Zowel op de Zolderse blog Clean Week 2020 als op Walters Auto Cahiers werd op 30 november 2009 bericht over een eerste vliegende auto. Hij beantwoordde geheel aan de stoutste jongensdromen uit de vermaarde boeken Jongens & Wetenschap uit de vijftiger jaren. Met inklapbare vleugels, zodat hij in het rijdend verkeer maar de oppervlakte inneemt van een gemiddelde auto. Met gespreide vleugels om als een meeuw zo fier boven het geroezemoes uit te vliegen. Vandaag meldt "De Morgen" dat de Terrafugia in productie gaat en $160.000 zal kosten. Excentriekelingen zullen hem zeker aanschaffen. En gezien die categorie van mensen nogal talrijk aanwezig is in de maatschappij bestaat er een kans dat er veel vliegende autos boven de files zullen snorren. Althans hebben er zeventig zich al via een bestelling kenbaar gemaakt. Waarmee dan weer de kans groeit dat ze elkaar als vliegen zullen neermeppen
Mochten ze massaal botsen en neerstorten zal de lol er gauw af zijn.
Maar goed, het is een idee om uit de files te geraken. Files die door de mengelmoes van personenwagens, lichte bestelwagens als racewagens en zware vrachtwagens, ook steeds gevaarlijker worden. In mijn kleine Peugeootje zie ik iedere keer opnieuw met stijgende angst een mastodont-met-olifantenvaart op me afkomen. Een schietgebedje maakt dat mijn engelbewaarder de wegreus doet stoppen. Mirakuleus, want negen van de tien keer is de bestuurder aan het internetten, de krant aan het lezen of in zijn neus aan het peuteren. Meestal met alles bezig behalve verantwoord deelnemen aan het verkeer.
Van auto naar vliegtuig ombouwen en vice-versa is een ombouwtijd van 30 nodig. De tijd die die je bij vele cabrios moet geven om het elektrisch bediende dan open of dicht te leggen. In vliegtuigconfiguratie kan het toestel/auto 725 km vliegen tegen een snelheid van 115 km/h. Dus beslist over de meeste files heen. Vraag rijst dan al direct of er genoeg landingstrips zullen zijn ? Want als die ook vol staan met files blijft er een probleem. De aandrijving geschiedt door een klassieke verbrandingsmotor. Niet direct CO2 gunstig. Maar als die vuile motor zou worden vervangen door één met een brandstofcel die een elektromotor aandrijft en zo de schroef is de factor groen direct ingevoerd. De ingrediënten die men daarvoor nodig heeft zijn: een waterstoftank die waterstofgas levert aan de brandstofcel en een elektromotor-met-schroefbevestiging. Het kan natuurlijk ook met zon elektromotor die door een Li-Ion accu wordt aangedreven en aan de stekker kan. De green Plug-In Flying Car zou dan een feit kunnen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Terrafugia)
|