Over de GP van België F1 is door heerkracht zo goed als niets geschreven op deze bescheiden blog. Achteraf bekeken is dat niet erg. Er waren maar drie belangrijke zaken te melden. Ten eerste de derde GP-zege van de Australiër Daniël Ricciardo met Red Bull RB10-Renault, profiterend van de "clash" in de tweede ronde tussen de Mercedessen van raceleider Lewis Hamilton en WK-leider Nico Rosberg. In de moeilijke bocht van Les Combes wilde Rosberg zijn rivaal al langs buitenom de eerste plaats ontfutselen. Maar dan zag hij dat het niet kon en ging terug achter Hamilton rijden. Tijdens dat maneuver raakte de rechter voorvleugel van Rosberg de linkerachterband van Hamilton die meteen naar de pits kon en...zijn illusies op de titel onder zijn helm verbeet.
Rosberg speelde het in zijn reactie op het "accident" of "incident" zeer vuil. "Lewis zag me in zijn spiegel en kwam genoeg naar links - in millimeters gezien - om dit incident te veroorzaken en me wilde uitschakelen..." Iemand die razend, woedend Rosberg onverbloemd veroordeelde was drievoudig wereldkampioen Niki Lauda - non-executive ceo bij Mercedes - die het onaanvaardbaar noemde. Vooral omdat het al in de tweede van 44 ronden gebeurde. Hamilton moest nadien opgeven en Rosberg werd tweede. Daarmee staat hij 29 punten voor op Hamilton. Dat is vier punten meer dan de 25 die aan een zege zijn verbonden. Voor Hamilton in de resterende races zogoed als niet meer goed te maken. Tenzij Rosberg's Mercedes pech kent...of ze elkaar zoals destijds Prost en Senna gewoonweg van de baan dwingen... Tot daar het tweede punt.
Het derde punt is het mooiste. Vroegere Jaguar F1 testpiloot en driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Audi, André Loterer, zoon van Belgische moeder en Duitse vader, maakte zijn echt F1 debuut in die broze Caterham-Renault. Hij moest opgeven. Dat gegeven is van generlei belang. Wat André Loterer heeft getoond in de trainingen én de race die vroeg eindigde voor hem is getuigenis afgelegd van verstand. Niet over de eigen limiet gaan en ook niet over die van de auto. Dat zal hij ook weer doen volgend jaar in de 24 Uren van Le Mans op 13 en 14 juni 2015.
Wellicht logischerwijze weer met Audi die een dieselmotor heeft en Hybrid-technie zoals Toyota en Porsche. Momenteel trachten de regeringen de accijnzen op diesel te verhogen zodat gasolie en benzine dezelfde prijs hebben. Vandaag al is in Nederland vastgesteld dat de verkoop van dieselauto's als gevolg van die "geniale" ingreep met 10% is verlaagd. Straks weer meer werklozen als gevolg van dergelijke maatregelen, landen in het duister door regeringsleiders die nooit het licht hebben gezien. Alleen maar het elektrische waarmee de lamp brandt.
Om het met Fernando Alonso's woorden te zeggen, "het is maar een heel smalle lijn waarop iedereen zich goed kan voelen." Best is te kunnen dansen op een slappe koord. Die kan je in een slingerbeweging brengen. Dan heb je flexibiliteit geconcretiseerd. Een uitdaging voor politici. De GP van België F1 heeft een wrange smaak nagelaten. En uitgerekend gebeurd bij Mercedes, het merk dat door klasse al meer dan honderd jaar de autoindustrie de les leest. Juan Manuel Fangio - zaliger - en Stirling Moss - nu 84 - moeten van de vertoning Rosberg onwel zijn geworden.
De Argentijn zou er bijna uit de dood voor opstaan, en die fantastische rokkenjager die Moss was, moet naar de psycholoog. Hij, Sir Stirling, heeft twee jaar gedwee achter (1954-1955) Fangio gereden terwijl hij sneller was. Nooit heeft hij Fangio in gevaar gebracht. Respect en het gegeven woord waren hem daarvoor te sterk. En natuurlijk won hij een GP van Engeland voor eigen publiek, Juan Manuel Fangio en Mercedes zouden zijn verdiensten niet wegmoffelen, zoals nu met die van Hamilton wordt toegelaten. De grootsheid van Mercedes als begrip, autoconstructeur, zal er voor zorgen dat het verloren woord weer in ere wordt hersteld. Nico Rosberg heeft "de Ster" bezoedeld en daarmee meteen zijn waarschijnlijke eerste wereldtitel.(Walter Rombauts)
|