Dit weekeinde wordt de 24 Uren van de Nürburgring gereden. Dat gebeurt op de Nordschleife. Dat is een verraderlijke omloop van 22,4 km lang die 176 bochten telt. De organisatoren laten meer dan 200 autos in wat de groene hel wordt genoemd. Het Eifeltracé geldt als het moeilijkste ter wereld voor mens en machine. Wie er sinds het ongeval van Niki Lauda op 1 augustus 1976 nog vrijwillig op rijdt doet dat op eigen risico. Natuurlijk zijn het geen groentjes die dit weekeinde aantreden. De boys zijn ook verzekerd in hun vliegende kratten. Hoofdzakelijk gaat het dit weekeinde tussen Audi R 8 LMS, Porsche en BMW. Voor de algemene zege althans. De alternatievelingen zijn manifest aanwezig maar vallen dit keer nog tussen de plooien van het geweld.
Nou, kratten ? Er rijdt voor zoveel miljard Euro rond dat iedere hardhorige zal uitroepen Crisis !!!!, Welke crisis ? En zo is het. Er zullen altijd rijke mensen zijn en die zullen altijd wat een geluk autosport kunnen boefenen. En dan zijn daar de factorys Autogiganten als Audi en Porsche die altijd wel iets geheims of iets nieuws hebben te proberen. Zoals die Porsche 911 GT3 R Hybrid. Daarin is naast de coureur een Kinetic Energy Recovery System (KERS) dat zijn afroepenergie uit de inertie van een goed ingekapseld vliegwiel haalt. Omdat het deelnemersveld vol van die alternatieve invalshoeken zit, is de race weerhouden op de FIA-kalender voor voertuigen met alternatieve energieën. Na de zopas succesvol gereden Clean Week 2020 Trophy als derde in een wereldwijde reeks van achttien evenementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)
|