Nick Reilly, CEO van het nieuwe GM en onderhandelaar met en over Opel heeft ter gelegenheid van het voorbije Salon van Genève de Opel Ampera van Rüsselsheim naar Genève gereden. Daarmee kon hij 500 km lang ondervinden hoe het is te rijden met een elektrische auto met extended range. Voor het vertrek werd de Lithium-Ion batterij met 16 kWh capaciteit volgeladen en daarmee begon Gherardo Corsini, director EV Implementation, de rit naar Zwitserland op puur elektrische aandrijving.
Na plusminus zestig kilometer startte de benzinegenerator om de elektromotor (111 kW/150 pk met 370 Nm koppel) van de Opel Ampera verder van electriciteit te voorzien. Toen Nick Reilly het stuur overnam en in Genève arriveerde werd de batterij aan een klassiek stopcontact ingeplugd en opnieuw geladen. Reilly reed niet de topsnelheid van 161 km/h en maakte ook niet echt gebruik van de acceleratiemogelijkheid van 0 naar 100 km/h in 9. Tijdens Clean Week 2020 wordt de Opel Ampera verwacht. Dat evenement gaat door van 5 t/m 9 mei a.s. en Opel kan daar perfect demonstreren dat de Ampera productierijp is en weldra de showrooms haalt.
Nick Reilly is niet alleen. Tesla begint aan een 19.308 km lange tocht rondom de wereld. In afstand gezien is dat juist niet de halve omtrek van onze aardbol rijden. In de auto zit Leonardo DiCaprio, één van de eerste Teslabezitters en officieel TAG Heuer Ambassador. Tesla sloot een partnership af met TAG Heuer zoals ook Panasonic zich verdienstelijk maakt in het Californische huis. TAG Heuer viert zijn 150ste verjaardag. Daarbij moeten we wel onthouden dat Heuer een Zwitsers zelfstandig uurwerkmaker was die lang in de F1 aanwezig was en dan werd overgenomen door het Arabische Technique Avant Garde (TAG). Wie er nog aan de trip deelneemt is de CEO van Tesla Elon Musk en de CEO van TAG Heuer Jean-Christophe Babin. Uiteraard is het de bedoeling aan te tonen dat een EV en zeker een Tesla Roadster lange afstanden kan afleggen zonder in vonkennood te geraken. De Tesla die deze trip gaat maken werd zopas "Foucault Field Gray" gedoopt en is al voorzien van alle nieuwe snufjes, zowel de technische als de comfortgerichte.
Tesla toonde dat eigenlijk al aan gedurende de jongste World Solar Challenge in de kategorie van alternatieve voertuigen. De auto legde 511 km af alvorens een stopcontact moest worden gevonden. Alleen Daihatsu deed kort daarna beter door van Tokio naar Osaka te rijden en daarbij 558 km puur elektrische te laten noteren. Tesla wordt eveneens verwacht op Clean Week 2020, net als Daihatsu overigens. Mogelijk een gelegenheid om op de omloop van Zolder een dagje uit te trekken om te zien of het afstandsrecord puur elektrisch rijden kan worden verbeterd.(wr)
|