Het plots door de FIA gehate "Front and Rear Interconnected"-systeem dat de ophanging van de bolides vooral tijdens het stevig afremmen een stabiliteit gaf (neus duikt niet naar beneden) is van de auto's afgehaald. Lewis Hamilton reed zijn snelste tijd vandaag in de tweede vrije oefeningen zonder FRIC. "'t Is wennen en naar een goed kantelmoment zoeken", zei Lewis, en Fernando Alonso vindt het ook al geen ramp. "'t Maakt zogoed als geen verschil uit", zegde de Spanjaard. Natuurlijk worden zijn woorden een beetje tegengesproken door de puike prestatie van teamgenoot Räikkönen die vijf plaatsen vooruit stond in de - niet doorslaggevende - tweede vrije oefeningen.
De storm in een glas water is dus over. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft zijn zin gekregen en artikel 3.15 van het technische F1-reglement wordt dus tot op het bot gerespecteerd. Wie of wat daar nu écht mee is geviseerd, dat mag de duvel weten. Aan de ene kant wordt clownerie als staande starts na een safety-car door - vooral - Charlie Whiting hoog in het vaandel gezet, maar voor elektronisch technisch raffinement is geen plaats. In ieder geval getuigt het veranderen van de spelregels als het spel - het WK - bezig is niet van veel inzicht. Mercedes, zo denkt/dacht men, zou van het verbieden van FRIC het meeste last hebben. Die benijders hebben vandaag van Lewis Hamilton en Nico Rosberg ongelijk gekregen. Straks (19 juli 2014 om 10 uur) zijn er de derde vrije oefeningen voor wat een controversiële GP zal worden.(wr)
|