Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    16-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoffel Vandoorne wil Benjamin Bailly achterna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laureaat van het Stuurwiel RACB National Team 2009 tekent dit weekend voor zijn debuut in de autosport. Op het Spaanse circuit van Alcaniz neemt Stoffel Vandoorne het op tegen een twintigtal concurrenten in de eerste manches van de F4 Europcup 1.6.

    De “Formul’Academy Euro Series”heet vanaf dit jaar de “F4 Eurocup 1.6” maar aan het concept werd niet geraakt. Dat omvat nog steeds dat jonge piloten na de succesvolle karting de kans krijgen om zich te meten in de autosport en welbepaald met monoplaces. De éénzitters zijn altijd de voortbrengers geweest van de grote autopiloten. Voorbeelden zijn legio. Pikant detail aan dit kampioenschap is dat voor elke meeting een lottrekking beslist over het toekennen van de auto waarmee ze die race zullen rijden. De auto’s zijn vanzelfsprekend identiek. Het onderhoud ervan gebeurt door studenten die leden zijn van de Auto Sport Academy.

    De wedstrijden van de F4 Eurocup 1.6 worden gereden in het kader van de gerenomeerde “World Series by Renault”. Het is in het hart van het complex Motorland Aragon dat de competitie dit jaar op gang wordt geflitst. Het kampioennschap telt 7 afspraken. De tweede race gaat door in Francorchamps van 30 april tot 2 mei a.s. Na Benjamin Bailly is het dit jaar de beurt aan Stoffel Vandoorne om de kleuren te verdedigen van het RACB National Team in de F4 Eurocup 1.6.

    “Ik geef toe dat ik mij vorig jaar een beetje uit nieuwsgierigheid heb ingeschreven voor het Stuurwiel RACB National Team”, legt Stoffel uit. Op 26 maart j.l. werd hij 18 jaar. “De overwinning motiveerde mij extra om tijdens de winter een doorgedreven fysiek trainingsprogramma te volgen. Dat werd opgesteld door Christophe Distexhe, de trainer van het RACB National Team”.

    “Ik zit in mijn laatste jaar elektromechanica in het VTI in Roeselare. Tot nu toe slaagde ik erin mijn tijd goed te verdelen. De leraars hebben begrip voor mijn situatie die vereist dat ik studies met het uitoefenen van die sakkerse autosport moet combineren. In de voetsporen treden van Benjamin Bailly is niet de gemakkelijkste taak”, geeft de winnaar van het “Stuurwiel RACB National Team” toe. Vorig jaar reed Benjamin de concurrentie op een hoopje…Ik kijk uit naar de eerste race zaterdag 17 april en de tweede op zondag 18 april. Benjamin gaf mij gouden raad en die ga ik proberen te gebruiken om te winnen !” Tot daar een nieuw talent in een academische autosportdiscipline.(wr/foto:RACB)

    16-04-2010 om 17:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 599 GTO wordt grote attractie van China Autoshow
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ferrari zal er 599 van maken. Het begrip “Gran Turismo Omologata” gaat terug tot het jaar 1984 met de 288 GTO. Nu voert Maranello die magische letters weer in en toont ze voor het eerst op de China Autoshow in Peking die van 25 april tot 5 mei 2010 loopt. Dan begint in Zolder Clean Week 2020. Dat heeft weinig uitstaans met die Ferrari zul je zo denken. Dat is juist ware het niet dat de 599 GTO liefst 195 kg lichter is gemaakt tegenover het seriemodel en met de 670 pk in staat is te accelereren van 0 naar 100 km/h in 3”35. Verbijsterend ! “Lichtbouw” kan je het moeilijk noemen, maar iedere kilogram minder bespaart brandstofverbruik. Ook bij hoge vermogens is dat zo. Hoewel weinig mensen bij de voorstelling op de persdag 23 april a.s. in Peking aan koolstofdioxyde zullen denken. Het is niet de directe zorg van Ferrari. Want buiten de groene ecowagens bestaan er nog pleziermachines. Ook zullen er gelukkig altijd rijke mensen zijn die ze kunnen kopen. Liefhebbers voor de Ferrari 599 GTO bestellen best nu al. Want er zijn er inderdaad slechts 599…en die hebben wellicht nu al allemaal een eigenaar.(wr/Foto:Ferrari)

    16-04-2010 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag snelheid in China
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondag zijn we met de GP van China F1 al aan de vierde race van een negentien koersen tellend kampioenschap. Felipe Massa (Ferrari) leidt de dans in de voorlopige stand van het kampioenschap. Snelle jongens met karakter. Maar wat is het dat snelheid zo verslavend maakt. Glitter of winnen van jezelf ? Een probeersel om vele kanten van "La Vitesse" in te zien.

    Je staat klaar voor de start van de race. De eerste keer uit je carrière sta je in “pole-position”. De snelste onder de vierentwintig. Het is warm in de cockpit. De zon brand op je helm en je vizier. Iedere fractie van een seconde slaan zonnedeeltjes in op alles en iedereen. Ze hebben acht minuten nodig om de veertien miljoen kilometer af te leggen van onze licht- en warmtebank. “Wanneer floepen nu die lichten aan en de vijf rode uit, zodat ik kan wegschieten van mijn plek ?” De motor draait achttienduizend toeren, de “kist” trilt” lichtjes. Het best kan je dat zien in de spiegel. Het beeld daarin beeft. Je buigt je hoofd even opzij en je ziet jezelf even in beeld in de spiegel. Je belooft het trillende beeld van jezelf vandaag te winnen. Koste wat het kost.

    De vijf rode lampen gaan één voor één aan. Als de rij vol is geeft de koersdirecteur binnen de vijf seconden de start. Dan gaan de lampen uit en mag je vertrekken. Het is altijd binnen de seconde na de vijf rode lampen dat ze worden gedoofd. Omwille van het hoge toerental van de motoren. Motoren die onbelast zo snel draaien gaan kapot. Daarom die toestand zo kort mogelijk houden. Dan laat je de koppeling haar werk doen en wordt het beeld dat je ogen registeren als in een snel videospelletje. In 2”9 stuwen de 800 pk je naar 160 km/h. Je geeft in iedere van de zeven versnellingen plankgas. Met 311 km/h ga je op de eerste bocht af. Dan in de remmen. Dat is een negatieve versnelling. Je voelt je in de gordels naar voren hangen. Als Opsinjoorke. De remschijven zelf worden kriekrood. 850°C, soms meer en dat is afhankelijk van gebruikte materialen en de verschillende discipline’s waarin de remmen worden aangewend. Dit is Formule 1, de hoogste autosportdiscipline ter wereld.

    Enzo Ferrari zei altijd: “Er zijn dertig mensen die een Formule 1 wagen naar de limiet kunnen brengen. Onder hen zijn er minder dan zes die wereldkampioen kunnen worden.” Dit jaar zijn het er acht die kans maken op de titel. “Il Commendatore”, zoals de dictatoriale stichter van het mythische merk met het steigerend paard wordt genoemd, maakt dit niet meer mee. Zijn auto’s zijn echter dit jaar met de Spanjaard Fernando Alonso en Felipe Massa weerom favoriet. Snel, sneller, snelst. Wat is dat eigenlijk die snelheid die mensen’s hoofd op hol brengt ? Vanaf de mens als begrip bestond heeft hij zich altijd sneller proberen te verplaatsen, te vliegen, te fietsen, te varen en zichzelf pogen voorbij te steken. “Sneller zijn dan je schaduw”, dat moet de drijfveer zijn. Tot vandaag is het alleen cartoonheld Lucky Luke gelukt sneller te schieten dan zijn schaduw…

    Maar ruimtevaarders hebben al wel de stuwkracht van een raket gevoeld. Die moet 28.000 km/h halen wil ze zich losmaken uit de aantrekkingskracht van onze planeet. Toch is dat niet de opperste gekende snelheid. De hoogste bekende is die van het licht. Licht “verplaatst” zich met net geen 300.000 km/seconde ! Om het geheugen niet te belasten zegt men voor het gemak dat rond cijfer. De exacte lichtsnelheid bedraagt 299,792,458 m/s. Geen mens die daar een boodschap aan heeft en het getal juist in de map van zijn parate kennis duwt. In de deeltjesversneller waarmee getracht wordt een oerknal te simuleren tracht men – vergeefs tot nu toe – de deeltjes op lichtsnelheid te brengen. Snelheden ver weg van concrete begrippe, ver weg van schone pitpoezen met onbeschaamde blik in de ogen, met lonkende tieten en hyperkorte rokjes. Hooggehakt om charme te geven aan de kleurpuzzel van de F1 en de hoge autosportdisciplines zoals in de “24 Uren van Le Mans”. Pitgirls zijn wufte hete modellen die alles veil hebben om in de invloedsfeer van de coureurs, ingenieurs en teambazen te komen. Ze ruiken het geld, ze stinken naar geld, hun parfum is overweldigend. Het wereldje voert hen met de zaadjes-des-kwaad. Het heerlijke zondige aan die meiden werkt als een magneet in op de intelligente hersenen van crews. Een oud spreekwoord zegt “hoe groter de geest, hoe groter het beest”. Het verhaal blijft in legendes hangen dat de snelste coureur ooit, de nu 80-jarige Stirling Moss voor een Grote Prijs altijd met twee vrouwen naar bed ging. Om tot rust te komen. Om zijn hersenen te ledigen van iedere driftmatigheid. Waarna hij “the fastest on the track was…” Terug naar “la vitesse”.

    Toen op de Circuit de la Sarthe de 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières nog bestond is eens een WM-Peugeot “geflitst” tegen 406 km/h. Dat is 112 m/s ! Als die aan het eind van die smalle, hobbelige lijn op de korte knik naar rechts van Mulsanne afgaat begint de coureur zo’n 150 à 170 meter daarvoor te remmen om uiteindelijk tegen 70 km/h de traagste bocht van de 13,612 km lange piste van Le Mans te nemen. Daarbij komen krachten van 4G en net geen 5G voor. De auto kraakt als een plastiek doos, de wielen willen naar alle kanten uitbreken. De coureur – nu meestal piloot genoemd – moet de hoogste concentratie opbrengen. Het woord “coureur” is emotioneler geladen dan “piloot”. Een coureur heeft de emotionele strijd aan te gaan met de auto die – meestal – als een nukkige stier aan hem wil ontsnappen. Stierenvechten en de opperste autosportdisciplines hebben iets met elkaar gemeen. In essentie is het de krachtmeting met zichzelf. In zich het juiste, het goede doen winnen van wat niet goed is. Als je van jezelf wint, dan heb je het hoogste goed bereikt dat een mensenkind aankan. Wie dat in de F1 kan, komt vanzelf aan de top. Introverte coureurs zoals de unieke Juan Manuel Fangio en de haast goddelijke Ayrton Senna straalden dat heersen over de driften uit. Ze waren de kalmte zelf, zacht pratend, nooit pretentieus, haast devote figuren. Alain Prost, vier keer wereldkampioen, Niki Lauda , driemaal en Michaël Schumacher zeven keer, hebben wel de wilskrachtige discipline maar missen het charisma dat de grootsten uit het onstoffelijke ontvingen.

    Het woord piloot heeft iets robotachtigs. Robotten zouden hebben gepast in het snelste passagiersvliegtuig dat uit de lucht is genomen: de Concorde die als regel Parijs – New-York deed met een snelheid van Mach 2,4. De geluidsmuur ligt tegen 1228 km/h. Boven de Oceaan vloog de Concorde op 16 km hoogte tegen 2947 km/h. Als passagier voelde je niets. Alleen een trilling door de Château Margaux in het glas, dezelfde rimpeling als er een steen in een stil water wordt gegooid, die golfjes verraadden dat de mens snel is maar niet volmaakt is in iets wat eigenlijk boven zijn macht gaat. Dat bewijst ook onze mobiliteit. We zijn wellicht de eerste generatie waarin fietsers zich sneller bewegen dan auto’s in stadsgebied. We zijn de tweede generatie die “tout court” trager beweegt dan de vorige. Dit door een bedreigende verzadiging van het auto- en vrachtverkeer. Ook het luchtverkeer valt daaronder. De “spielerei” van de autosport is daarbij vergeleken flauwe kul. Snelheid vat je telkens in tijd, anders is er geen relativiteit. Dus wie goed nadenkt zal beseffen dat het altijd later is dan je denkt. Met bijna letterlijk astronomische snelheid bewegen we ons van onze geboorte naar onze dood. “Een fractie van een seconde” zou je in de Formule 1 zeggen. (Tekst:Walter Rombauts/Exclusieve foto van Patrick Depailler in de zeswielige Tyrrel in Zolder tijdens privétrainingen:wr-met-copyright)

    15-04-2010 om 17:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RWE vangt de Brabus Smart aan zijn oplaadpaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Brabus bewerkte de Tesla Roadster en ook de Smart EV. Net als een ander kunnen ze niet rond een oplaadpunt om de Lithium-Ion batterijen te laden. In Duitsland is RWE één van de bijzonderste leveranciers. De firma is druk doende om genoeg oplaadpunten te voorzien zodat de elektrische auto volle bewegingsvrijheid krijgt in een stadsgebied én daarbuiten. Het illustrerende kiekje hier is genomen op de voorbije Racing Show van Essen in 2009.(Tekst en foto:wr)

    15-04-2010 om 14:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangenconflicten en fantasmen rond CO2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het gezaghebbende weekblad “The Journal of Critical Care” meldt in zijn kolommen dat dokters nieuwe fenomenen hebben ontdekt bij mensen die een “bijna-dood-ervaring” kenden. Meestal zou dat gebeuren bij een hartaanval. Dat bijna van de aardbol weg zijn werd gemeld bij 11 tot 23% van de gevallen die een hartaanval hebben overleefd. Ontdekt zou zijn dat die mensen een hoog gehalte aan koolstofdioxyde in hun bloed hadden.

    De link tussen CO2 en de dood blijft voor wetenschappers een mysterie. CO2 op zich is niet giftig, maar in grote hoeveelheden blijft het de wetenschappers van the “University of Maribor” in Slovenia en onder leiding van ene Zalika Klemenc-Ketis uitermate boeien. Het bewuste rapport maakt melding van 11 patiënten die een “Near Dead Experience” meemaakten. Het is de eerste studie ter wereld die een mogelijke relatie legt tussen hoge CO2 gehalten in het bloed en de ervaring “effe” aan de andere kant te zijn geweest.

    Het is een opmerkelijke studie want CO2 op zich komt vrij in de natuur voor en is niet giftig. In tegenstelling tot de stoffen in uitlaatgassen van verbrandingsmotoren als daar nog zijn koolmonoxyde (CO), onverbrande koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxyden (NOx) en het onvermijdelijke fijn stof. Vooral dat laatste is moeilijk te vangen door de katalysatoren die de overige giften voor meer dan 95% uit de atmosfeer halen door scheikundige reacties.

    Ook kan NOx door AdBlue worden geneutraliseerd. Dat is een additief dat in een aparte kleine reservoir meegevoerd wordt en in de uitlaatgasflow wordt gespoten. Het is op basis van ammoniak gemaakt en te koop in praktische ieder benzinestation. Tot slot moet worden opgelet dat de CO2-hype het leven niet onmogelijk maakt. Vaak wordt het ene door het andere gehaald en is de verwarring rond wat is en niet is kompleet. Tot nader orde is CO2 overmatig aanwezig in de dampkring waardoor een scherm is aangelegd dat verhindert dat de opgenomen zonnewarmte niet voldoende kan terugkeren naar de stratosfeer.

    Dat is de essentie van de opwarming van de aarde waarover geleerden nu onderling in felle discussie zijn gegaan. De ene partij beweert dat wat we nu beleven het hoogtepunt is van een opwarming en het klimaat naar een nieuwe ijstijd afzakt. De andere clan beweert dat de opwarming nog dramatischer vormen zal aannemen dan degene die we nu al kennen. Scenaristen beweren daarbij dat de eerste groep “gesponsord” is door de petroleumbezitters en de andere door de “nieuwe technologieën” zoals wind, zon en waterkracht. Ook bij de hernieuwbare energie komt nogal wat industrieel belangengedoe aan te pas. Dit naast de handel in uitstootrechten… Dus gaat geen enkele partij vrijuit in de (over-) belasting van de kleine planeet.(Tekst en foto: Walter Rombauts)

    15-04-2010 om 09:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ernst van Clean Week 2020 komt vanuit de mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het “event” Clean Week 2020 gaat in Zolder door van 5 t/m 9 mei 2010. Het verzamelt alles wat momenteel door de “Fédération Internationale de l’Automobile” is erkend als Alternatieve Energieën voor de Otto- en Dieselmotoren die aangewezen zijn op fossiele brandstoffen of derivaten daarvan.

    Op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt de “Clean Week 2020 Trophy” gereden over 420 km, onderverdeeld in vier regelmatigheidsritten van 104 km. De puur elektrische voertuigen wordt vier keer 56 km onder de wielen geschoven. Deze Trophy is de tweede proef op de FIA-kalender voor “Voertuigen op Alternatieve Energieën”. De eerste wedstrijd is veertien dagen geleden gereden met de “Rally van Monte Carlo” voor deze categorieën.

    Daarin hebben ex-F1-rijder Eric Comas en bijrijders Sebastien Chol met Tesla, alsook de “Think City” van Jan Willums en navigator Jan Bolz het mooie weer gemaakt. Laatstgenoemde wonnen overigen de “Urban Electric Challenge” die een wedstrijd in de wedstrijd was. Voor dit soort wedstrijden gelden respectabele gemiddelde snelheden. Om het populair voor te stellen: de “Boucles de Spa” is ook een regematigheidswedstrijd. Maar als je – bijvoorbeeld – 50 of 60 km/h gemiddeld moet halen op ei zo smalle en bochtige wegeltjes is dat een fameuze opgave !

    In Zolder worden met extra kunstmatige chicane’s rally-omstandigheden geschapen. De omloop wordt in drie sectoren verdeeld. Zo ook een autobaantraject waarop 108 km/h gemiddeld moet worden gesnord. Te vroeg of te laat aan de controle betekent strafpunten. Ook het energieverbruik wordt gemeten. We zullen stilaan meer in kWh moeten gaan tellen dan in “liter per 100 km”.

    Het begrip “kWh” is de populaire benaming voor de “Internationale Eenheid van Energie” dewelke Joule heet. Als men bedenkt dat de organisatoren van de “24 Uren van Le Mans” geen bevredigende gelijkheid tussen benzine- en dieselwagens kunnen creëren, is dat vreemd. Iedere brandstofleverancier kan aangeven hoeveel energetische waarde één liter brandstof – in Joule – heeft. Als men die waarde hanteert is de onderlinge gelijkheid tussen Otto- en Dieselmotoren gewaarborgd. Toch geraakt de discussie tussen betrokken partijen niet ontward…

    Bij elektrische voertuigen speelt het eigengewicht van de auto een grote rol in het energieverbruik van de batterijen. De Tesla van Eric Comas woog in Monte Carlo 1438 kg en de Think City van Jan Willums slechts 1100 kg. Verder is alle vergelijk zoek maar het specifieke energieverbruik van de Think City was maar een kwart van dat van de Tesla. De Tesla Roadster heeft iedereen al overtuigd: van 0 naar 100 km/h sneller dan de beste Porsche, 200 km/h als topsnelheid en een actieradius tot 503 km. Sportwagenfanaten die centjes hebben willen ook een Tesla in hun garage hebben staan.

    Als het om pure energiebesparing gaat – en zal gaan – dan zijn het de “Thinks City’s” die als symbolisch allure het voortouw zullen nemen. Zeker als duidelijk zal worden dat de manier waarop we elektriciteit aanmaken groen zal zijn of nog vervuilend. Dat zal zeker gaan gelden voor de fabricage van batterijen, de levenswandel en de recyclage ervan. Uit dit alles mag de ernst spreken van Clean Week 2020 dat toch fleurig kleurig zal zijn. Omdat de deelnemende auto’s in sprankelende kleuren, met sponsors erop, worden bestuurd door vermaarde autocoureurs. Daarvan verklappen we in de komende dagen de namen.(wr)

    14-04-2010 om 19:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche voedt hybridekoorts in de autosport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Magneti Marelli zou werken aan een superkrachtig KERS-systeem dat in 2013 opnieuw in de F1 zou komen. Althans is dat de wens van Mercedes (Ross Brawn) dat vindt dat het zinloos is volgend jaar het Kinetic Energy Recovery System “zomaar” zoals in 2009 te laten voortbestaan. Dat systeem recupereerde vertragingsenergie die door een generator stroom naar de batterij voerde. Naar goeddunken van de piloot kon gedurende 6”77 precies 60 kW (82 pk) weer afgeroepen worden om de 2,4 liter V8 te ondersteunen op – bijvoorbeeld – de helling vanaf “l’Eau Rouge” naar “Les Combes” toe, of anders nog, het inhalen van een tegenstrever te vergemakkelijken.

    Door onderling akkoord in de schoot van de Formule One Team Association is het systeem dit jaar niet in gebruik. Nochtans is het niet verboden door de FIA. Ferrari en Renault pleiten dan ook om het al in 2011 weer toe te passen. Vooral omdat door het afschaffen van tankbeurten en de één verplichte bandenwissel per race voor weinig spektakel is gaan zorgen. Althans volgens sommigen, want in een jaar dat acht coureurs wereldkampioen kunnen worden is van saaiheid moeilijk te spreken. KERS, dat principieel op de basisprincipes van een Toyota Prius berust, kan op verschillende manieren worden bekomen. De kans is zeer groot dat Porsche het zal opdringen aan de l’Automobile Club de l’Ouest voor de “24 Uren van Le Mans 2011”.

    Na de dieselintrede, ongetwijfeld ook een hybride-opmars waarvoor ook Zytek al klaar is. Voortgaande op de Porsche 911 GT3R Hybrid die op 4 maart van dit jaar in Genève is getoond, legt Porsche een contragewicht tegenover de gedachtegang van Magneti Marelli. De 352 kW (480 pk) sterke vierliter zescilinder boxermotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren van 60 kW (90 pk) die de voorwielen aandrijven en dan dus ook voor vierwielaandrijving zorgen. Waarom het ingaat tegen de zienswijze van de Italiaanse specialist is te zien in het interieur naast de bestuurdersplaats.

    Daar staat wat een “vliegwielaccumulator” is gaan heten. In de F1 hebben BMW en Williams er ook aandacht voor gehad. In dat gewichtige woord zit “accu” verscholen en er zijn ook geen batterijen zoals in de gebruikelijke hybriden die we op de weg tegenkomen. Het systeem is in wezen een elektromotor op zich waarvan de rotor met een omtreksnelheid tot 40.000 t/m ronddraait. Die mechanische energie wordt opgeslagen als er vertraging in het voertuig zit. Algemeen wordt nu aangenomen dat in de software een norm vanaf – 0,3 g wordt gehanteerd. Dat kan natuurlijk van merk en denkwijze van de grijze massa’s van ingenieurs verschillen.

    Als die vertraging wordt gedetecteerd stoppen de twee elektromotoren aan de wielen met aandrijven en veranderen zich (weerom software-gewijs) in generatoren die de “vliegwielaccu” gaan opladen. Wil de piloot nu de opgeslagen energie weer oproepen, dan verandert de vliegwielaccu zich op zijn beurt in een generator die – in het geval van Porsche – tot 120 kW (163 pk) stuurt naar beide elektromotoren op de vooras. Dit extra vermogen is na iedere laadbeurt tussen 6” en 8” beschikbaar. Maar het proces van energie laden en weer beschikbaar stellen kan korter achter elkaar dan in de KERS omdat daar van een echte condensator/batterij wordt gebruik gemaakt. Bepaald dit aspect intrigeert Ross Brawn en doet Mercedes verzoeken de verzuchting van Ferrari en Renault tot 2013 opgekropt te laten.

    Dat Porsche zijn slag zal thuishalen in Le Mans volgend jaar mag verduidelijkt worden door de deelname van deze 911 GT3R Hybrid aan de “24 Uren van de Nürburgring” op 15 en 16 mei a.s. Een week na Clean Week 2020. Porsche, na 20.000 overwinningen in 45 jaar op een zestig jarige bestaan, blijft zoals altijd bescheiden. Het zou maar om een “racelabo” gaan. Slechts om een lager verbruik bij een hoger vermogen en een lagere CO2-uitstoot…Allemaal ongetwijfeld juist. Maar ook om als eerste hybride een zege in de beroemdste afstandsrace ter wereld af te dwingen. Niet dit jaar, dat is te vroeg, maar daarna… Peugeot en Audi weten al van wanten. Die arbeiden ook al een poos aan een “hybride”. Maar aan dewelke ? Porsche kan twijfels zaaien in de zwaar belaste hoofden van race-ingenieurs.(Walter Rombauts)

    11-04-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amp Electric Vehicles maakt van Chevrolet Equinox EV CrossOver

    Op de Autoshow van New York is bijzonder veel aan nieuws te rapen rond de EV. De Chevrolet Equinox zal niemand vreemd in de oren klinken, maar een puur elektrische versie ervan op basis van het 2010 model is nieuw. Het begrip Crossover impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen biedt en het comfort van een limousine.

    Uit de keuze van batterijen, de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-ion) werd geopteerd voor deze laatste omdat die vier keer meer kan dan de eerstgenoemde en twee keer zoveel als de veelgebruikte NiMH. Maar Li-Ion draagt nog wel de twijfel van levensduur met zich. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van een Lithium-Polymeer accu.

    De “Chevrolet Equinox-by-Amp” haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8” en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het…14 uur eer ze aan een 110 V weer vol is en aan een 220 V contact maar 4 uur. AEV laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen in de stoere auto allemaal zijn bezet.(wr)

    10-04-2010 om 11:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tata Nano EV trekt verder aandacht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tata, de Indische eigenaar van Jaguar en Land Rover, toonde in Genève dit jaar, de Nano EV die nu verder aandacht trekt in New York. De elektrische versie ervan is gebouwd op hetzelfde platform als de versie met 600 cm3 verbrandingsmotor. Nu echter is er een elektromotor waarvan de Indische constructeur geen vermogen en koppel vrij geeft. Deze EM wordt gevoed door Lithium-Polymeer batterijen.

    De actieradius bedraagt 160 km en van 0 naar…60 km/h wordt in minder dan 10” afgelegd. Dus zeker niet het raketeffect zoals in een Tesla Roadster ! Maar daar is het Tata niet om te doen. Pure basismobiliteit in steden aanbieden is het doel. Normaal komt het autootje in de EV versie in 2011 op de markt. Of dit ook bij ons zal zijn blijft momenteel een open vraag.(wr)

    08-04-2010 om 13:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangrijke EV-accenten op Autoshow van New York
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Amp Electric Vehicles, Mini E, Mitsubishi iMiEV, BMW “Active” en de Think zijn zowat de voornaamste puur elektrische auto’s die de bruisende show in New York sieren. De Think City valt in dat gezelschap bijzonder op omdat hij vanaf een lege batterij voor 80% kan geladen worden aan een 110/220 V huisstekker in slechts 15 minuten. Dan al zou hij een actieradius hebben van 160 km en een topsnelheid van 112 km/h. In januari is hij aan de pers voorgesteld aan Pier 7 in Brooklyn onder impuls van Enerdel. Dat is een batterijfabrikant die Li-Ion cellen produceert en de grootste in Indiana, zoniet in de States wil worden. Enerdel is tevens fabrikant van die snelladende infrasctructuur voor EV’s waarop de wereld eigenlijk wacht. Pas dan zal de Plug-in Electric Power realiteit zijn en kunnen “Electric Vehicle’s” aan de man worden gebracht. Via een persconferentie rond de EV’s liet Nissan weten de Leaf inclusief met batterij aan te bieden. Dus niet zoals Alliantie-partner Renault zinnens is de accu’s apart te laten leasen.(wr)

    05-04-2010 om 14:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda en TMC zijn het samen eens over een nieuwe hybride
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Mazda Motor Corporation en de Toyota Motort Company zijn het samen eens over de bouw van een nieuwe hybride die de naam Mazda zal dragen. De fysionomie van de nieuwe auto is gebaseerd op de succesvolle Prius III. In weerwil van huizenhoge kritiek blijft Toyota en met dit merk ook Lexus, de pionier van de “tweeslachtige” auto. Dit wil zeggen een auto die én een verbrandingsmotor heeft én een elektromotor. Door een NikkelMetalhydride accu kan die in de stad puur elektrische rijden. Tijdens die afstand van 50 à 60 km – afhankelijk van de rijstijl – stoot de auto ZERO emissie uit.

    De verbrandingsmotor die in het geval van Mazda de nieuwe Sky-Concept zal zijn, verbruikt een minimum aan brandstof. Vertragingsenergie wordt omgezet in elektricitiet die opgeslagen wordt in de batterij. Ze kan desgewenst weer worden afgeroepen om samen met de Otto- of Dieselmotor fellere acceleraties te geven aan het voertuig. Er is dus een permanente interactiviteit tussen verbrandingsmotor, elektromotor en batterij. Op een display op het dashboard is dat op fascinerende wijze gevisualiseerd. Mazda’s overeenkomst met Toyota is intelligent te noemen. Waarom pogen iets nieuwer te bedenken als de kennis gewoon tegen wat centjes kan worden ingehaald ? De grote denkers en ingenieurs hebben allemaal voortgebouwd op de axioma’s van hun voorgangers.

    Ook de Formule 1 nam Toyota’s model als principe over (maakte er weliswaar twee versies van-) in de “Kinetic Energy Recovery System” (KERS). Wegens te duur en een te korte tijd om het op punt te stellen voor de 2,4 liter V8 motoren werd het dit jaar opgeborgen. Volgend jaar is het weer toegelaten maar niet verplicht, net als in 2009. In 2012 zal het waarschijnlijk weer algemeen worden gebruikt onder FIA-vlag. De “batterij” in de F1 doet eerder aan als een “condensator” die veel stroom kan opnemen voor korte tijd en dan weer afgeven. Tegen dat de F1 weer KERSzuchtig is, heeft Mazda een puike hybride klaar die eerste in Japan zal worden verkocht.(wr)

    04-04-2010 om 15:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook in de Trophée Andros wordt elektrisch geraced
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl er in zondagavond Monaco gefeest werd in het Hotel de Paris en men vergat de uitslagen van de vierde succesvolle Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën naar de gespecialiseerde pers te zenden – ook op aanvraag – is de groene zucht naar CO2-arme autosport een feit. In Monaco reden hybride-auto’s, auto’s op E85, heuse elektrische vierwielers zoals de Tesla Roadster en de Mitsubishi MiEV, bolides op Compressed Natural Gas (CNG) en alle anderen zoals de Ford Fiesta Econetic’s met een uitstoot aan koolstofdioxyde van minder dan 120 g/km. Autosport heeft met als dusdanige erkenning van de “Fédération Internationale de l’Automobile”, Place de la Concorde numero 8 in Parijs, een berg krediet naar de toekomst toe. Daarom is Clean Week 2020 in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 zo een belangrijke manifestatie. Meer nog, de gelijknamige Trophée is de tweede op de kalender van de FIA in een serie van 18 milieugerichte autofeesten.

    Niemand slaapt er nog van. Nicolas Prost, zoon van de 55-jarige viervoudige wereldkampioen Alain, nog het minst. Hij ligt nog altijd de flitsende acceleraties weg te dromen die hij beleefde in de eerste elektrische race van de Trophée Andros. Hij reed in die AC03 “Evo2” die in 6” van 0 tot 60 km/h sprint en 160 km/h snel is. Met 90 kW (122 pk) was hij er maar zes seconden trager mee over zo’n gladde ronde dan zijn vader die met een 261 kW(355 pk) sterke Dacia Duster daar feest viert. Exagon Engineering heeft mee de hand in dat bizarre voertuigje dat zo van die smalle banden heeft waar je een Rally van de Duizend Meren in Finland mee rijdt. Toch komt er ook dit jaar in december een tweede kampioenschap van voort waarin geen zwarte sneeuw zal worden gezien door de deelnemers. Het zal de zoveelste parallelle competitie zijn waarin meesters op bescheiden wijze hun werk afleveren. Met één ideale lijn, ook op glad ijs. Omdat de pioniers van de auto eind van de 19de eeuw rotsvast geloofden in de elektrische versie van de zelfbeweger. Tot de olie kwam en de CO2. Nu wordt er opnieuw met moderne middelen retro gedacht.(wr/foto:exagon)

    29-03-2010 om 13:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Challenge Urbain Electrique in de Rally van Monte Carlo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag komen de 118 deelnemers die zijn gestart uit Lugano, Clermond-Ferrand en Annecy le Vieux na een aanlooproute aan in de gezamelijke startplaats Valence. In het ydillische Annecy le Vieux hebben de puur elektrische auto’s een eerste regulariteitsproef gereden over 9,5 km. De eerste van de “Challenge Urbain Electrique” die binnen het kader van de Rally van Monte Carlo voor voertuigen met alternatieve energieën is ingesteld. Ze is voorbehouden aan EV met een minimum autonomie van 150 km. Dat zal nodig blijken want morgen zaterdag moet er twee keer 33 km als regulariteitsrit worden gereden in de Maritieme Alpen achter Nice. Zondagnamiddag is er dan een heuse superspeciale op een gedeelte van het GP-circuit in de straten van Monaco. Het vertrek is aan de uitgang van de tunnel langs de zee en de finish op het Casinoplein. Tijdens deze snelheidsproef speelt het vermogen van de EV’s als Tesla en Venturi Volage een doorslaggevende rol, maar ook de stuurmanskunst. Het ziet er naar uit dat zondagmiddag de vroeger Formule 1 coureur Erik Comas (Tesla) en Stéphane Ortelli (Venturi Volage) een robbertje autorijden zullen ten beste geven. Wie wint, dat wordt verteld ’s avonds om 20 uur in Hotel de Paris in het Prinsdom alwaar de prijsuitreiking plaats heeft.

    Deze Rally van Monte Carlo voor auto’s met alternatieve aandrijving is de eerste in een reeks van achttien die onder het FIA-label worden gereden. Het tweede evenement op de kalender is Clean Week 2020 Trophy in Zolder. Het evenement loopt van 5 t/m 9 mei 2010 en belooft heel wat spektakel en nieuws te bieden aan de talrijk verwachte toeschouwers. Vooral op zaterdag 8 en zondag 9 mei worden telkens twee regelmatigheid- en verbruiktests gereden. Voor de klassen VII (Hybride), VIII (Benzine + NG), EF (Benzine maar -120 g/km) en EA (alternatieve brandstoffen zoals Puur Plantaardige Olieën) worden 26 ronden of plusminus 104 km voorgeschoteld.

    Voor de klassen II (Op electriciteit omgebouwde prototype’s), III (standaardvoertuigen op elektriciteit), IIIA (Elektrische serievoertuigen voor dagelijks gebruik) wordt 56 km of 14 ronden voor de wielen geschoven. De auto’s zijn bemand met piloot en navigator. Beiden moeten in het bezit zijn van een vergunning van de FIA of de RACB Sport 2010, of een equivalente licentie van een andere Nationale Auto Club.

    Dit hele vooruitzicht op de Rally van Monte-Carlo én dat op Clean Week 2020 in Zolder toont aan dat autosport met alternatieve voertuigen in de lift zit. Daarom dat de reglementenmakers in Zolder ook zéér duidelijk het doel van de organisatie hebben omschreven. Artikel 1 luidt: “Deze regelmatigheid- en verbruikstest stelt zich tot doel het gebruik van voertuigen op alternatieve brandstoffen te stimuleren en het grote publiek te overtuigen van de dagelijkse inzetbaarheid. Door gelijkaardige vormen van competitie aan te bieden, keren de gemotoriseerde sporten terug naar hun verre oorsprong, die ligt in het versnellen van de nieuwste technologische ontwikkelingen”. Daarmee is de toon gezet. CleanWeek2020 in Zolder staat bij puristen van de autosport en autoindustrie al als klassieker geboekt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    26-03-2010 om 15:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierde FIA Rally van Monte Carlo voor alternatieve auto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met Clean Week 2020 in Zolder inbegrepen telt de “Coupe des Energies Alternatives de la FIA” dit jaar 18 evenementen. De competitie begint morgen 25 maart 2010 met de vierde Rally van Monte-Carlo voor deze specialiteit. Sinds de eerste keer in 2007 is er een sterke evolutie in de deelnemende autokaravaan te zien. Waar in het eerste jaar veel Toyota Prius’ waren ingeschreven en enkele andere hybride’s, komt het accent dit jaar wel op de elektrische auto’s te liggen.Tesla heeft via Simon Rochefort twee Roadsters ingeschreven en daarvan wordt er één van bestuurd door ex Formule 1 coureur Erik Comas. Natuurlijk blijven de Prius III in de klasse VII de hybride dienst uitmaken, maar ook de brandstof E85 komt onder de 118 ingeschreven wagens veel voor.

    Er zijn drie startplaatsen. Lugano, Clermont-Ferrand en Annecy-le-Vieux. Van hieruit rijden de deelnemers naar het verzamelpunt Valence waar ze vrijdag 26 maart in de namiddag worden verwacht.Dan wordt het menens voor vijf regelmatigheidsritten waarvan twee ’s nachts. Zondag wordt er ook een heuse snelheidsrit gereden. Ze vertrekt aan het uiteinde van de tunnel die op het GP-circuit voorkomt en loopt tot aan de “Place de Casino”. Dat is een afstand van 400 meter. Voor degenen die in Annecy-le-Vieux startten was er al een echte "koers" over 9,5 km.

    Door vanaf Clermond-Ferrand te starten hopen de Tesla’s een wereldrecord van 396 km zonder elektrische oplading van de Lithium-Ion-batterij neer te zetten. Zoals bekend heeft Daihatsu het officieuze wereldrecord op zijn naam met 586 km nadat een Tesla in de World Solar Challenge het tot 511 km bracht zonder opladen. Maar omdat deze Rally van Monte Carlo onder de regels valt van de Fédération Internationale de l’Automobile kan de straks gereden afstand als “officieel” wereldrecord worden geacteerd. Leuk aspect aan deze vierde editie is dat het aantal deelnemers zich sinds 2007 heeft verviervoudigd.(Tekst:Walter Rombauts/foto:Venturi)

    24-03-2010 om 14:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golfslagenergie zal wind en zon aanvullen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De elektrische auto komt er, zoveel is zeker. Eerst voor stadsgebruik, dan interstedelijk en tenslotte landelijk zoals een Tesla voordoet. Als zekerheid bestaat over dat gegeven, dan rijst een nieuwe hamvraag. Waar halen we voldoende groene stroom ? Die moet worden opgebracht door wind- en zonne-energie. Volgens specialisten zal dat nooit voldoende kunnen zijn om de wereldmobiliteit te verzekeren. Daarom slaan nu energiereuzen en…baggermaatschappijen de handen in elkaar om via het gekende principe van golfslag- en getijenenergie groene stroom aan te maken.

    Samen met die uit biomassa-centrales zou dat al iets moeten geven op de eindbalans. Baggerfirma’s hebben een grote ervaring met de golfslag en dus inzicht wat men daarbij precies moet aanwenden.

    Alle landen met grote stranden en getijen komen in aanmerking om de nieuwste technieken daarin toe te passen. Het clowneske aan het gegeven is dat de techniek alweer een vijftigtal jaren bekend is, maar vandaag zich letterlijk iedereen zich afvraagt “wat moeten we daar precies voor maken…?” Turbines over kilometers strand die draaien als het water zich in het land dringt. Ook draaien en stroom leveren als het water weer naar vergaarput zee slibbert. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar hoe fictief dit allemaal ook klinkt, het komt er. Bizar genoeg blijken die technieken een voorwaarde om de elektrische auto door te drukken.

    Alleen de Alliantie Nissan-Renault gaat weldra (2011) aan een volume van 500.000 eenheden elektrische Leaf’s, Fluence’s, Kangoo’s, Z.O.E.’s en misschien ook Twizy’s beginnen. Even goed nadenken leert ons dat daarvoor gigantische hoeveelheden exclusieve materialen zullen moeten voorhanden zijn om de batterijen te vervaardigen. Die moeten zorgen dat de autonomie van de EV’s vergroot. Als derde punt is het waken over de betaalbaarheid van de elektriciteit nog het belangrijkste. De OPEC wil niet meer kwistig zijn met aardolie. Die zullen we nog nodig hebben om andere behoeften te dekken. Zoals kunststoffen waaruit we al onze prularia produceren.

    De olieproducerende landen houden met akelige preciesheid de afhankelijkheid van het westen van hun ruwe aardolie in het oog. Ze berekenen het de prijs waarvan ze zeker zijn dat die juist betaalbaar. Het westen zit dus tussen hangen en wurgen. Daarom wordt surfen op de golven, eb en vloed, zaligmakend bovenop de wind en de zon die ons welgevoelen geeft. Daarin gaan “baggeraars” een hoogtechnologische rol spelen. Ook in de windparken in zee.(wr)

    23-03-2010 om 12:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese Opelwedstrijd geeft kans om Ampera te winnen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het motto is duidelijk: “Green Drivers Wanted!” Opel gaat op zoek naar de groenste bestuurder van Europa. Tijdens de “Opel ecoFLEX Experience”, een unieke Europese wedstrijd, kunnen ambitieuze deelnemers hun zuinigste en milieuvriendelijkste rijvaardigheden demonstreren.

    Opel heeft exact de juiste wagens hiervoor, met verschillende modellen uit het ecoFLEX-gamma. De wedstrijd begint op 1 april en de winnaar gaat naar huis met een van de eerst gebouwde Opel Ampera voertuigen, de elektrische wagen met uitgebreide autonomie, die in 2011 in de showrooms komt. De gebruikte ecoFLEX-modellen hiervoor zijn: Corsa, Astra en Insignia

    Een laag verbruik is voor veel autokopers een van de doorslaggevende argumenten. Opel maakt het zijn klanten gemakkelijk door aan die vereiste te voldoen met modellen uit het brede ecoFLEX-gamma. De ecoFLEX-modellen van Agila tot Insignia zijn bijzonder zuinig en milieuvriendelijk. Zo verbruikt de Insignia met een vermogen van 118 kW/160 pk slechts 5,2 liter diesel per 100 km met een uitstoot van 136 g/km CO2.

    Milieubewuste Opel-bestuurders moeten bovendien geen compromissen sluiten op het vlak van prestaties of rijplezier en betalen ook geen hoge meerprijs. Meerdere types aandrijflijnen zijn beschikbaar: benzine en diesel, maar ook alternatieve brandstoffen zoals gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar petroleumgas (LPG). Autokopers ontvangen de mogelijkheid om economisch en ecologisch te rijden gunstig: vandaag de dag draagt maar liefst 40 procent van alle verkochte Opel-voertuigen in Europa het ecoFLEX-logo.

    De Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX en de Astra 1.3 CDTI ecoFLEX zijn de nieuwste modellen die met deze technologie uitpakken. De vijfdeurs Astra berline met 70 kW/95 pk stelt zich gemiddeld tevreden met nauwelijks 4,2 liter diesel per 100 kilometer wat zich vertaalt in een beperkte CO2-uitstoot van 109 g/km. De even krachtige Corsa doet nog beter: hij heeft slechts 3,7 l/100 km nodig en stoot 98 g/km CO2 uit waarmee hij onder de drempel van de 100 g/km blijft.

    Wanneer op 1 april het startschot wordt gegeven voor de ecoFLEX Experience, gaat Opel over het hele continent op zoek naar de bestuurder die het brandstofbesparende potentieel van de Opel-modellen tot de laatste druppel weet te benutten. Geïnteresseerden kunnen zich nu online registreren op www.ecoflex-experience.com.

    Bestuurders moeten eerst hun kennis over brandstofbesparing bewijzen in een online quiz en krijgen daarna de kans om hun virtuele rij- en zuinigheidsvaardigheden te bewijzen. De beste deelnemers (de meest milieuvriendelijke bestuurder uit elk van de 20 deelnemende landen) worden deze zomer uitgenodigd voor een meerdaags evenement in Zweden. Onder de supervisie van professionals nemen de finalisten het tegen elkaar op in een pan-Europese wedstrijd op het Sturup-circuit in Malmö. De milieuvriendelijkste bestuurder wordt dan uitgeroepen tot ecoFLEX Experience-kampioen en krijgt een heel bijzondere prijs mee naar huis: een van de allereerste productie-exemplaren van de Opel Ampera, die de milieuvriendelijke mobiliteit van morgen waarborgt.

    Het preproductiemodel van de E-REV elektrische wagen met uitgebreide autonomie (Extended-Range Electric Vehicle) legde onlangs met succes zijn eerste langeafstandsrit op de openbare weg af met een rit van Rüsselsheim naar Genève. Met zijn lithium-ionbatterij van 16 kW kan de Ampera 60 kilometer zuiver elektrisch, en dus volledig emissievrij, afleggen. Daarna begint de benzinemotor elektriciteit te genereren om de wielen voor de rest van de reis aan te drijven. Aan rijplezier is er alvast geen gebrek: de fluisterstille elektromotor van 111 kW/150 pk levert 370 Newtonmeter koppel vanuit stilstand. Hij stuwt de Ampera in ongeveer 9” van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 161 km/u.(wr)

    22-03-2010 om 11:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla kijkt uit naar concurrenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In een Tesla Roadster stap je in als in een Lotus Elise. Dat is niet verwonderlijk, want de Californische autobouwer van elektrische sportwagens gebruikt een Lotuschassis als grondvesting voor een imposante Lithium-Ion batterij en een driefase asynchrone elektromotor die goed is voor…225 kW (300 pk) die tot 13.000 t/m draait. Binnenin is dat zichtbaar op de toerenteller die vanaf dan een rood veld aangeeft. Gezien de Tesla slechts 1127 mm hoog is, zit je laag met je poep tegen de grond en de rugleuning van de goed omvattende kuipzetels kan je relatief recht regelen zodat je staartbeentje als een sensor over de weg speurt. De signalen die daarmee van de weg worden opgevangen zijn belangrijk om het geweld dat de Tesla uitspuwt in goede handen te houden.

    Sportwagens rijden niet. Ze bollen over de weg. Doordat de laaprofielbanden ieder ribbeltje, ieder steentje en ieder putje registreren en doorgeven via de harde ophanging naar de sensor in ons zitvlak, ervaart de bestuurder van de Tesla de auto alsof het gaat om een auto die straks de “24 Uren van le Mans” moet winnen…Onze zitsensor, in combinatie met de waarnemingen van onze ogen die alles naar de hersenen stuurt en deze de juiste motorische bewegingen laat uitvoeren, bepaalt mee de euforische juistheid waarmee je de Tesla Roadster kan besturen. Als je bent bekomen van de start en je voelt de stabiliteit, de precieze sturing en de afremming als je de stroompedaal loslaat, dan ontstaat een vertrouwensband met het toch 1220 kg wegende “object”.

    Uit stilstand krachtig accelereren is een ware sensatie door een stroomstoot van 500 Ampère in je rug “à la Porsche Turbo” die toelaat in 3”9 de 96 km/h te bereiken. Om onze Europese 0 - 100 km/h te bereiken is dat – in honderdsten van een seconde gerekend – dus net geen 4” zijn.Tesla snoeft er graag mee sneller te zijn dan een Porsche. Dat dit mogelijk is, is te danken aan het feit dat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook zijn maximaal koppel levert. In dit geval 340 Nm vanaf dus omwenteling 1 van de motor. Maar ook doortrekken tot 200 km/h gaat soepel en geheel geluidloos. Op wat gonzen van de motor achteraan na. Die drijft de achterwielen aan en is daar netjes tussen geplaatst. Voor de elektromotor en direct achter de zitjes voor twee personen is die Lithium-Ion batterij (45 kWh) gemonteerd. Ze bevat 99 accu’s met telkens 69 cellen, samen dus goed voor een totaal van 6831 cellen. In 3,5 uur kan ze worden opgeladen. Maar het geluidloze van de auto maakt dat hoe sneller je rijdt, hoe meer je overvallen wordt door een surrealistisch gevoel. Bandenlawaai, zacht zoemen van de motor achteraan, en verder niets. Alsof je de voeling met de aarde verliest. Airborn. Maar neen, de banden klauwen zich vast in het asfalt, de auto roert niet. Het is geen krachtmeting tussen machine en bestuurder zoals je zou kunnen verwachten.Wel voel je dat het gewicht allemaal achter je zit. De batterij weegt 450 kg en die invloed is niet te ontkennen.

    Het “gas”pedaal loslaten betekent dat remenergie wordt omgezet in stroom die weer naar de batterij gaat. De voet van de stroompedaal afnemen betekent een dusdanig effect in afremmen dat de schijfremmen pas in allerlaatste instantie moeten worden gebruikt om geheel te stoppen. Twee jaar geleden was de actieradius nog “maar” 365 km maar in de jongste Solar World Challenge voor alternatieve voertuigen reed een Tesla 511 km alvorens een stekker werd opgezocht.

    Het is leuk leven in de Tesla. Comfort, informatie over energiestand, de motor, de batterij, de celtemperaturen, en zelfs hoeveel gallons en ruwe oliebarrels die je hebt uitgespaard door elektrisch te rijden. Doordenkers weten dat de oorsprong van de elektrische stroom belangrijk is om te bepalen of je al dan niet echt groen rijdt. Stroom van de klassieke oorsprong geeft geen groen certificaat. Elektriciteit afkomstig van wind, zond en getijen en golfslagenergie leveren dat opperste groene label wel af. Alle digitale informatiedragers zitten verzameld in een “Power Electronics Module” die als PEM bekend staat en in de beperkte bagageruimte is gemonteerd. In die trukendoos zit ook de software die bepaalt op welk moment “vertragingsenergie” ontstaat. Specialisten kunnen dat ogenblik regelen waarop de wisselstroommotor als generator gaat werken en gelijkstroom langs een gelijkrichter naar de batterij stuurt.

    Een rit met de Tesla is eigenlijk iets onwezenlijk. Uitstoot ZERO ! Fun, sportgevoel, geld want het “ding” kost meer dan €100.000 en vertrouwen. Een Tesla rijdt als de beste sportwagens. De banden zullen naar ons gevoel iets sneller aan vervanging toe zijn dan bij een gewone auto. Door het gewicht, de grote koppels en laterale krachten die ze moeten verwerken. Er is wel een elektronische tractiecontrole die zorgt dat als soepel verloopt, maar toch. Volgens Tesla zou een oplaadbeurt €9 kosten en kan de batterij tot 700 keer worden opgeladen en daarmee 160.000 zorgeloze kilometers waarborgen. Dat zijn de niet zo controleerbare wetenswaardigheden rond levensduur en kostprijs. Daar tegenover staat één aspect klaar en duidelijk: Tesla heeft op dit moment geen concurrenten. Fisker Karma zal dit binnenkort misschien worden. Tesla wacht erop. (Tekst en foto: Walter Rombauts)

    21-03-2010 om 13:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi stelde zijn Compact Crossover ASX voor in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelde zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève. Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan is gestart in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 zitplaatsen van MMC, is voorzien voor de lente van 2010. De ASX komt het personenwagengamma van Mitsubishi versterken in Europa en zal zijn plaats vinden onder de Outlander.

    Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(wr)


    20-03-2010 om 15:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CEO's nemen zelf stuur in handen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nick Reilly, CEO van het nieuwe GM en onderhandelaar met en over Opel heeft ter gelegenheid van het voorbije Salon van Genève de Opel Ampera van Rüsselsheim naar Genève gereden. Daarmee kon hij 500 km lang ondervinden hoe het is te rijden met een elektrische auto met “extended range”. Voor het vertrek werd de Lithium-Ion batterij met 16 kWh capaciteit volgeladen en daarmee begon Gherardo Corsini, director EV Implementation, de rit naar Zwitserland op puur elektrische aandrijving.

    Na plusminus zestig kilometer startte de benzinegenerator om de elektromotor (111 kW/150 pk met 370 Nm koppel) van de Opel Ampera verder van electriciteit te voorzien. Toen Nick Reilly het stuur overnam en in Genève arriveerde werd de batterij aan een klassiek stopcontact ingeplugd en opnieuw geladen. Reilly reed niet de topsnelheid van 161 km/h en maakte ook niet echt gebruik van de acceleratiemogelijkheid van 0 naar 100 km/h in 9”. Tijdens Clean Week 2020 wordt de Opel Ampera verwacht. Dat evenement gaat door van 5 t/m 9 mei a.s. en Opel kan daar perfect demonstreren dat de Ampera productierijp is en weldra de showrooms haalt.

    Nick Reilly is niet alleen. Tesla begint aan een 19.308 km lange tocht rondom de wereld. In afstand gezien is dat juist niet de halve omtrek van onze aardbol rijden. In de auto zit Leonardo DiCaprio, één van de eerste Teslabezitters en officieel TAG Heuer Ambassador. Tesla sloot een partnership af met TAG Heuer zoals ook Panasonic zich verdienstelijk maakt in het Californische huis. TAG Heuer viert zijn 150ste verjaardag. Daarbij moeten we wel onthouden dat Heuer een Zwitsers zelfstandig uurwerkmaker was die lang in de F1 aanwezig was en dan werd overgenomen door het Arabische “Technique Avant Garde” (TAG). Wie er nog aan de trip deelneemt is de CEO van Tesla Elon Musk en de CEO van TAG Heuer Jean-Christophe Babin. Uiteraard is het de bedoeling aan te tonen dat een EV en zeker een Tesla Roadster lange afstanden kan afleggen zonder in vonkennood te geraken. De Tesla die deze trip gaat maken werd zopas "Foucault Field Gray" gedoopt en is al voorzien van alle nieuwe snufjes, zowel de technische als de comfortgerichte.

    Tesla toonde dat eigenlijk al aan gedurende de jongste World Solar Challenge in de kategorie van alternatieve voertuigen. De auto legde 511 km af alvorens een stopcontact moest worden gevonden. Alleen Daihatsu deed kort daarna beter door van Tokio naar Osaka te rijden en daarbij 558 km puur elektrische te laten noteren. Tesla wordt eveneens verwacht op Clean Week 2020, net als Daihatsu overigens. Mogelijk een gelegenheid om op de omloop van Zolder een dagje uit te trekken om te zien of het afstandsrecord puur elektrisch rijden kan worden verbeterd.(wr)

    19-03-2010 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fisker Karma komt later op de markt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Henrik Fisker, de ontwerper van de bloedmooie Karma, hoopte de stekker hybride einde 2009 op de baan te brengen. Dit wordt nu eerder eind 2010. De vertraging is wellicht te wijten aan de verpletterende keuze waarvoor constructeurs van PHEV’s staan. De batterijmaterialen evolueren met een snelheid die de zienswijzen van een project iedere maand opnieuw in vraag stelt. De Fisker Karma heeft een verbrandingingsmotor voorin terwijl het Li-Ion pakket in de middencosole is ondergebracht. De Ottomotor laadt de accu’s tijdens het rijden en vice-versa geeft de accu weer stroom af om – beperkt – elektrisch in de stad te rijden. Puik werk allemaal. Over het startsein hem af te sturen op de Tesla Roadster blijft het management onzeker.(wr)

    16-03-2010 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!