Chevrolet komt naar Zolder met de Volt die is gecamoufleerd in de Cruze ! Naar de Volt wordt al lang uitgekeken. Het is de elektrische auto met Extended Range die 500 km zorgeloos laat rijden nadat 60 km puur elektrisch kan worden gereden. Er is dus een elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion accu. Als die leeg geraakt start een kleine verbrandingsmotor op benzine die alleen als generator dient om de batterij op te laden. Omdat die Otto-motor geen uitstaans heeft met de aandrijving van de wielen pretendeert GM terecht dat het over een elektrische auto gaat.
Ook de concurrentie begint in te zien dat het althans niet de eerste jaren zonder die Extended Range niet zal gaan. De Chevrolet Volt en de Opel Ampera rijden volgend jaar de showrooms binnen. Het ene merk kan het van het andere niet kwalijk nemen dat ze soms in één adem worden genoemd. De onderhuidse technieken zijn dezelfde. Wél is er een kans dat de accus van elkaar gaan verschillen. Opel heeft andere Europese belangen terwijl de Chevrolet Volt batterijen zal betrekken van de nieuwe factorys die GM daar in de States heeft gebouwd.
Spanning in groen Zolder ! De Volttechniek die in meerdere Cruze-carrosserieën is ondergebracht dient om laboratoriumwagens te hebben die door de Chevrolet-ingenieurs over honderdduizenden kilometers worden gereden. In de poolcirkel zowel als door de Sahara maar ook en vooral in het stadsverkeer. De echt drukke steden dan. New York, Detroit en dat soort wespennesten als Los Angeles. Want volgens GM rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan plusminus 60 km per dag. Daarop speelt de Volt in: ZERO emission ! Interstedelijk wordt dan wel beroep gedaan op dat motortje dat vrolijk generator speelt.
Chevrolet heeft dit jaar een speciale betekenis in Zolder. Op 20 juni 2010 is het World Touring Car Championship te gast in het historisch Limburgse oord. Als voorproefje zal een WTCC-Cruze met de ondertussen ook al legendarische Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, onze Belgische musketier in de toerwagens-aller-slag, een demo geven. In de hotlaps die ze vlammen mag een journalist mee. Die zal tussen Bolderberg en Viversel, afgekoeld door het Albertkanaal langszij, anderhalve minuut Zolder als videospelletje ervaren. Beide voornoemde heren kennen dr iets van. Van snelheid bedoelen we. Rob Huff liet de Cruze zegevol knallen in de smalle straten van Macau. Pierre-Yves Corthals, uitmuntend autopiloot, wordt ook vandaag nog wild van een snelle ronde. Die demo belooft dus ! Dat een Chevrolet Cruze met 280 pk en vlammen uit de uitlaat in een cleane bedoening binnen mag stoelt op het gebruik van bio-éthanol (E85). Die éthanol wordt nu betrokken uit biomassa en bedreigt niet meer de voedselketen zoals in het begin van de biobrandstoffen het geval leek.
Het nieuws rond Chevrolet stopt daarbij niet. Er is ook de nieuwe Spark die met geloofsbrieven van 119 g/km aan uitstoot aan CO2 binnen mag in the green field of Zolder tussen 5 t/m 9 mei a.s. Makke koek op het eerste gezicht, tot je weet dat die op LPG rijdt. Sportgoedkope brandstof die voorlopig in verdrukking is geraakt door de onbegrepen veiligheid van de energiedrager. Puur technisch gezien is een LPG auto veiliger dan een voertuig op benzine. Tussen reservoir en verbrandingskamer zijn drie keer meer veiligheidssystemen ingebouwd. Bovendien drukt die LPG niet alleen de CO2, maar ook de andere heus kwalijke emissie-bestanddelen als HC (onverbrande koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxyden). Het fijne stof is, zoals voor iedere motor van welk type dan ook, een boek apart. Het is wel boeiend om binnen Clean Week 2020 na -120 g/km, waterstof, puur elektrisch, hybride, plug-in-hybride en PPO (Puur Plantaardige Olie) aandacht te zien groeien voor een nieuwe kategorie die aan het giftige NOx vernieuwde aandacht schenkt. Waaruit mag blijken dat Chevrolet de geest van Clean Week 2020 héél goed heeft begrepen: toekomstgerichte technologieën aandacht en ondersteuning geven zodat naar de nabije toekomst toe de globale mobiliteit is gediend.(Tekst:Walter Romabuts/Foto:Chevrolet)
|