Racisme is iets dat door de Fédération Internationale de l' Automobile altijd is geweerd als de pest. En de embryonale gevallen waarin het de kop opstak werden direct krachtdadig de kop ingedrukt. Daarmee is het des te ongepaster dat de Brit Lewis Hamilton gaat zinspelen op de Duitse nationaliteit van nog steeds WK-leider Nico Rosberg. Die gaat volgende week in Hockenheim waar de GP van Duitsland wordt gereden inderdaad en terecht een warme ontvangst krijgen. Een Duitser met een Duitse racewagen - Mercedes - aan de leiding in het WK en nog steeds kansrijk om zijn eerste WK binnen te halen. Het voorbeeld volgend van zijn Finse vader die in 1982 wereldkampioen F1 werd.
"Nico Rosberg heeft geen enkele binding met Duitsland", zegde Hamilton na de GP van Engeland die hij won. Zijn ploegmaat scoorde geen enkel punt omdat de Mercedes Power Unit er dit keer de brui aan gaf. Daardoor maakte de gekleurde (?) Brit - nooit heeft iemand hem zomaar opgevat - zijn achterstand van meer dan een zege verschil op Rosberg goed tot een verschil van slechts 4 eenheden (165 tegen 161). In Hockenheim de volgens Hamilton betwiste thuishaven van Nico Rosberg wil hij de Duitser een pandoering geven. "Het zou fantastisch zijn daar te winnen en de leiding te nemen in de voorlopige stand van het WK. Rosberg is geen Duitser, het is een Monegask, hij brengt merendeel van zijn tijd door in het Prinsdom...(sic). Tot daar Hamilton die hatelijke gevoelens tegenover de veel lossere, toegankelijker en vijftalige ploegmaat niet kan verstoppen.
Dat is een vervelend gegeven. Niet alleen binnen het team, maar ook naar de buitenwereld toe. Het gegeven - racisme en nationalisme - rakelt weerom een triest verleden op. Voor de tweede wereldoorlog reden Auto Union's en Mercedessen in odracht van Adolf Hitler met een hakenkruis op hun bolides. Formule 1 is een natiegebonden zaak, een prestigekwestie als land. Nu is dat vandaag nog het geval. Er zijn ook voorbeelden uit het recente verleden dia aantonen dat - duidelijk bijvoorbeeld - de Franse President François Mittérand zijn vriend Guy Ligier hielp bij zijn F1-activiteiten. We laten in het midden of dat het gebeurde via de eigen spaarvarkens slachten dan wel met overheidsgeld.
Collega Alain Van den Abbeele schreef onlangs een zéér goed gedocumenteerd boek over die periode waarin Hitler ook de F1 als uitdrager van zijn gedachtengoed zag. Het boek heet "Courir pour Hitler" en het is voor de autosportpurist waardevol het te bezitten. Met de rijkelijke stijl die hij als uitmuntend radiojournalist altijd al had beschrijft hij haarfijn de achtergronden. Wat ik een beetje mis is dat de bloedrode draad van het hakenkruis, een luis meedroeg: Alfa Romeo en o.a. Tazio Nuvolari, de "duivel van Nantua", die soms de grote Duitse autocoureurs als Bernd Rosemeyer, Hans Stück sr. en andere Rudolf Caracciola in regel versloeg. De vergelijking van de machtige Auto Union's en Mercedes' en het Italiaanse "Alfaatje" van Nuvolari is deze van de olifant en de muis.
Toch bracht de Italiaan Tazio Nuvolari het hele Nazirijk een keer in verlegenheid. Voor "Alzheimer Light" bij me toeslaat, meen ik dat het in de GP van Duitsland 1935 moet zijn geweest. Natuurlijk nog op de ouwe, met niets te vergelijken, Nürburgring. De Duitsers waren zo zelfverzekerd, dat het zelfs in hun meest briljante geesten - die hadden ze ook - niet kon opkomen dat een Auto Union of Mercedes zou kunnen worden verslagen. Wie daar wel voor zorgde was Tazio Nuvolari - die ooit in een race zijn eigen gebraden bil door de uitlaat langs hem heen rook. Hij won die race. Maar ook die GP van Duitsland 1935 !!!! Daarmee de koersdirectie in verlegenheid brengend, want er bleek geen Italiaanse hymne te vinden tussen de 78-toerenplaten...om tijdens de podiumceremonie te spelen...
Rudolf Caracciola was de laatste in 1939, het jaar voor de tweede wereldbrand, die de GP van Duitsland won met een hakenkruis op zijn auto. Na de oorlog werd deze periode in verzwegenheid gehuld. Wie miniatuurautootjes collectioneert kon bij het Italiaanse Brumm, uniek bedrijfje gelegen aan het Como-meer in Italië, de Auto Union's en Mercedessen met hakenkruis erop zoals in het echt kopen. Vandaag maakt Brumm die nog, en met hen ook andere miniatuurmerken, maar zonder hakenkruis. Ook in de musea staan die historische racewagens nu zonder hakenkruis. Foto's ervan mét, worden zeldzamer. De betrokken autoconstructeurs danken "photo-shop" dat het gehate teken kan worden weggewerkt. In sommige privé-archieven zijn er natuurlijk nog wel te vinden die de realiteit niet verhullen.
Het is verbijsterend hoe iets dat nu meer dan 80 jaar geleden in een niet te bevatten gruwelijkheid heeft kunnen plaatsvinden, hier en daar terug de kop opsteekt. Al was het maar de opmerking van Lewis Hamilton over Nico Rosberg en Mercedes. Dat Mercedes geen Duitser in dienst heeft maar een Monegask. De afkeer van de wereldkampioen 2008 (met een licht omfloerste titel in Interlagos, Brazilië, met Felipe Massa als "slachtoffer"...) tegenover Nico Rosberg kan niet duidelijker worden geïllustreerd.
Deining binnen de Joodse gemeenschap ontstond de vorige dagen niet alleen over het hernemen van een regelrechte oorlog tussen de Israëliërs en de Palestijnen, maar ook over een uitspraak die Bernie Ecclestone in een interview in de Britse krant "The Times" deed. Op de vraag wat hij dacht over dictators, zoals Napoleon en andere Stalin's antwoordde hij "dat Hitler iemand was die iets kon doorduwen, afmaken". Gelukkig eindigde hij die enkele zinnen met "maar het was een slechte dictator want hij verloor."
Ook deze eerder ongelukkige uitspraak verdween snel in de overtreffende actualiteit van vandaag. Maar de Grote Manitou komt meer en meer in het nieuws omdat hijzelf op zijn 83ste nog zal trachten de toekomst van de F1 eigenhandig te bepalen. Volgens Bernie wordt 2016 het einde of een nieuwe geboorte van de F1 zoals die volgens hem moet zijn. Het is moeilijk aan te voeren dat "dictator" Bernie Ecclestone niet zou weten hoe die F1 er moet uitzien. Hij heeft die sport 64 jaar lang daadwerkelijk gestalte gegeven. Hij alleen, met harde hand.
Als afsluitertje voor Lewis' van Mercedes is er het gegeven dat de Duitse Suzie Wolff vrijdagochtend in Hockenheim in de eerste vrije trainingen haar rondjes zal draaien in een Williams-Mercedes. Voor eigen Duits publiek. Zonder haken en ogen vanwege Williams wellicht meer dan vier rondjes dan in Silverstone. Zonder te rijden voor Angela Merkel, de "Tatcher" van Duitsland. Ze kan praten met Poetin en Obama, en behoedt ons achter de schermen mogelijk voor erger. Europa, met enkel zijn kromme geweren, zien we niet met "de rustige standvastigheid" van een Van Rompuy de op ontploffen staande wereld in toom houden.
Voor Lewis wordt Nico Rosberg binnen Mercedes bevoordeeld. Dat gevoel zal nooit ophouden. Zeker niet omdat monument Niki Lauda binnen Mercedes als op zijn rommelzolder rondloopt. Pratend met letterlijk iedereen op de grid, in de pits, in de paddock, in interviews, vrij en compleet ongebonden in 't Duits met Nico. Kan het nog duidelijker ? Maar Lewis zou die haatgevoelens moeten intomen. Hij maakt er zich ontieglijk onpopulair door. Waarom Adolf Hitler destijds het hakenkruis heeft gekozen als symbool en het mooie ervan heeft verkracht, daarop geven mijn geschiedenisboeken geen duidelijk antwoord. Persoonlijk heb ik het "hakenkruis" in Indië leren kennen als "zonnewiel" en heb het gezien op kapelletjes, tempelgraven en religieuze gebouwen.
Eigenlijk heet het Swastika en is in gebruik in het Boeddhisme. Maar het was vooral het heiligste symbool in het Hindoeïsme en Jaïnisme. Daar denkt vandaag geen mens meer aan. Het houdt praktisch nog alleen een synoniem met het nazisme in. Daarom vermijdt men het om het uit te beelden. Of hoe schoonheid tot lelijkheid kan worden verwrongen. 20 juli 2014: GP van Duitsland Formule 1 in Hockenheim. Voor 160.000 toeschouwers in het stadion en ongeveer 1 miljard wereldwijd via TV. En tot slot is er nog meer ergernis voor Lewis. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft zichzelf weergevonden volgens Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10-Renault. Hij is een moeilijk ventje. En Duitser, zoals zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ook Duitser is.(Walter Rombauts)
|