Zaterdag crashte Lewis Hamilton in Q1 in de Sachskurve als gevolg van een gebroken Brembo-schijfrem op het rechter voorwiel. Nico Rosberg reed met schijfremmen van "Carbon Industries" en kende geen probleem en zette zich op "pole". Na het voorval met Hamilton kwam de discussie op gang of hij van een vijftiende plaats, dan wel uit de pitlane de race zou aanvangen. Logischerwijze verving men de remmen van Hamilton's Mercedes, want zonder remmen een GP rijden, tja, dat kan nu eenmaal niet. Maar ongezien voor iedereen - behalve voor Christian Horner van Red Bull - monteerde Mercedes schijfremmen van "Carbon Industries", dezelfde als die van Rosberg, in de plaats van de eerst door Hamilton gekozen Brembo's.
Dat heeft voor twee "adders in het gras" gezorgd. Het reglement zegt dat tussen de kwalificaties en de eigenlijke race niets aan de auto's mag worden veranderd of vervangen. Gebeurt dat toch (bijvoorbeeld door heerkracht zoals in Lewis' geval, dan hangt daar een sanctie aan vast die meestal een aantal plaatsen naar achteren op de grid inhoudt. "Maar", zegt Christian Horner, teamdirecteur van Red Bull Racing, "dan moeten bij de herstelling of vervanging wel dezelfde onderdelen worden gebruikt. In het geval van Hamilton's Mercedes werden Brembo's vervangen door "Carbon Industries"-schijven en dat betekent dat de "autoconfiguratie" is gewijzigd. Dus dat de bolide tussen de kwalificaties en de race van "karakter" is veranderd. Zou dat dan ook gelden voor andere onderdelen als die worden gewijzigd ?
Horner heeft daar een punt. Red Bull diende geen klacht in, maar houdt het in zijn notaboekje als "duidelijk niet-reglementair" precedent mocht het Sebastien Vettel of Daniël Ricciardo overkomen. En niet alleen met de remmen, maar misschien met andere "kleine" technische details... In feite heeft Christian Horner "une faiblesse" ontdekt in de strenge technische voorschriften van de FIA. Althans van hun technische krententellers. Daarmee stop alles. Of toch niet echt. De vraag rijst of Kimi Räikkönen met zijn ongewilde ondermaatse prestaties wel bij Ferrari kan blijven voor volgend jaar.
Vervanger van Stefani Domenicali, de door di Montezemolo aangestelde Marco Mattiacci als teambaas van Ferrari zei tegenover heel de wereld "dat Kimi heeft aangetoond weer tot de beste autocoureurs ter wereld te behoren - wat enkel waarheid is - en dat Ferrari een coureur als Kimi nodig heeft.". Woordelijk. Of de Fin het al dan niet de uitspraak vernomen heeft is zeer de vraag, want wat verderop hing hij weer onverschillig voor alle animositeit, tegen een stapel banden, zijn ijsje aan het likken. "Geef me een auto om te winnen", moet hij hebben gedacht, dan zullen jullie eens wat zien..." Maar Iceman zegde zoals altijd niets. (Walter Rombauts/foto:Ferrari)
|