Ze deelden met zijn vieren een etmaal in Zolder een gewone BMW 120d. Een zogenaamde standaardwagen in de klasse Toerisme. De jockeys waren Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Kristof De Neef en de jonge speerpunt Niels Lagrange. Allemaal Belgen die hun talen kennen. Ze reden over vierëntwintig uur een gemiddelde snelheid van 125,81 km/h met daarin één snelste ronde in 144764, hetzij één keer vier kilometer lang een average-speed van 137,45. In het totaal reden ze 755 ronden. Ze finishten voor NGT met de Porsche GT3 Cup. Drie machines van die naam uit Weissach gingen hen vooraf.
Dat drie Porsche's één, twee en drie finishen tegenover een BMW 120d, is nogal wiedes. Je kan een muis ook niet vragen een olifant om te duwen. Maar met de pletsende regen op het laatst waren de Beliënboys op de doorweekte piste meer op hun gemak dan de jongens met die even sterke als verraderlijke pks achter hun poep. Een vleugje te hard duwen op de gaspedaal en hup, een droom waar je een half jaar naar hebt toegeleefd is verzwonden. De piloten van Beliën Motorsport tuften rustig voort met een motorvermogen dat hen nauwelijks kon verrassen.
Interessant is het vast te stellen dat Beliën Motorsport slechts 10 pitstops maakte. Betrouwbaarheid, strategie en ijselijk ordentelijk georganiseerd. Ordnüng muss Sein, zouden ze in Muchen hebben gezegd. Hun directe concurrenten, éénzelfde turbo-dieselauto van Recy Racing Team, maakte er 11 en dat kostte hen meteen die mogelijk vijfde plaats. Hoewel voorbij die NGT-Porsche komen, bevolkt met verbitterde rijders, tja dat ware ook geen sinecure geweest
De familie van Beliën Neerpelt Lommel reden 46 ronden minder dan de schitterende winnaars van First. Als je Goliath met David vergelijkt is dat verhoudingsgewijs een peulschilletje. Toen Jo Lamers, baas van First Motorsport de perszaal binnenstormde was hij uitzinnig van vreugde. Hij wist niet zo goed meer tegen wie hij sprak. Hij opende zijn vreugdewaterval tegen de meest onbenullige van alle pennenlikkers. Gelukkig keek hij al dubbel, waardoor hij ook de ernstigen als van "Het Belang van Limburg" en "Gazet van Antwerpen" in het verwaasde beeld kreeg. Dan herkende hij ook die sakkerse Peter de Sonville die momenteel "autosport.be" in een ideale lijn tracht te dwingen.
Jo Lamers had duidelijk - én terecht - ook al wat champagne achter de tong. Je zou voor minder... Vier jaar heeft hij gejaagd, gewroet, gebeden, om de 24 Uren van Zolder te winnen. Iedere keer dr naast. Nu met Anthony Kumpen (recordhouder met vijf zeges), Bert Longin (auteur van snelste ronde 135969/150 km/h gemiddeld binnen het team), Henk Haase en Frank Beliën, een overdonderend succes dank zij de voorgaande namen. Daarin schittert Longin ongetwijfeld als sterrijder bij uitstek.Volgens het officiële persbericht van Circuit Zolder hebben 25.000 toeschouwers dit kunnen vaststellen. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)
|