De regerende kampioen in de FIA Alternative Energies Cup zette het voorbije weekend een grote stap op de weg naar de verlenging van zijn titel. Gedurende vier regelmatigheids en verbruikstests over een totaal van meer dan 400 km liet hij in zijn Toyota Prius III spreken tegenover een gemengd publiek uit vooral Belgische- en Nederlandse autosport.
Het chaotische aan de eerste resultaten is dat ze strafpunten voor te vroeg of te laat weergeven, maar niet het verbruik. En net daarover gaat het in dat FIA-kampioenschap. Ene zeer FIA-deskundige inzake verbruik berekende via een speciaal door hem ontworpen programma de energetische resultaten. Dus had o.a. ondergetekende beter de deugd van wat meer geduld beoefend en niet in het wilde weg allerlei citaten gedaan over al dan niet vermeende winnaars.
Alhoewel in zon Clean Week 2020 Trophy, die zeer gesmaakt is verlopen, de kans om appelen met peren te vergelijken héél groot is. Dat is ook gebleken tijdens de Rally van Monte Carlo, de openingsproef. Daarin manifesteerde zich die Raymond Durand en bijrijder Marcellin met die Prius III evenzeer. Door een koers in de koers echter leek het overall wel of er niets anders nog dan een Tesla bestaat. Terwijl na het berekenen van de energetische resultaten nog wel die Think City zo hoog scoorde.
Voor degenen die verslag willen uitbrengen over deze zéér interessante evenement mag het dan ook geen doel zijn eerst de kolommen te halen. Beter geduldig wachten tot de champagne zijn werk heeft gedaan, de computer formules en cijfers heeft uitgeprutteld om dan te zien wie het scheppende werk de zuinigste, milieuvriendelijkste auto van vandaag én morgen naar best vermogen heeft gedaan.
Het FIA-systeem van puntentoekenning waarin het verbruik hoger wordt ingeschaald dan de regelmaat, levert een ander plaatje af. Raymond Durand heeft de eerste Clean Week 2020 Trophy in Zolder gewonnen. Zo duidelijk is dat volgens de spelregels.(wr)
FIA-klassen VII/VIII:
- Durand-Marcellin (F/F-Toyota Prius III) 2. De Ravet-De Ravet (B/B-Toyota Prius III) 3. van der Straten-Werner (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 4. Van Hoorick-Van Hoorick (B/B-Toyota Prius III) 5. Nelles-Thirionet (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 6. Guerrini-Gnaldi Coleschi(I/I Citroën C1 LPG) 7. Genbrugge-Breugelmans (B/B-Opel Combo CNG) 8. Fourcade-Quievreux (F/F-Audi A4 2 TDI)
FIA-klasse IIIA:
- 1. Derboven-Di Tonto (B/I-Tazzari Zero) 2. Maassen-Wygaerts (NL/B-Tesla Roadster Signature)
Klasse EF:
- 1. Hemroulle-Verhoeven (B/B-Audi A4) 2 Lagrange-Vankets (B/B-BMW 318d) 3. Neyens Mentens (B/B-Volvo C30) 4. Weyens-Mombaerts (B/B-Renault Clio dCi85) 5. Thiry-Galand (B/B-Citroën DS) 6. Fontaine-Pigeolet (B/B-Ford Focus Econotic) 7. Droogmans-Staepelaere (B/B-Ford Focus Clipper Econetic) 8. Schoysman De Jong (B/B-Nissan Pixo) 9. Visnovsky-Creteur (B/B-Smart City Coupé) 10. Holvoet-Debrièvre (B/B-Toyota IQ) 11. Balthazar-Arnhem(Smart City Coupé) 12. Caira-Demets (Smart City Coupé).
|