Tesla Motors heeft de voormalige Nummifabriek in Fremont in Noord-Californië gekocht om er de S-sedan te fabriceren. De fabriek, voordien eigendom van Toyota, geldt als één van de meest geavanceerde ter wereld met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Waar de Tesla Roadster op basis van een Lotuschassis een puur elektrische sportwagen is, gaat Tesla met de S-sedan de filosofie van de GM Volt en de Opel Ampera volgen. Een stationaire motor zal de lithium-Ion accu bijladen als die leeg is. Op die manier wordt een actieradius gecrëerd van 482 à 500 km zoals de Ampera en de Volt. Tesla moest die toegeving doen aan the extended range omdat in de S-sedan niet de grote batterij uit de Roadster kon worden gebruikt. Er moeten namelijk vier personen comfortabel kunnen reizen in de sedan. Dus zijn nu meer en meer ook Mercedes geneigd die extended range bijzonder ernstig te nemen. Met de mogelijkheid dat de pure EV er wel komt, maar aanvankelijk alleen stadsgericht zal acteren.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
|