Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    29-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi wil winnen op zondag en verkopen op maandag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan de vooravond van de "24 Uren van Francorchamps" is in één van de jongste statistieken van Febiac is te zien dat in de voorbije maand van de autoverkoop in ons land de Renault Mégane de best verkochte is met 1528 eenheden. Hij gaat de Peugeot 207 vooraf waarvan er 813 aan de man en vrouw zijn gebracht. Halfjaarlijks gezien leidt de Mégane nog de dans met 9.812 verkochte exemplaren. Daarvan weer een minderheid auto’s met benzinemotor (1123) en een overweldigende meerderheid (8.687) diesels.

    Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de Breaks op wiens speelplaats Citroën met de Berlingo het vrolijkst schreeuwt. Op 1240 verkochte Berlingo’s in juli zijn er … 140 benzineversies en… 1.099 diesels. Peugeot’s Partner zit zijn zustermerk op de hielen en de Franse merken kunnen dus op twee oren slapen. Hoewel dat niet waar is. Geen enkel merk kan dat nog omdat de conjunctuur nog altijd poogt te herbemen. Dat gebeurt zéér aarzelend. De consument is de les van 2008 nog niet vergeten toen bleek dat banken en overheden op veel te grote voet leefden. Een gelag dat uiteindelijk diezelfde consument moet betalen. Vandaar het wantrouwen.

    Bij de berlines voert de Peugeot 207 de stoet aan met 891 eenheden, onderscheiden in 335 benzinewagens en 556 voertuigen met een dieselmotor. Het type auto dat niet noodzakelijk een kilometervreter illustreert, maar eerder de familie die gezapig haar 6 à 12.000 km op jaarbasis afmaalt. Degenen die toch een dieselversie in deze auto de voorkeur geven doen dat vaak om het directe effect aan de brandstofpomp. Maar wie die overvloed aan koppelwaarde in de HDi-familie van Peugeot’s modellen weet te waarderen wil nooit meer anders. Trouwens het fabeltje dat die diesels zoveel meer vervuilend zijn dan die benzinewagens zou moeten ontkracht worden. Dank zij de roetpartikelfilter wordt het roet door hars in een uitlaathuis vastgehouden en op gezette tijden verbrandt.

    De microstofdeeltjes aan fijn stof kunnen links en rechts nog eens ontsnappen, maar dat geldt evenzeer voor een benzinemotor. Overigens is de diesel nog niet aan het eind van zijn latijn. De motor wordt nog steeds doorontwikkeld. Toen de bigboss van Audi, Porsche, VW, Skoda, Ferdinand Piëch het me 30 jaar geleden zei, keek ik hem aan met ongeloof in mijn ogen. Laat staan dat hij zou hebben gezegd dat Audi negen keer met zo’n krachtbron de “24 Uren van Le Mans” zou winnen…Om Ford niet het onrecht aan te doen – wat ze anderen met gemak aandoen – moet gezegd dat op halfjaarlijkse basis de Ford Fiesta het best van de hand is gegaan. Van de 7210 exemplaren die een koper vonden waren er 1574 benzine en 5636 diesels. Proficiat Ford voor dat eerste halve héél moeilijke jaar.Overigens speelde Ford een glansrol in de “Clean Week 2020 Trophy” die als tweede proef in de “FIA Energies Alternative Cup” werd gereden. Volgende zondag wordt in Japan de “Suzuka Dream Cup” gereden. Tachtig zonnewagens nemen er aan deel. Die race telt ook voor die FIA Cup.

    Die sakkerse Citroën C4 voert toch wel het klassement aan van de maand juli bij de monovolumes. Van de 859 (!) eenheden die weggesnoept werden uit de showrooms waren er…29 met een Ottomotor en 830 met een (Rudolf-) Diesel. Maar op halfjaarlijkse basis gaat de Renault Mégane in monovolume-gedaante met de eer lopen. Liefst 4.651 nieuwe exemplaren reden de showrooms buiten. Tot groot jolijt van de dieselkopers waren er maar 392 met benzinemotor terwijl die tokkelaars er 4.258 lieten opschrijven door de koortsachtige verkopers die met argusogen kijken naar Audi.

    Audi leidt de stoet van de twintig beste coupés in de maand juli 2010. Precies 150 van die snedige vierwielers worden opgesplitst in 26 benzineversies en 124 direct ingespoten diesels. Ook op halfjaarlijkse basis behoudt Audi ruimschoots de voorsprong op de BMW 3-serie waarvan er 692 werden verkocht. Audi daarentegen vlamde 1253 welnesscars door de verkoopspijp waarvan 278 met benzine en 975 met sublieme dieselmotor.

    Zon en Cabrio’s, glamour en macho, liefje en lief maken het mooie weer voor de Peugeot 207 in de voorbije maand. Daarbij met 250 verkochte “bakken” de Mini Mini met 115 in aantal ruim overklassend. Heeft natuurlijk iets met prijs en standing – ook jeugdigheid – te maken. Op halfjaarlijkse basis houdt Peugeot die positie vast met 988 getekende verkoopscontracten waarvan 534 “essences” en 454 diesels. Dus in Cabrio wil men niet zozeer getokkel rond de oren. Alleen liefde voor het promeneren, al of niet met geopend dak al naargelang de intimiteit beveelt. BMW neemt met de 1-serie evenwel een eervolle tweede plaats in: 661 exemplaren, waarvan 120 benzine en 541 diesels.

    Dit weekeinde gaat BMW overigens in de “24 Uren van Francorchamps” een nieuwe uitdaging aan. Als ere-gast wordt Pascal Ickx – ja, de broer van – verwacht. Hij won in een BMW 1800 Tiia met  Hahne de eerste keer voor het merk uit Munchen. Pascal Ickx was een gentlemen en iets minder “driver” dan zijn broer. Vandaar dat hij fabrieksdirecteur werd in Frankrijk en zijn broer de beste autocoureur die België ooit heeft gekend. Hoewel in drama dezelfde vraag kan worden gesteld over de betreurde Willy Mairesse die zich omwille van een vrouwenkwestie een kogel door het hoofd joeg in een appartement in Oostende. Maar daarmee eindigt dat verhaal hier in Febiac statistieken. Het zou me te ver leiden.

    Nissan Qashqai troont bovenaan in de SUV-klasse. Voor wie het vergeten zou zijn, dat zijn de “Sportly Utility Vehicles” waarvan er meer en meer Crossover-allures aannemen. Crossover staat voor het comfort van een limousine, terreineigenschappen als een tank en prestaties van een sportwagen. Enfin ! De voorbije maand, zowel als na zes maanden leidt Nissan in die categorie. De voorbije maand verkocht het Alliantiemerk met Renault 696 eenheden waarvan 125 benzine en 569 diesels. Op halfjaarlijkse basis is dat spiegelbeeld 4.430 in het totaal. Daarvan weer maar 883 “nafte” en 3.542 die de hartenklop van Rudolf Diesel in zich dragen. De Audi Q5 volgt op de tweede plaats, maar van “op de hielen zitten is geen sprake.” Chinees constructeur Geely laat Volvo – voorlopig ? – zijn zin doen en daardoor staat de Volvo XC60 op de derde plaats. Terecht naar mijn mening.

    Daarmee zit een beknopt overzicht erop. Dit weekeinde wordt in Francorchamps de etmaalrace gereden. De slogan “Winnen op zondag is verkopen op maandag” is nog altijd niet versleten. Francorchamps is voor de GT’s wat Le Mans is voor de Sport-Prototypes, de LMP1’s en de LMP2’s. De beste Belgische autocoureurs zijn van de partij: Eric Van de Poele, Marc Duez, Jeffrey Van Hooydonk, Bert Longin, Anthony Kumpen, Stéphane Lémeret, Marc Goossens, Vincent Vosse, Nico Verdonck en Bas Leinders. Ze hebben allen het niveau van Formule 1 coureurs. Alleen heeft de bekrompenheid van kleine geesten in wat eigenlijk een groot land kan zijn ervoor gezorgd dat voor geen één van alle opgesomde namen de “spaarpot” echt heeft gekregen van een industrie dewelke die best had kunnen ophoesten. Dorpsmentaliteit in plaats van de wijdsheid van een globale wereld heeft grootheid genekt. Hopelijk hebben BMW, Ferrari, Maserati, Porsche, en Aston Martin er dit weekeinde geen last van. Deze “24 Uren van Francorchamps” moeten de belangrijkheid van de auto-industrie weerspiegelen. Rijden met open vizier. Oogcontact en sportiviteit. (Tekst en foto: Walter Rombauts)

    29-07-2010 om 21:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monumenten Duez, Leinders en Martin derde in regen in Spa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Francorchamps. – Er is een tijd geweest waarin ingenieurs zwoeren dat ABS in races niet zou worden toegepast. Ook Traction Controle niet. De ingenieurs gingen uit van het standpunt dat de coureur dat zelf moest spelen. Zoveel gevoel in het staartbeentje en snelheid in de ogen dat het als een sensor naar de hersenen doorseinde wat als motorische bewegingen, reacties moest worden uitgevoerd om in compleet evenwicht te rijden.

    De eerste vrije trainingen in een doorregend Francorchamps hebben die theorie compleet onderuit gehaald. De GT3’s hebben traction control én ABS en de Audi R8 LMS van het Phoenixteam met Mike Rockenfeller aan het stuur reed daarmee in 2'42”506 de snelste tijd. Gevoelloos zou je kunnen stellen, want de techniek ondersteunde die chrono en zijn macho. De tweede Audi R8 LMS met Henri Moser aan het rad klokte de tweede tijd.

    Maar dan : op de derde plaats de Belgische Monumenten Marc Duez (foto)  die 53 lentes telt en voor de 33ste keer in de etmaalrace aantreedt, Bas Leinders en groeiend “statut” Maxime Soulet in de bloedmooie Ford GT VDS. Ze zijn ronduit minstens mede-favoriet voor de overwinning. Marc Duez: "Ik ben er heel trots op dat ik voor dit historisch mag rijden. Het heeft over heel de wereld uitstekende resultaten behaald. Het is een Belgisch team met een geschiedenis die gelijlopend is met die van de Federatie. Het heeft zijn rijders altijd de middelen gegeven om zich te bewijzen. Dat is ook dit jaar het geval. De Ford GT liet vorig jaar al blijken dat het een sterke en betrouwbare wagen is. Bovendien is ons pilotentrio homogeen te noemen."

    "We kunnen bij de eerste vijf finishen", voegt Bas Leinders daar aan toe. "Vorig jaar verloren we heel veel tijd met een heel groot probleem. Na 40' brak de distributieriem. Onze mecaniciens zetten toen een lange reparatie in...Die werd voltooid onder luid applaus van de talrijke toekijkers. Deze keer beschikken we over beter en meer betrouwbaar materiaal. Met een beetje meeval kunnen we voor de top vijf algemeen gaan" besluit Bas die in 1998 Duits Kampioen in de F3 werd.

    Maxime Martin is gereserveerd. "De strijd in de GT3 wordt een loterij. Ik ken deze auto door en door omdat ik vorig jaar er de overwinning in GT3 mee behaalde naast de zevende plaats algemeen. Ik kijk dus vol vertrouwen uit naar deze wedstrijd. Toch mogen we niet vergeten dat in 2009 heel veel GT3's problemen hebben gehad. Waaronder - toen - die van ons. Dus met de voeten op de grond, sorry, het gaspedaal blijven..."

    Bescheidenheid siert het trio en Goethe heeft daarvan altijd beweerd dat je daarin het meesterschap herkent. Vanavond rijden GT’s tot half twaalf in het donker. Wie dan kattenogen heeft is in het voordeel. Bert Longin bezoekt daarvoor speciale oogmeesters.(Tekst en foto: Walter Rombauts)

    29-07-2010 om 16:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Volt zal $ 41.000 kosten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl de Mitsubishi MiEV, de Nissan Leaf en de Renault Fluence als pure EV’s iets over $ 30.000 dollar zitten als prijskaartje heeft Chevrolet de prijs voor de Volt bekendgemaakt. Hij bedraagt $ 41.000 maar…biedt de al zoveel besproken “extended range” waardoor de actieradius net iets over 500 km wordt genoteerd. Dat kan omdat wanneer de Lithium-Ion batterijen na 60 km puur elektrisch rijden uitgeput zijn een stationnair motortje aanslaat dat die dan weer oplaadt.

    Met die cyclussen is die afstand te verklaren. Raar genoeg hoor je veel van de Chevrolet Volt verhalen. Vooral dat die in 2011 op de markt komt. Over de Opel Ampera raakt minder opwindend nieuws bekend. Nochtans zijn de twee wagens kopieën van elkaar. Maar Opel zal wel eerst weer op adem moeten komen na alle onverkwikkelijke avonturen die het merk de jongste jaren overkwam.(wr/foto:Chevrolet)

    29-07-2010 om 16:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sensibilisering van elektrische mobiliteit in de samenleving
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Federauto stelt een eenvoudig en budgettair politiek haalbaar plan voor om ervaring op te doen met elektrische mobiliteit. Burgers en bedrijven moeten worden gesensibiliseerd om inzicht te krijgen in de impact van het laden van elektrische auto’s op het elektriciteitsnet. “Federauto Electric Mobility” stelt voor dat de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) aan de gemeenten en steden de mogelijkheid geven om op uniforme wijze minstens twee laadpalen en bijhorende signalisatie, inclusief de daarbij horende parkingplaats en minstens één elektrisch voertuig per gemeente te kunnen voorzien.

    Omdat een dergelijk initiatief past binnen de ambities van gemeenten op het gebied van de duurzame energie en energiebesparing, zal dit de lokale overheden ondersteunen en helpen om deze nieuwe technologie in het kader van de totale mobiliteit te ondersteunen. Door de laadpalen, parkings en elektrische voertuigen uit te voeren in dezelfde kleuren en met hetzelfde logo – op zichtbare én strategische plaatsen – van iedere gemeente wordt de aandacht er sneller op getrokken en wordt de “elektrische idee” geïntegreerd in het leven van alledag. Op een eenvoudige wijze worden de respectievelijke overheden ook gestimuleerd en ondersteund.

    De gewestregering voorziet in een “E-mobiliteitsplan”, (inclusief een charter) om dit geharmoniseerd per gemeente te kunnen realiseren, zonder afbreuk te doen aan de gemeentelijke autonomie. De gemeente kiest de infrastructuur, het type elektrische voertuig (zowel tweewieler als vierwieler). Een financiële ondersteuning en concrete richtlijnen – volgens een voorgeschreven scenario – moeten de gemeenten op weg helpen. De laadpunten en parkingplaatsen in de worden in kaart gebracht en kunnen via GSM of GPS op een website worden geconsulteerd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    28-07-2010 om 10:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suzuka Dream Cup, ook de droom van Clean Week 2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 8 en 9 mei j.l. werd in Zolder de “Clean Week 2020 Trophy” gereden. Dat was de tweede wedstrijd van de “FIA Alternative Energies Cup” na de openingsrally in Monte Carlo. Het is geen geheim dat de grote bezieler van de Belgische manche sterjournalist Marc Martens is. Samen met Walter Goossens en Alexandre Wygaerts heeft die ervoor gezorgd dat Zolder aanpikte in een uiterst select lijstje van races over de wereld met alternatieve energieën. Volgend weekeinde – gelijktijdig met de 24 Uren van Francorchamps op 31 juli en 1 augustus – wordt in de tuin van Honda in Japan in Suzuka een race gereden die net iets properder is dan wat Monte Carlo en Zolder hebben opgevoerd. Het gaat om de Suzuka Dream Cup voor zonnewagens die voor de 19de keer wordt georganiseerd.

    In de race zit ook het Nuon Solar Team dat de Australische “World Solar Challenge” won in 2001, 2003, 2005 en in 2007. De Nederlandse “Nuna5” wordt bestuurd door Carlo Van Dam. Die heeft het Japanse F3-kampioenschap gereden en ook in de Japanse GT-races opgeld gemaakt. Carlo Van Dam streed ook tegen onze eigenste Nico Verdonck in het Duits F3-kampioenschap. De Nederlander zal volgende weekend proberen de beste te zijn in een veld van meer dan 80 wagens. Daarmee wordt beklemtoond dat de “FIA Alternative Energies Cup” héél ernstig moet worden genomen. Net als de Michelin Green X-Challenge die in de sportwagen- en GT-races de meest milieuvriendelijke auto bekroond in de ALMS en LM-series. De “l’Automobile Club de l’Ouest”, organisator van de 24 Uren van Le Mans introduceert vanaf volgend jaar de groene gedachte in haar reglementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nuon Solar Team)

    25-07-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanina Ickx rijdt de Citroën Survolt naar wereldnieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dochter van Jacky Ickx (65), de beste autocoureur van België, reed op de legendarische omloop van La Sarthe in Le Mans de Citroën Survolt in de actualiteit. Daarmee is het statische van het prototype dat tijdens het Salon van Genève werd getoond dank zij ongelooflijke arbeid in drie maanden omgetoverd tot een fascinerend, rijdend prototype. In een buizenchassis zijn twee elektromotoren ondergebracht die samen 300 pk opleveren. Het geheel weegt 1200 kg.

    Denkend aan de felle acceleraties van elektrische voertuigen sprint de Citroën Survolt van 0 naar 100 km/h in 5” en de topsnelheid gaat iets hoger dan 260 km/h. Bij deze ultra sportieve rijstijl zoals in Le Mans heeft de auto een autonomie van 30 minuten. Bij een gemodereerde rijstijl kan men het met de Citroën Survolt tot 2 uur uithouden. De auto heeft een concreet doel binnen het toekomstgamma en de stylistische eigenschappen ervan zullen weldra stap voor stap worden geïntegreerd in de nieuwe modellen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Citroën)

    18-07-2010 om 11:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet geeft acht jaar waarborg op batterij van Volt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De elektrische Volt met “extended range” krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft dit als enige taak en staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt – en ook de Ampera – als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.

    Zo’n batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe “ Shake, Bake and Roll”-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)

    17-07-2010 om 09:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda MX5 steeds populairder in Dunlop Open Trophy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat Mazda’s MX-5 gedurende twintig jaar trouw bleef aan zijn basisconcept is de auto nu één van de interessantste raceformule’s om raceplezier te beleven in de Dunlop Special Open Trophy. De MX-5 heeft de motor voorin en die drijft de achterwielen aan. Speciaal om “instappers” in de autosport te stimuleren meent Mazda een competitief pakket te hebben samengesteld. Het moet mogelijk zijn de Dunlop Trophy te ronden voor €45.000 voor een heel seizoen.(wr/Foto:Mazda)

    14-07-2010 om 18:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Tesla Roadster 2.5 staat volgende week in 13 showrooms
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl Wall Street de schade kan beperken door het succes van de elektrische Tesla, staan de showrooms al wagenwijd open voor de nieuwe Roadster 2.5 die in Kopenhagen en Newport Beach is voorgesteld. CEO Elon Musk was niet weinig fier. Nochtans moet hij toegeven dat Tesla nog zijn eerste dollar winst moet maken. De beursgang in Wall Street moet daarvoor zorgen. De auto die de Roadster 2.0 opvolgt en net als de eerste op een Lotuschassis gemonteerd zal sneller gaan en vooral de hardware is duchtig onder handen genomen om in hete omstandigheden zoals de Australische “World Solar Challenge” de prestaties – lees autonomie – op te drijven. Een verzegeld exemplaar haalde 511 km, maar dat record hield niet lang stand.

    Het is recent in handen van Daihatsu gekomen die met Sanyo batterijen uit laptops tot 1004 km geraakte. De Belg Camille Jenazty die met de elektrische Jamais Contente de eerste was die door de muur van 100 km/h reed moest deze nieuwe industriële race naar opnieuuw elektrisch rijden nog hebben meegemaakt. Momenteel heeft Tesla nu werelwijd 13 showrooms waarvan deze van Kopenhagen de nieuwste is. De Amerikaanse autobouwer van puur elektrische sportwagens bracht er al ruim 1100 aan de man of de vrouw.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)

    12-07-2010 om 18:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc VDS Racing Team met twee Ford GT's in Spa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Minder dan een dag na de beslissing om het Mustang GT3 programma voorlopig te staken, maakt het Marc VDS Racing Team bekend dat het twee Ford GT’s – in GT3 configuratie – aan de start brengt van de nakende “24 Uren van Francorchamps”, de tegenhanger van Le Mans voor GT-wagens.

    “Martin Bartek, onze partner en constructeur van onze twee Ford’s GT uit het GT1-wereldkampioenschap, is ons na de melding van de forfait van de Mustang spontaan komen opzoeken”, lacht Marc van der Straten. “Hij stelde ons twee Ford’s in GT3-versie ter beschikking. Die zullen weldra in onze basis in Gosselies moeten aankomen en één ervan zal volgende woensdag al tijdens de “Test Day” in Francorchamps in actie komen.”

    “Natuurlijk is dit goed nieuws !” roept een enthousiaste Eric De Doncker uit. “Ons team zat danig in de put, maar nu zijn we weer helemaal gemotiveerd. Dit was een mooie geste van Martin Bartek en Marc van der Straten stelt het zeer op prijs. Hij is ook opgelucht, want zo kunnen we onze beloften tegenover iedereen invullen. Hij zal zich deze niet betreuren, maar we blijven ongeduldig wachten op een nieuwe kans met de Mustang !”

    Niet onbelangrijk is te weten dat de twee auto’s in Spa worden bestuurd door Eric De Doncker, Renaud Kuppens en Markus Palttala. Dit trio zit in de nummer 98 en Mister Bas Leinders, Maxime Martin en Professor Marc Duez kruipen in de 99. Op z’n minst beloftevol.(wr)

    04-07-2010 om 12:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terrafugia's vliegende auto zal €160.000 kosten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zowel op de Zolderse blog “Clean Week 2020” als op “Walter’s Auto Cahiers” werd op 30 november 2009 bericht over een eerste vliegende auto. Hij beantwoordde geheel aan de stoutste jongensdromen uit de vermaarde boeken “Jongens & Wetenschap” uit de vijftiger jaren. Met inklapbare vleugels, zodat hij in het rijdend verkeer maar de oppervlakte inneemt van een gemiddelde auto. Met gespreide vleugels om als een meeuw zo fier boven het geroezemoes uit te vliegen. Vandaag meldt "De Morgen" dat de Terrafugia in productie gaat en $160.000 zal kosten. Excentriekelingen zullen hem zeker aanschaffen. En gezien die categorie van mensen nogal talrijk aanwezig is in de maatschappij bestaat er een kans dat er veel vliegende auto’s boven de files zullen snorren. Althans hebben er zeventig zich al via een bestelling kenbaar gemaakt. Waarmee dan weer de kans groeit dat ze elkaar als vliegen zullen neermeppen…Mochten ze massaal botsen en neerstorten zal de lol er gauw af zijn.

    Maar goed, het is een idee om uit de files te geraken. Files die door de mengelmoes van personenwagens, lichte bestelwagens als racewagens en zware vrachtwagens, ook steeds gevaarlijker worden. In mijn kleine Peugeootje zie ik iedere keer opnieuw met stijgende angst een mastodont-met-olifantenvaart op me afkomen. Een schietgebedje maakt dat mijn engelbewaarder de wegreus doet stoppen. Mirakuleus, want negen van de tien keer is de “bestuurder” aan het internetten, de krant aan het lezen of in zijn neus aan het peuteren. Meestal met alles bezig behalve verantwoord deelnemen aan het verkeer.

    Van auto naar vliegtuig ombouwen en vice-versa is een “ombouwtijd” van 30” nodig. De tijd die die je bij vele cabrio’s moet geven om het elektrisch bediende dan open of dicht te leggen. In vliegtuigconfiguratie kan het toestel/auto 725 km vliegen tegen een snelheid van 115 km/h. Dus beslist over de meeste files heen. Vraag rijst dan al direct of er genoeg landingstrips zullen zijn ? Want als die ook vol staan met files blijft er een probleem. De aandrijving geschiedt door een klassieke verbrandingsmotor. Niet direct CO2 gunstig. Maar als die “vuile” motor zou worden vervangen door één met een brandstofcel die een elektromotor aandrijft en zo de schroef is de factor “groen” direct ingevoerd. De ingrediënten die men daarvoor nodig heeft zijn: een waterstoftank die waterstofgas levert aan de brandstofcel en een elektromotor-met-schroefbevestiging. Het kan natuurlijk ook met zo’n elektromotor die door een Li-Ion accu wordt aangedreven en aan de stekker kan. De “green Plug-In Flying Car” zou dan een feit kunnen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Terrafugia)

    30-06-2010 om 18:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet bakt de Volt in Arizona
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deze tijd van het jaar is het rond Phoenix in de woestenij van Arizona 55° C. Het is de uitgelezen plek op aarde om hittetesten te doen met auto’s. Uit eigen ervaring hebben wij onthouden dat we eens in een Volvo een thermometer achter de voorruit legden en een Cola gingen drinken in een “Saloon”. De thermometer kon het tot 140°C uithouden, dus dronken we op ons gemak. Toen we weer aan de Volvo kwamen was de thermometer in duizend stukjes gesprongen ! Satanische hitte. Gelukkig was die Volvo uitgerust met een schitterende airco die het interieur van de geroosterde auto in geen tijd tot een aangename 22°C bracht.

    Momenteel overdoet Chevrolet die oefening met de Volt wiens serieproductie steeds dichterbij komt. GM gaat daarin erg ver. Want hoewel de Volt niet is bedoeld om een aanhangwagen te trekken, testen de ingenieurs hem toch met een trekdynamo die hellingen tot 10% simuleert. Dat dient om de reacties te zien van motor en chassis als hellingen worden opgereden als het meer dan 38°C warm is. De accu krijgt het extra te verduren in helse vagevuurgevechten. Tot vandaag heeft de Volt volgens GM geen kick gegeven.

    Testingenieur Steve Pratt voegt er aan toe “dat de airco een interieurhitte van 50°C in zeer korte tijd afkoelt naar uiterst aangename waarden.” En het is nog niet anders dan dat men de testingenieurs nog altijd de absolutie geeft zonder biecht. Pas als later de klanten met de wagen omgaan, er de ongelooflijkste dingen mee doen, zelfs die in de stoutste fantasieën niet kunnen worden bedacht, dat de “kist” kraakt, in panne valt, uiteenvalt alsof het een legobouwstukje was, dat de echte ziel van de auto naar buiten breekt. De consument blijft de opperrechter voor een product.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)

    29-06-2010 om 19:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Siemens Hybrid Drives toonaangevend voor stadsbussen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat in de miljoenensteden van de wereld het personenvervoer in comfortabele bussen alsmaar belangrijker wordt, heeft industriereus Siemens via het ELFA-concept imposante stadsbussen met het systeem stiller gemaakt, een lagere CO2-uitstoot gegeven en een ongezien gebruikscomfort meegegeven.

    Het ELFA-concept bestaat uit een zeer compacte motor en een dito software-besturingsdoos. Op energieverbruik wordt meer dan 40% bespaard terwijl de uitstoot van ongewenste gassen in dezelfde orde van grootte ligt. Tevens biedt het de mogelijkheid om in de stadskernen emissievrij te rijden. Siemens heeft het systeem ook uitgebreid naar de marinesector. Bijzonder naar de plezierjachten toe. Het biedt tot meer dan 40.000 zorgeloze gebruiksuren.

    De Siemens Hybrid Drives eist een minimum aan onderhoud terwijl de bedrijfszekerheid tot meer dan 40.000 km is gewaarborgd. Een storingvrije werking in het dagelijkse intense gebruik van autobussen is verzekerd. Omdat de bus stiller functioneert en de acceleraties schokvrijer zijn dan de nu geldende systemen hebben de passagiers een daadwerkelijk hoger comfort. De tijd dat ze als poppen heen en weer geschud werden tijdens acceleraties en remtijden is daarmee voorbij. Het ELFA-concept kan in elke autobus – omwille van zijn compactheid – worden gebruikt.(wr/Foto:Siemens)

    28-06-2010 om 09:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla naar de beurs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Californische merk Tesla mag dan al wel ruim duizend puur elektrische auto’s aan de rijke man of vrouw hebben gebracht, feit is dat het expanderende bedrijf sinds zijn ontstaan in 2003 altijd met verlies heeft gewerkt. Dat geld wil ceo Elan Musk nu via de beursgang ophalen bij beleggers. Dat doet geen enkele afbreuk aan de verdienste om als enige EV sportwagenbouwer zijn faam gestand te doen. Fisker Karma die zich als enige concurrent aanbood laat op zich wachten. Tesla is in reikwijdte met één batterijlading (Sanyo) ferm geklopt door Daihatsu dat met een “ouwe” Mira méér dan duizend kilometer aflegde. Tesla bereikt vandaag in het beste geval een autonomie van iets meer dan 500 km, wat gezien de prestaties (200 km/h als top) niet slecht is. Dat de roadster snoefde van 0 naar 100 km/h sneller te zijn als de snelste Porsche is door laatstegenoemde ondertussen recht gezet.(T/F:Walter Rombauts)

    27-06-2010 om 18:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo's midzomernachtdroom weldra in vervulling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Göteborg Energi en Volvo gaan samenwerken om na de zomer tien elektrische C30’s te leveren. Volvo hoopt begin volgend jaar ook de eerste Plug-In EV’s (PEV’s) in onze kontreien in het verkeer te brengen. Zo’n auto maakt het EV-rijden al een stuk flexibeler omdat je die gewoon in welk huiselijk stopkontakt kan opladen. Het principe ervan is niet nieuw. Volvo toonde dat al op de Brussels Motor Show van 2007. Maar die auto had naafmotoren in de wielen en daar wordt voorlopig niet meer over gesproken. Mogelijk wegens zo snel mogelijk mee eerst op de markt zijn. Naafmotoren bieden nochtans voordelen zoals een complete designvrijheid van de carrosserie, een goede tractie en een lay-outvrijheid van de auto in zijn geheel. Maar de tijd dringt. Er is al zoveel gezwetst over de pure EV’s dat ze nu wel ten tonele moge verschijnen. We schrijven dan per slot van rekening al over het modeljaar 2011 ! (wr)

    27-06-2010 om 09:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer prachtig leesvoer van Toekomst op Wielen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie gewoon www.toekomstopwielen.be intikt kan inschrijven op de bijzonder goed verzorgde magazine “Garagasten” Ieder nummer heeft een ander thema. Het laatste ging over de Formule, maar het nieuwste zwengelt het geloof weer aan in de hybride- EN elektrische auto. We zijn het erover eens dat de EV aanvankelijk alleen voor stadsgebruik zal zijn. Tenzij men de “extended range” toepast. Maar dat is een verhaal op zich.

    Een Daihatsu Mira met een Sanyobatterij bestaaande uit 8320 laptopcellen heeft 1004,016 km gereden heeft zijn eigen record gebroken door op die éne lading zich in het Guiness Book of Records te rijden. Weliswaar werd voor de beste omstandigheden gezorgd. Maar toch, zoiets begint al te tellen. Het was overigens nog maar kort geleden dat het merk tussen Tokio en Osaka voor een 550 km record zorgde. Daarmee stuurde het de Tesla ingenieurs, alleszins die van Panasonic, weer naar de schoolbanken. In het jongste nummer van de Garagasten lees je de fijne knepen van rolweerstanden, zacht en harde banden die zo’n prestaties mee mogelijk maken.(wr)

    25-06-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAKANTIE LE MANS !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Walter’s Auto Cahiers trekt naar wat Mekka voor de moslims is, naar wat Le Mans voor de autopurist is. Veertien dagen zalig niets doen ! Even van de tabellen verdwijnen. Met de oude vrienden klappen, vertoeven aan de boorden van La Sarthe, even uitblazen in St.Jean-de-Monts aan de Atlantische kust. Oesters, champagne, mooie vrouwen ! Niet de pitpoezen van de F1, maar die gewelfde schoonheden die Cx-waarden verbeteren, druppelvormen maken. Nog steeds geen betere stroomlijn dan die van de regendruppels.

    Le Mans, waar landgenoten als Jacky Ickx, Paul Frère, Olivier Gendebien, Willy Mairesse en andere Lucien Bianchi’s historische wapenfeiten in het asfalt griften. Sinds 1923 is in Le Mans een industriële krachtmeting aan de gang. De “l’Automobile Club de l’Ouest” wil die confrontatie met de toekomst in de 78ste “24 Uren van Le Mans” dit jaar accentueren door op 12 juni om 12.10 uur een soort “Clean Weekend” – naar het grote voorbeeld van Clean Week 2020 in Zolder – te houden.

    Tien auto’s zullen op het 13,629 km lange circuit een knipoog naar morgen geven. Het zijn de Porsche 911 GT3 R Hybrid, de Audi e-tron, de Peugeot RCZ Hybrid4, de elektrische Ferrari 599, de onvermijdelijke Tesla, de waterstof Mazda RX-8 RE, een waterstof BMW, de VW Scirocco op aardgas, de elektrische SECMA F16 en de elektrische Andros waarmee Nicolas Prost de eerste races voor EV’s op sneeuw won.

    Voor 2011 voorziet het ACO-reglement in downsizingmotoren die minder CO2 uitstoten en hybride’s zullen deel gaan uitmaken van het nieuwe decor. Een zege met nieuwe technologieën wordt vanaf 2012 wellicht een werkelijkheid. Le Mans blijft samen met Indianapolis– met alle controverse vandien – de heilige plaats in autoland. Zondagnamiddag om 15 uur weten we wie de editie 2010 heeft gewonnen. Dan is het eerste deel van een lang verlof voorbij. Vorig jaar legde Nico Verdonck in La Sarthe de basis voor zijn kampioenstitel in de "Formula Le Mans", door Oreca in het leven geroepen. Dit jaar zal Bas Leinders trachten een kroon op zijn mooie autosportloopbaan te zetten in een Ford GT1...

    Daarna herneemt Walter’s Auto Cahiers zijn berichtgeving over de toekomst die meer dan 100 jaar geleden ontstond. Toen in de pionierstijd van de auto iedereen elektrisch dacht. Olie heeft daar anders over beslist. De komende weken is aardolie verdrongen door champagne waarvan het globale verbruik tijdens “les 24 heures” nooit echt is gemeten. Zeker het energetisch rendement niet. Dank U bezoekers van dit rare blog om veertien dagen de andere seniorenblog’s met een bezoek te vereren. (wr)

    Bijlagen:
    Bas Leinders, Belgisch autosportmonument i28510.JPG (1.9 MB)   
    Bugatti's voor Le Mans i11010.jpg (129.4 KB)   
    Didier en Walter 10508 (2).JPG (1.9 MB)   
    Didier geraakte in vorm over techniek 10508.JPG (344.5 KB)   
    Didier legt de functies uit 10508.JPG (2.2 MB)   
    Het is simpel, zo moet je het doen, zei Didier.JPG (1.8 MB)   
    Met deze auto zal Bas Leinders in Le Mans trachten een kroon op zijn carrière te zetten.jpeg (366.3 KB)   
    Nico Verdonck 18909.JPG (170.6 KB)   
    Nico Verdonck veegt zweet uit ogen; honderd sensors leveren pc-informatie i28510.JPG (158.8 KB)   
    Nico Verdonck werd vorig jaar kampioen Formula Le Mans.JPG (170.2 KB)   

    28-05-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jij stuurt, de Mazda CX-7 rekent je voor !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We reden duizend kilometer met de Mazda CX-7 die eind vorig jaar een optische opsmukbeurt kreeg door een lager front met nieuwe mistlampen en een sportiever, zeg maar agressiever, radiatorrooster meekreeg. Vanuit die zoekende snoet loopt de gordellijn sierlijk op naar een “dikke” kont waarin het volgens de achterpassagiers geknuffeld zitten is. Uitmuntend gesneden lederen zetels zijn lendenomvattend zodat zelfs in snel genomen bochten de inzittenden geen zweverig gevoel krijgen. Beenruimte zat. De auto is natuurlijk wel 4700 mm lang en de ronduit imposante carrosserie is over een wielbasis van 2750 mm gelegd. Daardoor blijft de overbouw voor- en achteraan wel redelijk groot.

    Maar doordat de grondspeling (onbelast) 208 mm is blijven de aanrij- en afrijhoeken voldoende groot om in het terrein niet neusvast te geraken. Bovendien grijpen de imposante banden (235/60 R 18, 235/55 R 19) zowel asfalt als onverhard zo hard in de klauwen van de permanente 4WD dat de CX-7 zich als een lenig luipaard door het hobbeligste terrein wiegt. Geen brutaliteit, wel flexibiliteit in alle richtingen. Zeker van de 2,2 liter Turbo Diesel die door een fikse langeslag-karakteristiek (86 x 94 mm) een maximum koppel van 400 Nm bij 2000 t/m verzekert. Waarborg voor een laag verbruik en weg- en terreinsoepelheid. Wie nu en dan eens in toeren gaat en dat combineert met “snel een tandje” hoger komt aan een maximumverbruik van 8,4 l/100 km aan gasolie.

    Het geheim zit natuurlijk in de overdrivewaarden van de zesversnellingsbak. Constructief heeft de vierde al een lichte (0,926:1) overdriveverhouding.. Dat scheelt al, maar ligt nog dicht tegen een 1 op 1 overbrenging. Besparend wordt het pas in vijfde (0,853:1) en té gek in zesde versnelling (0,711) wanneer de motor ruim een kwart minder toeren maakt dan de aangedreven wielen! Het terreinbeest verliest dan alle agressiviteit, verandert in een stille rijkelijke koets, die tegen 120 km/h op de autoweg 2150 t/m draait. Gekoppeld aan een maximale actieve en passieve geborgenheid op veiligheidsniveau – de CX7 let op alles – verandert het rijdend fort van in het terrein in een sprookjesburcht op de snelweg.

    Die wordt geregeerd door elektronica zoals alleen de modernste tovenaars van Mazda die kunnen afleveren. Ze laten de bestuurder de indruk te heersen over techniek en weg. In werkelijkheid stuurt de bezitter de auto en rekent de CX-7 hem in alles voor. Corrigeert overmoed waar nodig, zonder dat de “piloot” het gevoel heeft buiten spel te worden gezet. Waarschuwt ook elektronisch voor dwaze dingen als het impulsief wisselen van rijstrook als links of rechts van de CX-7 “UFO’s” komen aanstormen. Parkeerhulp rondom die voor alles en nog wat waarschuwt. Een camera die op het dashboard toont wat er zich achter de auto bevindt…Een encyclopedie dik is er van te vertellen. En dat is dan nog maar de flauwe kul. Want de essenties zitten nog dieper.

    Zoals die inspuiting van AdBlue, een product van Total, dat op basis van amoniak in de uitlaatgassen wordt gespoten. Om de 20.000 km moet die aparte tank worden gevuld. Dat is de moeite en niet duur. Het heeft als resultaat dat de milieuhaat die terreinauto’s wordt toegeschreven wegvalt omdat de echt giftige NOx (stikstofoxyden) uit de emissies worden geneutraliseerd. Zo was op de voorbije Clean Week 2020 in Zolder de Mazda CX-7 één van de vele uitblinkers in milieuvriendelijkheid naast de concurrentiële producten die alleen maar een magere uitstoot aan CO2 in het vaandel voerden. Nu is die CX-7 geen heiligenbeeldje wat die koolstofdioxyde betreft: 199 g/km. Voor de klasse van voertuig naar de gunstige kant, maar moeilijk te verkopen aan milieupuristen. Daarom voert Mazda ter verdediging aan dat de driewegskatalysator met enkelvoudige nanotechnologie sneller opwarmt na een koudstart en dus veel rapper begint aan de zuivering van de emissies in de motor.

    Door het gebruik van die nanotechnologie wordt het gebruik van de edelmetalen in de katalysator teruggedrongen. Wat dan ook weer geen geringe bijdrage aan de milieuvriendelijkheid is. Zo kan je doorgaan over die CX-7. Na duizend kilometer was de liefde voor terreinauto’s weer aanwezig. Voor iemand die graag met zijn poep in sportwagens laag over de weg schuurt een zeer opmerkelijk gegeven. Maar die Mazda CX-7 heeft die karaktertrek gewijzigd. Waarmee alle hariografie nu stopt. De bijbelse boeken zijn al voorheen geschreven. De perfectie in het product kan je alleen door zelfstudie ontdekken.Wie doordenkt, weet dat de drang naar inzicht nooit een einde neemt voor het vlees zich van de beenderen scheidt. In autoland is dat niet anders.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    26-05-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla gaat S-sedan in Noord-Californië bouwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tesla Motors heeft de voormalige Nummifabriek in Fremont in Noord-Californië gekocht om er de S-sedan te fabriceren. De fabriek, voordien eigendom van Toyota, geldt als één van de meest geavanceerde ter wereld met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Waar de Tesla Roadster op basis van een Lotuschassis een puur elektrische sportwagen is, gaat Tesla met de S-sedan de filosofie van de GM Volt en de Opel Ampera volgen. Een stationaire motor zal de lithium-Ion accu bijladen als die leeg is. Op die manier wordt een actieradius gecrëerd van 482 à 500 km zoals de Ampera en de Volt. Tesla moest die toegeving doen aan “the extended range” omdat in de S-sedan niet de grote batterij uit de Roadster kon worden gebruikt. Er moeten namelijk vier personen comfortabel kunnen reizen in de sedan. Dus zijn nu meer en meer – ook Mercedes – geneigd die extended range bijzonder ernstig te nemen. Met de mogelijkheid dat de pure EV er wel komt, maar aanvankelijk alleen stadsgericht zal acteren.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    23-05-2010 om 18:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dertigste Tokyo Motor Show voedde Mazda CX-7 Safety Car
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de kleine garagebox waarin ik de grote Mazda CX-7 opberg is geen millimeter meer over. Dat deze oefening iedere keer succesvol wordt volbracht is te danken aan de parkeerhulp op deze geweldige SUV. Als panterogen liggen rondom de sensoren te loeren om ieder hoeksteentje te melden. Als kriek op de taart is er de camera die naar achteren kijkt en binnenin op een klein schermpje messcherp toont wat er zich achter je auto bevindt. Ook op de weg maken sensoren je opmerkzaam op een langsrijdende auto als ik van lijn wil veranderen. In de geraffineerde spiegels gaan dingen branden die op kleine kerstballonnen lijken. Een niet te miskennen geluid waarschuwt: houdt je lijn!

    Dat deze rijdende spierbal een veiligheidsgehalte heeft dat iedere fantasie overstijgt is ontstaan op die 30ste Tokyo Motor Show. Daar toonde Mazda de “Advanced Safety Vehicle”. Voor de leesbaarheid zullen we die auto verder “ASV” noemen. De ingenieurs van Mazda in Hiroshima – niet in het minst Kenichi Yamamoto – piekerden hoe ongevallen met voetgangers te vermijden waren. Maar ook hoe botsingen door plotse, vaak ondoordachte, wegvakwissels konden worden vermeden. Ze ontwierpen toen zes systemen. Eén van de belangrijkste daarin werd het “ondervangen” van menselijke fouten. Zoals het plots afwijken van de rechte lijn als er achterop andere voertuigen aanstormen.

    De ASV werd daartoe uitgerust met een “hersenpan” die in twee delen werd gesplitst: een controle-eenheid en een alarm-eenheid. In het controlegedeelte slaan sensoren en een CCD camera informatie op over het weggedrag van het voertuig en het verkeer. Voor het voertuig zelf is er een stuurhoeksensor en een snelheidssensor. Met daarbovenop nog eens de remcontrole en de gasklepstand van de motor. Voor het verkeergedeelte zijn er magnetische-, supersonische en radarsensoren alsook een voeler die de staat van het wegoppervlak permanent aftast. De ASV ging nog verder maar niet alle systemen waren interactief met wisselende systemen van de concurrentie. Maar de huidige Mazda CX-7 heeft al heel wat geërfd van die conceptcar die in 1993, straks 20 jaar geleden, velen ongelovig lieten kijken. Toen gingen zo’n veiligheidsaspecten nog door als nonsens en dagdromerij. Toch is het antwoord er gekomen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    19-05-2010 om 17:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!