Volkswagen oefent zich duchtig om tegen 2013 met een serie puur elektrische voertuigen uit te komen. Het concern doet dat minder opvallend en de prototypes die uiteraard al rijden worden niet begeleidt door straffe slogans over autonomie en prestaties. In de Hannover Messe, zowat tussen soep en patatten, ontdekten de tienduizenden bezoekers de Milano Taxi. Hij was al bij de opening van de Messe door Klaus Bischoff, hoofd design van de VW personenwagens en Luca de Meo, hoofd marketing van de constructeur in Hal 15 aan de geïnteresseerden voorgesteld.
De Milano Taxi wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 85 kW (115 pk) die zijn energie betrekt van in de bodem geïntergeerde Lithium-Ion batterij. Specialisten verwachten veel van dit elektrisch conceptvoertuig omdat VW een lange ervaring heeft met de bouw van taxivoertuigen. Denk maar aan de befaamde VWbusjes die ook vandaag nog populair zijn bij de jeugd. Natuurlijk ligt de opdracht in het geval van de Milano Taxi iets kieser. VW Claimt wel een actieradius van maximaal 300 km voor het ZER0 uitstotende voertuig, maar vertelt er niet bij hoeveel die wordt ingekort per passagier meer, die zoals dat in taxis gaat, ook een zware valies meebrengt. Om te volgen
(Tekst:Walter Rombauts/Foto:VW)
|