De Tesla Roadster 2.5 staat volgende week in 13 showrooms
Terwijl Wall Street de schade kan beperken door het succes van de elektrische Tesla, staan de showrooms al wagenwijd open voor de nieuwe Roadster 2.5 die in Kopenhagen en Newport Beach is voorgesteld. CEO Elon Musk was niet weinig fier. Nochtans moet hij toegeven dat Tesla nog zijn eerste dollar winst moet maken. De beursgang in Wall Street moet daarvoor zorgen. De auto die de Roadster 2.0 opvolgt en net als de eerste op een Lotuschassis gemonteerd zal sneller gaan en vooral de hardware is duchtig onder handen genomen om in hete omstandigheden zoals de Australische World Solar Challenge de prestaties lees autonomie op te drijven. Een verzegeld exemplaar haalde 511 km, maar dat record hield niet lang stand.
Het is recent in handen van Daihatsu gekomen die met Sanyo batterijen uit laptops tot 1004 km geraakte. De Belg Camille Jenazty die met de elektrische Jamais Contente de eerste was die door de muur van 100 km/h reed moest deze nieuwe industriële race naar opnieuuw elektrisch rijden nog hebben meegemaakt. Momenteel heeft Tesla nu werelwijd 13 showrooms waarvan deze van Kopenhagen de nieuwste is. De Amerikaanse autobouwer van puur elektrische sportwagens bracht er al ruim 1100 aan de man of de vrouw.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Minder dan een dag na de beslissing om het Mustang GT3 programma voorlopig te staken, maakt het Marc VDS Racing Team bekend dat het twee Ford GTs in GT3 configuratie aan de start brengt van de nakende 24 Uren van Francorchamps, de tegenhanger van Le Mans voor GT-wagens.
Martin Bartek, onze partner en constructeur van onze twee Fords GT uit het GT1-wereldkampioenschap, is ons na de melding van de forfait van de Mustang spontaan komen opzoeken, lacht Marc van der Straten. Hij stelde ons twee Fords in GT3-versie ter beschikking. Die zullen weldra in onze basis in Gosselies moeten aankomen en één ervan zal volgende woensdag al tijdens de Test Day in Francorchamps in actie komen.
Natuurlijk is dit goed nieuws ! roept een enthousiaste Eric De Doncker uit. Ons team zat danig in de put, maar nu zijn we weer helemaal gemotiveerd. Dit was een mooie geste van Martin Bartek en Marc van der Straten stelt het zeer op prijs. Hij is ook opgelucht, want zo kunnen we onze beloften tegenover iedereen invullen. Hij zal zich deze niet betreuren, maar we blijven ongeduldig wachten op een nieuwe kans met de Mustang !
Niet onbelangrijk is te weten dat de twee autos in Spa worden bestuurd door Eric De Doncker, Renaud Kuppens en Markus Palttala. Dit trio zit in de nummer 98 en Mister Bas Leinders, Maxime Martin en Professor Marc Duez kruipen in de 99. Op zn minst beloftevol.(wr)
Zowel op de Zolderse blog Clean Week 2020 als op Walters Auto Cahiers werd op 30 november 2009 bericht over een eerste vliegende auto. Hij beantwoordde geheel aan de stoutste jongensdromen uit de vermaarde boeken Jongens & Wetenschap uit de vijftiger jaren. Met inklapbare vleugels, zodat hij in het rijdend verkeer maar de oppervlakte inneemt van een gemiddelde auto. Met gespreide vleugels om als een meeuw zo fier boven het geroezemoes uit te vliegen. Vandaag meldt "De Morgen" dat de Terrafugia in productie gaat en $160.000 zal kosten. Excentriekelingen zullen hem zeker aanschaffen. En gezien die categorie van mensen nogal talrijk aanwezig is in de maatschappij bestaat er een kans dat er veel vliegende autos boven de files zullen snorren. Althans hebben er zeventig zich al via een bestelling kenbaar gemaakt. Waarmee dan weer de kans groeit dat ze elkaar als vliegen zullen neermeppen Mochten ze massaal botsen en neerstorten zal de lol er gauw af zijn.
Maar goed, het is een idee om uit de files te geraken. Files die door de mengelmoes van personenwagens, lichte bestelwagens als racewagens en zware vrachtwagens, ook steeds gevaarlijker worden. In mijn kleine Peugeootje zie ik iedere keer opnieuw met stijgende angst een mastodont-met-olifantenvaart op me afkomen. Een schietgebedje maakt dat mijn engelbewaarder de wegreus doet stoppen. Mirakuleus, want negen van de tien keer is de bestuurder aan het internetten, de krant aan het lezen of in zijn neus aan het peuteren. Meestal met alles bezig behalve verantwoord deelnemen aan het verkeer.
Van auto naar vliegtuig ombouwen en vice-versa is een ombouwtijd van 30 nodig. De tijd die die je bij vele cabrios moet geven om het elektrisch bediende dan open of dicht te leggen. In vliegtuigconfiguratie kan het toestel/auto 725 km vliegen tegen een snelheid van 115 km/h. Dus beslist over de meeste files heen. Vraag rijst dan al direct of er genoeg landingstrips zullen zijn ? Want als die ook vol staan met files blijft er een probleem. De aandrijving geschiedt door een klassieke verbrandingsmotor. Niet direct CO2 gunstig. Maar als die vuile motor zou worden vervangen door één met een brandstofcel die een elektromotor aandrijft en zo de schroef is de factor groen direct ingevoerd. De ingrediënten die men daarvoor nodig heeft zijn: een waterstoftank die waterstofgas levert aan de brandstofcel en een elektromotor-met-schroefbevestiging. Het kan natuurlijk ook met zon elektromotor die door een Li-Ion accu wordt aangedreven en aan de stekker kan. De green Plug-In Flying Car zou dan een feit kunnen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Terrafugia)
In deze tijd van het jaar is het rond Phoenix in de woestenij van Arizona 55° C. Het is de uitgelezen plek op aarde om hittetesten te doen met autos. Uit eigen ervaring hebben wij onthouden dat we eens in een Volvo een thermometer achter de voorruit legden en een Cola gingen drinken in een Saloon. De thermometer kon het tot 140°C uithouden, dus dronken we op ons gemak. Toen we weer aan de Volvo kwamen was de thermometer in duizend stukjes gesprongen ! Satanische hitte. Gelukkig was die Volvo uitgerust met een schitterende airco die het interieur van de geroosterde auto in geen tijd tot een aangename 22°C bracht.
Momenteel overdoet Chevrolet die oefening met de Volt wiens serieproductie steeds dichterbij komt. GM gaat daarin erg ver. Want hoewel de Volt niet is bedoeld om een aanhangwagen te trekken, testen de ingenieurs hem toch met een trekdynamo die hellingen tot 10% simuleert. Dat dient om de reacties te zien van motor en chassis als hellingen worden opgereden als het meer dan 38°C warm is. De accu krijgt het extra te verduren in helse vagevuurgevechten. Tot vandaag heeft de Volt volgens GM geen kick gegeven.
Testingenieur Steve Pratt voegt er aan toe dat de airco een interieurhitte van 50°C in zeer korte tijd afkoelt naar uiterst aangename waarden. En het is nog niet anders dan dat men de testingenieurs nog altijd de absolutie geeft zonder biecht. Pas als later de klanten met de wagen omgaan, er de ongelooflijkste dingen mee doen, zelfs die in de stoutste fantasieën niet kunnen worden bedacht, dat de kist kraakt, in panne valt, uiteenvalt alsof het een legobouwstukje was, dat de echte ziel van de auto naar buiten breekt. De consument blijft de opperrechter voor een product.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Siemens Hybrid Drives toonaangevend voor stadsbussen
Omdat in de miljoenensteden van de wereld het personenvervoer in comfortabele bussen alsmaar belangrijker wordt, heeft industriereus Siemens via het ELFA-concept imposante stadsbussen met het systeem stiller gemaakt, een lagere CO2-uitstoot gegeven en een ongezien gebruikscomfort meegegeven.
Het ELFA-concept bestaat uit een zeer compacte motor en een dito software-besturingsdoos. Op energieverbruik wordt meer dan 40% bespaard terwijl de uitstoot van ongewenste gassen in dezelfde orde van grootte ligt. Tevens biedt het de mogelijkheid om in de stadskernen emissievrij te rijden. Siemens heeft het systeem ook uitgebreid naar de marinesector. Bijzonder naar de plezierjachten toe. Het biedt tot meer dan 40.000 zorgeloze gebruiksuren.
De Siemens Hybrid Drives eist een minimum aan onderhoud terwijl de bedrijfszekerheid tot meer dan 40.000 km is gewaarborgd. Een storingvrije werking in het dagelijkse intense gebruik van autobussen is verzekerd. Omdat de bus stiller functioneert en de acceleraties schokvrijer zijn dan de nu geldende systemen hebben de passagiers een daadwerkelijk hoger comfort. De tijd dat ze als poppen heen en weer geschud werden tijdens acceleraties en remtijden is daarmee voorbij. Het ELFA-concept kan in elke autobus omwille van zijn compactheid worden gebruikt.(wr/Foto:Siemens)
Het Californische merk Tesla mag dan al wel ruim duizend puur elektrische autos aan de rijke man of vrouw hebben gebracht, feit is dat het expanderende bedrijf sinds zijn ontstaan in 2003 altijd met verlies heeft gewerkt. Dat geld wil ceo Elan Musk nu via de beursgang ophalen bij beleggers. Dat doet geen enkele afbreuk aan de verdienste om als enige EV sportwagenbouwer zijn faam gestand te doen. Fisker Karma die zich als enige concurrent aanbood laat op zich wachten. Tesla is in reikwijdte met één batterijlading (Sanyo) ferm geklopt door Daihatsu dat met een ouwe Mira méér dan duizend kilometer aflegde. Tesla bereikt vandaag in het beste geval een autonomie van iets meer dan 500 km, wat gezien de prestaties (200 km/h als top) niet slecht is. Dat de roadster snoefde van 0 naar 100 km/h sneller te zijn als de snelste Porsche is door laatstegenoemde ondertussen recht gezet.(T/F:Walter Rombauts)
Göteborg Energi en Volvo gaan samenwerken om na de zomer tien elektrische C30s te leveren. Volvo hoopt begin volgend jaar ook de eerste Plug-In EVs (PEVs) in onze kontreien in het verkeer te brengen. Zon auto maakt het EV-rijden al een stuk flexibeler omdat je die gewoon in welk huiselijk stopkontakt kan opladen. Het principe ervan is niet nieuw. Volvo toonde dat al op de Brussels Motor Show van 2007. Maar die auto had naafmotoren in de wielen en daar wordt voorlopig niet meer over gesproken. Mogelijk wegens zo snel mogelijk mee eerst op de markt zijn. Naafmotoren bieden nochtans voordelen zoals een complete designvrijheid van de carrosserie, een goede tractie en een lay-outvrijheid van de auto in zijn geheel. Maar de tijd dringt. Er is al zoveel gezwetst over de pure EVs dat ze nu wel ten tonele moge verschijnen. We schrijven dan per slot van rekening al over het modeljaar 2011 ! (wr)
Wie gewoon www.toekomstopwielen.be intikt kan inschrijven op de bijzonder goed verzorgde magazine Garagasten Ieder nummer heeft een ander thema. Het laatste ging over de Formule, maar het nieuwste zwengelt het geloof weer aan in de hybride- EN elektrische auto. We zijn het erover eens dat de EV aanvankelijk alleen voor stadsgebruik zal zijn. Tenzij men de extended range toepast. Maar dat is een verhaal op zich.
Een Daihatsu Mira met een Sanyobatterij bestaaande uit 8320 laptopcellen heeft 1004,016 km gereden heeft zijn eigen record gebroken door op die éne lading zich in het Guiness Book of Records te rijden. Weliswaar werd voor de beste omstandigheden gezorgd. Maar toch, zoiets begint al te tellen. Het was overigens nog maar kort geleden dat het merk tussen Tokio en Osaka voor een 550 km record zorgde. Daarmee stuurde het de Tesla ingenieurs, alleszins die van Panasonic, weer naar de schoolbanken. In het jongste nummer van de Garagasten lees je de fijne knepen van rolweerstanden, zacht en harde banden die zon prestaties mee mogelijk maken.(wr)
Walters Auto Cahiers trekt naar wat Mekka voor de moslims is, naar wat Le Mans voor de autopurist is. Veertien dagen zalig niets doen ! Even van de tabellen verdwijnen. Met de oude vrienden klappen, vertoeven aan de boorden van La Sarthe, even uitblazen in St.Jean-de-Monts aan de Atlantische kust. Oesters, champagne, mooie vrouwen ! Niet de pitpoezen van de F1, maar die gewelfde schoonheden die Cx-waarden verbeteren, druppelvormen maken. Nog steeds geen betere stroomlijn dan die van de regendruppels.
Le Mans, waar landgenoten als Jacky Ickx, Paul Frère, Olivier Gendebien, Willy Mairesse en andere Lucien Bianchis historische wapenfeiten in het asfalt griften. Sinds 1923 is in Le Mans een industriële krachtmeting aan de gang. De lAutomobile Club de lOuest wil die confrontatie met de toekomst in de 78ste 24 Uren van Le Mans dit jaar accentueren door op 12 juni om 12.10 uur een soort Clean Weekend naar het grote voorbeeld van Clean Week 2020 in Zolder te houden.
Tien autos zullen op het 13,629 km lange circuit een knipoog naar morgen geven. Het zijn de Porsche 911 GT3 R Hybrid, de Audi e-tron, de Peugeot RCZ Hybrid4, de elektrische Ferrari 599, de onvermijdelijke Tesla, de waterstof Mazda RX-8 RE, een waterstof BMW, de VW Scirocco op aardgas, de elektrische SECMA F16 en de elektrische Andros waarmee Nicolas Prost de eerste races voor EVs op sneeuw won.
Voor 2011 voorziet het ACO-reglement in downsizingmotoren die minder CO2 uitstoten en hybrides zullen deel gaan uitmaken van het nieuwe decor. Een zege met nieuwe technologieën wordt vanaf 2012 wellicht een werkelijkheid. Le Mans blijft samen met Indianapolis met alle controverse vandien de heilige plaats in autoland. Zondagnamiddag om 15 uur weten we wie de editie 2010 heeft gewonnen. Dan is het eerste deel van een lang verlof voorbij. Vorig jaar legde Nico Verdonck in La Sarthe de basis voor zijn kampioenstitel in de "Formula Le Mans", door Oreca in het leven geroepen. Dit jaar zal Bas Leinders trachten een kroon op zijn mooie autosportloopbaan te zetten in een Ford GT1...
Daarna herneemt Walters Auto Cahiers zijn berichtgeving over de toekomst die meer dan 100 jaar geleden ontstond. Toen in de pionierstijd van de auto iedereen elektrisch dacht. Olie heeft daar anders over beslist. De komende weken is aardolie verdrongen door champagne waarvan het globale verbruik tijdens les 24 heures nooit echt is gemeten. Zeker het energetisch rendement niet. Dank U bezoekers van dit rare blog om veertien dagen de andere seniorenblogs met een bezoek te vereren. (wr)
We reden duizend kilometer met de Mazda CX-7 die eind vorig jaar een optische opsmukbeurt kreeg door een lager front met nieuwe mistlampen en een sportiever, zeg maar agressiever, radiatorrooster meekreeg. Vanuit die zoekende snoet loopt de gordellijn sierlijk op naar een dikke kont waarin het volgens de achterpassagiers geknuffeld zitten is. Uitmuntend gesneden lederen zetels zijn lendenomvattend zodat zelfs in snel genomen bochten de inzittenden geen zweverig gevoel krijgen. Beenruimte zat. De auto is natuurlijk wel 4700 mm lang en de ronduit imposante carrosserie is over een wielbasis van 2750 mm gelegd. Daardoor blijft de overbouw voor- en achteraan wel redelijk groot.
Maar doordat de grondspeling (onbelast) 208 mm is blijven de aanrij- en afrijhoeken voldoende groot om in het terrein niet neusvast te geraken. Bovendien grijpen de imposante banden (235/60 R 18, 235/55 R 19) zowel asfalt als onverhard zo hard in de klauwen van de permanente 4WD dat de CX-7 zich als een lenig luipaard door het hobbeligste terrein wiegt. Geen brutaliteit, wel flexibiliteit in alle richtingen. Zeker van de 2,2 liter Turbo Diesel die door een fikse langeslag-karakteristiek (86 x 94 mm) een maximum koppel van 400 Nm bij 2000 t/m verzekert. Waarborg voor een laag verbruik en weg- en terreinsoepelheid. Wie nu en dan eens in toeren gaat en dat combineert met snel een tandje hoger komt aan een maximumverbruik van 8,4 l/100 km aan gasolie.
Het geheim zit natuurlijk in de overdrivewaarden van de zesversnellingsbak. Constructief heeft de vierde al een lichte (0,926:1) overdriveverhouding.. Dat scheelt al, maar ligt nog dicht tegen een 1 op 1 overbrenging. Besparend wordt het pas in vijfde (0,853:1) en té gek in zesde versnelling (0,711) wanneer de motor ruim een kwart minder toeren maakt dan de aangedreven wielen! Het terreinbeest verliest dan alle agressiviteit, verandert in een stille rijkelijke koets, die tegen 120 km/h op de autoweg 2150 t/m draait. Gekoppeld aan een maximale actieve en passieve geborgenheid op veiligheidsniveau de CX7 let op alles verandert het rijdend fort van in het terrein in een sprookjesburcht op de snelweg.
Die wordt geregeerd door elektronica zoals alleen de modernste tovenaars van Mazda die kunnen afleveren. Ze laten de bestuurder de indruk te heersen over techniek en weg. In werkelijkheid stuurt de bezitter de auto en rekent de CX-7 hem in alles voor. Corrigeert overmoed waar nodig, zonder dat de piloot het gevoel heeft buiten spel te worden gezet. Waarschuwt ook elektronisch voor dwaze dingen als het impulsief wisselen van rijstrook als links of rechts van de CX-7 UFOs komen aanstormen. Parkeerhulp rondom die voor alles en nog wat waarschuwt. Een camera die op het dashboard toont wat er zich achter de auto bevindt Een encyclopedie dik is er van te vertellen. En dat is dan nog maar de flauwe kul. Want de essenties zitten nog dieper.
Zoals die inspuiting van AdBlue, een product van Total, dat op basis van amoniak in de uitlaatgassen wordt gespoten. Om de 20.000 km moet die aparte tank worden gevuld. Dat is de moeite en niet duur. Het heeft als resultaat dat de milieuhaat die terreinautos wordt toegeschreven wegvalt omdat de echt giftige NOx (stikstofoxyden) uit de emissies worden geneutraliseerd. Zo was op de voorbije Clean Week 2020 in Zolder de Mazda CX-7 één van de vele uitblinkers in milieuvriendelijkheid naast de concurrentiële producten die alleen maar een magere uitstoot aan CO2 in het vaandel voerden. Nu is die CX-7 geen heiligenbeeldje wat die koolstofdioxyde betreft: 199 g/km. Voor de klasse van voertuig naar de gunstige kant, maar moeilijk te verkopen aan milieupuristen. Daarom voert Mazda ter verdediging aan dat de driewegskatalysator met enkelvoudige nanotechnologie sneller opwarmt na een koudstart en dus veel rapper begint aan de zuivering van de emissies in de motor.
Door het gebruik van die nanotechnologie wordt het gebruik van de edelmetalen in de katalysator teruggedrongen. Wat dan ook weer geen geringe bijdrage aan de milieuvriendelijkheid is. Zo kan je doorgaan over die CX-7. Na duizend kilometer was de liefde voor terreinautos weer aanwezig. Voor iemand die graag met zijn poep in sportwagens laag over de weg schuurt een zeer opmerkelijk gegeven. Maar die Mazda CX-7 heeft die karaktertrek gewijzigd. Waarmee alle hariografie nu stopt. De bijbelse boeken zijn al voorheen geschreven. De perfectie in het product kan je alleen door zelfstudie ontdekken.Wie doordenkt, weet dat de drang naar inzicht nooit een einde neemt voor het vlees zich van de beenderen scheidt. In autoland is dat niet anders.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Tesla Motors heeft de voormalige Nummifabriek in Fremont in Noord-Californië gekocht om er de S-sedan te fabriceren. De fabriek, voordien eigendom van Toyota, geldt als één van de meest geavanceerde ter wereld met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Waar de Tesla Roadster op basis van een Lotuschassis een puur elektrische sportwagen is, gaat Tesla met de S-sedan de filosofie van de GM Volt en de Opel Ampera volgen. Een stationaire motor zal de lithium-Ion accu bijladen als die leeg is. Op die manier wordt een actieradius gecrëerd van 482 à 500 km zoals de Ampera en de Volt. Tesla moest die toegeving doen aan the extended range omdat in de S-sedan niet de grote batterij uit de Roadster kon worden gebruikt. Er moeten namelijk vier personen comfortabel kunnen reizen in de sedan. Dus zijn nu meer en meer ook Mercedes geneigd die extended range bijzonder ernstig te nemen. Met de mogelijkheid dat de pure EV er wel komt, maar aanvankelijk alleen stadsgericht zal acteren.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Dertigste Tokyo Motor Show voedde Mazda CX-7 Safety Car
In de kleine garagebox waarin ik de grote Mazda CX-7 opberg is geen millimeter meer over. Dat deze oefening iedere keer succesvol wordt volbracht is te danken aan de parkeerhulp op deze geweldige SUV. Als panterogen liggen rondom de sensoren te loeren om ieder hoeksteentje te melden. Als kriek op de taart is er de camera die naar achteren kijkt en binnenin op een klein schermpje messcherp toont wat er zich achter je auto bevindt. Ook op de weg maken sensoren je opmerkzaam op een langsrijdende auto als ik van lijn wil veranderen. In de geraffineerde spiegels gaan dingen branden die op kleine kerstballonnen lijken. Een niet te miskennen geluid waarschuwt: houdt je lijn!
Dat deze rijdende spierbal een veiligheidsgehalte heeft dat iedere fantasie overstijgt is ontstaan op die 30ste Tokyo Motor Show. Daar toonde Mazda de Advanced Safety Vehicle. Voor de leesbaarheid zullen we die auto verder ASV noemen. De ingenieurs van Mazda in Hiroshima niet in het minst Kenichi Yamamoto piekerden hoe ongevallen met voetgangers te vermijden waren. Maar ook hoe botsingen door plotse, vaak ondoordachte, wegvakwissels konden worden vermeden. Ze ontwierpen toen zes systemen. Eén van de belangrijkste daarin werd het ondervangen van menselijke fouten. Zoals het plots afwijken van de rechte lijn als er achterop andere voertuigen aanstormen.
De ASV werd daartoe uitgerust met een hersenpan die in twee delen werd gesplitst: een controle-eenheid en een alarm-eenheid. In het controlegedeelte slaan sensoren en een CCD camera informatie op over het weggedrag van het voertuig en het verkeer. Voor het voertuig zelf is er een stuurhoeksensor en een snelheidssensor. Met daarbovenop nog eens de remcontrole en de gasklepstand van de motor. Voor het verkeergedeelte zijn er magnetische-, supersonische en radarsensoren alsook een voeler die de staat van het wegoppervlak permanent aftast. De ASV ging nog verder maar niet alle systemen waren interactief met wisselende systemen van de concurrentie. Maar de huidige Mazda CX-7 heeft al heel wat geërfd van die conceptcar die in 1993, straks 20 jaar geleden, velen ongelovig lieten kijken. Toen gingen zon veiligheidsaspecten nog door als nonsens en dagdromerij. Toch is het antwoord er gekomen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Radermecker rijdt vierde Cruze in WTCC in Zolder !
Op 19 en 20 juni 2010 komt het World Championship Touring Cars op bezoek in Zolder. Het wordt een autosportweekend van het zuiverste gehalte. Teamgenie Eric Nève heeft zich sterk gemaakt dit jaar met de Chevrolet Cruze in handen van Rob Huff, Alain Menu en Yvan Muller de wereldtitel te behalen. Tijdens de voorbije Clean Week 2020 gaf Rob Huff een knaldemonstratie weg met de Cruze. Om het Belgisch publiek plezier te doen zet Eric Nève een vierde Cruze in. Voor niemand minder dan Vincent Radermecker (42). De man heeft een gevuld palmares met F3 en Formula Opel races als goudmerken.
Maar de Luikenaar is ook geen onbekende in het WTCC. In 2006 reed hij een Maurer Motorsport Chevrolet Lacetti. Hij won daarmee het ADAC Procar Championship in Duitsland en streed bovendien in twee WTCC-races op meer dan waardige wijze. Het is de herinnering aan de Lacetti-prestaties die de gedegen coureur deze kans geeft in Zolder. Chevrolet nodigt 500 dealers uit in Zolder, BMW wellicht evenveel. Het kan niet anders of Zolder beleeft die dagen weer de oude glorie. De weekends dat Duitsers, Nederlanders, Fransen de Belgische omloop opzochten en er één gigantisch autofeest van maakten. Dr zit aan dat WTCC overigens nog een tikkeltje groen aan. De bolides rijden op E85 (bio-éthanol). Daarom was Chevrolet zo actief met die Cruze tijdens CW2020.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Hiroyuki Matsumoto, het nieuwe gezicht op R&D bij MME
Vandaag 17 mei 2010 is de bekende ingenieur Hiroyuki Matsumoto benoemd tot Vice-President and General Manager of Mazdas European Research & Development Centre in Oberursel in Duitsland. Hij vervangt er Norihiro Tomita welke sinds 2007 dit Europese departement leidde. Eveneens topingenieur, keert Tomita weer naar zijn geboorteland Japan als programma-manager in de voertuigafdeling in Hiroshima.
Matsumoto-San (47) is een ouwe rat in de engineering die in 1985 Mazda vervoegde en een gigantische bijdrage leverde aan de nieuwe modellen en vooral de technologieën waarop Mazda zijn faam o.a. een zege in de 24 Uren van Le Mans 1991 bouwde. Matsumoto-San is vooral gespecialiseerd in chassis-ontwikkeling. Hij puurde zijn kennis uit zijn graduaat in technology aan de Universiteit van Kyoto.
Jeff Guyton, President and CEO van Mazda Motor Europe, heette vanochtend Matsumoto-San welkom in Leverkusen en dankte Norihiro Tomita voor de geleverde prestaties voor het merk. De verwachtingen rond de zeer vooruitdenkende Hiroyuki Matsumoto zijn hooggespannen. Hij is uit het goede Japanse hout gesneden, van een plichtsbewustheid zoals er vandaag alsmaar minder worden geboren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MME)
Bijgaande foto werd door ondergetekende genomen tijdens de jongste Racing Show van Essen. Het is een studiemodel dat doet denken aan de gestripte Mazda MX-5 die eveneens geen windscherm had. Maar in juli wil Veritas een heuse GT1 lanceren die de Duitse firma graag zou zien deelnemen aan het nieuwe GT1 wereldkampioenschap dat door Stephane Ratel dit jaar is op gang geschoten. Voor Veritas zou het probleem niet alleen worden dat ze 300 exemplaren van de RS III Coupé zullen moeten bouwen om gegadigd te zijn.
De big-boss van het versbakken WK heeft al gezegd genoeg te hebben aan de huidige zes merken die het startveld uitmaken. Bovendien, zo beweert Stephane Ratel wordt hij door veel supermerken opgebeld. Jammer voor hen is het WK GT1 strikt voorbehouden aan echte productieautos.
De auto die Veritas voor ogen heeft gebruikt een vijf liter V10 uit BMWs F1 tijd en braakt 600 pk uit. De voorstelling ervan gaat door in juli op de Nürburgring. Veritas zou ook zes GP-starts hebben genomen in de vroege vijftiger jaren. Dat moeten er dan hors championnat zijn geweest want in het enige gezaghebbende statistiekenboek dat van Jacques Deschenaux is daarvan niets te vinden.
Dat Veritas als F1 Team daarin niet voorkomt is omdat de zojuist genoemde GP-bijbel alleen die namen opneemt die minstens één WK-punt op het palmares hebben gebracht. Veritas reed de eerste race op 27 mei 1951 met de GP van Duitsland in Baumgarten en de laatste werd aangevat op 2 augustus 1953 met de GP van Duitsland op de Nürburgring. De drie jaar dat het merk actief was zijn zeropunten gescoord, geen pole-positions behaald en ook geen podiums. Vijftien coureurs hebben met achttien autos getracht er het fortuinlijkste uit te halen. Maar dat is hen niet gelukt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De groene hel figureert ook op FIA-Alternatives Energies
Dit weekeinde wordt de 24 Uren van de Nürburgring gereden. Dat gebeurt op de Nordschleife. Dat is een verraderlijke omloop van 22,4 km lang die 176 bochten telt. De organisatoren laten meer dan 200 autos in wat de groene hel wordt genoemd. Het Eifeltracé geldt als het moeilijkste ter wereld voor mens en machine. Wie er sinds het ongeval van Niki Lauda op 1 augustus 1976 nog vrijwillig op rijdt doet dat op eigen risico. Natuurlijk zijn het geen groentjes die dit weekeinde aantreden. De boys zijn ook verzekerd in hun vliegende kratten. Hoofdzakelijk gaat het dit weekeinde tussen Audi R 8 LMS, Porsche en BMW. Voor de algemene zege althans. De alternatievelingen zijn manifest aanwezig maar vallen dit keer nog tussen de plooien van het geweld.
Nou, kratten ? Er rijdt voor zoveel miljard Euro rond dat iedere hardhorige zal uitroepen Crisis !!!!, Welke crisis ? En zo is het. Er zullen altijd rijke mensen zijn en die zullen altijd wat een geluk autosport kunnen boefenen. En dan zijn daar de factorys Autogiganten als Audi en Porsche die altijd wel iets geheims of iets nieuws hebben te proberen. Zoals die Porsche 911 GT3 R Hybrid. Daarin is naast de coureur een Kinetic Energy Recovery System (KERS) dat zijn afroepenergie uit de inertie van een goed ingekapseld vliegwiel haalt. Omdat het deelnemersveld vol van die alternatieve invalshoeken zit, is de race weerhouden op de FIA-kalender voor voertuigen met alternatieve energieën. Na de zopas succesvol gereden Clean Week 2020 Trophy als derde in een wereldwijde reeks van achttien evenementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)
Volkswagen oefent zich duchtig om tegen 2013 met een serie puur elektrische voertuigen uit te komen. Het concern doet dat minder opvallend en de prototypes die uiteraard al rijden worden niet begeleidt door straffe slogans over autonomie en prestaties. In de Hannover Messe, zowat tussen soep en patatten, ontdekten de tienduizenden bezoekers de Milano Taxi. Hij was al bij de opening van de Messe door Klaus Bischoff, hoofd design van de VW personenwagens en Luca de Meo, hoofd marketing van de constructeur in Hal 15 aan de geïnteresseerden voorgesteld.
De Milano Taxi wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 85 kW (115 pk) die zijn energie betrekt van in de bodem geïntergeerde Lithium-Ion batterij. Specialisten verwachten veel van dit elektrisch conceptvoertuig omdat VW een lange ervaring heeft met de bouw van taxivoertuigen. Denk maar aan de befaamde VWbusjes die ook vandaag nog populair zijn bij de jeugd. Natuurlijk ligt de opdracht in het geval van de Milano Taxi iets kieser. VW Claimt wel een actieradius van maximaal 300 km voor het ZER0 uitstotende voertuig, maar vertelt er niet bij hoeveel die wordt ingekort per passagier meer, die zoals dat in taxis gaat, ook een zware valies meebrengt. Om te volgen (Tekst:Walter Rombauts/Foto:VW)
Mazda ontwikkelt in versneld tempo de Hydrogen Rotary Engine
De op waterstof draaiende rotary engine's waarmee nu zeven RX-8s in Japan rondrijden hebben niet tot doel snelheidsrecords te vestigen. Ze zijn gericht op een milieuvriendelijke toepassing van de even beroemde als excentrieke krachtbron. Mazda is nochtans niet vies van snelheidsrecords. De RX-8s rijden momenteel ook rond in Noorwegen. In het expogedeelte van Clean Week 2020 in Zolder stond er ook een rijdbaar exemplaar. Dat er niet mee werd gereden kwam omdat de nogal ingewikkelde infrstructuur moeilijk in Zolder aan te leggen was voor die enkele dagen. In Skandinavië waar de RX-8s met Rotary Engine door de administratie dagelijks over vele honderden kilometers wordt gereden is die bevoorradingsketen er wel. Wil Mazda de RX-8 niet als model verder zetten dan is echter wel het geval voor die hydrogen rotary engine. Daarom een beetje achtergrondhistorie over deze opmerkelijke krachtbron.
Toen Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler in 1991 de "24 Uren van Le Mans" wonnen met de 787B vestigden zij een nieuw record in Le Mans. Ze legden in dat etmaal 4923,2 km af tegen een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h en die eerste en enige Japanse auto die ooit Le Mans won, kende daarbij geen enkel mechanisch mankement. De motor was 515 kW/700 pk sterk Natuurlijk heeft Porsche en andere merken als Audi dat ook al voorgedaan. Maar niet met een "Wankelmotor". De kans op een mechanische storing is daarin kleiner omdat er minder bewegende delen zijn. Kleppen, nokkenassen en de daarbij horende distributie ontbreken.
Een Rotary Engine bestaat eigenlijk alleen uit een statorhuis (het motorblok) waardoor een as loopt die de driehoekige rotor(s) excentrisch rond zich doet draaien waarmee een "re-arrangement" van de Otto-cyclus wordt bereikt. D.w.z.de vier klassieke fasen toepassen zoals in gewone motoren. 1. Inlaat 2 Compressie 3. Ontsteking en 4. Uitlaat. Inlaat en Uitlaat zijn gewoon kanalen en het is de rotor zelf die door zijn eigen verdraaiïng ze opent of afsluit. In de flanken van die driehoekige rotors zijn uitsparingen zoals die ook bestaan in de bodems van sommige zuigers, al naargelang het doel dat ze moeten dienen. In die "kommen" wordt brandstof en lucht gecapteerd en een bougie doet die ontbranden waardoor de rotor wordt voortgestuwd. De "punten" van de driehoekige rotors worden geacht de afdichting te maken met de stator om de compressiedruk vast te houden. Dat lukt, maar blijft natuurlijk een zorgenkind ten aanzien van het verbruik. Mazda werkt daar hard aan en nieuwe materialen moeten mogelijk de definitieve oplossing brengen.
De Mazda RX-8 is de enige auto ter wereld die met een RE seriematig wordt aangeboden. Mazda experimenteerde er al veel mee, ook als conceptcar op autoshows, en vestigde op 3 oktober 2004 liefst 40 door de FIA erkende records op hun 12,2 km lang testovaal van Papenburg in Duitsland. Er was een 170 kW/231 pk sterke "A" (categorie special vehicles bij de FIA) en een tweede als "B" (Productiewagens). In weerwil van een uur regen toen, reden ze over 24 uren een gemiddelde van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/h. Zonder storing. De enige anomalie aan prestatie was de denkfout van de Mazdaleiding hun ovaal te vergelijken met de baan die in Le Mans wordt voorgeschoteld. Ze zegden bij die 40 "records van eenvoud" dat ze duidelijk veel sneller waren dan die in Le Mans. Nu trachten de Japanners tussen twee Tepanyaki's door de waterstof-RE waar te maken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De regerende kampioen in de FIA Alternative Energies Cup zette het voorbije weekend een grote stap op de weg naar de verlenging van zijn titel. Gedurende vier regelmatigheids en verbruikstests over een totaal van meer dan 400 km liet hij in zijn Toyota Prius III spreken tegenover een gemengd publiek uit vooral Belgische- en Nederlandse autosport.
Het chaotische aan de eerste resultaten is dat ze strafpunten voor te vroeg of te laat weergeven, maar niet het verbruik. En net daarover gaat het in dat FIA-kampioenschap. Ene zeer FIA-deskundige inzake verbruik berekende via een speciaal door hem ontworpen programma de energetische resultaten. Dus had o.a. ondergetekende beter de deugd van wat meer geduld beoefend en niet in het wilde weg allerlei citaten gedaan over al dan niet vermeende winnaars.
Alhoewel in zon Clean Week 2020 Trophy, die zeer gesmaakt is verlopen, de kans om appelen met peren te vergelijken héél groot is. Dat is ook gebleken tijdens de Rally van Monte Carlo, de openingsproef. Daarin manifesteerde zich die Raymond Durand en bijrijder Marcellin met die Prius III evenzeer. Door een koers in de koers echter leek het overall wel of er niets anders nog dan een Tesla bestaat. Terwijl na het berekenen van de energetische resultaten nog wel die Think City zo hoog scoorde.
Voor degenen die verslag willen uitbrengen over deze zéér interessante evenement mag het dan ook geen doel zijn eerst de kolommen te halen. Beter geduldig wachten tot de champagne zijn werk heeft gedaan, de computer formules en cijfers heeft uitgeprutteld om dan te zien wie het scheppende werk de zuinigste, milieuvriendelijkste auto van vandaag én morgen naar best vermogen heeft gedaan.
Het FIA-systeem van puntentoekenning waarin het verbruik hoger wordt ingeschaald dan de regelmaat, levert een ander plaatje af. Raymond Durand heeft de eerste Clean Week 2020 Trophy in Zolder gewonnen. Zo duidelijk is dat volgens de spelregels.(wr)
FIA-klassen VII/VIII:
Durand-Marcellin (F/F-Toyota Prius III) 2. De Ravet-De Ravet (B/B-Toyota Prius III) 3. van der Straten-Werner (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 4. Van Hoorick-Van Hoorick (B/B-Toyota Prius III) 5. Nelles-Thirionet (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 6. Guerrini-Gnaldi Coleschi(I/I Citroën C1 LPG) 7. Genbrugge-Breugelmans (B/B-Opel Combo CNG) 8. Fourcade-Quievreux (F/F-Audi A4 2 TDI)
Ford bracht Fiesta als wolf in schapenvacht competitie binnen
Dat Raphaël van der Straten en Eric Werner de Ford Fiesta 1.6 Econetic als een wolf in schapenvacht het FIA kampioenschap voor voertuigen op alternatieve energieën binnen brachten is nu niet verwonderlijk meer. Na in Zolder de eerste plaats in Klasse VIII te behalen en tevens de eerste in de algemene eindstand alle kategorieën is het ware gelaat van het duo boven gekomen. Ook in de openingsproef, de Rally van Monte Carlo, staken ze met kop en schouder én met die Ford, boven 32 concurrenten uit in die Klasse VIII. En finishten derde algemeen !In Zolder was het voor hun een koud kunstje de overhand te houden binnen een deelnemersveld van slechts 5 autos. Degenen die tweede werden, Nelles-Thirionet, ook met een Ford Fiesta 1.6 Econetic, speelden in Monte Carlo ook mee eerste viool Dus. Ook ging in Monte Carlo de zege naar Aime - Aime in een Ford...
Vrij omschreven is die verzameling autos nog liberaler dan de EF. Maar ook gesofistikeerder. Want binnen die groep fungeren ook de PPOs. Dat zijn voertuigen die op Puur Plantaardige Olie rijden. Of ook wel op dierlijk vet zoals Audi A4 2,5 TDI demonstreerde. De kunst hierbij is het dierlijk vet vloeibaar te houden. De zorg is dus continu het te verwarmen zodat het niet kan gaan stollen en leidingen verstoppen. De auto van Electrawinds heeft al eens in Moeskroen een vol etmaal afgelegd op dierlijk vet zonder noemenswaardige problemen te ondervinden. In die groep VIII mag biodiesel, mag ook diesel + LPG of benzine + LPG, al dan niet met nog een scheut E85 erbij. Of waarom niet ook een vleugje Compressed Natural Gaz klinkt bijna als Chanel N°5 en koolzaadolie, frituurvet, suikerbiet. Nu is het genoeg of er rijzen vermoedens dat het niet ersntig meer is. En dat is het nu juist allemaal wél !
De Comissie van de FIA die waakt over zowel standvastigheid als evolutie van het nog jonge reglement, zal uitlokken dat alternatieve brandstoffen zich als het ware spontaan als de beste zullen ontpoppen. De gemiddelde snelheden die tijdens de regelmatigheidsritten worden opgelegd maken dat van de motoren welke ze ook zijn prestaties worden gevraagd. Alleen die brandstoffen zullen daaraan tegemoet komen die de juiste energetische waarde in zich hebben. Dat is nu juist zo boeiend aan dat fantastisch nieuw FIA-kampioenschap.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ford)