De Fin Vallteri Bottas heeft met zijn Williams-Mercedes in een tijd van 1'09" 848 iedereen in de derde vrije trainingen voor de GP van Oostenrijk een "uppercut" uitgedeeld. Teamgenoot Felipe Maas was even aan de spits, dan Rosberg, vervolgens tot ieders plezante verbazing Fernando Alonso die zijn "ezel-Ferrari" even hardleers de spren gaf. Natuurlijk piepte ook Lewis Hamilton (Mercedes) even naar een snelste chrono. Er moesten nog 6' gereden worden in de FP3, dus was Lewis Hamilton voor velen weerom een voldongen feit. Behalve voor Bottas die op 2' voordat de zwartwit-geblokte vlag een einde maakte aan de "spielerei" de chronowijzers vastpinde op de voorlopige pole.
Want straks om 14 uur zijn er de kwalificaties voor de echte, onveranderbare "pole-position" voor de GP die zondag om 14 uur over 71 ronden wordt gereden. Daarin zullen zowel Nico Rosberg en Lewis Hamilton met hun Mercedes W05 moeten aantonen of zij voeling verliezen met wat in het begin van het seizoen een soort monopolie op eerste en tweede plaatsen scheen. Nu lijkt het of de "klanten" die hun motoren krijgen via deals of "gewoon" kopen een beter "huwelijk" met hun chassis en betere balansen en truukjes vinden die het enige echte fabrieksteam Mercedes minstens evenaart, zoniet straks overstijgt.
Vooral Lewis Hamilton is daar zeer gevoelig voor. Op zijn hoofd is door het Mercedes-management in de positieve zin een hoge prijs gezet. Lerwis is al wereldkampioen geweest. Een beetje vandaar. En ook dat hij gedeeltelijke eigenschappen zou bezitten van Ayrton Senna sinds 1 mei 1994 zaliger...Wie die bewering - ze is links en rechts te horen - ventileert, vergelijkt appelen met peren. Ayrton Mens Senna oversteeg iedereen, Juan Manuel Fangio is mogelijk zijn evenbeeld geweest (dat moeten we eens aan Sir Stirling Moss vragen). Maar nog maar een rakingspunt vanwege Hamilton aan het goddelijke dat de bescheidenheid van de betreurde Braziliaan ongewild uitstraalde aanhalen is een verbale verkrachting van de betekenis van het woord. Lewis Hamilton is een door een strenge Mc Larenbaas Ron Dennis opgeleide coureur, van kindsaf omzeggens.
Ron Dennis heeft ook met Ayrton Senna te maken gehad natuurlijk. Ze hebben het samen goed gehad, gelachen, geruzied om centen, de ene plaagde de andere, maar alles viel altijd weer in de plooi. Want harde Ron wist dat als Ayrton in een oog-in-oog gesprek met hem de doelstelling in één of andere race bepaalde, er alleen de duivel zelve iets kon aan veranderen. De vaak voor te "softe" aanziene Senna wist precies hoe hij met zijn voeten op de pedalen van de racewagen zowel moest balletdansen als "rappen" om dat doel te concretiseren. We laten Ayrton verder rusten in Sao Paulo, waar zijn graf als een bedevaartsoord is. Enige verdere vergelijking, nog maar een suggestie er rond, van Hamilton met het stuurgenie zou onwelvoeglijk zijn.
Los van dat alles is het zodat als de bankencrisis die in 2008 uitbrak niet had plaatsgevonden, Mc Laren Lewis Hamilton niet had laten gaan. Ze zouden de prijs voor hem hebben betaald. Maar de economische crisis die witteboordcriminelen over de wereld hebben uitgestort, is van die aard geweest dat zelfs de rijkste teams, de rijkste autofabrieken (Peugeot moest in 2011 afhaken met hun schitterende Hybrid om zich verder te meten met Audi in Le Mans) en de grootste sponsors moesten afhaken.
Nadat in 2009 Ross Brawn met zijn ontworpen "Brawn GP" - in wezen al een Mercedes F1 (met atmosferische V8-motor nog wel) de Brit Jenson Button tot wereldkampioen maakte, besloot Mercedes een "come-back" te maken. Michaël Schumacher was de logica zelf in het team. Niet zozeer om zijn zeven wereldtitels, maar omdat hij nog een kleine financiële en grote symbolische schuld aan "de Ster" had af te lossen. Die stamde uit de tijd van het juniorteam met Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger als ploegmaten in de toerwagenklasse en ging tot Michaël in 1991 in een Jordan in de GP van België zijn F1-debuut maakte. Betaald door Mercedes. Een andere intrigerend verhaal. Delikaat zelfs.
Binnen minder dan een uur zal Lewis Hamilton op de Red Bull Ring van Spielberg trachten Bottas van de pole te houden voor morgen. En in alle geval de Williams-Mercedessen in het algemeen en misschien ook die Ferrari van Fernando Alonso...(Walter Rombauts)
|