Het onderdeel dat onder FIA-auspiciën zaterdag en zondag in Zolder is gereden, met name de Clean Week 2020 Trophy heeft een verzekerde toekomst. Het is de tweede proef op een wereldwijde kalender voor voertuigen die worden aangedreven door alternatieve energieën. In Zolder waren vier klassen vertegenwoordigd. De drukst bevolkte was de EF-klasse. Dat komt omdat ze de meest toegankelijk is voor de constructeurs die nog even niet toe zijn aan puur elektrisch, nog wat twijfelen aan het hybridemodel dat ze ei zo na af hebben of zoals Renault eens een dCi 85 Eco op bio-ethanol inzette.
De EF-kategorie laat zowel benzine, diesel, LPG, E85 als CNG (Compressed Natural Gaz) onder elkaar robberen. Vandaar dat grote namen als Dirk Schoysman met een Nissan Pixo (103 g/km CO2) Robert Droogmans de Ford Focus Clipper ECOnet (99 g/km) in die populaire groep scherp over het Zolders asfalt stuurden. Trouwens van die hele wirwar van krioelende autos is het een diesel die door de jonge belofte Lagrange met modeontwerper Vankets in de EF naar de eerste plaats werd gereden. Een BMW 118d. Net het merk dat de global Clean Week 2020 in Zolder vooraf maar wat lauwtjes bekeek. Dinsdag sprak de officiële uitslag de officieuze van zondag tegen: Winnaars in de "Overall Combined Classification for Category EF" zijn Hemroulle-Verhoeven in een Audi A4 Berline. Maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat deze wijziging er is gekomen omdat terecht met de FIA Consumption Results deze doorslag hebben gegeven.
De Bayerische Motoren Werke zetten in Limburg alles in op het World Touring Car Championship dat van 16 tot 20 juni 2010 heus tienduizenden naar Zolder zal lokken. Morgen berichten we iets over de klasse VIII waarin van der Straten-Werner met die stralend jonge Ford Fiesta 1.6 Econetic de Trophy World heel even op zijn kop zette. Met plaats één en twee nog wel !!! Zelfs met A Clean Spirit is het opnieuw mogelijk de autoregel toe te passen winnen op zondag is verkopen op maandag.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:BMW)
|