Bijgaande foto werd door ondergetekende genomen tijdens de jongste Racing Show van Essen. Het is een studiemodel dat doet denken aan de gestripte Mazda MX-5 die eveneens geen windscherm had. Maar in juli wil Veritas een heuse GT1 lanceren die de Duitse firma graag zou zien deelnemen aan het nieuwe GT1 wereldkampioenschap dat door Stephane Ratel dit jaar is op gang geschoten. Voor Veritas zou het probleem niet alleen worden dat ze 300 exemplaren van de RS III Coupé zullen moeten bouwen om gegadigd te zijn.
De big-boss van het versbakken WK heeft al gezegd genoeg te hebben aan de huidige zes merken die het startveld uitmaken. Bovendien, zo beweert Stephane Ratel wordt hij door veel supermerken opgebeld. Jammer voor hen is het WK GT1 strikt voorbehouden aan echte productieautos.
De auto die Veritas voor ogen heeft gebruikt een vijf liter V10 uit BMWs F1 tijd en braakt 600 pk uit. De voorstelling ervan gaat door in juli op de Nürburgring. Veritas zou ook zes GP-starts hebben genomen in de vroege vijftiger jaren. Dat moeten er dan hors championnat zijn geweest want in het enige gezaghebbende statistiekenboek dat van Jacques Deschenaux is daarvan niets te vinden.
Dat Veritas als F1 Team daarin niet voorkomt is omdat de zojuist genoemde GP-bijbel alleen die namen opneemt die minstens één WK-punt op het palmares hebben gebracht. Veritas reed de eerste race op 27 mei 1951 met de GP van Duitsland in Baumgarten en de laatste werd aangevat op 2 augustus 1953 met de GP van Duitsland op de Nürburgring. De drie jaar dat het merk actief was zijn zeropunten gescoord, geen pole-positions behaald en ook geen podiums. Vijftien coureurs hebben met achttien autos getracht er het fortuinlijkste uit te halen. Maar dat is hen niet gelukt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
|