De Mazda Motor Corporation en de Toyota Motort Company zijn het samen eens over de bouw van een nieuwe hybride die de naam Mazda zal dragen. De fysionomie van de nieuwe auto is gebaseerd op de succesvolle Prius III. In weerwil van huizenhoge kritiek blijft Toyota en met dit merk ook Lexus, de pionier van de tweeslachtige auto. Dit wil zeggen een auto die én een verbrandingsmotor heeft én een elektromotor. Door een NikkelMetalhydride accu kan die in de stad puur elektrische rijden. Tijdens die afstand van 50 à 60 km afhankelijk van de rijstijl stoot de auto ZERO emissie uit.
De verbrandingsmotor die in het geval van Mazda de nieuwe Sky-Concept zal zijn, verbruikt een minimum aan brandstof. Vertragingsenergie wordt omgezet in elektricitiet die opgeslagen wordt in de batterij. Ze kan desgewenst weer worden afgeroepen om samen met de Otto- of Dieselmotor fellere acceleraties te geven aan het voertuig. Er is dus een permanente interactiviteit tussen verbrandingsmotor, elektromotor en batterij. Op een display op het dashboard is dat op fascinerende wijze gevisualiseerd. Mazdas overeenkomst met Toyota is intelligent te noemen. Waarom pogen iets nieuwer te bedenken als de kennis gewoon tegen wat centjes kan worden ingehaald ? De grote denkers en ingenieurs hebben allemaal voortgebouwd op de axiomas van hun voorgangers.
Ook de Formule 1 nam Toyotas model als principe over (maakte er weliswaar twee versies van-) in de Kinetic Energy Recovery System (KERS). Wegens te duur en een te korte tijd om het op punt te stellen voor de 2,4 liter V8 motoren werd het dit jaar opgeborgen. Volgend jaar is het weer toegelaten maar niet verplicht, net als in 2009. In 2012 zal het waarschijnlijk weer algemeen worden gebruikt onder FIA-vlag. De batterij in de F1 doet eerder aan als een condensator die veel stroom kan opnemen voor korte tijd en dan weer afgeven. Tegen dat de F1 weer KERSzuchtig is, heeft Mazda een puike hybride klaar die eerste in Japan zal worden verkocht.(wr)
|