Nico Rosberg heeft zijn helm voor de GP van Duitsland voorgesteld. Hij is een ode aan het winnen van de wereledtitel voetbal van de Duitsers in Brazilië. De GP van Duitsland wordt zondag 20 juli 2014 in Hockenheim (67 ronden van 4,574 km) als tiende GP gereden en belooft een bitsig duel tussen de Duitser Nico, nog steeds leider in de voorlopige stand om het WK met 195 punten tegenover de Brit - teamgenoot ook - Lewis Hamilton met 191. Deze laatste won in de jongste GP van Engeland in Silverstone, mede dankzij de opgave van Rosberg door transmissieproblemen, en kon zo tot op vier punten van de leider naderen. Pro forma zeggen we er bij dat de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) met 98 eenheden op de derde plaats staat en de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari T14) op de vierde met 87 puntjes...
Er is heel wat deining omtrent FRIC. Letterlijk vertaald volgens artikel 3.15 van het technische reglement van de FIA is dat "Front and Rear Interconnected Suspension". Het is een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de autohoogte ten opzichte van het wegdek stabiel blijft, de auto vlak blijft "liggen" bij - bijvoorbeeld - héél sterke afremmingen of dito acceleraties. Daardoor blijft de aerodynamische vormgeving van de bolide "ongewijzigd". Wat in de praktijk niet echt het geval is, want "het ding" - de auto dus - wringt, torst, plooit naar alle kanten en richtingen.
Behalve het chassis, de "overlevingscel" voor de coureur, die blijft onberispelijk op bodemhoogte en laat de veren, dempers, torsiestangen en vleugels verder maar begaan. Daardoor classificeert Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, het onder "beweeglijke onderdelen die de aerodynamica van de auto kunnen verbeteren". Datzelfde hogergenoemde punt 3.15 is formeel: dat is verboden.
Nu simpel gezegd hebben de rijke teams als Mercedes, Red Bull, Mc Laren en Ferrari het heel gemakkelijk om zo'n perfectie op hun vliegende sigaren te monteren. In de totaliteit van het kostenplaatje van een seizoen verandert het niets. De kleinere teams, Sauber, Marussia, Caterham e.d. hebben de middelen niet om tot in de perfectie te gaan. Nu is er tweedracht gezaaid binnen de teams. Verdeeldheid die ervoor kan zorgen dat tegen de auto's die FRIC in de GP van Duitsland wél gaan gebruiken klacht zal worden ingediend met risico van uitsluiting volgens artikel 3.15. Het ene team kan klacht indienen tegen het andere; met gevolg(-en).
Charlie Whiting (lees: FIA) heeft gezegd dat hij het FRIC-systeem kan toelaten in Hockenheim als alle teams het er onderling over eens zijn dat het mag. Vrijdagochtend om 10 uur beginnen de eerste vrije trainingen en principieel moet tegen dat tijdstip deze vervelende knoop zijn doorgehakt. In concreto is het nog net geen slag onder de gordel naar Mercedes toe, die - niet verwonderlijk - in deze technische doolhof het snelst de uitweg vindt. Boeiende aanloop wel naar wat een race om te snoepen zal worden. Vooral nu bekend is dat Nico Rosberg voor jààààren zijn contract met Mercedes heeft verlengd. Lewis Hamilton zal dit niet direct verteren.
Het "nieuws" verwondert geen enkele insider. Heel de F1 geschiedenis door hebben de Duitse merken, Auto Union en Mercedes, Duitse stuurvirtuozen in hun auto's gehad. Voor en na WOII. Voor de wereldbrand klonken namen als Rudolf Carraciola, Manfred von Brauschitz en Bernd Rosemayer als een klok. Om er maar enkele te noemen. In deze 21ste eeuw liet Mercedes toe dat Michaël Schumacher zijn niet geslaagde "come-back" maakte. Maar de "Ster" haalde er een onschatbare publicitaire tegenwaarde uit. Overigens "maakte" Mercedes" Schumacher langs het Juniorteam om met eveneens Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen. Dat Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen F1 is, rijdend voor Red Bull (Oostenrijks-) en nu Nico Rosberg wellicht naar zijn eerste wereldtitel rijdt, wordt door onze Oosterburen "gesmaakt".
Met een voetbal WK-titel zal het vanaf morgen in Hockenheim een Duitse hoogdag worden. 't Is te ver gezocht, maar stel dat Michaël Schumacher - zeven keer wereldkampioen - al was het maar vanop een ziekenhuis bed daar kon zijn...Vanuit het ziekenhuis in Lausanne is het naar Hockenheim niet zo ver. Zeker niet met een helikopter. Michaël is bovendien een fervent voetbalfan. Maar dat is te ver gezocht. Vrouwtje Corinna zal dat niet willen. Over de gestolen medische dossiers in Grenoble is met geen woord meer gerept. Niemand weet hoe het met Michäël echt gaat. Alles is speculatie. Laat ons daar niet aan meedoen en de F1 in Hockenheim intens beleven.(Walter Rombauts)
|