Vandaag komen de 118 deelnemers die zijn gestart uit Lugano, Clermond-Ferrand en Annecy le Vieux na een aanlooproute aan in de gezamelijke startplaats Valence. In het ydillische Annecy le Vieux hebben de puur elektrische autos een eerste regulariteitsproef gereden over 9,5 km. De eerste van de Challenge Urbain Electrique die binnen het kader van de Rally van Monte Carlo voor voertuigen met alternatieve energieën is ingesteld. Ze is voorbehouden aan EV met een minimum autonomie van 150 km. Dat zal nodig blijken want morgen zaterdag moet er twee keer 33 km als regulariteitsrit worden gereden in de Maritieme Alpen achter Nice. Zondagnamiddag is er dan een heuse superspeciale op een gedeelte van het GP-circuit in de straten van Monaco. Het vertrek is aan de uitgang van de tunnel langs de zee en de finish op het Casinoplein. Tijdens deze snelheidsproef speelt het vermogen van de EVs als Tesla en Venturi Volage een doorslaggevende rol, maar ook de stuurmanskunst. Het ziet er naar uit dat zondagmiddag de vroeger Formule 1 coureur Erik Comas (Tesla) en Stéphane Ortelli (Venturi Volage) een robbertje autorijden zullen ten beste geven. Wie wint, dat wordt verteld s avonds om 20 uur in Hotel de Paris in het Prinsdom alwaar de prijsuitreiking plaats heeft.
Deze Rally van Monte Carlo voor autos met alternatieve aandrijving is de eerste in een reeks van achttien die onder het FIA-label worden gereden. Het tweede evenement op de kalender is Clean Week 2020 Trophy in Zolder. Het evenement loopt van 5 t/m 9 mei 2010 en belooft heel wat spektakel en nieuws te bieden aan de talrijk verwachte toeschouwers. Vooral op zaterdag 8 en zondag 9 mei worden telkens twee regelmatigheid- en verbruiktests gereden. Voor de klassen VII (Hybride), VIII (Benzine + NG), EF (Benzine maar -120 g/km) en EA (alternatieve brandstoffen zoals Puur Plantaardige Olieën) worden 26 ronden of plusminus 104 km voorgeschoteld.
Voor de klassen II (Op electriciteit omgebouwde prototypes), III (standaardvoertuigen op elektriciteit), IIIA (Elektrische serievoertuigen voor dagelijks gebruik) wordt 56 km of 14 ronden voor de wielen geschoven. De autos zijn bemand met piloot en navigator. Beiden moeten in het bezit zijn van een vergunning van de FIA of de RACB Sport 2010, of een equivalente licentie van een andere Nationale Auto Club.
Dit hele vooruitzicht op de Rally van Monte-Carlo én dat op Clean Week 2020 in Zolder toont aan dat autosport met alternatieve voertuigen in de lift zit. Daarom dat de reglementenmakers in Zolder ook zéér duidelijk het doel van de organisatie hebben omschreven. Artikel 1 luidt: Deze regelmatigheid- en verbruikstest stelt zich tot doel het gebruik van voertuigen op alternatieve brandstoffen te stimuleren en het grote publiek te overtuigen van de dagelijkse inzetbaarheid. Door gelijkaardige vormen van competitie aan te bieden, keren de gemotoriseerde sporten terug naar hun verre oorsprong, die ligt in het versnellen van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarmee is de toon gezet. CleanWeek2020 in Zolder staat bij puristen van de autosport en autoindustrie al als klassieker geboekt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
|