Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    24-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag en morgen wordt Citroën Story herschreven in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Citroën heeft één van de rijkste, meest passionerende geschiedenissen achter zich uit de hele autoindustrie. Dat zijn er nogal wat, want vanaf het ontstaan van de auto zijn naar schatting zo’n zevenduizend merken ontstaan en…weer verdwenen. Nu resten er ruw geschat zo’n honderd. Door de nieuwe markten als China en Indië komen er weer nieuwe bij, terwijl de ontwerpers van Hybrid’s, Hydrogen’s, en Zonnewagens ervoor zorgen dat het lijstje van durvers in de industrie weer aangroeit.

    Vandaag zaterdag en morgen zondag 25 april 2010 vindt de “Citroën Story” plaats op het Circuit van Zolder. Na verkozen te zijn tot “Event of the Year” door de Amicale Citroën Internationale, geniet dit evenement ook de officiële steun van Automobiles Citroën, Citroën Belux en Total. Het evenement is mee verzorgd door Mevrouw Sonja De Coster van wie de verdienste in de PR-wereld - en bijzonder in deze van de autosport - de landsgrenzen is overgestoken. Ze is al betrokken geweest in grote evenementen als een Champion’s Racing League, de Champcar e.a. Ze behoort bij de weinige PR’s in dit Belgenland die nog gezichten op namen kan plakken en…die sakkerse autosportwereld zo goed kent !

    Dat is ook één van de redenen waarom topcoureurs, rallyrijders en circuit, als Nico Verdonck, Bruno Thiry, Fred Bouvy, Steve Vanbellingen, de legendarische Marc Duez, Robert Droogmans en Philippe Bugalski de mooiste collectie van de “Conservatoire Citroën” over Zolder rijden. De auto’s zijn stuk voor stuk juweeltjes. In één adem: de DS, de SM, ZX Rally-Raid, Xsara WRC en C4 WRC zullen op het circuit rondtoeren en de voornoemde heren waarborgen daarbij het spektakel.

    Ook zullen 40 GS’ en 40 SM’s aanwezig ziin om hun 40ste verjaardag te vieren. Deze twee modellen kwamen begin van de jaren ’70 op de markt. Ze zijn “à coté” van een museum met de aantrekkelijke collectiewagens Citroën en Panhard én een thematische tentoonstelling verwezenlijkt door ieder van de tien clubs van de Belgische Amicale. De verzamelobjecten zullen de buren zijn van het huidige gamma Citroën waarin de nieuwe C3 en DS3 een vedettenrol in hebben.

    Het is aan het stuur van een DS3 dat de deelnemers en bezoekers hun handigheid zullen kunnen testen tijdens een slalom en daarbij een prachtige prijs kunnen wegkapen. De clubs zullen ook het koppel met de mooiste antieke kledij verkiezen en belonen. Verder zijn er stands met miniaturen, wisselstukken en toebehoren voor oude wagens en andere “merchandising” zullen in de paddocks te vinden zijn.

    In samenwerking met City Kart Brussels zal een kartingpiste aan de sportievelingen de kans bieden om te voelen of zijn het begin van een F1-carrière in de aderen hebben. Daarmee is het nog niet gedaan! Kinderen en tieners werden niet vergeten. Een springkasteel en PlayStation’s worden hun speelterrein. BV’s als Jef De Smedt (Jan), Erik Goris (Rob), Fred van Kuijk (Dimi en opa Fonkel uit Mega Mindy) en Dave Gilles (ook Wittekerke, Romeos en musicals) uit de serie Familie op VTM, zullen aanwezig zijn en handtekeningen uitdelen. Jeroen Meus, bekend voor zijn culinair programma “Plat Préféré” op Canvas (VRT) zal eveneens van de partij zijn.

    Jean-Paul Klinkers, een spectaculaire meertalige animator, zet de hele happening op muziek en staat borg van de “Citroën Story” een echt feest te maken dat geschiedenis zal schrijven in de annalen van Citroën België ! De afspraak is gemaakt: vandaag nog naar Zolder, of anders, zeker morgen zondag 25 april 2020 om autogeschiedenis uit verleden en toekomst vanaf de eerste lijn te volgen en te beleven.(wr)

    Zie ook: www.citroenstory.be

    24-04-2010 om 11:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Michelin speelt poker met FIA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bridgestone heeft voor het F1 seizoen 2010 aanving te kennen gegeven niet meer alleen bandenleverancier te blijven in de F1. Liefst zou het Japanse merk zich geheel terugtrekken om “green” te gaan. Michelin heeft al te kennen gegeven weer te willen keren in de F1. Er gaat echter wel een voorwaarde mee gepaard die een welles-nietes-spelletje tussen de geniale bandenmaker en de FIA heeft losgeweekt.

    Michelin zou bij een terugkeer in de F1 eisen dat de 13-duims wielen naar 18” evolueren. Dat zou designers verplichten de hele winkel te herzien en ook de ophangingen, veren en dempers, zullen opnieuw moeten uitgevonden worden. Ross Brawn heeft al laten weten dat één en ander, zoals de ophanging, voor een poos kan “bevroren” worden. Michelin pleit ook voor een minder aantal banden per weekend en voor minder aantal compounds.

    Concreet komt het hier op neer dat de 18” wielen gebruikt worden in de Le Mans Series en dus ook in de “24 Uren van Le Mans”. Michelin is in staat een compound af te leveren voor die etmaalrace die 8 uur zou standhouden. Principieel zou drie keer van banden moeten/kunnen worden gewisseld. Dat Michelin in Le Mans concurrentie heeft van Dunlop en Pirelli stoort niet in het minst. Het zou ook willen dat Bridgestone bleef. Omdat alleen mét een tegenstander kan worden aangetoond wie de beste is.

    Maar er schuilt nog veel meer achter dat pokerspel. Michelin ontwierp twee jaar geleden een wiel waarin elektrische aandrijving, remmen en ophanging in verwerkt zijn. Het wiel maakte ophef over heel de wereld en de Franse bandenreus werkt er voort aan. Nu is er meer werkruimte voor de verdere “research” in een 18” dan in een 13-duims wiel. Michelin vertelt dat natuurlijk niet. De reglementenmakers hebben dat precies niet door. D’r wordt geen enkele link gelegd. Toch zal een ja of neen allesbepalend zijn voor het egzicht van de F1 in 2011 en daarna.(Tekst:Walter Rombauts)

    22-04-2010 om 12:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi, één van de durvers in CW2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat de lijst van de CW 2020 Trophy nog dagelijks groeit wachten we nog even met het prijsgeven van alle klinkende namen die inschreven. Daarom een – alfabetisch – overzicht van de toekomstgerichte merken die in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 komen tonen dat wat waarvoor zij staan ook concreet is.

    Tijdens Clean Week 2020 zet Audi maar liefst drie testvoertuigen in die de nieuwste A3 TDIe techniek hebben. Doordat ze hyperzuinig zijn stoten ze heel weinig koolstofdioxyde uit. De familie opent met de A3, dan de A4 en de A6. In Zolder zullen ze de bestuurders in hun sas laten voelen omdat in weerwil van de gedurfde milieugunstige techniek toch de eigenschappen van een sportief voertuig behouden. De toonaangevende constructeur is dat aan zichzelf verplicht. Al was het maar door al twee keer met een turbodiesel de “24 Uren van Le Mans te winnen en zopas in de “12 Uren van Sebring” brandhout te hebben gemaakt van de concurrentie.

    De A3 1,6 TDIe heeft een viercilinder die de voorwielen aandrijft met een maximum koppel van 250 Nm. Het maximum vermogen is 77 kW (105 pk). Door langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak te gebruiken, banden met lage rolweerstand en alle mogelijke overgewicht te weren, is het verbruik maar 3,8 l/100 km. Dat zijn klassieke technische goocheltruuks maar ze maken dat de uitstoot aan CO2 slechts 99 g/km bedraagt.

    Hoezeer gewicht speelt mag blijken uit de A4 TDIe. De grotere broer van de A3 heeft een 2,0 liter viercilinder die 100 kW (136 pk) levert en met een verbruik van 4,6 liter toch nog maar 119 g/km aan CO2 uitstoot. Hij accelereert in 9”5 van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 215 km/h. De weer wat zwaardere Avant (breakversie) in de A4 geeft 0”3 prijs in de sprint naar 100 km/h en stoot 129 g/km koolstofdioxyde uit. Iedere kilogram telt op in de productie van gassen die voor een broeikaseffect op aarde zorgen.

    Als derde variant brengt Audi de A6 2,0 TDIe in lijn in Zolder. Het is de superversie van de twee vorige ecomodellen. Hij verbruikt echter maar 5,3 l/100 km. Het maximum koppel bedraagt 320 Nm en blijft vlak over een groot regime. Toch wordt de bestuurder al bij net geen 2000 t/m aangemaand een versnelling hoger te schakelen. Kwestie van niet in de brandstofvretende toeren te gaan en te rijden op koppel zoals dat heet. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in precies 10” en de top ligt boven de 200 km/h. Maar dat zijn mogelijk bijkomstige details. De essentie is dat Audi daden boven woorden stelt. Daarom behoort het historische merk tot de twaalf die de stand van zaken “today” in toekomstgerichte technologie niet schuwen binnen de Clean Week 2020 in Zolder.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)

    22-04-2010 om 11:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet brengt hoogspanning in Zolderse CW2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Chevrolet komt naar Zolder met de Volt die is gecamoufleerd in de Cruze ! Naar de Volt wordt al lang uitgekeken. Het is de elektrische auto met “Extended Range” die 500 km zorgeloos laat rijden nadat 60 km puur elektrisch kan worden gereden. Er is dus een elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion accu. Als die leeg geraakt start een kleine verbrandingsmotor op benzine die alleen als generator dient om de batterij op te laden. Omdat die Otto-motor geen uitstaans heeft met de aandrijving van de wielen pretendeert GM terecht dat het over een elektrische auto gaat.

    Ook de concurrentie begint in te zien dat het – althans niet de eerste jaren – zonder die “Extended Range” niet zal gaan. De Chevrolet Volt en de Opel Ampera rijden volgend jaar de showrooms binnen. Het ene merk kan het van het andere niet kwalijk nemen dat ze soms in één adem worden genoemd. De onderhuidse technieken zijn dezelfde. Wél is er een kans dat de accu’s van elkaar gaan verschillen. Opel heeft andere Europese belangen terwijl de Chevrolet Volt batterijen zal betrekken van de nieuwe factory’s die GM daar in de States heeft gebouwd.

    Spanning in groen Zolder ! De Volttechniek die in meerdere Cruze-carrosserieën is ondergebracht dient om laboratoriumwagens te hebben die door de Chevrolet-ingenieurs over honderdduizenden kilometers worden gereden. In de poolcirkel zowel als door de Sahara maar ook en vooral in het stadsverkeer. De echt drukke steden dan. New York, Detroit en dat soort wespennesten als Los Angeles. Want volgens GM rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan plusminus 60 km per dag. Daarop speelt de Volt in: ZERO emission ! Interstedelijk wordt dan wel beroep gedaan op dat motortje dat vrolijk generator speelt.

    Chevrolet heeft dit jaar een speciale betekenis in Zolder. Op 20 juni 2010 is het World Touring Car Championship te gast in het historisch Limburgse oord. Als voorproefje zal een WTCC-Cruze met de ondertussen ook al legendarische Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, onze Belgische musketier in de toerwagens-aller-slag, een demo geven. In de “hotlaps” die ze vlammen mag een journalist mee. Die zal tussen Bolderberg en Viversel, afgekoeld door het Albertkanaal langszij, anderhalve minuut Zolder als videospelletje ervaren. Beide voornoemde heren kennen d’r iets van. Van snelheid bedoelen we. Rob Huff liet de Cruze zegevol knallen in de smalle straten van Macau. Pierre-Yves Corthals, uitmuntend autopiloot, wordt ook vandaag nog wild van een snelle ronde. Die demo belooft dus ! Dat een Chevrolet Cruze met 280 pk en vlammen uit de uitlaat in een cleane bedoening “binnen mag” stoelt op het gebruik van bio-éthanol (E85). Die éthanol wordt nu betrokken uit biomassa en bedreigt niet meer de voedselketen zoals in het begin van de biobrandstoffen het geval leek.

    Het nieuws rond Chevrolet stopt daarbij niet. Er is ook de nieuwe Spark die met geloofsbrieven van 119 g/km aan uitstoot aan CO2 binnen mag in “the green field of Zolder” tussen 5 t/m 9 mei a.s. Makke koek op het eerste gezicht, tot je weet dat die op LPG rijdt. Sportgoedkope brandstof die voorlopig in verdrukking is geraakt door de onbegrepen veiligheid van de energiedrager. Puur technisch gezien is een LPG auto veiliger dan een voertuig op benzine. Tussen reservoir en verbrandingskamer zijn drie keer meer veiligheidssystemen ingebouwd. Bovendien drukt die LPG niet alleen de CO2, maar ook de andere heus kwalijke emissie-bestanddelen als HC (onverbrande koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxyden). Het fijne stof is, zoals voor iedere motor van welk type dan ook, een boek apart. Het is wel boeiend om binnen Clean Week 2020 na -120 g/km, waterstof, puur elektrisch, hybride, plug-in-hybride en PPO (Puur Plantaardige Olie) aandacht te zien groeien voor een nieuwe kategorie die aan het giftige NOx vernieuwde aandacht schenkt. Waaruit mag blijken dat Chevrolet de geest van Clean Week 2020 héél goed heeft begrepen: “toekomstgerichte technologieën aandacht en ondersteuning geven zodat naar de nabije toekomst toe de globale mobiliteit is gediend.”(Tekst:Walter Romabuts/Foto:Chevrolet)

    22-04-2010 om 11:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duurzame Motor Sportdag in Zolder wordt topper !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Clean Week 2020 is een vijfdaags evenement dat op Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 t/m 9 mei 2010. Opzet is het evenement jaarlijks opnieuw terug te laten komen (minstens) tot en met 2020. Het evenement zal als platform aangegrepen worden op een “update” te bieden van alternatieve en toekomstgerichte technologieën, hoofdzakelijk in het kader van duurzame mobiliteit, maar ook in het domein van gemotoriseerde sporten.

    Het volledige programma is op www.cleanweek2020.be te bekijken, maar hieronder belichten de organisatoren graag de hoogtepunten van donderdag 6 mei 2010. Dat is de tweede dag van CW 2020 die de naam “Sustainable Motor Sport Day” meekreeg. Zoals te zien is wordt het een hoogdag op sportief gebied, zowel retorisch als praktisch, die weerklank gaat vinden in Europa. Niet in het minst omdat het evenement figureert op de prestigieuze FIA-kalender van een Kampioenschap voor Auto’s op Alternatieve Energieën.

    We sommen de sprekers op die letterlijk stuk voor stuk zwaargewichten zijn in de sportieve materie rond duurzame energie die zal moeten komen van wind, zon en waterkracht. De autosport raakt sinds de Renault’s World Series en WTCC op bio-éthanol ging rijden ook in een groene drang. Vorig jaar “kopieerde” de F1 eigenlijk de Toyota Prius die in weerwil van alle kwalijke verhalen de pionier van de hybride blijft. De niet zo gekende bio-series in Frankrijk zijn aan hun derde jaargang toe en zo kunnen we nog een poos verder het lijstje aanvullen.

    Komen tijdens het “Seminar towards Zero Emission Motorsport” spreken op 6 mei 2010 van 10.00 – 11.30 uur

    Peter Wright (President FIA Environmentally Sustainable Motorsport Comission)

    Marcello Lotti (WTCC)

    Azhar Hussain (TTXGP – www.egrandprix.com)

    Marc De Jong (EEMS – www.eemsonline.com)

    Edward Goossens (Stichting Gutts – www.gutts.nl

    Marc Martens (Circuit Zolder)

    Het is daarmee nog niet gedaan. Van 12 tot 13 uur is er een persconferentie over het “World Touring Car Championship en de GreenInitiatives” by WTCC. De sprekers zijn niet minder dan:

    Marcello Lotti en Fabio Ravaioli !

    Van 13.00 tot 14.30 uur is er een WTCC-demonstratie met Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, inclusief “hotlaps”.

    Vanaf 14.30 uur is er de voorstelling van Think Racing (EV Cup – UK) en vervolgens demosntraties van verschillende soorten competitievoertuigen op alternatieve brandstoffen. Onder meer het Umicore Solar Team, Umicore Zero Emission Racing Team Formula (waterstofkart), Formule Bio, elektrische 2 pk’s van het CQS Zero Emission Team en eBikes van TTXGP…Redenen te over om die week van Circuit Zolder je “home” te maken. Morgen vertellen we ronduit over de Clean Week 2020 Trophy die op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt gereden. Eén ploeg kunnen we U nu al niet onthouden: rallylegende Robert Droogmans met de zoon rallylegende Gilbert Staepelaere die hem, Marc Duez en Patrick Snijers “maakte”. Het is Gert Staepelaere. De zoon van de twaalfvoudige Belgische Rallykampioen rijdt – hoe kan het ook anders – in een Ford…(Walter Rombauts)

    22-04-2010 om 11:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoffel Vandoorne wil Benjamin Bailly achterna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laureaat van het Stuurwiel RACB National Team 2009 tekent dit weekend voor zijn debuut in de autosport. Op het Spaanse circuit van Alcaniz neemt Stoffel Vandoorne het op tegen een twintigtal concurrenten in de eerste manches van de F4 Europcup 1.6.

    De “Formul’Academy Euro Series”heet vanaf dit jaar de “F4 Eurocup 1.6” maar aan het concept werd niet geraakt. Dat omvat nog steeds dat jonge piloten na de succesvolle karting de kans krijgen om zich te meten in de autosport en welbepaald met monoplaces. De éénzitters zijn altijd de voortbrengers geweest van de grote autopiloten. Voorbeelden zijn legio. Pikant detail aan dit kampioenschap is dat voor elke meeting een lottrekking beslist over het toekennen van de auto waarmee ze die race zullen rijden. De auto’s zijn vanzelfsprekend identiek. Het onderhoud ervan gebeurt door studenten die leden zijn van de Auto Sport Academy.

    De wedstrijden van de F4 Eurocup 1.6 worden gereden in het kader van de gerenomeerde “World Series by Renault”. Het is in het hart van het complex Motorland Aragon dat de competitie dit jaar op gang wordt geflitst. Het kampioennschap telt 7 afspraken. De tweede race gaat door in Francorchamps van 30 april tot 2 mei a.s. Na Benjamin Bailly is het dit jaar de beurt aan Stoffel Vandoorne om de kleuren te verdedigen van het RACB National Team in de F4 Eurocup 1.6.

    “Ik geef toe dat ik mij vorig jaar een beetje uit nieuwsgierigheid heb ingeschreven voor het Stuurwiel RACB National Team”, legt Stoffel uit. Op 26 maart j.l. werd hij 18 jaar. “De overwinning motiveerde mij extra om tijdens de winter een doorgedreven fysiek trainingsprogramma te volgen. Dat werd opgesteld door Christophe Distexhe, de trainer van het RACB National Team”.

    “Ik zit in mijn laatste jaar elektromechanica in het VTI in Roeselare. Tot nu toe slaagde ik erin mijn tijd goed te verdelen. De leraars hebben begrip voor mijn situatie die vereist dat ik studies met het uitoefenen van die sakkerse autosport moet combineren. In de voetsporen treden van Benjamin Bailly is niet de gemakkelijkste taak”, geeft de winnaar van het “Stuurwiel RACB National Team” toe. Vorig jaar reed Benjamin de concurrentie op een hoopje…Ik kijk uit naar de eerste race zaterdag 17 april en de tweede op zondag 18 april. Benjamin gaf mij gouden raad en die ga ik proberen te gebruiken om te winnen !” Tot daar een nieuw talent in een academische autosportdiscipline.(wr/foto:RACB)

    16-04-2010 om 17:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 599 GTO wordt grote attractie van China Autoshow
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ferrari zal er 599 van maken. Het begrip “Gran Turismo Omologata” gaat terug tot het jaar 1984 met de 288 GTO. Nu voert Maranello die magische letters weer in en toont ze voor het eerst op de China Autoshow in Peking die van 25 april tot 5 mei 2010 loopt. Dan begint in Zolder Clean Week 2020. Dat heeft weinig uitstaans met die Ferrari zul je zo denken. Dat is juist ware het niet dat de 599 GTO liefst 195 kg lichter is gemaakt tegenover het seriemodel en met de 670 pk in staat is te accelereren van 0 naar 100 km/h in 3”35. Verbijsterend ! “Lichtbouw” kan je het moeilijk noemen, maar iedere kilogram minder bespaart brandstofverbruik. Ook bij hoge vermogens is dat zo. Hoewel weinig mensen bij de voorstelling op de persdag 23 april a.s. in Peking aan koolstofdioxyde zullen denken. Het is niet de directe zorg van Ferrari. Want buiten de groene ecowagens bestaan er nog pleziermachines. Ook zullen er gelukkig altijd rijke mensen zijn die ze kunnen kopen. Liefhebbers voor de Ferrari 599 GTO bestellen best nu al. Want er zijn er inderdaad slechts 599…en die hebben wellicht nu al allemaal een eigenaar.(wr/Foto:Ferrari)

    16-04-2010 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag snelheid in China
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondag zijn we met de GP van China F1 al aan de vierde race van een negentien koersen tellend kampioenschap. Felipe Massa (Ferrari) leidt de dans in de voorlopige stand van het kampioenschap. Snelle jongens met karakter. Maar wat is het dat snelheid zo verslavend maakt. Glitter of winnen van jezelf ? Een probeersel om vele kanten van "La Vitesse" in te zien.

    Je staat klaar voor de start van de race. De eerste keer uit je carrière sta je in “pole-position”. De snelste onder de vierentwintig. Het is warm in de cockpit. De zon brand op je helm en je vizier. Iedere fractie van een seconde slaan zonnedeeltjes in op alles en iedereen. Ze hebben acht minuten nodig om de veertien miljoen kilometer af te leggen van onze licht- en warmtebank. “Wanneer floepen nu die lichten aan en de vijf rode uit, zodat ik kan wegschieten van mijn plek ?” De motor draait achttienduizend toeren, de “kist” trilt” lichtjes. Het best kan je dat zien in de spiegel. Het beeld daarin beeft. Je buigt je hoofd even opzij en je ziet jezelf even in beeld in de spiegel. Je belooft het trillende beeld van jezelf vandaag te winnen. Koste wat het kost.

    De vijf rode lampen gaan één voor één aan. Als de rij vol is geeft de koersdirecteur binnen de vijf seconden de start. Dan gaan de lampen uit en mag je vertrekken. Het is altijd binnen de seconde na de vijf rode lampen dat ze worden gedoofd. Omwille van het hoge toerental van de motoren. Motoren die onbelast zo snel draaien gaan kapot. Daarom die toestand zo kort mogelijk houden. Dan laat je de koppeling haar werk doen en wordt het beeld dat je ogen registeren als in een snel videospelletje. In 2”9 stuwen de 800 pk je naar 160 km/h. Je geeft in iedere van de zeven versnellingen plankgas. Met 311 km/h ga je op de eerste bocht af. Dan in de remmen. Dat is een negatieve versnelling. Je voelt je in de gordels naar voren hangen. Als Opsinjoorke. De remschijven zelf worden kriekrood. 850°C, soms meer en dat is afhankelijk van gebruikte materialen en de verschillende discipline’s waarin de remmen worden aangewend. Dit is Formule 1, de hoogste autosportdiscipline ter wereld.

    Enzo Ferrari zei altijd: “Er zijn dertig mensen die een Formule 1 wagen naar de limiet kunnen brengen. Onder hen zijn er minder dan zes die wereldkampioen kunnen worden.” Dit jaar zijn het er acht die kans maken op de titel. “Il Commendatore”, zoals de dictatoriale stichter van het mythische merk met het steigerend paard wordt genoemd, maakt dit niet meer mee. Zijn auto’s zijn echter dit jaar met de Spanjaard Fernando Alonso en Felipe Massa weerom favoriet. Snel, sneller, snelst. Wat is dat eigenlijk die snelheid die mensen’s hoofd op hol brengt ? Vanaf de mens als begrip bestond heeft hij zich altijd sneller proberen te verplaatsen, te vliegen, te fietsen, te varen en zichzelf pogen voorbij te steken. “Sneller zijn dan je schaduw”, dat moet de drijfveer zijn. Tot vandaag is het alleen cartoonheld Lucky Luke gelukt sneller te schieten dan zijn schaduw…

    Maar ruimtevaarders hebben al wel de stuwkracht van een raket gevoeld. Die moet 28.000 km/h halen wil ze zich losmaken uit de aantrekkingskracht van onze planeet. Toch is dat niet de opperste gekende snelheid. De hoogste bekende is die van het licht. Licht “verplaatst” zich met net geen 300.000 km/seconde ! Om het geheugen niet te belasten zegt men voor het gemak dat rond cijfer. De exacte lichtsnelheid bedraagt 299,792,458 m/s. Geen mens die daar een boodschap aan heeft en het getal juist in de map van zijn parate kennis duwt. In de deeltjesversneller waarmee getracht wordt een oerknal te simuleren tracht men – vergeefs tot nu toe – de deeltjes op lichtsnelheid te brengen. Snelheden ver weg van concrete begrippe, ver weg van schone pitpoezen met onbeschaamde blik in de ogen, met lonkende tieten en hyperkorte rokjes. Hooggehakt om charme te geven aan de kleurpuzzel van de F1 en de hoge autosportdisciplines zoals in de “24 Uren van Le Mans”. Pitgirls zijn wufte hete modellen die alles veil hebben om in de invloedsfeer van de coureurs, ingenieurs en teambazen te komen. Ze ruiken het geld, ze stinken naar geld, hun parfum is overweldigend. Het wereldje voert hen met de zaadjes-des-kwaad. Het heerlijke zondige aan die meiden werkt als een magneet in op de intelligente hersenen van crews. Een oud spreekwoord zegt “hoe groter de geest, hoe groter het beest”. Het verhaal blijft in legendes hangen dat de snelste coureur ooit, de nu 80-jarige Stirling Moss voor een Grote Prijs altijd met twee vrouwen naar bed ging. Om tot rust te komen. Om zijn hersenen te ledigen van iedere driftmatigheid. Waarna hij “the fastest on the track was…” Terug naar “la vitesse”.

    Toen op de Circuit de la Sarthe de 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières nog bestond is eens een WM-Peugeot “geflitst” tegen 406 km/h. Dat is 112 m/s ! Als die aan het eind van die smalle, hobbelige lijn op de korte knik naar rechts van Mulsanne afgaat begint de coureur zo’n 150 à 170 meter daarvoor te remmen om uiteindelijk tegen 70 km/h de traagste bocht van de 13,612 km lange piste van Le Mans te nemen. Daarbij komen krachten van 4G en net geen 5G voor. De auto kraakt als een plastiek doos, de wielen willen naar alle kanten uitbreken. De coureur – nu meestal piloot genoemd – moet de hoogste concentratie opbrengen. Het woord “coureur” is emotioneler geladen dan “piloot”. Een coureur heeft de emotionele strijd aan te gaan met de auto die – meestal – als een nukkige stier aan hem wil ontsnappen. Stierenvechten en de opperste autosportdisciplines hebben iets met elkaar gemeen. In essentie is het de krachtmeting met zichzelf. In zich het juiste, het goede doen winnen van wat niet goed is. Als je van jezelf wint, dan heb je het hoogste goed bereikt dat een mensenkind aankan. Wie dat in de F1 kan, komt vanzelf aan de top. Introverte coureurs zoals de unieke Juan Manuel Fangio en de haast goddelijke Ayrton Senna straalden dat heersen over de driften uit. Ze waren de kalmte zelf, zacht pratend, nooit pretentieus, haast devote figuren. Alain Prost, vier keer wereldkampioen, Niki Lauda , driemaal en Michaël Schumacher zeven keer, hebben wel de wilskrachtige discipline maar missen het charisma dat de grootsten uit het onstoffelijke ontvingen.

    Het woord piloot heeft iets robotachtigs. Robotten zouden hebben gepast in het snelste passagiersvliegtuig dat uit de lucht is genomen: de Concorde die als regel Parijs – New-York deed met een snelheid van Mach 2,4. De geluidsmuur ligt tegen 1228 km/h. Boven de Oceaan vloog de Concorde op 16 km hoogte tegen 2947 km/h. Als passagier voelde je niets. Alleen een trilling door de Château Margaux in het glas, dezelfde rimpeling als er een steen in een stil water wordt gegooid, die golfjes verraadden dat de mens snel is maar niet volmaakt is in iets wat eigenlijk boven zijn macht gaat. Dat bewijst ook onze mobiliteit. We zijn wellicht de eerste generatie waarin fietsers zich sneller bewegen dan auto’s in stadsgebied. We zijn de tweede generatie die “tout court” trager beweegt dan de vorige. Dit door een bedreigende verzadiging van het auto- en vrachtverkeer. Ook het luchtverkeer valt daaronder. De “spielerei” van de autosport is daarbij vergeleken flauwe kul. Snelheid vat je telkens in tijd, anders is er geen relativiteit. Dus wie goed nadenkt zal beseffen dat het altijd later is dan je denkt. Met bijna letterlijk astronomische snelheid bewegen we ons van onze geboorte naar onze dood. “Een fractie van een seconde” zou je in de Formule 1 zeggen. (Tekst:Walter Rombauts/Exclusieve foto van Patrick Depailler in de zeswielige Tyrrel in Zolder tijdens privétrainingen:wr-met-copyright)

    15-04-2010 om 17:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RWE vangt de Brabus Smart aan zijn oplaadpaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Brabus bewerkte de Tesla Roadster en ook de Smart EV. Net als een ander kunnen ze niet rond een oplaadpunt om de Lithium-Ion batterijen te laden. In Duitsland is RWE één van de bijzonderste leveranciers. De firma is druk doende om genoeg oplaadpunten te voorzien zodat de elektrische auto volle bewegingsvrijheid krijgt in een stadsgebied én daarbuiten. Het illustrerende kiekje hier is genomen op de voorbije Racing Show van Essen in 2009.(Tekst en foto:wr)

    15-04-2010 om 14:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangenconflicten en fantasmen rond CO2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het gezaghebbende weekblad “The Journal of Critical Care” meldt in zijn kolommen dat dokters nieuwe fenomenen hebben ontdekt bij mensen die een “bijna-dood-ervaring” kenden. Meestal zou dat gebeuren bij een hartaanval. Dat bijna van de aardbol weg zijn werd gemeld bij 11 tot 23% van de gevallen die een hartaanval hebben overleefd. Ontdekt zou zijn dat die mensen een hoog gehalte aan koolstofdioxyde in hun bloed hadden.

    De link tussen CO2 en de dood blijft voor wetenschappers een mysterie. CO2 op zich is niet giftig, maar in grote hoeveelheden blijft het de wetenschappers van the “University of Maribor” in Slovenia en onder leiding van ene Zalika Klemenc-Ketis uitermate boeien. Het bewuste rapport maakt melding van 11 patiënten die een “Near Dead Experience” meemaakten. Het is de eerste studie ter wereld die een mogelijke relatie legt tussen hoge CO2 gehalten in het bloed en de ervaring “effe” aan de andere kant te zijn geweest.

    Het is een opmerkelijke studie want CO2 op zich komt vrij in de natuur voor en is niet giftig. In tegenstelling tot de stoffen in uitlaatgassen van verbrandingsmotoren als daar nog zijn koolmonoxyde (CO), onverbrande koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxyden (NOx) en het onvermijdelijke fijn stof. Vooral dat laatste is moeilijk te vangen door de katalysatoren die de overige giften voor meer dan 95% uit de atmosfeer halen door scheikundige reacties.

    Ook kan NOx door AdBlue worden geneutraliseerd. Dat is een additief dat in een aparte kleine reservoir meegevoerd wordt en in de uitlaatgasflow wordt gespoten. Het is op basis van ammoniak gemaakt en te koop in praktische ieder benzinestation. Tot slot moet worden opgelet dat de CO2-hype het leven niet onmogelijk maakt. Vaak wordt het ene door het andere gehaald en is de verwarring rond wat is en niet is kompleet. Tot nader orde is CO2 overmatig aanwezig in de dampkring waardoor een scherm is aangelegd dat verhindert dat de opgenomen zonnewarmte niet voldoende kan terugkeren naar de stratosfeer.

    Dat is de essentie van de opwarming van de aarde waarover geleerden nu onderling in felle discussie zijn gegaan. De ene partij beweert dat wat we nu beleven het hoogtepunt is van een opwarming en het klimaat naar een nieuwe ijstijd afzakt. De andere clan beweert dat de opwarming nog dramatischer vormen zal aannemen dan degene die we nu al kennen. Scenaristen beweren daarbij dat de eerste groep “gesponsord” is door de petroleumbezitters en de andere door de “nieuwe technologieën” zoals wind, zon en waterkracht. Ook bij de hernieuwbare energie komt nogal wat industrieel belangengedoe aan te pas. Dit naast de handel in uitstootrechten… Dus gaat geen enkele partij vrijuit in de (over-) belasting van de kleine planeet.(Tekst en foto: Walter Rombauts)

    15-04-2010 om 09:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ernst van Clean Week 2020 komt vanuit de mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het “event” Clean Week 2020 gaat in Zolder door van 5 t/m 9 mei 2010. Het verzamelt alles wat momenteel door de “Fédération Internationale de l’Automobile” is erkend als Alternatieve Energieën voor de Otto- en Dieselmotoren die aangewezen zijn op fossiele brandstoffen of derivaten daarvan.

    Op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt de “Clean Week 2020 Trophy” gereden over 420 km, onderverdeeld in vier regelmatigheidsritten van 104 km. De puur elektrische voertuigen wordt vier keer 56 km onder de wielen geschoven. Deze Trophy is de tweede proef op de FIA-kalender voor “Voertuigen op Alternatieve Energieën”. De eerste wedstrijd is veertien dagen geleden gereden met de “Rally van Monte Carlo” voor deze categorieën.

    Daarin hebben ex-F1-rijder Eric Comas en bijrijders Sebastien Chol met Tesla, alsook de “Think City” van Jan Willums en navigator Jan Bolz het mooie weer gemaakt. Laatstgenoemde wonnen overigen de “Urban Electric Challenge” die een wedstrijd in de wedstrijd was. Voor dit soort wedstrijden gelden respectabele gemiddelde snelheden. Om het populair voor te stellen: de “Boucles de Spa” is ook een regematigheidswedstrijd. Maar als je – bijvoorbeeld – 50 of 60 km/h gemiddeld moet halen op ei zo smalle en bochtige wegeltjes is dat een fameuze opgave !

    In Zolder worden met extra kunstmatige chicane’s rally-omstandigheden geschapen. De omloop wordt in drie sectoren verdeeld. Zo ook een autobaantraject waarop 108 km/h gemiddeld moet worden gesnord. Te vroeg of te laat aan de controle betekent strafpunten. Ook het energieverbruik wordt gemeten. We zullen stilaan meer in kWh moeten gaan tellen dan in “liter per 100 km”.

    Het begrip “kWh” is de populaire benaming voor de “Internationale Eenheid van Energie” dewelke Joule heet. Als men bedenkt dat de organisatoren van de “24 Uren van Le Mans” geen bevredigende gelijkheid tussen benzine- en dieselwagens kunnen creëren, is dat vreemd. Iedere brandstofleverancier kan aangeven hoeveel energetische waarde één liter brandstof – in Joule – heeft. Als men die waarde hanteert is de onderlinge gelijkheid tussen Otto- en Dieselmotoren gewaarborgd. Toch geraakt de discussie tussen betrokken partijen niet ontward…

    Bij elektrische voertuigen speelt het eigengewicht van de auto een grote rol in het energieverbruik van de batterijen. De Tesla van Eric Comas woog in Monte Carlo 1438 kg en de Think City van Jan Willums slechts 1100 kg. Verder is alle vergelijk zoek maar het specifieke energieverbruik van de Think City was maar een kwart van dat van de Tesla. De Tesla Roadster heeft iedereen al overtuigd: van 0 naar 100 km/h sneller dan de beste Porsche, 200 km/h als topsnelheid en een actieradius tot 503 km. Sportwagenfanaten die centjes hebben willen ook een Tesla in hun garage hebben staan.

    Als het om pure energiebesparing gaat – en zal gaan – dan zijn het de “Thinks City’s” die als symbolisch allure het voortouw zullen nemen. Zeker als duidelijk zal worden dat de manier waarop we elektriciteit aanmaken groen zal zijn of nog vervuilend. Dat zal zeker gaan gelden voor de fabricage van batterijen, de levenswandel en de recyclage ervan. Uit dit alles mag de ernst spreken van Clean Week 2020 dat toch fleurig kleurig zal zijn. Omdat de deelnemende auto’s in sprankelende kleuren, met sponsors erop, worden bestuurd door vermaarde autocoureurs. Daarvan verklappen we in de komende dagen de namen.(wr)

    14-04-2010 om 19:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche voedt hybridekoorts in de autosport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Magneti Marelli zou werken aan een superkrachtig KERS-systeem dat in 2013 opnieuw in de F1 zou komen. Althans is dat de wens van Mercedes (Ross Brawn) dat vindt dat het zinloos is volgend jaar het Kinetic Energy Recovery System “zomaar” zoals in 2009 te laten voortbestaan. Dat systeem recupereerde vertragingsenergie die door een generator stroom naar de batterij voerde. Naar goeddunken van de piloot kon gedurende 6”77 precies 60 kW (82 pk) weer afgeroepen worden om de 2,4 liter V8 te ondersteunen op – bijvoorbeeld – de helling vanaf “l’Eau Rouge” naar “Les Combes” toe, of anders nog, het inhalen van een tegenstrever te vergemakkelijken.

    Door onderling akkoord in de schoot van de Formule One Team Association is het systeem dit jaar niet in gebruik. Nochtans is het niet verboden door de FIA. Ferrari en Renault pleiten dan ook om het al in 2011 weer toe te passen. Vooral omdat door het afschaffen van tankbeurten en de één verplichte bandenwissel per race voor weinig spektakel is gaan zorgen. Althans volgens sommigen, want in een jaar dat acht coureurs wereldkampioen kunnen worden is van saaiheid moeilijk te spreken. KERS, dat principieel op de basisprincipes van een Toyota Prius berust, kan op verschillende manieren worden bekomen. De kans is zeer groot dat Porsche het zal opdringen aan de l’Automobile Club de l’Ouest voor de “24 Uren van Le Mans 2011”.

    Na de dieselintrede, ongetwijfeld ook een hybride-opmars waarvoor ook Zytek al klaar is. Voortgaande op de Porsche 911 GT3R Hybrid die op 4 maart van dit jaar in Genève is getoond, legt Porsche een contragewicht tegenover de gedachtegang van Magneti Marelli. De 352 kW (480 pk) sterke vierliter zescilinder boxermotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren van 60 kW (90 pk) die de voorwielen aandrijven en dan dus ook voor vierwielaandrijving zorgen. Waarom het ingaat tegen de zienswijze van de Italiaanse specialist is te zien in het interieur naast de bestuurdersplaats.

    Daar staat wat een “vliegwielaccumulator” is gaan heten. In de F1 hebben BMW en Williams er ook aandacht voor gehad. In dat gewichtige woord zit “accu” verscholen en er zijn ook geen batterijen zoals in de gebruikelijke hybriden die we op de weg tegenkomen. Het systeem is in wezen een elektromotor op zich waarvan de rotor met een omtreksnelheid tot 40.000 t/m ronddraait. Die mechanische energie wordt opgeslagen als er vertraging in het voertuig zit. Algemeen wordt nu aangenomen dat in de software een norm vanaf – 0,3 g wordt gehanteerd. Dat kan natuurlijk van merk en denkwijze van de grijze massa’s van ingenieurs verschillen.

    Als die vertraging wordt gedetecteerd stoppen de twee elektromotoren aan de wielen met aandrijven en veranderen zich (weerom software-gewijs) in generatoren die de “vliegwielaccu” gaan opladen. Wil de piloot nu de opgeslagen energie weer oproepen, dan verandert de vliegwielaccu zich op zijn beurt in een generator die – in het geval van Porsche – tot 120 kW (163 pk) stuurt naar beide elektromotoren op de vooras. Dit extra vermogen is na iedere laadbeurt tussen 6” en 8” beschikbaar. Maar het proces van energie laden en weer beschikbaar stellen kan korter achter elkaar dan in de KERS omdat daar van een echte condensator/batterij wordt gebruik gemaakt. Bepaald dit aspect intrigeert Ross Brawn en doet Mercedes verzoeken de verzuchting van Ferrari en Renault tot 2013 opgekropt te laten.

    Dat Porsche zijn slag zal thuishalen in Le Mans volgend jaar mag verduidelijkt worden door de deelname van deze 911 GT3R Hybrid aan de “24 Uren van de Nürburgring” op 15 en 16 mei a.s. Een week na Clean Week 2020. Porsche, na 20.000 overwinningen in 45 jaar op een zestig jarige bestaan, blijft zoals altijd bescheiden. Het zou maar om een “racelabo” gaan. Slechts om een lager verbruik bij een hoger vermogen en een lagere CO2-uitstoot…Allemaal ongetwijfeld juist. Maar ook om als eerste hybride een zege in de beroemdste afstandsrace ter wereld af te dwingen. Niet dit jaar, dat is te vroeg, maar daarna… Peugeot en Audi weten al van wanten. Die arbeiden ook al een poos aan een “hybride”. Maar aan dewelke ? Porsche kan twijfels zaaien in de zwaar belaste hoofden van race-ingenieurs.(Walter Rombauts)

    11-04-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amp Electric Vehicles maakt van Chevrolet Equinox EV CrossOver

    Op de Autoshow van New York is bijzonder veel aan nieuws te rapen rond de EV. De Chevrolet Equinox zal niemand vreemd in de oren klinken, maar een puur elektrische versie ervan op basis van het 2010 model is nieuw. Het begrip Crossover impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen biedt en het comfort van een limousine.

    Uit de keuze van batterijen, de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-ion) werd geopteerd voor deze laatste omdat die vier keer meer kan dan de eerstgenoemde en twee keer zoveel als de veelgebruikte NiMH. Maar Li-Ion draagt nog wel de twijfel van levensduur met zich. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van een Lithium-Polymeer accu.

    De “Chevrolet Equinox-by-Amp” haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8” en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het…14 uur eer ze aan een 110 V weer vol is en aan een 220 V contact maar 4 uur. AEV laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen in de stoere auto allemaal zijn bezet.(wr)

    10-04-2010 om 11:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tata Nano EV trekt verder aandacht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tata, de Indische eigenaar van Jaguar en Land Rover, toonde in Genève dit jaar, de Nano EV die nu verder aandacht trekt in New York. De elektrische versie ervan is gebouwd op hetzelfde platform als de versie met 600 cm3 verbrandingsmotor. Nu echter is er een elektromotor waarvan de Indische constructeur geen vermogen en koppel vrij geeft. Deze EM wordt gevoed door Lithium-Polymeer batterijen.

    De actieradius bedraagt 160 km en van 0 naar…60 km/h wordt in minder dan 10” afgelegd. Dus zeker niet het raketeffect zoals in een Tesla Roadster ! Maar daar is het Tata niet om te doen. Pure basismobiliteit in steden aanbieden is het doel. Normaal komt het autootje in de EV versie in 2011 op de markt. Of dit ook bij ons zal zijn blijft momenteel een open vraag.(wr)

    08-04-2010 om 13:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangrijke EV-accenten op Autoshow van New York
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Amp Electric Vehicles, Mini E, Mitsubishi iMiEV, BMW “Active” en de Think zijn zowat de voornaamste puur elektrische auto’s die de bruisende show in New York sieren. De Think City valt in dat gezelschap bijzonder op omdat hij vanaf een lege batterij voor 80% kan geladen worden aan een 110/220 V huisstekker in slechts 15 minuten. Dan al zou hij een actieradius hebben van 160 km en een topsnelheid van 112 km/h. In januari is hij aan de pers voorgesteld aan Pier 7 in Brooklyn onder impuls van Enerdel. Dat is een batterijfabrikant die Li-Ion cellen produceert en de grootste in Indiana, zoniet in de States wil worden. Enerdel is tevens fabrikant van die snelladende infrasctructuur voor EV’s waarop de wereld eigenlijk wacht. Pas dan zal de Plug-in Electric Power realiteit zijn en kunnen “Electric Vehicle’s” aan de man worden gebracht. Via een persconferentie rond de EV’s liet Nissan weten de Leaf inclusief met batterij aan te bieden. Dus niet zoals Alliantie-partner Renault zinnens is de accu’s apart te laten leasen.(wr)

    05-04-2010 om 14:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda en TMC zijn het samen eens over een nieuwe hybride
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Mazda Motor Corporation en de Toyota Motort Company zijn het samen eens over de bouw van een nieuwe hybride die de naam Mazda zal dragen. De fysionomie van de nieuwe auto is gebaseerd op de succesvolle Prius III. In weerwil van huizenhoge kritiek blijft Toyota en met dit merk ook Lexus, de pionier van de “tweeslachtige” auto. Dit wil zeggen een auto die én een verbrandingsmotor heeft én een elektromotor. Door een NikkelMetalhydride accu kan die in de stad puur elektrische rijden. Tijdens die afstand van 50 à 60 km – afhankelijk van de rijstijl – stoot de auto ZERO emissie uit.

    De verbrandingsmotor die in het geval van Mazda de nieuwe Sky-Concept zal zijn, verbruikt een minimum aan brandstof. Vertragingsenergie wordt omgezet in elektricitiet die opgeslagen wordt in de batterij. Ze kan desgewenst weer worden afgeroepen om samen met de Otto- of Dieselmotor fellere acceleraties te geven aan het voertuig. Er is dus een permanente interactiviteit tussen verbrandingsmotor, elektromotor en batterij. Op een display op het dashboard is dat op fascinerende wijze gevisualiseerd. Mazda’s overeenkomst met Toyota is intelligent te noemen. Waarom pogen iets nieuwer te bedenken als de kennis gewoon tegen wat centjes kan worden ingehaald ? De grote denkers en ingenieurs hebben allemaal voortgebouwd op de axioma’s van hun voorgangers.

    Ook de Formule 1 nam Toyota’s model als principe over (maakte er weliswaar twee versies van-) in de “Kinetic Energy Recovery System” (KERS). Wegens te duur en een te korte tijd om het op punt te stellen voor de 2,4 liter V8 motoren werd het dit jaar opgeborgen. Volgend jaar is het weer toegelaten maar niet verplicht, net als in 2009. In 2012 zal het waarschijnlijk weer algemeen worden gebruikt onder FIA-vlag. De “batterij” in de F1 doet eerder aan als een “condensator” die veel stroom kan opnemen voor korte tijd en dan weer afgeven. Tegen dat de F1 weer KERSzuchtig is, heeft Mazda een puike hybride klaar die eerste in Japan zal worden verkocht.(wr)

    04-04-2010 om 15:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook in de Trophée Andros wordt elektrisch geraced
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl er in zondagavond Monaco gefeest werd in het Hotel de Paris en men vergat de uitslagen van de vierde succesvolle Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën naar de gespecialiseerde pers te zenden – ook op aanvraag – is de groene zucht naar CO2-arme autosport een feit. In Monaco reden hybride-auto’s, auto’s op E85, heuse elektrische vierwielers zoals de Tesla Roadster en de Mitsubishi MiEV, bolides op Compressed Natural Gas (CNG) en alle anderen zoals de Ford Fiesta Econetic’s met een uitstoot aan koolstofdioxyde van minder dan 120 g/km. Autosport heeft met als dusdanige erkenning van de “Fédération Internationale de l’Automobile”, Place de la Concorde numero 8 in Parijs, een berg krediet naar de toekomst toe. Daarom is Clean Week 2020 in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 zo een belangrijke manifestatie. Meer nog, de gelijknamige Trophée is de tweede op de kalender van de FIA in een serie van 18 milieugerichte autofeesten.

    Niemand slaapt er nog van. Nicolas Prost, zoon van de 55-jarige viervoudige wereldkampioen Alain, nog het minst. Hij ligt nog altijd de flitsende acceleraties weg te dromen die hij beleefde in de eerste elektrische race van de Trophée Andros. Hij reed in die AC03 “Evo2” die in 6” van 0 tot 60 km/h sprint en 160 km/h snel is. Met 90 kW (122 pk) was hij er maar zes seconden trager mee over zo’n gladde ronde dan zijn vader die met een 261 kW(355 pk) sterke Dacia Duster daar feest viert. Exagon Engineering heeft mee de hand in dat bizarre voertuigje dat zo van die smalle banden heeft waar je een Rally van de Duizend Meren in Finland mee rijdt. Toch komt er ook dit jaar in december een tweede kampioenschap van voort waarin geen zwarte sneeuw zal worden gezien door de deelnemers. Het zal de zoveelste parallelle competitie zijn waarin meesters op bescheiden wijze hun werk afleveren. Met één ideale lijn, ook op glad ijs. Omdat de pioniers van de auto eind van de 19de eeuw rotsvast geloofden in de elektrische versie van de zelfbeweger. Tot de olie kwam en de CO2. Nu wordt er opnieuw met moderne middelen retro gedacht.(wr/foto:exagon)

    29-03-2010 om 13:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Challenge Urbain Electrique in de Rally van Monte Carlo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag komen de 118 deelnemers die zijn gestart uit Lugano, Clermond-Ferrand en Annecy le Vieux na een aanlooproute aan in de gezamelijke startplaats Valence. In het ydillische Annecy le Vieux hebben de puur elektrische auto’s een eerste regulariteitsproef gereden over 9,5 km. De eerste van de “Challenge Urbain Electrique” die binnen het kader van de Rally van Monte Carlo voor voertuigen met alternatieve energieën is ingesteld. Ze is voorbehouden aan EV met een minimum autonomie van 150 km. Dat zal nodig blijken want morgen zaterdag moet er twee keer 33 km als regulariteitsrit worden gereden in de Maritieme Alpen achter Nice. Zondagnamiddag is er dan een heuse superspeciale op een gedeelte van het GP-circuit in de straten van Monaco. Het vertrek is aan de uitgang van de tunnel langs de zee en de finish op het Casinoplein. Tijdens deze snelheidsproef speelt het vermogen van de EV’s als Tesla en Venturi Volage een doorslaggevende rol, maar ook de stuurmanskunst. Het ziet er naar uit dat zondagmiddag de vroeger Formule 1 coureur Erik Comas (Tesla) en Stéphane Ortelli (Venturi Volage) een robbertje autorijden zullen ten beste geven. Wie wint, dat wordt verteld ’s avonds om 20 uur in Hotel de Paris in het Prinsdom alwaar de prijsuitreiking plaats heeft.

    Deze Rally van Monte Carlo voor auto’s met alternatieve aandrijving is de eerste in een reeks van achttien die onder het FIA-label worden gereden. Het tweede evenement op de kalender is Clean Week 2020 Trophy in Zolder. Het evenement loopt van 5 t/m 9 mei 2010 en belooft heel wat spektakel en nieuws te bieden aan de talrijk verwachte toeschouwers. Vooral op zaterdag 8 en zondag 9 mei worden telkens twee regelmatigheid- en verbruiktests gereden. Voor de klassen VII (Hybride), VIII (Benzine + NG), EF (Benzine maar -120 g/km) en EA (alternatieve brandstoffen zoals Puur Plantaardige Olieën) worden 26 ronden of plusminus 104 km voorgeschoteld.

    Voor de klassen II (Op electriciteit omgebouwde prototype’s), III (standaardvoertuigen op elektriciteit), IIIA (Elektrische serievoertuigen voor dagelijks gebruik) wordt 56 km of 14 ronden voor de wielen geschoven. De auto’s zijn bemand met piloot en navigator. Beiden moeten in het bezit zijn van een vergunning van de FIA of de RACB Sport 2010, of een equivalente licentie van een andere Nationale Auto Club.

    Dit hele vooruitzicht op de Rally van Monte-Carlo én dat op Clean Week 2020 in Zolder toont aan dat autosport met alternatieve voertuigen in de lift zit. Daarom dat de reglementenmakers in Zolder ook zéér duidelijk het doel van de organisatie hebben omschreven. Artikel 1 luidt: “Deze regelmatigheid- en verbruikstest stelt zich tot doel het gebruik van voertuigen op alternatieve brandstoffen te stimuleren en het grote publiek te overtuigen van de dagelijkse inzetbaarheid. Door gelijkaardige vormen van competitie aan te bieden, keren de gemotoriseerde sporten terug naar hun verre oorsprong, die ligt in het versnellen van de nieuwste technologische ontwikkelingen”. Daarmee is de toon gezet. CleanWeek2020 in Zolder staat bij puristen van de autosport en autoindustrie al als klassieker geboekt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    26-03-2010 om 15:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierde FIA Rally van Monte Carlo voor alternatieve auto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met Clean Week 2020 in Zolder inbegrepen telt de “Coupe des Energies Alternatives de la FIA” dit jaar 18 evenementen. De competitie begint morgen 25 maart 2010 met de vierde Rally van Monte-Carlo voor deze specialiteit. Sinds de eerste keer in 2007 is er een sterke evolutie in de deelnemende autokaravaan te zien. Waar in het eerste jaar veel Toyota Prius’ waren ingeschreven en enkele andere hybride’s, komt het accent dit jaar wel op de elektrische auto’s te liggen.Tesla heeft via Simon Rochefort twee Roadsters ingeschreven en daarvan wordt er één van bestuurd door ex Formule 1 coureur Erik Comas. Natuurlijk blijven de Prius III in de klasse VII de hybride dienst uitmaken, maar ook de brandstof E85 komt onder de 118 ingeschreven wagens veel voor.

    Er zijn drie startplaatsen. Lugano, Clermont-Ferrand en Annecy-le-Vieux. Van hieruit rijden de deelnemers naar het verzamelpunt Valence waar ze vrijdag 26 maart in de namiddag worden verwacht.Dan wordt het menens voor vijf regelmatigheidsritten waarvan twee ’s nachts. Zondag wordt er ook een heuse snelheidsrit gereden. Ze vertrekt aan het uiteinde van de tunnel die op het GP-circuit voorkomt en loopt tot aan de “Place de Casino”. Dat is een afstand van 400 meter. Voor degenen die in Annecy-le-Vieux startten was er al een echte "koers" over 9,5 km.

    Door vanaf Clermond-Ferrand te starten hopen de Tesla’s een wereldrecord van 396 km zonder elektrische oplading van de Lithium-Ion-batterij neer te zetten. Zoals bekend heeft Daihatsu het officieuze wereldrecord op zijn naam met 586 km nadat een Tesla in de World Solar Challenge het tot 511 km bracht zonder opladen. Maar omdat deze Rally van Monte Carlo onder de regels valt van de Fédération Internationale de l’Automobile kan de straks gereden afstand als “officieel” wereldrecord worden geacteerd. Leuk aspect aan deze vierde editie is dat het aantal deelnemers zich sinds 2007 heeft verviervoudigd.(Tekst:Walter Rombauts/foto:Venturi)

    24-03-2010 om 14:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golfslagenergie zal wind en zon aanvullen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De elektrische auto komt er, zoveel is zeker. Eerst voor stadsgebruik, dan interstedelijk en tenslotte landelijk zoals een Tesla voordoet. Als zekerheid bestaat over dat gegeven, dan rijst een nieuwe hamvraag. Waar halen we voldoende groene stroom ? Die moet worden opgebracht door wind- en zonne-energie. Volgens specialisten zal dat nooit voldoende kunnen zijn om de wereldmobiliteit te verzekeren. Daarom slaan nu energiereuzen en…baggermaatschappijen de handen in elkaar om via het gekende principe van golfslag- en getijenenergie groene stroom aan te maken.

    Samen met die uit biomassa-centrales zou dat al iets moeten geven op de eindbalans. Baggerfirma’s hebben een grote ervaring met de golfslag en dus inzicht wat men daarbij precies moet aanwenden.

    Alle landen met grote stranden en getijen komen in aanmerking om de nieuwste technieken daarin toe te passen. Het clowneske aan het gegeven is dat de techniek alweer een vijftigtal jaren bekend is, maar vandaag zich letterlijk iedereen zich afvraagt “wat moeten we daar precies voor maken…?” Turbines over kilometers strand die draaien als het water zich in het land dringt. Ook draaien en stroom leveren als het water weer naar vergaarput zee slibbert. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar hoe fictief dit allemaal ook klinkt, het komt er. Bizar genoeg blijken die technieken een voorwaarde om de elektrische auto door te drukken.

    Alleen de Alliantie Nissan-Renault gaat weldra (2011) aan een volume van 500.000 eenheden elektrische Leaf’s, Fluence’s, Kangoo’s, Z.O.E.’s en misschien ook Twizy’s beginnen. Even goed nadenken leert ons dat daarvoor gigantische hoeveelheden exclusieve materialen zullen moeten voorhanden zijn om de batterijen te vervaardigen. Die moeten zorgen dat de autonomie van de EV’s vergroot. Als derde punt is het waken over de betaalbaarheid van de elektriciteit nog het belangrijkste. De OPEC wil niet meer kwistig zijn met aardolie. Die zullen we nog nodig hebben om andere behoeften te dekken. Zoals kunststoffen waaruit we al onze prularia produceren.

    De olieproducerende landen houden met akelige preciesheid de afhankelijkheid van het westen van hun ruwe aardolie in het oog. Ze berekenen het de prijs waarvan ze zeker zijn dat die juist betaalbaar. Het westen zit dus tussen hangen en wurgen. Daarom wordt surfen op de golven, eb en vloed, zaligmakend bovenop de wind en de zon die ons welgevoelen geeft. Daarin gaan “baggeraars” een hoogtechnologische rol spelen. Ook in de windparken in zee.(wr)

    23-03-2010 om 12:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!