De regerende kampioen in de FIA Alternative Energies Cup zette het voorbije weekend een grote stap op de weg naar de verlenging van zijn titel. Gedurende vier regelmatigheids en verbruikstests over een totaal van meer dan 400 km liet hij in zijn Toyota Prius III spreken tegenover een gemengd publiek uit vooral Belgische- en Nederlandse autosport.
Het chaotische aan de eerste resultaten is dat ze strafpunten voor te vroeg of te laat weergeven, maar niet het verbruik. En net daarover gaat het in dat FIA-kampioenschap. Ene zeer FIA-deskundige inzake verbruik berekende via een speciaal door hem ontworpen programma de energetische resultaten. Dus had o.a. ondergetekende beter de deugd van wat meer geduld beoefend en niet in het wilde weg allerlei citaten gedaan over al dan niet vermeende winnaars.
Alhoewel in zon Clean Week 2020 Trophy, die zeer gesmaakt is verlopen, de kans om appelen met peren te vergelijken héél groot is. Dat is ook gebleken tijdens de Rally van Monte Carlo, de openingsproef. Daarin manifesteerde zich die Raymond Durand en bijrijder Marcellin met die Prius III evenzeer. Door een koers in de koers echter leek het overall wel of er niets anders nog dan een Tesla bestaat. Terwijl na het berekenen van de energetische resultaten nog wel die Think City zo hoog scoorde.
Voor degenen die verslag willen uitbrengen over deze zéér interessante evenement mag het dan ook geen doel zijn eerst de kolommen te halen. Beter geduldig wachten tot de champagne zijn werk heeft gedaan, de computer formules en cijfers heeft uitgeprutteld om dan te zien wie het scheppende werk de zuinigste, milieuvriendelijkste auto van vandaag én morgen naar best vermogen heeft gedaan.
Het FIA-systeem van puntentoekenning waarin het verbruik hoger wordt ingeschaald dan de regelmaat, levert een ander plaatje af. Raymond Durand heeft de eerste Clean Week 2020 Trophy in Zolder gewonnen. Zo duidelijk is dat volgens de spelregels.(wr)
FIA-klassen VII/VIII:
Durand-Marcellin (F/F-Toyota Prius III) 2. De Ravet-De Ravet (B/B-Toyota Prius III) 3. van der Straten-Werner (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 4. Van Hoorick-Van Hoorick (B/B-Toyota Prius III) 5. Nelles-Thirionet (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 6. Guerrini-Gnaldi Coleschi(I/I Citroën C1 LPG) 7. Genbrugge-Breugelmans (B/B-Opel Combo CNG) 8. Fourcade-Quievreux (F/F-Audi A4 2 TDI)
Ford bracht Fiesta als wolf in schapenvacht competitie binnen
Dat Raphaël van der Straten en Eric Werner de Ford Fiesta 1.6 Econetic als een wolf in schapenvacht het FIA kampioenschap voor voertuigen op alternatieve energieën binnen brachten is nu niet verwonderlijk meer. Na in Zolder de eerste plaats in Klasse VIII te behalen en tevens de eerste in de algemene eindstand alle kategorieën is het ware gelaat van het duo boven gekomen. Ook in de openingsproef, de Rally van Monte Carlo, staken ze met kop en schouder én met die Ford, boven 32 concurrenten uit in die Klasse VIII. En finishten derde algemeen !In Zolder was het voor hun een koud kunstje de overhand te houden binnen een deelnemersveld van slechts 5 autos. Degenen die tweede werden, Nelles-Thirionet, ook met een Ford Fiesta 1.6 Econetic, speelden in Monte Carlo ook mee eerste viool Dus. Ook ging in Monte Carlo de zege naar Aime - Aime in een Ford...
Vrij omschreven is die verzameling autos nog liberaler dan de EF. Maar ook gesofistikeerder. Want binnen die groep fungeren ook de PPOs. Dat zijn voertuigen die op Puur Plantaardige Olie rijden. Of ook wel op dierlijk vet zoals Audi A4 2,5 TDI demonstreerde. De kunst hierbij is het dierlijk vet vloeibaar te houden. De zorg is dus continu het te verwarmen zodat het niet kan gaan stollen en leidingen verstoppen. De auto van Electrawinds heeft al eens in Moeskroen een vol etmaal afgelegd op dierlijk vet zonder noemenswaardige problemen te ondervinden. In die groep VIII mag biodiesel, mag ook diesel + LPG of benzine + LPG, al dan niet met nog een scheut E85 erbij. Of waarom niet ook een vleugje Compressed Natural Gaz klinkt bijna als Chanel N°5 en koolzaadolie, frituurvet, suikerbiet. Nu is het genoeg of er rijzen vermoedens dat het niet ersntig meer is. En dat is het nu juist allemaal wél !
De Comissie van de FIA die waakt over zowel standvastigheid als evolutie van het nog jonge reglement, zal uitlokken dat alternatieve brandstoffen zich als het ware spontaan als de beste zullen ontpoppen. De gemiddelde snelheden die tijdens de regelmatigheidsritten worden opgelegd maken dat van de motoren welke ze ook zijn prestaties worden gevraagd. Alleen die brandstoffen zullen daaraan tegemoet komen die de juiste energetische waarde in zich hebben. Dat is nu juist zo boeiend aan dat fantastisch nieuw FIA-kampioenschap.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ford)
Het onderdeel dat onder FIA-auspiciën zaterdag en zondag in Zolder is gereden, met name de Clean Week 2020 Trophy heeft een verzekerde toekomst. Het is de tweede proef op een wereldwijde kalender voor voertuigen die worden aangedreven door alternatieve energieën. In Zolder waren vier klassen vertegenwoordigd. De drukst bevolkte was de EF-klasse. Dat komt omdat ze de meest toegankelijk is voor de constructeurs die nog even niet toe zijn aan puur elektrisch, nog wat twijfelen aan het hybridemodel dat ze ei zo na af hebben of zoals Renault eens een dCi 85 Eco op bio-ethanol inzette.
De EF-kategorie laat zowel benzine, diesel, LPG, E85 als CNG (Compressed Natural Gaz) onder elkaar robberen. Vandaar dat grote namen als Dirk Schoysman met een Nissan Pixo (103 g/km CO2) Robert Droogmans de Ford Focus Clipper ECOnet (99 g/km) in die populaire groep scherp over het Zolders asfalt stuurden. Trouwens van die hele wirwar van krioelende autos is het een diesel die door de jonge belofte Lagrange met modeontwerper Vankets in de EF naar de eerste plaats werd gereden. Een BMW 118d. Net het merk dat de global Clean Week 2020 in Zolder vooraf maar wat lauwtjes bekeek. Dinsdag sprak de officiële uitslag de officieuze van zondag tegen: Winnaars in de "Overall Combined Classification for Category EF" zijn Hemroulle-Verhoeven in een Audi A4 Berline. Maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat deze wijziging er is gekomen omdat terecht met de FIA Consumption Results deze doorslag hebben gegeven.
De Bayerische Motoren Werke zetten in Limburg alles in op het World Touring Car Championship dat van 16 tot 20 juni 2010 heus tienduizenden naar Zolder zal lokken. Morgen berichten we iets over de klasse VIII waarin van der Straten-Werner met die stralend jonge Ford Fiesta 1.6 Econetic de Trophy World heel even op zijn kop zette. Met plaats één en twee nog wel !!! Zelfs met A Clean Spirit is het opnieuw mogelijk de autoregel toe te passen winnen op zondag is verkopen op maandag.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:BMW)
Morgen zaterdag 8 mei 2010 start om 10 uur de eerste regelmatigheidsrit van een tweedaagse. Het is de tweede proef op de FIA-kalender voor voertuigen op alternatieve energieën. De openingsklassieker hierin was de derde Rally van Monte Carlo voor deze specialiteit. Toyota Prius en de Tesla Roadster waren daarin de blikvangers.
De normale wagens (categorieën VII/VIII/EF) wordt 104 km onder de wielen geschoven. Voor de (klassen II/III/IIIA) is dat 56 km omdat zich daarin pure EVs bevinden. Die hun autonomie is nog beperkt en tussen die eerste en tweede oefening van die eerste dag krijgen ze precies 2 uur de tijd in het gesloten wagenpark om wat opgebruikt is bij te laden.
Zondag herhaalt zich hetzelfde scenario. Met starts om 10 uur en 15 uur in de namiddag. De accenten liggen op regelmatigheidsrit + verbruikstest. De gemiddelden die moet worden gehaald zijn respectabel en het circuit van Zolder is daartoe in drie tronçons verdeeld die ieder een eigen moeilijkheidsgraad hebben. Tot de bekendste starters behoort rallylegende Robert Droogmans. Hij werd samen met Marc Duez en Patrick Snijers door twaalfvoudig Belgisch rallykampioen Gilbert Staepelaere ontdekt.
Diens zoon Gert zit naast Robert Droogmans in een Ford. Marc Martens, geestelijke vader van Clean Week 2020 schreef over het drietal een schitterend boek dat De Drie Musketiers als titel draagt. Dany Colebunders, even legendarisch naast Patric Snijers in de auto, is in Zolder auteur van het parkoers. Met die gegevens kan het morgen en overmorgen in CW2020 niet meer stuk.(wr)
Wie vandaag 28410)De Autogids heeft gekocht verneemt alles over Clean Week 2020. Bovendien is doorheen het hele verzorgde nummer uitgesmeerd hoe de zaken nu staan voor de toekomst. CO2-affaires, hybride, waterstof, PPO en puur elektrisch (EV) worden verstaanbaar uitgelegd. Aangevuld natuurlijk met alle concreet bestaande modellen. Een must voor de autoliefhebber.
Peugeot heeft laten weten met de elektrische Ion naar Zolder te komen. De auto is net als de Citroën afgeleid van de Mitsubishi iMiEV, die beiden niet van de partij zijn. Maar als in die EV-wereld de naam Peugeot valt, dan fronsen mensen de wenkbrauwen. Onwetend over het feit dat de Leeuw van Sochaux tussen 1995 en 2003 de Peugeot 106 Electric heeft geproduceerd én verkocht. In die mate dat de Franse constructeur die weldra zijn 200ste verjaardag viert, recordhouder is in wetenschap én getal.
De Ion is een leuk gestroomlijnde auto met plaats voor vier en is 3,48 meter lang, net als die Citroën en die Mitsubishi. Hij rijdt 130 km/h snel en heeft 130 km autonomie eer men een stekker behoeft. Dan duurt het wel zes uur eer de Lithium-Ion accu is opgeladen. Tenzij een snellader wordt ingezet. Dan wordt de batterij in een half uur voor 80% opnieuw geladen.
Dan kunnen opnieuw de 47 kW (64 pk) worden gebruikt en met 180 Nm vanaf de eerste omwenteling van de (elektro-)motor fikse sprints worden uitgevoerd. Wie natuurlijk veel te hard van stapel loopt, tja, die staat sneller aan een oplaadpaal of stekker. Over de prijs wordt nog gejengeld. Om en rond de 30.000 wordt gesuggereerd Ook voor de Nissan Leaf. Maar die is al aan het dalen. Tenzij Renault zijn zinnetje doordrijft en batterijen in eigen beheer neemt en ze verhuurt. Dan kan de aankoopprijs van de EV dalen omdat een belangrijke kost van de schouders van de consument is afgenomen. Die betaalt dan op maat zijn benodigde energie. Het wordt dus spannend tussen de grote-volume-merken om vanaf nu tot in 2012 voor vuurwerk te zorgen. De Peugeot Ion zal dat volgende week al doen in Zolder.(wr)
ecoFlex is de term waarmee Opel in zijn modellen Insignia, Corsa en Astra de milieuvriendelijkheid typeert. Bijzonder dan naar de CO2-arme uitstoot waar de koper ook fiscaal mee scoort. In het geval van de Opel Corsa ecoFlex met 1.3 CDTI motor, die maar 98 g/km koolstofdioxyde uitblaast is er een overheidskorting van -15% op de aankoopfactuur (met een maximum van 4540). Omdat deze pientere Corsa ook over een dieselpartikelfilter beschikt komt er nog een premie van 280 bovenop.
Het is maar één voorbeeld waarop de consument zichzelf financieel kan verwennen door eco te denken. In Zolder, tijdens de Clean Week 2010, die van woensdag 5 mei tot en met zondag 9 mei 2010 doorgaat, kan men de Corsa ecoFlex proefrijden. De 70 kW (95 pk) sterke motor biedt met 3,7 l/100 km heel wat rijplezier. Nooit is er de indruk iets te hebben moeten afstaan.
Ook de Opel Insignia die een ecoFlex 2,0 CDTI onder de motorkap heeft. Met een Cx-waarde van 0,26 en het weglaten van alle overbodige franje aan deze versie kan een brandstofverbruik van 5,2 l/100 km worden gescoord in de sedan en 5,3 l/100 km in de Tourer. Daarbij moet wel ecodriving zo goed mogelijk worden in acht genomen. De Insignia is ondertussen een vaste pijler binnen het nieuwe Opel en kan ook in Zolder worden getest.
Het kan niet anders dan ook een woordje te zeggen over de nieuwe Opel Astra ecoFlex die ook maar 109 g/km aan CO2 produceert met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Bij deze auto houdt de koper ook een staatspremie over van 3%. Hij moet daar verder niets voor doen. Het dealerpunt waar hij zijn Opel koopt zorgt voor de verdere afhandeling. Tot nader order is de nieuwe Astra ecoFlex 1.3 CDTI met ook 70 kW (95 pk) sterke motor niet in Zolder om proef te rijden. Nochtans staat hij nu al in de showrooms. Misschien dus toch nog een kans dat Opel hem in Zolder voor rijdt. Los van dit feit heeft dit subliem meerkleppenmotortje een commonrail injectie die onder een druk van 1600 bar de gasolie verstuift. De turbo is er één met een variabele geometrie.
De technische ingrepen om tot een laag brandstofverbruik en de daarmee samenhangende lage CO2-emissie te komen zijn voor alle merken ongeveer dezelfde. Wat lager stationair toerental, opgeven van alle overbodig gewicht, langere versnellingsbakverhoudingen, een optimale verbranding van het mengsel in de motor. Om maar de bijzonderste te noemen. Want er zijn voor ieder merk ook wel knelpunten.
Voorbeeld: een Opel Corsa 1.3 CDTI driedeurs stoot 98 g/km uit. Hetzelfde voertuig maar met vijfdeurs komt aan 99 g/km ! Een gram meer koolstofdioxyde voor twee portieren verschil. Eén merk heeft al gedurfd niet Opel het reservewiel weg te laten Of hoe het duidelijk wordt dat het best is ook je aankopen niet te lang in de wagen te laten slingeren. Ook dat gewicht kost brandstof. Wie doordenkt zou er omzeggens een vermageringskuur voor over hebben.(wr)
Nissan Note en Pixo rijden over de rode loper Zolder binnen
In afwachting dat de Nissan Leaf eind dit jaar mensen al puur elektrisch zal laten rijden, schrijden er twee milieuvriendelijke autos van het merk over de rode loper Clean Week 2020 in Zolder binnen. Het is eerst de ronduit schitterende Note met de 1.5 dCi dieselkrachtbron die 115 g/km aan CO2 uitstoot. Dan is er de Pixo met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor die maar 104 g/km aan koolstofdioxyde uithoest. Hij geeft recht op een premie van 15% op de aankoopfactuur.
Notes viercilinderdiesel komt uit de familie van de Alliantie Nissan-Renault en is één van de meest gebouwde diesels ter wereld. Robuustheid, laag verbruik en vinnigheid zijn de kenmerkende eigenschappen. Om in het het CO2 plaatje te passen en maar 115 g/km van het goedje per kilometer uit te stoten, wriemelden de ingenieurs wat in de versnellingsbak en maakten de verhoudingen in vierde en vijfde wat langer. Daardoor toert de motor wat minder in regime, maar een vlot koppel zorgt ervoor dat geen fun in het rijpatroon verloren gaat. Om de gunstige ecoscore te halen werden geen toegevingen gedaan aan de uitrustingen in de graden Visia Acenta en Tekna. Dat is een grote verdienste omdat veel heel CO2-arme autos duchtig werden gestript om gewicht te besparen. Bij de Note is dat niet het geval en de bezoekers van CW2020 kunnen de auto testrijden op het historisch asfaltlint.
De Nissan Pixo dan is de benjamin van de gamma. In tegenstelling tot wat kan worden vermoed steekt hij boven basismobiliteit uit. De filosofie was een auto te bouwen met een zo laag mogelijke productiekost. Maar het moest een vijfdeurs vierzitter zijn met een wielbasis van 2360 mm die zo veel en groot mogelijke ruimte biedt voor bagage en inzittenden.Dit stadsautootje mist zijn markteffecten niet, ook omdat het verbruik slechts 4,4 l/100 km bedraagt. Al is het maximum vermogen met 50 kW (68 pk) tegen 6000 t/m bescheiden te noemen, de krachtbron (996 cm3) vult perfect de Euro 5 norm in. Ook deze stadsbij is tijdens Clean Week 2020 te rijden en zal menigeen verbazen.
Met de Nissan Pixo werd ook een onderscheiding gewonnen tijdens een milieuvriendelijke manifestatie die door het tijdschrift Turbo werd georganiseerd in Francorchamps. In Zolder komt hij uitmunten in die kategorie van -120 g/km. Uit die voorwaarde is de gedachte rond Clean Week ontstaan. Nissan neemt ook deel aan de CW2020 Trophy met Dirk Schoysman als piloot en vakjournalist Alain De Jong van Autowereld als navigator.
Voor wie Dirk Schoysman niet zo goed meer herinnert: hij is fabrieks-testrijder bij Nissan en is wellicht één van de, zoniet dé, snelste man op de Nordschleife van de Nürburgring met zijn 176 bochten. De oude Ring is in onbruik geraakt nadat Niki Lauda er op 1 augustus 1976 in een Ferrari een verschrikkelijk ongeval had. Later werd die even beroemde als beruchte baan verder gebruikt voor andere races en door autobedrijven omdat geen andere omloopt ter wereld die valstrikken biedt voor mens én techniek. Dirk Schoysman is een parel aan de kroon van Nissan, het merk dat hij fier voorrijdt tijdens de week van 5 t/m 9 mei 2010. Straks dus.(wr)
Vandaag en morgen wordt Citroën Story herschreven in Zolder
Citroën heeft één van de rijkste, meest passionerende geschiedenissen achter zich uit de hele autoindustrie. Dat zijn er nogal wat, want vanaf het ontstaan van de auto zijn naar schatting zon zevenduizend merken ontstaan en weer verdwenen. Nu resten er ruw geschat zon honderd. Door de nieuwe markten als China en Indië komen er weer nieuwe bij, terwijl de ontwerpers van Hybrids, Hydrogens, en Zonnewagens ervoor zorgen dat het lijstje van durvers in de industrie weer aangroeit.
Vandaag zaterdag en morgen zondag 25 april 2010 vindt de Citroën Story plaats op het Circuit van Zolder. Na verkozen te zijn tot Event of the Year door de Amicale Citroën Internationale, geniet dit evenement ook de officiële steun van Automobiles Citroën, Citroën Belux en Total. Het evenement is mee verzorgd door Mevrouw Sonja De Coster van wie de verdienste in de PR-wereld - en bijzonder in deze van de autosport - de landsgrenzen is overgestoken. Ze is al betrokken geweest in grote evenementen als een Champions Racing League, de Champcar e.a. Ze behoort bij de weinige PRs in dit Belgenland die nog gezichten op namen kan plakken en die sakkerse autosportwereld zo goed kent !
Dat is ook één van de redenen waarom topcoureurs, rallyrijders en circuit, als Nico Verdonck, Bruno Thiry, Fred Bouvy, Steve Vanbellingen, de legendarische Marc Duez, Robert Droogmans en Philippe Bugalski de mooiste collectie van de Conservatoire Citroën over Zolder rijden. De autos zijn stuk voor stuk juweeltjes. In één adem: de DS, de SM, ZX Rally-Raid, Xsara WRC en C4 WRC zullen op het circuit rondtoeren en de voornoemde heren waarborgen daarbij het spektakel.
Ook zullen 40 GS en 40 SMs aanwezig ziin om hun 40ste verjaardag te vieren. Deze twee modellen kwamen begin van de jaren 70 op de markt. Ze zijn à coté van een museum met de aantrekkelijke collectiewagens Citroën en Panhard én een thematische tentoonstelling verwezenlijkt door ieder van de tien clubs van de Belgische Amicale. De verzamelobjecten zullen de buren zijn van het huidige gamma Citroën waarin de nieuwe C3 en DS3 een vedettenrol in hebben.
Het is aan het stuur van een DS3 dat de deelnemers en bezoekers hun handigheid zullen kunnen testen tijdens een slalom en daarbij een prachtige prijs kunnen wegkapen. De clubs zullen ook het koppel met de mooiste antieke kledij verkiezen en belonen. Verder zijn er stands met miniaturen, wisselstukken en toebehoren voor oude wagens en andere merchandising zullen in de paddocks te vinden zijn.
In samenwerking met City Kart Brussels zal een kartingpiste aan de sportievelingen de kans bieden om te voelen of zijn het begin van een F1-carrière in de aderen hebben. Daarmee is het nog niet gedaan! Kinderen en tieners werden niet vergeten. Een springkasteel en PlayStations worden hun speelterrein. BVs als Jef De Smedt (Jan), Erik Goris (Rob), Fred van Kuijk (Dimi en opa Fonkel uit Mega Mindy) en Dave Gilles (ook Wittekerke, Romeos en musicals) uit de serie Familie op VTM, zullen aanwezig zijn en handtekeningen uitdelen. Jeroen Meus, bekend voor zijn culinair programma Plat Préféré op Canvas (VRT) zal eveneens van de partij zijn.
Jean-Paul Klinkers, een spectaculaire meertalige animator, zet de hele happening op muziek en staat borg van de Citroën Story een echt feest te maken dat geschiedenis zal schrijven in de annalen van Citroën België ! De afspraak is gemaakt: vandaag nog naar Zolder, of anders, zeker morgen zondag 25 april 2020 om autogeschiedenis uit verleden en toekomst vanaf de eerste lijn te volgen en te beleven.(wr)
Bridgestone heeft voor het F1 seizoen 2010 aanving te kennen gegeven niet meer alleen bandenleverancier te blijven in de F1. Liefst zou het Japanse merk zich geheel terugtrekken om green te gaan. Michelin heeft al te kennen gegeven weer te willen keren in de F1. Er gaat echter wel een voorwaarde mee gepaard die een welles-nietes-spelletje tussen de geniale bandenmaker en de FIA heeft losgeweekt.
Michelin zou bij een terugkeer in de F1 eisen dat de 13-duims wielen naar 18 evolueren. Dat zou designers verplichten de hele winkel te herzien en ook de ophangingen, veren en dempers, zullen opnieuw moeten uitgevonden worden. Ross Brawn heeft al laten weten dat één en ander, zoals de ophanging, voor een poos kan bevroren worden. Michelin pleit ook voor een minder aantal banden per weekend en voor minder aantal compounds.
Concreet komt het hier op neer dat de 18 wielen gebruikt worden in de Le Mans Series en dus ook in de 24 Uren van Le Mans. Michelin is in staat een compound af te leveren voor die etmaalrace die 8 uur zou standhouden. Principieel zou drie keer van banden moeten/kunnen worden gewisseld. Dat Michelin in Le Mans concurrentie heeft van Dunlop en Pirelli stoort niet in het minst. Het zou ook willen dat Bridgestone bleef. Omdat alleen mét een tegenstander kan worden aangetoond wie de beste is.
Maar er schuilt nog veel meer achter dat pokerspel. Michelin ontwierp twee jaar geleden een wiel waarin elektrische aandrijving, remmen en ophanging in verwerkt zijn. Het wiel maakte ophef over heel de wereld en de Franse bandenreus werkt er voort aan. Nu is er meer werkruimte voor de verdere research in een 18 dan in een 13-duims wiel. Michelin vertelt dat natuurlijk niet. De reglementenmakers hebben dat precies niet door. Dr wordt geen enkele link gelegd. Toch zal een ja of neen allesbepalend zijn voor het egzicht van de F1 in 2011 en daarna.(Tekst:Walter Rombauts)
Omdat de lijst van de CW 2020 Trophy nog dagelijks groeit wachten we nog even met het prijsgeven van alle klinkende namen die inschreven. Daarom een alfabetisch overzicht van de toekomstgerichte merken die in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 komen tonen dat wat waarvoor zij staan ook concreet is.
Tijdens Clean Week 2020 zet Audi maar liefst drie testvoertuigen in die de nieuwste A3 TDIe techniek hebben. Doordat ze hyperzuinig zijn stoten ze heel weinig koolstofdioxyde uit. De familie opent met de A3, dan de A4 en de A6. In Zolder zullen ze de bestuurders in hun sas laten voelen omdat in weerwil van de gedurfde milieugunstige techniek toch de eigenschappen van een sportief voertuig behouden. De toonaangevende constructeur is dat aan zichzelf verplicht. Al was het maar door al twee keer met een turbodiesel de 24 Uren van Le Mans te winnen en zopas in de 12 Uren van Sebring brandhout te hebben gemaakt van de concurrentie.
De A3 1,6 TDIe heeft een viercilinder die de voorwielen aandrijft met een maximum koppel van 250 Nm. Het maximum vermogen is 77 kW (105 pk). Door langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak te gebruiken, banden met lage rolweerstand en alle mogelijke overgewicht te weren, is het verbruik maar 3,8 l/100 km. Dat zijn klassieke technische goocheltruuks maar ze maken dat de uitstoot aan CO2 slechts 99 g/km bedraagt.
Hoezeer gewicht speelt mag blijken uit de A4 TDIe. De grotere broer van de A3 heeft een 2,0 liter viercilinder die 100 kW (136 pk) levert en met een verbruik van 4,6 liter toch nog maar 119 g/km aan CO2 uitstoot. Hij accelereert in 95 van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 215 km/h. De weer wat zwaardere Avant (breakversie) in de A4 geeft 03 prijs in de sprint naar 100 km/h en stoot 129 g/km koolstofdioxyde uit. Iedere kilogram telt op in de productie van gassen die voor een broeikaseffect op aarde zorgen.
Als derde variant brengt Audi de A6 2,0 TDIe in lijn in Zolder. Het is de superversie van de twee vorige ecomodellen. Hij verbruikt echter maar 5,3 l/100 km. Het maximum koppel bedraagt 320 Nm en blijft vlak over een groot regime. Toch wordt de bestuurder al bij net geen 2000 t/m aangemaand een versnelling hoger te schakelen. Kwestie van niet in de brandstofvretende toeren te gaan en te rijden op koppel zoals dat heet. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in precies 10 en de top ligt boven de 200 km/h. Maar dat zijn mogelijk bijkomstige details. De essentie is dat Audi daden boven woorden stelt. Daarom behoort het historische merk tot de twaalf die de stand van zaken today in toekomstgerichte technologie niet schuwen binnen de Clean Week 2020 in Zolder.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Chevrolet komt naar Zolder met de Volt die is gecamoufleerd in de Cruze ! Naar de Volt wordt al lang uitgekeken. Het is de elektrische auto met Extended Range die 500 km zorgeloos laat rijden nadat 60 km puur elektrisch kan worden gereden. Er is dus een elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion accu. Als die leeg geraakt start een kleine verbrandingsmotor op benzine die alleen als generator dient om de batterij op te laden. Omdat die Otto-motor geen uitstaans heeft met de aandrijving van de wielen pretendeert GM terecht dat het over een elektrische auto gaat.
Ook de concurrentie begint in te zien dat het althans niet de eerste jaren zonder die Extended Range niet zal gaan. De Chevrolet Volt en de Opel Ampera rijden volgend jaar de showrooms binnen. Het ene merk kan het van het andere niet kwalijk nemen dat ze soms in één adem worden genoemd. De onderhuidse technieken zijn dezelfde. Wél is er een kans dat de accus van elkaar gaan verschillen. Opel heeft andere Europese belangen terwijl de Chevrolet Volt batterijen zal betrekken van de nieuwe factorys die GM daar in de States heeft gebouwd.
Spanning in groen Zolder ! De Volttechniek die in meerdere Cruze-carrosserieën is ondergebracht dient om laboratoriumwagens te hebben die door de Chevrolet-ingenieurs over honderdduizenden kilometers worden gereden. In de poolcirkel zowel als door de Sahara maar ook en vooral in het stadsverkeer. De echt drukke steden dan. New York, Detroit en dat soort wespennesten als Los Angeles. Want volgens GM rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan plusminus 60 km per dag. Daarop speelt de Volt in: ZERO emission ! Interstedelijk wordt dan wel beroep gedaan op dat motortje dat vrolijk generator speelt.
Chevrolet heeft dit jaar een speciale betekenis in Zolder. Op 20 juni 2010 is het World Touring Car Championship te gast in het historisch Limburgse oord. Als voorproefje zal een WTCC-Cruze met de ondertussen ook al legendarische Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, onze Belgische musketier in de toerwagens-aller-slag, een demo geven. In de hotlaps die ze vlammen mag een journalist mee. Die zal tussen Bolderberg en Viversel, afgekoeld door het Albertkanaal langszij, anderhalve minuut Zolder als videospelletje ervaren. Beide voornoemde heren kennen dr iets van. Van snelheid bedoelen we. Rob Huff liet de Cruze zegevol knallen in de smalle straten van Macau. Pierre-Yves Corthals, uitmuntend autopiloot, wordt ook vandaag nog wild van een snelle ronde. Die demo belooft dus ! Dat een Chevrolet Cruze met 280 pk en vlammen uit de uitlaat in een cleane bedoening binnen mag stoelt op het gebruik van bio-éthanol (E85). Die éthanol wordt nu betrokken uit biomassa en bedreigt niet meer de voedselketen zoals in het begin van de biobrandstoffen het geval leek.
Het nieuws rond Chevrolet stopt daarbij niet. Er is ook de nieuwe Spark die met geloofsbrieven van 119 g/km aan uitstoot aan CO2 binnen mag in the green field of Zolder tussen 5 t/m 9 mei a.s. Makke koek op het eerste gezicht, tot je weet dat die op LPG rijdt. Sportgoedkope brandstof die voorlopig in verdrukking is geraakt door de onbegrepen veiligheid van de energiedrager. Puur technisch gezien is een LPG auto veiliger dan een voertuig op benzine. Tussen reservoir en verbrandingskamer zijn drie keer meer veiligheidssystemen ingebouwd. Bovendien drukt die LPG niet alleen de CO2, maar ook de andere heus kwalijke emissie-bestanddelen als HC (onverbrande koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxyden). Het fijne stof is, zoals voor iedere motor van welk type dan ook, een boek apart. Het is wel boeiend om binnen Clean Week 2020 na -120 g/km, waterstof, puur elektrisch, hybride, plug-in-hybride en PPO (Puur Plantaardige Olie) aandacht te zien groeien voor een nieuwe kategorie die aan het giftige NOx vernieuwde aandacht schenkt. Waaruit mag blijken dat Chevrolet de geest van Clean Week 2020 héél goed heeft begrepen: toekomstgerichte technologieën aandacht en ondersteuning geven zodat naar de nabije toekomst toe de globale mobiliteit is gediend.(Tekst:Walter Romabuts/Foto:Chevrolet)
Clean Week 2020 is een vijfdaags evenement dat op Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 t/m 9 mei 2010. Opzet is het evenement jaarlijks opnieuw terug te laten komen (minstens) tot en met 2020. Het evenement zal als platform aangegrepen worden op een update te bieden van alternatieve en toekomstgerichte technologieën, hoofdzakelijk in het kader van duurzame mobiliteit, maar ook in het domein van gemotoriseerde sporten.
Het volledige programma is op www.cleanweek2020.be te bekijken, maar hieronder belichten de organisatoren graag de hoogtepunten van donderdag 6 mei 2010. Dat is de tweede dag van CW 2020 die de naam Sustainable Motor Sport Day meekreeg. Zoals te zien is wordt het een hoogdag op sportief gebied, zowel retorisch als praktisch, die weerklank gaat vinden in Europa. Niet in het minst omdat het evenement figureert op de prestigieuze FIA-kalender van een Kampioenschap voor Autos op Alternatieve Energieën.
We sommen de sprekers op die letterlijk stuk voor stuk zwaargewichten zijn in de sportieve materie rond duurzame energie die zal moeten komen van wind, zon en waterkracht. De autosport raakt sinds de Renaults World Series en WTCC op bio-éthanol ging rijden ook in een groene drang. Vorig jaar kopieerde de F1 eigenlijk de Toyota Prius die in weerwil van alle kwalijke verhalen de pionier van de hybride blijft. De niet zo gekende bio-series in Frankrijk zijn aan hun derde jaargang toe en zo kunnen we nog een poos verder het lijstje aanvullen.
Komen tijdens het Seminar towards Zero Emission Motorsport spreken op 6 mei 2010 van 10.00 11.30 uur
Peter Wright (President FIA Environmentally Sustainable Motorsport Comission)
Het is daarmee nog niet gedaan. Van 12 tot 13 uur is er een persconferentie over het World Touring Car Championship en de GreenInitiatives by WTCC. De sprekers zijn niet minder dan:
Marcello Lotti en Fabio Ravaioli !
Van 13.00 tot 14.30 uur is er een WTCC-demonstratie met Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, inclusief hotlaps.
Vanaf 14.30 uur is er de voorstelling van Think Racing (EV Cup UK) en vervolgens demosntraties van verschillende soorten competitievoertuigen op alternatieve brandstoffen. Onder meer het Umicore Solar Team, Umicore Zero Emission Racing Team Formula (waterstofkart), Formule Bio, elektrische 2 pks van het CQS Zero Emission Team en eBikes van TTXGP Redenen te over om die week van Circuit Zolder je home te maken. Morgen vertellen we ronduit over de Clean Week 2020 Trophy die op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt gereden. Eén ploeg kunnen we U nu al niet onthouden: rallylegende Robert Droogmans met de zoon rallylegende Gilbert Staepelaere die hem, Marc Duez en Patrick Snijers maakte. Het is Gert Staepelaere. De zoon van de twaalfvoudige Belgische Rallykampioen rijdt hoe kan het ook anders in een Ford (Walter Rombauts)
De laureaat van het Stuurwiel RACB National Team 2009 tekent dit weekend voor zijn debuut in de autosport. Op het Spaanse circuit van Alcaniz neemt Stoffel Vandoorne het op tegen een twintigtal concurrenten in de eerste manches van de F4 Europcup 1.6.
De FormulAcademy Euro Seriesheet vanaf dit jaar de F4 Eurocup 1.6 maar aan het concept werd niet geraakt. Dat omvat nog steeds dat jonge piloten na de succesvolle karting de kans krijgen om zich te meten in de autosport en welbepaald met monoplaces. De éénzitters zijn altijd de voortbrengers geweest van de grote autopiloten. Voorbeelden zijn legio. Pikant detail aan dit kampioenschap is dat voor elke meeting een lottrekking beslist over het toekennen van de auto waarmee ze die race zullen rijden. De autos zijn vanzelfsprekend identiek. Het onderhoud ervan gebeurt door studenten die leden zijn van de Auto Sport Academy.
De wedstrijden van de F4 Eurocup 1.6 worden gereden in het kader van de gerenomeerde World Series by Renault. Het is in het hart van het complex Motorland Aragon dat de competitie dit jaar op gang wordt geflitst. Het kampioennschap telt 7 afspraken. De tweede race gaat door in Francorchamps van 30 april tot 2 mei a.s. Na Benjamin Bailly is het dit jaar de beurt aan Stoffel Vandoorne om de kleuren te verdedigen van het RACB National Team in de F4 Eurocup 1.6.
Ik geef toe dat ik mij vorig jaar een beetje uit nieuwsgierigheid heb ingeschreven voor het Stuurwiel RACB National Team, legt Stoffel uit. Op 26 maart j.l. werd hij 18 jaar. De overwinning motiveerde mij extra om tijdens de winter een doorgedreven fysiek trainingsprogramma te volgen. Dat werd opgesteld door Christophe Distexhe, de trainer van het RACB National Team.
Ik zit in mijn laatste jaar elektromechanica in het VTI in Roeselare. Tot nu toe slaagde ik erin mijn tijd goed te verdelen. De leraars hebben begrip voor mijn situatie die vereist dat ik studies met het uitoefenen van die sakkerse autosport moet combineren. In de voetsporen treden van Benjamin Bailly is niet de gemakkelijkste taak, geeft de winnaar van het Stuurwiel RACB National Team toe. Vorig jaar reed Benjamin de concurrentie op een hoopje Ik kijk uit naar de eerste race zaterdag 17 april en de tweede op zondag 18 april. Benjamin gaf mij gouden raad en die ga ik proberen te gebruiken om te winnen ! Tot daar een nieuw talent in een academische autosportdiscipline.(wr/foto:RACB)
Ferrari 599 GTO wordt grote attractie van China Autoshow
Ferrari zal er 599 van maken. Het begrip Gran Turismo Omologata gaat terug tot het jaar 1984 met de 288 GTO. Nu voert Maranello die magische letters weer in en toont ze voor het eerst op de China Autoshow in Peking die van 25 april tot 5 mei 2010 loopt. Dan begint in Zolder Clean Week 2020. Dat heeft weinig uitstaans met die Ferrari zul je zo denken. Dat is juist ware het niet dat de 599 GTO liefst 195 kg lichter is gemaakt tegenover het seriemodel en met de 670 pk in staat is te accelereren van 0 naar 100 km/h in 335. Verbijsterend ! Lichtbouw kan je het moeilijk noemen, maar iedere kilogram minder bespaart brandstofverbruik. Ook bij hoge vermogens is dat zo. Hoewel weinig mensen bij de voorstelling op de persdag 23 april a.s. in Peking aan koolstofdioxyde zullen denken. Het is niet de directe zorg van Ferrari. Want buiten de groene ecowagens bestaan er nog pleziermachines. Ook zullen er gelukkig altijd rijke mensen zijn die ze kunnen kopen. Liefhebbers voor de Ferrari 599 GTO bestellen best nu al. Want er zijn er inderdaad slechts 599 en die hebben wellicht nu al allemaal een eigenaar.(wr/Foto:Ferrari)
Zondag zijn we met de GP van China F1 al aan de vierde race van een negentien koersen tellend kampioenschap. Felipe Massa (Ferrari) leidt de dans in de voorlopige stand van het kampioenschap. Snelle jongens met karakter. Maar wat is het dat snelheid zo verslavend maakt. Glitter of winnen van jezelf ? Een probeersel om vele kanten van "La Vitesse" in te zien.
Je staat klaar voor de start van de race. De eerste keer uit je carrière sta je in pole-position. De snelste onder de vierentwintig. Het is warm in de cockpit. De zon brand op je helm en je vizier. Iedere fractie van een seconde slaan zonnedeeltjes in op alles en iedereen. Ze hebben acht minuten nodig om de veertien miljoen kilometer af te leggen van onze licht- en warmtebank. Wanneer floepen nu die lichten aan en de vijf rode uit, zodat ik kan wegschieten van mijn plek ? De motor draait achttienduizend toeren, de kist trilt lichtjes. Het best kan je dat zien in de spiegel. Het beeld daarin beeft. Je buigt je hoofd even opzij en je ziet jezelf even in beeld in de spiegel. Je belooft het trillende beeld van jezelf vandaag te winnen. Koste wat het kost.
De vijf rode lampen gaan één voor één aan. Als de rij vol is geeft de koersdirecteur binnen de vijf seconden de start. Dan gaan de lampen uit en mag je vertrekken. Het is altijd binnen de seconde na de vijf rode lampen dat ze worden gedoofd. Omwille van het hoge toerental van de motoren. Motoren die onbelast zo snel draaien gaan kapot. Daarom die toestand zo kort mogelijk houden. Dan laat je de koppeling haar werk doen en wordt het beeld dat je ogen registeren als in een snel videospelletje. In 29 stuwen de 800 pk je naar 160 km/h. Je geeft in iedere van de zeven versnellingen plankgas. Met 311 km/h ga je op de eerste bocht af. Dan in de remmen. Dat is een negatieve versnelling. Je voelt je in de gordels naar voren hangen. Als Opsinjoorke. De remschijven zelf worden kriekrood. 850°C, soms meer en dat is afhankelijk van gebruikte materialen en de verschillende disciplines waarin de remmen worden aangewend. Dit is Formule 1, de hoogste autosportdiscipline ter wereld.
Enzo Ferrari zei altijd: Er zijn dertig mensen die een Formule 1 wagen naar de limiet kunnen brengen. Onder hen zijn er minder dan zes die wereldkampioen kunnen worden. Dit jaar zijn het er acht die kans maken op de titel. Il Commendatore, zoals de dictatoriale stichter van het mythische merk met het steigerend paard wordt genoemd, maakt dit niet meer mee. Zijn autos zijn echter dit jaar met de Spanjaard Fernando Alonso en Felipe Massa weerom favoriet. Snel, sneller, snelst. Wat is dat eigenlijk die snelheid die mensens hoofd op hol brengt ? Vanaf de mens als begrip bestond heeft hij zich altijd sneller proberen te verplaatsen, te vliegen, te fietsen, te varen en zichzelf pogen voorbij te steken. Sneller zijn dan je schaduw, dat moet de drijfveer zijn. Tot vandaag is het alleen cartoonheld Lucky Luke gelukt sneller te schieten dan zijn schaduw
Maar ruimtevaarders hebben al wel de stuwkracht van een raket gevoeld. Die moet 28.000 km/h halen wil ze zich losmaken uit de aantrekkingskracht van onze planeet. Toch is dat niet de opperste gekende snelheid. De hoogste bekende is die van het licht. Licht verplaatst zich met net geen 300.000 km/seconde ! Om het geheugen niet te belasten zegt men voor het gemak dat rond cijfer. De exacte lichtsnelheid bedraagt 299,792,458 m/s. Geen mens die daar een boodschap aan heeft en het getal juist in de map van zijn parate kennis duwt. In de deeltjesversneller waarmee getracht wordt een oerknal te simuleren tracht men vergeefs tot nu toe de deeltjes op lichtsnelheid te brengen. Snelheden ver weg van concrete begrippe, ver weg van schone pitpoezen met onbeschaamde blik in de ogen, met lonkende tieten en hyperkorte rokjes. Hooggehakt om charme te geven aan de kleurpuzzel van de F1 en de hoge autosportdisciplines zoals in de 24 Uren van Le Mans. Pitgirls zijn wufte hete modellen die alles veil hebben om in de invloedsfeer van de coureurs, ingenieurs en teambazen te komen. Ze ruiken het geld, ze stinken naar geld, hun parfum is overweldigend. Het wereldje voert hen met de zaadjes-des-kwaad. Het heerlijke zondige aan die meiden werkt als een magneet in op de intelligente hersenen van crews. Een oud spreekwoord zegt hoe groter de geest, hoe groter het beest. Het verhaal blijft in legendes hangen dat de snelste coureur ooit, de nu 80-jarige Stirling Moss voor een Grote Prijs altijd met twee vrouwen naar bed ging. Om tot rust te komen. Om zijn hersenen te ledigen van iedere driftmatigheid. Waarna hij the fastest on the track was Terug naar la vitesse.
Toen op de Circuit de la Sarthe de 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières nog bestond is eens een WM-Peugeot geflitst tegen 406 km/h. Dat is 112 m/s ! Als die aan het eind van die smalle, hobbelige lijn op de korte knik naar rechts van Mulsanne afgaat begint de coureur zon 150 à 170 meter daarvoor te remmen om uiteindelijk tegen 70 km/h de traagste bocht van de 13,612 km lange piste van Le Mans te nemen. Daarbij komen krachten van 4G en net geen 5G voor. De auto kraakt als een plastiek doos, de wielen willen naar alle kanten uitbreken. De coureur nu meestal piloot genoemd moet de hoogste concentratie opbrengen. Het woord coureur is emotioneler geladen dan piloot. Een coureur heeft de emotionele strijd aan te gaan met de auto die meestal als een nukkige stier aan hem wil ontsnappen. Stierenvechten en de opperste autosportdisciplines hebben iets met elkaar gemeen. In essentie is het de krachtmeting met zichzelf. In zich het juiste, het goede doen winnen van wat niet goed is. Als je van jezelf wint, dan heb je het hoogste goed bereikt dat een mensenkind aankan. Wie dat in de F1 kan, komt vanzelf aan de top. Introverte coureurs zoals de unieke Juan Manuel Fangio en de haast goddelijke Ayrton Senna straalden dat heersen over de driften uit. Ze waren de kalmte zelf, zacht pratend, nooit pretentieus, haast devote figuren. Alain Prost, vier keer wereldkampioen, Niki Lauda , driemaal en Michaël Schumacher zeven keer, hebben wel de wilskrachtige discipline maar missen het charisma dat de grootsten uit het onstoffelijke ontvingen.
Het woord piloot heeft iets robotachtigs. Robotten zouden hebben gepast in het snelste passagiersvliegtuig dat uit de lucht is genomen: de Concorde die als regel Parijs New-York deed met een snelheid van Mach 2,4. De geluidsmuur ligt tegen 1228 km/h. Boven de Oceaan vloog de Concorde op 16 km hoogte tegen 2947 km/h. Als passagier voelde je niets. Alleen een trilling door de Château Margaux in het glas, dezelfde rimpeling als er een steen in een stil water wordt gegooid, die golfjes verraadden dat de mens snel is maar niet volmaakt is in iets wat eigenlijk boven zijn macht gaat. Dat bewijst ook onze mobiliteit. We zijn wellicht de eerste generatie waarin fietsers zich sneller bewegen dan autos in stadsgebied. We zijn de tweede generatie die tout court trager beweegt dan de vorige. Dit door een bedreigende verzadiging van het auto- en vrachtverkeer. Ook het luchtverkeer valt daaronder. De spielerei van de autosport is daarbij vergeleken flauwe kul. Snelheid vat je telkens in tijd, anders is er geen relativiteit. Dus wie goed nadenkt zal beseffen dat het altijd later is dan je denkt. Met bijna letterlijk astronomische snelheid bewegen we ons van onze geboorte naar onze dood. Een fractie van een seconde zou je in de Formule 1 zeggen. (Tekst:Walter Rombauts/Exclusieve foto van Patrick Depailler in de zeswielige Tyrrel in Zolder tijdens privétrainingen:wr-met-copyright)
Brabus bewerkte de Tesla Roadster en ook de Smart EV. Net als een ander kunnen ze niet rond een oplaadpunt om de Lithium-Ion batterijen te laden. In Duitsland is RWE één van de bijzonderste leveranciers. De firma is druk doende om genoeg oplaadpunten te voorzien zodat de elektrische auto volle bewegingsvrijheid krijgt in een stadsgebied én daarbuiten. Het illustrerende kiekje hier is genomen op de voorbije Racing Show van Essen in 2009.(Tekst en foto:wr)
Het gezaghebbende weekblad The Journal of Critical Care meldt in zijn kolommen dat dokters nieuwe fenomenen hebben ontdekt bij mensen die een bijna-dood-ervaring kenden. Meestal zou dat gebeuren bij een hartaanval. Dat bijna van de aardbol weg zijn werd gemeld bij 11 tot 23% van de gevallen die een hartaanval hebben overleefd. Ontdekt zou zijn dat die mensen een hoog gehalte aan koolstofdioxyde in hun bloed hadden.
De link tussen CO2 en de dood blijft voor wetenschappers een mysterie. CO2 op zich is niet giftig, maar in grote hoeveelheden blijft het de wetenschappers van the University of Maribor in Slovenia en onder leiding van ene Zalika Klemenc-Ketis uitermate boeien. Het bewuste rapport maakt melding van 11 patiënten die een Near Dead Experience meemaakten. Het is de eerste studie ter wereld die een mogelijke relatie legt tussen hoge CO2 gehalten in het bloed en de ervaring effe aan de andere kant te zijn geweest.
Het is een opmerkelijke studie want CO2 op zich komt vrij in de natuur voor en is niet giftig. In tegenstelling tot de stoffen in uitlaatgassen van verbrandingsmotoren als daar nog zijn koolmonoxyde (CO), onverbrande koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxyden (NOx) en het onvermijdelijke fijn stof. Vooral dat laatste is moeilijk te vangen door de katalysatoren die de overige giften voor meer dan 95% uit de atmosfeer halen door scheikundige reacties.
Ook kan NOx door AdBlue worden geneutraliseerd. Dat is een additief dat in een aparte kleine reservoir meegevoerd wordt en in de uitlaatgasflow wordt gespoten. Het is op basis van ammoniak gemaakt en te koop in praktische ieder benzinestation. Tot slot moet worden opgelet dat de CO2-hype het leven niet onmogelijk maakt. Vaak wordt het ene door het andere gehaald en is de verwarring rond wat is en niet is kompleet. Tot nader orde is CO2 overmatig aanwezig in de dampkring waardoor een scherm is aangelegd dat verhindert dat de opgenomen zonnewarmte niet voldoende kan terugkeren naar de stratosfeer.
Dat is de essentie van de opwarming van de aarde waarover geleerden nu onderling in felle discussie zijn gegaan. De ene partij beweert dat wat we nu beleven het hoogtepunt is van een opwarming en het klimaat naar een nieuwe ijstijd afzakt. De andere clan beweert dat de opwarming nog dramatischer vormen zal aannemen dan degene die we nu al kennen. Scenaristen beweren daarbij dat de eerste groep gesponsord is door de petroleumbezitters en de andere door de nieuwe technologieën zoals wind, zon en waterkracht. Ook bij de hernieuwbare energie komt nogal wat industrieel belangengedoe aan te pas. Dit naast de handel in uitstootrechten Dus gaat geen enkele partij vrijuit in de (over-) belasting van de kleine planeet.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Het event Clean Week 2020 gaat in Zolder door van 5 t/m 9 mei 2010. Het verzamelt alles wat momenteel door de Fédération Internationale de lAutomobile is erkend als Alternatieve Energieën voor de Otto- en Dieselmotoren die aangewezen zijn op fossiele brandstoffen of derivaten daarvan.
Op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt de Clean Week 2020 Trophy gereden over 420 km, onderverdeeld in vier regelmatigheidsritten van 104 km. De puur elektrische voertuigen wordt vier keer 56 km onder de wielen geschoven. Deze Trophy is de tweede proef op de FIA-kalender voor Voertuigen op Alternatieve Energieën. De eerste wedstrijd is veertien dagen geleden gereden met de Rally van Monte Carlo voor deze categorieën.
Daarin hebben ex-F1-rijder Eric Comas en bijrijders Sebastien Chol met Tesla, alsook de Think City van Jan Willums en navigator Jan Bolz het mooie weer gemaakt. Laatstgenoemde wonnen overigen de Urban Electric Challenge die een wedstrijd in de wedstrijd was. Voor dit soort wedstrijden gelden respectabele gemiddelde snelheden. Om het populair voor te stellen: de Boucles de Spa is ook een regematigheidswedstrijd. Maar als je bijvoorbeeld 50 of 60 km/h gemiddeld moet halen op ei zo smalle en bochtige wegeltjes is dat een fameuze opgave !
In Zolder worden met extra kunstmatige chicanes rally-omstandigheden geschapen. De omloop wordt in drie sectoren verdeeld. Zo ook een autobaantraject waarop 108 km/h gemiddeld moet worden gesnord. Te vroeg of te laat aan de controle betekent strafpunten. Ook het energieverbruik wordt gemeten. We zullen stilaan meer in kWh moeten gaan tellen dan in liter per 100 km.
Het begrip kWh is de populaire benaming voor de Internationale Eenheid van Energie dewelke Joule heet. Als men bedenkt dat de organisatoren van de 24 Uren van Le Mans geen bevredigende gelijkheid tussen benzine- en dieselwagens kunnen creëren, is dat vreemd. Iedere brandstofleverancier kan aangeven hoeveel energetische waarde één liter brandstof in Joule heeft. Als men die waarde hanteert is de onderlinge gelijkheid tussen Otto- en Dieselmotoren gewaarborgd. Toch geraakt de discussie tussen betrokken partijen niet ontward
Bij elektrische voertuigen speelt het eigengewicht van de auto een grote rol in het energieverbruik van de batterijen. De Tesla van Eric Comas woog in Monte Carlo 1438 kg en de Think City van Jan Willums slechts 1100 kg. Verder is alle vergelijk zoek maar het specifieke energieverbruik van de Think City was maar een kwart van dat van de Tesla. De Tesla Roadster heeft iedereen al overtuigd: van 0 naar 100 km/h sneller dan de beste Porsche, 200 km/h als topsnelheid en een actieradius tot 503 km. Sportwagenfanaten die centjes hebben willen ook een Tesla in hun garage hebben staan.
Als het om pure energiebesparing gaat en zal gaan dan zijn het de Thinks Citys die als symbolisch allure het voortouw zullen nemen. Zeker als duidelijk zal worden dat de manier waarop we elektriciteit aanmaken groen zal zijn of nog vervuilend. Dat zal zeker gaan gelden voor de fabricage van batterijen, de levenswandel en de recyclage ervan. Uit dit alles mag de ernst spreken van Clean Week 2020 dat toch fleurig kleurig zal zijn. Omdat de deelnemende autos in sprankelende kleuren, met sponsors erop, worden bestuurd door vermaarde autocoureurs. Daarvan verklappen we in de komende dagen de namen.(wr)
Magneti Marelli zou werken aan een superkrachtig KERS-systeem dat in 2013 opnieuw in de F1 zou komen. Althans is dat de wens van Mercedes (Ross Brawn) dat vindt dat het zinloos is volgend jaar het Kinetic Energy Recovery System zomaar zoals in 2009 te laten voortbestaan. Dat systeem recupereerde vertragingsenergie die door een generator stroom naar de batterij voerde. Naar goeddunken van de piloot kon gedurende 677 precies 60 kW (82 pk) weer afgeroepen worden om de 2,4 liter V8 te ondersteunen op bijvoorbeeld de helling vanaf lEau Rouge naar Les Combes toe, of anders nog, het inhalen van een tegenstrever te vergemakkelijken.
Door onderling akkoord in de schoot van de Formule One Team Association is het systeem dit jaar niet in gebruik. Nochtans is het niet verboden door de FIA. Ferrari en Renault pleiten dan ook om het al in 2011 weer toe te passen. Vooral omdat door het afschaffen van tankbeurten en de één verplichte bandenwissel per race voor weinig spektakel is gaan zorgen. Althans volgens sommigen, want in een jaar dat acht coureurs wereldkampioen kunnen worden is van saaiheid moeilijk te spreken. KERS, dat principieel op de basisprincipes van een Toyota Prius berust, kan op verschillende manieren worden bekomen. De kans is zeer groot dat Porsche het zal opdringen aan de lAutomobile Club de lOuest voor de 24 Uren van Le Mans 2011.
Na de dieselintrede, ongetwijfeld ook een hybride-opmars waarvoor ook Zytek al klaar is. Voortgaande op de Porsche 911 GT3R Hybrid die op 4 maart van dit jaar in Genève is getoond, legt Porsche een contragewicht tegenover de gedachtegang van Magneti Marelli. De 352 kW (480 pk) sterke vierliter zescilinder boxermotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren van 60 kW (90 pk) die de voorwielen aandrijven en dan dus ook voor vierwielaandrijving zorgen. Waarom het ingaat tegen de zienswijze van de Italiaanse specialist is te zien in het interieur naast de bestuurdersplaats.
Daar staat wat een vliegwielaccumulator is gaan heten. In de F1 hebben BMW en Williams er ook aandacht voor gehad. In dat gewichtige woord zit accu verscholen en er zijn ook geen batterijen zoals in de gebruikelijke hybriden die we op de weg tegenkomen. Het systeem is in wezen een elektromotor op zich waarvan de rotor met een omtreksnelheid tot 40.000 t/m ronddraait. Die mechanische energie wordt opgeslagen als er vertraging in het voertuig zit. Algemeen wordt nu aangenomen dat in de software een norm vanaf 0,3 g wordt gehanteerd. Dat kan natuurlijk van merk en denkwijze van de grijze massas van ingenieurs verschillen.
Als die vertraging wordt gedetecteerd stoppen de twee elektromotoren aan de wielen met aandrijven en veranderen zich (weerom software-gewijs) in generatoren die de vliegwielaccu gaan opladen. Wil de piloot nu de opgeslagen energie weer oproepen, dan verandert de vliegwielaccu zich op zijn beurt in een generator die in het geval van Porsche tot 120 kW (163 pk) stuurt naar beide elektromotoren op de vooras. Dit extra vermogen is na iedere laadbeurt tussen 6 en 8 beschikbaar. Maar het proces van energie laden en weer beschikbaar stellen kan korter achter elkaar dan in de KERS omdat daar van een echte condensator/batterij wordt gebruik gemaakt. Bepaald dit aspect intrigeert Ross Brawn en doet Mercedes verzoeken de verzuchting van Ferrari en Renault tot 2013 opgekropt te laten.
Dat Porsche zijn slag zal thuishalen in Le Mans volgend jaar mag verduidelijkt worden door de deelname van deze 911 GT3R Hybrid aan de 24 Uren van de Nürburgring op 15 en 16 mei a.s. Een week na Clean Week 2020. Porsche, na 20.000 overwinningen in 45 jaar op een zestig jarige bestaan, blijft zoals altijd bescheiden. Het zou maar om een racelabo gaan. Slechts om een lager verbruik bij een hoger vermogen en een lagere CO2-uitstoot Allemaal ongetwijfeld juist. Maar ook om als eerste hybride een zege in de beroemdste afstandsrace ter wereld af te dwingen. Niet dit jaar, dat is te vroeg, maar daarna Peugeot en Audi weten al van wanten. Die arbeiden ook al een poos aan een hybride. Maar aan dewelke ? Porsche kan twijfels zaaien in de zwaar belaste hoofden van race-ingenieurs.(Walter Rombauts)
Amp Electric Vehicles maakt van Chevrolet Equinox EV CrossOver
Op de Autoshow van New York is bijzonder veel aan nieuws te rapen rond de EV. De Chevrolet Equinox zal niemand vreemd in de oren klinken, maar een puur elektrische versie ervan op basis van het 2010 model is nieuw. Het begrip Crossover impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen biedt en het comfort van een limousine.
Uit de keuze van batterijen, de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-ion) werd geopteerd voor deze laatste omdat die vier keer meer kan dan de eerstgenoemde en twee keer zoveel als de veelgebruikte NiMH. Maar Li-Ion draagt nog wel de twijfel van levensduur met zich. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van een Lithium-Polymeer accu.
De Chevrolet Equinox-by-Amp haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8 en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het 14 uur eer ze aan een 110 V weer vol is en aan een 220 V contact maar 4 uur. AEV laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen in de stoere auto allemaal zijn bezet.(wr)