Wie vandaag 28410)De Autogids heeft gekocht verneemt alles over Clean Week 2020. Bovendien is doorheen het hele verzorgde nummer uitgesmeerd hoe de zaken nu staan voor de toekomst. CO2-affaires, hybride, waterstof, PPO en puur elektrisch (EV) worden verstaanbaar uitgelegd. Aangevuld natuurlijk met alle concreet bestaande modellen. Een must voor de autoliefhebber.
Peugeot heeft laten weten met de elektrische Ion naar Zolder te komen. De auto is net als de Citroën afgeleid van de Mitsubishi iMiEV, die beiden niet van de partij zijn. Maar als in die EV-wereld de naam Peugeot valt, dan fronsen mensen de wenkbrauwen. Onwetend over het feit dat de Leeuw van Sochaux tussen 1995 en 2003 de Peugeot 106 Electric heeft geproduceerd én verkocht. In die mate dat de Franse constructeur die weldra zijn 200ste verjaardag viert, recordhouder is in wetenschap én getal.
De Ion is een leuk gestroomlijnde auto met plaats voor vier en is 3,48 meter lang, net als die Citroën en die Mitsubishi. Hij rijdt 130 km/h snel en heeft 130 km autonomie eer men een stekker behoeft. Dan duurt het wel zes uur eer de Lithium-Ion accu is opgeladen. Tenzij een snellader wordt ingezet. Dan wordt de batterij in een half uur voor 80% opnieuw geladen.
Dan kunnen opnieuw de 47 kW (64 pk) worden gebruikt en met 180 Nm vanaf de eerste omwenteling van de (elektro-)motor fikse sprints worden uitgevoerd. Wie natuurlijk veel te hard van stapel loopt, tja, die staat sneller aan een oplaadpaal of stekker. Over de prijs wordt nog gejengeld. Om en rond de 30.000 wordt gesuggereerd
Ook voor de Nissan Leaf. Maar die is al aan het dalen. Tenzij Renault zijn zinnetje doordrijft en batterijen in eigen beheer neemt en ze verhuurt. Dan kan de aankoopprijs van de EV dalen omdat een belangrijke kost van de schouders van de consument is afgenomen. Die betaalt dan op maat zijn benodigde energie. Het wordt dus spannend tussen de grote-volume-merken om vanaf nu tot in 2012 voor vuurwerk te zorgen. De Peugeot Ion zal dat volgende week al doen in Zolder.(wr)
|