Zaterdag crashte Lewis Hamilton in Q1 in de Sachskurve als gevolg van een gebroken Brembo-schijfrem op het rechter voorwiel. Nico Rosberg reed met schijfremmen van "Carbon Industries" en kende geen probleem en zette zich op "pole". Na het voorval met Hamilton kwam de discussie op gang of hij van een vijftiende plaats, dan wel uit de pitlane de race zou aanvangen. Logischerwijze verving men de remmen van Hamilton's Mercedes, want zonder remmen een GP rijden, tja, dat kan nu eenmaal niet. Maar ongezien voor iedereen - behalve voor Christian Horner van Red Bull - monteerde Mercedes schijfremmen van "Carbon Industries", dezelfde als die van Rosberg, in de plaats van de eerst door Hamilton gekozen Brembo's.
Dat heeft voor twee "adders in het gras" gezorgd. Het reglement zegt dat tussen de kwalificaties en de eigenlijke race niets aan de auto's mag worden veranderd of vervangen. Gebeurt dat toch (bijvoorbeeld door heerkracht zoals in Lewis' geval, dan hangt daar een sanctie aan vast die meestal een aantal plaatsen naar achteren op de grid inhoudt. "Maar", zegt Christian Horner, teamdirecteur van Red Bull Racing, "dan moeten bij de herstelling of vervanging wel dezelfde onderdelen worden gebruikt. In het geval van Hamilton's Mercedes werden Brembo's vervangen door "Carbon Industries"-schijven en dat betekent dat de "autoconfiguratie" is gewijzigd. Dus dat de bolide tussen de kwalificaties en de race van "karakter" is veranderd. Zou dat dan ook gelden voor andere onderdelen als die worden gewijzigd ?
Horner heeft daar een punt. Red Bull diende geen klacht in, maar houdt het in zijn notaboekje als "duidelijk niet-reglementair" precedent mocht het Sebastien Vettel of Daniël Ricciardo overkomen. En niet alleen met de remmen, maar misschien met andere "kleine" technische details... In feite heeft Christian Horner "une faiblesse" ontdekt in de strenge technische voorschriften van de FIA. Althans van hun technische krententellers. Daarmee stop alles. Of toch niet echt. De vraag rijst of Kimi Räikkönen met zijn ongewilde ondermaatse prestaties wel bij Ferrari kan blijven voor volgend jaar.
Vervanger van Stefani Domenicali, de door di Montezemolo aangestelde Marco Mattiacci als teambaas van Ferrari zei tegenover heel de wereld "dat Kimi heeft aangetoond weer tot de beste autocoureurs ter wereld te behoren - wat enkel waarheid is - en dat Ferrari een coureur als Kimi nodig heeft.". Woordelijk. Of de Fin het al dan niet de uitspraak vernomen heeft is zeer de vraag, want wat verderop hing hij weer onverschillig voor alle animositeit, tegen een stapel banden, zijn ijsje aan het likken. "Geef me een auto om te winnen", moet hij hebben gedacht, dan zullen jullie eens wat zien..." Maar Iceman zegde zoals altijd niets. (Walter Rombauts/foto:Ferrari)
PIRELLI ZET EXPERIMENTEN MET LAAGPROFIELBANDEN VOORT
Na de GP van Engeland heeft Pirelli met Lotus diepgaande praktijktesten gedaan daar in Silverstone. Dit omdat men 18"-velgen wil invoeren. 18-duims velgen hebben een metrische diameter van 457 mm en als daar laagprofielbanden op legt crëert men een breder bandoppervlak om in de rijlucht te penetreren. Dat wil zeggen dat - als de wijziging wordt doorgedrukt - de hele aerodynamica van de F1-auto moet worden herzien. Laagprofielbanden met een dan verplichte laaddruk van 1,4 bar, kunnen de bolide stabieler maken en vooral in de snelle bochten hogere snelheden waarborgen. Omdat ze grotere laterale krachten kunnen opnemen als gevolg van een mindere "vervorming" van de "flank" van de band.
Verondersteld dat men de laaprofielbanden tot een feit gaat maken, dan zullen de artikels 12.4.1/2/3 en 4 van vandaag moeten herschreven worden. Vooral de breedte van de band zal kopzorgen bezorgen over het luchtdoordringings-coëfficiënt in de lucht. Voor wie zich afvraagt hoe breed de banden vandaag op de "nieuwe F1" mogen/moeten zijn, citeer ik de afmetingen uit het huidige technische reglement.
Vooraan mogen ze 305 tot 355 mm breedte hebben. Achteraan is dat 365 tot 380 mm. De speling tussen de twee toleranties hangt af van de bandenkeuze, soft, supersoft, mediums, hard en wet's. De supersofts geven de hoogste grip, zuigen zich als een spons vast aan het asfalt, maar zijn ook het snelst "opgebruikt", versleten. De gewone "softs" hebben een compound die wat langer stand houdt, maar minder snel zijn. De "mediums" - het woord zeg het zelf - houden het midden tussen de twee "standtijden" en lenen zich ook best als de piste vochtig is zonder doornat te zijn. Het type "hard" gaat het langst mee en de regenbanden (wet's) hebben een profiel om het regenwater weg te pompen.
Ook het profiel op de banden van gewone personenwagens heeft tot doel bij regen het water letterlijk weg te pompen. Op die manier wordt watergladheid beperkt. Net als in de F1 is er een eeuwig duel tussen wegligging en duurzaamheid. Om het eens "cru" te stellen. Met Pirelli's heb je de beste wegligging, maar ze zijn vlugger versleten. Met Michelin's moet je als het regent iets beter opletten, maar ze gaan "eindeloos" mee als de voorgeschreven bandenspanning wordt gerespecteerd. In de jongste 24 Uren van Le Mans opteerde Porsche na zestien jaar afwezigheid terug te komen met Michelin's. 't Is maar een vaststelling, want dié banden hebben natuurlijk geen vergelijk met die van een gewone autoband van dat merk. Na de LMP's in Le Mans en het FIA-kampioenschap van puur elektrische éénzitters - dat weldra begint - is men zinnens ook de F1's op 18"-velgen te zetten. Nieuw denkwerk in windtunnels voor de ingenieurs in aerodynamica.(Walter Rombauts)
ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...
De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.
De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.
De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.
Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.
De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.
In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.
Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.
Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.
Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.
Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.
Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Technisch is het F1 reglement van de FIA een kluif waarbij het vet van je kin druipt. Om het tot in de puntjes toegepast te krijgen, is een andere zaak. Over die balans tussen voor- en achterwielen FRIC (Front and Rear Interconected Suspension) is zoveel te doen geweest. De zonde tegen punt 3.15 van het technisch reglement was een doodzonde. Dat Hamilton zijn rechtse carbon-schijfrem op de Mercedes brak en hij in de bandenmuur knalde, verpestte heel wat spanning. De scherpe chronostrijd tussen de leider in het WK, Nico Rosberg en de man die in 2008 wereldkampioen werd met een Mc Laren-Mercedes, is altijd het bekijken waard.
Hamilton crasht in de Sachkurve en de Mercedes kon natuurlijk niet meer op eigen kracht de pits halen. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan mocht Mercedes een herstelling uitvoeren en Hamilton verder zijn kansen laten gaan. Maar als men het reglement er tot in de puntjes op na leest zegt "dat iedere auto tijdens die de kwalificatie op het circuit stopt, tot stilstand komt, op dat eigenste ogenblik is uitgeschakeld. Hij bekleedt dan de positie op de startgrid van zijn snelste tijd tot dan toe. Da's te verteren. Maar er is nog iets anders. Een aspect waarover geen mens het nog heeft.
Toen de kwalificaties voor de GP van Duitsland met Q1 begonnen, ging een tweetal ronden later - en voor Hamilton crashte om 14.10 uur - de Duitser Nico Rosberg in een poging tot een superronde breeduit. Hij "kleurde" naast de witte lijntjes die het circuit afzomen en zijn eigenlijke lengte bepalen. Nico, pienter als hij is, zegde direct langs de radio naar teamleider Toto Wolff "ik heb een fout begaan..." Ja, ook Rosberg moest wennen aan het ontbreken van FRIC. Romain Grosjean (Lotus-Renault) ging ook een moment met de vier wielen buiten de witte lijnen. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, nam het dit keer met een lachje op. Hij liet het reglementenboek even dicht. Wie het echter openslaat kan vinden "dat een bolide die met de vier wielen buiten de witte lijnen rijdt het voorwerp van een sanctie is..." Bijvoorbeeld enkele plaatsen op de grid worden teruggezet.
Gisteren kleurden meerdere coureurs naast de witte lijntjes van Hockenheim. Strikt genomen kon Rosberg daar last van hebben gehad. Maar in de Duitse Motodroom van Hockenheim, waar Jim Clark naar het eeuwige ging, waar Patrick Depailler met de Tyrrell in de toen nog oersnelle Ostkurve het leven liet, daar sluit men de ogen in overpeinzing dat alles relatief is. Het moet in de archieven worden opgevist, maar zo losjesweg uit het geheugen, heeft Lewis Hamilton in de GP van Malaysië in 2010, met Mc Laren-Mercedes nog, een sanctie gekregen om met vier wielen buiten de lijnen een uitstapje te maken.
Zo ziet men maar dat het belangrijk is van goed te hebben geslapen, goedgemutst te zijn en de ogen te sluiten voor pekelzonde. Ook in de F1 bestaat het begrip "zonde". Wat een geluk dat de religies het hebben uitgevonden, zo is de genotsgraad ervan hoger als men ze begaat. Na zijn crash gisteren in de Sachskurve kon Lewis Hamilton het niet laten van als een bijbelse slang te sissen: "Dit is weer een geschenk voor Nico". Straks om 14 uur vertrekt Nico Rosberg in "pole" en dit keer terecht slachtoffer Lewis Hamilton achteraan. Nu al kun je snoepen bij de gedachte welke remonte de Brit in de tweede - zelfde - Mercedes zal proberen te realiseren. Een koers binnen de koers.(Walter Rombauts)
NICO ROSBERG EN MERCEDES IN POLE VOOR GP VAN DUITSLAND
Het vuurwerk tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg is er in de kwalificaties niet gekomen. De beslissende sessie was pas 10' aan de gang toen de rechterremschijf (Brembo) op Hamilton's Mercedes brak en de Brit in de Sachskurve rondslippend keihard de bandenmuur inging. Volgens de FIA een klap waarbij Lewis 27G moest incasseren. Kapot Mercedes, kapot droom om in Nico Rosberg's homerace in "pole" te staan. Rode vlag, safety-car. Daarna een oervervelend vertoon met evenwel een warm applaus aan de Fin Vallteri Bottas die in de Williams-Mercedes tweede staat op de startgrid. Nico Rosberg rijdt met "Carbon Industrie" als remschijven, naar verluidt steviger én agressiever.
Er is binnen de eerste tien op de grid een generatiewissel te zien. Felipe Massa (derde) en Fernando Alonso (zevende) zijn aan vergrijzing toe. Kimi Räikkönen die niet in de eerste tien geraakte neemt best wat verlof. De jongeren beginnen de stargrid te beheersen. Tot grote ergernis van Sebastien Vettel, zelf nog jong en vier wereldtitels, ziet hij Kevin Magnussen (vierde), ploegmaat Daniël Ricciardo (vijfde) en de Rus Kvyatt (zevende) rondom zich heen steeds meer op de voorgrond komen.
Helemaal aan de spits staat de jonge Nico Rosberg en Mercedes. Vanuit een vijftiende startplaats zal Lewis Hamilton trachten hem in te halen. Lewis heeft te kennen gegeven dat hij vanuit de pits wil vertrekken. Daarvoor moet een inbreuk worden gepleegd op het gesloten wagenpark. Maar als de remmen van de Mercedes worden vervangen voor de start, kan teamleider Toto Wolff "een gaatje vinden in het reglement, gebaseerd op veiligheidszorg.(wr)
ROSBERG EN HAMILTON BLIJVEN OOK ZONDER FRIC SUPERIEUR IN FP3
Het verbieden van de FRIC heeft wel voor een hutsepotje gezorgd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Duitsland. Even zag het ernaar uit dat ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton er de kluts van kwijt waren. Hun namen stonden niet meer vooraan. Het was zowaar Ferrari en Williams die zich aandienden als snelsten. Toen Kimi Räikkönen op twintig minuten supersofts liet monteren om te rijden op een asfalt die met 52°C ei zo na begon te smelten, zette de eigenzinnige Fin zich comfortabel op de eerste plaats. Daarmee wist hij genoeg, reed de pits binnen en likte een ijsje, terwijl de macaniciens een brandstofprobleempje verhielpen.
Ploegmaat Fernando Alonso wilde de Ferrari F14T zo lang mogelijk op een heet Hockenheim (33°C) aanvoelen en zette uiteindelijk - weerom knap - de derde tijd met 1'18"384. En wie zou er op de eerste en tweede plaats taan ? Nico Rosberg één en Lewis Hamilton twee. Met een chronoverdict van 1'17"779 was de Duitse Mercedescoureur zelfs 601/1000ste van een seconde sneller dan de winnaar van de jongste GP van Engeland, Lewis Hamilton. Die geraakte niet onder de 1'18".
De Fin Vallteri Bottas en de Braziliaan Felipe Massa reden in hun Williams-Mercedes de derde en vierde plaats en het is Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10 die met een vijfde plaats de eer redde voor de Renault Power Unit. De viervoudige wereldkampioen sukkelde gewoon heel de FP3, kreeg de Red Bull niet getemd, niet afgesteld en nog jong als hij is wordt Sebastien dan als een kleine gestrafte jongen nukkig. Begrijpelijk bijna beschaamd voor eigen publiek.
FRIC-loos ging Lotus helemaal de mist in. Pastor Maldonado, ooit aangekondigd als een Venezuolaanse god, zag zich voorbij gestoken door Bianchi met de Marussia zonder FRIC en ook zonder centen. Om 14 uur aanstonds zijn het de kwalificaties voor de "pole-position". FRIC of geen FRIC, vuurwerk tussen Hamilton en Rosberg is verzekerd. Allebei in een Mercedes, door de anderen benijd om het superieure van de bolide.(Walter Rombauts)
TEAMS VERWIJDEREN FRIC-SYSTEEM VOOR GP VAN DUITSLAND
Het plots door de FIA gehate "Front and Rear Interconnected"-systeem dat de ophanging van de bolides vooral tijdens het stevig afremmen een stabiliteit gaf (neus duikt niet naar beneden) is van de auto's afgehaald. Lewis Hamilton reed zijn snelste tijd vandaag in de tweede vrije oefeningen zonder FRIC. "'t Is wennen en naar een goed kantelmoment zoeken", zei Lewis, en Fernando Alonso vindt het ook al geen ramp. "'t Maakt zogoed als geen verschil uit", zegde de Spanjaard. Natuurlijk worden zijn woorden een beetje tegengesproken door de puike prestatie van teamgenoot Räikkönen die vijf plaatsen vooruit stond in de - niet doorslaggevende - tweede vrije oefeningen.
De storm in een glas water is dus over. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft zijn zin gekregen en artikel 3.15 van het technische F1-reglement wordt dus tot op het bot gerespecteerd. Wie of wat daar nu écht mee is geviseerd, dat mag de duvel weten. Aan de ene kant wordt clownerie als staande starts na een safety-car door - vooral - Charlie Whiting hoog in het vaandel gezet, maar voor elektronisch technisch raffinement is geen plaats. In ieder geval getuigt het veranderen van de spelregels als het spel - het WK - bezig is niet van veel inzicht. Mercedes, zo denkt/dacht men, zou van het verbieden van FRIC het meeste last hebben. Die benijders hebben vandaag van Lewis Hamilton en Nico Rosberg ongelijk gekregen. Straks (19 juli 2014 om 10 uur) zijn er de derde vrije oefeningen voor wat een controversiële GP zal worden.(wr)
HAMILTON DRAAIT ROLLEN MET ROSBERG OM IN FP2 IN HOCKENHEIM
Lewis Hamilton heeft met 1'18"341 in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Duitsland de rollen met Nico Rosberg even omgedraaid. Die klokte tweede af met 1'18"365. Daarmee is de ochtendsnelste precies 24/1000ste van een seconde trager dan ploegmaat Hamilton. Tien minuten voor het afvlaggen van FP2 gingen beide heren nog een nieuw setje softs halen en werden de chronowijzers verwrongen van een "gangbare" 1'22"...naar 1'18"341 ! Buiten de twee rivalen binnen het Sterteam konden nog drie coureurs binnen diezelfde seconde de twee trainingen afsluiten. In volgorde 3, 4 en 5: Daniël Riiciardo (Red Bull RB10-Renault), Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) en de jongeheer Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes).
Fernando Alonso kende technische kommer en kwel, net als viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en eigenlijk is die Roamin Grosjean een betere auto waard dan die Lotus-Renault. De Fransman barst van talent, maar Lotus staat - voorlopig - nergens meer. Vele F1-fans zijn verwonderd dat de Fin Kimi Räikkönen na zo'n - vroeger dodelijke - crash in Silverstone er weer bij loopt alsof er nooit iets is gebeurd. Buiten het fet dat hij gewoon zo in elkaar zit, is het zo dat hij zo snel mogelijk weer aan het stuurtje wilde draaien. Sommige dokters vonden het nog wat vroeg, konden hem de trainingen na de GP van Engeland gedeeltelijk uit zijn hoofd praten, maar Kimi is niet van gisteren.
Hij weet drommels goed dat - bijvoorbeeld - straaljagerpiloten die hun vliegtuig moeten verlaten met hun schietstoel om levend uit een benarde situatie te geraken, zo snel mogelijk terug moeten vliegen. Om angst geen kans te geven giftig binnen te sluipen. In de jaren '64/'65 verongelukte kapitein 'd Hoop in Kleine Brogel met een Starfighter. Hij had te laat zijn schietstoel gebruikt opdat de parachute ervan nog zou opengaan. Hij plofte met de stoel neer en zijn natuurlijk lengte van 1,90 meter was gekrompen tot een pattatenzak van 1 meter...
Iets dat gebeurt als je met speeltuigen als F16's, Viggen's, F84's destijds of Starfighters capriolen uithaalt. Het opmerkelijke na deze anekdote is dat binnen de 20 minuten àlle actieve piloten van de NATO-basis Kleine Brogel in de lucht waren. Om angst geen kans te geven. Angst is de slechtste raadgever. Ook in de Formule 1. Daarom zette Kimi deze namiddag zijn hart open voor nieuw succes waarop hij recht heeft. Samen met Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo en Hamilton behoort hij ook vandaag nog tot de beste autocoureurs van de wereld.
Morgennochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de GP van Duitsland in Hockenheim. Mercedes "über alles" zal blijven, maar het klassement waarmee de strijd om de "pole" begint kan er anders uitzien. Omdat vrijdags altijd alles een vertekend beeld geeft. Wie rijdt met hoeveel kilogram benzine, wie gebruikt wat of niet. Vrijdag is en blijft altijd een maskerade. Zaterdagochtend wordt al meer gezocht naar een echte race-configuratie om de 67 ronden van zondag te ronden. Voor de "pole-position" vallen de maskers af. Dan is bekend wiens ogen het hardst karakter uitstralen. Om zondag trachten die snelste trainingstijd trachten te verzilveren met een zege.(Walter Rombauts)
Nico Rosberg heeft met 1'19"131 de snelste chrono gereden in een heetgebakerd (+30°C) Hockenheim, voor zijn teamgenoor Lewis Hamilton (1'19"196) en een weerom schitterende Fernando Alonso (Ferrari F14T) die met 1'19"423 in dezelfde seconde bleef. Over FRIC is veel te doen, niemand weet nog waaraan of waaraf, en deze namiddag in FP2 zal wel meer klaarheid ontstaan over wat een "storm in een glas water " lijkt te worden. Susie Wolff raakte op de vijftiende plaats met de Williams-Mercedes. De tribunes waren onverwacht leger dan voorzien. Maar de GP van Duitsland kondigt zich met "Mercedes über alles" aan, hoewel Vettel (Red Bull RB10-Renault) - zesde tijd - zich niet zomaar zal gewonnen geven. 't Is immers ook zijn publiek. Al stuurde het vanochtend zijn kat.(wr)
FRIC-SYSTEEM ZORGT VOOR VERDEELDHEID ONDER F1-TEAMS
Nico Rosberg heeft zijn helm voor de GP van Duitsland voorgesteld. Hij is een ode aan het winnen van de wereledtitel voetbal van de Duitsers in Brazilië. De GP van Duitsland wordt zondag 20 juli 2014 in Hockenheim (67 ronden van 4,574 km) als tiende GP gereden en belooft een bitsig duel tussen de Duitser Nico, nog steeds leider in de voorlopige stand om het WK met 195 punten tegenover de Brit - teamgenoot ook - Lewis Hamilton met 191. Deze laatste won in de jongste GP van Engeland in Silverstone, mede dankzij de opgave van Rosberg door transmissieproblemen, en kon zo tot op vier punten van de leider naderen. Pro forma zeggen we er bij dat de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) met 98 eenheden op de derde plaats staat en de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari T14) op de vierde met 87 puntjes...
Er is heel wat deining omtrent FRIC. Letterlijk vertaald volgens artikel 3.15 van het technische reglement van de FIA is dat "Front and Rear Interconnected Suspension". Het is een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de autohoogte ten opzichte van het wegdek stabiel blijft, de auto vlak blijft "liggen" bij - bijvoorbeeld - héél sterke afremmingen of dito acceleraties. Daardoor blijft de aerodynamische vormgeving van de bolide "ongewijzigd". Wat in de praktijk niet echt het geval is, want "het ding" - de auto dus - wringt, torst, plooit naar alle kanten en richtingen.
Behalve het chassis, de "overlevingscel" voor de coureur, die blijft onberispelijk op bodemhoogte en laat de veren, dempers, torsiestangen en vleugels verder maar begaan. Daardoor classificeert Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, het onder "beweeglijke onderdelen die de aerodynamica van de auto kunnen verbeteren". Datzelfde hogergenoemde punt 3.15 is formeel: dat is verboden.
Nu simpel gezegd hebben de rijke teams als Mercedes, Red Bull, Mc Laren en Ferrari het heel gemakkelijk om zo'n perfectie op hun vliegende sigaren te monteren. In de totaliteit van het kostenplaatje van een seizoen verandert het niets. De kleinere teams, Sauber, Marussia, Caterham e.d. hebben de middelen niet om tot in de perfectie te gaan. Nu is er tweedracht gezaaid binnen de teams. Verdeeldheid die ervoor kan zorgen dat tegen de auto's die FRIC in de GP van Duitsland wél gaan gebruiken klacht zal worden ingediend met risico van uitsluiting volgens artikel 3.15. Het ene team kan klacht indienen tegen het andere; met gevolg(-en).
Charlie Whiting (lees: FIA) heeft gezegd dat hij het FRIC-systeem kan toelaten in Hockenheim als alle teams het er onderling over eens zijn dat het mag. Vrijdagochtend om 10 uur beginnen de eerste vrije trainingen en principieel moet tegen dat tijdstip deze vervelende knoop zijn doorgehakt. In concreto is het nog net geen slag onder de gordel naar Mercedes toe, die - niet verwonderlijk - in deze technische doolhof het snelst de uitweg vindt. Boeiende aanloop wel naar wat een race om te snoepen zal worden. Vooral nu bekend is dat Nico Rosberg voor jààààren zijn contract met Mercedes heeft verlengd. Lewis Hamilton zal dit niet direct verteren.
Het "nieuws" verwondert geen enkele insider. Heel de F1 geschiedenis door hebben de Duitse merken, Auto Union en Mercedes, Duitse stuurvirtuozen in hun auto's gehad. Voor en na WOII. Voor de wereldbrand klonken namen als Rudolf Carraciola, Manfred von Brauschitz en Bernd Rosemayer als een klok. Om er maar enkele te noemen. In deze 21ste eeuw liet Mercedes toe dat Michaël Schumacher zijn niet geslaagde "come-back" maakte. Maar de "Ster" haalde er een onschatbare publicitaire tegenwaarde uit. Overigens "maakte" Mercedes" Schumacher langs het Juniorteam om met eveneens Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen. Dat Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen F1 is, rijdend voor Red Bull (Oostenrijks-) en nu Nico Rosberg wellicht naar zijn eerste wereldtitel rijdt, wordt door onze Oosterburen "gesmaakt".
Met een voetbal WK-titel zal het vanaf morgen in Hockenheim een Duitse hoogdag worden. 't Is te ver gezocht, maar stel dat Michaël Schumacher - zeven keer wereldkampioen - al was het maar vanop een ziekenhuis bed daar kon zijn...Vanuit het ziekenhuis in Lausanne is het naar Hockenheim niet zo ver. Zeker niet met een helikopter. Michaël is bovendien een fervent voetbalfan. Maar dat is te ver gezocht. Vrouwtje Corinna zal dat niet willen. Over de gestolen medische dossiers in Grenoble is met geen woord meer gerept. Niemand weet hoe het met Michäël echt gaat. Alles is speculatie. Laat ons daar niet aan meedoen en de F1 in Hockenheim intens beleven.(Walter Rombauts)
CHARLIE WHITING: STAANDE HERSTART KAN SPEKTAKEL VERHOGEN...
Stilaan wordt duidelijk dat de staande herstart in de F1 na het uitrukken van de "Safety Car" geboren is binnen het "brein" van Charlie Whiting, FIA Race Director. "In weerwil van het feit dat de meeste autocoureurs zelf en de puristen ertegen zijn, zou het de spektakelwaarde van een race verhogen..." Zoiets moet er op het "World Motor Sport Council" van onlangs zijn gezegd. De gevaarsinhoud die iedere nieuwe staande en dus gezamelijke start inhoudt werd als een lachterje van de hand gedaan. Daarbovenop los van het feit dat de piloot die zich een voorsprong had verworven die als habbekrats voor de zwijnen ziet gooien.
In 2015 al zou deze waanzin, verloedering van de historische, ja zelfs wetenschappelijke waarde van de edelste vorm van autosport, worden toegepast. De Formule 1 wordt daar regelrecht mee verkracht. Vooral de betrokken autoconstructeurs, Ferrari (Fiat), Mercedes en Renault, zouden hiertegen moeten in het geweer gaan. Wellicht gesteund door de Grote Manitou Bernie Ecclestone die zijn levenswerk toch zomaar niet kan laten degraderen tot een kermis-attractie.
Wat Charlie Whiting ook niet blijkt te weten (andere mannen als Mc Laren-genie Ron Dennis moet zich dat wél herinneren) is dat de Formule 1 een beetje spiegelbeeld wordt van de Formule 3 die in de jaren '70 - bewust - in twee manches werd gereden. Die Formule 3's werden bemand door de beste autocoureurs van die periode: Jackie Ickx, Jackie Stewart, Jochen Rindt en andere Henri Pescarolo's. Het was een beetje zoals met de drie GP's van Brussel die op de Heizel rond het Atomium en de straten van de wereldtentoonstelling 1958 werden gereden.
Georganiseerd door het dagblad "Les Sports" onder de meesterlijke regie van Pierre Stasse, verenigde die race het kruim van de wereldcoureurs: Stirling Moss, Maurice Trintignant, Joachim Bonnier, Innes Ireland e.a. Paul Frère's, Willy Mairesse, Lucien Bianchi...Jack Brabham ! De lijst is te lang. ALLE grote autocoureurs uit die tijd namen daaraan deel. Zelfs...Bruce Mc Laren, stichter van Mc Laren, "himself" was van de partij.
Die twee reeksen - inderdaad met telkens staande start - deden destijds Zolder vollopen met publiek voor de "Coupes de l'Avenir", zoals die GP zeg maar werd benoemd. Het is de verdienste van Antwerp Motor Union geweest en zeker de persoon van de zeer achtbare Heer Jacques J. de Clippel - Jaguarman in hart en nieren - die als zoon van een bankier uit Aalst zich in de Antwerpse autowereld een grensoverschrijdende rol veroverde. Zijn werk in de auto- en autosportwereld was gigantisch en het is een illusie daarna nog een zo organisatorische onvermoeibare én moeilijke figuur tegen te komen in de Belgische autosport-annalen.
Maar goed, de "Coupes de l'Avenir", of de "Bekers der Toekomst" zo men wil, kende inderdaad twee reeksen van - indien ik mij goed herinner - van telkens 30 ronden over het Limburgs asfalt dat sinds 1963 in gebruik was en vorig jaar zijn 50-ste verjaardag vierde. In die twee reeksen, toen koersauto's nog echt schoven, dwars gingen, onder- en overstuur zichtbaar was, de benzine- en bandengeur nog als drug op te snuiven was, bekampten de groten uit de autosport elkaar alsof hun leven ervan af hing.
En juist dat laatste was niet waar. Waar het gevaarlijk "wringen" werd, pastten ze een "gentleman-houding" tegenover elkaar toe. Elkaar doodrijden was nu echt het laatste waar die gedegen mannen voor stonden. Ook al kostte dat dan eens een zege. Een glas champagne 's avonds in de bar maakte dat goed en in één zin was een mogelijk gelijk of ongelijk weggespoeld. Autosport van het hoogste gehalte. Dat waren de "Coupes de l'Avenir", begin de jaren '70 van vorige eeuw.
Wat nu voor 2015 wordt gebrouwen is op het misdadige af. De start van een Grote Prijs is voor het publiek het spannendste moment. Maar voor de coureurs het gevaarlijkste. In minder dan drie seconden rijden ze vanuit stilstand 200 km/h en hun eigen wielen en die van de anderen dwarrelen als in een nachtmerrie om hen heen. Als iedereen ongehavend door de eerste bocht geraakt, halen - vooral de teamleiders - met z'n allen adem. Het vechten om posities hoort erbij, een keer ineenhaken ook nog, maar dat is niet meer levens- en materieelbedreigend.
Maar wat zien we de jongste tijd ? Bij het minste incident, een bolide die in de kattebak sukkelt en er met doldraaiende wielen niet meer uitgeraakt, zo'n prul is al genoeg om - terecht - de gele vlag te zwaaien en onterecht een rode vlag te hanteren. Of het ergste nog een Safety Car op de baan te zenden en het voltallige veld aan te voeren en nadien met een groene vlag een rollende herstart te geven. Overdreven. De coureurs zijn geen broekventjes, Fernando Alonso, Sebatien Vettel en andere Jenson Button's bijten zich ondertussen de standen stuk. Voelen hun banden afkoelen en dus grip verliezen, wéten dat hun motoren op slechtere regime's draaien, hun remmen gevaarlijk afkoelen, allemaal parameters die bij het geven van de groene vlag een bestaande race-situatie kunnen vervormen.
Als de Safety Car in 2015 minstens 2 ronden is "moeten" uitrukken, dan wordt de bende terug verzameld op de startgrid voor een nieuwe start. Met weer die onnoemelijk grote gevaarsfactor van ongelukken. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola tijdens de GP van San Marino verongelukte is er in de F1 geen dode meer te betreuren. Veiligheid, zowel de auto's als de circuits werden grondig onder handen genomen. Met wat men nu wil doen, staande herstart na een safety-car, voert men een nieuw doodsrisico in. Mijn woorden zullen wel als achterlijk worden weggewuifd omdat het "toch maar enkel rechtdoor is tot aan de eerste bocht"... Toen Riccardo Paletti zich in de GP van Canada op de defecte en dus stilstaande Ferrari van pole-sitter Didier Pironi te pletter reed en op slag dood was, was dat ook "maar enkel rechtdoor"...gestart.
Het is te lang geleden om uit het hoofd de data op te halen waarop de "Grand Prix Driver's Association" (GPDA) dreigde voor een wedstrijdgegeven met een staking van alle piloten. Met een Grote Prijs van Duitsland volgende zondag in Hockenheim in het vooruitzicht, zouden de coureurs én al degenen die de historische waarde van de F1 in stand willen houden, "het werk moeten neerleggen". Ook organisatoren zouden zich daarbij moeten aansluiten en alle 169 landen die binnen de FIA zijn verenigd. Wat de reglementscommissie van de Fédération Internationale de l'Automobile wil doordrukken is naast de essentie van "pure racing". Zoals men nu ook akkoord is om het geluid van de uitlaten te versterken, en gensters onder de auto's te laten ontstaan als ze de curbstones beroeren...Clownesk gedoe.
Als men over de Formule met de V6 Turbo's en ERS (ERS is dubbel zo sterk dan het vroegere KERS en zet ook warmte-energie van de uitlaat om in elektriciteit) niet tevreden is, héwel dat men dan teruggrijpt naar die oer-ijselijke V8's, V10's of V12's. Het geluid van die motoren ging door merg en been. Als zo'n motor werd gestart als men ernaast stond voelde je de trillingen door het asfalt in je voetzolen. Je maag werd tegen je ruggegraat geduwd. Nostalgie, want lawaai is (wetenschappelijk juist) vervuiling. Daarom besloot de FIA (niet onterecht) naar een "groene" F1 te streven. KERS werd ingevoerd en daarmee werden de atmosferische 2,4 liter V8 bolides eigenlijk hybride.
Vanaf dit jaar zijn het V6 Turbomotoren, die "groen" minder lawaai maken en 30% minder brandstof verbruiken. Dus zullen we ook het geluid van deze krachtbronnen moeten aanvaarden. Bij het ontwerpen van een verbrandingsmotor legt men er een "karakter" in, ook dat van de aard van geluid dewelke die zal produceren. Zeker met de al lang gangbare Computer Aided Design / Computer Aided Management (CAD/CAM) is dat kinderspel. Dus nu niet verschieten van het resultaat. Dat het publiek wat afpikt, de sponsors dan ontevreden worden en het "wagenpark" van nu 22 auto's minder spectaculair acteert, mag geen reden zijn om circus-truken te gaan toepassen. Overigens is het WK F1 van dit jaar onverwacht boeiend.
Nico Rosberg leidt in de voorlopige stand om de wereldtitel. Lewis Hamilton in dezelfde Mercedes achtervolgt hem op vier punten. De FIA wil FRIC (elektronisch regelbare balans tussen voor- en achterwielen) afschaffen en concurrenten als Red Bull en Mc Laren denken dat Mercedes daar het hardst zal door worden getroffen. Dit merk beheerst - volgens de benijders - die techniek het best. Vandaar het resultaat: nu al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs in 2014. Zondag is zover: de voor de tweede keer pas gehuwde Nico Rosberg treedt aan voor eigen Duits publiek.
Nu Duitsland wereldkampioen voetbal is, verwacht de opnieuw sterkste natie binnen de Europese Unie, dat hun lieveling - en die van Mercedes - wint. Daarvoor moet hij zijn afgunstige ploegmaat Lewis Hamilton verslaan. Als vers vrouwliefje in een verliefde bui niet gezegd heeft "Nicske, wees voorzichtig", dan kan Nico Rosberg zondag voor eigen publiek winnen. Maar omdat hij "softer" is dan Hamilton zit er een gevoelsmatig risico in. Anderzijds is Nico Rosberg ronduit verstandiger en gelukkig wint verstand het vaak van emoties. Vrijdagochtend eerste vrije trainingen in Hockenheim, met ook Suzie Wolff in Bottas' Williams-Mercedes. Ook voor eigen publiek als mooie Duitse.(Walter Rombauts)
Als China een politieke/religieuze stabiliteit kan bereiken in de komende jaren dan zal het immense land kunnen functioneren als reddingsboei voor de hele industriële wereld. Ook natuurlijk voor de autowereld. Onlangs opende Volkswagen daar zijn 19de en 20ste productie-eenheid. Overigens zijn zowat alle autoconstructeurs ter plekke aan het produceren. Een markt van 1,3 miljard mensen, daar kan je niet naast kijken. In ons land werden de eerste zes maanden van 2014 zo'n 270.000 meer auto's geassembleerd dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar.
Audi Vorst functioneert perfect en is benieuwd welk volgend model ze zullen krijgen toegewezen van ter vervanging of naast de A1. De werknemers van Volvo Gent kunnen, samen met hun Zweedse collega's, op hun twee oren slapen. Volvo Gent produceerde in de eerste semester 17.000 succesvolle XC60 meer en daarvan gaan er naar China. Ma ar voor wat Volvo betreft is de echte eigenaar - het Chinese industrieconcern Geely - zinnens om tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's te fabriceren voor de thuismarkt. Weliswaar met de Zweeds-Belgische kwaliteit geïntegreerd.
Het is geen toeval dat de twee CEO's van de twee nieuwe Volvo-factory's in China Belgen zijn. Gent en Zweden blijven dus voor de Europese- en Amerikaanse bevoorrading zorgen. In Europa is dat bedenkelijk, want de crisis die in 2008 uitbrak en nog ononderbroken voortduurt, is niet van die aard dat mensen in alle lidstaten nieuwe auto's willen/kunnen kopen. Onze werkloosheid is dramatisch en doet denken aan 80 jaar geleden, toen een dictator opstond met de zo gekende weerzinwekkende gevolgen.
Hoe belangrijk de Chinese markt wel is mag blijken uit het feit dat in het "World Touring Cars Championship" (WTCC) bij Citroën, zelfs negenvoudig rallywereldkampioen, Sebastien Loeb, pleitte om voor vier races een Chinese coureur aan te trekken: Ma, zo heet hij. Hij reed/rijdt vier races in landen waar het Citroën-imago zo sterk mogelijk wordt opgekrikt. Zo won hij (liet men hem winnen) in de race van Moskou onlangs en natuurlijk speelt hij een vooraanstaande rol in alle races in China. Ook deze in Macao is voor Ma en Citroën belangrijk en het onderdeel van de noodlijdende PSA-groep hoopt mede door de sportpromotie naar de jongeren toe, er 100.000 eenheden aan de man te brengen.
Ook Peugeot hoopt te delen in de koek. De familie Peugeot was de laatste in de wereld die een bedrijf (PSA) van die allure privé in handen had. Maar met een verlies van vorig jaar van 5000 miljard, kon niet anders dan toegelaten worden dat GM voor 7% participatie nam. GM moeit zich echter niet met de strategie van het Franse monument. Er worden voorlopig alleen gezamelijke onderdelen gebruikt om de productiekosten te drukken.
Elon Musk beroerde de wereld in 2007 door de volledig elektrische Tesla uit te brengen. Een roadster op basis van een Lotus-chassis en met een Lithium-Ion-batterij waarmee zo'n 415 km kon worden gereden eer ze leeg was. De auto kostte bij ons €117.000 en was in een stilstaande start sneller weg dan de beste Porsche omdat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel levert. Ondertussen produceert Tesla succesvol de "600" en heeft in alle prestigieuze steden van de wereld zijn "dealership". Maar zoals bekend is de elektrische auto gedeeltelijk bijzaak geworden voor de ingenieuze Musk.
Hij werkt nu aan herbruikbare raketten die als shuttle kunnen/zullen functioneren naar de ruimtestations. Maar...hij denkt ook aan China als hij tegen 2020 vele 500.000 elektrische auto's die hij in de "Gigafactory" gaat bouwen aan de man te brengen. Momenteel moet zijn wereldproductie zo ongeveer uitkomen op plusminus 35.000 eenheden (2014). Californië, vanwaar hij begon, en de rest van de USA en Europa zijn nog slechts speeltuinen voor hem. Behalve die ene plaats, Frémont in Californië waar hij in een Gigafactory 5 à 6 miljard dollar gaat investeren die 6.500 arbeidsplaatsen zal creêren.
Vrijen met China is veel belangrijker. Om meerdere redenen overigens. Vooral Europa is door de onwil/domheid om tot geen degelijke laad-infrastructuur te komen kompleet mislukt in wat de elektrische auto aangaat. Dat tracht men nu - met min of meer succes - te overbruggen met hybride-auto's. Laat ons daarbij niet vergeten dat Toyota met de Prius daar de absolute pioner is geweest. Naar mijn gevoel volgt in verstandelijke volgorde Volvo en Mercedes. Audi is op sportief vlak dan weer de eerste die met een hybride-LMP1 de 24 Uren van Le Mans won in 2013.
Waarom er meerdere redenen zijn om met China te flirten is simpel. Het geheim van een grote actieradius, dus standtijd van de batterij, zit hem in de gebruikte materialen. De geraffineerdste behoren tot de groep van de zeldzame aardmetalen. Nu wil het toeval dat China er daarvan 97% van in zijn bodem, rotsen en rivierbodems heeft zitten. China gebruikt dat gegeven een tikkeltje als politiek wapen tegenover de rest van de wereld. Alleen degenen die bij hen komen fabriceren kunnen er in genoegzame hoeveelheid van krijgen. Dus zij die bij hen komen investeren. Amerika zit er zeer mee verveeld. In die mate zelfs dat voor sommige materialen wordt overwogen oude, toen niet meer rendabele mijnen opnieuw verder te ontginnnen. Zelfs tegen meer dan de hoge kost waarvoor ze zijn gesloten.
Elon Musk gaat de wereld veroveren, zoveel is zeker. Het is niet toevallig dat hij de achternaam van Nicolas Tesla - uitvinder van de wisselstroom en alles wat draadloos is - als merknaam voor zijn EV's bezigde. Nicolas Tesla was een tijdgenoot van Edison die Amerikaan was en ten opzichte van de Kroaat werd bevoordeeld. Pas nu in de 21ste eeuw doen veel draadloze toepassingen inzien dat Nicolas Tesla in één adem mag worden genoemd met de grootste wetenschappers sinds de technologische revolutie.
In ieder geval speelt China, door de gelukkig stijgende welvaart van alsmaar meerdere burgers (bijlange na niet allemaal, 't is een beetje Braziliaans-) een reddingsboei voor de Westerse industrie, de autoindustrie in het bijzonder. 't Zal Porsche, Ferrari, Aston Martin, Bentley of andere Maserati's een zorg wezen dat in de EU de min- of meer gegoede burgers worden gepluimd door belastingshongerige overheden. De Chinezen vullen die leemte meer dan gedacht op. Daaraan houdt Europa zich als een strohalm aan vast. (Walter Rombauts)
Racisme is iets dat door de Fédération Internationale de l' Automobile altijd is geweerd als de pest. En de embryonale gevallen waarin het de kop opstak werden direct krachtdadig de kop ingedrukt. Daarmee is het des te ongepaster dat de Brit Lewis Hamilton gaat zinspelen op de Duitse nationaliteit van nog steeds WK-leider Nico Rosberg. Die gaat volgende week in Hockenheim waar de GP van Duitsland wordt gereden inderdaad en terecht een warme ontvangst krijgen. Een Duitser met een Duitse racewagen - Mercedes - aan de leiding in het WK en nog steeds kansrijk om zijn eerste WK binnen te halen. Het voorbeeld volgend van zijn Finse vader die in 1982 wereldkampioen F1 werd.
"Nico Rosberg heeft geen enkele binding met Duitsland", zegde Hamilton na de GP van Engeland die hij won. Zijn ploegmaat scoorde geen enkel punt omdat de Mercedes Power Unit er dit keer de brui aan gaf. Daardoor maakte de gekleurde (?) Brit - nooit heeft iemand hem zomaar opgevat - zijn achterstand van meer dan een zege verschil op Rosberg goed tot een verschil van slechts 4 eenheden (165 tegen 161). In Hockenheim de volgens Hamilton betwiste thuishaven van Nico Rosberg wil hij de Duitser een pandoering geven. "Het zou fantastisch zijn daar te winnen en de leiding te nemen in de voorlopige stand van het WK. Rosberg is geen Duitser, het is een Monegask, hij brengt merendeel van zijn tijd door in het Prinsdom...(sic). Tot daar Hamilton die hatelijke gevoelens tegenover de veel lossere, toegankelijker en vijftalige ploegmaat niet kan verstoppen.
Dat is een vervelend gegeven. Niet alleen binnen het team, maar ook naar de buitenwereld toe. Het gegeven - racisme en nationalisme - rakelt weerom een triest verleden op. Voor de tweede wereldoorlog reden Auto Union's en Mercedessen in odracht van Adolf Hitler met een hakenkruis op hun bolides. Formule 1 is een natiegebonden zaak, een prestigekwestie als land. Nu is dat vandaag nog het geval. Er zijn ook voorbeelden uit het recente verleden dia aantonen dat - duidelijk bijvoorbeeld - de Franse President François Mittérand zijn vriend Guy Ligier hielp bij zijn F1-activiteiten. We laten in het midden of dat het gebeurde via de eigen spaarvarkens slachten dan wel met overheidsgeld.
Collega Alain Van den Abbeele schreef onlangs een zéér goed gedocumenteerd boek over die periode waarin Hitler ook de F1 als uitdrager van zijn gedachtengoed zag. Het boek heet "Courir pour Hitler" en het is voor de autosportpurist waardevol het te bezitten. Met de rijkelijke stijl die hij als uitmuntend radiojournalist altijd al had beschrijft hij haarfijn de achtergronden. Wat ik een beetje mis is dat de bloedrode draad van het hakenkruis, een luis meedroeg: Alfa Romeo en o.a. Tazio Nuvolari, de "duivel van Nantua", die soms de grote Duitse autocoureurs als Bernd Rosemeyer, Hans Stück sr. en andere Rudolf Caracciola in regel versloeg. De vergelijking van de machtige Auto Union's en Mercedes' en het Italiaanse "Alfaatje" van Nuvolari is deze van de olifant en de muis.
Toch bracht de Italiaan Tazio Nuvolari het hele Nazirijk een keer in verlegenheid. Voor "Alzheimer Light" bij me toeslaat, meen ik dat het in de GP van Duitsland 1935 moet zijn geweest. Natuurlijk nog op de ouwe, met niets te vergelijken, Nürburgring. De Duitsers waren zo zelfverzekerd, dat het zelfs in hun meest briljante geesten - die hadden ze ook - niet kon opkomen dat een Auto Union of Mercedes zou kunnen worden verslagen. Wie daar wel voor zorgde was Tazio Nuvolari - die ooit in een race zijn eigen gebraden bil door de uitlaat langs hem heen rook. Hij won die race. Maar ook die GP van Duitsland 1935 !!!! Daarmee de koersdirectie in verlegenheid brengend, want er bleek geen Italiaanse hymne te vinden tussen de 78-toerenplaten...om tijdens de podiumceremonie te spelen...
Rudolf Caracciola was de laatste in 1939, het jaar voor de tweede wereldbrand, die de GP van Duitsland won met een hakenkruis op zijn auto. Na de oorlog werd deze periode in verzwegenheid gehuld. Wie miniatuurautootjes collectioneert kon bij het Italiaanse Brumm, uniek bedrijfje gelegen aan het Como-meer in Italië, de Auto Union's en Mercedessen met hakenkruis erop zoals in het echt kopen. Vandaag maakt Brumm die nog, en met hen ook andere miniatuurmerken, maar zonder hakenkruis. Ook in de musea staan die historische racewagens nu zonder hakenkruis. Foto's ervan mét, worden zeldzamer. De betrokken autoconstructeurs danken "photo-shop" dat het gehate teken kan worden weggewerkt. In sommige privé-archieven zijn er natuurlijk nog wel te vinden die de realiteit niet verhullen.
Het is verbijsterend hoe iets dat nu meer dan 80 jaar geleden in een niet te bevatten gruwelijkheid heeft kunnen plaatsvinden, hier en daar terug de kop opsteekt. Al was het maar de opmerking van Lewis Hamilton over Nico Rosberg en Mercedes. Dat Mercedes geen Duitser in dienst heeft maar een Monegask. De afkeer van de wereldkampioen 2008 (met een licht omfloerste titel in Interlagos, Brazilië, met Felipe Massa als "slachtoffer"...) tegenover Nico Rosberg kan niet duidelijker worden geïllustreerd.
Deining binnen de Joodse gemeenschap ontstond de vorige dagen niet alleen over het hernemen van een regelrechte oorlog tussen de Israëliërs en de Palestijnen, maar ook over een uitspraak die Bernie Ecclestone in een interview in de Britse krant "The Times" deed. Op de vraag wat hij dacht over dictators, zoals Napoleon en andere Stalin's antwoordde hij "dat Hitler iemand was die iets kon doorduwen, afmaken". Gelukkig eindigde hij die enkele zinnen met "maar het was een slechte dictator want hij verloor."
Ook deze eerder ongelukkige uitspraak verdween snel in de overtreffende actualiteit van vandaag. Maar de Grote Manitou komt meer en meer in het nieuws omdat hijzelf op zijn 83ste nog zal trachten de toekomst van de F1 eigenhandig te bepalen. Volgens Bernie wordt 2016 het einde of een nieuwe geboorte van de F1 zoals die volgens hem moet zijn. Het is moeilijk aan te voeren dat "dictator" Bernie Ecclestone niet zou weten hoe die F1 er moet uitzien. Hij heeft die sport 64 jaar lang daadwerkelijk gestalte gegeven. Hij alleen, met harde hand.
Als afsluitertje voor Lewis' van Mercedes is er het gegeven dat de Duitse Suzie Wolff vrijdagochtend in Hockenheim in de eerste vrije trainingen haar rondjes zal draaien in een Williams-Mercedes. Voor eigen Duits publiek. Zonder haken en ogen vanwege Williams wellicht meer dan vier rondjes dan in Silverstone. Zonder te rijden voor Angela Merkel, de "Tatcher" van Duitsland. Ze kan praten met Poetin en Obama, en behoedt ons achter de schermen mogelijk voor erger. Europa, met enkel zijn kromme geweren, zien we niet met "de rustige standvastigheid" van een Van Rompuy de op ontploffen staande wereld in toom houden.
Voor Lewis wordt Nico Rosberg binnen Mercedes bevoordeeld. Dat gevoel zal nooit ophouden. Zeker niet omdat monument Niki Lauda binnen Mercedes als op zijn rommelzolder rondloopt. Pratend met letterlijk iedereen op de grid, in de pits, in de paddock, in interviews, vrij en compleet ongebonden in 't Duits met Nico. Kan het nog duidelijker ? Maar Lewis zou die haatgevoelens moeten intomen. Hij maakt er zich ontieglijk onpopulair door. Waarom Adolf Hitler destijds het hakenkruis heeft gekozen als symbool en het mooie ervan heeft verkracht, daarop geven mijn geschiedenisboeken geen duidelijk antwoord. Persoonlijk heb ik het "hakenkruis" in Indië leren kennen als "zonnewiel" en heb het gezien op kapelletjes, tempelgraven en religieuze gebouwen.
Eigenlijk heet het Swastika en is in gebruik in het Boeddhisme. Maar het was vooral het heiligste symbool in het Hindoeïsme en Jaïnisme. Daar denkt vandaag geen mens meer aan. Het houdt praktisch nog alleen een synoniem met het nazisme in. Daarom vermijdt men het om het uit te beelden. Of hoe schoonheid tot lelijkheid kan worden verwrongen. 20 juli 2014: GP van Duitsland Formule 1 in Hockenheim. Voor 160.000 toeschouwers in het stadion en ongeveer 1 miljard wereldwijd via TV. En tot slot is er nog meer ergernis voor Lewis. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft zichzelf weergevonden volgens Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10-Renault. Hij is een moeilijk ventje. En Duitser, zoals zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ook Duitser is.(Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT FRUSTRATIES WEG MET ZEGE IN SILVERSTONE
Precies 59 jaar nadat Sir Stirling Moss als Engelsman met een Duitse wagen, een...Mercedes, in 1955 de GP van Engeland (in Aintree) won, deed de Brit Lewis Hamilton dat vandaag over. Hij werd daarbij een "ietsje" geholpen doordat trainingsnelste ploegmaat met een defecte transmissie in het gras moest. In het jaar 1955 trok Mercedes zich ook terug na de ramp in de 24 Uren van Le Mans die aan 82 mensen het leven kosten.
De race werd ontsierd door een crash van Kimi Räkkönen die - achteraan startend - breeduit door het gras ging, terug op de baan trachtte te komen maar door een put (dat heeft geen mens blijkbaar gezien) een jump maakte waardoor zijn Ferrari, totaal oncontroleerbaar geworden, als een biljartbal tussen de circuitmuren werd gecaramboleerd. In zijn wilde, ongewilde oversteek van de piste vernielde hij de linkerachterkant van Massa's Williams-Mercedes.
Daarmee zag de onfortuinlijke Braziliaan meteen zijn 200 ste GP helemaal de mist ingaan. De rode vlag kwam uit en...de herstelling van de vangrails die Iceman ingeblutst had zorgde ervoor dat de race met iets meer dan een uur vertraging achter de Safety Car werd herstart. De gang van zaken deed Niki Laud "Non Executive CEO" van Mercedes beleefd revolteren dat de F1 vandaag "overgereglementeerd" is. Een ingedeukte vangrail kan/mag geen reden zijn een GP met ruim een uur vertraging op gang te sleuren met de Safety Car.
Hoogtepunten van de race was een meeslepend duel tussen een - weerom - ongezien knappe Spanjaard Fernando Alonso in een ezel van een Ferrari en de regerende wereldkampioen Sebastien Vettel in de Red Bull RB10-Renault. Samengeteld zijn ze beiden goed voor zes wereldtitels. Het was een duel waarvan puristen ook nu nog duimen en vingers aflikken. Vettel won het episch wiel-in-wiel duel met een vijfde een plaats van Alonso.
Super, autorijden van het hoogste gehalte van deze heren - bijna vader en zoon... - kruidde verder de GP van Engeland tot Lewis Hamilton zijn monotoon eindtochtje vanaf de 30ste van 52 ronden zegevierend voltooide. Hij reed alle frustraties van zich af, behalve die ene dat hij won doordat Rosberg moest opgeven. Het was hem niet gegund de Duitser in regel voorbij te rijden. Maar met de opgave van Rosberg en de volle 25 punten die Hamilton nu oogst zijn de kansen op de wereldtitel ongeveer fifty-fifty geworden. Rosberg blijft leider met 165 en zijn (ploeg-)maatje Hamilton telt er nu 161. Voor de constructeurstitel hoeft Mercedes niets te vrezen. Met 326 punten steken ze kop en nek uit boven iedereen.
Bottas werd in de resterende Williams-Mercedes schitterend tweede en Ricciardo trapte als Red Bull-cowboy voor de tweede keer dit seizoen op het podium. Jenson Button reed in de Mc Laren-Mercedes een vierde plaats, maar zijn rijstijl is in niets nog vergelijkbaar met die van 2009 waarin hij met de Brawn BGP001 wereldkampioen werd.
Ingenieur Ross Brown kon er dat jaar zowel een Brown-Honda als een Brawn-Mercedes van maken. Het werd beleefdheidshalve tegenover de "Ster" het laatste. Weinigen weten dit. Honda dat volgend jaar weerkomt sinds 2008 was ook toen al klaar omdat het R&D-departement Japansgewijs discreet verder een nieuwe F1 ontwikkelde. Voor beide mogelijkheden, de 2,4 atmosferische V8 met KERS als de huidige nieuwe "Power Unit met ERS (Energy Recovery System-dat ook uitlaathitte omzet in elektriciteit).
Dat Mercedes vandaag - andermaal - zo succesvol is, is niet te verwonderen als men de winteractiviteiten erop naslaat. Van de drie motoristen (Ferrari, Renault en Mercedes) waren zij het die met de nieuwe V6 turbo-techniek het meeste testkilometers aflegden. Om precies te zijn 13.626. Renault en Ferrari kwamen omstreeks die tijd, zo omstreeks 1 maart 2014, aan respectievelijk 5.644 en 7.256. Voor de absolute puristen: van die voor Ferrari nam Fernando Alonso er liefst 660 km voor zijn rekening.(Walter Rombauts)
VETTEL PLAATST RED BULL OP P1 OP DOORWEEKT SILVERSTONE
Het is de eerste keer in 2014 dat viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel dit jaar een Red Bull op "Position 1" plaatst. Dit gebeurde om 11.35 uur tijdens de derde vrije trainingen om de GP van Engeland. De Duitser liet 1'52"522 opschrijven en het is natuurlijk te danken aan zijn uitzonderlijk stuurtalent dat hij de RB10-Renault op intermediumbanden op de 5,891 km lange glijbaan hield. Niet één coureur ging over tot het gebruik van "wets" (echte regenbanden) omdat daarvoor het asfalt er weer niet nat genoeg bij lag. Een "Arc van Noë" kwam niet de baan opvaren...
Maar wel de heer Lewis Hamilton met de Mercedes. Al heel snel begon hij aan een superronde die hijzelf annuleerde wegens een glijpartijtje dat goed afliep, en keerde gedwee als een schaap terug naar de stal waar WK-leider Nico Rosberg hem lachend verwelkomde. De Duitser - en ook Fernando Alonso niet - kwam niet buiten tijdens de FP3. Teambaas Toto Wolff vond dat best, want dat betekent banden sparen. De teams beschikken over drie sets "intermediums" en drie sets "wets" voor het weekeinde. Om te beginnen is er straks de kwalificatie voor de pole-position, en dan zondag de race, dus rubbers sparen is belangrijk.
Het is een morele opsteker voor Christian Horner, baas van het Red Bull-team, dat Vettel 1 en Ricciardo 2 staan. Het tekort aan vermogen van de Renault Power Unit speelt in regenomstandigheden minder een rol, slaat in sommige bochten zelfs over in een voordeel. Ter staving daarvan de goede tijden van Romain Grosjean en Pastor Maldonado wiens Lotus ook die Renault-vermogensknoop gebruikt.
Maar als de weermaker beslist de hemelsluizen dicht te draaien en Silverstone - waar 60% van een ronde flat-out wordt gereden - droogt op, dan liggen de kaarten weer helemaal anders. Power, paardenkrachten en ijselijke topsnelheden gaan dan weer de wet spellen. Straks, binnen minder dan twee uur, zien we als het zou opdrogen, de Mercedessen aan de vleugels van Red Bull knagen. Mogelijk tot de zilverpijlen het RB-team aan de rol van Icarus doen denken.(Walter Rombauts)
ROSBERG PAKT IN KANONRONDE DE POLE VOOR GP VAN ENGELAND
In de laatste tien minuten van de kwalificaties nestelde de Brit Lewis Hamilton zich keizerlijk aan de spits van de tien overblijvende gladiatoren voor de pole. Het gevoel leefde dat niemand hem daarvan vanaf zou houden. Williams (Massa - tweede sortie in Stowe in opeenvolgend jaar) en Bottas), Lotus (Grosjean en Maldonado) en...Ferrari (Alonso en Räikkönen) waren in de Q2 en Q1 al uitgeschakeld.
Om 14.54 uur bij ons begon er motregen te vallen en wist niemand op minder dan 5' van de zwartwit-geblokte vlag nog wat te doen. Het vervelende was dat op de ene helft van de omloop die nattigheid viel en op de andere helft niet. Alle tien gingen de pits in en voelden zich als in een patstelling in het schaakspel. Ze konden geen kant meer uit. Met welke banden uitrijden ? Lewis Hamilton zat in een zetel, neen een troon, wachtend tot de seconden van Q3 wegtikten en hem de pole in handen zouden spelen...
Tot die duivelse Australiër Daniël Ricciardo de baan opging, op zoek naar de snelste chrono. Hij deed de adrenaline in Sebastian Vettel zo opspuiten dat die ook in kamikaze-stijl de onberekenbare asfalt opging. Gevolgd door Rosberg, Button, Hulkenberg, Kevin Magnussen en niet anders kunnend ook Lewis Hamilton. In die hectische coctail van de laatste drie minuten, raakte Hulkenberg even tweede, Vettel even eerste om uiteindelijk die sakkerse Nico Rosberg in de Mercedes op "pole" terug te vinden.
Hamilton kreeg een afstraffing en stond na de kwalificatie letterlijk met de mond vol tanden, wist niet meer wat zeggen. Hij start vanop de zesde positie (zogezegde derde rij). Sebastian Vettel had geen moeite met de "pole" van Rosberg, overigens winnaar van vorig jaar van de GP van Engeland. Als tweede startend was "zijn" doel bereikt: ploegmaat Ricciardo die eeuwig zelfgenoegzame glimlach afnemen. Morgen starten dus twee Duitsers op de eerste twee plaatsen voor de GP van Engeland. Eén die wereldkampioen gaat worden en één die het al vier keer is en titelhouder is.
Daardoor mag niet uit het oog worden verloren dat Jenson Button de derde en Kevin Magnussen de vijfde tijd reden in de Mc Laren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis ziet dat analytisch aan. Natuurlijk is hij daarmee "content", maar hoe leuk zou het zijn - nu Honda terugkomt in de F1 - terug te kunnen spreken van Mc Laren-Honda... En die geweldige Fernando Alonso uit te kopen bij Ferrari. Diens contract loopt nog tot eind 2015 bij Ferrari. Maar met Luca di Montezemolo en Rond Dennis, beiden geldmagnaten, is een gesprek onder vier ogen altijd mogelijk. Het moet niet in Wokin of Maranello zijn. Het kan gelijk waar doorgaan. Dus wie een worp wil doen naar een Ferrarizitje; het is dé moment.
Voor wat de race van morgen zelf betreft is er één scheidsrechter. Het is de weerman. Als de weersomstandigheden zo onstabiel blijven als nu zal het een kwestie worden van de "juiste band te kiezen op het juiste moment". Geen Russische roulette, maar een intuïtieve intelligentie, bijne emotionele intelligentie, die motregen van regen en zondvloed kan onderscheiden.
Om dan met de "intermediums" of de "full-wets" daarover te glijden te schaatsen of de golven te doen splijten zodat het geprofileerde loopvlak van de band het water kan wegpompen en grondcontact verzekert. Daardoor ontsnapt de auto aan "aqua-planing"; watergladheid. Zo'n beetje rijden zoals Rosberg vandaag deed. Met één hete adem in de nek, met name zijn landgenoot Vettel die dat ook kan. Het zal morgen daar in Silverstone "een aardbeving op wielen worden".(Walter Rombauts)
OEF, ROSBERG EN RICCIARDO VERSCHOOND INHALEN ONDER RODE VLAG
Er is heel wat heibel vermeden doordat de stewards het verstand hebben laten werken en geen voorkeur gaven ontwrichtende theorieën toe te passen nadat ze Rosberg en Ricciardo hebben gehoord. Zowel de Duitser als de Australiër begingen een "doodzonde" om bij het uithalen van de rode vlag nog een voorligger te zijn gepasseerd. In het geval van Rosberg was dat de Rus Daniil Kvyat, in het geval van Ricciardo - al wat gevoeliger - Fernando Alonso. Beiden werden na gehoord te zijn "verschoond" van iets waar de FIA zéér terecht héél zwaar aan tilt. "OEF" is op zijn plaats, zoniet was een dramatische fase het F1-seizoen 2014 binnengeglipt.
Rosberg: "Toen Massa bij het uitrijden van de "Stowe"-bocht crashte, plaatste ik me direct achter Kvyat. Die reed echter zo traag, volgens mijn instrumenten 38 km/h, dat ik meende dat hij een probleem had en ging stoppen. In een flits besefte ik dat een paniekstop van mijnentwege wel eens zou hebben kunnen geleid in de achterzijde van zijn wagen te ploffen. Eens voorbij heb ik me aan de regels gehouden. Het was niet de bedoeling de rode vlag te negeren. Wel een ongeval te voorkomen." De commissarissen noteerden: geen schuld.
Ricciardo: "De rode vlag kwam uit in minder dan een seconde dat ik Alonso voorbij wilde. Er was geen terugweg. Eens voorbij heb ik me direct aan de snelheid gehouden en gedisciplineerd ingevoegd. Er niet voorbijgaan was in de resterende tijdspanne, niets en rode vlag, geen haalbare kaart. Ik moest direct een keuze maken en heb het maneuver zeker niet uitgevoerd om gewin uit een al ongelukkige situatie te halen." De commissarissen lieten ook hier het verstand regeren: geen schuld. Ook Fernando Alonso maakte geen misbaar over de gelukkige beslissingen van de FIA.(wr)
De Brit Lewis Hamilton heeft met een chrono van 1'34"508 de voorlopige "pole" gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Engeland. Mercedesploegmaat, leider in de WK-stand, Nico Rosberg moest het met 1'34"734 met 226/1000ste van een seconde afleggen tegen de wereldkampioen van 2008. Nadien kreeg Hamilton pech, motor opgeblazen, eerst geen transmissie meer, en aan de kant. Genoeg om roddelpraatjes de paddock in te sturen dat omdat Nico Rosberg een Duitser is die voor een Duits merk rijdt wordt bevoordeeld... Nico spreekt Duits uiteraard en als hij met Oostenrijker Niki Lauda - zwaargewicht bij Mercedes - converseert doen ze dat inderdaad in het Duits. Overigens was dat niet het enige. Tijdens FP2 kwam een heel kiese zaak aan het licht. Toen Massa crashte, werd Nico Rosberg gehinderd, maar toen zwaaiden de rode vlaggen al. De baancommissarissen zijn oprecht supersnel, gedrild als waren het robotten. En dan ?
Dan kwam er het probleem. Rosberg heeft een onervaren Rus Kvyat voorbijgereden, die in die mate vertraagde dat Nico het veiliger vond er uitbollend langsheen te rijden dan wel dwaas op de rem te gaan staan. Dat was incident 1. Het andere heikele punt, zo mogelijk nog delicater, is dat Ricciardo met zijn Red Bulle RB10-Renault voorbij de Ferrari 14T van Fernando Alonso vloog...Onder rode vlag ! Terecht tilt de FIA zéér zwaar aan deze inbreuken. Iemand die daar kan van meespreken is Charles Pic die in 2012 in Singapore 20" bij zijn racetijd zag bijgeteld. Wie het reglement van de FIA, de "Le Bible" (op de Place de la Concorde worden ook serieuze dingen in kaart gebracht) er op uitpluist kan bijna juridisch vaststellen dat het ook mogelijk is de overtreder in kwestie te schorsen voor één of meerder races en - extreem - zijn superlicentie in te trekken.
Op dit ogenblik wordt de delicate kwestie besproken. Hoe moet dit verstandelijk worden benaderd ? Walter's Auto Cahiers meent dat er geen directe uitspraak kan worden gedaan. Wat is gebeurd is zo ingewikkeld, zo voor interpretatie vatbaar en kies, dat voor de goede gang van zaken dit voor de sportrechtbank van de FIA in Parijs voor onpartijdige sportrechters moet uit de doeken worden gedaan. De industriële belangen die ermee gepaard gaan zijn van die aard dat snel in een "welles-nietes", in de hoog aangeslagen gemoederen op de omloop, niet kan worden beslist. Charles Pic in Singapore was "klare wijn" en de FIA legde hem nog burgertaken voor verkeersopvoeding op. Geklasseerd. Maar hier heeft natuurlijk ieder weer zijn waarheid en de betrokken partijen zijn op het eerste gezicht de coureurs, maar wezenlijk diepgaand drie industriële "grootmachten": Mercedes, Renault en Ferrari. Tot daar Walter's Auto Cahiers, de blog op SeniorenNet voor mensen die al twee eeuwen mogen beleven. Hij is neergekribbeld - altijd - "just for fun", maar hoopt wel dat verstand het mag halen van emoties.
Twee Mercedessen vooraan. Dan die stabiele, benijdenswaardig evenwichtige, Fernando Alonso met zijn Ferrari op de derde chrono. Hij is de scheidingsmuur tussen de zilverpijlen vooraan en de twee Red Bulls van in volgorde Daniël Riccardo en Sebastien Vettel. Vallteri Bottas, de Fin die vanochtend zijn auto moest afstaan aan Suzie Wolff, eistte de zesde chrono. De Duitse verliet zwaar gefrustreerd Silverstone. Vallteri Bottas kreeg "zijn" auto terug maar vond natuurlijk "vanalles" zoals iedereen ervaart die één is met zijn wagen, als in een carwash, voor een hotel of restaurant, zelfs bij aflevering van een nieuw aangekochte wagen iemand anders ermee enkele meters mee bolt. Ecclestone's formule om drie wagens per team in te zetten zou dat oplossen Suzietje kreeg "direct" een derde auto. In werkelijkheid gaat dat natuurlijk niet zomaar "en passant". Ecclestone kreeg vandaag tegenwind van Kimi Räikkönen omdat de Brit, koning van de F1, zomaar de GP van Italië in het historische Monza van de kalender wil halen. Zo zie je maar dat ieder F1-standje zijn kruisje heeft. Voor Ecclestone alvast zonder een lijdende Christusfiguur. "Lijden" heeft de "dictator" nooit gedaan. Of toch, toen hij het zelf als coureur probeerde in o.a. een Cooper-JAP omstreeks 1952. Toen besefte hij dat hij beter achter de coulissen ging staan en aan de touwtjes trekken, dan dat hij zelf acteur speelde. Morgenochtend de derde vrije trainingen, en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Die is minder doorslaggevend in Silverstone omdat het hypersnelle circuit vooral een groot hart vraagt. Plankgas geven waar je denkt dat "de krat" het niet zal pikken. Zo wordt de GP van Engeland gewonnen. Wie eraan twijfelt moet het eens aan grootmeester-van-de-durf Nigel Mansell vragen. Hij zal alleen antwoorden met een brede grijns.(Walter Rombauts)
Zogoed als direct was er een nieuws-explosie in de eerste vrije oefeningen voor de GP Van Engeland. Die wordt zondag 6 juli a.s. op het historische circuit van Silverstone gereden. Eerste nieuwsfeit. Na 22 jaar neemt er weer een dame deel aan de F1: Suzie Wolff, Duitse en voorlopige vervangster van Bottas als testrijdster in FP1 bij Williams-Mercedes. Ze reed even de "pole" omdat er niemand anders al "buiten" was, viel drie ronden later stil aan de kant en bleek uiteindelijk - mocht ze FP1 uitgereden - hebben 8" trager dan de "tijdsetter" Nico Rosberg die zich zogoed als direct aan de spits van het veld nestelde, ploegmaat Hamilton gezellig in zijn schaduw duldde en toekeek hoe Fernando Alonso de nukkige Ferrari naar de derde plaats dwong.
Tweede nieuwsfeit. Felipe Massa crashte iets nadat zijn charmante ploegmate sitilviel met de Williams. Hij ritste over een curbstone, draaide om zijn spil en flapte de linkervoortrein tegen de muur. Niet van die aard om zelfmoord te plegen maar mecaniciens zullen wel wat werk hebben om straks aan de tweede FP2 te beginnen. Frank William's sponsors zullen wel even in de geldbuidel moeten tasten... De "schoonheidsfout" van de Braziliaan kan in een bepaalde verstrooiïng worden gezocht omtrent het feit dat hij zijn 200ste GP aanving, of door de mooie oorbellen die Susie Wolff vandaag draagt...Maar ook Lewis Hamilton had zijn oorbelletjes aan. We durven erop verwedden dat die van de Brit absoluut Felipe Massa niet tot een stuurfout zouden verleiden...
Derde nieuwsfeit. De Australiër Daniël Ricciardo plaatste de Red Bull-Renault vierde, net voor Kimi Räikkönen's Ferrari en de Red Bull van "kopman", viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Deze laatste is nog steeds misnoegd. De top-ingenieurs van Renault beginnen nerveus te worden. Lotus wil van hun "power-unit" vanaf, Red Bull overweegt dat evengoed... Wat niet altijd ten volle doordringt tot het grote publiek is dat als een productie-eenheid zoals die van Viry-Châtillon van Renault nabij Parijs, en deze in Engeland, "klanten" verliest, er ook een gedeelte van de 200 arbeidsplaatsen die erachter schuilen in gevaar komen. Dus verplaatst het "virus" zich ook - onzichtbaar - naar het management van de Renaultgroep. Dat komt niet direct naar buiten, zomin als dat het geval is bij Ferrari dat uiteindelijk onder de Fiatgroep ressorteert. Industrieel schaakspel op het hoogste niveau.
Vierde nieuwsfeit. De coureurs zijn tegen een staande herstart nadat een Safety Car meer dan 2 ronden is uitgerukt. In een "poll" zijn 75% van de F1-fans er ook tegen en de 25% anderen zullen van F1 niet veel kaas hebben gegeten. De Fin Kimi Räikkönen wiens contract bij Ferrari eind 2015 afloopt, heeft al laten weten de F1 vaarwel te willen zeggen. "Iceman" kan in alle circussen van de wereld gaan werken. Nu de Formule 1 daarvan de allures krijgt met waanzinnige reglementswijzigingen, voelt de wereldkampioen 2007 zich niet geroepen de clown van de Franse schilder Bernard Buffet na te bootsen. Lachend van ver, triest van dichtbij Kimi is niet alleen met dat gevoel. Fernando Alonso wil nog alles doen om Ferrari in 2015 te verheffen, "maar ziet ook andere prioriteiten dan een verlenging van zijn contract..." Mc Laren in de persoon van Ron Dennis, zou hem een tweede keer willen ten koste van Jenson Button (wereldkampioen 2009 met de Brawn GP BGP001)
Vijfde en laatste nieuwsfeit. Caterham is van eigenaar veranderd. Kleine teams hebben het financieel moeilijk. Wie met een "karretje" in de arena wil moet toch tellen op zo'n €150 miljoen "instapkosten" voor een windtunnel, simulator en zo...ingenieurs, coureurs (daarvan rijden er desgewenst nog gratis of betalen ervoor), mecaniciens, hotels, broodjes zo nu en dan...dan zit men alras aan €450 à €500 miljoen per seizoen. De man Bernie Ecclestone (83) heeft weerom na de clownerie van de reglementenmakers "een oplossing". "Wie de F1 niet kan betalen", zei hij eergisteren, "moet eruit, moet ermee stoppen. Laat de kapitaalkrachtige teams met drie auto's aantreden. Acht teams met drie bolides geeft 24 auto's op de grid. Niet zo gek, want het zou een generatie-kwekerij kunnen worden. De monumenten uiteraard vooraan, de secondanten (zoals Ricciardo ?) rijdend om constructeurspunten te oogsten en een pupil in de derde auto om te leren hoe men niet overal tegen de muur botst of in de vanghekken hangt. Absoluut niet gek. Maar ja, 't Is natuurlijk Mister Bernie Ecclestone himself die zoiets zegt en màg zeggen. Hij heeft daar tot nu toe bijzonder weinig tegenspraak op gekregen. Samen met de "Grote Manitou" - kleinste fysieke figuur in het milieu - zijn alleen Luca di Montezemolo en Ron Dennis juist geplaatst om de historische waarde van de F1 te redden.
Geen nieuwsfeit meer maar droge cijfertjes. Nico Rosberg reed 1'35"424 en bleef daarmee altijd in voorlopige pole. Lewis Hamilton 1'36"155, genoeg om Alonso zijn tanden te laten stukbijten. Beeldschone Suzie Wolff 1'44"212. Alleen maar mooi zijn is vaak niet genoeg. Niet in de F1 en vaak ook niet in het echte leven. F1 is een afgietsel van "Le Cirque du Soleil", een soort extra-terrestre-wereld. Daarin schijnt principieel altijd de zon. Met nu en dan een zonsverduistering die sommigen weer eens voeling met de grond geeft.(Walter Rombauts)
HISTORISCHE WAARDE VAN FORMULE 1 NU ECHT IN GEVAAR
De angst en de weerloosheid rond het sturen van reglementen rondom de historische waarde die de nobelste autosportdiscipline sinds 64 jaar tot een wetenschap hebben gemaakt, is tastbaar. De Grote Manitou, de even moeilijkste als geniaalste Brit Bernie Ecclestone is 83 jaar. Hij maakte de F1 tot wat de "sport" tot vandaag is geworden. Hij maakte de vooral Britse renstallen tot winstgevende firma's. Hij maakte ze tot miljardairs. Niet één van de aalgladde managers zal dat tegenspreken. Bernie zorgde ervoor dat er ook veel in zijn zak terechtkwam. Dat zijn de feiten tot vandaag in de F1.
Alles wijst erop dat Bernie - logischerwijze - zijn overdrachten heeft geregeld. De partijen zijn concreet bekend. Maar met het veranderen van de reglementen - de F1 is zogezegd met hybridetoepassing groen en verbruikt 30% minder brandstof - is er een teloorgang aan respect ontstaan ten aanzien van zowat alle monumenten die de F1-galerij telt. Nu het voor 2015 klaar is dat als de "Safety Car" uitrukt, nadien de race opnieuw "op groen wordt gezet" met een...staande herstart. De regel geldt niet als de Safety Car op vijf ronden van de finish moet uitrukken. Hiermee treedt de hoogste autosportdiscipline de kermissfeer binnen. Wie de rol van de beroemdste clown ooit, de Zwitser Crock, gaat vervullen is niet bekend. Wat met de F1 wordt gemanipuleerd is ronduit beschamend.
Dat het een TV-spektakel is geworden is door puristen nog te verteren. Dat stuurgenieën als daar zijn Sebastian Vettel, Fernando Alonso of andere Felipe Massa tot handpoppen worden gedregradeerd met mogelijk de Fédération Internationale du Sport Automobile als buikspreker naar de teams toe, dat ligt al moeilijker bij degenen die wéten wat zich in een cockpit van zo'n bolide echt afspeelt. Ingenieurs' inspanningen worden gereduceerd tot clownesk gedoe. Red Bull is - terecht - ontstemd over het gebrek aan topvermogen van de Renault Power Unit (foto-inzet). Terwijl wordt gepleit om meer teams aan te trekken, heeft Haas in de USA toch maar zijn intrede in het WK F1 met één jaar uitgesteld naar 2016.
Honda komt volgend jaar met geredelijke zekerheid. De auto is principieel eergisteren voorgesteld. Toen Honda eind 2008 zich door de wereldcrisis terugtrok, heeft het R&D-departement netjes verder gewerkt. Toen Ross Brawn in 2009 zowel de piloten- als de constructeurs (Jenson Butten met de BGP001) won waren er tussen Mister Ross Brawn en Honda contacten waarbij de Japanse constructeur...hem "zomaar" een kant en klare V8 konden "geven". Maar om voor de hand liggende redenen kon Ross, één van de monumentaalste renwagenbouwers na WOII, niet anders dan opteren voor een Mercedes V8. De rest van de geschiedenis is bekend.
Waarom Toyota ook niet opnieuw ? Of Audi en Porsche ? Het antwoord is - voorzichtigheidshalve - dat de reglementen van de "24 Uren van Le Mans", uitgevaardigd door de l' Autmobile Club de l'Ouest (ACO) stabieler zijn. Daar zijn geen harlekijnen aan het werk, maar vakmensen die zicht hebben op de wereld-autoindustrie en waar die uiteindelijk - willens nillens - zal moeten belanden. Natuurlijk omvat de FIA niet alleen idioten, maar inzake reglementen maken hollen ze technisch de ingenieurs na. Die hebben altijd een lengte voorsprong op degenen die van het restaurant "Maxime's" - achter de hoek op de Place de la Concorde - hun kantine maken.
In de Formule 1 ontbreekt weldra nog maar één aspect. Dat is een soort "flosch" zoals op de kermismolens. Wie ze grijpt mag een rit gratis. Wie ze in de F1 grijpt is de winnaar van de race...Zoveel keer maal zoveel keer dat object grijpen maakt een wereldkampioen. De "tweederangscoureurs" - minstens de helft - zullen ervoor zorgen dat de Safety Car dikwijls zal moeten uitrukken, want ze rijden overal tegenaan. Telkens een nieuwe staande start ? Van wat lig jij wakker Lewis Hamilton ? Van een tweede keer wereldkampioen worden ?
En jij Spaanse matador Fernando Alonso ? Een derde keer ? Laat jullie nachtmerries varen. De reglementenmakers zagen de wielen van jullie bolides terwijl je d'r inzit ! Rij de ziel uit je lijf om enkele seconden voorsprong op te bouwen en die zien teloorgaan door een nieuwe staande start... Bernie Ecclestone ziet met stijgende pijn in zijn ziel dat de reus (F1) die hij heeft gebaard als "man van kleine gestalte", Napoleons, Sarkozy's, Todt's, lemen voeten krijgt. Grote Bernie denkt mogelijk aan chemie. De toestand van het stoffelijke wisselen voor het onstoffelijke. De chemische transformatie van "zijn" en "niet meer zijn". Al is zijn eeuwige roem niet te ontlopen. Hij leefde en reed zelf als slecht coureur met de armoezaaiers van de F1, hij maakte er een voornaam gezelschap van, en ziet nu zijn levenswerk opgaan in komplete disharmonie. Voor hij zijn 83 lentes verlengt is het best dat men hem nog eens consulteert voor de toekomst. Als Bernie nog wil. Gelukkig is er een alternatief in geval de clownerie niet ophoudt: Indy, de Amerikaanse F1. Vrijheid en snelheid bruisen er. (Tekst en foto's: Walter Rombauts en Renault)