Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    26-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIKI LAUDA ERGERT ZICH BLAUW AAN NICO ROSBERG

    Over de GP van België F1 is door heerkracht zo goed als niets geschreven op deze bescheiden blog. Achteraf bekeken is dat niet erg. Er waren maar drie belangrijke zaken te melden. Ten eerste de derde GP-zege van de Australiër Daniël Ricciardo met Red Bull RB10-Renault, profiterend van de "clash" in de tweede ronde tussen de Mercedessen van raceleider Lewis Hamilton en WK-leider Nico Rosberg. In de moeilijke bocht van Les Combes wilde Rosberg zijn rivaal al langs buitenom de eerste plaats ontfutselen. Maar dan zag hij dat het niet kon en ging terug achter Hamilton rijden. Tijdens dat maneuver raakte de rechter voorvleugel van Rosberg de linkerachterband van Hamilton die meteen naar de pits kon en...zijn illusies op de titel onder zijn helm verbeet.

    Rosberg speelde het in zijn reactie op het "accident" of "incident" zeer vuil. "Lewis zag me in zijn spiegel en kwam genoeg naar links - in millimeters gezien - om dit incident te veroorzaken en me wilde uitschakelen..." Iemand die razend, woedend Rosberg onverbloemd veroordeelde was drievoudig wereldkampioen Niki Lauda - non-executive ceo bij Mercedes - die het onaanvaardbaar noemde. Vooral omdat het al in de tweede van 44 ronden gebeurde. Hamilton moest nadien opgeven en Rosberg werd tweede. Daarmee staat hij 29 punten voor op Hamilton. Dat is vier punten meer dan de 25 die aan een zege zijn verbonden. Voor Hamilton in de resterende races zogoed als niet meer goed te maken. Tenzij Rosberg's Mercedes pech kent...of ze elkaar zoals destijds Prost en Senna gewoonweg van de baan dwingen... Tot daar het tweede punt.

    Het derde punt is het mooiste. Vroegere Jaguar F1 testpiloot en driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Audi, André Loterer, zoon van Belgische moeder en Duitse vader, maakte zijn echt F1 debuut in die broze Caterham-Renault. Hij moest opgeven. Dat gegeven is van generlei belang. Wat André Loterer heeft getoond in de trainingen én de race die vroeg eindigde voor hem is getuigenis afgelegd van verstand. Niet over de eigen limiet gaan en ook niet over die van de auto. Dat zal hij ook weer doen volgend jaar in de 24 Uren van Le Mans op 13 en 14 juni 2015.

    Wellicht logischerwijze weer met Audi die een dieselmotor heeft en Hybrid-technie zoals Toyota en Porsche. Momenteel trachten de regeringen de accijnzen op diesel te verhogen zodat gasolie en benzine dezelfde prijs hebben. Vandaag al is in Nederland vastgesteld dat de verkoop van dieselauto's als gevolg van die "geniale" ingreep met 10% is verlaagd. Straks weer meer werklozen als gevolg van dergelijke maatregelen, landen in het duister door regeringsleiders die nooit het licht hebben gezien. Alleen maar het elektrische waarmee de lamp brandt.

    Om het met Fernando Alonso's woorden te zeggen, "het is maar een heel smalle lijn waarop iedereen zich goed kan voelen." Best is te kunnen dansen op een slappe koord. Die kan je in een slingerbeweging brengen. Dan heb je flexibiliteit geconcretiseerd. Een uitdaging voor politici. De GP van België F1 heeft een wrange smaak nagelaten. En uitgerekend gebeurd bij Mercedes, het merk dat door klasse al meer dan honderd jaar de autoindustrie de les leest. Juan Manuel Fangio - zaliger - en Stirling Moss - nu 84 - moeten van de vertoning Rosberg onwel zijn geworden.

    De Argentijn zou er bijna uit de dood voor opstaan, en die fantastische rokkenjager die Moss was, moet naar de psycholoog. Hij, Sir Stirling, heeft twee jaar gedwee achter (1954-1955) Fangio gereden terwijl hij sneller was. Nooit heeft hij Fangio in gevaar gebracht. Respect en het gegeven woord waren hem daarvoor te sterk. En natuurlijk won hij een GP van Engeland voor eigen publiek, Juan Manuel Fangio en Mercedes zouden zijn verdiensten niet wegmoffelen, zoals nu met die van Hamilton wordt toegelaten. De grootsheid van Mercedes als begrip, autoconstructeur, zal er voor zorgen dat het verloren woord weer in ere wordt hersteld. Nico Rosberg heeft "de Ster" bezoedeld en daarmee meteen zijn waarschijnlijke eerste wereldtitel.(Walter Rombauts)

    26-08-2014 om 21:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG SNELST IN EERSTE OEFENINGEN GP VAN BELGIË

    De eerste vrije trainingen voor de GP van België hebben geen enkel spectaculair gegeven opgeleverd. De hiërachie van Mercedes is verre van gebroken en WK-leider Nico Rosberg zette zich als nummer 1 met 1'51"577. Weliswaar met als zijn schaduw ploegmaat Lewis Hamilton achter zich. Fernando Alonso toonde met een derde plaats in de Ferrari de klasse die we van hem gewoon zijn. Fris gegeven in deze Belgische manche van het WK F1 is de deelname in een manke Caterham van drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans, André Lotterer, iemand die in de verte Belgische sporen draagt maar officieel Duitser is. Hij bakte er niets van omdat de Caterham-Renault nu eenmaal een slecht geboren auto is.

    Belangrijk is wel dat André Lotterer zijn F1-debuut maakt. Al menen we hem nuttiger te zien in Le Mans. Verder geen schokkende gebeurtenissen, tenzij dat er niet veel volk is, en de historische bocht van "l'Eau Rouge" plankgas kan worden genomen. Spijtig, want millimeterstuurwerk was daar om duimen en vingers af te likken. Nu moet je nog wel een groot hart hebben om het plankgas te doen. Dus respect voor de snelle jongens blijft. Straks tweede vrije trainingen, die hopelijk geanimeerder zullen verlopen dan de saaie vertoning van vanochtend.(wr)

    22-08-2014 om 11:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON NEEMT OCHTENDROL VAN ROSBERG OVER IN FP2

    Met 0,404/1000ste sneller heeft de Brit Lewis Hamilton de beste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van België in Francorchamps. Hij zette de chronowijzerswijzers scherper op 1'49"182 en meteen is de te breken chrono voor morgen bekend. Moregnochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Fernando Alonso plaatste zich vandaag weerom schitteren derde met de ezel-Ferrari. André Lotterer met de Caterham geraakte niet verder dan de 20ste tijd. Helemaal niet slecht, eerder verstandig als je je F1-debuut maakt. Zo is Lotterer en daarom won hij ook al drie keer de 24 Uren van Le Mans. Morgen hoogspanning in Francorchamps. En wellicht ook regen, want Spa en de weerman, die twee zijn met elkaar getrouwd.(wr)

    22-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRAFEEN IN ELEKTRISCHE AUTO ZAL GOUD DOF MAKEN

    Wie denkt dat de elektrische auto is vergeten vergist zich enorm. Bij ons hier in Europa hebben we natuurlijk weer die kans gemist. Politici kunnen de crisis van 2008 als excuus inroepen, maar wezenlijk is het laksheid en ongeloof. China maakt zich op om de grootste gebruiker van elektrische auto's te worden. Elon Musk, die in 2007 met de puur elektrischeTesla Roadster vriend en vijand verbaasde, gaat weldra in California een "Giga-Factory" opstarten waar batterijen worden gemaakt. Musk viseert China omdat deze natie met het jaar welvarender wordt. De groep die Ferrari's, Porsche's en Mercedessen en Tesla Roadster's (€117.000) kan kopen groeit zienderogen aan. Maar het gaat over de elektrische auto en daarin zijn de batterij-materialen cruciaal. Die evolueren razendsnel.

    China was tot voor kort de grootste uitvoerder van grafeen/grafiet. Nu trachten de Chinezen dit materiaal massaal in te voeren, precies met het oog op gebruik in batterij voor EV's. Globaal zijn alle zeldzame metalen en nieuwe materialen voor industrieel en gebruik in elektrische auto's voor...97% in handen van de Chinezen. Vroeg of laat zullen ze dat gegeven zelfs nog als politiek wapen kunnen gebruiken... Hou U vast, zit goed op Uw stoel.

    Hier is de jongste nieuwe serie waar het over gaat: Cerium (CE), Yttrium (Y), Lanthaan (La), Europium (EU, niets met haifu's van een gewezen Europees Voorzitter te maken), Gadolium (Gd), Terbium (Tb) en nu ook grafeen, een verwante van diamant. Goud dat blinkt zal verdoffen door de speculaties op de aandelenmarkten. Overigens is er met goud sinds 2012 iets goed mysterieus mis. De prijs per kilogram kelderde toen met 25%... en is zo gebleven tot vandaag. Maar dat is een ander verhaal.

    De bedoeling van alle research is de standtijd van een batterij te verhogen. Waardoor de actieradius van een voertuig kan worden verlengd. Nu is die bij de gemiddelde - dure -  EV eigenlijk beperkt. Mijn directe geheugen zegt me dat Daihatsu ooit de langste afstand op één lading reed. Van Tokio naar Nagoya. Iets meer dan 1000 km. Dat is al respectabel. Buiten de aankoopprijs en de korte actieradius - die afhankelijk is van je rijstijl en verkeersdrukte - heb ik goede ervaringen/herinneringen met de Nissan LEAF, de Peugeot Ion, de Tesla natuurlijk, de Mitsubishi iMEV, de EV Smart van Mercedes en ook de Renault Twizy. Allemaal puur elektrisch gereden. Maar met een beangstigend gevoel voor iemand die de rijstijl ermee niet kent. Die staat snel aan de kant.

    In ieder geval zal de goudprijs verbleken ten opzichte van de zeldzame aardmetalen/-materialen. In plaats van in fysiek goud te investeren lijkt het verstandiger te worden in goudmijnaandelen en o.a. grafietmijnen-aandelen te investeren. Als je nog kan. Maar de elektrische auto komt er met zekerheid. Alle hybrides - ook die van Toyota met motor op waterstof - slaan de brug naar puur elektrisch rijden. Zo is de autogeschiedenis overigens begonnen. Er zal nog wat tijd overgaan. Maar tegen 2020 zullen de silhouette's ervan zich duidelijk aftekenen.

    Tegen 2050 zal een conventionele auto iets lachwekkend zijn geworden. Iemand die dat beweert wordt vandaag nog voor gek verklaart. Maar als je de Porsche LMP1 "919 Hybrid" analyseert krab je je achter de oren. Porsche heeft het moeten afleggen tegen zustermerk Audi en Toyota was hun ook nog iets te sterk in de jongste 24 Uren van Le Mans. Volgend jaar, op 13 en 14 juni 2015, zal Porsche opnieuw proberen in La Sarthe te winnen...Dat zou de 17de keer zijn. Maar wat aan batterijtechniek in die auto werd gebruikt, onderstreept alleen dat visionair Alan Musk gelijk zal krijgen. Hij zal in China mee andere dingen laten blinken dan goud. Want al wat blinkt is geen goud. Dat weten we allemaal.(Foto's en tekst: Walter Rombauts)

    16-08-2014 om 22:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JONG EN OUD IN DE F1 VALT MET DE VOETEN WEER OP MENSENMAAT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgende week ontvangt Francorchamps voor het eerst de "nieuwe" controversieel blijvende Formule 1 ter gelegenheid van de GP van België. Zonder overdrijven blijft het nu 7,004 km lange tracé het mooiste circuit ter wereld. Als oude Belg zeg ik dit niet nostalgisch. Het is gewoon zo en de coureurs van toen, van vandaag en in de toekomst zullen wellicht hetzelfde zeggen. Het is ondenkbaar - maar praktisch niet onmogelijk - dat als de Grote Manitou Bernie Ecclestone het niet meer voor het zeggen zou hebben, de GP van België op een historische plek in de uitlopers van het Eifelgebergte niet meer zou doorgaan. Maar er beweegt veel in de F1. Jong en oud ontmoeten elkaar en beginnen respect te tonen nadat het wereldje eens goed dooreen is geschud. Met wat ?

    De "full-hybride" Formule 1 heeft de ingenieurswereld dooreengeschud. De dominatie van Renault in de Red Bull's is gebroken door de Mercedes "Power Unit" en bij Ferrari is de topmotoren-ingenieur Luca Marmorini weggegaan, net als Adrian Newey vindt dat hij er de brui gaat aan geven. Omdat de F1 wat teveel op de eenheidsworst van de promotiefomules gaat gelijken. Ferrari is door heel de autogeschiedenis door "drama" geweest. Door de tirannieke Enzo op zich al, maar ook door de overwinningen, ongevallen en doden in de F1 geschiedenis. Maar voor nu vooral als object. Iedereen zou een Ferrari willen.

    In de laatste jaren van het leven - nu 26 jaar geleden overleden - van "Il Commendatore" was Luca Montezemolo al een vaste waarde, geliefd en gehaat. De "dokter in de Rechten" hield zich evenwel op de achtergrond tijdens de zeven wereldtitels van Michaël Schumacher, die met het summum aan technisch auto-engineering Ross Brawn en autosportmirakel Jean Todt een hechte Drievuldigheid vormden. De Braziliaanse Rubens Barrichello kan daar alles over vertellen. Hij moest altijd achter Schumacher blijven, zoals Stirling Moss achter Juan Manuel Fangio bij Mercedes in 1954 en 1955. Mercedes stopte de competitie in 1955 nadat de Mercedes van Pierre Levegh tijdens de 24 Uren van Le Mans in de hoofdtribune vloog en ontplofte. Daarbij kwamen 82 mensen om het leven. Opdat er geen vergissing zou bestaan, de etmaalrace van de l' Automobile Club de l' Ouest (ACO), heeft geen uitstaans met de Formule 1.

    Die Luca Di Montezemolo werd de baas bij Ferrari nadat Michaël Schumacher stopte, Jean Todt naar het Presidentschap van de FIA evolueerde als opvolger van Bernie's boezemvriend Max Mosley. Montezemolo zit met een groot probleem. Hij verving een verdienstelijke Stefano Domenicali als teammanger door Marco Mattiacci die vanuit het niets van Ferrari Noord-Amerika naar de F1 kwam gevallen. En met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen het emotioneel alles overheersende Steigerende Paard van Maranello uit het slob moet halen. In concreto de heren Lewis Hamilton en Nico Rosberg in hun zilverpijlen Mercedessen bijfietsen. Of toch op zijn minst dit jaar nog eens een GP winnen, voorbij Red Bull en de viervoudige niet gefrustreerde maar zeer vermoeide Sebastien Vettel rijden. Waarmee macho-gedoe van onbenullen die Bernie's Circus bevolken, wordt gekelderd en de puristen elkaar vinden in diepmenselijke proporties.

    Minttu Virtanen moet de vrucht van Kimi (-Räikkönen) al embryonaal in haar schoot hebben gehad toen Kimi met de Ferrari in Canada tussen de betonmuren werd gekatapulteerd en frontaal erop tot stilstand kwam. De zogenaamde koele Fin heeft wel genoeg hitte afgegeven opdat hij begin 2015 vader zal worden. Ondertussen wil Ferrari Kimi zien winnen. In 2007 is hij al wereldkampioen geworden met Ferrari. En Fernando Alonso wil dat ook bereiken. Voor beiden is dat dit jaar al zeker uitgesloten. Rosberg of Hamilton gaan de titel winnen. Mercedes is al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.

    En Vetteltje ? Die zal zijn come-back maken en nog enkele wereldtitels aaneenrijgen zoals zijn grote voorbeeld en landgenoot Schumacher dat heeft voorgedaan. Maar wat is de jongeman moe van vier jaar alle weelde te moeten torsen van als "snotneus" (in zijn gedrag naar Webber en nu Ricciardo toe soms letterlijk pubergedrag) wereldkampioen F1 te zijn. Halfgod moeten spelen, met soms alle akelige, ongezellige plichtplegingen van protocols toe. Stinkend rijk zijn, alles wat zijn hartje lust kunnen krijgen, en wat hij niet heeft is dat hij het zelf niet heeft gewild.

    Hij wil maar één ding: autootje rijden, een ongecontroleerd slippertje goed doen aflopen. Hij zag dit voorjaar zijn wereld instorten als hij niet meer kon winnen. Maar hij raapt de stenen van de ruïne weer op en bouwt, zit in de klas van het leven te leren "sorry" te zeggen. Ook niet meer mokken als je eens niet wint. Je kan niet altijd winnen. Maar de manier waarop hij de jongste tijd vooral op zichzelf aan het winnen is, zal maken dat 2015 best een Vettel tot vervelens toe terug ziet winnen.

    Niet Kimi zelf, maar zijn ploegmaat Fernando Alonso, ziet de Fin verbeten terug op het voorplan komen. Op z'n minst al met zijn baby in zijn armen. Dank u vriendinnetje, vrouwtje Minttu. Zij weet dat ze hem Iceman noemen, maar ook in - bijvoorbeeld - Ijsland smeult het aardvuur onder de dunne aardkors. Je kan er met je been doorschieten. Rondom de geysers o.a. en Kimi Räikkonen is een smeulende vulkaan. Barstens van talent, met een klein hartje voorzeker maar met een gladiatormentaliteit. Luca di Montezemolo was er als de kippen bij om het nieuws de kop in te drukken dat Kimi "La Scuderia" zou verlaten. "We hebben Kimi en Fernando nodig", sneerde hij naar de pers.

    Luca zegde daarmee iets heel verstandigs. Want Kimi en Alfonso hebben die koppige ezel die het Steigerend Paard tot nu toe in de nieuwe F1 is geweest, aan den lijve gevoeld. Je mag ingenieur zijn zoveel je wil, plankgas door een bocht gaan waar het eigenlijk in mensenmaat niet meer mogelijk is, dat doen de autocoureurs. Zij voelen de dwarsheid, de tegenstrijdigheid die in iedere auto zit. De ingenieur pluist alleen data uit. Meer niet. Nooit eens met de poep dichtgeknepen als schrikreactie zoals de coureur omdat ie wéét dat ie te laat remde...Wijduit door onderstuur door een bocht gaat maar er toch voor zorgt dat het "onding" niet in de bandenmuur of betonmuur aan fladderen scheurt. Al wie met de V6 Turbo's en ERS dit jaar te maken heeft gehad als coureur is voor 2015 onmisbaar. Niemand die de oorsprong en het gedrag ervan niet heeft aangevoeld kan een vertaling ervan voor evoluties naar technici toe zenden.

    Althans ik weet het niet, maar het is te hopen dat Bernie Ecclestone in Francorchamps is. Ook al kent de afloop van "the case" mogelijk een kentering. Ecclestone en Spa zijn onafscheidelijk zakelijk verbonden. Zoals hij het ooit was met Maurice Beliën - zaliger - in Zolder. Grootse tijden. Zoals volgende week in Francorchamps opnieuw. Puur Formule 1 en een niet na te vertellen historiek die in 1920 begon en een zekere Jules de Their als circuitontwerper had. Onbegonnen werk daarover hier dieper op in te gaan. Hamilton en Rosberg zullen er met Mercedes weer schitteren. Tenzij in die ruime drie weken zomerpauze tussen Hongarije en Francorchamps enkele ingenieurs geen vakantie hebben genomen en nieuwe motor-adem voor hun team hebben uitgekiend.

    Om een verrassing te brengen in de Ardennen ? En daarna vordert het seizoen snel. Met Francorchamps bijgeteld zijn er nog acht races te rijden. Mercedes voelt wel de hete adem van Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en nu en dan een Mc Laren en Ferrari-prik. Toto Wolff heeft bij Mercedes ook gedaan gekregen Rosberg en Hamilton gewoon te laten racen. Zonder teamorders. Niki Lauda zal wellicht dat advies hebben gegeven na het onverkwikkelijke voorval in Hongarije.

    2015 is straks, het tweede seizoen van de "nieuwe F1" die al bij al meer biedt dan eerst werd aangenomen. Onderhuids blijft het een menselijk schaakspel. Voor wie in sommige plooien kan/wil kijken, soms zowaar op mensenmaat. Al zal de pitlane in Francorchamps weer vol lopen met buitenaardse luchtbellen die worden doorprikt door hun eigen arrogantie. Dat heeft die Luca Di Montezemolo dan weer echt niet. Hij behoort tot de weldenkenden. Hij moet wel, want zijn echte baas - wordt vaak vergeten - is Fiat en omdat Ferrari als autobouwer uiteraard zelfbedruipend is, zwijgt Marchionne, de ongegeneerde Fiat/Chrysler-baas. Al zal hij al wel aan Luca hebben gevraagd wanneer Ferrari nog eens een GP gaat winnen. Zelfs een di Montezemolo, Ferraribaas, voelt zich wat ongemakkelijk met zo'n vraag.(Walter Rombauts/Foto Rosberg:Mercedes)

    13-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECCLESTONE'S 75 MILJOEN EURO AFKOOPGELD VERWORPEN

    Bernie Ecclestone's "dading" voor de rechtbank in München om via het betalen van 100 miljoen dollar te ontsnappen aan de - theoretische - dreiging van 10 jaar gevangenis is vandaag verworpen. De in 2006 betrokken BayernLB bank waarvan een directeur Gerhard Gribkowsky "smeergeld" zou hebben ontvangen vecht het vonnis aan. Bijgevolg is de F1-paus nog niet gerust. Zijn advokaat weigerde alle commentaar. Wordt vervolgd.(wr)

    09-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECCLESTONE VOOR 75 MILJOEN EURO IN ERE HERSTELD ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In mijn onverwacht nogal gevuld leven heb ik niemand ontmoet die geen fouten had en er geen maakte. Het proces rond omkoping (in 2006 zo'n 32 miljoen "smeergeld" aan Duitse bankier betaald) vanwege Bernie Ecclestone in Duitsland heeft mij met walging vervuld. Nochtans zijn Bernie en ondergetekende nooit uitstekende kenissen geweest. De keren dat ik hem mocht ontmoeten, aanzitten aan tafel, bleek ik - en niet ik alleen - te licht te wegen om zijn inzicht(-en) te begrijpen, te delen. Hij maakte soms ook domme beslissingen en deed soms dwaze uitspraken. Wie niet ? Door de vrijspraak met de afkoping van zijn proces is het gerecht in Duitsland omzeggens in opspraak gekomen. Wie het meeste geld heeft kan vrijuit gaan.

    Als dat het vaak terechte uitgangspunt is, dan hangt er een zwaard van Damocles boven vele hoofden. Want in alle domeinen die dominerend zijn in de gang van de wereld, is dat altijd al het geval geweest. Wat niet hetzelfde is als op alles het etiket "OK" te plakken. Zeker niet, maar het is pervers om een 83-jarige - ik ga hem "deugniet" noemen - op deze wijze te schande te zetten. Hij heeft geen mensen gedood, hij heeft alleen een oorlog met de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA plusminus '80/'81) ontketent en eigenlijk gewonnen.

    Hij heeft van de armoezaaiers van de F1 (op Il Commendatore, Enzo Ferrari na) sinds het oprichten van de "Formule One Constructors Association" (FOCA-1981) multi-miljardairs gemaakt. En het is waar: Ecclestone moest en zou in alles zijn zin hebben. Hij aanbad en aanbidt nog geld en goud. Zoals er meerdere op deze aarbol zijn... Als op 12 oktober 2014 de GP van Rusland in Sochi wordt gereden kan dat vragen oproepen of de Napoleon van de F1 de mysterieuze Vladimir Poetin heeft omgekocht ? Of omgedraaid ? Waar ik wel op durf verwedden is dat ze samen niet in een gammel frituur de lunch hebben gebruikt. Hebben Ecclestone en Poetin samen gegeten ? Wat een misdaad !

    Ze waren een tweetal jaar geleden wel samen de bouw van het F1-circuit en de infrastructuur van de Olympische Winterspelen gaan "inspecteren". Verdacht ? Na de bankencrisis die in 2008 de wereld uit evenwicht bracht, is alles en iedereen verdacht. Alleen "zijn", "bestaan" is al een kies gegeven. Er is een "ongemakkelijke vraag" uit ontstaan. Is het tolerant kinderen op de wereld te zetten, zonder zichzelf in eer en geweten te hebben onderzocht of je er kan voor zorgen, opvoeden, zelf opgevoed zijn...? Is het geen moord met voorbedachte rade een kind te baren als je weet dat je het geen menswaardig bestaan kan geven...? Naar schatting zijn we in 2050 met plusminus 9 miljard wezens die "mensen" worden genoemd. Je hoeft het nieuws maar op te zetten om rond die benaming twijfel te doen rijzen.

    Onze planeet is niet in staat genoegzaam voor eten, onderhoud, water, energie, hygiëne en gezondheidszorg te zorgen. Tegen 2020 zou de wereldproductie aan auto's net geen 90 miljoen eenheden per jaar bedragen. Dat is pure waanzin. En waar ik eergisteren in het Nederlandse Aagtekerke 30 km/h moest rijden, stak een fietser me met minstens 40 km/h voorbij...Hij werd niet geflitst en het kon mij boos hebben gemaakt omdat ik de week voordien voor éénzelfde "misdrijf" als automobilist nog €50 boete moest betalen !

    De kloof tussen intellect en domheid groeit snel. Bangelijk snel omdat mensen die vaak een leven lang in zogoed als ledigheid hebben doorgebracht jaloers worden op de materiële welstand van mensen die "iets" hebben gedaan in hun leven. Leeglopers willen en krijgen vaak ook exact wat doeners hebben veroverd met noeste arbeid. Dat is het echte spanningsveld. Dat is de echte lont aan het slapend vuurwerk.

    De jonge mensen ontsnappen aan die kritiek omdat o.a. West-Europa na de "overwinning" in WO II (dank zij Amerikanen, Russen, Britten, Canadezen, Schotten...) op zijn lauweren is gaan rusten. "Feesten" was het woord. Niet aan de werkgelegenheid van de jonge generaties denken. Jaloers zijn op de Japanners, lachen met de Chinezen, de Indiërs en Brazilië alleen als synomiem van pikante tanga's rond mooie bruingezonde billen zien op het zilver zandtapijt van Copacabana. Ondertussen afglijden naar radeloosheid, machteloosheid. Wijs niet met de vinger naar de twee jongste generaties. Er is geen waardig werk voor hen. En zij zullen geen €75 miljoen op tafel kunnen leggen om de cel van de armoede af te kopen.

    Ecclestone kon/kan dat wel omdat hij van en door de Formule 1 en de daaraan bijhangende autosportdisciplines een wereldeconomie heeft gecreëerd. Die honderdduizenden mensen wereldwijd werk geeft. En dus die belangrijke welvaart. Die stond te schande ! De aanklacht zal volgens de letteren wel juist zijn geweest, met risico op 10 jaar cel. Dàt is wat essentieel is afgekocht. Stel u voor, de "Grote Manitou" in Alcatraz, zoals Al Capone ! Alleen de gedachte is al beschamend. Maar wat hij heeft gedaan, gebeurt dagelijks wereldwijd in heel de zakenwereld. Dus is stilte geboden.

    In Duitsland wordt het momenteel een schande geheten dat Bernie Ecclestone "terug naar zijn riante positie kan gaan als baas van de Formule 1..." Dat schockeert. Dààr IS natuurlijk zijn plaats. Terecht. Wat zou hij anders doen ? Op een bezemsteel hangend, sigarettenpeuk in de mond, rondgapend, wachtend tot het vijf uur is en eens thuis na frieten en cervela, met tartaar aub, wegzakken voor "Family" ? Neen, ik heb in Bernie geen vriend gehad, hij was dat ook niet voor mij. Tikte mij eens in mijn jonge jaren serieus op de vingers nadat ik me zeer autosportkritisch over hem had uitgelaten.

    Het "botsinkje" werd uitgepraat. Ondergetekende is "een man als een boom, maar te kort afgezaagd." Hiertegenover is Bernie Ecclestone slechts een opgeschoten cactus, nog eens twee koppen kleiner, maar met heel scherpe stekels. Dat belet niet dat zijn "proces" wereldwijd op alle zenders "actualiteit" was. "Hoge bomen vangen veel wind", kan je in zijn geval niet zeggen. "Rijke mannen wekken jaloersheid". De gevaarlijkste eigenschap die mensen kunnen hebben. Daarom schuwen "de begoeden" de "jaloersen" en wordt de kloof tussen "rijk en arm" nog groter.

    Pretentieus in de "ik-vorm" ben ik blij dat Bernie waardig de rechtbank in München heeft kunnen verlaten. Het moest meer mensen overkomen, maar of hij in ere is hersteld ? De wonde is toegebracht. Voor Bernie, voor 't gerecht, voor onze zieke maatschappij. Wat in concreto "afkoping van het proces" wordt genoemd is juridisch niet anders dan een "dading" die tussen twee partijen wordt gedaan, teneinde aan een aanslepende en onverkwikkelijke story een eind te maken. Dagelijks worden duizenden, misschien wel honderdduizenden "dadingen" gedaan. Zoals zopas toch ook iets in die aard moet zijn gebeurd i.v.m. een Amerikaanse diamantfamilie in Antwerpse diamantkringen.

    De veronderstelling van omkoping werd toch ook geseponeerd. Die familie is natuurlijk minder spectaculair dan een Bernie Ecclestone die je als een Napoleon, een F1-Paus, naar Elba zou kunnen zenden... Dadingen zijn dagelijkse kost in de financiële wereld, ook tussen banken, verzekeringsmaatschappijen en advokaten, maar niet noodzakelijk in een rechtbank met publieke zitting. Die van Bernie was natuurlijk wat opvallender, met onderhuids een lichte zweem van een afrekening. Een vette kluif voor zijn vijanden, de jaloersen. (Walter Rombauts)

    05-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRIC TERUG IN DE VERZWEGENHEID

    FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...

    Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.

    Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars).  In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.

    De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.

    Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)

    02-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZELFRIJDENDE AUTO KAN ONS VAN VERKEERSGESEL VERLOSSEN

    In Japan en Amerika rijden al zelfbesturende auto's rond als experiment. Binnenkort - in januari  2015 - ook in Engeland. Mochten de experimenten slagen - en alles wijst daarop - dan kunnen die voertuigen ons van de verkeersgesel van vandaag verlossen.  Een auto is een ingewikkelde machine, verpakt in emotioneel publiciteitspapier. Die emotie, het machobeeld dat van een auto wordt gemaakt doet die ondingen verkopen en zorgt voor werkgelegenheid. Maar ook voor ontieglijk veel ellende. Een mens kan zijn emoties niet de baas. Dat leert de geschiedenis en de actualiteit van iedere dag. Ongevallen, doden, gekwetsten, oorlogen en dwaas religieus gedoe van alle kanten.

    Om de belasting die de auto door ongevallen door onbesuisd rijden op de maatschappij legt te verminderen of compleet uit te sluiten, moet de bediener van die machine worden uitgschakeld. Dat kan alleen door het hele verkeer te automatiseren, t.t.z. de auto's interactief onder elkaar te laten communiceren, maar ook door het hele mobiliteitsproces, los van de inzittenden te laten verlopen.

    Volvo is daar altijd pionier in geweest en Mercedes ook. Ruim dertig à vijfëndertig jaar geleden reed ik in Zweden Volvo's die los van de bestuurder's wil, zich aanpastten aan wat de verkeersborden bevolen. Waar zijn die goede intenties gebleven ? Hoeveel belastingsgeld aan stupide flitspalen, misdadige verkeersdrempels en idiote snelheidswisselingen op onmogelijke afstanden, zou al niet zijn uitgespaard ? Neen, smossen met het geld van de burger en dan schrikken dat de kas leeg is.

    Als de elektrische auto niet doorbreekt, als de hybride-auto te duur blijft voor het gemiddeld budget en de overheid de ogen - gewild eigenwijs - sluit voor de reëel bestaande mogelijkheden van echt veilig verkeer door emotionaliteit weg te nemen van de auto, dan is het prediken in de woestijn. Mijn passie, mijn leven, mijn geliefde autosport doet daar ook geen goed aan. Het straalt "macho" uit. Baas over een ander, over anderen en andere dingen. Echte meesters zijn zij die anderen in hun waardigheid laten. Ook in het verkeer. Voorrang verlenen, soms al het echt niet moet, is een teken van opvoeding, van wellevendheid. Wat ouderwets ! Wie een zelfrijdende auto koopt, zal getuigen van burgerzin. Maar héél vaak sip kijken.(Walter Rombauts)

    31-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA U NICO, WAS TEVEEL GEVRAAGD AAN LEWIS

    Teamleider Toto Wolff zag Nico Rosberg nog in staat om - eens voorbij Hamilton - zowel Alonso (Ferrari) als Ricciardo (Red Bull) te "pakken" en de GP van Hongarije te winnen. De leider in de WK-stand had in de 57ste van de 70 ronden nog een nieuwe set supersofts in de pits laten monteren. Daarop kan je razendsnelle bochtsnelheden mee realiseren. Daarom kwam Rosberg ook zo snel in het zog van Hamilton, die wist "Nico is op één seconde van mij". In de F1 is dat een eeuwigheid. Maar de volgende ronde werd de Mercedes alsmaar groter in de spiegels van Hamilton. Toen kwam het verzoek, de vraag, het bevel, om zijn ploegmaat voorbij te laten en alsnog te winnen. (Rosberg had er eerder al "stilletjes" om gesmeekt).

    Hamilton's mediumbanden begonnen te zwalpen, net als die van Alonso's Ferrari F14T. Alleen Ricciardo had tijdig aan verse rubbers gedacht en reed naar zijn tweede GP-zege toe. Binnengaan voor nieuwe banden kon Hamilton niet meer, maar Rosberg voorbij laten, beleefd de helm afnemen en zeggen "na U Nico", dat was teveel voor de Brit. Zowel vorige week in Hockenheim als nu in Hongarije, startte Hamilton als laatste en moest hij de tweede opeenvolgende race iedereen inhalen om weer in de spits van het spektakel te geraken. Even zag het ernaar uit dat Lewis zelfs nog de zege kon grijpen.

    Toen bleek dat zoiets dromerij was, begon hij te tellen. Zijn derde plaats (15 punten), die vierde van Rosberg (12 eenheden), dat bracht hem op 11 punten van de WK-leider. Hamilton zag door zijn weigering om het teamorder van Wolff op te volgen de schade in de WK-stand beperkt. Vanuit teambaas Wolff strategie gezien had - als Lewis Nico zou hebben voorbijgelaten - mogelijk een Mercedes gewonnen in plaats van een Red Bull-Renault.

    Toto Wolff moet natuurlijk ook rekenschap afleggen bij de Mercedestop. Maar we zullen eindigen met de wijsheid van de levende legende Niki Lauda. Hij speelt bij Mercedes de rol van non-executive-ceo. Hij is driemaal wereldkampioen F1 geweest (1975, 1977 en 1984) en is het best geplaatst om een koerssituatie te analyseren. Hij is een wijs man. Hij besloot dat in de context van het wereldkampioenschap Lewis Hamilton "gemachtigd" was het teamorder van Wolff te negeren, te weigeren."

    Aldus Lauda. Geen mens heeft hem tegengesproken. Monumenten spreek je niet tegen. Net als zo'n standbeeld antwoordde de Oostenrijker ook niet op domme vragen als "wat denk je van de vraag of Lewis zijn ploegmaat, maar vooral rivaal, had moeten voorbijlaten ?" Niki wendde zich af van de micro en dacht al aan de GP van Belgïë in Francorchamps waar het "zorgenduel" voor Mercedes tussen "Ham" en "Ros" verder doorgaat. Waarna de F1 wat zomervakantie neemt.(wr)

    29-07-2014 om 02:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO WINT TWEEDE GP, HAMILTON SPEELT HELD IN THRILLER

    Na de GP van Canada heeft de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull RB10-Renault nu ook de GP van Hongarije F1 gewonnen. Dat gebeurde in een scenario voor een thriller die zuur opbrak voor trainingsnelste Nico Rosberg die een perfecte start nam op een opdrogende Hongaroring. Hij reed direct van zijn landgenoot Vettel weg, maar in de negende ronde slipte Ericcson met de Caterham-Renault de muur in, en direct safety-car. Zodoende zag Rosberg zijn tegenstanders terugkomen en was alle inspanning vergeefs.

    Zowaar Alonso (Ferrari) ging een hoofdrol spelen nadat Sergio Perez zijn Force India-Mercedes ook in de muur knalde. Alles was ineens tegen Rosberg, die dan weer negende, dan weer derde en zesde was. De banden wissels zorgden voor een hectisch wedstrijdbeeld. Gestart vanuit de pits, samen met Kevin Magnussen, was het "spook" in de op til zijnde thriller op de Hongaroring niet minder dan Lewis Hamilton ! Na Hockenheim was het de tweede keer dat de Brit achter iedereen moest vertrekken. Wegens zijn tegenslag met de door een benzinelek in brand gevlogen Mercedes.

    De manier waarop hij - nogmaals - remonteerde is alleen de beste autocoureurs gegeven. Hij draagt niet altijd alle sympathie weg, maar dat respect voor zijn kunnen is zeker verdiend. Tegen de 50 à 55ste ronde zat hij in derde positie met zeker degraderende banden. Pientere Daniël Ricciardo had eerder verse banden gehaald en pakte daardoor zowel Alonso, tweede, en de door bandensleet geplaagde Lewis Hamilton quasi tesamen. Maar de verbeten Brit hield Rosberg van het podium. Ricciardo won zijn tweede GP en Rosberg bleef aan de vierde plaats "plakken". In de 57ste ronde van de 70, haalde hij nog nieuwe banden en plaatste een ultieme aanval op Hamilton. Die mislukte. De Duitser was er achteraf de kluts van kwijt.

    Vervelend voor hem is dat Hamilton nu toch nog altijd maar op 11 punten van hem af staat voor de wereldtitel. Bovendien gaf hij, rijdend achter Hamilton, een blijk van verregaande naïviteit. Langs de radio vroeg hij de teamleiding waarom de Brit hem niet voorbijliet...?  Dat is voor iemand die het drie keer in de vrije trainingen heeft moeten afleggen tegen ploegmaat Lewis Hamilton, een beetje veel gevraagd. Bovendien vergat hij bij die vraag de fenomenale remonte van zijn ploegmaat en ook dat er geen teamorders zijn... Maar die waren er wel. Hamilton was gevraagd Rosberg voorbij te laten, maar die negeerde "het bevel". Achteraf zei Niki Lauda dat Hamilton in zijn recht was dat te doen.

    Daniël Ricciardo hees Red Bull-Renault weer op het hoogste schavotje. Ploegmaat, viervoudig wereldkampioen, Sebastien Vettel, bewees dat Red Bull er op vooruitgaat, maar verknalde zelf veel door een spectaculaire spin die goed afliep... Voor hetzelfde was hij gevaren als Sergio Perez, trouwens het was op dezelfde plaats. Maar lof moet ook uitgaan naar Fernando Alonso die - bijna - de Ferrari F14T naar een zege bracht.

    Maar het steigerend paard uit Maranello moet daarvoor de voorpoten nog iets hoger krabbelen. Daniël Ricciardo, en ook Valltera Bottas (Williams-Mercedes), tonen aan dat er een generatiewissel gaande is in de F1. Daarin wordt men natuurlijk vlugger bruggepensioneerd dan als buschauffeur van De Lijn. Hoewel nooit is uitgemaakt welke van de twee het moeilijkst is.(wr)

    27-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG IN POLE NA BRUTE PECH VAN HAMILTON

    Nadat Lewis Hamilton in de drie vrije oefeningen dominant was tegenover zijn ploegmaat Nico Rosberg, al was het in de derde met maar 43/1000ste, vloog zijn Mercedes na vijf minuten in de eerste 18 minuten kwalificatie in brand. Hij reed in vlammen heuld de pitstraat binnen. Voorlopige verklaring: benzinelek. Alleen is dit voor de Brit nu wel de bruutste pech die men zich kan voorstellen. Morgen moet hij dus weer van achteraan in het veld starten en iedereen voorbijrijden wil hij WK-tegenstander en ploegmaat Nico Rosberg bijfietsen.

    In de laatste 12' van de kwalificaties ging het regenen en werd het een kat en muisspel tussen Nico Rosberg en Sebastien Vettel. Dan weer Vettel in pole en dan weer Rosberg. Nico Rosberg won het pleit met 1'27"715 en behaalt daarmee zijn tiende "pole-position" uit zijn loopbaan. Tweemaal zoveel als zijn papa. De eerste rij is dus morgen een Duitse aangelegenheid. Twee Duitse coureurs, een Mercedes in pole en een Oostenrijkse Red Bull op de tweede plaats.

    De hiërachie wordt goed door elkaar geschud. De heren Bottas (Williams-Mercedes), Ricciardo (Red Bull-Renault) sluiten als derde en vierde aan in de kopgroep en bezetten de tweede startlijn. Terwijl Kimi Räikkönen zijn Ferrari niet door de eerste 18' minuten kreeg (17de), zette Fernando Alonso zijn rode bolide op de vijfde plaats. Felipe Massa werd verdienstelijk zesde, gerekend na de emoties van Hockenheim en drie jaar geleden zijn ongeval hier op de Hongaroring waarbij hij een schokdemper van de auto van Rubens Barrichello op zijn hoofd kreeg. Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) werd zevende zijn ploegmaat Kevin Magnussen plaatste de tweede auto van het team in de bandenmuur. Morgen een duel Rosberg - Vettel ? Voor de zoon van de Finse wereldkampioen (1982) Kéké Rosberg wordt het dan wel een soort vuurproef. Want Sebastien Vettel zal Hamilton's rol overnemen.(wr)

    26-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON HOUDT NIPT OVERHAND OVER ROSBERG IN FP2

    Het is weer met slechts 238/1000ste dat de Brit Lewis Hamilton sneller was dan zijn ploegmaat bij Mercedes, de Duitser Nico Rosberg. De eerste reed 1'24"482 en de tweede 1'24"720. Op de derde plaats staat wel viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met de Red Bull RB10-Renault, maar met 1'25"111. Dan volgt Fernando Alonso, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Daniël Riiciardo en Valltera Bottas. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije traingen en in de namiddag de kwalificaties waaruit de "pole-sitter" zal komen.(wr)

    25-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON VERSCHALKT ROSBERG MET 183/1000ste SECONDE !

    Lewis Hamilton reed met 1'25"814 de snelste ronde in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Binnen dezelfde ronde had WK leider Nico Rosberg er 1'25"997 voor nodig met hun Mercedessen. Dat is 183/1000ste verschil tussen beiden. Kimi Räikkönen werd in de Ferrari derde en Fernando Alonso vierde. Evenwel binnen de 1'26"... Om 14 uur beginnen de tweede vrije oefeningen die nog "spielerei" kunnen worden genoemd.(wr)

    25-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VEERTIEN PUNTEN VOORSPRONG VAN ROSBERG OP HAMILTON

    Straks op vrijdag 25 juli om 10 uur beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Hongarije F1. Het is een bochtenrijke en bochtmoeilijke 4,381 km lange asfaltsliert die zondag 70 keer moet worden rondgedraaid. De strijd gaat tussen de Duitser Nico Rosberg en Lewis Hamillton. Allebei Mercedes-coureurs die de "Ster" moeten laten schitteren, maar binnen het team in relatieve stilte op hoogste oorlogsvoet leven. Rosberg staat 14 punten voor op zijn tegenstander Hamilton die in Hockenheim een schitterende race reed. Zonder de "aanvaring" met Button's Mc Laren had er zelfs een tweede plaats ingezeten. Nu was het een derde achter Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault). Naast de titelpretendenten deze "kwakkelen" de anderen achter de Mercedessen aan: Red Bull, Ferrari, Mc Laren en - iets minder - de Williams-Mercedessen van Felipe Massa en Vallteri Bottas. "Installatieronden" vanaf 10 uur morgenochtend op de Hongaroring die in 1986 voor het eerst in gebruik is genomen.(wr)

     

    24-07-2014 om 23:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEEDS OPNIEUW SMETDUIVELTJES UIT F1'S TRUKENDOOS

    Na de door Charlie Whiting vooropgestelde staande herstart nadat een safety-car is uitgerust, laat Bernie Ecclestone een nieuw kwelduiveltje los op de F1. Met name dat degene die de GP van Bahrein wint het dubbel aantal punten scoort. Dat is andermaal de spelregels veranderen tijdens het spel. Opnieuw een verkrachting van de historische waarde van de Formule 1. Gelukkig is de GP van Bahrein pas in november en kan de tijd en het verstand zo'n miskleum vermijden. Stel U voor hoe het behalen van een wereldtitel op die manier wordt vervormd, waardeloos gemaakt. Tot kermis-attractie. Onder welke prikkels heeft de man die de F1 tot een statussymbool kweekte, zo'n idee geopperd ? Geen mens die het begrijpt.(wr)

    23-07-2014 om 23:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG GP VAN HONGARIJE, GP VAN RUSLAND NIET IN GEVAAR

    "Politiek en autosport zijn altijd gescheiden", zei Bernie Ecclestone na de gruwelijke crash van MH17 vorige donderdag. "Mister Putin en wij hebben een contract en we zullen dat allebei uitvoeren zoals gepland." Dus komt de GP van Rusland in Sochi - waar de Olympische Winterspelen plaatsvonden - niet in gevaar. Op 12 oktober a.s. zal de race daar doorgaan. Eerder, in 2012, wist Ecclestone de GP van Bahrein ook gescheiden te houden van de plaatselijk politiek. Evenwel niet zonder rellen en politie-optredes. Nu zondag is er de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Morgen daarover iets meer, want het is een kleine, smalle piste die echter in een bosrijk kader ligt dat aan de oude Nürburgring in het Eifelgebergte doet denken.

    Aan de Hongaroring zijn vele dramatische maar ook kolder-anekdote's verbonden. We zullen ze doorweven tussen de droge kost van vrijdag eerste vrije oefeningen, zaterdag de strijd om de "pole" en zondag om de zege. Onze landgenoot Thierry Boutsen reed er in 1990 een "pole" en won 's anderendaags voor zijn echte vriend Ayrton Senna. Een eerste anekdote, want soms gewild of ongewild, liet onze zeer verdienstelijke F1-coureur (drie GP-zege's) in de laatste haarspeldbocht voor de aankomst een "gat". Senna duikelde er niet in, bleef braaf achter zijn vriend. De vreugde op het podium tussen de twee was te groot om niet "van een cadeau" te spreken. Anekdotisch. De Hongaroring zit er vol van.(wr)

    23-07-2014 om 23:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHRISTIAN HORNER ONTDEKT GAATJE IN FIA-REGLEMENT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zaterdag crashte Lewis Hamilton in Q1 in de Sachskurve als gevolg van een gebroken Brembo-schijfrem op het rechter voorwiel. Nico Rosberg reed met schijfremmen van "Carbon Industries" en kende geen probleem en zette zich op "pole". Na het voorval met Hamilton kwam de discussie op gang of hij van een vijftiende plaats, dan wel uit de pitlane de race zou aanvangen. Logischerwijze verving men de remmen van Hamilton's Mercedes, want zonder remmen een GP rijden, tja, dat kan nu eenmaal niet. Maar ongezien voor iedereen - behalve voor Christian Horner van Red Bull - monteerde Mercedes schijfremmen van "Carbon Industries", dezelfde als die van Rosberg, in de plaats van de eerst door Hamilton gekozen Brembo's.

    Dat heeft voor twee "adders in het gras" gezorgd. Het reglement zegt dat tussen de kwalificaties en de eigenlijke race niets aan de auto's mag worden veranderd of vervangen. Gebeurt dat toch (bijvoorbeeld door heerkracht zoals in Lewis' geval, dan hangt daar een sanctie aan vast die meestal een aantal plaatsen naar achteren op de grid inhoudt. "Maar", zegt Christian Horner, teamdirecteur van Red Bull Racing, "dan moeten bij de herstelling of vervanging wel dezelfde onderdelen worden gebruikt. In het geval van Hamilton's Mercedes werden Brembo's vervangen door "Carbon Industries"-schijven en dat betekent dat de "autoconfiguratie" is gewijzigd. Dus dat de bolide tussen de kwalificaties en de race van "karakter" is veranderd. Zou dat dan ook gelden voor andere onderdelen als die worden gewijzigd ?

    Horner heeft daar een punt. Red Bull diende geen klacht in, maar houdt het in zijn notaboekje als "duidelijk niet-reglementair" precedent mocht het Sebastien Vettel of Daniël Ricciardo overkomen. En niet alleen met de remmen, maar misschien met andere "kleine" technische details... In feite heeft Christian Horner "une faiblesse" ontdekt in de strenge technische voorschriften van de FIA. Althans van hun technische krententellers. Daarmee stop alles. Of toch niet echt. De vraag rijst of Kimi Räikkönen met zijn ongewilde ondermaatse prestaties wel bij Ferrari kan blijven voor volgend jaar. 

    Vervanger van Stefani Domenicali, de door di Montezemolo aangestelde Marco Mattiacci als teambaas van Ferrari zei tegenover heel de wereld "dat Kimi heeft aangetoond weer tot de beste autocoureurs ter wereld te behoren - wat enkel waarheid is - en dat Ferrari een coureur als Kimi nodig heeft.". Woordelijk. Of de Fin het al dan niet de uitspraak vernomen heeft is zeer de vraag, want wat verderop hing hij weer onverschillig voor alle animositeit, tegen een stapel banden, zijn ijsje aan het likken. "Geef me een auto om te winnen", moet hij hebben gedacht, dan zullen jullie eens wat zien..." Maar Iceman zegde zoals altijd niets. (Walter Rombauts/foto:Ferrari)

    22-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIRELLI ZET EXPERIMENTEN MET LAAGPROFIELBANDEN VOORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de GP van Engeland heeft Pirelli met Lotus diepgaande praktijktesten gedaan daar in Silverstone. Dit omdat men 18"-velgen wil invoeren. 18-duims velgen hebben een metrische diameter van  457 mm en als daar laagprofielbanden op legt crëert men een breder bandoppervlak om in de rijlucht te penetreren. Dat wil zeggen dat - als de wijziging wordt doorgedrukt - de hele aerodynamica van de F1-auto moet worden herzien. Laagprofielbanden met een dan verplichte laaddruk van 1,4 bar, kunnen de bolide stabieler maken en vooral in de snelle bochten hogere snelheden waarborgen. Omdat ze grotere laterale krachten kunnen opnemen als gevolg van een mindere "vervorming" van de "flank" van de band.

    Verondersteld dat men de laaprofielbanden tot een feit gaat maken, dan zullen de artikels 12.4.1/2/3 en 4 van vandaag moeten herschreven worden. Vooral de breedte van de band zal kopzorgen bezorgen over het luchtdoordringings-coëfficiënt in de lucht. Voor wie zich afvraagt hoe breed de banden vandaag op de "nieuwe F1" mogen/moeten zijn, citeer ik de afmetingen uit het huidige technische reglement.

    Vooraan mogen ze 305 tot 355 mm breedte hebben. Achteraan is dat 365 tot 380 mm. De speling tussen de twee toleranties hangt af van de bandenkeuze, soft, supersoft, mediums, hard en wet's. De supersofts geven de hoogste grip, zuigen zich als een spons vast aan het asfalt, maar zijn ook het snelst "opgebruikt", versleten. De gewone "softs" hebben een compound die wat langer stand houdt, maar minder snel zijn. De "mediums" - het woord zeg het zelf - houden het midden tussen de twee "standtijden" en lenen zich ook best als de piste vochtig is zonder doornat te zijn. Het type "hard" gaat het langst mee en de regenbanden (wet's) hebben een profiel om het regenwater weg te pompen.

    Ook het profiel op de banden van gewone personenwagens heeft tot doel bij regen het water letterlijk weg te pompen. Op die manier wordt watergladheid beperkt. Net als in de F1 is er een eeuwig duel tussen wegligging en duurzaamheid. Om het eens "cru" te stellen. Met Pirelli's heb je de beste wegligging, maar ze zijn vlugger versleten. Met Michelin's moet je als het regent iets beter opletten, maar ze gaan "eindeloos" mee als de voorgeschreven bandenspanning wordt gerespecteerd. In de jongste 24 Uren van Le Mans opteerde Porsche na zestien jaar afwezigheid terug te komen met Michelin's. 't Is maar een vaststelling, want dié banden hebben natuurlijk geen vergelijk met die van een gewone autoband van dat merk. Na de LMP's in Le Mans en het FIA-kampioenschap van puur elektrische éénzitters - dat weldra begint - is men zinnens ook de F1's op 18"-velgen te zetten. Nieuw denkwerk in windtunnels voor de ingenieurs in aerodynamica.(Walter Rombauts)

    21-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...

    De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.

    De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.

    De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.

    Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.

    De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.

    In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.

    Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.

    Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.

    Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.

    Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.

    Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    20-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!