijkste in de wereld. Iets teveel van het goede...Het is bekend dat Azië wenkt en daar is geld dat bij ons steeds meer ontbreekt. Dat komt ervan als men de hele inboedel van een land wegschenkt. Maar Francorchamps is en blijft een uitdaging voor iedere coureur en telkens wordt erbij gezegd dat het de mooiste omloop van de wereld is. Omdat er decorum is. Het groen van de slippen van de Eifel waartussen die magisch pekzwarte strook loopt, de Raidillon in het gezicht van iedere piloot lacht, grijnst, uitdaagt, kwaadaardig verwittigt, en waar ongemeen veel historische autosport is geschreven.
Dat inspireerde Jean-Paul Delsaux om een Guide Spa-Francorchamps 2010 te schrijven, geïllustreerd met fotos zoals hij alleen die kan vinden. Hij verhaalt over de Grote Belgen als Paul Frère, Olivier Gendebien en andere Willy Mairesses. De laatste vocht ook een verbeten duel uit met de opkomende Jacky Ickx die zich statistisch - tot de beste autocoureur van Belgie zou ontpoppen. Ickx bestuurde een Lola-Ford en Willy Mairesse een Ford GT40 die hij mocht delen met Beurlys. Willy plakte aan Beurlys omdat die het geld had maar niet de snelheid van Willy. Ik zat in het gras met mijn zoontje René bij het uitkomen van de bocht van Stavelot, die ijselijk snel werd genomen, (op het oude lange circuit van 14,100 km) en hoorde langs de luidsprekers dat Jacky Ickx de snelste tijd van Mairesse had afgesnoept. Eén ronde verder meldde diezelfde spreekbuis dat Mairesse die tijd met een volle seconde had verpulverd
Kijk, als je die duels kunt brengen tussen een uittredende generatie en de jonge leeuwen, dan heb je een cocktail waardoor de worstkramen leeg blijven en de tribunes vol. Voor het spektakel van mijnheer Ratel zijn alleen de insiders, de virusdragers van autosport, geïnteresseerd. Om te zien hoe gewezen kampioenen als Michaël Bartels voorafgegaan worden door jonge gasten zoals Nico Verdonck. Dan heb je vuursteengensters. Nu was Bartels nog sterk genoeg om de 23-jarige Maserati MC12 piloot op twee bochten van het einde in een kleine fout te dwingen zodat deze een zevende plaats voor een achtste moest wisselen. Maar zo één dynamietvat is niet genoeg. Alle 24 wagens moeten zijn bemand met échte autocoureurs. Dat zijn egoïsten, durvers, de blik alleen op de ideale lijn en de voet op de gaspedaal. Het profiel van de echte autocoureur is zo. Wie zich het duel tussen Jochen Mass (Ford Capri) en Niki Lauda (BMW CSi) herinnert, zal zich ook in zijn geheugen hebben gegrifd dat mensen op een bomvolle tribune rechtveerden als ze op millimeters van elkaar uit de toen echte haarspeldbocht van La Source kwamen en op lEau Rouge afstormden Pas als mijnheer Stéphane Ratel die magie in zijn formule kan leggen heeft hij recht van spreken over Francorchamps. Hoezeer de helaasheid ervan onmiskenbaar duidelijk wordt.(Tekst en foto: Walter Rombauts/ISBN-nummer van boek van Jean-Paul Delsaux: 978-2-930562-02-5)
De Jesco Auto Training School is wellicht de beste van het land. De reden ligt voor de hand. Ze is ontstaan uit het dynamiet van Mike Van Hooydonk, vader van de Jeff en de Scott, die beiden autosport in hun DNA hebben. Wagenbeheersing en autosport liggen dicht tegen elkaar. Een machine zoals een auto beheersen kan je aanwenden om kampioen te worden in de gereglementeerde autosport, maar je kan die vaardigheid ook gebruiken om in het gevaarlijke verkeer vooral defensief te rijden. Daarmee verleng je beslist je leven met enkele jaren.
Jesco vernieuwt zijn wagenpark en daarvoor heeft Mazda de eer 11 autos te leveren die gaan van een Mazda 2 over een ongemeen knappe 3 mps (inzake rijpatroon, prijs en prestaties) tot aan de Mazda MX-5 die nu 20 jaar jong is en waarvoor een jubileum-editie is uitgewerkt. De rijschool zelf is het neusje van de zalm. Alle denkbare situaties die zich in het verkeer kunnen voordoen kunnen er worden gesimuleerd. Dat in een Mazda aanleren heeft een grote symbolische betekenis. Het merk uit Hiroshima speelde een cruciale rol in de autogeschiedenis.
Door de uitdaging aan te gaan om de Wankelmotor verder te ontwikkelen tot vandaag de HydrogenRotaryEngine heeft het de bakens verzet in de auto-industrie. Kenichi Yamamotor, destijds de President van de Mazda Motor Company in Japan, heeft die rotatiemotor doorontwikkeld tot er zowel in de 24 Uren van Francorchamps (1981-Walkinshaw-Dieudonné) als de 24 Uren van Le Mans (1991-Gachot-Herbert-Weidler) werden mee gewonnen. Wie van sportiviteit houdt vraagt best de Mazda 3 mps. Altijd tractie, altijd controle over de 191 kW (260 pk) die onder de motorkap steekt. Als je bij Jesco die door de cursus wagenbeheersing loodst mag je als een pauw even de veren opsteken. Niet te lang natuurlijk, want anders komt Mister Mike Van Hooydonk, bijgenaamd Mike Slip, het je nog eens voordoen. De Meester brengt dan wel iedere leerling tot bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
Maassen-Menten winnen de prékwalificatierace FIA GT1
De GT1s zijn geweerd in de 24 Uren van Francorchamps maar vormen er vandaag de proloograce van. Gisteren reden Xavier Maassen en Jos Menten in hun Corvette Z06 de snelste tijd met 237054 voor Longin-Verdonck die op 0465 stranden in de Maserati MC12. Ex-Formule 1 rijder Riccardo Zonta legde met ploegmaat Kechele in de Lamborghini Murcielago 670 R-S beslag op de derde plaats. Let hier op de eerste schitterende tweede plaats van Nico Verdonck als ploemaat van de ervaren Bert Longin.
De leiders in de voorlopige stand voor het Wereldkampioenschap GT1, Michaël Bartels en Andrea Bertolini in een Maserati MC12 reden zich pas 17de en onze landgenoten Martin Leinders in de Ford GT konden wegens weerbarstigheden van de bolide niet verder komen dan een 15de plaats door ontstekingsproblemen. Vandaag dus de race om 12.05 uur, na dewelke de voorbereidingen beginnen voor de start van de 24 Uren van Francorchamps" (wr/Foto:Menten Press)
ALD Automotive zet Nico Verdonck op de weg naar Le Mans
Nico Verdonck, één van de beste autocoureurs van ons land, won vorig de Formula Le Mans. Na een weergaloze carrière in het F3000 en Duitse F3 kampioenschap zag de Brusselaar in dat F1 utopie werd. Zoals ook Bas Leinders en Jeffrey Van Hooydonk uiteindelijk zonder schande de handdoek in de ring moesten gooien. Nico vocht zoals andere verbeten voort. Een test op Paul Ricard aan het stuur van een Oreca LMP1 van Hughes de Chaunac leverde niets op. Zijn titel van Formula Le Mans kampioen al evenmin. De lAutomobile Club de lOuest en Oreca bleken niet in staat een heuse kampioen een waardig zitje te geven in een volgend seizoen. Tenzij je een valies geld meebrengt zoals Barrichello toen ook Marc Goossens F1 mocht testen. Als ik me niet vergis bij Eddie Jordan.
ALD, de leasing-gigant ALD Automotive, pikte Nico Verdonck op ter vervanging van Matteo Bobbi aan de zijde van mister Bert Longin. Deze zal Nico wegwijs maken aan het stuur van de imposante Maserati MC 12 die deelneemt aan het FIA GT1 Wereldkampioenschap. Nico komt ineens in wat we de grote wereld van de autosport kunnen noemen. Zijn wereld, met ex-F1-azen, endurance-kleppers en allemaal alle vuurproeven met glans doorstaan. De mecenas zal er veel plezier aan beleven. Nico is een gemotiveerde coureur die alleen leeft voor zijn vak. Autosport is vooral een spel van de geest, een krachtmeting met zichzelf, eer je duels met anderen kunt aangaan. ALD-huisrijder Eric Van de Poele weet er alles van.
Voor wat de 24 Uren van Francorchamps betreft zijn er dit jaar heel wat favorieten. Met de twee Ferraris F430 GT2 van AF Corse behoren wij daar natuurlijk ook bij. Maar het zal zeker geen gemakkelijke wedstrijd worden maar met een superteam en een schitterende ploegmaat als Bert Longin kan het lukken een zesde keer te winnen. Bert kent Francochamps als zijn broekzak en gaat er altijd keihard en de beide fabrieksrijders, Toni Vilander en Gianmaria Bruni, hoef ik zeker niet meer voor te stellen ? Ik ben ook heel blij dat ik opnieuw de kleuren van ALD Automotive mag verdedigen. Heel dat bedrijf ademt autosport uit.
Bert Longin, een snelle zakenman die best een beroeps autocoureur had kunnen zijn gezien zijn intrinsieke snelheid die hij in het bloed heeft is ook optimist. Ik start in de 24 Uren van Francorchamps met een Ferrari uit de stal van het meest succesvolle GT2-team van de afgelopen seizoenen. AF Corse ! Gianmaria Bruni was in 2008 FIA GT2-kampioen en zorgde gisteren dat we in pole vertrekken ! Toni Vilander was FIA GT2-kampioen in 2007 en 2008 en dan is er vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Spa, Eric Van de Poele. AF Corse won de FIA GT2-kategorie van de 24 Uren van Spa . Je kan niet anders dan in superlatieven over dit team spreken. Ik ben bijzonder blij met de overeenkomst, waarbij ik al mijn sponsors werkelijk van uit het diepst van mijn hart wil bedanken. Zo kennen we Bert, gentlemen-driver maar behept met winnershersenen. Maar het is waar, beter dan bij AF Corse kan je niet zijn.
Wie er met dit alles ook blij is, dat is die geweldige Nico Verdonck. In het WK GT1 starten met een klepper als Bert is geweldig. Dit is een hoogtepunt in mijn loopbaan en ik kan ALD Automotive alleen maar héél dankbaar zijn voor de geboden kans. Met Bert Longin als ploegmaat moet het lukken er een geweldig weekeinde van te maken. Hij heeft enorm veel ervaring en wil me helpen om mijn weg binnen het team en aan het stuur van de wagen te vinden. Duimen maar !!!
ALD heeft Nico Verdonck op de weg gezet naar Le Mans. De keren dat ik met hem samen in de auto doorbracht ging het altijd als in de tijdmachine van Professor Barabas in de Suskes en Wiskes. Eer je de naam van een dorp gelezen had was je alweer in het volgende plaatsje. Zo gaat dat in de koers. Eigenlijk nog sneller. Bijna buitenaards.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Olivier Gouters)
Gianmaria Bruni pikt snelste tijd in met Ferrari F430 GT2
Tijdens de finale kwalificaties voor de 24 Uren van Francorchamps gisteravond reed de Italiaan Gianmaria Bruni met de Ferrari F430 GT2 AF Corse. De weersomstandigheden waren nog steeds variabel maar konden niet het voordeel bieden voor de GT3s van eergistermorgen. Die waren in de regen oppermachtig, mede dankzij de ondersteuning van hun traction control en ABS.
De Italiaan draaide 222403 en de coureurs van de Audis R8 LMS GT3 moesten dat met lede ogen aanzien. Het zijn dus Eric Van de Poele (vijfvoudig winnaar), Bert Longin samen met Gianmaria Bruni vanop de pole-position aan de etmaalrace zullen beginnen. Tussen de snelste GT2 en de beste GT3 heeft de BMW Schnitzer, rijdend in de Nationale GT-categorie, zich als een wig gedreven. Hij wordt bestuurd door Dirks, Müller, Werner en Adorf. De 24 Uren van Francorchamps kondigen zich ongemeen boeiend aan.
Al is Eric Van de Poele favoriet met de Ferrari F430 GT2, de armada Audi R8 LMS's, niet die van Phoenix Racing en ook die niet van de Belgian Audi Club, geven zich gewonnen. Al zijn het "maar" GT3's. Francorchamps is altijd wispelturig. Als uitloper van het Eifelgebergte, is het weer er altijd wisselvallig. Enkele buien kunnen volstaan om de race-omstandigheden in het voordeel van de GT3's te keren.(wr/Foto:Audi en Total)
Aan de vooravond van de "24 Uren van Francorchamps" is in één van de jongste statistieken van Febiac is te zien dat in de voorbije maand van de autoverkoop in ons land de Renault Mégane de best verkochte is met 1528 eenheden. Hij gaat de Peugeot 207 vooraf waarvan er 813 aan de man en vrouw zijn gebracht. Halfjaarlijks gezien leidt de Mégane nog de dans met 9.812 verkochte exemplaren. Daarvan weer een minderheid autos met benzinemotor (1123) en een overweldigende meerderheid (8.687) diesels.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de Breaks op wiens speelplaats Citroën met de Berlingo het vrolijkst schreeuwt. Op 1240 verkochte Berlingos in juli zijn er 140 benzineversies en 1.099 diesels. Peugeots Partner zit zijn zustermerk op de hielen en de Franse merken kunnen dus op twee oren slapen. Hoewel dat niet waar is. Geen enkel merk kan dat nog omdat de conjunctuur nog altijd poogt te herbemen. Dat gebeurt zéér aarzelend. De consument is de les van 2008 nog niet vergeten toen bleek dat banken en overheden op veel te grote voet leefden. Een gelag dat uiteindelijk diezelfde consument moet betalen. Vandaar het wantrouwen.
Bij de berlines voert de Peugeot 207 de stoet aan met 891 eenheden, onderscheiden in 335 benzinewagens en 556 voertuigen met een dieselmotor. Het type auto dat niet noodzakelijk een kilometervreter illustreert, maar eerder de familie die gezapig haar 6 à 12.000 km op jaarbasis afmaalt. Degenen die toch een dieselversie in deze auto de voorkeur geven doen dat vaak om het directe effect aan de brandstofpomp. Maar wie die overvloed aan koppelwaarde in de HDi-familie van Peugeots modellen weet te waarderen wil nooit meer anders. Trouwens het fabeltje dat die diesels zoveel meer vervuilend zijn dan die benzinewagens zou moeten ontkracht worden. Dank zij de roetpartikelfilter wordt het roet door hars in een uitlaathuis vastgehouden en op gezette tijden verbrandt.
De microstofdeeltjes aan fijn stof kunnen links en rechts nog eens ontsnappen, maar dat geldt evenzeer voor een benzinemotor. Overigens is de diesel nog niet aan het eind van zijn latijn. De motor wordt nog steeds doorontwikkeld. Toen de bigboss van Audi, Porsche, VW, Skoda, Ferdinand Piëch het me 30 jaar geleden zei, keek ik hem aan met ongeloof in mijn ogen. Laat staan dat hij zou hebben gezegd dat Audi negen keer met zon krachtbron de 24 Uren van Le Mans zou winnen Om Ford niet het onrecht aan te doen wat ze anderen met gemak aandoen moet gezegd dat op halfjaarlijkse basis de Ford Fiesta het best van de hand is gegaan. Van de 7210 exemplaren die een koper vonden waren er 1574 benzine en 5636 diesels. Proficiat Ford voor dat eerste halve héél moeilijke jaar.Overigens speelde Ford een glansrol in de Clean Week 2020 Trophy die als tweede proef in de FIA Energies Alternative Cup werd gereden. Volgende zondag wordt in Japan de Suzuka Dream Cup gereden. Tachtig zonnewagens nemen er aan deel. Die race telt ook voor die FIA Cup.
Die sakkerse Citroën C4 voert toch wel het klassement aan van de maand juli bij de monovolumes. Van de 859 (!) eenheden die weggesnoept werden uit de showrooms waren er 29 met een Ottomotor en 830 met een (Rudolf-) Diesel. Maar op halfjaarlijkse basis gaat de Renault Mégane in monovolume-gedaante met de eer lopen. Liefst 4.651 nieuwe exemplaren reden de showrooms buiten. Tot groot jolijt van de dieselkopers waren er maar 392 met benzinemotor terwijl die tokkelaars er 4.258 lieten opschrijven door de koortsachtige verkopers die met argusogen kijken naar Audi.
Audi leidt de stoet van de twintig beste coupés in de maand juli 2010. Precies 150 van die snedige vierwielers worden opgesplitst in 26 benzineversies en 124 direct ingespoten diesels. Ook op halfjaarlijkse basis behoudt Audi ruimschoots de voorsprong op de BMW 3-serie waarvan er 692 werden verkocht. Audi daarentegen vlamde 1253 welnesscars door de verkoopspijp waarvan 278 met benzine en 975 met sublieme dieselmotor.
Zon en Cabrios, glamour en macho, liefje en lief maken het mooie weer voor de Peugeot 207 in de voorbije maand. Daarbij met 250 verkochte bakken de Mini Mini met 115 in aantal ruim overklassend. Heeft natuurlijk iets met prijs en standing ook jeugdigheid te maken. Op halfjaarlijkse basis houdt Peugeot die positie vast met 988 getekende verkoopscontracten waarvan 534 essences en 454 diesels. Dus in Cabrio wil men niet zozeer getokkel rond de oren. Alleen liefde voor het promeneren, al of niet met geopend dak al naargelang de intimiteit beveelt. BMW neemt met de 1-serie evenwel een eervolle tweede plaats in: 661 exemplaren, waarvan 120 benzine en 541 diesels.
Dit weekeinde gaat BMW overigens in de 24 Uren van Francorchamps een nieuwe uitdaging aan. Als ere-gast wordt Pascal Ickx ja, de broer van verwacht. Hij won in een BMW 1800 Tiia met Hahne de eerste keer voor het merk uit Munchen. Pascal Ickx was een gentlemen en iets minder driver dan zijn broer. Vandaar dat hij fabrieksdirecteur werd in Frankrijk en zijn broer de beste autocoureur die België ooit heeft gekend. Hoewel in drama dezelfde vraag kan worden gesteld over de betreurde Willy Mairesse die zich omwille van een vrouwenkwestie een kogel door het hoofd joeg in een appartement in Oostende. Maar daarmee eindigt dat verhaal hier in Febiac statistieken. Het zou me te ver leiden.
Nissan Qashqai troont bovenaan in de SUV-klasse. Voor wie het vergeten zou zijn, dat zijn de Sportly Utility Vehicles waarvan er meer en meer Crossover-allures aannemen. Crossover staat voor het comfort van een limousine, terreineigenschappen als een tank en prestaties van een sportwagen. Enfin ! De voorbije maand, zowel als na zes maanden leidt Nissan in die categorie. De voorbije maand verkocht het Alliantiemerk met Renault 696 eenheden waarvan 125 benzine en 569 diesels. Op halfjaarlijkse basis is dat spiegelbeeld 4.430 in het totaal. Daarvan weer maar 883 nafte en 3.542 die de hartenklop van Rudolf Diesel in zich dragen. De Audi Q5 volgt op de tweede plaats, maar van op de hielen zitten is geen sprake. Chinees constructeur Geely laat Volvo voorlopig ? zijn zin doen en daardoor staat de Volvo XC60 op de derde plaats. Terecht naar mijn mening.
Daarmee zit een beknopt overzicht erop. Dit weekeinde wordt in Francorchamps de etmaalrace gereden. De slogan Winnen op zondag is verkopen op maandag is nog altijd niet versleten. Francorchamps is voor de GTs wat Le Mans is voor de Sport-Prototypes, de LMP1s en de LMP2s. De beste Belgische autocoureurs zijn van de partij: Eric Van de Poele, Marc Duez, Jeffrey Van Hooydonk, Bert Longin, Anthony Kumpen, Stéphane Lémeret, Marc Goossens, Vincent Vosse, Nico Verdonck en Bas Leinders. Ze hebben allen het niveau van Formule 1 coureurs. Alleen heeft de bekrompenheid van kleine geesten in wat eigenlijk een groot land kan zijn ervoor gezorgd dat voor geen één van alle opgesomde namen de spaarpot echt heeft gekregen van een industrie dewelke die best had kunnen ophoesten. Dorpsmentaliteit in plaats van de wijdsheid van een globale wereld heeft grootheid genekt. Hopelijk hebben BMW, Ferrari, Maserati, Porsche, en Aston Martin er dit weekeinde geen last van. Deze 24 Uren van Francorchamps moeten de belangrijkheid van de auto-industrie weerspiegelen. Rijden met open vizier. Oogcontact en sportiviteit. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Monumenten Duez, Leinders en Martin derde in regen in Spa
Francorchamps. Er is een tijd geweest waarin ingenieurs zwoeren dat ABS in races niet zou worden toegepast. Ook Traction Controle niet. De ingenieurs gingen uit van het standpunt dat de coureur dat zelf moest spelen. Zoveel gevoel in het staartbeentje en snelheid in de ogen dat het als een sensor naar de hersenen doorseinde wat als motorische bewegingen, reacties moest worden uitgevoerd om in compleet evenwicht te rijden.
De eerste vrije trainingen in een doorregend Francorchamps hebben die theorie compleet onderuit gehaald. De GT3s hebben traction control én ABS en de Audi R8 LMS van het Phoenixteam met Mike Rockenfeller aan het stuur reed daarmee in 2'42506 de snelste tijd. Gevoelloos zou je kunnen stellen, want de techniek ondersteunde die chrono en zijn macho. De tweede Audi R8 LMS met Henri Moser aan het rad klokte de tweede tijd.
Maar dan : op de derde plaats de Belgische Monumenten Marc Duez (foto) die 53 lentes telt en voor de 33ste keer in de etmaalrace aantreedt, Bas Leinders en groeiend statut Maxime Soulet in de bloedmooie Ford GT VDS. Ze zijn ronduit minstens mede-favoriet voor de overwinning. Marc Duez: "Ik ben er heel trots op dat ik voor dit historisch mag rijden. Het heeft over heel de wereld uitstekende resultaten behaald. Het is een Belgisch team met een geschiedenis die gelijlopend is met die van de Federatie. Het heeft zijn rijders altijd de middelen gegeven om zich te bewijzen. Dat is ook dit jaar het geval. De Ford GT liet vorig jaar al blijken dat het een sterke en betrouwbare wagen is. Bovendien is ons pilotentrio homogeen te noemen."
"We kunnen bij de eerste vijf finishen", voegt Bas Leinders daar aan toe. "Vorig jaar verloren we heel veel tijd met een heel groot probleem. Na 40' brak de distributieriem. Onze mecaniciens zetten toen een lange reparatie in...Die werd voltooid onder luid applaus van de talrijke toekijkers. Deze keer beschikken we over beter en meer betrouwbaar materiaal. Met een beetje meeval kunnen we voor de top vijf algemeen gaan" besluit Bas die in 1998 Duits Kampioen in de F3 werd.
Maxime Martin is gereserveerd. "De strijd in de GT3 wordt een loterij. Ik ken deze auto door en door omdat ik vorig jaar er de overwinning in GT3 mee behaalde naast de zevende plaats algemeen. Ik kijk dus vol vertrouwen uit naar deze wedstrijd. Toch mogen we niet vergeten dat in 2009 heel veel GT3's problemen hebben gehad. Waaronder - toen - die van ons. Dus met de voeten op de grond, sorry, het gaspedaal blijven..."
Bescheidenheid siert het trio en Goethe heeft daarvan altijd beweerd dat je daarin het meesterschap herkent. Vanavond rijden GTs tot half twaalf in het donker. Wie dan kattenogen heeft is in het voordeel. Bert Longin bezoekt daarvoor speciale oogmeesters.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Terwijl de Mitsubishi MiEV, de Nissan Leaf en de Renault Fluence als pure EVs iets over $ 30.000 dollar zitten als prijskaartje heeft Chevrolet de prijs voor de Volt bekendgemaakt. Hij bedraagt $ 41.000 maar biedt de al zoveel besproken extended range waardoor de actieradius net iets over 500 km wordt genoteerd. Dat kan omdat wanneer de Lithium-Ion batterijen na 60 km puur elektrisch rijden uitgeput zijn een stationnair motortje aanslaat dat die dan weer oplaadt.
Met die cyclussen is die afstand te verklaren. Raar genoeg hoor je veel van de Chevrolet Volt verhalen. Vooral dat die in 2011 op de markt komt. Over de Opel Ampera raakt minder opwindend nieuws bekend. Nochtans zijn de twee wagens kopieën van elkaar. Maar Opel zal wel eerst weer op adem moeten komen na alle onverkwikkelijke avonturen die het merk de jongste jaren overkwam.(wr/foto:Chevrolet)
Sensibilisering van elektrische mobiliteit in de samenleving
Federauto stelt een eenvoudig en budgettair politiek haalbaar plan voor om ervaring op te doen met elektrische mobiliteit. Burgers en bedrijven moeten worden gesensibiliseerd om inzicht te krijgen in de impact van het laden van elektrische autos op het elektriciteitsnet. Federauto Electric Mobility stelt voor dat de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) aan de gemeenten en steden de mogelijkheid geven om op uniforme wijze minstens twee laadpalen en bijhorende signalisatie, inclusief de daarbij horende parkingplaats en minstens één elektrisch voertuig per gemeente te kunnen voorzien.
Omdat een dergelijk initiatief past binnen de ambities van gemeenten op het gebied van de duurzame energie en energiebesparing, zal dit de lokale overheden ondersteunen en helpen om deze nieuwe technologie in het kader van de totale mobiliteit te ondersteunen. Door de laadpalen, parkings en elektrische voertuigen uit te voeren in dezelfde kleuren en met hetzelfde logo op zichtbare én strategische plaatsen van iedere gemeente wordt de aandacht er sneller op getrokken en wordt de elektrische idee geïntegreerd in het leven van alledag. Op een eenvoudige wijze worden de respectievelijke overheden ook gestimuleerd en ondersteund.
De gewestregering voorziet in een E-mobiliteitsplan, (inclusief een charter) om dit geharmoniseerd per gemeente te kunnen realiseren, zonder afbreuk te doen aan de gemeentelijke autonomie. De gemeente kiest de infrastructuur, het type elektrische voertuig (zowel tweewieler als vierwieler). Een financiële ondersteuning en concrete richtlijnen volgens een voorgeschreven scenario moeten de gemeenten op weg helpen. De laadpunten en parkingplaatsen in de worden in kaart gebracht en kunnen via GSM of GPS op een website worden geconsulteerd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Suzuka Dream Cup, ook de droom van Clean Week 2020
Op 8 en 9 mei j.l. werd in Zolder de Clean Week 2020 Trophy gereden. Dat was de tweede wedstrijd van de FIA Alternative Energies Cup na de openingsrally in Monte Carlo. Het is geen geheim dat de grote bezieler van de Belgische manche sterjournalist Marc Martens is. Samen met Walter Goossens en Alexandre Wygaerts heeft die ervoor gezorgd dat Zolder aanpikte in een uiterst select lijstje van races over de wereld met alternatieve energieën. Volgend weekeinde gelijktijdig met de 24 Uren van Francorchamps op 31 juli en 1 augustus wordt in de tuin van Honda in Japan in Suzuka een race gereden die net iets properder is dan wat Monte Carlo en Zolder hebben opgevoerd. Het gaat om de Suzuka Dream Cup voor zonnewagens die voor de 19de keer wordt georganiseerd.
In de race zit ook het Nuon Solar Team dat de Australische World Solar Challenge won in 2001, 2003, 2005 en in 2007. De Nederlandse Nuna5 wordt bestuurd door Carlo Van Dam. Die heeft het Japanse F3-kampioenschap gereden en ook in de Japanse GT-races opgeld gemaakt. Carlo Van Dam streed ook tegen onze eigenste Nico Verdonck in het Duits F3-kampioenschap. De Nederlander zal volgende weekend proberen de beste te zijn in een veld van meer dan 80 wagens. Daarmee wordt beklemtoond dat de FIA Alternative Energies Cup héél ernstig moet worden genomen. Net als de Michelin Green X-Challenge die in de sportwagen- en GT-races de meest milieuvriendelijke auto bekroond in de ALMS en LM-series. De lAutomobile Club de lOuest, organisator van de 24 Uren van Le Mans introduceert vanaf volgend jaar de groene gedachte in haar reglementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nuon Solar Team)
Vanina Ickx rijdt de Citroën Survolt naar wereldnieuws
De dochter van Jacky Ickx (65), de beste autocoureur van België, reed op de legendarische omloop van La Sarthe in Le Mans de Citroën Survolt in de actualiteit. Daarmee is het statische van het prototype dat tijdens het Salon van Genève werd getoond dank zij ongelooflijke arbeid in drie maanden omgetoverd tot een fascinerend, rijdend prototype. In een buizenchassis zijn twee elektromotoren ondergebracht die samen 300 pk opleveren. Het geheel weegt 1200 kg.
Denkend aan de felle acceleraties van elektrische voertuigen sprint de Citroën Survolt van 0 naar 100 km/h in 5 en de topsnelheid gaat iets hoger dan 260 km/h. Bij deze ultra sportieve rijstijl zoals in Le Mans heeft de auto een autonomie van 30 minuten. Bij een gemodereerde rijstijl kan men het met de Citroën Survolt tot 2 uur uithouden. De auto heeft een concreet doel binnen het toekomstgamma en de stylistische eigenschappen ervan zullen weldra stap voor stap worden geïntegreerd in de nieuwe modellen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Citroën)
Chevrolet geeft acht jaar waarborg op batterij van Volt
De elektrische Volt met extended range krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft dit als enige taak en staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt en ook de Ampera als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.
Zon batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe Shake, Bake and Roll-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Mazda MX5 steeds populairder in Dunlop Open Trophy
Omdat Mazdas MX-5 gedurende twintig jaar trouw bleef aan zijn basisconcept is de auto nu één van de interessantste raceformules om raceplezier te beleven in de Dunlop Special Open Trophy. De MX-5 heeft de motor voorin en die drijft de achterwielen aan. Speciaal om instappers in de autosport te stimuleren meent Mazda een competitief pakket te hebben samengesteld. Het moet mogelijk zijn de Dunlop Trophy te ronden voor 45.000 voor een heel seizoen.(wr/Foto:Mazda)
De Tesla Roadster 2.5 staat volgende week in 13 showrooms
Terwijl Wall Street de schade kan beperken door het succes van de elektrische Tesla, staan de showrooms al wagenwijd open voor de nieuwe Roadster 2.5 die in Kopenhagen en Newport Beach is voorgesteld. CEO Elon Musk was niet weinig fier. Nochtans moet hij toegeven dat Tesla nog zijn eerste dollar winst moet maken. De beursgang in Wall Street moet daarvoor zorgen. De auto die de Roadster 2.0 opvolgt en net als de eerste op een Lotuschassis gemonteerd zal sneller gaan en vooral de hardware is duchtig onder handen genomen om in hete omstandigheden zoals de Australische World Solar Challenge de prestaties lees autonomie op te drijven. Een verzegeld exemplaar haalde 511 km, maar dat record hield niet lang stand.
Het is recent in handen van Daihatsu gekomen die met Sanyo batterijen uit laptops tot 1004 km geraakte. De Belg Camille Jenazty die met de elektrische Jamais Contente de eerste was die door de muur van 100 km/h reed moest deze nieuwe industriële race naar opnieuuw elektrisch rijden nog hebben meegemaakt. Momenteel heeft Tesla nu werelwijd 13 showrooms waarvan deze van Kopenhagen de nieuwste is. De Amerikaanse autobouwer van puur elektrische sportwagens bracht er al ruim 1100 aan de man of de vrouw.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Minder dan een dag na de beslissing om het Mustang GT3 programma voorlopig te staken, maakt het Marc VDS Racing Team bekend dat het twee Ford GTs in GT3 configuratie aan de start brengt van de nakende 24 Uren van Francorchamps, de tegenhanger van Le Mans voor GT-wagens.
Martin Bartek, onze partner en constructeur van onze twee Fords GT uit het GT1-wereldkampioenschap, is ons na de melding van de forfait van de Mustang spontaan komen opzoeken, lacht Marc van der Straten. Hij stelde ons twee Fords in GT3-versie ter beschikking. Die zullen weldra in onze basis in Gosselies moeten aankomen en één ervan zal volgende woensdag al tijdens de Test Day in Francorchamps in actie komen.
Natuurlijk is dit goed nieuws ! roept een enthousiaste Eric De Doncker uit. Ons team zat danig in de put, maar nu zijn we weer helemaal gemotiveerd. Dit was een mooie geste van Martin Bartek en Marc van der Straten stelt het zeer op prijs. Hij is ook opgelucht, want zo kunnen we onze beloften tegenover iedereen invullen. Hij zal zich deze niet betreuren, maar we blijven ongeduldig wachten op een nieuwe kans met de Mustang !
Niet onbelangrijk is te weten dat de twee autos in Spa worden bestuurd door Eric De Doncker, Renaud Kuppens en Markus Palttala. Dit trio zit in de nummer 98 en Mister Bas Leinders, Maxime Martin en Professor Marc Duez kruipen in de 99. Op zn minst beloftevol.(wr)
Zowel op de Zolderse blog Clean Week 2020 als op Walters Auto Cahiers werd op 30 november 2009 bericht over een eerste vliegende auto. Hij beantwoordde geheel aan de stoutste jongensdromen uit de vermaarde boeken Jongens & Wetenschap uit de vijftiger jaren. Met inklapbare vleugels, zodat hij in het rijdend verkeer maar de oppervlakte inneemt van een gemiddelde auto. Met gespreide vleugels om als een meeuw zo fier boven het geroezemoes uit te vliegen. Vandaag meldt "De Morgen" dat de Terrafugia in productie gaat en $160.000 zal kosten. Excentriekelingen zullen hem zeker aanschaffen. En gezien die categorie van mensen nogal talrijk aanwezig is in de maatschappij bestaat er een kans dat er veel vliegende autos boven de files zullen snorren. Althans hebben er zeventig zich al via een bestelling kenbaar gemaakt. Waarmee dan weer de kans groeit dat ze elkaar als vliegen zullen neermeppen Mochten ze massaal botsen en neerstorten zal de lol er gauw af zijn.
Maar goed, het is een idee om uit de files te geraken. Files die door de mengelmoes van personenwagens, lichte bestelwagens als racewagens en zware vrachtwagens, ook steeds gevaarlijker worden. In mijn kleine Peugeootje zie ik iedere keer opnieuw met stijgende angst een mastodont-met-olifantenvaart op me afkomen. Een schietgebedje maakt dat mijn engelbewaarder de wegreus doet stoppen. Mirakuleus, want negen van de tien keer is de bestuurder aan het internetten, de krant aan het lezen of in zijn neus aan het peuteren. Meestal met alles bezig behalve verantwoord deelnemen aan het verkeer.
Van auto naar vliegtuig ombouwen en vice-versa is een ombouwtijd van 30 nodig. De tijd die die je bij vele cabrios moet geven om het elektrisch bediende dan open of dicht te leggen. In vliegtuigconfiguratie kan het toestel/auto 725 km vliegen tegen een snelheid van 115 km/h. Dus beslist over de meeste files heen. Vraag rijst dan al direct of er genoeg landingstrips zullen zijn ? Want als die ook vol staan met files blijft er een probleem. De aandrijving geschiedt door een klassieke verbrandingsmotor. Niet direct CO2 gunstig. Maar als die vuile motor zou worden vervangen door één met een brandstofcel die een elektromotor aandrijft en zo de schroef is de factor groen direct ingevoerd. De ingrediënten die men daarvoor nodig heeft zijn: een waterstoftank die waterstofgas levert aan de brandstofcel en een elektromotor-met-schroefbevestiging. Het kan natuurlijk ook met zon elektromotor die door een Li-Ion accu wordt aangedreven en aan de stekker kan. De green Plug-In Flying Car zou dan een feit kunnen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Terrafugia)
In deze tijd van het jaar is het rond Phoenix in de woestenij van Arizona 55° C. Het is de uitgelezen plek op aarde om hittetesten te doen met autos. Uit eigen ervaring hebben wij onthouden dat we eens in een Volvo een thermometer achter de voorruit legden en een Cola gingen drinken in een Saloon. De thermometer kon het tot 140°C uithouden, dus dronken we op ons gemak. Toen we weer aan de Volvo kwamen was de thermometer in duizend stukjes gesprongen ! Satanische hitte. Gelukkig was die Volvo uitgerust met een schitterende airco die het interieur van de geroosterde auto in geen tijd tot een aangename 22°C bracht.
Momenteel overdoet Chevrolet die oefening met de Volt wiens serieproductie steeds dichterbij komt. GM gaat daarin erg ver. Want hoewel de Volt niet is bedoeld om een aanhangwagen te trekken, testen de ingenieurs hem toch met een trekdynamo die hellingen tot 10% simuleert. Dat dient om de reacties te zien van motor en chassis als hellingen worden opgereden als het meer dan 38°C warm is. De accu krijgt het extra te verduren in helse vagevuurgevechten. Tot vandaag heeft de Volt volgens GM geen kick gegeven.
Testingenieur Steve Pratt voegt er aan toe dat de airco een interieurhitte van 50°C in zeer korte tijd afkoelt naar uiterst aangename waarden. En het is nog niet anders dan dat men de testingenieurs nog altijd de absolutie geeft zonder biecht. Pas als later de klanten met de wagen omgaan, er de ongelooflijkste dingen mee doen, zelfs die in de stoutste fantasieën niet kunnen worden bedacht, dat de kist kraakt, in panne valt, uiteenvalt alsof het een legobouwstukje was, dat de echte ziel van de auto naar buiten breekt. De consument blijft de opperrechter voor een product.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Siemens Hybrid Drives toonaangevend voor stadsbussen
Omdat in de miljoenensteden van de wereld het personenvervoer in comfortabele bussen alsmaar belangrijker wordt, heeft industriereus Siemens via het ELFA-concept imposante stadsbussen met het systeem stiller gemaakt, een lagere CO2-uitstoot gegeven en een ongezien gebruikscomfort meegegeven.
Het ELFA-concept bestaat uit een zeer compacte motor en een dito software-besturingsdoos. Op energieverbruik wordt meer dan 40% bespaard terwijl de uitstoot van ongewenste gassen in dezelfde orde van grootte ligt. Tevens biedt het de mogelijkheid om in de stadskernen emissievrij te rijden. Siemens heeft het systeem ook uitgebreid naar de marinesector. Bijzonder naar de plezierjachten toe. Het biedt tot meer dan 40.000 zorgeloze gebruiksuren.
De Siemens Hybrid Drives eist een minimum aan onderhoud terwijl de bedrijfszekerheid tot meer dan 40.000 km is gewaarborgd. Een storingvrije werking in het dagelijkse intense gebruik van autobussen is verzekerd. Omdat de bus stiller functioneert en de acceleraties schokvrijer zijn dan de nu geldende systemen hebben de passagiers een daadwerkelijk hoger comfort. De tijd dat ze als poppen heen en weer geschud werden tijdens acceleraties en remtijden is daarmee voorbij. Het ELFA-concept kan in elke autobus omwille van zijn compactheid worden gebruikt.(wr/Foto:Siemens)
Het Californische merk Tesla mag dan al wel ruim duizend puur elektrische autos aan de rijke man of vrouw hebben gebracht, feit is dat het expanderende bedrijf sinds zijn ontstaan in 2003 altijd met verlies heeft gewerkt. Dat geld wil ceo Elan Musk nu via de beursgang ophalen bij beleggers. Dat doet geen enkele afbreuk aan de verdienste om als enige EV sportwagenbouwer zijn faam gestand te doen. Fisker Karma die zich als enige concurrent aanbood laat op zich wachten. Tesla is in reikwijdte met één batterijlading (Sanyo) ferm geklopt door Daihatsu dat met een ouwe Mira méér dan duizend kilometer aflegde. Tesla bereikt vandaag in het beste geval een autonomie van iets meer dan 500 km, wat gezien de prestaties (200 km/h als top) niet slecht is. Dat de roadster snoefde van 0 naar 100 km/h sneller te zijn als de snelste Porsche is door laatstegenoemde ondertussen recht gezet.(T/F:Walter Rombauts)
Göteborg Energi en Volvo gaan samenwerken om na de zomer tien elektrische C30s te leveren. Volvo hoopt begin volgend jaar ook de eerste Plug-In EVs (PEVs) in onze kontreien in het verkeer te brengen. Zon auto maakt het EV-rijden al een stuk flexibeler omdat je die gewoon in welk huiselijk stopkontakt kan opladen. Het principe ervan is niet nieuw. Volvo toonde dat al op de Brussels Motor Show van 2007. Maar die auto had naafmotoren in de wielen en daar wordt voorlopig niet meer over gesproken. Mogelijk wegens zo snel mogelijk mee eerst op de markt zijn. Naafmotoren bieden nochtans voordelen zoals een complete designvrijheid van de carrosserie, een goede tractie en een lay-outvrijheid van de auto in zijn geheel. Maar de tijd dringt. Er is al zoveel gezwetst over de pure EVs dat ze nu wel ten tonele moge verschijnen. We schrijven dan per slot van rekening al over het modeljaar 2011 ! (wr)