Het is de eerste keer in 2014 dat viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel dit jaar een Red Bull op "Position 1" plaatst. Dit gebeurde om 11.35 uur tijdens de derde vrije trainingen om de GP van Engeland. De Duitser liet 1'52"522 opschrijven en het is natuurlijk te danken aan zijn uitzonderlijk stuurtalent dat hij de RB10-Renault op intermediumbanden op de 5,891 km lange glijbaan hield. Niet één coureur ging over tot het gebruik van "wets" (echte regenbanden) omdat daarvoor het asfalt er weer niet nat genoeg bij lag. Een "Arc van Noë" kwam niet de baan opvaren...
Maar wel de heer Lewis Hamilton met de Mercedes. Al heel snel begon hij aan een superronde die hijzelf annuleerde wegens een glijpartijtje dat goed afliep, en keerde gedwee als een schaap terug naar de stal waar WK-leider Nico Rosberg hem lachend verwelkomde. De Duitser - en ook Fernando Alonso niet - kwam niet buiten tijdens de FP3. Teambaas Toto Wolff vond dat best, want dat betekent banden sparen. De teams beschikken over drie sets "intermediums" en drie sets "wets" voor het weekeinde. Om te beginnen is er straks de kwalificatie voor de pole-position, en dan zondag de race, dus rubbers sparen is belangrijk.
Het is een morele opsteker voor Christian Horner, baas van het Red Bull-team, dat Vettel 1 en Ricciardo 2 staan. Het tekort aan vermogen van de Renault Power Unit speelt in regenomstandigheden minder een rol, slaat in sommige bochten zelfs over in een voordeel. Ter staving daarvan de goede tijden van Romain Grosjean en Pastor Maldonado wiens Lotus ook die Renault-vermogensknoop gebruikt.
Maar als de weermaker beslist de hemelsluizen dicht te draaien en Silverstone - waar 60% van een ronde flat-out wordt gereden - droogt op, dan liggen de kaarten weer helemaal anders. Power, paardenkrachten en ijselijke topsnelheden gaan dan weer de wet spellen. Straks, binnen minder dan twee uur, zien we als het zou opdrogen, de Mercedessen aan de vleugels van Red Bull knagen. Mogelijk tot de zilverpijlen het RB-team aan de rol van Icarus doen denken.(Walter Rombauts)
|