Magneti Marelli zou werken aan een superkrachtig KERS-systeem dat in 2013 opnieuw in de F1 zou komen. Althans is dat de wens van Mercedes (Ross Brawn) dat vindt dat het zinloos is volgend jaar het Kinetic Energy Recovery System zomaar zoals in 2009 te laten voortbestaan. Dat systeem recupereerde vertragingsenergie die door een generator stroom naar de batterij voerde. Naar goeddunken van de piloot kon gedurende 677 precies 60 kW (82 pk) weer afgeroepen worden om de 2,4 liter V8 te ondersteunen op bijvoorbeeld de helling vanaf lEau Rouge naar Les Combes toe, of anders nog, het inhalen van een tegenstrever te vergemakkelijken.
Door onderling akkoord in de schoot van de Formule One Team Association is het systeem dit jaar niet in gebruik. Nochtans is het niet verboden door de FIA. Ferrari en Renault pleiten dan ook om het al in 2011 weer toe te passen. Vooral omdat door het afschaffen van tankbeurten en de één verplichte bandenwissel per race voor weinig spektakel is gaan zorgen. Althans volgens sommigen, want in een jaar dat acht coureurs wereldkampioen kunnen worden is van saaiheid moeilijk te spreken. KERS, dat principieel op de basisprincipes van een Toyota Prius berust, kan op verschillende manieren worden bekomen. De kans is zeer groot dat Porsche het zal opdringen aan de lAutomobile Club de lOuest voor de 24 Uren van Le Mans 2011.
Na de dieselintrede, ongetwijfeld ook een hybride-opmars waarvoor ook Zytek al klaar is. Voortgaande op de Porsche 911 GT3R Hybrid die op 4 maart van dit jaar in Genève is getoond, legt Porsche een contragewicht tegenover de gedachtegang van Magneti Marelli. De 352 kW (480 pk) sterke vierliter zescilinder boxermotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren van 60 kW (90 pk) die de voorwielen aandrijven en dan dus ook voor vierwielaandrijving zorgen. Waarom het ingaat tegen de zienswijze van de Italiaanse specialist is te zien in het interieur naast de bestuurdersplaats.
Daar staat wat een vliegwielaccumulator is gaan heten. In de F1 hebben BMW en Williams er ook aandacht voor gehad. In dat gewichtige woord zit accu verscholen en er zijn ook geen batterijen zoals in de gebruikelijke hybriden die we op de weg tegenkomen. Het systeem is in wezen een elektromotor op zich waarvan de rotor met een omtreksnelheid tot 40.000 t/m ronddraait. Die mechanische energie wordt opgeslagen als er vertraging in het voertuig zit. Algemeen wordt nu aangenomen dat in de software een norm vanaf 0,3 g wordt gehanteerd. Dat kan natuurlijk van merk en denkwijze van de grijze massas van ingenieurs verschillen.
Als die vertraging wordt gedetecteerd stoppen de twee elektromotoren aan de wielen met aandrijven en veranderen zich (weerom software-gewijs) in generatoren die de vliegwielaccu gaan opladen. Wil de piloot nu de opgeslagen energie weer oproepen, dan verandert de vliegwielaccu zich op zijn beurt in een generator die in het geval van Porsche tot 120 kW (163 pk) stuurt naar beide elektromotoren op de vooras. Dit extra vermogen is na iedere laadbeurt tussen 6 en 8 beschikbaar. Maar het proces van energie laden en weer beschikbaar stellen kan korter achter elkaar dan in de KERS omdat daar van een echte condensator/batterij wordt gebruik gemaakt. Bepaald dit aspect intrigeert Ross Brawn en doet Mercedes verzoeken de verzuchting van Ferrari en Renault tot 2013 opgekropt te laten.
Dat Porsche zijn slag zal thuishalen in Le Mans volgend jaar mag verduidelijkt worden door de deelname van deze 911 GT3R Hybrid aan de 24 Uren van de Nürburgring op 15 en 16 mei a.s. Een week na Clean Week 2020. Porsche, na 20.000 overwinningen in 45 jaar op een zestig jarige bestaan, blijft zoals altijd bescheiden. Het zou maar om een racelabo gaan. Slechts om een lager verbruik bij een hoger vermogen en een lagere CO2-uitstoot
Allemaal ongetwijfeld juist. Maar ook om als eerste hybride een zege in de beroemdste afstandsrace ter wereld af te dwingen. Niet dit jaar, dat is te vroeg, maar daarna
Peugeot en Audi weten al van wanten. Die arbeiden ook al een poos aan een hybride. Maar aan dewelke ? Porsche kan twijfels zaaien in de zwaar belaste hoofden van race-ingenieurs.(Walter Rombauts)
|