FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...
Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.
Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars). In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.
De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.
Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)
|