Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    02-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRIC TERUG IN DE VERZWEGENHEID

    FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...

    Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.

    Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars).  In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.

    De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.

    Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)

    02-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZELFRIJDENDE AUTO KAN ONS VAN VERKEERSGESEL VERLOSSEN

    In Japan en Amerika rijden al zelfbesturende auto's rond als experiment. Binnenkort - in januari  2015 - ook in Engeland. Mochten de experimenten slagen - en alles wijst daarop - dan kunnen die voertuigen ons van de verkeersgesel van vandaag verlossen.  Een auto is een ingewikkelde machine, verpakt in emotioneel publiciteitspapier. Die emotie, het machobeeld dat van een auto wordt gemaakt doet die ondingen verkopen en zorgt voor werkgelegenheid. Maar ook voor ontieglijk veel ellende. Een mens kan zijn emoties niet de baas. Dat leert de geschiedenis en de actualiteit van iedere dag. Ongevallen, doden, gekwetsten, oorlogen en dwaas religieus gedoe van alle kanten.

    Om de belasting die de auto door ongevallen door onbesuisd rijden op de maatschappij legt te verminderen of compleet uit te sluiten, moet de bediener van die machine worden uitgschakeld. Dat kan alleen door het hele verkeer te automatiseren, t.t.z. de auto's interactief onder elkaar te laten communiceren, maar ook door het hele mobiliteitsproces, los van de inzittenden te laten verlopen.

    Volvo is daar altijd pionier in geweest en Mercedes ook. Ruim dertig à vijfëndertig jaar geleden reed ik in Zweden Volvo's die los van de bestuurder's wil, zich aanpastten aan wat de verkeersborden bevolen. Waar zijn die goede intenties gebleven ? Hoeveel belastingsgeld aan stupide flitspalen, misdadige verkeersdrempels en idiote snelheidswisselingen op onmogelijke afstanden, zou al niet zijn uitgespaard ? Neen, smossen met het geld van de burger en dan schrikken dat de kas leeg is.

    Als de elektrische auto niet doorbreekt, als de hybride-auto te duur blijft voor het gemiddeld budget en de overheid de ogen - gewild eigenwijs - sluit voor de reëel bestaande mogelijkheden van echt veilig verkeer door emotionaliteit weg te nemen van de auto, dan is het prediken in de woestijn. Mijn passie, mijn leven, mijn geliefde autosport doet daar ook geen goed aan. Het straalt "macho" uit. Baas over een ander, over anderen en andere dingen. Echte meesters zijn zij die anderen in hun waardigheid laten. Ook in het verkeer. Voorrang verlenen, soms al het echt niet moet, is een teken van opvoeding, van wellevendheid. Wat ouderwets ! Wie een zelfrijdende auto koopt, zal getuigen van burgerzin. Maar héél vaak sip kijken.(Walter Rombauts)

    31-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA U NICO, WAS TEVEEL GEVRAAGD AAN LEWIS

    Teamleider Toto Wolff zag Nico Rosberg nog in staat om - eens voorbij Hamilton - zowel Alonso (Ferrari) als Ricciardo (Red Bull) te "pakken" en de GP van Hongarije te winnen. De leider in de WK-stand had in de 57ste van de 70 ronden nog een nieuwe set supersofts in de pits laten monteren. Daarop kan je razendsnelle bochtsnelheden mee realiseren. Daarom kwam Rosberg ook zo snel in het zog van Hamilton, die wist "Nico is op één seconde van mij". In de F1 is dat een eeuwigheid. Maar de volgende ronde werd de Mercedes alsmaar groter in de spiegels van Hamilton. Toen kwam het verzoek, de vraag, het bevel, om zijn ploegmaat voorbij te laten en alsnog te winnen. (Rosberg had er eerder al "stilletjes" om gesmeekt).

    Hamilton's mediumbanden begonnen te zwalpen, net als die van Alonso's Ferrari F14T. Alleen Ricciardo had tijdig aan verse rubbers gedacht en reed naar zijn tweede GP-zege toe. Binnengaan voor nieuwe banden kon Hamilton niet meer, maar Rosberg voorbij laten, beleefd de helm afnemen en zeggen "na U Nico", dat was teveel voor de Brit. Zowel vorige week in Hockenheim als nu in Hongarije, startte Hamilton als laatste en moest hij de tweede opeenvolgende race iedereen inhalen om weer in de spits van het spektakel te geraken. Even zag het ernaar uit dat Lewis zelfs nog de zege kon grijpen.

    Toen bleek dat zoiets dromerij was, begon hij te tellen. Zijn derde plaats (15 punten), die vierde van Rosberg (12 eenheden), dat bracht hem op 11 punten van de WK-leider. Hamilton zag door zijn weigering om het teamorder van Wolff op te volgen de schade in de WK-stand beperkt. Vanuit teambaas Wolff strategie gezien had - als Lewis Nico zou hebben voorbijgelaten - mogelijk een Mercedes gewonnen in plaats van een Red Bull-Renault.

    Toto Wolff moet natuurlijk ook rekenschap afleggen bij de Mercedestop. Maar we zullen eindigen met de wijsheid van de levende legende Niki Lauda. Hij speelt bij Mercedes de rol van non-executive-ceo. Hij is driemaal wereldkampioen F1 geweest (1975, 1977 en 1984) en is het best geplaatst om een koerssituatie te analyseren. Hij is een wijs man. Hij besloot dat in de context van het wereldkampioenschap Lewis Hamilton "gemachtigd" was het teamorder van Wolff te negeren, te weigeren."

    Aldus Lauda. Geen mens heeft hem tegengesproken. Monumenten spreek je niet tegen. Net als zo'n standbeeld antwoordde de Oostenrijker ook niet op domme vragen als "wat denk je van de vraag of Lewis zijn ploegmaat, maar vooral rivaal, had moeten voorbijlaten ?" Niki wendde zich af van de micro en dacht al aan de GP van Belgïë in Francorchamps waar het "zorgenduel" voor Mercedes tussen "Ham" en "Ros" verder doorgaat. Waarna de F1 wat zomervakantie neemt.(wr)

    29-07-2014 om 02:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO WINT TWEEDE GP, HAMILTON SPEELT HELD IN THRILLER

    Na de GP van Canada heeft de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull RB10-Renault nu ook de GP van Hongarije F1 gewonnen. Dat gebeurde in een scenario voor een thriller die zuur opbrak voor trainingsnelste Nico Rosberg die een perfecte start nam op een opdrogende Hongaroring. Hij reed direct van zijn landgenoot Vettel weg, maar in de negende ronde slipte Ericcson met de Caterham-Renault de muur in, en direct safety-car. Zodoende zag Rosberg zijn tegenstanders terugkomen en was alle inspanning vergeefs.

    Zowaar Alonso (Ferrari) ging een hoofdrol spelen nadat Sergio Perez zijn Force India-Mercedes ook in de muur knalde. Alles was ineens tegen Rosberg, die dan weer negende, dan weer derde en zesde was. De banden wissels zorgden voor een hectisch wedstrijdbeeld. Gestart vanuit de pits, samen met Kevin Magnussen, was het "spook" in de op til zijnde thriller op de Hongaroring niet minder dan Lewis Hamilton ! Na Hockenheim was het de tweede keer dat de Brit achter iedereen moest vertrekken. Wegens zijn tegenslag met de door een benzinelek in brand gevlogen Mercedes.

    De manier waarop hij - nogmaals - remonteerde is alleen de beste autocoureurs gegeven. Hij draagt niet altijd alle sympathie weg, maar dat respect voor zijn kunnen is zeker verdiend. Tegen de 50 à 55ste ronde zat hij in derde positie met zeker degraderende banden. Pientere Daniël Ricciardo had eerder verse banden gehaald en pakte daardoor zowel Alonso, tweede, en de door bandensleet geplaagde Lewis Hamilton quasi tesamen. Maar de verbeten Brit hield Rosberg van het podium. Ricciardo won zijn tweede GP en Rosberg bleef aan de vierde plaats "plakken". In de 57ste ronde van de 70, haalde hij nog nieuwe banden en plaatste een ultieme aanval op Hamilton. Die mislukte. De Duitser was er achteraf de kluts van kwijt.

    Vervelend voor hem is dat Hamilton nu toch nog altijd maar op 11 punten van hem af staat voor de wereldtitel. Bovendien gaf hij, rijdend achter Hamilton, een blijk van verregaande naïviteit. Langs de radio vroeg hij de teamleiding waarom de Brit hem niet voorbijliet...?  Dat is voor iemand die het drie keer in de vrije trainingen heeft moeten afleggen tegen ploegmaat Lewis Hamilton, een beetje veel gevraagd. Bovendien vergat hij bij die vraag de fenomenale remonte van zijn ploegmaat en ook dat er geen teamorders zijn... Maar die waren er wel. Hamilton was gevraagd Rosberg voorbij te laten, maar die negeerde "het bevel". Achteraf zei Niki Lauda dat Hamilton in zijn recht was dat te doen.

    Daniël Ricciardo hees Red Bull-Renault weer op het hoogste schavotje. Ploegmaat, viervoudig wereldkampioen, Sebastien Vettel, bewees dat Red Bull er op vooruitgaat, maar verknalde zelf veel door een spectaculaire spin die goed afliep... Voor hetzelfde was hij gevaren als Sergio Perez, trouwens het was op dezelfde plaats. Maar lof moet ook uitgaan naar Fernando Alonso die - bijna - de Ferrari F14T naar een zege bracht.

    Maar het steigerend paard uit Maranello moet daarvoor de voorpoten nog iets hoger krabbelen. Daniël Ricciardo, en ook Valltera Bottas (Williams-Mercedes), tonen aan dat er een generatiewissel gaande is in de F1. Daarin wordt men natuurlijk vlugger bruggepensioneerd dan als buschauffeur van De Lijn. Hoewel nooit is uitgemaakt welke van de twee het moeilijkst is.(wr)

    27-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG IN POLE NA BRUTE PECH VAN HAMILTON

    Nadat Lewis Hamilton in de drie vrije oefeningen dominant was tegenover zijn ploegmaat Nico Rosberg, al was het in de derde met maar 43/1000ste, vloog zijn Mercedes na vijf minuten in de eerste 18 minuten kwalificatie in brand. Hij reed in vlammen heuld de pitstraat binnen. Voorlopige verklaring: benzinelek. Alleen is dit voor de Brit nu wel de bruutste pech die men zich kan voorstellen. Morgen moet hij dus weer van achteraan in het veld starten en iedereen voorbijrijden wil hij WK-tegenstander en ploegmaat Nico Rosberg bijfietsen.

    In de laatste 12' van de kwalificaties ging het regenen en werd het een kat en muisspel tussen Nico Rosberg en Sebastien Vettel. Dan weer Vettel in pole en dan weer Rosberg. Nico Rosberg won het pleit met 1'27"715 en behaalt daarmee zijn tiende "pole-position" uit zijn loopbaan. Tweemaal zoveel als zijn papa. De eerste rij is dus morgen een Duitse aangelegenheid. Twee Duitse coureurs, een Mercedes in pole en een Oostenrijkse Red Bull op de tweede plaats.

    De hiërachie wordt goed door elkaar geschud. De heren Bottas (Williams-Mercedes), Ricciardo (Red Bull-Renault) sluiten als derde en vierde aan in de kopgroep en bezetten de tweede startlijn. Terwijl Kimi Räikkönen zijn Ferrari niet door de eerste 18' minuten kreeg (17de), zette Fernando Alonso zijn rode bolide op de vijfde plaats. Felipe Massa werd verdienstelijk zesde, gerekend na de emoties van Hockenheim en drie jaar geleden zijn ongeval hier op de Hongaroring waarbij hij een schokdemper van de auto van Rubens Barrichello op zijn hoofd kreeg. Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) werd zevende zijn ploegmaat Kevin Magnussen plaatste de tweede auto van het team in de bandenmuur. Morgen een duel Rosberg - Vettel ? Voor de zoon van de Finse wereldkampioen (1982) Kéké Rosberg wordt het dan wel een soort vuurproef. Want Sebastien Vettel zal Hamilton's rol overnemen.(wr)

    26-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON HOUDT NIPT OVERHAND OVER ROSBERG IN FP2

    Het is weer met slechts 238/1000ste dat de Brit Lewis Hamilton sneller was dan zijn ploegmaat bij Mercedes, de Duitser Nico Rosberg. De eerste reed 1'24"482 en de tweede 1'24"720. Op de derde plaats staat wel viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met de Red Bull RB10-Renault, maar met 1'25"111. Dan volgt Fernando Alonso, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Daniël Riiciardo en Valltera Bottas. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije traingen en in de namiddag de kwalificaties waaruit de "pole-sitter" zal komen.(wr)

    25-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON VERSCHALKT ROSBERG MET 183/1000ste SECONDE !

    Lewis Hamilton reed met 1'25"814 de snelste ronde in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Binnen dezelfde ronde had WK leider Nico Rosberg er 1'25"997 voor nodig met hun Mercedessen. Dat is 183/1000ste verschil tussen beiden. Kimi Räikkönen werd in de Ferrari derde en Fernando Alonso vierde. Evenwel binnen de 1'26"... Om 14 uur beginnen de tweede vrije oefeningen die nog "spielerei" kunnen worden genoemd.(wr)

    25-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VEERTIEN PUNTEN VOORSPRONG VAN ROSBERG OP HAMILTON

    Straks op vrijdag 25 juli om 10 uur beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Hongarije F1. Het is een bochtenrijke en bochtmoeilijke 4,381 km lange asfaltsliert die zondag 70 keer moet worden rondgedraaid. De strijd gaat tussen de Duitser Nico Rosberg en Lewis Hamillton. Allebei Mercedes-coureurs die de "Ster" moeten laten schitteren, maar binnen het team in relatieve stilte op hoogste oorlogsvoet leven. Rosberg staat 14 punten voor op zijn tegenstander Hamilton die in Hockenheim een schitterende race reed. Zonder de "aanvaring" met Button's Mc Laren had er zelfs een tweede plaats ingezeten. Nu was het een derde achter Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault). Naast de titelpretendenten deze "kwakkelen" de anderen achter de Mercedessen aan: Red Bull, Ferrari, Mc Laren en - iets minder - de Williams-Mercedessen van Felipe Massa en Vallteri Bottas. "Installatieronden" vanaf 10 uur morgenochtend op de Hongaroring die in 1986 voor het eerst in gebruik is genomen.(wr)

     

    24-07-2014 om 23:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEEDS OPNIEUW SMETDUIVELTJES UIT F1'S TRUKENDOOS

    Na de door Charlie Whiting vooropgestelde staande herstart nadat een safety-car is uitgerust, laat Bernie Ecclestone een nieuw kwelduiveltje los op de F1. Met name dat degene die de GP van Bahrein wint het dubbel aantal punten scoort. Dat is andermaal de spelregels veranderen tijdens het spel. Opnieuw een verkrachting van de historische waarde van de Formule 1. Gelukkig is de GP van Bahrein pas in november en kan de tijd en het verstand zo'n miskleum vermijden. Stel U voor hoe het behalen van een wereldtitel op die manier wordt vervormd, waardeloos gemaakt. Tot kermis-attractie. Onder welke prikkels heeft de man die de F1 tot een statussymbool kweekte, zo'n idee geopperd ? Geen mens die het begrijpt.(wr)

    23-07-2014 om 23:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG GP VAN HONGARIJE, GP VAN RUSLAND NIET IN GEVAAR

    "Politiek en autosport zijn altijd gescheiden", zei Bernie Ecclestone na de gruwelijke crash van MH17 vorige donderdag. "Mister Putin en wij hebben een contract en we zullen dat allebei uitvoeren zoals gepland." Dus komt de GP van Rusland in Sochi - waar de Olympische Winterspelen plaatsvonden - niet in gevaar. Op 12 oktober a.s. zal de race daar doorgaan. Eerder, in 2012, wist Ecclestone de GP van Bahrein ook gescheiden te houden van de plaatselijk politiek. Evenwel niet zonder rellen en politie-optredes. Nu zondag is er de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Morgen daarover iets meer, want het is een kleine, smalle piste die echter in een bosrijk kader ligt dat aan de oude Nürburgring in het Eifelgebergte doet denken.

    Aan de Hongaroring zijn vele dramatische maar ook kolder-anekdote's verbonden. We zullen ze doorweven tussen de droge kost van vrijdag eerste vrije oefeningen, zaterdag de strijd om de "pole" en zondag om de zege. Onze landgenoot Thierry Boutsen reed er in 1990 een "pole" en won 's anderendaags voor zijn echte vriend Ayrton Senna. Een eerste anekdote, want soms gewild of ongewild, liet onze zeer verdienstelijke F1-coureur (drie GP-zege's) in de laatste haarspeldbocht voor de aankomst een "gat". Senna duikelde er niet in, bleef braaf achter zijn vriend. De vreugde op het podium tussen de twee was te groot om niet "van een cadeau" te spreken. Anekdotisch. De Hongaroring zit er vol van.(wr)

    23-07-2014 om 23:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHRISTIAN HORNER ONTDEKT GAATJE IN FIA-REGLEMENT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zaterdag crashte Lewis Hamilton in Q1 in de Sachskurve als gevolg van een gebroken Brembo-schijfrem op het rechter voorwiel. Nico Rosberg reed met schijfremmen van "Carbon Industries" en kende geen probleem en zette zich op "pole". Na het voorval met Hamilton kwam de discussie op gang of hij van een vijftiende plaats, dan wel uit de pitlane de race zou aanvangen. Logischerwijze verving men de remmen van Hamilton's Mercedes, want zonder remmen een GP rijden, tja, dat kan nu eenmaal niet. Maar ongezien voor iedereen - behalve voor Christian Horner van Red Bull - monteerde Mercedes schijfremmen van "Carbon Industries", dezelfde als die van Rosberg, in de plaats van de eerst door Hamilton gekozen Brembo's.

    Dat heeft voor twee "adders in het gras" gezorgd. Het reglement zegt dat tussen de kwalificaties en de eigenlijke race niets aan de auto's mag worden veranderd of vervangen. Gebeurt dat toch (bijvoorbeeld door heerkracht zoals in Lewis' geval, dan hangt daar een sanctie aan vast die meestal een aantal plaatsen naar achteren op de grid inhoudt. "Maar", zegt Christian Horner, teamdirecteur van Red Bull Racing, "dan moeten bij de herstelling of vervanging wel dezelfde onderdelen worden gebruikt. In het geval van Hamilton's Mercedes werden Brembo's vervangen door "Carbon Industries"-schijven en dat betekent dat de "autoconfiguratie" is gewijzigd. Dus dat de bolide tussen de kwalificaties en de race van "karakter" is veranderd. Zou dat dan ook gelden voor andere onderdelen als die worden gewijzigd ?

    Horner heeft daar een punt. Red Bull diende geen klacht in, maar houdt het in zijn notaboekje als "duidelijk niet-reglementair" precedent mocht het Sebastien Vettel of Daniël Ricciardo overkomen. En niet alleen met de remmen, maar misschien met andere "kleine" technische details... In feite heeft Christian Horner "une faiblesse" ontdekt in de strenge technische voorschriften van de FIA. Althans van hun technische krententellers. Daarmee stop alles. Of toch niet echt. De vraag rijst of Kimi Räikkönen met zijn ongewilde ondermaatse prestaties wel bij Ferrari kan blijven voor volgend jaar. 

    Vervanger van Stefani Domenicali, de door di Montezemolo aangestelde Marco Mattiacci als teambaas van Ferrari zei tegenover heel de wereld "dat Kimi heeft aangetoond weer tot de beste autocoureurs ter wereld te behoren - wat enkel waarheid is - en dat Ferrari een coureur als Kimi nodig heeft.". Woordelijk. Of de Fin het al dan niet de uitspraak vernomen heeft is zeer de vraag, want wat verderop hing hij weer onverschillig voor alle animositeit, tegen een stapel banden, zijn ijsje aan het likken. "Geef me een auto om te winnen", moet hij hebben gedacht, dan zullen jullie eens wat zien..." Maar Iceman zegde zoals altijd niets. (Walter Rombauts/foto:Ferrari)

    22-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIRELLI ZET EXPERIMENTEN MET LAAGPROFIELBANDEN VOORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de GP van Engeland heeft Pirelli met Lotus diepgaande praktijktesten gedaan daar in Silverstone. Dit omdat men 18"-velgen wil invoeren. 18-duims velgen hebben een metrische diameter van  457 mm en als daar laagprofielbanden op legt crëert men een breder bandoppervlak om in de rijlucht te penetreren. Dat wil zeggen dat - als de wijziging wordt doorgedrukt - de hele aerodynamica van de F1-auto moet worden herzien. Laagprofielbanden met een dan verplichte laaddruk van 1,4 bar, kunnen de bolide stabieler maken en vooral in de snelle bochten hogere snelheden waarborgen. Omdat ze grotere laterale krachten kunnen opnemen als gevolg van een mindere "vervorming" van de "flank" van de band.

    Verondersteld dat men de laaprofielbanden tot een feit gaat maken, dan zullen de artikels 12.4.1/2/3 en 4 van vandaag moeten herschreven worden. Vooral de breedte van de band zal kopzorgen bezorgen over het luchtdoordringings-coëfficiënt in de lucht. Voor wie zich afvraagt hoe breed de banden vandaag op de "nieuwe F1" mogen/moeten zijn, citeer ik de afmetingen uit het huidige technische reglement.

    Vooraan mogen ze 305 tot 355 mm breedte hebben. Achteraan is dat 365 tot 380 mm. De speling tussen de twee toleranties hangt af van de bandenkeuze, soft, supersoft, mediums, hard en wet's. De supersofts geven de hoogste grip, zuigen zich als een spons vast aan het asfalt, maar zijn ook het snelst "opgebruikt", versleten. De gewone "softs" hebben een compound die wat langer stand houdt, maar minder snel zijn. De "mediums" - het woord zeg het zelf - houden het midden tussen de twee "standtijden" en lenen zich ook best als de piste vochtig is zonder doornat te zijn. Het type "hard" gaat het langst mee en de regenbanden (wet's) hebben een profiel om het regenwater weg te pompen.

    Ook het profiel op de banden van gewone personenwagens heeft tot doel bij regen het water letterlijk weg te pompen. Op die manier wordt watergladheid beperkt. Net als in de F1 is er een eeuwig duel tussen wegligging en duurzaamheid. Om het eens "cru" te stellen. Met Pirelli's heb je de beste wegligging, maar ze zijn vlugger versleten. Met Michelin's moet je als het regent iets beter opletten, maar ze gaan "eindeloos" mee als de voorgeschreven bandenspanning wordt gerespecteerd. In de jongste 24 Uren van Le Mans opteerde Porsche na zestien jaar afwezigheid terug te komen met Michelin's. 't Is maar een vaststelling, want dié banden hebben natuurlijk geen vergelijk met die van een gewone autoband van dat merk. Na de LMP's in Le Mans en het FIA-kampioenschap van puur elektrische éénzitters - dat weldra begint - is men zinnens ook de F1's op 18"-velgen te zetten. Nieuw denkwerk in windtunnels voor de ingenieurs in aerodynamica.(Walter Rombauts)

    21-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...

    De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.

    De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.

    De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.

    Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.

    De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.

    In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.

    Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.

    Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.

    Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.

    Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.

    Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    20-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE TWEE MATEN EN DE TWEE GEWICHTEN IN DE F1

    Technisch is het F1 reglement van de FIA een kluif waarbij het vet van je kin druipt. Om het tot in de puntjes toegepast te krijgen, is een andere zaak. Over die balans tussen voor- en achterwielen FRIC (Front and Rear Interconected Suspension) is zoveel te doen geweest. De zonde tegen punt 3.15 van het technisch reglement was een doodzonde. Dat Hamilton zijn rechtse carbon-schijfrem op de Mercedes brak en hij in de bandenmuur knalde, verpestte heel wat spanning. De scherpe chronostrijd tussen de leider in het WK, Nico Rosberg en de man die in 2008 wereldkampioen werd met een Mc Laren-Mercedes, is altijd het bekijken waard.

    Hamilton crasht in de Sachkurve en de Mercedes kon natuurlijk niet meer op eigen kracht de pits halen. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan mocht Mercedes een herstelling uitvoeren en Hamilton verder zijn kansen laten gaan. Maar als men het reglement er tot in de puntjes op na leest zegt "dat iedere auto tijdens die de kwalificatie op het circuit stopt, tot stilstand komt, op dat eigenste ogenblik is uitgeschakeld. Hij bekleedt dan de positie op de startgrid van zijn snelste tijd tot dan toe. Da's te verteren. Maar er is nog iets anders. Een aspect waarover geen mens het nog heeft.

    Toen de kwalificaties voor de GP van Duitsland met Q1 begonnen, ging een tweetal ronden later - en voor Hamilton crashte om 14.10 uur - de Duitser Nico Rosberg in een poging tot een superronde breeduit. Hij "kleurde" naast de witte lijntjes die het circuit afzomen en zijn eigenlijke lengte bepalen. Nico, pienter als hij is, zegde direct langs de radio naar teamleider Toto Wolff "ik heb een fout begaan..." Ja, ook Rosberg moest wennen aan het ontbreken van FRIC. Romain Grosjean (Lotus-Renault) ging ook een moment met de vier wielen buiten de witte lijnen. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, nam het dit keer met een lachje op. Hij liet het reglementenboek even dicht. Wie het echter openslaat kan vinden "dat een bolide die met de vier wielen buiten de witte lijnen rijdt het voorwerp van een sanctie is..." Bijvoorbeeld enkele plaatsen op de grid worden teruggezet.

    Gisteren kleurden meerdere coureurs naast de witte lijntjes van Hockenheim. Strikt genomen kon Rosberg daar last van hebben gehad. Maar in de Duitse Motodroom van Hockenheim, waar Jim Clark naar het eeuwige ging, waar Patrick Depailler met de Tyrrell in de toen nog oersnelle Ostkurve het leven liet, daar sluit men de ogen in overpeinzing dat alles relatief is. Het moet in de archieven worden opgevist, maar zo losjesweg uit het geheugen, heeft Lewis Hamilton in de GP van Malaysië in 2010, met Mc Laren-Mercedes nog, een sanctie gekregen om met vier wielen buiten de lijnen een uitstapje te maken.

    Zo ziet men maar dat het belangrijk is van goed te hebben geslapen, goedgemutst te zijn en de ogen te sluiten voor pekelzonde. Ook in de F1 bestaat het begrip "zonde". Wat een geluk dat de religies het hebben uitgevonden, zo is de genotsgraad ervan hoger als men ze begaat. Na zijn crash gisteren in de Sachskurve kon Lewis Hamilton het niet laten van als een bijbelse slang te sissen: "Dit is weer een geschenk voor Nico". Straks om 14 uur vertrekt Nico Rosberg in "pole" en dit keer terecht slachtoffer Lewis Hamilton achteraan. Nu al kun je snoepen bij de gedachte welke remonte de Brit in de tweede - zelfde - Mercedes zal proberen te realiseren. Een koers binnen de koers.(Walter Rombauts)

    19-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG EN MERCEDES IN POLE VOOR GP VAN DUITSLAND

    Het vuurwerk tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg is er in de kwalificaties niet gekomen. De beslissende sessie was pas 10' aan de gang toen de rechterremschijf (Brembo) op Hamilton's Mercedes brak en de Brit in de Sachskurve rondslippend keihard de bandenmuur inging. Volgens de FIA een klap waarbij Lewis 27G moest incasseren. Kapot Mercedes, kapot droom om in Nico Rosberg's homerace in "pole" te staan. Rode vlag, safety-car. Daarna een oervervelend vertoon met evenwel een warm applaus aan de Fin Vallteri Bottas die in de Williams-Mercedes tweede staat op de startgrid. Nico Rosberg rijdt met "Carbon Industrie" als remschijven, naar verluidt steviger én agressiever.

    Er is binnen de eerste tien op de grid een generatiewissel te zien. Felipe Massa (derde) en Fernando Alonso (zevende) zijn aan vergrijzing toe. Kimi Räikkönen die niet in de eerste tien geraakte neemt best wat verlof. De jongeren beginnen de stargrid te beheersen. Tot grote ergernis van Sebastien Vettel, zelf nog jong en vier wereldtitels, ziet hij Kevin Magnussen (vierde), ploegmaat Daniël Ricciardo (vijfde) en de Rus Kvyatt (zevende) rondom zich heen steeds meer op de voorgrond komen.

    Helemaal aan de spits staat de jonge Nico Rosberg en Mercedes. Vanuit een vijftiende startplaats zal Lewis Hamilton trachten hem in te halen. Lewis heeft te kennen gegeven dat hij vanuit de pits wil vertrekken. Daarvoor moet een inbreuk worden gepleegd op het gesloten wagenpark. Maar als de remmen van de Mercedes worden vervangen voor de start, kan teamleider Toto Wolff "een gaatje vinden in het reglement, gebaseerd op veiligheidszorg.(wr)

    19-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG EN HAMILTON BLIJVEN OOK ZONDER FRIC SUPERIEUR IN FP3

    Het verbieden van de FRIC heeft wel voor een hutsepotje gezorgd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Duitsland. Even zag het ernaar uit dat ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton er de kluts van kwijt waren. Hun namen stonden niet meer vooraan. Het was zowaar Ferrari en Williams die zich aandienden als snelsten. Toen Kimi Räikkönen op twintig minuten supersofts liet monteren om te rijden op een asfalt die met 52°C ei zo na begon te smelten, zette de eigenzinnige Fin zich comfortabel op de eerste plaats. Daarmee wist hij genoeg, reed de pits binnen en likte een ijsje, terwijl de macaniciens een brandstofprobleempje verhielpen.

    Ploegmaat Fernando Alonso wilde de Ferrari F14T zo lang mogelijk op een heet Hockenheim (33°C) aanvoelen en zette uiteindelijk - weerom knap - de derde tijd met 1'18"384. En wie zou er op de eerste en tweede plaats taan ? Nico Rosberg één en Lewis Hamilton twee. Met een chronoverdict van 1'17"779 was de Duitse Mercedescoureur zelfs 601/1000ste van een seconde sneller dan de winnaar van de jongste GP van Engeland, Lewis Hamilton. Die geraakte niet onder de 1'18".

    De Fin Vallteri Bottas en de Braziliaan Felipe Massa reden in hun Williams-Mercedes de derde en vierde plaats en het is Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10 die met een vijfde plaats de eer redde voor de Renault Power Unit. De viervoudige wereldkampioen sukkelde gewoon heel de FP3, kreeg de Red Bull niet getemd, niet afgesteld en nog jong als hij is wordt Sebastien dan als een kleine gestrafte jongen nukkig. Begrijpelijk bijna beschaamd voor eigen publiek.

    FRIC-loos ging Lotus helemaal de mist in. Pastor Maldonado, ooit aangekondigd als een Venezuolaanse god, zag zich voorbij gestoken door Bianchi met de Marussia zonder FRIC en ook zonder centen. Om 14 uur aanstonds zijn het de kwalificaties voor de "pole-position". FRIC of geen FRIC, vuurwerk tussen Hamilton en Rosberg is verzekerd. Allebei in een Mercedes, door de anderen benijd om het superieure van de bolide.(Walter Rombauts)

    19-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEAMS VERWIJDEREN FRIC-SYSTEEM VOOR GP VAN DUITSLAND

    Het plots door de FIA gehate "Front and Rear Interconnected"-systeem dat de ophanging van de bolides vooral tijdens het stevig afremmen een stabiliteit gaf (neus duikt niet naar beneden) is van de auto's afgehaald. Lewis Hamilton reed zijn snelste tijd vandaag in de tweede vrije oefeningen zonder FRIC. "'t Is wennen en naar een goed kantelmoment zoeken", zei Lewis, en Fernando Alonso vindt het ook al geen ramp. "'t Maakt zogoed als geen verschil uit", zegde de Spanjaard. Natuurlijk worden zijn woorden een beetje tegengesproken door de puike prestatie van teamgenoot Räikkönen die vijf plaatsen vooruit stond in de - niet doorslaggevende - tweede vrije oefeningen.

    De storm in een glas water is dus over. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft zijn zin gekregen en artikel 3.15 van het technische F1-reglement wordt dus tot op het bot gerespecteerd. Wie of wat daar nu écht mee is geviseerd, dat mag de duvel weten. Aan de ene kant wordt clownerie als staande starts na een safety-car door - vooral - Charlie Whiting hoog in het vaandel gezet, maar voor elektronisch technisch raffinement is geen plaats. In ieder geval getuigt het veranderen van de spelregels als het spel - het WK - bezig is niet van veel inzicht. Mercedes, zo denkt/dacht men, zou van het verbieden van FRIC het meeste last hebben. Die benijders hebben vandaag van Lewis Hamilton en Nico Rosberg ongelijk gekregen. Straks (19 juli 2014 om 10 uur) zijn er de derde vrije oefeningen voor wat een controversiële GP zal worden.(wr)

    18-07-2014 om 23:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON DRAAIT ROLLEN MET ROSBERG OM IN FP2 IN HOCKENHEIM

    Lewis Hamilton heeft met 1'18"341 in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Duitsland de rollen met Nico Rosberg even omgedraaid. Die klokte tweede af met 1'18"365. Daarmee is de ochtendsnelste precies 24/1000ste van een seconde trager dan ploegmaat Hamilton. Tien minuten voor het afvlaggen van FP2 gingen beide heren nog een nieuw setje softs halen en werden de chronowijzers verwrongen van een "gangbare" 1'22"...naar 1'18"341 ! Buiten de twee rivalen binnen het Sterteam konden nog drie coureurs binnen diezelfde seconde de twee trainingen afsluiten. In volgorde 3, 4 en 5: Daniël Riiciardo (Red Bull RB10-Renault), Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) en de jongeheer Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes).

    Fernando Alonso kende technische kommer en kwel, net als viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en eigenlijk is die Roamin Grosjean een betere auto waard dan die Lotus-Renault. De Fransman barst van talent, maar Lotus staat - voorlopig - nergens meer. Vele F1-fans zijn verwonderd dat de Fin Kimi Räikkönen na zo'n - vroeger dodelijke - crash in Silverstone er weer bij loopt alsof er nooit iets is gebeurd. Buiten het fet dat hij gewoon zo in elkaar zit, is het zo dat hij zo snel mogelijk weer aan het stuurtje wilde draaien. Sommige dokters vonden het nog wat vroeg, konden hem de trainingen na de GP van Engeland gedeeltelijk uit zijn hoofd praten, maar Kimi is niet van gisteren.

    Hij weet drommels goed dat - bijvoorbeeld - straaljagerpiloten die hun vliegtuig moeten verlaten met hun schietstoel om levend uit een benarde situatie te geraken, zo snel mogelijk terug moeten vliegen. Om angst geen kans te geven giftig binnen te sluipen. In de jaren '64/'65 verongelukte kapitein 'd Hoop in Kleine Brogel met een Starfighter. Hij had te laat zijn schietstoel gebruikt opdat de parachute ervan nog zou opengaan. Hij plofte met de stoel neer en zijn natuurlijk lengte van 1,90 meter was gekrompen tot een pattatenzak van 1 meter...

    Iets dat gebeurt als je met speeltuigen als F16's, Viggen's, F84's destijds of Starfighters capriolen uithaalt. Het opmerkelijke na deze anekdote is dat binnen de 20 minuten àlle actieve piloten van de NATO-basis Kleine Brogel in de lucht waren. Om angst geen kans te geven. Angst is de slechtste raadgever. Ook in de Formule 1. Daarom zette Kimi deze namiddag zijn hart open voor nieuw succes waarop hij recht heeft. Samen met Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo en Hamilton behoort hij ook vandaag nog tot de beste autocoureurs van de wereld.

    Morgennochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de GP van Duitsland in Hockenheim. Mercedes "über alles" zal blijven, maar het klassement waarmee de strijd om de "pole" begint kan er anders uitzien. Omdat vrijdags altijd alles een vertekend beeld geeft. Wie rijdt met hoeveel kilogram benzine, wie gebruikt wat of niet. Vrijdag is en blijft altijd een maskerade. Zaterdagochtend wordt al meer gezocht naar een echte race-configuratie om de 67 ronden van zondag te ronden. Voor de "pole-position" vallen de maskers af. Dan is bekend wiens ogen het hardst karakter uitstralen. Om zondag trachten die snelste trainingstijd trachten te verzilveren met een zege.(Walter Rombauts)

    18-07-2014 om 16:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES ÃœBER ALLES IN FP 1 IN HOCKENHEIM

    Nico Rosberg heeft met 1'19"131 de snelste chrono gereden in een heetgebakerd (+30°C) Hockenheim, voor zijn teamgenoor Lewis Hamilton (1'19"196) en een weerom schitterende Fernando Alonso (Ferrari F14T) die met 1'19"423 in dezelfde seconde bleef. Over FRIC is veel te doen, niemand weet nog waaraan of waaraf, en deze namiddag in FP2 zal wel meer klaarheid ontstaan over wat een "storm in een glas water " lijkt te worden. Susie Wolff raakte op de vijftiende plaats met de Williams-Mercedes. De tribunes waren onverwacht leger dan voorzien. Maar de GP van Duitsland kondigt zich met "Mercedes über alles" aan, hoewel Vettel (Red Bull RB10-Renault) - zesde tijd - zich niet zomaar zal gewonnen geven. 't Is immers ook zijn publiek. Al stuurde het vanochtend zijn kat.(wr)

    18-07-2014 om 11:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRIC-SYSTEEM ZORGT VOOR VERDEELDHEID ONDER F1-TEAMS

    Nico Rosberg heeft zijn helm voor de GP van Duitsland voorgesteld. Hij is een ode aan het winnen van de wereledtitel voetbal van de Duitsers in Brazilië. De GP van Duitsland wordt zondag 20 juli 2014 in Hockenheim (67 ronden van 4,574 km) als tiende GP gereden en belooft een bitsig duel tussen de Duitser Nico, nog steeds leider in de voorlopige stand om het WK met 195 punten tegenover de Brit - teamgenoot ook - Lewis Hamilton met 191. Deze laatste won in de jongste GP van Engeland in Silverstone, mede dankzij de opgave van Rosberg door transmissieproblemen, en kon zo tot op vier punten van de leider naderen. Pro forma zeggen we er bij dat de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) met 98 eenheden op de derde plaats staat en de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari T14) op de vierde met 87 puntjes...

    Er is heel wat deining omtrent FRIC. Letterlijk vertaald volgens artikel 3.15 van het technische reglement van de FIA is dat "Front and Rear Interconnected Suspension". Het is een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de autohoogte ten opzichte van het wegdek stabiel blijft, de auto vlak blijft "liggen" bij - bijvoorbeeld - héél sterke afremmingen of dito acceleraties.  Daardoor blijft de aerodynamische vormgeving van de bolide "ongewijzigd". Wat in de praktijk niet echt het geval is, want "het ding" - de auto dus - wringt, torst, plooit naar alle kanten en richtingen.

    Behalve het chassis, de "overlevingscel" voor de coureur, die blijft onberispelijk op bodemhoogte en laat de veren, dempers, torsiestangen en vleugels verder maar begaan. Daardoor classificeert Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, het onder "beweeglijke onderdelen die de aerodynamica van de auto kunnen verbeteren". Datzelfde hogergenoemde punt 3.15 is formeel: dat is verboden.

    Nu simpel gezegd hebben de rijke teams als Mercedes, Red Bull, Mc Laren en Ferrari het heel gemakkelijk om zo'n perfectie op hun vliegende sigaren te monteren. In de totaliteit van het kostenplaatje van een seizoen verandert het niets. De kleinere teams, Sauber, Marussia, Caterham e.d. hebben de middelen niet om tot in de perfectie te gaan. Nu is er tweedracht gezaaid binnen de teams. Verdeeldheid die ervoor kan zorgen dat tegen de auto's die FRIC in de GP van Duitsland wél gaan gebruiken klacht zal worden ingediend met risico van uitsluiting volgens artikel 3.15. Het ene team kan klacht indienen tegen het andere; met gevolg(-en).

    Charlie Whiting (lees: FIA) heeft gezegd dat hij het FRIC-systeem kan toelaten in Hockenheim als alle teams het er onderling over eens zijn dat het mag. Vrijdagochtend om 10 uur beginnen de eerste vrije trainingen en principieel moet tegen dat tijdstip deze vervelende knoop zijn doorgehakt. In concreto is het nog net geen slag onder de gordel naar Mercedes toe, die - niet verwonderlijk - in deze technische doolhof het snelst de uitweg vindt. Boeiende aanloop wel naar wat een race om te snoepen zal worden. Vooral nu bekend is dat Nico Rosberg voor jààààren zijn contract met Mercedes heeft verlengd. Lewis Hamilton zal dit niet direct verteren.

    Het "nieuws" verwondert geen enkele insider. Heel de F1 geschiedenis door hebben de Duitse merken, Auto Union en Mercedes, Duitse stuurvirtuozen in hun auto's gehad. Voor en na WOII. Voor de wereldbrand klonken namen als Rudolf Carraciola, Manfred von Brauschitz en Bernd Rosemayer als een klok. Om er maar enkele te noemen. In deze 21ste eeuw liet Mercedes toe dat Michaël Schumacher zijn niet geslaagde "come-back" maakte. Maar de "Ster" haalde er een onschatbare publicitaire tegenwaarde uit. Overigens "maakte" Mercedes" Schumacher langs het Juniorteam om met eveneens Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen. Dat Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen F1 is, rijdend voor Red Bull (Oostenrijks-) en nu Nico Rosberg wellicht naar zijn eerste wereldtitel rijdt, wordt door onze Oosterburen "gesmaakt".

    Met een voetbal WK-titel zal het vanaf morgen in Hockenheim een Duitse hoogdag worden. 't Is te ver gezocht, maar stel dat Michaël Schumacher - zeven keer wereldkampioen - al was het maar vanop een ziekenhuis bed daar kon zijn...Vanuit het ziekenhuis in Lausanne is het naar Hockenheim niet zo ver. Zeker niet met een helikopter. Michaël is bovendien een fervent voetbalfan. Maar dat is te ver gezocht. Vrouwtje Corinna zal dat niet willen. Over de gestolen medische dossiers in Grenoble is met geen woord meer gerept. Niemand weet hoe het met Michäël echt gaat. Alles is speculatie. Laat ons daar niet aan meedoen en de F1 in Hockenheim intens beleven.(Walter Rombauts)

    16-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!