CHARLIE WHITING: STAANDE HERSTART KAN SPEKTAKEL VERHOGEN...
Stilaan wordt duidelijk dat de staande herstart in de F1 na het uitrukken van de "Safety Car" geboren is binnen het "brein" van Charlie Whiting, FIA Race Director. "In weerwil van het feit dat de meeste autocoureurs zelf en de puristen ertegen zijn, zou het de spektakelwaarde van een race verhogen..." Zoiets moet er op het "World Motor Sport Council" van onlangs zijn gezegd. De gevaarsinhoud die iedere nieuwe staande en dus gezamelijke start inhoudt werd als een lachterje van de hand gedaan. Daarbovenop los van het feit dat de piloot die zich een voorsprong had verworven die als habbekrats voor de zwijnen ziet gooien.
In 2015 al zou deze waanzin, verloedering van de historische, ja zelfs wetenschappelijke waarde van de edelste vorm van autosport, worden toegepast. De Formule 1 wordt daar regelrecht mee verkracht. Vooral de betrokken autoconstructeurs, Ferrari (Fiat), Mercedes en Renault, zouden hiertegen moeten in het geweer gaan. Wellicht gesteund door de Grote Manitou Bernie Ecclestone die zijn levenswerk toch zomaar niet kan laten degraderen tot een kermis-attractie.
Wat Charlie Whiting ook niet blijkt te weten (andere mannen als Mc Laren-genie Ron Dennis moet zich dat wél herinneren) is dat de Formule 1 een beetje spiegelbeeld wordt van de Formule 3 die in de jaren '70 - bewust - in twee manches werd gereden. Die Formule 3's werden bemand door de beste autocoureurs van die periode: Jackie Ickx, Jackie Stewart, Jochen Rindt en andere Henri Pescarolo's. Het was een beetje zoals met de drie GP's van Brussel die op de Heizel rond het Atomium en de straten van de wereldtentoonstelling 1958 werden gereden.
Georganiseerd door het dagblad "Les Sports" onder de meesterlijke regie van Pierre Stasse, verenigde die race het kruim van de wereldcoureurs: Stirling Moss, Maurice Trintignant, Joachim Bonnier, Innes Ireland e.a. Paul Frère's, Willy Mairesse, Lucien Bianchi...Jack Brabham ! De lijst is te lang. ALLE grote autocoureurs uit die tijd namen daaraan deel. Zelfs...Bruce Mc Laren, stichter van Mc Laren, "himself" was van de partij.
Die twee reeksen - inderdaad met telkens staande start - deden destijds Zolder vollopen met publiek voor de "Coupes de l'Avenir", zoals die GP zeg maar werd benoemd. Het is de verdienste van Antwerp Motor Union geweest en zeker de persoon van de zeer achtbare Heer Jacques J. de Clippel - Jaguarman in hart en nieren - die als zoon van een bankier uit Aalst zich in de Antwerpse autowereld een grensoverschrijdende rol veroverde. Zijn werk in de auto- en autosportwereld was gigantisch en het is een illusie daarna nog een zo organisatorische onvermoeibare én moeilijke figuur tegen te komen in de Belgische autosport-annalen.
Maar goed, de "Coupes de l'Avenir", of de "Bekers der Toekomst" zo men wil, kende inderdaad twee reeksen van - indien ik mij goed herinner - van telkens 30 ronden over het Limburgs asfalt dat sinds 1963 in gebruik was en vorig jaar zijn 50-ste verjaardag vierde. In die twee reeksen, toen koersauto's nog echt schoven, dwars gingen, onder- en overstuur zichtbaar was, de benzine- en bandengeur nog als drug op te snuiven was, bekampten de groten uit de autosport elkaar alsof hun leven ervan af hing.
En juist dat laatste was niet waar. Waar het gevaarlijk "wringen" werd, pastten ze een "gentleman-houding" tegenover elkaar toe. Elkaar doodrijden was nu echt het laatste waar die gedegen mannen voor stonden. Ook al kostte dat dan eens een zege. Een glas champagne 's avonds in de bar maakte dat goed en in één zin was een mogelijk gelijk of ongelijk weggespoeld. Autosport van het hoogste gehalte. Dat waren de "Coupes de l'Avenir", begin de jaren '70 van vorige eeuw.
Wat nu voor 2015 wordt gebrouwen is op het misdadige af. De start van een Grote Prijs is voor het publiek het spannendste moment. Maar voor de coureurs het gevaarlijkste. In minder dan drie seconden rijden ze vanuit stilstand 200 km/h en hun eigen wielen en die van de anderen dwarrelen als in een nachtmerrie om hen heen. Als iedereen ongehavend door de eerste bocht geraakt, halen - vooral de teamleiders - met z'n allen adem. Het vechten om posities hoort erbij, een keer ineenhaken ook nog, maar dat is niet meer levens- en materieelbedreigend.
Maar wat zien we de jongste tijd ? Bij het minste incident, een bolide die in de kattebak sukkelt en er met doldraaiende wielen niet meer uitgeraakt, zo'n prul is al genoeg om - terecht - de gele vlag te zwaaien en onterecht een rode vlag te hanteren. Of het ergste nog een Safety Car op de baan te zenden en het voltallige veld aan te voeren en nadien met een groene vlag een rollende herstart te geven. Overdreven. De coureurs zijn geen broekventjes, Fernando Alonso, Sebatien Vettel en andere Jenson Button's bijten zich ondertussen de standen stuk. Voelen hun banden afkoelen en dus grip verliezen, wéten dat hun motoren op slechtere regime's draaien, hun remmen gevaarlijk afkoelen, allemaal parameters die bij het geven van de groene vlag een bestaande race-situatie kunnen vervormen.
Als de Safety Car in 2015 minstens 2 ronden is "moeten" uitrukken, dan wordt de bende terug verzameld op de startgrid voor een nieuwe start. Met weer die onnoemelijk grote gevaarsfactor van ongelukken. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola tijdens de GP van San Marino verongelukte is er in de F1 geen dode meer te betreuren. Veiligheid, zowel de auto's als de circuits werden grondig onder handen genomen. Met wat men nu wil doen, staande herstart na een safety-car, voert men een nieuw doodsrisico in. Mijn woorden zullen wel als achterlijk worden weggewuifd omdat het "toch maar enkel rechtdoor is tot aan de eerste bocht"... Toen Riccardo Paletti zich in de GP van Canada op de defecte en dus stilstaande Ferrari van pole-sitter Didier Pironi te pletter reed en op slag dood was, was dat ook "maar enkel rechtdoor"...gestart.
Het is te lang geleden om uit het hoofd de data op te halen waarop de "Grand Prix Driver's Association" (GPDA) dreigde voor een wedstrijdgegeven met een staking van alle piloten. Met een Grote Prijs van Duitsland volgende zondag in Hockenheim in het vooruitzicht, zouden de coureurs én al degenen die de historische waarde van de F1 in stand willen houden, "het werk moeten neerleggen". Ook organisatoren zouden zich daarbij moeten aansluiten en alle 169 landen die binnen de FIA zijn verenigd. Wat de reglementscommissie van de Fédération Internationale de l'Automobile wil doordrukken is naast de essentie van "pure racing". Zoals men nu ook akkoord is om het geluid van de uitlaten te versterken, en gensters onder de auto's te laten ontstaan als ze de curbstones beroeren...Clownesk gedoe.
Als men over de Formule met de V6 Turbo's en ERS (ERS is dubbel zo sterk dan het vroegere KERS en zet ook warmte-energie van de uitlaat om in elektriciteit) niet tevreden is, héwel dat men dan teruggrijpt naar die oer-ijselijke V8's, V10's of V12's. Het geluid van die motoren ging door merg en been. Als zo'n motor werd gestart als men ernaast stond voelde je de trillingen door het asfalt in je voetzolen. Je maag werd tegen je ruggegraat geduwd. Nostalgie, want lawaai is (wetenschappelijk juist) vervuiling. Daarom besloot de FIA (niet onterecht) naar een "groene" F1 te streven. KERS werd ingevoerd en daarmee werden de atmosferische 2,4 liter V8 bolides eigenlijk hybride.
Vanaf dit jaar zijn het V6 Turbomotoren, die "groen" minder lawaai maken en 30% minder brandstof verbruiken. Dus zullen we ook het geluid van deze krachtbronnen moeten aanvaarden. Bij het ontwerpen van een verbrandingsmotor legt men er een "karakter" in, ook dat van de aard van geluid dewelke die zal produceren. Zeker met de al lang gangbare Computer Aided Design / Computer Aided Management (CAD/CAM) is dat kinderspel. Dus nu niet verschieten van het resultaat. Dat het publiek wat afpikt, de sponsors dan ontevreden worden en het "wagenpark" van nu 22 auto's minder spectaculair acteert, mag geen reden zijn om circus-truken te gaan toepassen. Overigens is het WK F1 van dit jaar onverwacht boeiend.
Nico Rosberg leidt in de voorlopige stand om de wereldtitel. Lewis Hamilton in dezelfde Mercedes achtervolgt hem op vier punten. De FIA wil FRIC (elektronisch regelbare balans tussen voor- en achterwielen) afschaffen en concurrenten als Red Bull en Mc Laren denken dat Mercedes daar het hardst zal door worden getroffen. Dit merk beheerst - volgens de benijders - die techniek het best. Vandaar het resultaat: nu al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs in 2014. Zondag is zover: de voor de tweede keer pas gehuwde Nico Rosberg treedt aan voor eigen Duits publiek.
Nu Duitsland wereldkampioen voetbal is, verwacht de opnieuw sterkste natie binnen de Europese Unie, dat hun lieveling - en die van Mercedes - wint. Daarvoor moet hij zijn afgunstige ploegmaat Lewis Hamilton verslaan. Als vers vrouwliefje in een verliefde bui niet gezegd heeft "Nicske, wees voorzichtig", dan kan Nico Rosberg zondag voor eigen publiek winnen. Maar omdat hij "softer" is dan Hamilton zit er een gevoelsmatig risico in. Anderzijds is Nico Rosberg ronduit verstandiger en gelukkig wint verstand het vaak van emoties. Vrijdagochtend eerste vrije trainingen in Hockenheim, met ook Suzie Wolff in Bottas' Williams-Mercedes. Ook voor eigen publiek als mooie Duitse.(Walter Rombauts)
Als China een politieke/religieuze stabiliteit kan bereiken in de komende jaren dan zal het immense land kunnen functioneren als reddingsboei voor de hele industriële wereld. Ook natuurlijk voor de autowereld. Onlangs opende Volkswagen daar zijn 19de en 20ste productie-eenheid. Overigens zijn zowat alle autoconstructeurs ter plekke aan het produceren. Een markt van 1,3 miljard mensen, daar kan je niet naast kijken. In ons land werden de eerste zes maanden van 2014 zo'n 270.000 meer auto's geassembleerd dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar.
Audi Vorst functioneert perfect en is benieuwd welk volgend model ze zullen krijgen toegewezen van ter vervanging of naast de A1. De werknemers van Volvo Gent kunnen, samen met hun Zweedse collega's, op hun twee oren slapen. Volvo Gent produceerde in de eerste semester 17.000 succesvolle XC60 meer en daarvan gaan er naar China. Ma ar voor wat Volvo betreft is de echte eigenaar - het Chinese industrieconcern Geely - zinnens om tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's te fabriceren voor de thuismarkt. Weliswaar met de Zweeds-Belgische kwaliteit geïntegreerd.
Het is geen toeval dat de twee CEO's van de twee nieuwe Volvo-factory's in China Belgen zijn. Gent en Zweden blijven dus voor de Europese- en Amerikaanse bevoorrading zorgen. In Europa is dat bedenkelijk, want de crisis die in 2008 uitbrak en nog ononderbroken voortduurt, is niet van die aard dat mensen in alle lidstaten nieuwe auto's willen/kunnen kopen. Onze werkloosheid is dramatisch en doet denken aan 80 jaar geleden, toen een dictator opstond met de zo gekende weerzinwekkende gevolgen.
Hoe belangrijk de Chinese markt wel is mag blijken uit het feit dat in het "World Touring Cars Championship" (WTCC) bij Citroën, zelfs negenvoudig rallywereldkampioen, Sebastien Loeb, pleitte om voor vier races een Chinese coureur aan te trekken: Ma, zo heet hij. Hij reed/rijdt vier races in landen waar het Citroën-imago zo sterk mogelijk wordt opgekrikt. Zo won hij (liet men hem winnen) in de race van Moskou onlangs en natuurlijk speelt hij een vooraanstaande rol in alle races in China. Ook deze in Macao is voor Ma en Citroën belangrijk en het onderdeel van de noodlijdende PSA-groep hoopt mede door de sportpromotie naar de jongeren toe, er 100.000 eenheden aan de man te brengen.
Ook Peugeot hoopt te delen in de koek. De familie Peugeot was de laatste in de wereld die een bedrijf (PSA) van die allure privé in handen had. Maar met een verlies van vorig jaar van 5000 miljard, kon niet anders dan toegelaten worden dat GM voor 7% participatie nam. GM moeit zich echter niet met de strategie van het Franse monument. Er worden voorlopig alleen gezamelijke onderdelen gebruikt om de productiekosten te drukken.
Elon Musk beroerde de wereld in 2007 door de volledig elektrische Tesla uit te brengen. Een roadster op basis van een Lotus-chassis en met een Lithium-Ion-batterij waarmee zo'n 415 km kon worden gereden eer ze leeg was. De auto kostte bij ons €117.000 en was in een stilstaande start sneller weg dan de beste Porsche omdat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel levert. Ondertussen produceert Tesla succesvol de "600" en heeft in alle prestigieuze steden van de wereld zijn "dealership". Maar zoals bekend is de elektrische auto gedeeltelijk bijzaak geworden voor de ingenieuze Musk.
Hij werkt nu aan herbruikbare raketten die als shuttle kunnen/zullen functioneren naar de ruimtestations. Maar...hij denkt ook aan China als hij tegen 2020 vele 500.000 elektrische auto's die hij in de "Gigafactory" gaat bouwen aan de man te brengen. Momenteel moet zijn wereldproductie zo ongeveer uitkomen op plusminus 35.000 eenheden (2014). Californië, vanwaar hij begon, en de rest van de USA en Europa zijn nog slechts speeltuinen voor hem. Behalve die ene plaats, Frémont in Californië waar hij in een Gigafactory 5 à 6 miljard dollar gaat investeren die 6.500 arbeidsplaatsen zal creêren.
Vrijen met China is veel belangrijker. Om meerdere redenen overigens. Vooral Europa is door de onwil/domheid om tot geen degelijke laad-infrastructuur te komen kompleet mislukt in wat de elektrische auto aangaat. Dat tracht men nu - met min of meer succes - te overbruggen met hybride-auto's. Laat ons daarbij niet vergeten dat Toyota met de Prius daar de absolute pioner is geweest. Naar mijn gevoel volgt in verstandelijke volgorde Volvo en Mercedes. Audi is op sportief vlak dan weer de eerste die met een hybride-LMP1 de 24 Uren van Le Mans won in 2013.
Waarom er meerdere redenen zijn om met China te flirten is simpel. Het geheim van een grote actieradius, dus standtijd van de batterij, zit hem in de gebruikte materialen. De geraffineerdste behoren tot de groep van de zeldzame aardmetalen. Nu wil het toeval dat China er daarvan 97% van in zijn bodem, rotsen en rivierbodems heeft zitten. China gebruikt dat gegeven een tikkeltje als politiek wapen tegenover de rest van de wereld. Alleen degenen die bij hen komen fabriceren kunnen er in genoegzame hoeveelheid van krijgen. Dus zij die bij hen komen investeren. Amerika zit er zeer mee verveeld. In die mate zelfs dat voor sommige materialen wordt overwogen oude, toen niet meer rendabele mijnen opnieuw verder te ontginnnen. Zelfs tegen meer dan de hoge kost waarvoor ze zijn gesloten.
Elon Musk gaat de wereld veroveren, zoveel is zeker. Het is niet toevallig dat hij de achternaam van Nicolas Tesla - uitvinder van de wisselstroom en alles wat draadloos is - als merknaam voor zijn EV's bezigde. Nicolas Tesla was een tijdgenoot van Edison die Amerikaan was en ten opzichte van de Kroaat werd bevoordeeld. Pas nu in de 21ste eeuw doen veel draadloze toepassingen inzien dat Nicolas Tesla in één adem mag worden genoemd met de grootste wetenschappers sinds de technologische revolutie.
In ieder geval speelt China, door de gelukkig stijgende welvaart van alsmaar meerdere burgers (bijlange na niet allemaal, 't is een beetje Braziliaans-) een reddingsboei voor de Westerse industrie, de autoindustrie in het bijzonder. 't Zal Porsche, Ferrari, Aston Martin, Bentley of andere Maserati's een zorg wezen dat in de EU de min- of meer gegoede burgers worden gepluimd door belastingshongerige overheden. De Chinezen vullen die leemte meer dan gedacht op. Daaraan houdt Europa zich als een strohalm aan vast. (Walter Rombauts)
Racisme is iets dat door de Fédération Internationale de l' Automobile altijd is geweerd als de pest. En de embryonale gevallen waarin het de kop opstak werden direct krachtdadig de kop ingedrukt. Daarmee is het des te ongepaster dat de Brit Lewis Hamilton gaat zinspelen op de Duitse nationaliteit van nog steeds WK-leider Nico Rosberg. Die gaat volgende week in Hockenheim waar de GP van Duitsland wordt gereden inderdaad en terecht een warme ontvangst krijgen. Een Duitser met een Duitse racewagen - Mercedes - aan de leiding in het WK en nog steeds kansrijk om zijn eerste WK binnen te halen. Het voorbeeld volgend van zijn Finse vader die in 1982 wereldkampioen F1 werd.
"Nico Rosberg heeft geen enkele binding met Duitsland", zegde Hamilton na de GP van Engeland die hij won. Zijn ploegmaat scoorde geen enkel punt omdat de Mercedes Power Unit er dit keer de brui aan gaf. Daardoor maakte de gekleurde (?) Brit - nooit heeft iemand hem zomaar opgevat - zijn achterstand van meer dan een zege verschil op Rosberg goed tot een verschil van slechts 4 eenheden (165 tegen 161). In Hockenheim de volgens Hamilton betwiste thuishaven van Nico Rosberg wil hij de Duitser een pandoering geven. "Het zou fantastisch zijn daar te winnen en de leiding te nemen in de voorlopige stand van het WK. Rosberg is geen Duitser, het is een Monegask, hij brengt merendeel van zijn tijd door in het Prinsdom...(sic). Tot daar Hamilton die hatelijke gevoelens tegenover de veel lossere, toegankelijker en vijftalige ploegmaat niet kan verstoppen.
Dat is een vervelend gegeven. Niet alleen binnen het team, maar ook naar de buitenwereld toe. Het gegeven - racisme en nationalisme - rakelt weerom een triest verleden op. Voor de tweede wereldoorlog reden Auto Union's en Mercedessen in odracht van Adolf Hitler met een hakenkruis op hun bolides. Formule 1 is een natiegebonden zaak, een prestigekwestie als land. Nu is dat vandaag nog het geval. Er zijn ook voorbeelden uit het recente verleden dia aantonen dat - duidelijk bijvoorbeeld - de Franse President François Mittérand zijn vriend Guy Ligier hielp bij zijn F1-activiteiten. We laten in het midden of dat het gebeurde via de eigen spaarvarkens slachten dan wel met overheidsgeld.
Collega Alain Van den Abbeele schreef onlangs een zéér goed gedocumenteerd boek over die periode waarin Hitler ook de F1 als uitdrager van zijn gedachtengoed zag. Het boek heet "Courir pour Hitler" en het is voor de autosportpurist waardevol het te bezitten. Met de rijkelijke stijl die hij als uitmuntend radiojournalist altijd al had beschrijft hij haarfijn de achtergronden. Wat ik een beetje mis is dat de bloedrode draad van het hakenkruis, een luis meedroeg: Alfa Romeo en o.a. Tazio Nuvolari, de "duivel van Nantua", die soms de grote Duitse autocoureurs als Bernd Rosemeyer, Hans Stück sr. en andere Rudolf Caracciola in regel versloeg. De vergelijking van de machtige Auto Union's en Mercedes' en het Italiaanse "Alfaatje" van Nuvolari is deze van de olifant en de muis.
Toch bracht de Italiaan Tazio Nuvolari het hele Nazirijk een keer in verlegenheid. Voor "Alzheimer Light" bij me toeslaat, meen ik dat het in de GP van Duitsland 1935 moet zijn geweest. Natuurlijk nog op de ouwe, met niets te vergelijken, Nürburgring. De Duitsers waren zo zelfverzekerd, dat het zelfs in hun meest briljante geesten - die hadden ze ook - niet kon opkomen dat een Auto Union of Mercedes zou kunnen worden verslagen. Wie daar wel voor zorgde was Tazio Nuvolari - die ooit in een race zijn eigen gebraden bil door de uitlaat langs hem heen rook. Hij won die race. Maar ook die GP van Duitsland 1935 !!!! Daarmee de koersdirectie in verlegenheid brengend, want er bleek geen Italiaanse hymne te vinden tussen de 78-toerenplaten...om tijdens de podiumceremonie te spelen...
Rudolf Caracciola was de laatste in 1939, het jaar voor de tweede wereldbrand, die de GP van Duitsland won met een hakenkruis op zijn auto. Na de oorlog werd deze periode in verzwegenheid gehuld. Wie miniatuurautootjes collectioneert kon bij het Italiaanse Brumm, uniek bedrijfje gelegen aan het Como-meer in Italië, de Auto Union's en Mercedessen met hakenkruis erop zoals in het echt kopen. Vandaag maakt Brumm die nog, en met hen ook andere miniatuurmerken, maar zonder hakenkruis. Ook in de musea staan die historische racewagens nu zonder hakenkruis. Foto's ervan mét, worden zeldzamer. De betrokken autoconstructeurs danken "photo-shop" dat het gehate teken kan worden weggewerkt. In sommige privé-archieven zijn er natuurlijk nog wel te vinden die de realiteit niet verhullen.
Het is verbijsterend hoe iets dat nu meer dan 80 jaar geleden in een niet te bevatten gruwelijkheid heeft kunnen plaatsvinden, hier en daar terug de kop opsteekt. Al was het maar de opmerking van Lewis Hamilton over Nico Rosberg en Mercedes. Dat Mercedes geen Duitser in dienst heeft maar een Monegask. De afkeer van de wereldkampioen 2008 (met een licht omfloerste titel in Interlagos, Brazilië, met Felipe Massa als "slachtoffer"...) tegenover Nico Rosberg kan niet duidelijker worden geïllustreerd.
Deining binnen de Joodse gemeenschap ontstond de vorige dagen niet alleen over het hernemen van een regelrechte oorlog tussen de Israëliërs en de Palestijnen, maar ook over een uitspraak die Bernie Ecclestone in een interview in de Britse krant "The Times" deed. Op de vraag wat hij dacht over dictators, zoals Napoleon en andere Stalin's antwoordde hij "dat Hitler iemand was die iets kon doorduwen, afmaken". Gelukkig eindigde hij die enkele zinnen met "maar het was een slechte dictator want hij verloor."
Ook deze eerder ongelukkige uitspraak verdween snel in de overtreffende actualiteit van vandaag. Maar de Grote Manitou komt meer en meer in het nieuws omdat hijzelf op zijn 83ste nog zal trachten de toekomst van de F1 eigenhandig te bepalen. Volgens Bernie wordt 2016 het einde of een nieuwe geboorte van de F1 zoals die volgens hem moet zijn. Het is moeilijk aan te voeren dat "dictator" Bernie Ecclestone niet zou weten hoe die F1 er moet uitzien. Hij heeft die sport 64 jaar lang daadwerkelijk gestalte gegeven. Hij alleen, met harde hand.
Als afsluitertje voor Lewis' van Mercedes is er het gegeven dat de Duitse Suzie Wolff vrijdagochtend in Hockenheim in de eerste vrije trainingen haar rondjes zal draaien in een Williams-Mercedes. Voor eigen Duits publiek. Zonder haken en ogen vanwege Williams wellicht meer dan vier rondjes dan in Silverstone. Zonder te rijden voor Angela Merkel, de "Tatcher" van Duitsland. Ze kan praten met Poetin en Obama, en behoedt ons achter de schermen mogelijk voor erger. Europa, met enkel zijn kromme geweren, zien we niet met "de rustige standvastigheid" van een Van Rompuy de op ontploffen staande wereld in toom houden.
Voor Lewis wordt Nico Rosberg binnen Mercedes bevoordeeld. Dat gevoel zal nooit ophouden. Zeker niet omdat monument Niki Lauda binnen Mercedes als op zijn rommelzolder rondloopt. Pratend met letterlijk iedereen op de grid, in de pits, in de paddock, in interviews, vrij en compleet ongebonden in 't Duits met Nico. Kan het nog duidelijker ? Maar Lewis zou die haatgevoelens moeten intomen. Hij maakt er zich ontieglijk onpopulair door. Waarom Adolf Hitler destijds het hakenkruis heeft gekozen als symbool en het mooie ervan heeft verkracht, daarop geven mijn geschiedenisboeken geen duidelijk antwoord. Persoonlijk heb ik het "hakenkruis" in Indië leren kennen als "zonnewiel" en heb het gezien op kapelletjes, tempelgraven en religieuze gebouwen.
Eigenlijk heet het Swastika en is in gebruik in het Boeddhisme. Maar het was vooral het heiligste symbool in het Hindoeïsme en Jaïnisme. Daar denkt vandaag geen mens meer aan. Het houdt praktisch nog alleen een synoniem met het nazisme in. Daarom vermijdt men het om het uit te beelden. Of hoe schoonheid tot lelijkheid kan worden verwrongen. 20 juli 2014: GP van Duitsland Formule 1 in Hockenheim. Voor 160.000 toeschouwers in het stadion en ongeveer 1 miljard wereldwijd via TV. En tot slot is er nog meer ergernis voor Lewis. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft zichzelf weergevonden volgens Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10-Renault. Hij is een moeilijk ventje. En Duitser, zoals zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ook Duitser is.(Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT FRUSTRATIES WEG MET ZEGE IN SILVERSTONE
Precies 59 jaar nadat Sir Stirling Moss als Engelsman met een Duitse wagen, een...Mercedes, in 1955 de GP van Engeland (in Aintree) won, deed de Brit Lewis Hamilton dat vandaag over. Hij werd daarbij een "ietsje" geholpen doordat trainingsnelste ploegmaat met een defecte transmissie in het gras moest. In het jaar 1955 trok Mercedes zich ook terug na de ramp in de 24 Uren van Le Mans die aan 82 mensen het leven kosten.
De race werd ontsierd door een crash van Kimi Räkkönen die - achteraan startend - breeduit door het gras ging, terug op de baan trachtte te komen maar door een put (dat heeft geen mens blijkbaar gezien) een jump maakte waardoor zijn Ferrari, totaal oncontroleerbaar geworden, als een biljartbal tussen de circuitmuren werd gecaramboleerd. In zijn wilde, ongewilde oversteek van de piste vernielde hij de linkerachterkant van Massa's Williams-Mercedes.
Daarmee zag de onfortuinlijke Braziliaan meteen zijn 200 ste GP helemaal de mist ingaan. De rode vlag kwam uit en...de herstelling van de vangrails die Iceman ingeblutst had zorgde ervoor dat de race met iets meer dan een uur vertraging achter de Safety Car werd herstart. De gang van zaken deed Niki Laud "Non Executive CEO" van Mercedes beleefd revolteren dat de F1 vandaag "overgereglementeerd" is. Een ingedeukte vangrail kan/mag geen reden zijn een GP met ruim een uur vertraging op gang te sleuren met de Safety Car.
Hoogtepunten van de race was een meeslepend duel tussen een - weerom - ongezien knappe Spanjaard Fernando Alonso in een ezel van een Ferrari en de regerende wereldkampioen Sebastien Vettel in de Red Bull RB10-Renault. Samengeteld zijn ze beiden goed voor zes wereldtitels. Het was een duel waarvan puristen ook nu nog duimen en vingers aflikken. Vettel won het episch wiel-in-wiel duel met een vijfde een plaats van Alonso.
Super, autorijden van het hoogste gehalte van deze heren - bijna vader en zoon... - kruidde verder de GP van Engeland tot Lewis Hamilton zijn monotoon eindtochtje vanaf de 30ste van 52 ronden zegevierend voltooide. Hij reed alle frustraties van zich af, behalve die ene dat hij won doordat Rosberg moest opgeven. Het was hem niet gegund de Duitser in regel voorbij te rijden. Maar met de opgave van Rosberg en de volle 25 punten die Hamilton nu oogst zijn de kansen op de wereldtitel ongeveer fifty-fifty geworden. Rosberg blijft leider met 165 en zijn (ploeg-)maatje Hamilton telt er nu 161. Voor de constructeurstitel hoeft Mercedes niets te vrezen. Met 326 punten steken ze kop en nek uit boven iedereen.
Bottas werd in de resterende Williams-Mercedes schitterend tweede en Ricciardo trapte als Red Bull-cowboy voor de tweede keer dit seizoen op het podium. Jenson Button reed in de Mc Laren-Mercedes een vierde plaats, maar zijn rijstijl is in niets nog vergelijkbaar met die van 2009 waarin hij met de Brawn BGP001 wereldkampioen werd.
Ingenieur Ross Brown kon er dat jaar zowel een Brown-Honda als een Brawn-Mercedes van maken. Het werd beleefdheidshalve tegenover de "Ster" het laatste. Weinigen weten dit. Honda dat volgend jaar weerkomt sinds 2008 was ook toen al klaar omdat het R&D-departement Japansgewijs discreet verder een nieuwe F1 ontwikkelde. Voor beide mogelijkheden, de 2,4 atmosferische V8 met KERS als de huidige nieuwe "Power Unit met ERS (Energy Recovery System-dat ook uitlaathitte omzet in elektriciteit).
Dat Mercedes vandaag - andermaal - zo succesvol is, is niet te verwonderen als men de winteractiviteiten erop naslaat. Van de drie motoristen (Ferrari, Renault en Mercedes) waren zij het die met de nieuwe V6 turbo-techniek het meeste testkilometers aflegden. Om precies te zijn 13.626. Renault en Ferrari kwamen omstreeks die tijd, zo omstreeks 1 maart 2014, aan respectievelijk 5.644 en 7.256. Voor de absolute puristen: van die voor Ferrari nam Fernando Alonso er liefst 660 km voor zijn rekening.(Walter Rombauts)
VETTEL PLAATST RED BULL OP P1 OP DOORWEEKT SILVERSTONE
Het is de eerste keer in 2014 dat viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel dit jaar een Red Bull op "Position 1" plaatst. Dit gebeurde om 11.35 uur tijdens de derde vrije trainingen om de GP van Engeland. De Duitser liet 1'52"522 opschrijven en het is natuurlijk te danken aan zijn uitzonderlijk stuurtalent dat hij de RB10-Renault op intermediumbanden op de 5,891 km lange glijbaan hield. Niet één coureur ging over tot het gebruik van "wets" (echte regenbanden) omdat daarvoor het asfalt er weer niet nat genoeg bij lag. Een "Arc van Noë" kwam niet de baan opvaren...
Maar wel de heer Lewis Hamilton met de Mercedes. Al heel snel begon hij aan een superronde die hijzelf annuleerde wegens een glijpartijtje dat goed afliep, en keerde gedwee als een schaap terug naar de stal waar WK-leider Nico Rosberg hem lachend verwelkomde. De Duitser - en ook Fernando Alonso niet - kwam niet buiten tijdens de FP3. Teambaas Toto Wolff vond dat best, want dat betekent banden sparen. De teams beschikken over drie sets "intermediums" en drie sets "wets" voor het weekeinde. Om te beginnen is er straks de kwalificatie voor de pole-position, en dan zondag de race, dus rubbers sparen is belangrijk.
Het is een morele opsteker voor Christian Horner, baas van het Red Bull-team, dat Vettel 1 en Ricciardo 2 staan. Het tekort aan vermogen van de Renault Power Unit speelt in regenomstandigheden minder een rol, slaat in sommige bochten zelfs over in een voordeel. Ter staving daarvan de goede tijden van Romain Grosjean en Pastor Maldonado wiens Lotus ook die Renault-vermogensknoop gebruikt.
Maar als de weermaker beslist de hemelsluizen dicht te draaien en Silverstone - waar 60% van een ronde flat-out wordt gereden - droogt op, dan liggen de kaarten weer helemaal anders. Power, paardenkrachten en ijselijke topsnelheden gaan dan weer de wet spellen. Straks, binnen minder dan twee uur, zien we als het zou opdrogen, de Mercedessen aan de vleugels van Red Bull knagen. Mogelijk tot de zilverpijlen het RB-team aan de rol van Icarus doen denken.(Walter Rombauts)
ROSBERG PAKT IN KANONRONDE DE POLE VOOR GP VAN ENGELAND
In de laatste tien minuten van de kwalificaties nestelde de Brit Lewis Hamilton zich keizerlijk aan de spits van de tien overblijvende gladiatoren voor de pole. Het gevoel leefde dat niemand hem daarvan vanaf zou houden. Williams (Massa - tweede sortie in Stowe in opeenvolgend jaar) en Bottas), Lotus (Grosjean en Maldonado) en...Ferrari (Alonso en Räikkönen) waren in de Q2 en Q1 al uitgeschakeld.
Om 14.54 uur bij ons begon er motregen te vallen en wist niemand op minder dan 5' van de zwartwit-geblokte vlag nog wat te doen. Het vervelende was dat op de ene helft van de omloop die nattigheid viel en op de andere helft niet. Alle tien gingen de pits in en voelden zich als in een patstelling in het schaakspel. Ze konden geen kant meer uit. Met welke banden uitrijden ? Lewis Hamilton zat in een zetel, neen een troon, wachtend tot de seconden van Q3 wegtikten en hem de pole in handen zouden spelen...
Tot die duivelse Australiër Daniël Ricciardo de baan opging, op zoek naar de snelste chrono. Hij deed de adrenaline in Sebastian Vettel zo opspuiten dat die ook in kamikaze-stijl de onberekenbare asfalt opging. Gevolgd door Rosberg, Button, Hulkenberg, Kevin Magnussen en niet anders kunnend ook Lewis Hamilton. In die hectische coctail van de laatste drie minuten, raakte Hulkenberg even tweede, Vettel even eerste om uiteindelijk die sakkerse Nico Rosberg in de Mercedes op "pole" terug te vinden.
Hamilton kreeg een afstraffing en stond na de kwalificatie letterlijk met de mond vol tanden, wist niet meer wat zeggen. Hij start vanop de zesde positie (zogezegde derde rij). Sebastian Vettel had geen moeite met de "pole" van Rosberg, overigens winnaar van vorig jaar van de GP van Engeland. Als tweede startend was "zijn" doel bereikt: ploegmaat Ricciardo die eeuwig zelfgenoegzame glimlach afnemen. Morgen starten dus twee Duitsers op de eerste twee plaatsen voor de GP van Engeland. Eén die wereldkampioen gaat worden en één die het al vier keer is en titelhouder is.
Daardoor mag niet uit het oog worden verloren dat Jenson Button de derde en Kevin Magnussen de vijfde tijd reden in de Mc Laren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis ziet dat analytisch aan. Natuurlijk is hij daarmee "content", maar hoe leuk zou het zijn - nu Honda terugkomt in de F1 - terug te kunnen spreken van Mc Laren-Honda... En die geweldige Fernando Alonso uit te kopen bij Ferrari. Diens contract loopt nog tot eind 2015 bij Ferrari. Maar met Luca di Montezemolo en Rond Dennis, beiden geldmagnaten, is een gesprek onder vier ogen altijd mogelijk. Het moet niet in Wokin of Maranello zijn. Het kan gelijk waar doorgaan. Dus wie een worp wil doen naar een Ferrarizitje; het is dé moment.
Voor wat de race van morgen zelf betreft is er één scheidsrechter. Het is de weerman. Als de weersomstandigheden zo onstabiel blijven als nu zal het een kwestie worden van de "juiste band te kiezen op het juiste moment". Geen Russische roulette, maar een intuïtieve intelligentie, bijne emotionele intelligentie, die motregen van regen en zondvloed kan onderscheiden.
Om dan met de "intermediums" of de "full-wets" daarover te glijden te schaatsen of de golven te doen splijten zodat het geprofileerde loopvlak van de band het water kan wegpompen en grondcontact verzekert. Daardoor ontsnapt de auto aan "aqua-planing"; watergladheid. Zo'n beetje rijden zoals Rosberg vandaag deed. Met één hete adem in de nek, met name zijn landgenoot Vettel die dat ook kan. Het zal morgen daar in Silverstone "een aardbeving op wielen worden".(Walter Rombauts)
OEF, ROSBERG EN RICCIARDO VERSCHOOND INHALEN ONDER RODE VLAG
Er is heel wat heibel vermeden doordat de stewards het verstand hebben laten werken en geen voorkeur gaven ontwrichtende theorieën toe te passen nadat ze Rosberg en Ricciardo hebben gehoord. Zowel de Duitser als de Australiër begingen een "doodzonde" om bij het uithalen van de rode vlag nog een voorligger te zijn gepasseerd. In het geval van Rosberg was dat de Rus Daniil Kvyat, in het geval van Ricciardo - al wat gevoeliger - Fernando Alonso. Beiden werden na gehoord te zijn "verschoond" van iets waar de FIA zéér terecht héél zwaar aan tilt. "OEF" is op zijn plaats, zoniet was een dramatische fase het F1-seizoen 2014 binnengeglipt.
Rosberg: "Toen Massa bij het uitrijden van de "Stowe"-bocht crashte, plaatste ik me direct achter Kvyat. Die reed echter zo traag, volgens mijn instrumenten 38 km/h, dat ik meende dat hij een probleem had en ging stoppen. In een flits besefte ik dat een paniekstop van mijnentwege wel eens zou hebben kunnen geleid in de achterzijde van zijn wagen te ploffen. Eens voorbij heb ik me aan de regels gehouden. Het was niet de bedoeling de rode vlag te negeren. Wel een ongeval te voorkomen." De commissarissen noteerden: geen schuld.
Ricciardo: "De rode vlag kwam uit in minder dan een seconde dat ik Alonso voorbij wilde. Er was geen terugweg. Eens voorbij heb ik me direct aan de snelheid gehouden en gedisciplineerd ingevoegd. Er niet voorbijgaan was in de resterende tijdspanne, niets en rode vlag, geen haalbare kaart. Ik moest direct een keuze maken en heb het maneuver zeker niet uitgevoerd om gewin uit een al ongelukkige situatie te halen." De commissarissen lieten ook hier het verstand regeren: geen schuld. Ook Fernando Alonso maakte geen misbaar over de gelukkige beslissingen van de FIA.(wr)
De Brit Lewis Hamilton heeft met een chrono van 1'34"508 de voorlopige "pole" gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Engeland. Mercedesploegmaat, leider in de WK-stand, Nico Rosberg moest het met 1'34"734 met 226/1000ste van een seconde afleggen tegen de wereldkampioen van 2008. Nadien kreeg Hamilton pech, motor opgeblazen, eerst geen transmissie meer, en aan de kant. Genoeg om roddelpraatjes de paddock in te sturen dat omdat Nico Rosberg een Duitser is die voor een Duits merk rijdt wordt bevoordeeld... Nico spreekt Duits uiteraard en als hij met Oostenrijker Niki Lauda - zwaargewicht bij Mercedes - converseert doen ze dat inderdaad in het Duits. Overigens was dat niet het enige. Tijdens FP2 kwam een heel kiese zaak aan het licht. Toen Massa crashte, werd Nico Rosberg gehinderd, maar toen zwaaiden de rode vlaggen al. De baancommissarissen zijn oprecht supersnel, gedrild als waren het robotten. En dan ?
Dan kwam er het probleem. Rosberg heeft een onervaren Rus Kvyat voorbijgereden, die in die mate vertraagde dat Nico het veiliger vond er uitbollend langsheen te rijden dan wel dwaas op de rem te gaan staan. Dat was incident 1. Het andere heikele punt, zo mogelijk nog delicater, is dat Ricciardo met zijn Red Bulle RB10-Renault voorbij de Ferrari 14T van Fernando Alonso vloog...Onder rode vlag ! Terecht tilt de FIA zéér zwaar aan deze inbreuken. Iemand die daar kan van meespreken is Charles Pic die in 2012 in Singapore 20" bij zijn racetijd zag bijgeteld. Wie het reglement van de FIA, de "Le Bible" (op de Place de la Concorde worden ook serieuze dingen in kaart gebracht) er op uitpluist kan bijna juridisch vaststellen dat het ook mogelijk is de overtreder in kwestie te schorsen voor één of meerder races en - extreem - zijn superlicentie in te trekken.
Op dit ogenblik wordt de delicate kwestie besproken. Hoe moet dit verstandelijk worden benaderd ? Walter's Auto Cahiers meent dat er geen directe uitspraak kan worden gedaan. Wat is gebeurd is zo ingewikkeld, zo voor interpretatie vatbaar en kies, dat voor de goede gang van zaken dit voor de sportrechtbank van de FIA in Parijs voor onpartijdige sportrechters moet uit de doeken worden gedaan. De industriële belangen die ermee gepaard gaan zijn van die aard dat snel in een "welles-nietes", in de hoog aangeslagen gemoederen op de omloop, niet kan worden beslist. Charles Pic in Singapore was "klare wijn" en de FIA legde hem nog burgertaken voor verkeersopvoeding op. Geklasseerd. Maar hier heeft natuurlijk ieder weer zijn waarheid en de betrokken partijen zijn op het eerste gezicht de coureurs, maar wezenlijk diepgaand drie industriële "grootmachten": Mercedes, Renault en Ferrari. Tot daar Walter's Auto Cahiers, de blog op SeniorenNet voor mensen die al twee eeuwen mogen beleven. Hij is neergekribbeld - altijd - "just for fun", maar hoopt wel dat verstand het mag halen van emoties.
Twee Mercedessen vooraan. Dan die stabiele, benijdenswaardig evenwichtige, Fernando Alonso met zijn Ferrari op de derde chrono. Hij is de scheidingsmuur tussen de zilverpijlen vooraan en de twee Red Bulls van in volgorde Daniël Riccardo en Sebastien Vettel. Vallteri Bottas, de Fin die vanochtend zijn auto moest afstaan aan Suzie Wolff, eistte de zesde chrono. De Duitse verliet zwaar gefrustreerd Silverstone. Vallteri Bottas kreeg "zijn" auto terug maar vond natuurlijk "vanalles" zoals iedereen ervaart die één is met zijn wagen, als in een carwash, voor een hotel of restaurant, zelfs bij aflevering van een nieuw aangekochte wagen iemand anders ermee enkele meters mee bolt. Ecclestone's formule om drie wagens per team in te zetten zou dat oplossen Suzietje kreeg "direct" een derde auto. In werkelijkheid gaat dat natuurlijk niet zomaar "en passant". Ecclestone kreeg vandaag tegenwind van Kimi Räikkönen omdat de Brit, koning van de F1, zomaar de GP van Italië in het historische Monza van de kalender wil halen. Zo zie je maar dat ieder F1-standje zijn kruisje heeft. Voor Ecclestone alvast zonder een lijdende Christusfiguur. "Lijden" heeft de "dictator" nooit gedaan. Of toch, toen hij het zelf als coureur probeerde in o.a. een Cooper-JAP omstreeks 1952. Toen besefte hij dat hij beter achter de coulissen ging staan en aan de touwtjes trekken, dan dat hij zelf acteur speelde. Morgenochtend de derde vrije trainingen, en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Die is minder doorslaggevend in Silverstone omdat het hypersnelle circuit vooral een groot hart vraagt. Plankgas geven waar je denkt dat "de krat" het niet zal pikken. Zo wordt de GP van Engeland gewonnen. Wie eraan twijfelt moet het eens aan grootmeester-van-de-durf Nigel Mansell vragen. Hij zal alleen antwoorden met een brede grijns.(Walter Rombauts)
Zogoed als direct was er een nieuws-explosie in de eerste vrije oefeningen voor de GP Van Engeland. Die wordt zondag 6 juli a.s. op het historische circuit van Silverstone gereden. Eerste nieuwsfeit. Na 22 jaar neemt er weer een dame deel aan de F1: Suzie Wolff, Duitse en voorlopige vervangster van Bottas als testrijdster in FP1 bij Williams-Mercedes. Ze reed even de "pole" omdat er niemand anders al "buiten" was, viel drie ronden later stil aan de kant en bleek uiteindelijk - mocht ze FP1 uitgereden - hebben 8" trager dan de "tijdsetter" Nico Rosberg die zich zogoed als direct aan de spits van het veld nestelde, ploegmaat Hamilton gezellig in zijn schaduw duldde en toekeek hoe Fernando Alonso de nukkige Ferrari naar de derde plaats dwong.
Tweede nieuwsfeit. Felipe Massa crashte iets nadat zijn charmante ploegmate sitilviel met de Williams. Hij ritste over een curbstone, draaide om zijn spil en flapte de linkervoortrein tegen de muur. Niet van die aard om zelfmoord te plegen maar mecaniciens zullen wel wat werk hebben om straks aan de tweede FP2 te beginnen. Frank William's sponsors zullen wel even in de geldbuidel moeten tasten... De "schoonheidsfout" van de Braziliaan kan in een bepaalde verstrooiïng worden gezocht omtrent het feit dat hij zijn 200ste GP aanving, of door de mooie oorbellen die Susie Wolff vandaag draagt...Maar ook Lewis Hamilton had zijn oorbelletjes aan. We durven erop verwedden dat die van de Brit absoluut Felipe Massa niet tot een stuurfout zouden verleiden...
Derde nieuwsfeit. De Australiër Daniël Ricciardo plaatste de Red Bull-Renault vierde, net voor Kimi Räikkönen's Ferrari en de Red Bull van "kopman", viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Deze laatste is nog steeds misnoegd. De top-ingenieurs van Renault beginnen nerveus te worden. Lotus wil van hun "power-unit" vanaf, Red Bull overweegt dat evengoed... Wat niet altijd ten volle doordringt tot het grote publiek is dat als een productie-eenheid zoals die van Viry-Châtillon van Renault nabij Parijs, en deze in Engeland, "klanten" verliest, er ook een gedeelte van de 200 arbeidsplaatsen die erachter schuilen in gevaar komen. Dus verplaatst het "virus" zich ook - onzichtbaar - naar het management van de Renaultgroep. Dat komt niet direct naar buiten, zomin als dat het geval is bij Ferrari dat uiteindelijk onder de Fiatgroep ressorteert. Industrieel schaakspel op het hoogste niveau.
Vierde nieuwsfeit. De coureurs zijn tegen een staande herstart nadat een Safety Car meer dan 2 ronden is uitgerukt. In een "poll" zijn 75% van de F1-fans er ook tegen en de 25% anderen zullen van F1 niet veel kaas hebben gegeten. De Fin Kimi Räikkönen wiens contract bij Ferrari eind 2015 afloopt, heeft al laten weten de F1 vaarwel te willen zeggen. "Iceman" kan in alle circussen van de wereld gaan werken. Nu de Formule 1 daarvan de allures krijgt met waanzinnige reglementswijzigingen, voelt de wereldkampioen 2007 zich niet geroepen de clown van de Franse schilder Bernard Buffet na te bootsen. Lachend van ver, triest van dichtbij Kimi is niet alleen met dat gevoel. Fernando Alonso wil nog alles doen om Ferrari in 2015 te verheffen, "maar ziet ook andere prioriteiten dan een verlenging van zijn contract..." Mc Laren in de persoon van Ron Dennis, zou hem een tweede keer willen ten koste van Jenson Button (wereldkampioen 2009 met de Brawn GP BGP001)
Vijfde en laatste nieuwsfeit. Caterham is van eigenaar veranderd. Kleine teams hebben het financieel moeilijk. Wie met een "karretje" in de arena wil moet toch tellen op zo'n €150 miljoen "instapkosten" voor een windtunnel, simulator en zo...ingenieurs, coureurs (daarvan rijden er desgewenst nog gratis of betalen ervoor), mecaniciens, hotels, broodjes zo nu en dan...dan zit men alras aan €450 à €500 miljoen per seizoen. De man Bernie Ecclestone (83) heeft weerom na de clownerie van de reglementenmakers "een oplossing". "Wie de F1 niet kan betalen", zei hij eergisteren, "moet eruit, moet ermee stoppen. Laat de kapitaalkrachtige teams met drie auto's aantreden. Acht teams met drie bolides geeft 24 auto's op de grid. Niet zo gek, want het zou een generatie-kwekerij kunnen worden. De monumenten uiteraard vooraan, de secondanten (zoals Ricciardo ?) rijdend om constructeurspunten te oogsten en een pupil in de derde auto om te leren hoe men niet overal tegen de muur botst of in de vanghekken hangt. Absoluut niet gek. Maar ja, 't Is natuurlijk Mister Bernie Ecclestone himself die zoiets zegt en màg zeggen. Hij heeft daar tot nu toe bijzonder weinig tegenspraak op gekregen. Samen met de "Grote Manitou" - kleinste fysieke figuur in het milieu - zijn alleen Luca di Montezemolo en Ron Dennis juist geplaatst om de historische waarde van de F1 te redden.
Geen nieuwsfeit meer maar droge cijfertjes. Nico Rosberg reed 1'35"424 en bleef daarmee altijd in voorlopige pole. Lewis Hamilton 1'36"155, genoeg om Alonso zijn tanden te laten stukbijten. Beeldschone Suzie Wolff 1'44"212. Alleen maar mooi zijn is vaak niet genoeg. Niet in de F1 en vaak ook niet in het echte leven. F1 is een afgietsel van "Le Cirque du Soleil", een soort extra-terrestre-wereld. Daarin schijnt principieel altijd de zon. Met nu en dan een zonsverduistering die sommigen weer eens voeling met de grond geeft.(Walter Rombauts)
HISTORISCHE WAARDE VAN FORMULE 1 NU ECHT IN GEVAAR
De angst en de weerloosheid rond het sturen van reglementen rondom de historische waarde die de nobelste autosportdiscipline sinds 64 jaar tot een wetenschap hebben gemaakt, is tastbaar. De Grote Manitou, de even moeilijkste als geniaalste Brit Bernie Ecclestone is 83 jaar. Hij maakte de F1 tot wat de "sport" tot vandaag is geworden. Hij maakte de vooral Britse renstallen tot winstgevende firma's. Hij maakte ze tot miljardairs. Niet één van de aalgladde managers zal dat tegenspreken. Bernie zorgde ervoor dat er ook veel in zijn zak terechtkwam. Dat zijn de feiten tot vandaag in de F1.
Alles wijst erop dat Bernie - logischerwijze - zijn overdrachten heeft geregeld. De partijen zijn concreet bekend. Maar met het veranderen van de reglementen - de F1 is zogezegd met hybridetoepassing groen en verbruikt 30% minder brandstof - is er een teloorgang aan respect ontstaan ten aanzien van zowat alle monumenten die de F1-galerij telt. Nu het voor 2015 klaar is dat als de "Safety Car" uitrukt, nadien de race opnieuw "op groen wordt gezet" met een...staande herstart. De regel geldt niet als de Safety Car op vijf ronden van de finish moet uitrukken. Hiermee treedt de hoogste autosportdiscipline de kermissfeer binnen. Wie de rol van de beroemdste clown ooit, de Zwitser Crock, gaat vervullen is niet bekend. Wat met de F1 wordt gemanipuleerd is ronduit beschamend.
Dat het een TV-spektakel is geworden is door puristen nog te verteren. Dat stuurgenieën als daar zijn Sebastian Vettel, Fernando Alonso of andere Felipe Massa tot handpoppen worden gedregradeerd met mogelijk de Fédération Internationale du Sport Automobile als buikspreker naar de teams toe, dat ligt al moeilijker bij degenen die wéten wat zich in een cockpit van zo'n bolide echt afspeelt. Ingenieurs' inspanningen worden gereduceerd tot clownesk gedoe. Red Bull is - terecht - ontstemd over het gebrek aan topvermogen van de Renault Power Unit (foto-inzet). Terwijl wordt gepleit om meer teams aan te trekken, heeft Haas in de USA toch maar zijn intrede in het WK F1 met één jaar uitgesteld naar 2016.
Honda komt volgend jaar met geredelijke zekerheid. De auto is principieel eergisteren voorgesteld. Toen Honda eind 2008 zich door de wereldcrisis terugtrok, heeft het R&D-departement netjes verder gewerkt. Toen Ross Brawn in 2009 zowel de piloten- als de constructeurs (Jenson Butten met de BGP001) won waren er tussen Mister Ross Brawn en Honda contacten waarbij de Japanse constructeur...hem "zomaar" een kant en klare V8 konden "geven". Maar om voor de hand liggende redenen kon Ross, één van de monumentaalste renwagenbouwers na WOII, niet anders dan opteren voor een Mercedes V8. De rest van de geschiedenis is bekend.
Waarom Toyota ook niet opnieuw ? Of Audi en Porsche ? Het antwoord is - voorzichtigheidshalve - dat de reglementen van de "24 Uren van Le Mans", uitgevaardigd door de l' Autmobile Club de l'Ouest (ACO) stabieler zijn. Daar zijn geen harlekijnen aan het werk, maar vakmensen die zicht hebben op de wereld-autoindustrie en waar die uiteindelijk - willens nillens - zal moeten belanden. Natuurlijk omvat de FIA niet alleen idioten, maar inzake reglementen maken hollen ze technisch de ingenieurs na. Die hebben altijd een lengte voorsprong op degenen die van het restaurant "Maxime's" - achter de hoek op de Place de la Concorde - hun kantine maken.
In de Formule 1 ontbreekt weldra nog maar één aspect. Dat is een soort "flosch" zoals op de kermismolens. Wie ze grijpt mag een rit gratis. Wie ze in de F1 grijpt is de winnaar van de race...Zoveel keer maal zoveel keer dat object grijpen maakt een wereldkampioen. De "tweederangscoureurs" - minstens de helft - zullen ervoor zorgen dat de Safety Car dikwijls zal moeten uitrukken, want ze rijden overal tegenaan. Telkens een nieuwe staande start ? Van wat lig jij wakker Lewis Hamilton ? Van een tweede keer wereldkampioen worden ?
En jij Spaanse matador Fernando Alonso ? Een derde keer ? Laat jullie nachtmerries varen. De reglementenmakers zagen de wielen van jullie bolides terwijl je d'r inzit ! Rij de ziel uit je lijf om enkele seconden voorsprong op te bouwen en die zien teloorgaan door een nieuwe staande start... Bernie Ecclestone ziet met stijgende pijn in zijn ziel dat de reus (F1) die hij heeft gebaard als "man van kleine gestalte", Napoleons, Sarkozy's, Todt's, lemen voeten krijgt. Grote Bernie denkt mogelijk aan chemie. De toestand van het stoffelijke wisselen voor het onstoffelijke. De chemische transformatie van "zijn" en "niet meer zijn". Al is zijn eeuwige roem niet te ontlopen. Hij leefde en reed zelf als slecht coureur met de armoezaaiers van de F1, hij maakte er een voornaam gezelschap van, en ziet nu zijn levenswerk opgaan in komplete disharmonie. Voor hij zijn 83 lentes verlengt is het best dat men hem nog eens consulteert voor de toekomst. Als Bernie nog wil. Gelukkig is er een alternatief in geval de clownerie niet ophoudt: Indy, de Amerikaanse F1. Vrijheid en snelheid bruisen er. (Tekst en foto's: Walter Rombauts en Renault)
SCHUMACHER'S ZIEKTENDOSSIER GESTOLEN EN AAN MEDIA AANGEBODEN
De op 29 december 2013 bij een ski-ongeval zwaar gekwetste zevenvoudig wereldkampioen F1 Michaël Schumacher (45) is vorige week uit de coma ontwaakt. Hij is van Grenoble in Frankrijk naar een gespecialiseerd hospitaal in Lausanne in Zwitserland, op 25 km van zijn woonplaats overgebracht. Daar verblijft hij uiteraard in de comfortabelste omstandigheden in de Reha-Klinik (Centre hospitalier universitaire vaudois). Over zijn ware toestand is niets bekend. Tot misschien in de volgende uren. Want het onvoorstelbare is gebeurd: zijn ziekterapport is verdwenen ! Nog straffer, het is al aan media aangeboden tegen een zacht prijsje uiteraard. Naar verluidt voor plusminus €50.000. Door wie ? Alleen criminelen doen zoiets.
Hoe het allemaal is gebeurd en tot wat het zal leiden, zal in de komende uren, dagen blijken Het kan moeilijk "nieuwsgaring" worden genoemd. Men zou de man beter met rust laten. Eén van de ambulaciers die hem escorteerden van Grenoble naar Lausanne zou uit de biecht hebben geklapt. "Schumacher had de hele tocht zijn ogen open en hij trachtte met zwakke hoofdbewegingen te "communiceren" met zijn begeleiders... Moeten we Erasmus' "Lof der Zotheid" of "Dante's Inferno" proclameren om de staat waarin onze "samenleving" is beland, te illustreren ?
De globalisering van alles, de vierëntwintig uurs economie, de aangroeiende wereldbevolking (nu 7 miljard, tegen 2050 naar schatting 9 miljard) is van die aard dat we ons als lemmings in onze zelfvernietiging storten. Michaël was een moeilijk mens tegenover de pers, hij was sowieso apart. Vooral zoals een echte autocoureur moet zijn: egoïst. Maar zelfs al halen zijn zeven wereldtitels niet het niveau van de drie van Ayrton Senna of de vijf van Juan Manuel Fangio, hij is en blijft waardigheid verdienen. Intrigerend welke pers met welke "informatie" afkomt, kleur moet bekennen...Het zal een spoor openen naar iets dat niet te tolereren valt. Dat een journalist een "scoop" wil, OK, maar niet met immoraliteit.(wr)
ROSBERG EN MERCEDES ZETTEN IEDEREEN EEN NEUS IN SPIELBERG
Twee Williams-Mercedessen op de eerste rij van de GP van Oostenrijk. Felipe Massa en Vallteri Bottas. Ter aankomst waren het twee Mercedessen W05's op het podium. Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Na een zeer goede start van Felipe Massa werd eerst Bottas voorbijgestoken door Nico Rosberg en kwam Lewis Hamilton zich vanuit negende positie startpositie snel op de vierde plaats nestelen. In de tweede ronde moest Sebastian Vettel met zijn Red Bull RB10-Renault zich al naar de stand sukkelen. Hij hernam de race, maar rijdend op een 21ste plaats gaf hij er de brui aan en gaf op. Bij Red Bull zit men er zéér mee verveeld. Tegen 2015 loopt het contract met de Renaultmotoren af. Tussen Red Bull-baas, Christian Horner, teambaas in het veld en Adrien Newey, het geniale brein achter de aerodynamika van Red Bull, zijn er al meerdere gesprekken geweest om tegen 2016 een eigen motor te ontwikkelen. De Renault-power-unit levert niet genoeg vermogen. En bij Mercedes wil men niet direct te biechten gaan.
De bandenwissels gooiden de boel door elkaar. De overwinning wordt nog altijd op de piste zelf en niet tijdens de pitstops gemaakt. Hoewel die niet anders dan een invloed kunnen hebben. Finaal blijft het bandenwisselen mensenwerk en is dus per defintie onvolmaakt. Voorbeeld: wielenwissel Massa 3"3; zelfde oefening bij Bottas 2"1. Méér dan één seconde verschil dus. Zelfde scenario bij Mercedes: Hamilton 4"00...en Rosberg 3"00. Weer één seconde verschil. Zeker in de F1 is één seconde een eeuwigheid. Zelfs in het gewone verkeer kan een seconde veel uitmaken. Wie één seconde tegen 100 à 120 km/h in zijn achteruitkijkspiegel kijkt rijdt eigenlijk 14 à 15 meter zonder te zien wat voor hem gebeurt. Felipe Massa eindigde vierde, de Fin Vallteri Bottas derde en behaalde met zijn eerste podium de beste prestatie uit zijn F1-debuut.
In de voorlopige stand om de wereldtitel verbetert Nico Rosberg zijn positie tot 165 eenheden tegenover ploegmaat Lewis Hamilton met 136. Hamilton's uitzicht op een tweede wereldtitel verkleint maar is nog bijlange na niet uitzichtloos. Overigens gaven beiden Mercedescoureurs elkaar in het gesloten wagenpark een knuffel die enige waarachtigheid in zich hield. Dat zou ongezien zijn geweest tussen Prost en Senna. Bovenop het niet winnen in Oostenrijk gaf de Brit Lewis Hamilton toe - wat beleven we nog ! - gisteren in zijn snelle ronde een rijdersfout te hebben gemaakt. "Ik remde te hard", zei hij "en de auto ontglipte me". Mooi van je Lewis.
Nico Rosberg's vader Kéké, won vijf keer de GP van Oostenrijk. Dat voor we vertellen dat de Australiër Daniël Ricciardo met 83 punten derde staat in het WK en de Spanjaard Fernando Alonso vierde met 79 op de teller. Viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel met 60...,zijn landgenoot Nico Hulkenberg met 59 en nu sluit die Fin Vallteri Bottas aan in de WK-stand met 55 eenheden. Een andere Fin, Kimi Räikkönen met een Ferrari, kwam in het stuk niet voor. Hij stond in de paddock een ijsje te likken en dacht er het zijne van. Net diezelfde houding als toen hij in 2007 wereldkampioen werd.
Wat Ferrari met hem gaat doen is niet te gissen. Omgedraaid ook niet. Bovendien is "Iceman" binnen het team erg geliefd door zo ongeveer iedereen. Luca di Montezemolo, bigboss die Domenicali wipte voor ene Mattiaci die van Ferrari Noord-Amerika komt, wordt met de dag zenuwachtiger. Niemand kan blijkbaar het paard (-Ferrari) opnieuw doen steigeren. Volgende afspraak 4 t/m 6 juli voor de GP van Engeland in Silverstone.(Walter Rombauts)
FELIPE MASSA HERRIJST IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK !
De Braziliaan Felipe Massa (33) is de door het lot meest gekrenkte, gekwetste autocoureur van dit F1-tijdperk. Miskend bij Ferrari, zwaar verwond aan het hoofd door een afvliegende schokdemper van Rubens Barrichello's auto op de Hongaroring. Gerevalideerd en verder miskend bij Ferrari. Het leek er zelfs een moment op dat er voor hem geen zitje meer voorhanden was in de F1. Tot Sir Frank Williams hem tot zich riep, samen met de Fin Vallteri Bottas. Om voor Williams met de Mercedesmotor te rijden en de Italiaanse drankreus Martini als sponsor op de maagdelijk witte auto's te zien waarop aleen de Martini-slierten kleur brengen.
Die Felipe Massa was in 2008 in strijd met Lewis Hamilton voor de wereldtitel. In de laatste race van dat WK reed hij voor eigen publiek de "pole". Brazilië werd even knettergek, zoals nu met de voetbal. Alleen moest het leger niet worden ingezet. Brazilianen weten dat hun "ridders van het vierwielige ros" geen dikke nekken zijn. Nelson Piquet, Ayrton Senna, Rubens Barrichello, ook Felipe Massa, ze verdienen veel geld, maar de massa weet dat ze de minder bedeelden, de straatkinderen, helpen in de mate waarin het in hun macht ligt. Zogoed als anoniem. Voedsel, scholing, kleren, onderdak. Ayrton Senna is niet meer sinds 1 mei 1994, maar zijn zus zet zijn stichting voor de armen voort.
In chaotische weersomstandigheden waarin alleen een ark van Noach drijvende blijft, reed hij - Felipe Massa - over de eindmeet als...wereldkampioen F1. De luidsprekers logen er niet om. Enkele seconden daarna bleek een door Timo Glock "geblokkeerde" Lewis Hamilto aan de andere kant nog van het circuit rijdend, toch voorbij de Duitser te zijn gegaan waardoor die plaatswinst hem de wereldtitel in handen speelde. Massa en zijn familie huilden bij het nieuws en Lewis Hamilton (Mc Laren-Mercedes) overschreed wat later, glijdend op de waterzee van Interlagos, de eindmeet en behaalde zijn eerste wereldtitel. Nooit zal iemand de waarheid tot op het bot kennen, of Lewis Hamilton "als man" de Duitser Timo Glock is voorbijgereden ofwel de Duitser dermate vertraagde dat inhalen een klein kunstje was...
Spreken over de zondvloed van de GP van Brazilië F1 in 2008 wordt angstvallig vermeden, een beetje zoals over de tweede wereldtitel van Fernando Alonso in 2006..."Verzwegenheid" is op zich een intrigerend vak in de F1. Voor zover bekend wordt het nergens als dusdanig gegeven. Zeker niet in de Renault of BMW Academy-racescholen. Het vak is alleen aan te leren in het echte leven via "intuïtie" en "logica". Maar daarmee geraak je niet in "pole-position".
Van 2008 tot vandaag 21 juni 2014 is Felipe Massa geduldig en gelaten een lange kruisweg gegaan. Vandaag is dat kruis van zijn schouders genomen: Hij reed de "pole-position" voor de GP van Oostenrijk Formule 1 die morgen op de Red Bull Ring in Spielberg doorgaat. Tijd: 1'08"759 over 4,326 km. Sneller dan zijn landgenoot Rubens Barrichello die het absolute ronderecord tot vandaag op zijn naam had staan. De ironie wil dat het "de tuin van Red Bull's enegergiedrank is". Uitgerekend dààr en in het bijzijn van oprichter en bigboss Dieter Mateschitz, reed viervoudig én regerend wereldkampioen Sebastien Vetel de dertiende tijd en viel dus buiten de Q3.
Teamgenoot, Daniël Ricciardo redde de meubelen voor de grote baas en nam met 1'09"466 de vijfde plaats voor het Red Bull-team. Lewis Hamilton maakte in een ultieme poging die "simpele geest" Felipe Massa nog van de pole te drummen door een superronde te rijden. Die resulteerde in een potsierlijke rondtollen van de Mercedes wegens zijn bekende zelfoverschatting. Gelukkig klokte de Duitser Nico Rosberg - leider in de WK-stand - de derde tijd. Zo staat er na de twee Williams-Mercedessen op de eerste rij toch een zilverpijl. Rosberg zal die met zekerheid afschieten. Zo eist de sport.
Naast deze sterboogschutter staat...Fernando Alonso met de Ferrari. Als op een corrida zittend in de "barrera" (-eerste rij). Maar niet aan de duurdere "sombre"-kant. Wel in die van "Sol". De Spanjaard zal zijn huid morgen duur verkopen. Of hij nu met het "steigerend paard" van Ferrari vecht of met de ezelsdracht die de Ferrari T14 in de nieuwe Formule 1 2014 blijkt te zijn. Morgen om 14 uur spuit er een fontein aan adrenaline in het mooie Oostenrijkse Spielberg.(Walter Rombauts)
BOTTAS GEEFT MET ZIJN WILLIAMS IEDEREEN UPPERCUT IN FP3
De Fin Vallteri Bottas heeft met zijn Williams-Mercedes in een tijd van 1'09" 848 iedereen in de derde vrije trainingen voor de GP van Oostenrijk een "uppercut" uitgedeeld. Teamgenoot Felipe Maas was even aan de spits, dan Rosberg, vervolgens tot ieders plezante verbazing Fernando Alonso die zijn "ezel-Ferrari" even hardleers de spren gaf. Natuurlijk piepte ook Lewis Hamilton (Mercedes) even naar een snelste chrono. Er moesten nog 6' gereden worden in de FP3, dus was Lewis Hamilton voor velen weerom een voldongen feit. Behalve voor Bottas die op 2' voordat de zwartwit-geblokte vlag een einde maakte aan de "spielerei" de chronowijzers vastpinde op de voorlopige pole.
Want straks om 14 uur zijn er de kwalificaties voor de echte, onveranderbare "pole-position" voor de GP die zondag om 14 uur over 71 ronden wordt gereden. Daarin zullen zowel Nico Rosberg en Lewis Hamilton met hun Mercedes W05 moeten aantonen of zij voeling verliezen met wat in het begin van het seizoen een soort monopolie op eerste en tweede plaatsen scheen. Nu lijkt het of de "klanten" die hun motoren krijgen via deals of "gewoon" kopen een beter "huwelijk" met hun chassis en betere balansen en truukjes vinden die het enige echte fabrieksteam Mercedes minstens evenaart, zoniet straks overstijgt.
Vooral Lewis Hamilton is daar zeer gevoelig voor. Op zijn hoofd is door het Mercedes-management in de positieve zin een hoge prijs gezet. Lerwis is al wereldkampioen geweest. Een beetje vandaar. En ook dat hij gedeeltelijke eigenschappen zou bezitten van Ayrton Senna sinds 1 mei 1994 zaliger...Wie die bewering - ze is links en rechts te horen - ventileert, vergelijkt appelen met peren. Ayrton Mens Senna oversteeg iedereen, Juan Manuel Fangio is mogelijk zijn evenbeeld geweest (dat moeten we eens aan Sir Stirling Moss vragen). Maar nog maar een rakingspunt vanwege Hamilton aan het goddelijke dat de bescheidenheid van de betreurde Braziliaan ongewild uitstraalde aanhalen is een verbale verkrachting van de betekenis van het woord. Lewis Hamilton is een door een strenge Mc Larenbaas Ron Dennis opgeleide coureur, van kindsaf omzeggens.
Ron Dennis heeft ook met Ayrton Senna te maken gehad natuurlijk. Ze hebben het samen goed gehad, gelachen, geruzied om centen, de ene plaagde de andere, maar alles viel altijd weer in de plooi. Want harde Ron wist dat als Ayrton in een oog-in-oog gesprek met hem de doelstelling in één of andere race bepaalde, er alleen de duivel zelve iets kon aan veranderen. De vaak voor te "softe" aanziene Senna wist precies hoe hij met zijn voeten op de pedalen van de racewagen zowel moest balletdansen als "rappen" om dat doel te concretiseren. We laten Ayrton verder rusten in Sao Paulo, waar zijn graf als een bedevaartsoord is. Enige verdere vergelijking, nog maar een suggestie er rond, van Hamilton met het stuurgenie zou onwelvoeglijk zijn.
Los van dat alles is het zodat als de bankencrisis die in 2008 uitbrak niet had plaatsgevonden, Mc Laren Lewis Hamilton niet had laten gaan. Ze zouden de prijs voor hem hebben betaald. Maar de economische crisis die witteboordcriminelen over de wereld hebben uitgestort, is van die aard geweest dat zelfs de rijkste teams, de rijkste autofabrieken (Peugeot moest in 2011 afhaken met hun schitterende Hybrid om zich verder te meten met Audi in Le Mans) en de grootste sponsors moesten afhaken.
Nadat in 2009 Ross Brawn met zijn ontworpen "Brawn GP" - in wezen al een Mercedes F1 (met atmosferische V8-motor nog wel) de Brit Jenson Button tot wereldkampioen maakte, besloot Mercedes een "come-back" te maken. Michaël Schumacher was de logica zelf in het team. Niet zozeer om zijn zeven wereldtitels, maar omdat hij nog een kleine financiële en grote symbolische schuld aan "de Ster" had af te lossen. Die stamde uit de tijd van het juniorteam met Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger als ploegmaten in de toerwagenklasse en ging tot Michaël in 1991 in een Jordan in de GP van België zijn F1-debuut maakte. Betaald door Mercedes. Een andere intrigerend verhaal. Delikaat zelfs.
Binnen minder dan een uur zal Lewis Hamilton op de Red Bull Ring van Spielberg trachten Bottas van de pole te houden voor morgen. En in alle geval de Williams-Mercedessen in het algemeen en misschien ook die Ferrari van Fernando Alonso...(Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT ZICH IN FP2 IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Het psychologische en stuurkundige gevecht tussen de Duitser Nico Rosberg en de Brit Lewis Hamilton gaat onverdroten voort. In de eerste vrije oefeningen was Rosberg de snelste, in de tweede Hamilton. De enige "constante" was Fernando Alonso. Die bleef op de derde plaats met de Ferrari T14. De Spanjaard is evenwichtiger dan talentrijke Kimi Räikkönen omdat buiten de auto voor hem niets bestaat. Het lijkt wel of hij onthecht is van de objecten, van de materie. "Il Commendatore" Enzo Ferrari had dat ook nogal.
Eens zei hij woordelijk - zeker na de dood van zijn zoon Dino - "I have in fact, no interest in life outside racing cars". (Ik heb in feite geen belangstelling voor de dingen des levens, behalve voor koersauto's). Mogelijk heeft Alonso daar ook iets over gehoord en focust hij zich op winnen met die Italiaanse "kist". In weerwil van alle middelen die ter beschikking staan, de nieuwe onderdelen die wonderen gingen doen, gedraagt "het steigerende paard" zich als een bokkige ezel. Fernando tracht die onder de knoet te krijgen. Morgenochtend gaan de derde vrije traingen door. Het ochtendgloren laat de zilverpijlen schitteren.
Mercedes mag de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring met vertrouwen tegemoet zien. Tenzij morgennamiddag bijvoorbeeld een Daniël Ricciardo of een Sebastie Vettel inderdaad vleugels uit hun Red Bull RB10-Renault krijgen zoals de reclamespot over de energiedrank zegt en in de kwalificaties de sterren voorbij vliegen...Maar als we met de voeten op de grond blijven is het een Mercedes die zondag vanop de eerste plaats vertrekt. Dieter Mateschitz, big boss van energiedrank- en team Red Bull, zou het tegen zondag in de namiddag willen veranderd zien in het scenario van Canada voor veertien dagen. De visionair heeft veel van zijn dromen daadwerkelijk vleugels gegeven. Maar voor eigen deur keren is altijd moeilijker.(wr)
Oostenrijk en de Formule 1. Vraag aan de doorsnee sterveling wat ze erover weten en het zal duidelijk zijn dat het bitter weinig is. Tot 1964 was het overigens ter plekke een wazig gegeven. Bergkoersen waren er - logischerwijze - in overvloed. Juist voor WO II werd er op een oud militair vliegveld el eens "een koers" gehouden met de toenmalige F1's. Zoals vader Johan Stuck er een Auto Union Type C met dubbele achterbanden over het ongelijke betonnen wegdek moet hebben gestuurd. Maar echt veel is er niet over bekend.
Toen na wereldbrand II de Formule in - in 1947 à 1948 - gestalte aannam om in 1950 als een volwaardig Wereldkampioenschap "Autoën" (zoals de Winkler Prins Encyclopedie het fenomeen zo opnam) het begin te worden van wat nu al 64 jaar de hoogste confrontatie in autorijden is. Met dit jaar - 2014 - een totaal nieuwe, technisch zeer streng gebonden en betwiste nieuwe "formule". Mensen die een zweem van autosport volgen herinneren zich natuurlijk de namen van o.a. Jochen Rindt - posthuum wereldkampioen in 1971 en uiteraard de nog levende legende Niki Lauda, wereldkampioen 1975, 1977 en 1984. Eén van de grootste autorenners ooit. Senna waardig.
De nu 4,326 km lange omloop die van eerst Österreichring en dan A1-ring tot "Red Bull Ring" werd omgedoopt moet 71 keer worden afgemaald. Het is een snel en gevaarlijk circuit. Jacky Ickx won er op 16 augustus 1970 (een jaar na het aanleggen ervan) de eerste race met een Ferrari 312B voor ploegmaat Clay Regazzonin en derde werd de betreurde Rolf Stommelen in een Brabham BT33. De 180° Bosch-kurve was de gevaarlijkste plek, door iedere coureur gevreesd, want hij duldde niet de minste fout. In 1975 werd het enige dodelijke ongeval tijdens de trainingen genoteerd. Dat was de Amerikaan Mark Donohue. In 1987 werd het circuit niet meer gebruikt, tenzij in 1995 door de kompleet mislukte "Formule A1". De nu "wakker geworden" Michaël Shumacher won er de laatste reguliere GP. In het totaal werden sinds 1970 slechts 25 GP's op Spielberg gereden.
Vandaag fungeert de GP van Oostenrijk opnieuw op de F1-kalnder en worden de eerste en tweede vrije trainingen gereden (vanaf 10 uur). De voor de hand liggende gegevens zijn bekend. De Duitser Nico Rosberg verdedigt zijn voorlopige leidersplaats in de stand om de WK-titel met de Mercedes W05. Hij wordt op de hielen gezeten door ploegmaat de Brit Lewis Hamilton. En dan volgt...de Australiër Daniël Ricciardo in een Red Bull RB10-Renault die in Canada de Mercedes-hegemonie brak en zijn eerste GP-zege op zijn naam schreef. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull RB10-Renault) zit het een beetje dwars dat Riiciardo hem soms te snel af is, maar heeft ingezien dat het "a part of the game" is en hij alleen door zelfdiscpline en niet op de lauweren te rusten, die situatie kan veranderen.
Uitslag van de eerste vrije trainingen. Nico Rosberg met Mercedes de snelste voor teamgenoot Lewis Hamilton. Op de derde chrono staat Fernando Alonso, voor een andermaal verdienstelijkr Felipe Massa (Williams Mercedes) en een herboren (?) Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Kimi Räikkönen, die reed even vooraan, Sebastien Vettel en ploegmaat Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) zittenn voorlopig in het middenveld. Maar dat betekent allemaal nog niets. Deze eerste vrije trainingen waren immers een gezondheidswandelingetje om et de natte vinger eens te voelen van waar de wind kwam. Deze namiddag wordt het al iets ernstiger. Na de kaarten van vanochtend opnieuw geschud te hebben, is het gissen wie de troeven in handen krijgt.(Walter Rombauts)
AUDI WINT VOOR DE DERTIENDE KEER DE 24 UREN VAN LE MANS
Fässler-Lotterer-Tréluyer hebben in een Audi R18 e-tron quattro voor de dertiende zege van Audi in zestien jaar gezorgd. Negenvoudig winnaar, de Deen Tom Kristensen, werd in éénzelfde auto tweede. Tot vijf uur zondagochtend spelde Toyota de wet met de TS 040 Hybrid met een hypersnelle Nakajima. Toen maakte de elektronica een eind aan de Japanse droom uit Nagoya. De Toyota viel stil. Ter herinnering, Toyota haalde wel de pole, en ook de in warm-up zaterdagochtend reed Sebastien Buemi de snelste tijd met de tweede Toyota nummer 8 de snelste tijd. Nissan's ZEOD RC reed in die warm-up één volle ronde puur elektrisch, maar verdween in de wedstrijd zelf na een kwartuur in de mist.
Dat de Toyota nummer 8 en de Porsche nummer 14 op vele ronden achterstand van de leidende Toyota van Nakajima kwamen te rijden, werd veroorzaakt door een ongeval waarbij beide LMP1's betrokken waren met een GT-auto. Nicolas Lapierre had de verkeerde voorspelling van de weerman niet geloofd en dacht dat "watergladheid" op zijn Toyota TS 040 Hybrid, geen vat had. Hij lag aan de basis van dit dramatische ongeval met zware gevolgen voor zijn team en Porsche.
Porsche met nummer 20 en sterrijder Mark Webber kwamen op drie uur van het einde aan de leiding. Dat was op een moment dat de Audi nummer 1 van Tom Kristensen problemen met de turbo en verloor bijna vier ronden in de pits. Zodat André Lotterer in de Audi nummer 2 op jacht ging naar de leidende Porsche...die zichtbaar snelheid verloor. In het team dacht men dat het de banden waren. In extremis werd Mark Webber aan het stuur gezet, rekenend op zijn Formule 1 snelheid, om Lotterer af te schudden.
Grote Mark Webber zat weerloos in de Porsche 919 Hybrid en zag triest aan hoe de Porsche aan slagkracht verloor. De motor begaf het en de Australiër kon puur elektrisch de pits nog bereiken. Porsche stuurde beide manke Porsche's, nummer 14 en 15, in de laatste ronde op de baan om alsnog te worden geklasseerd. Deze gebeurtenis is bijna een ereronde geworden, want het volledige Audi-team, bracht vanuit de pits een staande ovatie aan Porsche uit Weissach. Dr.Ullrich, baas van Audi Sport, is een sportief man en genoot ervan dat het een Duitse zege was in La Sarthe. Een bijna vooroorlogs gevoel toen Audi en Mercedes (zonder en mét hakenkruis op de carrosserie) in de racerij tegenover elkaar stonden, maar dat waren geen zustermerken.
De Toyota raakte dus op het derde trapje van het podium, maar wat misschien veel belangrijker is, is dat Nicolas Prost, zoon van viervoudig wereldkampioen F1, de LMP2 won met de Rebellion uit Zwitserland. Het is evenzeer historisch, neen historischer, dan Nissan die met héél veel tamtam onlangs aankondigde dat ze volgend jaar - 2015 - met een "uitzonderlijke LMP1" naar de 24 Uren van Le Mans komen om te winnen ! Hopelijk rijdt die dan anders dan de "Zero Emission On Demand" (ZEOD RC nummer "0").
Audi daarentegen is de 82ste editie sereen, zéér bescheiden, tegemoet getreden. Dr. Ullrich heeft een hekel aan "gedoe". Zoals dat van Nissan dat meteen een flinke elektrische dreun krijgt t.a.v. zijn (-overigens knappe) puur elektrische LEAF. Le Mans is technisch historisch geweest. De Hybride-wagens hebben opnieuw gewonnen. Die auto's, die concepten, zullen in het dagelijks verkeer de brug slaan naar puur elektrisch rijden. Maar niet in Le Mans. Daar heeft diesel het sinds 2006 ook opnieuw gewonnen van benzine. Insiders voorspellen voor 2015 opnieuw een match Japan - Duitsland.
Dat de Japanners in godsnaam geen harakiri gaan plegen, maar eerder eens gaan praten met Mazda die met een 787B met roterende motor als eerste en nog enige de 24 Uren van Le Mans won in 1991. Natuurlijk is die benzinemotor (geërfd van Felix Wankel) vandaag een achterhaald gegeven in La Sarthe. Het brandstofverbruik oversteeg het bierverbruik in La Sarthe. Dus is dat geschiedenis en verleden tijd. Maar tot vandaag kon geen enkel Japans merk die prestatie overdoen.
In 2015 zal er weer een hybridwagen winnen. Nu Alon Musk zijn Tesla-technologie aan iedereen vrij geeft, kan men best eens een onderhoud met hem vragen in Californië. Voor Musk is de elektrische auto al te simpel. Hij "speelt" nu met herbruikbare ruimtestations die door middel van raketten weer op aarde kunnen landen met de preciese van een helikopter. In Le Mans hebben ze "raketauto's nodig. Proficiat Audi, Toyota en Porsche en Rebellion. Deze merken overstegen het "mediocre" en deden de "prutsers op de baan, veel te veel", vergeten.(Walter Rombauts)
De Japanner Sazuki Nakajima heeft met 3'22"789 de pole behouden in de derde avondsessie voor de 24 Uren van Le Mans. Dat is een marketing-gegeven maar zeker geen waarborg voor een zege in de etmaalrace die zaterdag om 15 uur door Fernando Alonso op gang wordt geflitst. Porsche en Audi kijken het niet echt met lede ogen aan. Dat komt omdat het laatste halfuur de training lam werd gelegd door de dit jaar ingevoerde "slow zone" (in plaats van een safety car als men wil). De coureurs mogen dan 60 km/h rijden...Door in aantal niet meer bij te houden crashes werd geduerende de jongste twee dagen de "slow zone" mateloos toegepast. Ware het niet dat er in die harde klappen op vangrails en betonmuren ook ervaren piloten waren betrokken, men zou de organiserende "Automobile Club de l'Ouest" (ACO) bijna aanraden eens in onze Belgische Puurs bij Mike Van Hooydonk een cursus wagenbeheersing op voorhand te gaan volgen...
Le Mans 2014 begint wezenlijk chaotisch. Wat er in het hoofd van een super-evenwichtige Mark Webber (komende van Red Bull F1 naar Porsche 919 Hybrid LMP1) moet omgaan weet geen mens. Maar toeval wil dat de lichaamstaal, inzonder de gelaatstrekken, van de Australiër me door de jaren goed bekend zijn, enige ongerustheid verraden. Niet over de Porsche nummer 20 die hij rijdt, maar over de cocktail van piloten met weinig ervaring en degenen die ook bij nacht en ontij (normaal regent het deze editie niet) hun bolide in de bochten op die ene smalle ideale lijn kunnen dwingen en houden...
Verkeerdelijk schreef ondergetekende vorige week een topsnelheid toe aan de bolides van 370 km/h aan het eind van Les Hunaudières. Net voor ze Mulsanne induikelen aan 70 km/h...In concreto is de maximumsnelheid op dat fascinerende punt van het 13,629 km lange tracé zo'n 325 à 330 km/h voor de snelsten. Bruutweg gezegd, het schuim is daarmee van het bier... Als straks de Nissan Nismo ZEOD RC (Zero Emission On Demand) in het opzet zou slagen om één ronde kompleet puur elektrisch af te leggen is dat een historische gebeurtenis in het feeërieke La Sarthe, nabij "Les Ardennes Mancelles". Net zoals een Japanse auto op pole-position ook de eerste keer is. Maar winnen zoals Mazda in 1991 met de 787B rotary-engine deed is nog een andere opdracht.
Le Mans 2014 brengt inderdaad de - technische - toekomst op de piste. Audi zoekt een dertiende zege, Porsche een zeventiende...en Toyota een eerste. De specifieke eigenschappen van de drie industriegiganten zijn de volgende: Toyota razendsnel maar een onbeantwoordde vraag over duurzaamheid gedurende een etmaal. Audi robuustheid troef, ervaring zat, maar door het gewijzigde ACO-reglement met de diesel niet meer superieur aan de benzinemotoren. Porsche is met de 919 Hybrid een zogenaamde nieuwkomer, maar is engineeringsgewijs zo pienter dat ze - net als Toyota met een benzinemotor - wel eens voor een zoveelste verrassing kan zorgen.
Als straks de Nissan Nismo ZEOD RC puur elektrisch rijdt, de "slow zone's" bitsige duels lamleggen en in de nabije toekomst misschien Google (-grapje) met een racewagen zonder bestuurder naar "Le Pays de la Loire" komt, dan zitten we weer bij de Scalextric die in de eerste helft van de zestiger jaren van vorige eeuw miljoenen kinderen begeesterde. Toeschouwers kunnen met een stick een auto beïnvloeden...vanaf hun plaats rondom het circuit, of vanaf thuis op hun tablet. Game-producenten zullen wel zo knap zijn de trillingen van de banden op de curbstone's in te bouwen...Autosport wordt "afstandbediend". De magie en de symboliek van de coureur (de matador) die de stier (de bolide) die hem wil doden moet beheersen en overwinnen zal verdwenen zijn.
Omdat de fascinerende techniek van geven en nemen van energie om tot prestaties te komen - terecht - zal overheersen. Er wacht de FIA en de ACO een loodzware opdracht: klaarheid scheppen in de aangewende technieken opdat toeschouwers zouden kunnen inzien waarom wat op de baan gebeurt. Om te beginnen al over een "battery" of een "supercapacitator". In mensentaal, een batterij of een condensator. Beiden zijn hebben een hemelsbreed verschil in eigenschappen. Een batterij kan relatief lang elektrische energie opslaan, een condensator kan meer opslaan maar minder lang "vasthouden" alvorens de energie weer te "lossen". Al onze oude kratten van na WO II hadden een condensator in het ontstekingsysteem... Niet meer te vergelijken met wat in de racerij kan worden toegepast, net zo min als een magnetisch geladen vliegwiel elektrische energie kan vasthouden...
Daarmee begint nu eigenlijk het echte nieuwe tijdperk van de hoogste autosportdiscipline: in Le Mans. Té lang leven kan, zoals u kunt opmerken, ook niet goed zijn. Alzheimer kan daaraan een eind maken, maar heeft dan weer Brel tegen die zong "men vergeet niets of niets, men past zich aan, da's al". Op Le Mans 2014 heeft vergetelheid geen vat. Het wordt een editie, de 82ste, die in het geheugen zal gegrifd blijven als het jaar waarin de industrie aan een nieuwe "corrida" begint. Voor minstens nog een eeuw, na een eeuw sukkelen met onze geliefde "auto". Terug zoeken naar de elektrische bron waarmee de autoindustrie startte. Tot een zekere Edwin Drake in op 27 augustus 1859 in Titusville in Texas op maar 21 meter diepte in de grond aardolie vond. Die vervuilt en geraakt bovendien ooit uitgeput. Le Mans zal die mijlpaal van "Leven zonder Olie" overleven.(Walter Rombauts)
Dr. Ullrich van Audi bevestigde tijdens de avondtraining dat Loïc Duval morgen zal rijden en dat de Audi nummer 1 raceklaar zal zijn. Het mirakel van vorig jaar herhaalt zich dus. Eigenlijk nog straffer, want de mecaniciens beginnen nu een nachtje een mogelijke winnende wagen vanaf nul weer op te bouwen. Opluchting. Hartley plaatste de nieuwe Porsche 919 Hybrid, samen met een sublieme Mark Webber, in een voorlopige "breekbare" pole-position (3'23"157) in deze vrije trainingen die een half uur eerder afgebroken werden. Dat kwam omdat een Aston Martin de vangrails aan diggelen reed en zonder vangrails is het verboden te racen.
Het spectaculaire nieuws dat Duval zou rijden werd nogal snel in vraag gesteld toen werd ontdekt dat Audi Marc Gené had gebeld om "as soon as possible" naar Le Mans te komen. Voor alle zekerheid ter vervanging van Loïc Duval. Want de medici achtten de klap die Duval te verwerken kreeg - in G-krachten gezien - zo letterlijk en figuurlijk schokkend dat het niet mogelijk is dat op die korte tijd geestelijk te verwerken. Dus een welles-nietes-spelletje, dat Marc Gené op de baan zal brengen en Loïc Duval in een zitje in de pits naast de baan. Hoe dan ook, het is allemaal in een waas gehuld, en echte autocoureurs kunnen tegen een stootje. Dus je weet maar nooit hoe dit verhaaltje zal evolueren.
De schrille tegenstelling tussen de echte autocoureurs en de fortuinlijke avonturiers die "ook eens in de 24 Uren van Le Mans" willen rijden, wordt pijnlijk duidelijk. Ze rijden in de weg, botsen overal op en verstoren het purisme tussen de puur industriële confrontatie tussen de vindingrijkheid van Audi, Porsche en Toyota. De ZEOD van Nissan Nismo (Zero Emission On Demand) bakte er ook al niet veel van en voor het grote publiek is het enkel een attractie zonder dat het kan begrijpen wat er de essentie van is. De wedstrijd wordt onvoorspelbaar. Audi lijkt een olifantenhuid te hebben, soliditeit straalt er vanaf. Porsche is voorzichtig met de 919 Hybrid en Toyota met de FS 040 Hybrid - winnaars van Silverstone en Spa in het WEC-kader - is kanshebber om de Mazda 787B als winnaar van 1991 op te volgen.
Maar toen snelle jongen Stéphane Sarrazin aan de Dunlopbrug gewoon stilviel met zo'n Toyota bleek hoe de toptechniek bijna eerder in de porceleinkast thuis hoort dan oerendsnel over "La Sarthe" te razen. Hoewel Toyota niets te verwijten is. Het merk, met harteklop in het Japanse Nagoya (waar in de tuin van het hoofdkwartier een...manneke pis staat) heeft met de Prius pionierswerk verricht op de wereldmarkt. Toyota heeft iedere concurrent de weg gewezen.
Eerst simpel naar hybride en daarna de techniek van interactie tussen verbrandings- en elektromotoren laten kopiëren om (als principe) te integreren in de F1 (KERS) en dit jaar (ERS) in de nieuwe F1. Porsche pikte direct in op het "Energy Recovery System" dat niet alleen vertragingsenergie in elektrische energie naar een watergekoelde batterij stuurt, maar ook energie recupereert uit de hitte die een uitlaat uitademt. De 24 Uren van Le Mans 2014 zal in de geschiedenisboeken staan als de 82ste editie die een omwenteling in de autobouw inluidt.
Google zet met de geheel automatische zelfrijdende auto in op absolute veiligheid in het verkeer. Daarmee wordt de emotionaliteit rond de auto weggenomen en meteen duidelijk de lijn getrokken tussen mobiliteit en autosport. Op de openbare weg is er geen plaats meer voor autosport. Die hoort thuis in welomlijnde kaders van de FIA-disciplines. In Le Mans is er de aanwezigheid van de onvolmaakte mens die zich meet met kwetsbaar technisch emotioneel vernuft. Tussen zuipende, braadworstwretende toeschouwers, die tegen dat het licht van de kermis de nacht vult al ladderzat zijn, de striptenten vullen en voor geen geld van de wereld kunnen vertellen wat de stand op de piste is.
Pas als omstreeks 4 uur 's ochtends het ochtendgloren de coureurs hun ogen doet dichtnijpen en als het echt dag wordt "La Maine" - regionale krant in La Sarthe - de stand, de ongevallen en de opgaves verkoopt, wordt de massa weer naar het asfalt gelokt. Loopt de tribune van de Dunlopbrug weer vol. De auto's klinken dan ook al anders. Vermoeid, piloten worden tot voorzichtigheid aangemaand teneinde de meet te halen na ongeveer van Parijs naar New York te hebben gereden (plusminus 5000 km). Audi, Porsche of Toyota ?
De massa zal het een zorg wezen. De industrie helemaal niet. Le Mans 2014, nooit eerder gezien, met uitzondering van de editie 1969 toen Jacky Ickx met die logge Ford GT40 het van Hans Hermann met de lichte Porsche 917 met 100 meter won. Stel dat zoiets volgend weekend weer die richting uitgaat ? Maar ook zonder zo'n thriller zijn de winnaars opgetekend in een historische editie van de ACO. Alleen jammer dat Peugeot mankeert, maar ja dat is de verschrikkelijke tol van de crisis. Dan is een budget voor Le Mans te zwaar. In 2011 moest "de Leeuw van Sochaux" passen. Zelfs hun concurrenten hebben dat betreurd. Morgenavond vanaf 19 uur kwalificaties die tellen voor de startorde. Tot middernacht. Mét Loïc Duval en de Audi R18 e-tron quattro als eerste wonderbaarlijke heropstanding.(wr)
Op zondag 9 juni 2013 crashte de Fransman Loïc Duval tijdens de testdag voor de 24 Uren van Le Mans. Dat gebeurde in de ochtend na 11 uur en vond plaats bij het ingaan van de rechtse bocht die naar de rechte lijn van Les Hunaudières leidt. De auto was héél erg beschadigd maar Loïc Duval kwam er heelhuids uit. Net zoals vandaag in de Porsche-bocht waar de Audi R18 e-tron Quattro LMP1 voeling met de grond lostte en met zijn dak op de muur terecht kwam. Dat Loïc zo vroeg in de vrije training (er was precies 1 uur en 6 minuten gereden) een supertijd wilde neerzetten - net als vorig jaar zo vroegtijdig - is voor iedere gelouterde autocoureur een raadsel. Dr. Ullrich, baas van het Audi-team, zei het niet, maar in zijn hoofd moet de herhaling van wat vorig jaar is gebeurd toch ook weer voor de geest komen.
Vorig jaar werd de gecrashte auto naar de pits gebracht. De mecaniciens verrichtten een wonder: de Audi reed een half uur voor het afsluiten van de testdag (18.00 uur) weer de 13,629 km lange circuit op. Met...Loïc Duval aan het stuur. Iedereen was opgelucht. Vooral bij Audi en Tom Kristensen (47), negenvoudig winnaar, wist op dat moment dat mede ook "zijn" auto niet in het niet verdween. Vijf minuten voor het afvlaggen van de testdag liet Loïc Duval met 3'22"583 de snelste tijd van de trainingsdag door de chrono's vastleggen... 's. Daarbij alle chrono's verpulverend. 's Morgens vervloekt om zijn onstuimigheid, 's avonds "king of the day". Als kers op de taart won Alan McNish-Loïc Duval-Tom Kristensen de wedstrijd op 22 en 23 juni 2013 !!!
Vandaag is het vraagteken groter dan vorig jaar of de auto nummer 1 op tijd zal worden vervangen door een nieuwe. De box van de Audi nummer 1 ging dicht en dat is symbolisch een slecht teken. De vraag die niemand openlijk durft stellen is dat uitgerekend Tom Kristensen is blijven geloven in Loïc Duval als ploegmaat. Vandaag zit de snelste Toyota FS 040 Hybrid - op anderhalf uur voor het afvlaggen - aan 3'23"0. Dat is al heel snel en het ligt binnen de verwachtingen dat Duval's tijd van vorig jaar zal worden gebroken. Het is intrigerend om de evolutie te zien wat Audi gaat proberen om vooral de Deen Tom Kristensen aan de start te brengen.
Dat Loïc Duval zelf nog zal rijden is niet uitgesloten. Na een grondige check-up, en op voorwaarde dat geen verdere complicaties worden vastegsteld, is de Fransman zo verbeten dat verder deelnemen niet is uit te sluiten. Het zal af te wachten zijn of Audi een "nummer 1" nog in de rekken heeft liggen, of mirakuleus wat van de auto rest weer rijbaar maakt. Dat zal afhangen of het chassis zelf - dat 7 ton impact kan verwerken - zelf is beschadigd. En aangezien het dak van de Audi door de muur werd afgescheurd, is er kans dat de "overlevingscel" niet is verwrongen. Dan is er een waterkans. Loïc Duval's hoofd zelf leek - aan de helm te zien - niet geraakt. Je bent met de helm geboren of niet.(wr)