Op de Autoshow van New York is bijzonder veel aan nieuws te rapen rond de EV. De Chevrolet Equinox zal niemand vreemd in de oren klinken, maar een puur elektrische versie ervan op basis van het 2010 model is nieuw. Het begrip Crossover impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen biedt en het comfort van een limousine.
Uit de keuze van batterijen, de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-ion) werd geopteerd voor deze laatste omdat die vier keer meer kan dan de eerstgenoemde en twee keer zoveel als de veelgebruikte NiMH. Maar Li-Ion draagt nog wel de twijfel van levensduur met zich. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van een Lithium-Polymeer accu.
De Chevrolet Equinox-by-Amp haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8 en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het
14 uur eer ze aan een 110 V weer vol is en aan een 220 V contact maar 4 uur. AEV laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen in de stoere auto allemaal zijn bezet.(wr)
|