In afwachting dat de Nissan Leaf eind dit jaar mensen al puur elektrisch zal laten rijden, schrijden er twee milieuvriendelijke autos van het merk over de rode loper Clean Week 2020 in Zolder binnen. Het is eerst de ronduit schitterende Note met de 1.5 dCi dieselkrachtbron die 115 g/km aan CO2 uitstoot. Dan is er de Pixo met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor die maar 104 g/km aan koolstofdioxyde uithoest. Hij geeft recht op een premie van 15% op de aankoopfactuur.
Notes viercilinderdiesel komt uit de familie van de Alliantie Nissan-Renault en is één van de meest gebouwde diesels ter wereld. Robuustheid, laag verbruik en vinnigheid zijn de kenmerkende eigenschappen. Om in het het CO2 plaatje te passen en maar 115 g/km van het goedje per kilometer uit te stoten, wriemelden de ingenieurs wat in de versnellingsbak en maakten de verhoudingen in vierde en vijfde wat langer. Daardoor toert de motor wat minder in regime, maar een vlot koppel zorgt ervoor dat geen fun in het rijpatroon verloren gaat. Om de gunstige ecoscore te halen werden geen toegevingen gedaan aan de uitrustingen in de graden Visia Acenta en Tekna. Dat is een grote verdienste omdat veel heel CO2-arme autos duchtig werden gestript om gewicht te besparen. Bij de Note is dat niet het geval en de bezoekers van CW2020 kunnen de auto testrijden op het historisch asfaltlint.
De Nissan Pixo dan is de benjamin van de gamma. In tegenstelling tot wat kan worden vermoed steekt hij boven basismobiliteit uit. De filosofie was een auto te bouwen met een zo laag mogelijke productiekost. Maar het moest een vijfdeurs vierzitter zijn met een wielbasis van 2360 mm die zo veel en groot mogelijke ruimte biedt voor bagage en inzittenden.Dit stadsautootje mist zijn markteffecten niet, ook omdat het verbruik slechts 4,4 l/100 km bedraagt. Al is het maximum vermogen met 50 kW (68 pk) tegen 6000 t/m bescheiden te noemen, de krachtbron (996 cm3) vult perfect de Euro 5 norm in. Ook deze stadsbij is tijdens Clean Week 2020 te rijden en zal menigeen verbazen.
Met de Nissan Pixo werd ook een onderscheiding gewonnen tijdens een milieuvriendelijke manifestatie die door het tijdschrift Turbo werd georganiseerd in Francorchamps. In Zolder komt hij uitmunten in die kategorie van -120 g/km. Uit die voorwaarde is de gedachte rond Clean Week ontstaan. Nissan neemt ook deel aan de CW2020 Trophy met Dirk Schoysman als piloot en vakjournalist Alain De Jong van Autowereld als navigator.
Voor wie Dirk Schoysman niet zo goed meer herinnert: hij is fabrieks-testrijder bij Nissan en is wellicht één van de, zoniet dé, snelste man op de Nordschleife van de Nürburgring met zijn 176 bochten. De oude Ring is in onbruik geraakt nadat Niki Lauda er op 1 augustus 1976 in een Ferrari een verschrikkelijk ongeval had. Later werd die even beroemde als beruchte baan verder gebruikt voor andere races en door autobedrijven omdat geen andere omloopt ter wereld die valstrikken biedt voor mens én techniek. Dirk Schoysman is een parel aan de kroon van Nissan, het merk dat hij fier voorrijdt tijdens de week van 5 t/m 9 mei 2010. Straks dus.(wr)
|